Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
2004 1.6L Corollaan pitäis katella uutta talvikumia. Vanhat renkaat on Hakkapeliitta 5, mitoissa 195/60 R15. Parissa renkaassa urat 4mm pinnassa ja parissa yli 6mm vielä mutta nakit on leimattu 18/07, eli aika vanhat ovat jo?

Tässä mietityttää lähinnä nyt että kannattaisiko siirtyä 195/65 joka myös ohjekirjassa seisoo, vai pysyäkkö 195/60 näitä uusia katsellessa. Olisiko jollain tojotakuskilla tarjota risuja tai ruusuja kummastakaan koosta, mihin tuo nyt loppusestaan lie vaikuttaakaan noin yleisen ajettavuuden kannalta? Tämä oma Corolla on kivasti vielä se viimeinen josta mm. semmoiset hienoudet kun luistonesto puuttuu kokonaan...
 
Viimeksi muokattu:
2004 1.6L Corollaan pitäis katella uutta talvikumia. Vanhat renkaat on Hakkapeliitta 5, mitoissa 195/60 R15. Parissa renkaassa urat 4mm pinnassa ja parissa yli 6mm vielä mutta nakit on leimattu 18/07, eli aika vanhat ovat jo?

Tässä mietityttää lähinnä nyt että kannattaisiko siirtyä 195/65 joka myös ohjekirjassa seisoo, vai pysyäkkö 195/60 näitä uusia katsellessa. Olisiko jollain tojotakuskilla tarjota risuja tai ruusuja kummastakaan koosta, mihin tuo nyt loppusestaan lie vaikuttaakaan noin yleisen ajettavuuden kannalta? Tämä oma malli on kivasti vielä se viimeinen josta mm. semmoiset hienoudet kun luistonesto puuttuu kokonaan...
Aika vanhat on. Itse laittaisin talveksi nuo korkeammat 65 renkaat. Maavaraa tulee vähän lisää ja nopeusmittari näyttää lähemmäksi oikein. Tuo 195/65 15 on muutenkin se yleisin koko ja renkaita saa helpommin tuossa koossa. Itsellä on Peugeot 406 autossa tuo sama koko. Toisissa renkaissa oli 205/55 16. Molemmat koot on ihan hyviä. Myös isompi 65 näyttää paremmalta, koska ei ole niin paljon tyhjää tilaa.

Tuossa varmaan suht toimiva rengas.
64€ Rengas Hankook W419 I*Pike RS 195/65 R15 95T XL - 1001Renkaat.com
 
Huomasin että Seat Cordoba farkku 2000 autossa ei ole pissapoikaa takalasille. Pelkästään lasinpyyhin, jonka otin jo vähän aiemmin pois.

Joku säästömalli kun on/oli pelkkä takalasin raaputin. :)

On siinä pyyhkijän akselissa suutin
 
On siinä pyyhkijän akselissa suutin
Täytyypä tutkia. Ilmeisesti letku tai se suutin tukossa, kun pesunestettä ei tullut.

Edit:
Pyyhin olikin siitä akselin kohdalta rikki, niin ei ollut enää suutintakaan.

Ilmeisesti akselissa on keskellä reikä ja pesuneste pääsee siitä.
 
Viimeksi muokattu:
124542_84.jpg

W5 Jäänpoistosuihke - Lidl Suomi

Lidlissä torstaina jäänpoistospraytä 2,99€/500ml. Onko kukaan moista koittanut tekeekö mitään?
Mitä tuo sisältää?
Paskaahan se on, lantrattua viinaa ponneaineella.
Laiskana miehenä nuo tuli ennen webastoaikoja käytyä kaikki läpi ja turhiahan ne on. Pikkupakkasilla ajaa asian, paitsi että se purkki jäätyy autossa. Kovemmilla pakkasilla lähinnä pehmittää jään veemäiseksi tahmeaksi sonnaksi + se purkki edelleen jäätyy siellä autossa...
 
Jos on sellaista oikein teräsjäätä ikkunat täynnä, niin siihen tuo jäänestospray toimi hienosti, toki piti raaputtaa jää pois mutta se oli paljon helpompaa tuon aineen kanssa.
 
Ite joskus jotain erilaista purkkia koetin traktorin laseihin, ajatuksena juurikin että edes pehmittäisi sitä vähän ettei tarttisi kiipeillä niin paljon zetorin päälle vaan saisi pitkävartisella rapata.

Ei tehnyt yhtään mitään vaikka vedin sitä ihan tunteella sinne ja odottelin useamman tupakan jne. Lensi roskalavalle samon tein.

Testiolosuhteet oli yli 20 astetta pakkasta ja sellasesta vittumaisesta vesitihkusta jäätyneet ikkunat.
 
Ei ole ollut. Kahdesta ensimmäisestä generaatiosta oli kolme korimallia sedan, liftback ja farkku. Kahdessa viimeisessä on pyyhin, sedanissa ei ole. Joo olen omistanut. Uusimmassa kopassa ei ole kuin sedan ja farkku ja siinä sedanissa ei pyyhintä ole.

Tämä olikin hyvä tarkennus. En ole edes kiinnittänyt huomiota, että tosta on tosiaan kahta "konttiperää" tarjolla. Erokin on todella minimaalinen, että en olisi varmaan ajossa edes huomannut moista.
 
Mikä on todennäköisyys syy narina-äänelle, mikä kuuluu kuskin puolen etupyörän kohdalta, kun hiljaisessa vauhdissa kääntää rattia/pyöriä? (auto on nissan maxima a33 -04, ajettu 120 tkm. Koiranluut on vaihdettu vastikään, mikä on Maximan kohdalla "tyyppivika".)
 
Katsastuksen iskunvaimentajatestistä kysymys. Mitä tuo oikein mittaa ja miten niitä tuloksia pitäisi tulkita.

Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.

Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
 
Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.

Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
Sitä pystyy päättelemään, että eturenkaissa on nyt vähemmän rengaspainetta tai renkaat on kylmemmät (pienempi rengaspaine). Lisäksi oikeassa eturenkaassa olisi vähän vähemmän ilmaa kuin vasemmassa.
 
Ei niistä tuloksista oikein mitään järkevää taida saada irti, renkaat, rengaspaineet ja ties mitkä asiat vaikuttavat niin paljon tulokseen.

Sen ne ehkä näyttävät jos yksi keppi on täysin hajalla, eli jos vaimennusprosentti jossain kulmassa on täysin eri kuin muissa, niin tulee hylsyä. Muuten kaikki ok.

EDIT: No olinpa myöhässä, johan se tuossa oli kerrottu...
 
Katsastuksen iskunvaimentajatestistä kysymys. Mitä tuo oikein mittaa ja miten niitä tuloksia pitäisi tulkita.

Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.

Mitä noista nyt pitäisi päätellä?
Noista voi päätellä sen että autosi on erilailla kuormattu, eri renkaat tai heittoa rengaspaineessa.

Se iskaritesti ei ole mikään tarkka mittaus, vaan lähinnä suuntaa antava tapa nähdä eroja vaimennustehossa eri puolilla per akseli. Tulokseen vaikuttaa eniten akselimassa ja rengaspaineet. Esim. anopin hydraulialustainen C5 sitruuna on jo vuosikausia mennyt katsastuksesta läpi lähes 0%/0% tuloksilla, koska tyhjä auto ei nestejousilla taakse sen kummempia anna. (tosin kerran piti käskyttää mulkkukatsuri takaisin koulun penkille, kun laittoi vehkeen hylkyyn tuosta syystä..)
 
Asia selvä, eli ei aiheuta toimenpiteitä vaikka mittausarvot vaihtelevat merkittävästi vuodesta toiseen. No, onpahan kivoja numeroita tarkastuslapussa jos ei muuta.

Voiko asian ymmärtää niin, että jos yhden akselin molemmat iskarit ovat lähes loppu niin läpi pääsee koska puolten ero ei ole vielä riittävän iso vai verrataanko akseleita vielä keskenään.
 
Asia selvä, eli ei aiheuta toimenpiteitä vaikka mittausarvot vaihtelevat merkittävästi vuodesta toiseen. No, onpahan kivoja numeroita tarkastuslapussa jos ei muuta.

Voiko asian ymmärtää niin, että jos yhden akselin molemmat iskarit ovat lähes loppu niin läpi pääsee koska puolten ero ei ole vielä riittävän iso vai verrataanko akseleita vielä keskenään.
Mulle katsuri sanoin vanhan kärryn katastuksessa, ettei hän voi hylätä iskareiden takia kun ne on yhtä huonot kaikkialla mutta suosittelee kovasti vaihtoa. Prosentit oli jotain 25 luokkaa ja ne huomasi jo ajossa ihan loppuunkuluneiksi.
Kaupunkiajossa ihan loistavat, hidastetöyssyistä pysty ajamaan ihan läpi vaan ja "nimismiehenkiharat" ei tuntunu talvisin missään. Maantiellähän tuo koppero olikin sitten jo lähes hengenvaarallinen kun leijui vain eteenpäin ja kaarteissa ei ollut mitään tuntua tiehen.
Eli ei voi hylätä tasaisen paskuuden takia, mutta omien kokemusten perusteella voin suositella vaihtoa jos maantiellä on tarkoitus yhtään ajaa.
 
Onko teistä kukaan pannut merkille näissä uusissa autoissa olevia radio/komentokeskuksien sijoituksia? Itsellä ainakin se hyökkää silmille kun koeistuu esim uusinta focusta, ceediä tai i30. Suunnittelukukkanen sellainen jöpöttävä näyttö koelaudan päällä/edessä.

Mulle katsuri sanoin vanhan kärryn katastuksessa, ettei hän voi hylätä iskareiden takia kun ne on yhtä huonot kaikkialla mutta suosittelee kovasti vaihtoa. Prosentit oli jotain 25 luokkaa ja ne huomasi jo ajossa ihan loppuunkuluneiksi.
Kaupunkiajossa ihan loistavat, hidastetöyssyistä pysty ajamaan ihan läpi vaan ja "nimismiehenkiharat" ei tuntunu talvisin missään. Maantiellähän tuo koppero olikin sitten jo lähes hengenvaarallinen kun leijui vain eteenpäin ja kaarteissa ei ollut mitään tuntua tiehen.
Eli ei voi hylätä tasaisen paskuuden takia, mutta omien kokemusten perusteella voin suositella vaihtoa jos maantiellä on tarkoitus yhtään ajaa.

Nuo testeritkin on jotenkin outoja, 2v sitten oli 55% kieppeillä iskarit ja nyt oli 84% kohdilla vaikka mitään niille ei ole tehty ja sama konttorikin. Ehkä ne on vain suuntaa-antavia että näkee jos jokin kulma on huomattavasti heikompi kuin muut
 
Onko teistä kukaan pannut merkille näissä uusissa autoissa olevia radio/komentokeskuksien sijoituksia? Itsellä ainakin se hyökkää silmille kun koeistuu esim uusinta focusta, ceediä tai i30. Suunnittelukukkanen sellainen jöpöttävä näyttö koelaudan päällä/edessä.
Vähintäänkin vaatii totuttelua. Kartta tai Android Auto on varmaan helpommin katsottavissa, kun näyttö on niin korkealla. Vähän kuten Tesla Model 3 mallissa. Myös uudessa tulevassa Toyota Corollassa on kait näyttöä nostettu korkeammalle.

Fiestassa ihan samanlainen näyttö myös kuin Focuksessa. Ei se siitä kuskin paikalta niin kauhean paha ole? Ulkoa autosta kun katsoo sisälle, niin näyttö törröttää rumasti :)
 
Miten romutuspalkkio ja auton romutus toimii käytännössä, jos tilanne on, että auto tulisi tehdastilauksena ja odotus aika olisi useita kuukausia? Romutettava auto on täysin ajokuntoinen ja päivittäisessä ajossa. Joutuuko tuossa välissä autottomaksi?
 
Katsastuksen iskunvaimentajatestistä kysymys. Mitä tuo oikein mittaa ja miten niitä tuloksia pitäisi tulkita.

Viime vuonna arvottiin iskunvaimentajatestissä tuloksiksi etuakselille 40,0%/40,0% ero 0,0% ja taka-akselille 60,0%/65,5% ero 8%.
Tänä vuonna samalla asemalla samalla mittauslaitteella saatiin tuloksiksi etuakseli 60,0%/70,0% ero 14% ja taka-akselille 60,0%/65,0% ero 8%.

Mitä noista nyt pitäisi päätellä?

Mittaa sitä kuinka (kauan ajasta prosentuaalisesti) rengas pysyy rullan päällä.

Tasaiset lukemat = hyvä. Se on sitten mm. alustan jäykkyydestä/pehmeydestä kiinni onko lähempänä 0:aa vai 100:aa.

Itse arvelisin että erilaiset ilmanpaineet eturenkaissa? Ilmanpaineilla on ainakin iso merkitys tohon.
 
Miten romutuspalkkio ja auton romutus toimii käytännössä, jos tilanne on, että auto tulisi tehdastilauksena ja odotus aika olisi useita kuukausia? Romutettava auto on täysin ajokuntoinen ja päivittäisessä ajossa. Joutuuko tuossa välissä autottomaksi?
Nythän ei ole enää mitään romutuspalkkiota voimassa. Varmaan kestää taas muutama vuosi, niin saattaisi tulla uudestaan?
 
Miten romutuspalkkio ja auton romutus toimii käytännössä, jos tilanne on, että auto tulisi tehdastilauksena ja odotus aika olisi useita kuukausia? Romutettava auto on täysin ajokuntoinen ja päivittäisessä ajossa. Joutuuko tuossa välissä autottomaksi?
Olen toki tietoinen asiasta. Kyse on kuitenkin tulevasta romutuspalkkio ajankohdasta.
Oman ymmärrykseni mukaan joutuu autottomaksi. Auton kun täytyy romuttaa ennen romutuspalkkion päättymistä. Ja jos uusi auto on vieläkin vasta tulossa, niin joutuu autottomaksi.

Kannattaisi siis tilata uusi auto varalta romutuspalkkion alkuvaiheessa?
 
Vähintäänkin vaatii totuttelua. Kartta tai Android Auto on varmaan helpommin katsottavissa, kun näyttö on niin korkealla. Vähän kuten Tesla Model 3 mallissa. Myös uudessa tulevassa Toyota Corollassa on kait näyttöä nostettu korkeammalle.

Fiestassa ihan samanlainen näyttö myös kuin Focuksessa. Ei se siitä kuskin paikalta niin kauhean paha ole? Ulkoa autosta kun katsoo sisälle, niin näyttö törröttää rumasti :)

On huomattu sama ilmiö, on kehittynyt viime aikoina. Toteutus vaihtelee, joissain se on hyökkäävämpi. Vaatii totuttelua mutta kuten sanoit, se ei itse penkillä istuttaesa iske niin silmään. On hiukan oma lehmä ojassa tässä keskustelussa, kun oma uusi Foccari on Hangon ja autoliikkeen välillä tulossa :D
 
Asia selvä, eli ei aiheuta toimenpiteitä vaikka mittausarvot vaihtelevat merkittävästi vuodesta toiseen. No, onpahan kivoja numeroita tarkastuslapussa jos ei muuta.

Voiko asian ymmärtää niin, että jos yhden akselin molemmat iskarit ovat lähes loppu niin läpi pääsee koska puolten ero ei ole vielä riittävän iso vai verrataanko akseleita vielä keskenään.
Ei välttämättä pääse läpi, tässä kohtaa riippuu katsurin ammattitaidosta. Nollalukemat yleensä paranee kun kuormaa lisää, monesti kokeilevat uudestaan esim seisomalla koukun päällä jos sellaista on. Jos arvot heikkoja niin otetaan vielä silmämääräinen tarkastus, jos vuotoa niin hylsy...
 
Ihan mielenkiinnosta nyt tarvitsee kysyä, että onko tosiaankin tapahtumassa semmoinen ihme, että joku joka oikeasti ajaa muutaman satasen vanhalla rutkulla on tosiaan päivittämässä sen romutustodistuksen avulla pakasta vedettyyn autoon? :)

Sitä vähän itsekkin ihmettelen, toki tuo satasen rutku ei ole talouden ainoa auto. Käytettya ostaessa auto jää joka tapauksessa seisontaan/romutettavaksi.
Vähän ajetun käytetyn hintahaarukka 8-12t€ vs n.20t€ uusi auto. B-segmentti
 
Mikähän tämän kuvassa näkyvän mersun penkin säätimen nimi on? Meillä tuo on mennyt jumiin ja pitäis saada jollain hakusanalla tietoa, että voiko tuolle tehdä itse yhtään mitään.

2244a7bc39.PNG
 
Ei välttämättä pääse läpi, tässä kohtaa riippuu katsurin ammattitaidosta. Nollalukemat yleensä paranee kun kuormaa lisää, monesti kokeilevat uudestaan esim seisomalla koukun päällä jos sellaista on. Jos arvot heikkoja niin otetaan vielä silmämääräinen tarkastus, jos vuotoa niin hylsy...

Mulla vuotaa toinen takaiskari ja niissä oli samat arvot, niin tuli korjauskehoitus. No täytyy seuraavaan katsastukseen vaihtaa.
 
Pösö 307 bensa tulee lepäämään talven hallissa, akun kytken ylläpitolaturiin ja sisälle vähän kosteudensyöjää että ei homehdu sisusta. Mutta kannattaako sitä autoa käynnistellä ollenkaan talven aikana? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Pösö 307 bensa tulee lepäämään talven hallissa, akun kytken ylläpitolaturiin ja sisälle vähän kosteudensyöjää että ei homehdu sisusta. Mutta kannattaako sitä autoa käynnistellä ollenkaan talven aikana? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jos käynnistelet moottoria talvella, niin käytä sitten moottori lämpimäksi ja ilmastointia olisi hyvä käyttää se 10min, että se saa voitelun per kk.
 
Mikä on helpoin tapa löytää tuollaisesta kuluttajatason nilfisk-painepesurista vuoto, kun mitään silminnähtävää ei oikein havaitse? Moottori käynnistelee itseään pikaisesti muutaman sekunnin välein
 
Osaako joku sanoa, että toimiiko tuo obdstar f108+ vuoden 2002 307 pösön ajoneston pin koodin kaivamiseen? Netistä löytyy vähän ristiriitaista tietoa tuon toimivuduesta noissa k-line vehkeissä.
 
Osaako joku sanoa, että toimiiko tuo obdstar f108+ vuoden 2002 307 pösön ajoneston pin koodin kaivamiseen? Netistä löytyy vähän ristiriitaista tietoa tuon toimivuduesta noissa k-line vehkeissä.

Muutamaan 307:skaan ja 206:seen on tullut vaihdettua BSI-ohjainlaitteita sen seurauksena, kun on menty kaivamaan ajoneston koodia jollain laitteella. Ja se on sellainen päälle tonnin keikka töineen. Halvemmaksi tulee käydä kysymässä se koodi marmorilta.
 
Muutamaan 307:skaan ja 206:seen on tullut vaihdettua BSI-ohjainlaitteita sen seurauksena, kun on menty kaivamaan ajoneston koodia jollain laitteella. Ja se on sellainen päälle tonnin keikka töineen. Halvemmaksi tulee käydä kysymässä se koodi marmorilta.
Jos marmorilla tarkoitetaan merkkiliikettä niin eivät suostuneet ainakaan Oulussa sitä luovuttamaan edes rahaa vastaan. Onko tietoa jostain luotettavasta tahosta, joka voi sen koodin hakea vin numerolla?
 
Jos marmorilla tarkoitetaan merkkiliikettä niin eivät suostuneet ainakaan Oulussa sitä luovuttamaan edes rahaa vastaan. Onko tietoa jostain luotettavasta tahosta, joka voi sen koodin hakea vin numerolla?

Mun ymmärryksen mukaan jokainen merkkiliike on velvoitettu antamaan asiakkaalle jos asiakas sitä kysyy. Koska koodikortit mitä avainten mukana tuli on tavaraa mitä ei enään toimiteta, niin tästä syystä sen ei pitäisi olla ongelma. Kaivaisin muuten sulle itse, mutta kun oikeudet noihin avainkoodikyselyihin on vain muutamalla työnjohtajalla per liike niin menee hankalaksi. :/ Jos ei muuten niin sitten suosittelen soittoa tai sähköpostia maahantuojan suuntaan.
 
Mun ymmärryksen mukaan jokainen merkkiliike on velvoitettu antamaan asiakkaalle jos asiakas sitä kysyy.
Jotenkin en usko, että tämä pätee ajoneston koodeihin. Joku radion koodi nyt vielä onkin sellainen joka pitää pyytämällä saada, mahdollisesti pientä korvausta vastaan.

Tai enhän minä toki tiedä mikä on linjaus noilla ranskalaismerkeillä, sen tiedän ettei niitä ainakaan volkkarikonsernin autoihin saa mitään virallista reittiä.
 
En tiedä onko tämä oikea alue, mutta seuraavanlainen startti-ongelma 2005 Toyota Avensiksessa:

1) Välillä kun käännän avainta, niin startti tapahtuu melko vaikeasti: Normaali ja vaisut starttiäänet vuorottelevat kunnes tulee normaalit moottorin käyntiäänet. Kuulostaa ihan siltä kuin jokin ei pääsisi pyörimään kunnolla.

2) Välillä avainta kääntäessä taas kuuluu pelkkä startin naksunta ja sähkölaitteet menevät päälle. Tätä saattaa tapahtua useilla yrityksillä peräkkäin kunnes seuraavalla yrityksellä auto starttaa (joskus vaisusti, joskus täysin normaalisti)

3) Jos moottori on ehtinyt lämmetä, niin auto starttaa täysin normaalisti (esim. tankkauksen jälkeen)
----

Eli onko tuossa starttimoottori vain romuna vai häh? Starttimoottori ja akku vaihdettu uusiin 6kk sitten. Oma tietämys autoista on luokkaa "Hyvä, että osaan avata konepellin"..mutta koitan tarjota lisätietoa jos on tarve.
 
En tiedä onko tämä oikea alue, mutta seuraavanlainen startti-ongelma 2005 Toyota Avensiksessa:

1) Välillä kun käännän avainta, niin startti tapahtuu melko vaikeasti: Normaali ja vaisut starttiäänet vuorottelevat kunnes tulee normaalit moottorin käyntiäänet. Kuulostaa ihan siltä kuin jokin ei pääsisi pyörimään kunnolla.

2) Välillä avainta kääntäessä taas kuuluu pelkkä startin naksunta ja sähkölaitteet menevät päälle. Tätä saattaa tapahtua useilla yrityksillä peräkkäin kunnes seuraavalla yrityksellä auto starttaa (joskus vaisusti, joskus täysin normaalisti)

3) Jos moottori on ehtinyt lämmetä, niin auto starttaa täysin normaalisti (esim. tankkauksen jälkeen)
----

Eli onko tuossa starttimoottori vain romuna vai häh? Starttimoottori ja akku vaihdettu uusiin 6kk sitten. Oma tietämys autoista on luokkaa "Hyvä, että osaan avata konepellin"..mutta koitan tarjota lisätietoa jos on tarve.

Yksi, mikä mahdollisesti tekee kiusaa on moottorin ja korin välinen maadoituskaapeli.
 
Minkä väristä valoa vilkut noin "virallisesti" ovat ? Lontooksi ilmeisesti "amber" joka on meripihka eli olisko kullanruskea oikea ? Vai oranssi-keltainen ?
 
Orastavan autokuumeen johdosta ja edullisten kilometrien toivossa aloin katselemaan dieselfarkkua käyttöautoksi, jonka voisi rekisteröidä pakettiautoksi. Pisti silmään sellainen outous, että alle 2008 vuosimallin Audi A3 sportsbackien rekisteritiedoissa on korityyppinä viistoperä ja tuota uudemmissa farmari, vaikka malleissa ei juuri mitään eroa olekaan. Näin ollen otaksuisin että noita vanhempia ei saisi rekisteröityä pakettiautoksi mutta uudemmat saisi? Onkohan näin ja jos on, niin voisiko tuota jotenkin kiertää? Säännökset itsessään pakettiautoksi muuttamisen suhteen on suht selkeät, että korityypiltään farmarit ja monikäyttöautot voi muuttaa ja muita automalleja koskee erillinen valmistajan tekemä luokittelu.
 
"Muutama vuosi sitten" on voitu tehdä monenlaisia asioita, jotka on perustuneet silloiseen lainsäädäntöön ja nyt on omansa, josta olen kyllä tietoinen. Ja se on hyvin yksiselitteistä pakettiautoksi muuttamisen osalta, kuten jo sanoin. Kysymys siis oli että voiko auton korityyppiä esim muutoskatsastaa muuksi tai muuten vaihtaa, jotta pakettiautoksi rekisteröimisen edellytykset täyttyisivät?

Katsastuskonttorilta kysyminen oli ihan viisas vastaus kuten olisi myös googlettaminen. Nyt satun olemaan sen verran kaukana konttorilta, mutta aiheeseen liittyvän viestiketjun ääressä, niin ajattelin kysyä täältä. Niinkuin monenlaisia muitakin asioita kysellään, vaikka paremman vastauksen voisi saada verotoimistosta, lääkäriltä, poliisilta jne :)
 
Ainakin vielä muutama vuosi sitten sai noita hatchbackeja (Golf, Fiesta, 206 yms.) rekisteröityä pakuiksi samalla lailla kuin farkkujakin.
Eli konttorilta kannattaa kysyä.

Tämä taas johtuu siitä, että esim 206:sen on saanut tilattua tehtaalta pakettiautoversiona. Tuossa Trafin ohjeellinen lista niistä viistoperistä ja hacthbackeista mitkä voi rekisteröidä ongelmitta pakettiautoksi: https://www.trafi.fi/filebank/a/1538127150/68bb22fd7d47ffd7b026b55101615899/31929-pakettiautolista_9_2018.pdf
Lisäksi vielä linkki ohjeisiin missä kerrotaan edelltykset millaisen ajoneuvon voi rekisteröidä pakettiautoksi https://www.trafi.fi/filebank/a/141...56-Edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf
 
Availin juuri autoni maadoituspisteitä, hioin liittimiä ja maadoituskohtia kirkkaaksi rälläkän teräsharjalla sekä hiomapaperilla. Kun maadoitusjohto on laitettu paikalleen, olisiko työn päätteeksi pitänyt suihkuttaa jotain ainetta liittimen päälle jotta ei hapettuisi? Miten noi maadoituspisteiden suojaus toteutetaan?

Kyllähän sitä ainakin löytyy semmoista kontakteihin tarkoitettua vaseliinia joka varmasti pitää korroosion poissa.
 
Miten leveä minimissään olisi yhden auton katoksen/tallin oltava, jotta normaalin sedan auton käyttö olisi suht ongelmatonta? Sen ei tarvitsisi olla autoremontin tekemiseen.
 
Miten leveä minimissään olisi yhden auton katoksen/tallin oltava, jotta normaalin sedan auton käyttö olisi suht ongelmatonta? Sen ei tarvitsisi olla autoremontin tekemiseen.
Normaalin pysäköintiruudun leveys on leveimmillään noin 2,6 m. Saman luulisi riittävän tallille. Jos autosta ei tarvitse päästä ulos molemmilta puolilta tallissa ollessa, kapeampikin riittänee.

Edit.
Parillinen määrä ajatusvirheitä... Eli 2,6 riittänee, jos yhdeltä puolelta pääsy autoon on ok. Jos molempien puolien ovet pitää saada tallissa auki leveyttä pitää olla reilu kolme metriä. "Keskikokoisen auton leveys on molemmat ovet täysin avattuina yli 3,5 metriä."
 
Viimeksi muokattu:
Pitää ottaa tuossa huomioon se, että niitä pysäköintiruutuja useampi vierekkäin, jolloin se ovi voi aueta sinne naapurinkin ruudun puolelle, ellei sitten molemmat juuri samaan aikaan availemassa ovia.
Joo meni ajatukset vähän sekaisin, korjasin viestiäni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 794
Viestejä
4 499 105
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom