Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
a930d4b8d577d88b23ac38854ecb3c98.png


Mikähän se tuollainen merkkivalo on? Kyseessä VW Beetle vm -09 tms. Auto ei ole cabrio, eikä siinä ole kattoluukkua. Normaalisti siinä näkyy ulkolämpötila, tuo esiintyy välillä eikä ole oikein yhteydessä mihinkään. Manuskasta ei löytynyt tuolle mitään selitystä, eikä millään google haullakaan. Viittaisi kyllä vähän johonkin avomallin ilmoitukseen.

Edit, ja toi keltainen ei siis pala mittaristossa, vaan taustapeilin yläpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä lienee tosiaan katon valo joka palaa, kun katto liikkuu, tai ei ole oikeassa asennossa. Sitä en tiedä miksi se sinulla palaa, jos ei aukaistavaa kattoa edes ole. Olisiko siinä sitten jokin anturi/kytkin epäkunnossa, joka on kaikissa beetleissä riippumatta siitä onko kyseessä avoauto vai kiinteäkattoinen.

Convertible Roof Warning Light | Yellow | Volkswagen UK

Just kuvan mukaista valoa en löytänyt millään haulla. Tuo linkin valo tosiaan löytyi muiden muassa. Autohan ei ole minun, ja se on ollut muuten kolarissa vähän aikaa sitten. Sitä ennen tuo valo ei ole temppuillut. Tuo anturi/kytkin juttu varmaan on se mikä siinä mättää. Ajattelinkin että jos ja kun siitä on avoversiotakin olemassa niin tuo mikälie mikrokytkin voi olla viottunut, tai saanut hittiä kolarissa.
 
Katon valo se on, tuosa näkyy miten sen pitäisi toimia:


Villi arvaus, että siellä on joku liitin jonka sulkemalla/irroittamalla tuo varoitusvalotoiminto aktivoidaan ja joku kosketushäikkä saa sen aktivoitumaan, jos kerran manuaalista ei löydy mitään eli ei ole mitään toisijaista merkitystä (esim. hehkun merkkivalon vilkkuminenhan joissain volkkareissa viittaisi siihen, että jarruvalot ei toimi).
 
Joku päivä pitäisi käydä koeajamassa vuoden 2016 K Astra hatchback n. 60k ajettu. Onko noissa jotain mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
 
Katon valo se on, tuosa näkyy miten sen pitäisi toimia:


Villi arvaus, että siellä on joku liitin jonka sulkemalla/irroittamalla tuo varoitusvalotoiminto aktivoidaan ja joku kosketushäikkä saa sen aktivoitumaan, jos kerran manuaalista ei löydy mitään eli ei ole mitään toisijaista merkitystä (esim. hehkun merkkivalon vilkkuminenhan joissain volkkareissa viittaisi siihen, että jarruvalot ei toimi).


Tuohon videoon olen muuten törmännyt vähän kaikkea etsiessä, nyt vasta satuin katsomaan sen, ja tuossahan on täsmällällen sama valo - mitä ei löydy mistään muualta, ei edes manuaalista.

Toisaalta siinä ei toimi sähköpeili, toinen kaiutin, webasto, välillä räpyttää check engine valoa pakkasilla jne jne... joten ei mitään syytä huoleen:D Tuo katon valo oli nyt mysteereistä suurin tuon paskan kanssa. Ai niin kaksoismassa vetelee viimisiään kanssa, ja ja ja... :tup:
 
Joku päivä pitäisi käydä koeajamassa vuoden 2016 K Astra hatchback n. 60k ajettu. Onko noissa jotain mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Lieneekö M32 vaihteistona vai ei? Jos kyllä, jätä väliin.
 
Vissiin laatikot tykkää hajoilla?

Itellä oli Alfa 159:ssä M32 ja se kesti kyllä ainakin 177tkm ja siitä seuravaalla omistajalla 220tkm+ (eli ajossa vieläkin). Mutta on noita sen verran paljon shimmailtu, vaihdettu, korjailtu ettei tosikaan. Ei näytä olevan edes vuosimallilla väliä, kun aika uusistakin on mennyt sisäosat harakoille. Hyvä laatikko se, lyhyt, tarkka, nopea. Mutta ei sitä voi varauksetta suositella...
 
Hmm, mikä tuo M22 laatikko on? Uudempi painos M20 laatikosta? M20 taas on samaa tavaraa kuin M32 paitsi tehty kestämään vähemmän voimaa ja samat ongelmat kuin isoveljessä.
 
En varmaa vastausta tähän löytänyt niin kysytään vielä tätä liittyen K Astraan. Onko nahkaisissa AGR-penkeissä aina mukana tuuletus ja hieronta vai ovatko ne lisävarusteita?
 
TESsin tulkintaa: "Vuosivapaan ajalta työntekijä saa palkkansa kiinteine lisineen ilman tuntikohtaisia olosuhdelisiä ja työaikalisiä." Jos vuosivapaa on sunnuntaina tai arkipyhänä, tuleeko palkka silloin tuplana vai onko pyhänä tulevat tuplapalkat tuntikohtainen olosuhdelisä?
 
TESsin tulkintaa: "Vuosivapaan ajalta työntekijä saa palkkansa kiinteine lisineen ilman tuntikohtaisia olosuhdelisiä ja työaikalisiä." Jos vuosivapaa on sunnuntaina tai arkipyhänä, tuleeko palkka silloin tuplana vai onko pyhänä tulevat tuplapalkat tuntikohtainen olosuhdelisä?
Käsittääkseni on olosuhdelisä eli lomapalkka tulee vain 6 päivältä viikossa eli ma-la sunnuntait katsotaan vapaapäiviksi vaikka olisi normaalisti työpäivä, näin ainakin kun aikoinaan tei 5 vuorotyötä. Myös kun lomaloppuu ja sunnuntai on työvuoro niin työt alkaa silloin sunnuntaina.
 
Onko nuo iridiumsytytystulpat oikeasti niin hyvät kuin niiden väitetään olevan? Tavalliset/vakio yksikärkitulpat tuntuu kestävän sellaisen jotain 15-20tkm väliltä. Perustulpat maksaa 4kpl sen yhteensä 20-25€ riippuen ostopaikasta ja iridiumsytytystulpat olisi jo sen 60€ 4kpl sarjassa.

Moottorin sytytysjärjestelmä on toteutettu hukkakipinäpuolalla.
 
Onko nuo iridiumsytytystulpat oikeasti niin hyvät kuin niiden väitetään olevan? Tavalliset/vakio yksikärkitulpat tuntuu kestävän sellaisen jotain 15-20tkm väliltä. Perustulpat maksaa 4kpl sen yhteensä 20-25€ riippuen ostopaikasta ja iridiumsytytystulpat olisi jo sen 60€ 4kpl sarjassa.

Moottorin sytytysjärjestelmä on toteutettu hukkakipinäpuolalla.

iridiumit kestää ihan heittämällä 100tkm. On tullu monia koneita avattua eikä käytännössä kulumaa noilla kilsoilla. ns. normaalien tulppien vaihtoväli on joku 20-30tkm, platinatulppien melkein yhtä hyvä (luokkaa 60tkm+) kuin iridiumien, mutta kuitenkin huonompi.

ei tolla kärkien määrällä niin kauheasti merkitystä ole, koska keskielektrodeja on aina kuitenkin vaan yksi. Useammalla sivukärjellä se vaan kuluu tasaisemmin ympäriinsä. Hukkakipinäpuolasysteemissä iridiumit on kyllä järkevä vaihtoehto imo
 
Iridiumtulppien vaihtovälisuositus taitaa olla 120tkm, omassa autossa olleet 145tkm ilman mitään ongelmaa.
 
Hei. Olen yrittänyt etsiä vastausta 2017 Hyundai i30 1.0 T-gdi manuaali koneesta, onko siinä jakohihna vai jakoketju ?
Latasin jopa käyttöohjekirjan mutta en löytänyt tästä mainintaa.
 
Kiitos tiedosta. Tuossa on siis yksi huollettava kohde vähemmän jos nyt Hynyyn päädyn.

Eipä mitään. Itsellä aika paljon myös omakohtaista kokemusta merkistä. Järkevillä kilsoilla varsin hyviä autoja, ja noin uuden kanssa ei nyt mitään ongelmia pitäisi olla luvassa :)
 
Eipä mitään. Itsellä aika paljon myös omakohtaista kokemusta merkistä. Järkevillä kilsoilla varsin hyviä autoja, ja noin uuden kanssa ei nyt mitään ongelmia pitäisi olla luvassa :)

Oletko ajanut tuota i30 ? Jos olet, mitkä ovat + ja - mielestäsi ?
 
Oletko ajanut tuota i30 ? Jos olet, mitkä ovat + ja - mielestäsi ?

No tuota, ajanut -10 cdri AT. Tuolla rullattu nykyään jotain 300tkm, viimeksi vaan repsikkana. Sitten crdi linjalla -17 tai 16... ajettu alle 100k, manulaali dsl, ja -18 cdri mt uusi auto, tai oli siinä muutama tonni mittarissa.

Itseasiassa ei taida olla mallia i30 vermeistä mitä en olisi ajanut, tai harvassa on.

Plussat on että kestää kilsoja ihan kivasti kun huolletaan ajallaan. Vanhemissa ruoste alkaa raiskaamaan, kuten Kiassakin, tästä miinusta, mutta koskee vanhempia. Plussat menee kivalle automaatille, toimii kuten pitää. MT pelaa myös hyvin, vähän häiritsee että pyytää vaihtamaan isommalle, vaikka itse eri mieltä. Sama kyllä eri merkeilläkin joten pikku harmi ja merkityksetön.

Kun olen niin monella ajanut niin en nyt keksi mitään sen kummempaa, jos jotain niin kysy, niin ehkä muistuu mieleen joku asia mitä en ole edes ajatellut.
 
No tuota, ajanut -10 cdri AT. Tuolla rullattu nykyään jotain 300tkm, viimeksi vaan repsikkana. Sitten crdi linjalla -17 tai 16... ajettu alle 100k, manulaali dsl, ja -18 cdri mt uusi auto, tai oli siinä muutama tonni mittarissa.

Itseasiassa ei taida olla mallia i30 vermeistä mitä en olisi ajanut, tai harvassa on.

Plussat on että kestää kilsoja ihan kivasti kun huolletaan ajallaan. Vanhemissa ruoste alkaa raiskaamaan, kuten Kiassakin, tästä miinusta, mutta koskee vanhempia. Plussat menee kivalle automaatille, toimii kuten pitää. MT pelaa myös hyvin, vähän häiritsee että pyytää vaihtamaan isommalle, vaikka itse eri mieltä. Sama kyllä eri merkeilläkin joten pikku harmi ja merkityksetön.

Kun olen niin monella ajanut niin en nyt keksi mitään sen kummempaa, jos jotain niin kysy, niin ehkä muistuu mieleen joku asia mitä en ole edes ajatellut.

Luotettavalta siis vaikuttaa. Itseäni ärsyttää kaikki rätinät sisäverhouksessa, joten mitenkäs on tuo verhouksen / koetaulun laatu vanhempana..rätiseekö vai pysyykö jämäkästi tukevana ? Onko sulla ollut jarru jumeja mitkä on ainakin Tojossa joskus ongelmana, kun vähemmin jarruttelee ?
 
Luotettavalta siis vaikuttaa. Itseäni ärsyttää kaikki rätinät sisäverhouksessa, joten mitenkäs on tuo verhouksen / koetaulun laatu vanhempana..rätiseekö vai pysyykö jämäkästi tukevana ? Onko sulla ollut jarru jumeja mitkä on ainakin Tojossa joskus ongelmana, kun vähemmin jarruttelee ?

Sisäverhouksessa ei ole mitään pärinöitä, ellei niitä aiheuta itse, kuten unohtamalla ovikoteloon jotain pyörimään. Ihan ensimmäisessä Coupessa mitä suomeen tuli, niin siinä oli sellainen erikoinen ominaisuus, että se nitisi ja natisi - kunnes autolla oli ajettu noin 2000 km. Sitten hävisi itsestään, tuota oli kaikissa 2001 malleissa. Missää muussa autossa merkistä riippumatta en ole moiseen törmännyt, no se haki vaan paikkaansa.
Eikä jarruissakaan ole ongelmia ollut.
 
Hyvää iltaa arvon autoilunörtit! :)
Ajatuksena olis vaihtaa nykyinen Ford Fiesta (vm 2009, 1.25l), Seat Ibiza:n (vm 2013, 1.2l tsi, 72000km). Koeajo tehty, hyvä kokemus siitä, mutta yksi asia jäi askarruttamaan, nimittäin moottorin tyhjäkäynnillä kuuluva kova "ruksutus". Alla olevasta linkistä löytyy äänite moottorin läheltä, jossa kuulee tuon ruksutuksen. Onko normaalia tyhjäkäynnillä olevaa ääntä vai onko jokin ehkä vialla? Kuullostaa vaan niin erikoiselta, enkä ole kuullut tuollaista missään muussa tapaamassani autossa, siksi nousi kysymys pintaan. :D

Linkki: https://1drv.ms/u/s!Al95thyc424aiGlCvWbSCz85uDi7
 
Kolmipyttyinen tsi-moottori, niin mitään silkinpehmeää tyhjäkäyntiä aika turha odottaa :)
Sen kyllä tiedän. Ajattelin vaan kun aikasemmin tuollaisia samanlaisia kuullut, ei niistä ole kuulunut tuollaista noin kovaa ruksutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmipyttyinen tsi-moottori, niin mitään silkinpehmeää tyhjäkäyntiä aika turha odottaa :)
1.2 TSI on kyllä nelimukinen kone.

Hankala arvioida tuota äänitettä näkemättä mistä se on äänitetty, voi olla ihan normaaliakin ääntä tai sitten on epänormaalin voimakasta raksutusta. Jos avaa pellin ja läheltä moottoria kuuntelee, niin suunnilleen tuolta se kuulostaa näissä kaikissa, tuo voimakkain raksutus tulee mun ymmärtääkseni suuttimista eikä esim jakopäästä. Jos taas konepelti on kiinni ja auton vieressä kuulostaa silti tuolta, niin ei se sitten normaalia enää ole.
 
Itse väittäisin olevan ihan normaalia suorasuihkun suuttimien tikitystä, kun kerran äänite on tallennettu noin läheltä moottoria ja vieläpä juuri tuolta suuttimien luota.
 
Tuohan on hiljainen, otappa tuollainen ilmajäähdytteinen moottori missä ei keinuvipuja vaan nokka painaa suoraan venttiiliä ja siihen päälle brittipyörä niin alkaa mekaaniset äänet olemaan kohdillaan.:happy:
 
Hyvää iltaa arvon autoilunörtit! :)
Ajatuksena olis vaihtaa nykyinen Ford Fiesta (vm 2009, 1.25l), Seat Ibiza:n (vm 2013, 1.2l tsi, 72000km). Koeajo tehty, hyvä kokemus siitä, mutta yksi asia jäi askarruttamaan, nimittäin moottorin tyhjäkäynnillä kuuluva kova "ruksutus". Alla olevasta linkistä löytyy äänite moottorin läheltä, jossa kuulee tuon ruksutuksen. Onko normaalia tyhjäkäynnillä olevaa ääntä vai onko jokin ehkä vialla? Kuullostaa vaan niin erikoiselta, enkä ole kuullut tuollaista missään muussa tapaamassani autossa, siksi nousi kysymys pintaan. :D

Linkki: https://1drv.ms/u/s!Al95thyc424aiGlCvWbSCz85uDi7
Kuulostaa melko normaalilta:


Noissakin muistaakseni se korkeapaine-benspumppu ilmeisesti pitää tuollaista meteliä. Ja se on muuten sitten sellainen osa, siis se mäntä siellä sisällä, joka kannattaa tarkistaa ajoissa kuluman varalta koska sitten kun se kuluu tarpeeksi se syö nokka-akselin risaksi -> moottoririkko.

hpfp-cam-follower-tfsi.jpg
 
Eukko meni sitten ottamaan etukulmalla kontaktia naapuriautoon. Ei siinä mitään, mutta teki sen omalla hallipaikalla kun suoristi "vähän" ruudussa olevaa autoa. Kuvittelisin etukulmatutkan huutaneen leipää, mutta vaikea näin jälkikäteen sanoa. Edellinen auto oli kahdeksan vuotta ilman kolhuja (edit: eukon tekemiä siis, kyllähän naapuriautot ovat ovilla piekseneet jne.), uusi ehti olla kuukauden. Konepeltihän maalattiin silloin kuukausi sitten kun siinä oli muutamia kiveniskemiä.

Mutta kysymykseen:
Paljonkohan etukulman ylimaalaus maksaa? Peruspohjat ja Hondan helmiäisväri, ei varsinaisesti lommoja oiottavaksi. Omavastuu 150€ + bonusmenetykset -20% niin jotain 300€ luokkaa tulee maksettavaa vakuutuksesta, varmaan siihen rahaan saa suoraan maalauksenkin?

Jos olisi tuo edellinen auto niin en jaksaisi korjata, mutta kun juuri ostettu niin tässä on varmaan monta vuotta jäljellä katsella etukulmaa ;)
 
Eukko meni sitten ottamaan etukulmalla kontaktia naapuriautoon. Ei siinä mitään, mutta teki sen omalla hallipaikalla kun suoristi "vähän" ruudussa olevaa autoa. Kuvittelisin etukulmatutkan huutaneen leipää, mutta vaikea näin jälkikäteen sanoa. Edellinen auto oli kahdeksan vuotta ilman kolhuja (edit: eukon tekemiä siis, kyllähän naapuriautot ovat ovilla piekseneet jne.), uusi ehti olla kuukauden. Konepeltihän maalattiin silloin kuukausi sitten kun siinä oli muutamia kiveniskemiä.

Mutta kysymykseen:
Paljonkohan etukulman ylimaalaus maksaa? Peruspohjat ja Hondan helmiäisväri, ei varsinaisesti lommoja oiottavaksi. Omavastuu 150€ + bonusmenetykset -20% niin jotain 300€ luokkaa tulee maksettavaa vakuutuksesta, varmaan siihen rahaan saa suoraan maalauksenkin?

Jos olisi tuo edellinen auto niin en jaksaisi korjata, mutta kun juuri ostettu niin tässä on varmaan monta vuotta jäljellä katsella etukulmaa ;)


Otat vauriosta kuvan ja lähetät maalamoihin kyselyjä. Ei aina tarvitse koko kohtaa edes maalata vaan se vauriokohta pystytään häivyttämään ja maalata pelkästään pienempi alue, mutta 200€ ylöspäin ne maalaukset lähtee.
 
Uskaltaako "uudemmasta" 2004 mallisesta autosta ottaa akkua irti talviseisonnan ajaksi? Tämä pyörinyt mielessä muutamana iltana. Paikassa jossa auto talvehtii, ei ole mahdollista käyttää ylläpitolaturia. Sekoaako sähköboksit virrattomuudesta?
 
Melkein on pakko ottaa akku irti, jos ei voi ladata koko talven aikana. Eli oikeastaan ratkaisu on siinä, ei se virta siellä pysy koko talven yli mitenkään.

Jos et saa laturia siihen autoon kiinni, niin ei taida oikein muuta mahdollisuutta olla.
 
Ei kai noiden seota pitäisi. Toki jos esim. oppiva automaagi niin se sitten nollautuu ja opettelee alusta jne.
 
Manuaalilaatikolla olevan kaasutinauton sai käyntiin alamäessä akun ollessa tyhjänä. Onnistuuko sama temppu näillä nykyisillä ruiskuautoilla?
 
Manuaalilaatikolla olevan kaasutinauton sai käyntiin alamäessä akun ollessa tyhjänä. Onnistuuko sama temppu näillä nykyisillä ruiskuautoilla?

Ainakin 90-luvun ruiskuautot olen itse saanut. Nykyään tosin kaasuläpät, ohjaustehostimet ja muuttuvat venttiilinajoitukset toimivat sähköllä, joten hankalampaa se varmasti on. Ja olisikohan mahdollisesti joissain uudemmissa autoissa jotain alijännitevalvontojakin?

Ruiskuautojen katalysaattorit eivät kuulemma tykkää mäkistartin yhteydessä moottorin läpi pääsevästä raa'asta polttoaineesta, että äärimmäisenä hätäkeinona vain.
 
Ei ne katit siitä polttoaineesta ole moksiskaan, öljy se pahempi vihollinen on. Onhan näitä lauch controllereita ja flat shiftetä olemassa joissa surutta työnnetään palamatonta polttoainetta putkeen.
 
Ei ne katit siitä polttoaineesta ole moksiskaan, öljy se pahempi vihollinen on. Onhan näitä lauch controllereita ja flat shiftetä olemassa joissa surutta työnnetään palamatonta polttoainetta putkeen.

Mielenkiintoista. Olen aina luullut, että polttoaine itsessään vahingoittaisi katalysaattoria, mutta se ongelma onkin lähinnä palamattoman polttoaineen syttyminen vasta katalysaattorissa, joka saattaa aiheuttaa ylikuumenemista ja siten jalometallien vahingoittumista. Ehkä noissa antilag, launch control ja flat shift systeemeissä katalysaattorit sitten vähän kärsivätkin, mutta asiaa on kompensoitu jotenkin muuten tai asia ei vain ole kovin merkittävä.

Katalysaattoriauton mäkistartin vahingollisuus on myös mainittu joidenkin autojen ohjekirjoissakin, mutta todettava on, että aina omani ovat päästötestistä selvinneet, vaikka on välillä tuupattukin käyntiin.
 
Todennäkösesti oltava riittävän iso katti ja paljon tilavuutta ettei se katti ole samantien kaput sen putkessa paukuttelun takia, eli liekillä oltava tilaa "laajentua". Normi karvalakkiautoissa varmaan niin tarkkaan mitotettu kaikki ettei kestä ylimääräistä, ainakaan keraamiset katit.
 
Todennäkösesti oltava riittävän iso katti ja paljon tilavuutta ettei se katti ole samantien kaput sen putkessa paukuttelun takia, eli liekillä oltava tilaa "laajentua". Normi karvalakkiautoissa varmaan niin tarkkaan mitotettu kaikki ettei kestä ylimääräistä, ainakaan keraamiset katit.
Myydäänhän noita "race catteja" - viimeksi kun katsoin niin hinnat jossain 300 euron paikkeella. Enemmän "suora putki" ja kestää paukuttelua jos vakio hajoaa niin ei ole hirvittävä sijoitus...

Tosiaan ei se "puhdistava" bensa siellä haittaa niin kuin kennoston tukkiva/likaava öljy, mutta ne räjähdykset esim. myöhäisen sytytyksen takia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom