Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ei oo tarkoitus rölläillä, mutta jos ei käynyt viestistäni selväksi, niin tollaiset dieselit on super epähaluttuja tällä hetkellä, ja automyyjät välttävät niitä kun ruttoa.

Jos pääset eroon niin pari kiitosrukousta ei ole pahitteeksi.
Käytettyjen dieselautojen tarjontaa on liikaa. Mutta kyllä tuollainen -18 Volvo varmasti kaupaksi menee, kunhan hinta vaikka vuoden päästä on laskenut tarpeeksi. Bensa mallin Volvot kun taitaa olla vielä kalliimpia. Samoin aika halutut hybridit on kalliimpia.
 
Ei oo tarkoitus rölläillä, mutta jos ei käynyt viestistäni selväksi, niin tollaiset dieselit on super epähaluttuja tällä hetkellä, ja automyyjät välttävät niitä kun ruttoa.

Jos pääset eroon niin pari kiitosrukousta ei ole pahitteeksi.
Tää on kyllä ihan bs:ää. Dieselkoneinen tuore XC60 ei todellakaan ole mikään epähaluttu auto Suomessa. Tuollaiseen isoon möykkyyn diesel on edelleen validiratkaisu jos ajaa vähääkään enemmän tai maantiepainotteisesti.

En tiedä mikä kauppias asian on tyrmännyt, mutta jos tuota tarjoaa vaikka Biliaan tai mihin tahansa suurempaan ketjuun niin kiljuen kelpaa vaihdossa. Jobbareille tai sähköautoihin erikoistuneille pikku liikkeille noin kallis auto on hankala vaihdokki.
 
Tää on kyllä ihan bs:ää. Dieselkoneinen tuore XC60 ei todellakaan ole mikään epähaluttu auto Suomessa. Tuollaiseen isoon möykkyyn diesel on edelleen validiratkaisu jos ajaa vähääkään enemmän tai maantiepainotteisesti.

En tiedä mikä kauppias asian on tyrmännyt, mutta jos tuota tarjoaa vaikka Biliaan tai mihin tahansa suurempaan ketjuun niin kiljuen kelpaa vaihdossa. Jobbareille tai sähköautoihin erikoistuneille pikku liikkeille noin kallis auto on hankala vaihdokki.
Tuolta pystyy vähän vertaamaan mitä autosta voitaisiin tarjota. D4 diesel 2018-2019 alk. 54 600€.
Volvo XC60 vaihtoautot

T8 bensa 75 500€ Volvo XC60 T8 AWD Inscription aut Muu 2019 - Vaihtoauto

Bensa (hybrid) on siis paljon kalliimpi, mutta taitaa pitää suhteessa paremmin arvonsa kuin diesel. Tuo bensahan on tosi pieni veroiltaan ja ainakin laskennallisilta kuluiltaan. Lisäksi bensa on paljon tehokkaampi. Ja bensaahan ei tietenkään kannata ostaa ilman tuota hybridiä, koska hintaeroa ei oikeastaan ole. Veroissa siis säästää 21 700€, kun valitsee hybridin T6-bensan sijasta.


Niin ja uutena diesel maksaa 53 516,45€. Nuo käytetyjen hinnat oli siis suht korkealla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta pystyy vähän vertaamaan mitä autosta voitaisiin tarjota. D4 diesel 2018-2019 alk. 54 600€.
Volvo XC60 vaihtoautot

T8 bensa 75 500€ Volvo XC60 T8 AWD Inscription aut Muu 2019 - Vaihtoauto

Bensa (hybrid) on siis paljon kalliimpi, mutta taitaa pitää suhteessa paremmin arvonsa kuin diesel. Tuo bensahan on tosi pieni veroiltaan ja ainakin laskennallisilta kuluiltaan. Lisäksi bensa on paljon tehokkaampi. Ja bensaahan ei tietenkään kannata ostaa ilman tuota hybridiä, koska hintaeroa ei oikeastaan ole. Veroissa siis säästää 21 700€, kun valitsee hybridin T6-bensan sijasta.

Niin ja uutena diesel maksaa 53 516,45€. Nuo käytetyjen hinnat oli siis suht korkealla.
No siis tuo hybridihän on oikeasti taloudellinen, jos ajetaan pätkää ja ladataan jatkuvasti. Pitkissä maantievedoissa aika hiljaista tai jos ei pääse jatkuvasti lataamaan. Noita harvoin ostetaan perusvarustein niin aika turhaa katsella mitä hinnat alkaen malli maksaa.
 
No siis tuo hybridihän on oikeasti taloudellinen, jos ajetaan pätkää ja ladataan jatkuvasti. Pitkissä maantievedoissa aika hiljaista tai jos ei pääse jatkuvasti lataamaan. Noita harvoin ostetaan perusvarustein niin aika turhaa katsella mitä hinnat alkaen malli maksaa.
Onhan tuolle dieselille selkeästi oma paikkansa. Nyt kun vielä dieseliä saa Volvolta. Uuteen S60 malliin ei ilmeisesti dieseliä enää tule.

Käytetyjä xc60 mallisia on silti aika monta dieseleitä. 50kpl ja bensoja vain 8kpl. Toki isoihin liikkeisiin saa myytyä, mutta näköjään pienet Tesla liikkeet eivät halua Volvoa jostain syystä. Ehkä liian pitkä myyntiaika, kun valikoimaa riittää jo ennestäänkin.

Tesloja oli vain yksi 2017 mallinen ja uudempia ei ole. Eli paljon harvinaisempi kuin diesel Volvo.
Tesla Model S 90D autopilot 2.0 525hv neliveto Viistoperä 2017 - Vaihtoauto
 
Mistähän saisi tietosuojakalvoa halvalla, läppäriin ja irtonäyttöön?

Ainakin Suomen nettikaupoissa melko kallista...
 
Mistähän saisi tietosuojakalvoa halvalla, läppäriin ja irtonäyttöön?

Ainakin Suomen nettikaupoissa melko kallista...
Ei siihen varmaan mitään auton tummennuskalvoa kannata laittaa niin joku toinen alue ois varmaan parempi?
 
Löytyykö mistään poliisin antamaa tietoa tai jotain oikeuden (ennakko)päätöstä, että saako nopeusrajoituksia rikkoa tilanteessa jossa yrittää saada kiinni* kolaripaikalta tai yliajosta paenneen auton?

(*kiinni tai seurata niin, että saa rekisterinumeron ja muita tuntomerkkejä ylös)

Aivan lonkalta omalla oikeustajulla heittäisin, että missään nimessä ei saa. Se, että joku toinen rikkoo lakia, ei millään muotoa oikeuta sinua vaarantamaan liikenneturvallisuutta ja rikkomaan lakia. Rikosten selvittämisen ja syyllisten kiinnioton suorittavat viranomaiset.

Käsittääkseni lakia saa rikkoa vain ja ainoastaan pakkotilassa, joka syntyy välittömän ja pakottavan vaaran edessä (kuten välitön uhka ihmishengen menettämisestä). Liikennepaon suorittajan tuntomerkkien saanti kaahamalla ei millään tavalla ehkäise välitöntä vaaraa kenellekään, pikemminkin aiheuttaa sitä.

Pakkotila – Wikipedia

Kännissä autolla kaverin apuun, väärennöksellä leikkaukseen – pakkotilassa tehdystä rikoksesta ei saa rangaistusta
 
Löytyykö mistään poliisin antamaa tietoa tai jotain oikeuden (ennakko)päätöstä, että saako nopeusrajoituksia rikkoa tilanteessa jossa yrittää saada kiinni* kolaripaikalta tai yliajosta paenneen auton?

(*kiinni tai seurata niin, että saa rekisterinumeron ja muita tuntomerkkejä ylös)
Ei saa ajaa ylinopeutta.
Hälytysajoneuvo saa ajaa ylinopeutta, jos valot ja äänimerkki on päällä. Muuten nekään ei saa ajaa ylinopeutta.
 
Ei saa ajaa ylinopeutta.
Hälytysajoneuvo saa ajaa ylinopeutta, jos valot ja äänimerkki on päällä. Muuten nekään ei saa ajaa ylinopeutta.
Ei saa tietääkseni tosiaan ajaa ylinopeutta mutta olen silti itse joutunut kieltäytymään hätäkeskuksen päivystäjän ohjeesta pitää sama vauhti epäillyn rattijuopon kanssa kun sankari painoi 60kmh+ 40kmh lähiöalueella. No onneksi sain pidettyä näköyhteyden muun liikenteen vuoksi ja sankari saatiin pois liikenteestä mutta olisihan tuo ollut veikeä tilanne lakiteknisesti jos jotain olisi tapahtunut noudattaessani nauhalle jäänyttä käskyä ajaa "turvallisesti" samaa vauhtia pitäen näköyhteys.
 
Käsittääkseni lakia saa rikkoa vain ja ainoastaan pakkotilassa, joka syntyy välittömän ja pakottavan vaaran edessä (kuten välitön uhka ihmishengen menettämisestä). Liikennepaon suorittajan tuntomerkkien saanti kaahamalla ei millään tavalla ehkäise välitöntä vaaraa kenellekään, pikemminkin aiheuttaa sitä.
Käytännössä siinäkin tapauksessa usein poliisi antaa sakon ja menet oikeuteen joka sitten mitätöi sen.

Jos ajaa esim. syrjäseudulla sairaalaan tai ambulanssia vastaan verta valtimosta vuotava lapsi takapenkillä niin poliisi antaa varmasti iloissaan sakot joita sitten pääset muun stressin kanssa purkamaan myöhemmin oikeuteen... :rolleyes:

Poliisi taas saa ajaa ylinopeutta koska vain, vilkuillta tai ilman. Riittää kunhan on "tehtävällä". Välillä näkee esim. kaupungissa 70-80km/h ajavia poliisiautoja ilman hälytyslaitteita...
 
Käytännössä siinäkin tapauksessa usein poliisi antaa sakon ja menet oikeuteen joka sitten mitätöi sen.

Jos ajaa esim. syrjäseudulla sairaalaan tai ambulanssia vastaan verta valtimosta vuotava lapsi takapenkillä niin poliisi antaa varmasti iloissaan sakot joita sitten pääset muun stressin kanssa purkamaan myöhemmin oikeuteen... :rolleyes:

Poliisi taas saa ajaa ylinopeutta koska vain, vilkuillta tai ilman. Riittää kunhan on "tehtävällä". Välillä näkee esim. kaupungissa 70-80km/h ajavia poliisiautoja ilman hälytyslaitteita...
Tuo onkin sitten jo aiemmin mainittu pakkotila jossa on oikeus rikkoa lakia tiettyyn pisteeseen asti niin paljon kuin on tarve (ajaa kännissä, ylinopeutta, murtautua johonkin tms).
 
Tuo onkin sitten jo aiemmin mainittu pakkotila jossa on oikeus rikkoa lakia tiettyyn pisteeseen asti niin paljon kuin on tarve (ajaa kännissä, ylinopeutta, murtautua johonkin tms).
Niin, siksi siinä lainauksessakin oli se "pakkotila" -kohta.

Pointti juuri oli että vaikka seuraisit pankkiryöstäjiä, ylinopeutta et saa ajaa. Teoriassa jos seuraisit terroristia joka voi tappaa lisää ihmisiä, niin pakkotila saattaisi astua voimaan. Mutta kukapa tässä maassa viitsisi oman nahkansa uhrata sille "ehkälle" kun on tehty laeilla selväksi ettei mitään saa tehdä, missään tilanteessa (ja sitten vähennetään poliiseita ja poliisit jättää rikokset selvittämättä - maa on pian yksi "Gansta's Paradise" :p ).



Edit: niinjoo, oli mulla yksi autoaiheinen kysymyskin:

Onko kukaan törmännyt joko vaihtonappeihin tai vaihtokuoriin jotka sopii Mercedeksen raskaasen kaluston (2010 -vaihteen Ategot, jne) kaukosäätimeen? Alkaa ne kuminapit olemaan kaikista kuluneet pois lähes kokonaan...

Kyseessä siis se sama säädin joka on ollut jo 2000-luvun puolesta välistä; kaksinappinen jossa avain erikseen.
 
Mikähän mahtaa olla lisävalojen asennussarjoissa käytettyjen releiden ip-suojausluokka? Asensin tänään kaverin autoon lisäpitkät ja sain releen mahtumaan maskin sisään umpinaiseen paikkaan. Kohta on siis sellainen, että suoraa vesikosketusta ei periaatteessa pitäisi syntyä missään vaiheessa. Tuli kuitenkin asennuksen jälkeen mieleen, että mahtaakohan myöhemmin tulla ongelmia.
 
Mikähän mahtaa olla lisävalojen asennussarjoissa käytettyjen releiden ip-suojausluokka? Asensin tänään kaverin autoon lisäpitkät ja sain releen mahtumaan maskin sisään umpinaiseen paikkaan. Kohta on siis sellainen, että suoraa vesikosketusta ei periaatteessa pitäisi syntyä missään vaiheessa. Tuli kuitenkin asennuksen jälkeen mieleen, että mahtaakohan myöhemmin tulla ongelmia.
Periaatteessahan nykyiset releet on täysin vedenpitäviä, mutta käytännössä sillä taida olla mitään merkitystä, vai käytitkö kenties täysin vesitiiviitä liittimiä ja relepohjaa? :D

99% ajasta ne releet keikkuu itse asennettuina suojaamattomien apikojen varassa irrallaan konetilassa eikä aiheuta koskaan ongelmia, joten nou hätä.
 
Viimeksi muokattu:
Just se releen ja pohjan kontaktien hapettuminen tuli mieleen, mutta eipä se varmaan todellinen ongelma tule olemaan. Ja hapettuuhan nuo liittimet konetilassa muutenkin.:D Tuli vain tuo mieleen, kun lisävalon johtosarjan liittimet olivat täysin vesitiiviitä deutch-liittimiä ja releessä ei tosiaan minkäänlaista tiivistystä.
 
Just se releen ja pohjan kontaktien hapettuminen tuli mieleen, mutta eipä se varmaan todellinen ongelma tule olemaan. Ja hapettuuhan nuo liittimet konetilassa muutenkin.:D Tuli vain tuo mieleen, kun lisävalon johtosarjan liittimet olivat täysin vesitiiviitä deutch-liittimiä ja releessä ei tosiaan minkäänlaista tiivistystä.

Eikö niitä releen jalkoja ollut edes kutistesukalla suojattu? Sillähän saa tiiviin rakenteen, kun käyttää liimaa sisältävää sukkaa.
 
Eikö niitä releen jalkoja ollut edes kutistesukalla suojattu? Sillähän saa tiiviin rakenteen, kun käyttää liimaa sisältävää sukkaa.

Itse mietin sellaista ratkaisua, että pyöräyttäisi releen pohjaan reunoille tiivistemassan ja painaisi paikalleen. Silloin vesi ja suola eivät pääsisi liitinpinnoille missään tapauksessa. No, eiköhän tuo olisi jotenkin tiivistetty, jos hapettuminen olisi ongelma...
 
Releelle on olemassa vesitiiviitä kantoja. Niissä tulee silikonihuuli pohjaa vasten, ja pinneille on oma tiivisteensä johtimen ympärille.

Löytyy ebay, aliexpress ainakin..

Tai sitten käyttää punaista vaseliinia, se tekee kyllä vesitiiviiksi kun laittaa ihan huolella...

Ja laittaa releen tietty niinpäin ettei kastevesi pääse valumaan releeseen päin, vaan siitä alaspäin.
 
Tulipa tuossa mieleen, että mihinköhän tommosen perus käyttiksen (i30 cw 2011) luistonesto/ESP -härvelit mahtavat perustua? Jarruttaako se siis sutivaa pyörää, että saisi vääntöä pitävämmälle pyörälle? Mitäs sitten, jos sekin meinaa sutia? Jarrutetaanko sitäkin sitten? Meinaan tuossa tuli pari sellaista tilannetta, että piti liukkaalla rampilla/liittymiskaistalla kiihdyttää ns. täysiä sutimisenestäjää vasten. Tai no ei sinänsä olis tarvinnut, mutta kiihdyttelinpä silti. Ihan kuin olisi vähän lämpimänä käyneet jarrut tuoksahtaneet hetikohta seuraavan huoltsikan parkissa.

Terv. dynaamisen ajon maisteri
 
Tulipa tuossa mieleen, että mihinköhän tommosen perus käyttiksen (i30 cw 2011) luistonesto/ESP -härvelit mahtavat perustua? Jarruttaako se siis sutivaa pyörää, että saisi vääntöä pitävämmälle pyörälle? Mitäs sitten, jos sekin meinaa sutia? Jarrutetaanko sitäkin sitten? Meinaan tuossa tuli pari sellaista tilannetta, että piti liukkaalla rampilla/liittymiskaistalla kiihdyttää ns. täysiä sutimisenestäjää vasten. Tai no ei sinänsä olis tarvinnut, mutta kiihdyttelinpä silti. Ihan kuin olisi vähän lämpimänä käyneet jarrut tuoksahtaneet hetikohta seuraavan huoltsikan parkissa.

Terv. dynaamisen ajon maisteri
Jarruilla nuo monesti menevät pääasiassa samoin kuin itse ESP. Eli kulman hallinta perustuu ja aiheuttaa juurikin jarrujen kuumenemista.
 
Jarruilla nuo monesti menevät pääasiassa samoin kuin itse ESP. Eli kulman hallinta perustuu ja aiheuttaa juurikin jarrujen kuumenemista.

Jees, tätä minä arvelinkin. Hätkähdin ensin, että joko taas on autossa jotain pielessä (jarrut laahais). Mutta sen poissulkemisen jälkeen tuli tämmöinen vaihtoehto mieleen.
 
Jarruttaako se siis sutivaa pyörää, että saisi vääntöä pitävämmälle pyörälle? Mitäs sitten, jos sekin meinaa sutia? Jarrutetaanko sitäkin sitten? Meinaan tuossa tuli pari sellaista tilannetta, että piti liukkaalla rampilla/liittymiskaistalla kiihdyttää ns. täysiä sutimisenestäjää vasten. Tai no ei sinänsä olis tarvinnut, mutta kiihdyttelinpä silti. Ihan kuin olisi vähän lämpimänä käyneet jarrut tuoksahtaneet hetikohta seuraavan huoltsikan parkissa.

Terv. dynaamisen ajon maisteri
Etujarrut tosiaan kuumenee, mutta takajarrut ei. Sitä sutivaa pyörää jarrutetaan. Ja jos molemmat pyörät tahtoo sutia, niin esp pitäisi rajoittaa moottorin tehoa.

Noin ainakin parissa 2005 esp autossa. Napista sai sitten tuon moottorin tehon rajoituksen pois päältä, mutta sutivan pyörän jarru kumminkin jäi. Silloin jarrut kuumenee enemmän, jos kaasuttaa paljon.

Jos auto luisuu liukkaalla, niin esp jarruttaa etupyörien lisäksi takapyöriäkin. Takajarrutkin voi siis kuumentua.
 
Etujarrut tosiaan kuumenee, mutta takajarrut ei. Sitä sutivaa pyörää jarrutetaan. Ja jos molemmat pyörät tahtoo sutia, niin esp pitäisi rajoittaa moottorin tehoa.

Noin ainakin parissa 2005 esp autossa. Napista sai sitten tuon moottorin tehon rajoituksen pois päältä, mutta sutivan pyörän jarru kumminkin jäi. Silloin jarrut kuumenee enemmän, jos kaasuttaa paljon.

Jos auto luisuu liukkaalla, niin esp jarruttaa etupyörien lisäksi takapyöriäkin. Takajarrutkin voi siis kuumentua.
Tämän lisäksi mahdolliset aktiiviset autoa kääntävät järjestelmät käyttävät näitä. Esim kaveri leikki ihan pikku ajassa takajarrupalat loppuun kun talvisilla teillä leikki MK7 Fiestalla jossa oli tuo brake vectoring. Samoin hänellä kuluivat takarenkaat sen mukaan. Itsellä taas Fiesta ST jossa enemmän tehoa niin kuluivat renkaat edestä ja takaa tasaisesti tuon brake vectoringin vuoksi eikä niinkuin yleensä eli etupää huomattavasti nopeammin.
 
Moni taksikuski on sanonut noiden uudehkojen, ainakin s90:n kanssa että takajarrupalat kuluu loppuun ennen etujarrupaloja.
 
Moni taksikuski on sanonut noiden uudehkojen, ainakin s90:n kanssa että takajarrupalat kuluu loppuun ennen etujarrupaloja.
Tuota varmaan edesauttaa sekin, että takapalat on aika pienet verrattuna etupaloihin. Mutta en tiedä sitten minkäkökoiset jarrupalat on S90:ssä tai Fiestassa.
 
Mikä voisi olla vikana Webastossa, kun edellinen omistaja oli sen kytkenyt pois sulakkeen irroittamalla, mutta kun kokeilin laittaa sulakkeen takaisin, niin itse Webasto vaikuttaisi toimivan (niin pitkälti, kun sitä nyt saa testattua ~+20-asteessa), mutta kun auto seisoi kaksi päivää oli akku (pari vuotta vanha) tyhjentynyt? Ei siis ole tehnyt samaa, kun Webaston sulake on irti. Poistin myös kaikki ajastetut lämmitykset järjestelmästä ennen tuota akun tyhjenemistä eli ei olisi niidenkään takia pitänyt käydä itsekseen.

Vastataas itselleni, jos joku samaa ongelmaa miettii, kun ongelma on selvinnyt.

Koko Webastoa (1000€) ei lähdetty vaihtamaan, kun kuitit löytyivät edelliseltä omistajalta muiden webaston osien (vesipumppu, poltin ja pesä) vaihdosta alle 50tkm sitten, joten autoon vaihdettiin ensiksi Webaston ohjausyksikkö (600€), jonka jälkeen vaikutti että ongelma ratkesi jo viikoksi. Kuitenkin kun kyseisen viikon perjantaina aloin tutkia viallista pysäköintitutkaa akku meni tyhjäksi jo alle 15min virrat päällä olon jälkeen vaikka autolla oli juuri ajettu 40min. Ostin tässä vaiheessa uuden akun (100€), kun vanha testattiin huonoksi. Jälleen reilu viikko meni ja taas sunnuntaina, kun testasin puolentoista päivän seisonnan jälkeen akussa ei ollut virtaa startata. Soitto huoltoon, joka oli vaihtanut webaston ohjasyksikön ja auto pääsi nopeasti takaisin vianetsintään. Melkein neljän tunnin etsinnän jälkeen juurisyy selvisi (tässä sentään huolto tuli vastaan ja laskutti vain tunnin 90€). Webaston kaukosäätimen vastaanotin boxi oli mennyt rikki ja imi jatkuvasti 2A-virtaa. Se oli ilmeisesti jumituttunut sopeutustilaan, missä se yrittää aktiivisesti etsiä kaukosäädintä... No kyseinen boksi otettiin irti ja akun tyhjääminen loppui siihen. Uusi yksikkö olisi taas maksanut 600€ ja käytettykin 50€+sopeutus 90€, joten jätin hautumaan toistaiseksi tarvitsenko ajastimen lisäksi kaukosäätimenkin.

Eli periaatteessa tuon olisi saanut "kuntoon" ilmaiseksi, sen sijaan että tähän seikkailuun meni tuo 700€ (en laske akkua, kun se olisi luultavasti mennyt kuitenkin vaihtoon edellisen omistajan toilailun takia).
 
Miten varaosaliikkeet ottaa vastaan varaosia, jotka eivät ole käyneet? Voiko olla jotain sakkojamaksuja tai jos paketti liian paskainen niin ei kelpaisi uudelleen myyntiin?

Tuli vaan mieleen, kun hommasin jarrupalat varaosaliikkeestä niin laittoi repaleisen ja likaisen pahvilootan tarjolle ja täyshinta. :D Siis ihan normaalia?
Sitten kun palautin hetken käytetyn vääränkokoisen jarrusatulan niin totta kai olin tehnyt sen laatikon likaiseksi päältä ja sisältä niin kaikki rahat sain takaisin. Tietty putsasin etanolilla paikat missä oli käynyt jarrunesteet, kun sehän on kait erittäin ruostuttavaa. Sellainenkin käsitys, että siellä sisällä oli jonkinlaisia varastointirasvojakin.
 
No ei kai niitä rikkinäisiä paketteja kannata ostaa täyteen hintaan. Itse en ainakaan ostaisi ilman alennusta.
Jarrusatulat tuskin hirveästi jarrunesteestä syöpyy kun sehän on tarkoituskin että männille tulee ainetta. Tiivisteet ehkä pitkän ajan kuluessa.
Rasvoja taitaa olla ainakin levyissä, satulassa ei ole mulla tainnut tulla vastaan.

Ja kuka niitä tsekkailee muutenkaan palauttaessa kunhan näyttävät siisteiltä:nb:
 
Miten varaosaliikkeet ottaa vastaan varaosia, jotka eivät ole käyneet? Voiko olla jotain sakkojamaksuja tai jos paketti liian paskainen niin ei kelpaisi uudelleen myyntiin?

Tuli vaan mieleen, kun hommasin jarrupalat varaosaliikkeestä niin laittoi repaleisen ja likaisen pahvilootan tarjolle ja täyshinta. :D Siis ihan normaalia?
Sitten kun palautin hetken käytetyn vääränkokoisen jarrusatulan niin totta kai olin tehnyt sen laatikon likaiseksi päältä ja sisältä niin kaikki rahat sain takaisin. Tietty putsasin etanolilla paikat missä oli käynyt jarrunesteet, kun sehän on kait erittäin ruostuttavaa. Sellainenkin käsitys, että siellä sisällä oli jonkinlaisia varastointirasvojakin.
Jos ne myydään korjaamoille tukkualennuksilla, siellä ei ole niin nokonuukaa jos paketti on rikki tai likainen...? :think:
 
Jos ne myydään korjaamoille tukkualennuksilla, siellä ei ole niin nokonuukaa jos paketti on rikki tai likainen...? :think:
En nyt tiedä miksi yksityisenkään kannattaisi varoa, ettei osta rikkinäistä laatikkoa? Säilyttöäkö joku jotain jarrupalojen lootia, kenties siltä varalta, että myy palat käytettynä eteenpäin :D.

Toki jos se loita on ihan muussina tai todella likainen, niin herää kysymys itse osan kunnosta, mutta kauneusvirheet nyt ei mitään haittaa.

Ap. Kysymykseen, että ei välttämättä kaikkia palautusosia myyntiin laitetakkaan. Kysehän on vaan siitä tuoki palautusoikeus enemmän myyntiä kuin kasvattaa hävikkiä.
 
Kelailin vaan elektroniikan kohdalla, että voisi tulla sanomista, jos kaataisi sulaa voita näytönohjaimen päälle, hieroo pakettia sisältä ja ulkoa tummalla töhnällä(suklaa, lakritsa, kahvia, asennuskaljat jne). Palauttaisi takaisin ja siellä sanoisivat ettei myyntikuntoinen.
 
Jos ne myydään korjaamoille tukkualennuksilla, siellä ei ole niin nokonuukaa jos paketti on rikki tai likainen...? :think:

Tosiaan sen varaosaliikkeen yhteydessä on myöskin isohko huoltamokin, mistä nassahti paskainen paketti ja sen verran kauas käveli, että huollon puolen varastosta. Motonetin kohdalla ei taida juurikaan olla huoltamo toimintaa tai sellaista pientä näpertelyä.
 
Kelailin vaan elektroniikan kohdalla, että voisi tulla sanomista, jos kaataisi sulaa voita näytönohjaimen päälle, hieroo pakettia sisältä ja ulkoa tummalla töhnällä(suklaa, lakritsa, kahvia, asennuskaljat jne). Palauttaisi takaisin ja siellä sanoisivat ettei myyntikuntoinen.
Menee vertauskuvat metsään. Palautettavat varaosat kun tuppaa olemaan umpimetalli-/kumi-/muovipalikoita. Suurinta osaa sähkövaraosistakaan et saa palautettua ainakaan avatussa paketissa...
 


Osaako joku kertoa mikä peräkärrypistorasian tyyppi tuo oikein on, vetokoukku on merkiltään Brink ja se on asennettu -17 Toyota Hiluxiin.

Normaalistihan nuo kontaktiosiot ovat ihan tuossa kannen tasalla ja reunoilla on lovi mihin se adapteri menee, kyllä se tuossakin pysyy paikallaan mutta pistokkeen piikit eivät yllä tuonne pohjaan saakka joten kärryn valoille ei tule virtaa :facepalm:

Mistähän tuollaiseen sopivia 13napaisesta- 7napaiseen pistokeadaptereita mahtaisi löytyä?
 


Osaako joku kertoa mikä peräkärrypistorasian tyyppi tuo oikein on, vetokoukku on merkiltään Brink ja se on asennettu -17 Toyota Hiluxiin.

Normaalistihan nuo kontaktiosiot ovat ihan tuossa kannen tasalla ja reunoilla on lovi mihin se adapteri menee, kyllä se tuossakin pysyy paikallaan mutta pistokkeen piikit eivät yllä tuonne pohjaan saakka joten kärryn valoille ei tule virtaa :facepalm:

Mistähän tuollaiseen sopivia 13napaisesta- 7napaiseen pistokeadaptereita mahtaisi löytyä?
Vuotta (vai kahta?) vanhemmassa ainaki on ihan se normi jossa on liittimet huulen tasalla. ei kai tuota ole joku voimamies käyttäny? Ainakin sen kärryn puolen saa hajoamaan voimankäytöllä, en tiiä irtoaako tuoki hahloista (painuu silloin pois tieltä).

Edit. kyllä se samalta näyttää, mutta ihan niinku ois painettu 5cm liian syvälle
upload_2019-1-27_0-8-17.png
 
Viimeksi muokattu:


Osaako joku kertoa mikä peräkärrypistorasian tyyppi tuo oikein on, vetokoukku on merkiltään Brink ja se on asennettu -17 Toyota Hiluxiin.

Normaalistihan nuo kontaktiosiot ovat ihan tuossa kannen tasalla ja reunoilla on lovi mihin se adapteri menee, kyllä se tuossakin pysyy paikallaan mutta pistokkeen piikit eivät yllä tuonne pohjaan saakka joten kärryn valoille ei tule virtaa :facepalm:

Mistähän tuollaiseen sopivia 13napaisesta- 7napaiseen pistokeadaptereita mahtaisi löytyä?
Tuota, en tiedä hämääkö kuva, mutta ettei nyt vaan olis tuo pistokkeen pinniosa vaan karannut sisään päin? Näyttäisi kontaktitkin saaneet sen verran runtua että voi olla pistokekin purkautunut...
 
Auto ollut tosiaan vasta kuukauden päivät meillä omistuksessa ja nyt ensimmäistä kertaa kun tuli tarve laittaa kärry perään niin huomattiin tuo pistoke, mielessä kävi ensin että voiko olla mahdollista että se koko sisäosa on katkennut sieltä pois, koska se muovinen sisäosa tulee normaalisti yhtä ulos noiden pinnien kanssa, kuten tuossa motonetin mallikuvassa on.

Täytyy seuraavaksi vaan purkaa koko systeemi auki ja katsoa onko se sisältä ehjänä, eipä tuota taida saada pelittämään muuten kuin pistorasian vaihtamalla, tuollaiseen sopivia adaptereita en ole onnistunut mistään löytämään.

481283.jpg
 
Tuli pysäköinninvalvontamaksu yksityiseltä valvontafirmalta, koska eivät nähneet jäätyneen tuulilasin läpi pysäköintikiekkoa. Tein tästä reklamaation ja lähettivät vastauksena kuvan auton tuulilasista (joka siis jäässä) kuvatekstillä "en näe kuvassa pysäköintikiekkoa". Laitoin nyt vielä replynä omat kuvat menemään ja utelin heidän lukutaidon tasosta, mutta onkos tässä jotain ennakoitavia toimenpiteitä, mitä kannattaisi alkaa tehdä?

Ihan periaatteen vuoksi en aio tuota valvontamaksua maksaa, vaan tästä taistellaan loppuun asti. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin maksua ei tarvitse maksaa niin kauan kun reklamaation käsittely kestää? Jos reklamaatio ei mene läpi, niin mitä on next stepit?
 
Aika heikoilla taitaa valvontafirma olla, kyllä kai heilläkin on velvollisuus puhdistaa lasi kuten kunnallisellakin pysäköinnivalvonnalla? Löytyy sellainen oikeuden ennakkopäätöskin, jossa valvoja oli putsannut lasia vain alareunasta eikä löytänyt kiekkoa. Kiekko oli lasin yläreunassa ja autoilija voitti jutun.

KHO: Parkkikiekon saa laittaa myös tuulilasin yläosaan
 
Itse sain marraskuun puolella pysäköintivirhemaksun yksityiseltä valvontafirmalta. En reagoinut asiaan mitenkään vaan laitoin trafille ja väestörekisteriin tietojenluovutuskiellon päälle. Tuon jälkeen en ole aiheesta kuullut ja miksipä kuulisinkaan, kun ne eivät voi rekisterinumeron perusteella tietojani mistään löytää. Ja jos löytävätkin niin sitten kiistän ajaneeni kyseistä ajoneuvoa tuolloin jne.
 
Itse sain marraskuun puolella pysäköintivirhemaksun yksityiseltä valvontafirmalta. En reagoinut asiaan mitenkään vaan laitoin trafille ja väestörekisteriin tietojenluovutuskiellon päälle. Tuon jälkeen en ole aiheesta kuullut ja miksipä kuulisinkaan, kun ne eivät voi rekisterinumeron perusteella tietojani mistään löytää. Ja jos löytävätkin niin sitten kiistän ajaneeni kyseistä ajoneuvoa tuolloin jne.

Kyllä ne löytää ne edelleenkin. Tuo ei estä perintäyhtiötä saamasta tietoa ja se asetettu kielto ei muutenkaan astu heti sillä sekunnilla voimaan.
 
Itse sain marraskuun puolella pysäköintivirhemaksun yksityiseltä valvontafirmalta. En reagoinut asiaan mitenkään vaan laitoin trafille ja väestörekisteriin tietojenluovutuskiellon päälle. Tuon jälkeen en ole aiheesta kuullut ja miksipä kuulisinkaan, kun ne eivät voi rekisterinumeron perusteella tietojani mistään löytää. Ja jos löytävätkin niin sitten kiistän ajaneeni kyseistä ajoneuvoa tuolloin jne.

Typerä luulo että toi muka jotain auttaa.
 
Itse sain marraskuun puolella pysäköintivirhemaksun yksityiseltä valvontafirmalta. En reagoinut asiaan mitenkään vaan laitoin trafille ja väestörekisteriin tietojenluovutuskiellon päälle. Tuon jälkeen en ole aiheesta kuullut ja miksipä kuulisinkaan, kun ne eivät voi rekisterinumeron perusteella tietojani mistään löytää. Ja jos löytävätkin niin sitten kiistän ajaneeni kyseistä ajoneuvoa tuolloin jne.
  • Tietojenluovutuskiellosta huolimatta tiedot luovutetaan perintäyhtiöille.
  • Pysäköinninvalvontayhtiöt elävät symbioosissa omien perintäyhtiöidensä kanssa eli ovat "ulkoistaneet" maksuliikenteensä maksumuistutuksesta lähtien perintäyhtiöille
-> tietojenluovutuskielto ei ole este valvontayhtiöille

Sopimuksen tekemisen kiistäminen sen sijaan toimii, jos kyse on yksittäistapauksesta.
 
Miten tilenne, kun auto ollut kolarissa, kaikki kaskot tapissaan mukaanlukien sijaisauton. Vastapuoli tosin oli syyllinen, joten sen piikkiin.

Nyt sitten ko. auto lähtee korjaukseen ensi viikolla ja sijaisauto tulee.

Muuten hyvä, eipä ole mun auto, mutta äsken kysyi että saisko mun autoa lainaan, kun pitäis joku kissa vielä lääkäriin. Sanoin toki ei koska olen allerginen kissoille, enkä muutenkaan lainaile autoa.

Yritin vähän googlettaa eri firmoja, niin paikkakunnallakin toimii useita, ja jonkinlaiseen käsitykseen jäin että ehkä saa kuljettaa lemmikkejä, kunhan niistä ei aiheudu sotkua, josta tulee sitten lisämaksua tietenkin. Kissahan kulkee kopassa ja jos siihen jonkun lakanan kääräisee ympärille, niin tuskin kukaan huomaa mitään.

Länsiauto kyseessä jos joku osaa paremmin sanoa miten suhtautuvat.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 434
Viestejä
4 422 090
Jäsenet
73 373
Uusin jäsen
Putterip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom