Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
PSA:lla ollut käytössä tietyissä Diesel-moottoreissa starttilaturillisia, jo vuodesta 2012. Joten kyllä niitä löytyy Suomenkin liikenteestä ihan kohtuullisesti.
Käsittääkseni vain e-Hdi koneisissa, voin olla väärässäkin kun ei tuon konsernin kikkareet paljon nappaa. Nettiautosta kun katselee kuinka suuri osa on tuolla koneella + maassamme on onneksi muitakin kuin patonkeja liikkeellä, niin ei se prosenttiosuus suuri ole.

Mielenkiintoinen harhaluulo tuo "kipinäkäynnistyskin" :D. Onneksi matsdallakin on ihan omilla kotisivuillaan hyvä selostus aiheesta niin voi kuka vain käydä lukemassa miten sekin hienous oikeasti toimii. Startilla se matsdan taivasaktiivikin pyörähtää ja ihan joka kerta...

Tässä nyt takerruttiin huolella tähän sähköpuoleen. Enemmän minä ainakin olisin huolissani esim. rajavoitelusta, joka tapahtuu moottorin liukulaakereissa, joka käynnistyksellä. Sitä voi kuvitella mikä ero on moottorissa joka käynnistetään ja sammutetaan kerran 10km siirtymällä, kuin kone jota starttaillaan +10krt samalla siirtymällä...
 
Käsittääkseni vain e-Hdi koneisissa, voin olla väärässäkin kun ei tuon konsernin kikkareet paljon nappaa. Nettiautosta kun katselee kuinka suuri osa on tuolla koneella + maassamme on onneksi muitakin kuin patonkeja liikkeellä, niin ei se prosenttiosuus suuri ole.

e-XXX on vain tietyn aikakauden nimitys S/S-varustetuista moottoreista, joten se ei kerro todellisuudesta oikeastaan mitään. Koska joukossa on niitäkin S/S-koneisia missä on vain vahvistettu stratti. No mitä prosenttiosuuteen tulee, niin ainakin PSA-merkkien osalta on rekisteröitynä ollut kesäkuussa yhteensä 32 000 diesel-henkilöautoa, joista ehkä 4000-5000 on kyseinen järjestelmä. Ja tietenkin pitää huomioida sekin, että samaa moottoria löytyy mm. Fordista, Jaguarista, Volvosta ja Ministä. Tietysti jos suhteutetaan koko autokantaan, niin varmasti vähemmistöä ovat kokonaisuudessaan ne autot josta ylipäätään S/S edes löytyy. Ihmetyttää kyllä sinun yhden miehen sota Stop and Start-järjestelmiä vastaan, koska itse en ole törmännyt niihin ongelmiiin mitä tässä olet kuvaillut.
 
@Tehoreca Noh, kun asian yhden miehen sotana ilmaisit niin vastataan. Ei koske pelkkää start/stoppia vaan:

Alalla kun työskentelee, niin sitä kyynistyy ja suoraan sanottuna vittuuntuu siihen kaikkeen sontaan mitä kuluttajille pakkomyydään ekologisuuden ja innovaation nimissä. Toki eihän nämäkään nyt autonvalmistajien syytä ole, vaan jonkun aivan muun... Veikkaan että valmistajien markkinointiosastot on aivan yhtä kyrpiintyneitä, kun taas pitää keksiä miksi on hyvä asia että joudut maksamaan autostasi enemmän.

Todelliset hyödyt noista kaikista ituhippilaitteista on kuitenkin täysin minimaaliset tai olemattomat ja konsernista riippuen suunniteltu rikkoutumaan aka kerryttämään kassatuloja jälkimarkkinoille. Haitat sen sijaan on jo monta kertaa todettu egr/dpf/scr/ ym. järjestelmien kanssa mm. niinä nousseina huoltokuluina.

Tämä näin henkilökohtaisella tasolla. Ammatin puolesta en valita, ompahan leipä turvattu vuosiksi eteenpäin...

Tämä oikeastaan passaa tältä erää, jatkakaahan muiden aiheiden parissa :D
 
Siksihän se EGR tulpataan ja ohjelmoidaan pois käytöstä kun se on niin turhaa skeidaa.

Kas kun ei nykyisestä autosta ole dpf:ää eikä egr:ää poistettu käytöstä, koska ne toimii kuten suunniteltu. Eivätkä aiheuta mitään lisäkuluja vaikka mittarissa yli 300 tkm.
 
Kas kun ei nykyisestä autosta ole dpf:ää eikä egr:ää poistettu käytöstä, koska ne toimii kuten suunniteltu. Eivätkä aiheuta mitään lisäkuluja vaikka mittarissa yli 300 tkm.

Se että EGR toimii kuten suunniteltu, ei tarkoita sitä että se olisi fiksu ja hyvä vekotin. Noilla kilsoilla imusarja jo tukossa.
 
Onko kellään tuoreita kokemuksia auton ostamisesta Ruotsista ja sen maksamisesta? Voiko maksaa pankkikortilla alle 15000 € summan tai kuinka nopeasti SEPA-tilisiirto menee perille (OP)?
Vastataan itse. Maksu onnistui pankkikortilla useammassa erässä, sillä pankkikorttimaksun yläraja oli 100 000 SEK. SEPA-tilisiirto olisi vaatinut pari pankkipäivää Osuuspankin virkailijoiden mukaan, on vielä lastenkengissä nuo kehitteillä olevat reaaliaikaiset SEPA-siirrot.
 
Se että EGR toimii kuten suunniteltu, ei tarkoita sitä että se olisi fiksu ja hyvä vekotin. Noilla kilsoilla imusarja jo tukossa.

345tkm ajettuna 3.0tdi audissa oli imusarja täysin puhdas vaikka egr on ollut käytössä. Edelleen jätettiin se toimimaan normaalisti, vaikka muuten softaa koplailtiinkin. Egr:n yksi merkittävä hyöty loppukäyttäjälle on moottorin (ja sisätilojen) lämpeäminen, vaikka ei niin päästöistä välitäkkään. En myöskään väitä että se oli aina täysin huoleton. Muutamia umpeen muurautuneita imusarjoja on tullut rassattua ja vuotavia egr-jäähdyttimiä vaihdettua. Mutta ei se myöskään ole täysin vastenmielinen kampe, joka pitäisi automaatiolla aina poistaa.
 
Tuo start stop pienentää tosiaan kulutusta siitäkin syystä, että ilmastointi sammuu ja ilmanvaihdon tuuletin sammuu myös.

Omissa kahdessa autossa ei ilmastointia ole, niin ei voi sillä sitten kikkailla. Kolmannessa autossa oli ilmastointi, mutta pidin sitä päällä vain hetkittäin. Kennostahan tulee kylmää hetken, vaikka ilmastointi oli jo pois päältä. Esim ennen määränpäähän saapumista kannatti napsauttaa ilmastointi pois päältä, niin kennokin kuivaa.

Ei sammu välttämättä, puhallin puhaltaa kylmää niin kauan kuin kennossa riittää viilennystä ja kun sisälämpötila poikkeaa liikaa pyydeytsystä lähtee kone käyntiin vaikka oltais seis.

S&S sammuttaa rellussa moottorin alle 5km/h vauhdissa ja käynnistää 9km/h kohdalla uudestaan. Ohjaustehostin on koko ajan käytössä ja kätevä kun ajan pihaan, pistän vapaalle = auto sammuu ja valutan ruutuun (lievä alamäki) käsijarru päälle ja autosta ulos ja ovet menee automaattisesti lukkoon kun kävelee pois, ei tarvii autoa erikseen sammutella ja viimeinen 20m menee auto sammuksissa.
 
Kysymys Lithium 1620 3 voltin paristosta. Tuollainen menee autoni avaimen kauko-ohjaimeen.
Juuri tänään meni toinen kauko-ohjain mykäksi ja vaihdoin pariston. Taas toimii.

Pitäisikö vaihtaa paristo myös toiseen avaimeen jota en käytä juuri ollenkaan?
Menettääkö paristo varausta ajan kuluessa vaikka paristoa ei käytetä?

Menettää. Vaihda vaan, itse olen tykännyt noi jopa kirjottaa huoltovihkoseen ylös, tietää kauankos paristot kestää.
 
IMO koko start/stop roska pitäisi kieltää lailla yhdessä päivävaloautomatiikan kanssa. Kummastakaan ei ole tasan mitään hyötyä mihinkään, ainakaan näillä leveyspiireillä. (Tai no, jälkimarkkinoitahan nuo hyödyttää kyllä rikkoutuneiden starttien ja peräänajojen muodossa :D)
Omastakin autosta löytyy tuo turhake start/stoppi, mutta onneksi on automaatti ja s/s nappi heti kepin edessä niin menee jo rutiinilla samalla liikkeellä pois päältä kun heittää kepin D:lle. Muuten saattaisi vituttaa yhden ylimääräisen napin painelu joka kerta...
"Paras" tapaus start/stoppiin liittyen oli viime kesän alle vuoden vanhassa manuaaliaskisessa vuokra Seat Leonissa, jossa kyseinen paske sammutti moottorin valoihin valuttaessa jotain 15m ennen pysähtymistä. Ei muuten olisi haitannut, mutta hirveän ikävä vääntää jyrkästi kaartuvaan valoliittymään ilman jarru- ja ohjaustehostinta:tup:

Aika erikoiselta kuulostava tarina. Itse olen ajellut runsaasti vuoden vanhalla manuaali-Leonilla. Se sammuttaa moottorin jos vauhti on riittävän hiljainen tai pysähtynyt, jarrua painetaan, vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä. Kun auto on pysähtynyt ja jos jarru on edelleen painettuna, vaikka hetkellisestikin, se kytkee automaattisesti seisontajarrun. Jos kytkimen painaa pohjaan, se käynnistää auton, nopeasti. Jos rattia kääntää, se käynnistää auton. Jos auto tarvitsee voimaa jossain muodossa johonkin toimintoon enemmän kuin sammuksissa on järkevää, se käynnistää moottorin. Pysähtymisen jälkeen ei jarruun tarvitse enää koskea, auto vapauttaa seisontajarrun automaattisesti kun kytkintä nostaa vaihde kytkettynä riittävästi. Oikeasti toiminta on mielestäni kehittynyt jo niin sujuvaksi ja käteväksi että en voi ymmärtää miksi en sitä käyttäisi. Liikkeellelähdöissä ei häviä mitenkään ympärillä oleville kulkuneuvoille. Polttoaineenkulutukseen tuo tuo etenkin kaupunkiajossa selviä säästöjä, samoin se että muistaa hidastaa mahdollisimman pitkälle moottorijarrutuksella. Olen kyllä oikein tyytyväinen nykyaikaisen start/stop-järjestelmän toimintaan. Jos järjestelmä lyhentää joidenkin auton osien ikää, se tulee tuskin minua paljon koskettamaan.

Lisäiloa saattaa jollekin tuottaa myös ominaisuus että jos moottorin saa jotenkin vahingossa liikkeellelähdössä sammumaan, kytkimen painallus pohjaan käynnistää moottorin automaattisesti.
 
Miten muuten jos on kyseessä Skoda Octavia ja KESSY, eli avaimeton käynnistys. Saako auton käyntiin jos avaimesta loppuu patterit? Eli onko piilossa virtakytkin tai onko jokin temppu. Kuulostaa uskomattomalta että autoa ei saisi käyntiin jos patteri loppuu avaimesta
 
Saa käyntiin, toimintatapa kerrotaan varmasti ohjekirjassakin.

Avaimessa on ajoneston siru, samanlainen kuin perinteisessä avaimessakin. Mikäli patteri on loppu, viedään avain kiinni käynnistysnappiin jolloin napissa oleva antenni lukee ajoneston koodin, aivan kuten virtalukon yhteydessä oleva antenni perinteisemmässä autossa.
 
Rupesin tekemään, eli lähinnä purin vanhan 18v akkukäyttösen rikkaimurin, josta akku on sökö. Kokeilin pelkkää moottoria suoraan auton akkuun ja tuntu pelaavan hyvin.
Suunnitelmana olis laittaa n.5m johtoa ja päähän tupakansytytin pistoke, niin sais töissäkin vähän kaivinkoneita/kuorma-autoa imuroitua.
Niin sähkötietäjät, minkä paksusta kaapelia pitäs olla? Ja millanen katkaisija (miinus?)johdon väliin?

Electrolux Ergorapido pölynimuri ZB3101 - Pölynimurit ja siivous
Tollanen imuri, ja tuolla lukee jänniteenä 10.8v, mutta akuissa oli 18v.
 
Rupesin tekemään, eli lähinnä purin vanhan 18v akkukäyttösen rikkaimurin, josta akku on sökö. Kokeilin pelkkää moottoria suoraan auton akkuun ja tuntu pelaavan hyvin.
Suunnitelmana olis laittaa n.5m johtoa ja päähän tupakansytytin pistoke, niin sais töissäkin vähän kaivinkoneita/kuorma-autoa imuroitua.
Niin sähkötietäjät, minkä paksusta kaapelia pitäs olla? Ja millanen katkaisija (miinus?)johdon väliin?

Electrolux Ergorapido pölynimuri ZB3101 - Pölynimurit ja siivous
Tollanen imuri, ja tuolla lukee jänniteenä 10.8v, mutta akuissa oli 18v.
Eiköhän tuohon projektiin käy mikä tahansa normijohto ja itseä miellyttävä katkaisija (eikös siinä imurissakin ole katkaisija valmiina?). Tai sitten käy kympillä ostamassa suoraan tupakinsytkään istuvan autoimurin ja käyttää sitä tai sosialisoi siitä johdon.
 
Eiköhän tuohon projektiin käy mikä tahansa normijohto ja itseä miellyttävä katkaisija (eikös siinä imurissakin ole katkaisija valmiina?). Tai sitten käy kympillä ostamassa suoraan tupakinsytkään istuvan autoimurin ja käyttää sitä tai sosialisoi siitä johdon.
On siinä katkaisija, mutta menee tosi ohuet johdot piirilevyltä katkaisijalle, ja tuon piirilevynkin otan pois. Niin sama laittaa sitten johdon väliin katkaisija.
Ja noista kympin, jopa neljänkympin autoimureista on ihan tarpeeksi huonoja kokemuksia.. Sekä saapahan nyt tuon akkuvammasen rikkaimurin vielä hyötykäyttöön.
 
On siinä katkaisija, mutta menee tosi ohuet johdot piirilevyltä katkaisijalle, ja tuon piirilevynkin otan pois. Niin sama laittaa sitten johdon väliin katkaisija.
Ja noista kympin, jopa neljänkympin autoimureista on ihan tarpeeksi huonoja kokemuksia.. Sekä saapahan nyt tuon akkuvammasen rikkaimurin vielä hyötykäyttöön.
Taitaa olla jotain 0.75-1.25 luokkaa nuo kaupan imurien johdot, joten eiköhän se sillä kokoluokalla mene. Kylkeen mikä tahansa motonetin/puuilon 12V katkaisija ja avot:tup: Pistokkeissahan on yleensä sitten sulake, että moottorin kylestä kun katsoo tehon niin vois jo vähän laskea mitä piuhaa ja sulaketta siinä _pitäisi_ olla välissä...
 
Kellään kokemuksia soviterenkaista vanteissa? Jos ostan 66,6 mm keskireiällä olevat vanteet ja laitan ne autooni johon menee 57,1mm keskireiällä vanteet, niin pitäisikö tietää aiheesta jotain vai heitänkö vain soviterenkaan vanteeseen ja se siitä?

En muuten, mutta jostain takaraivosta muistelen kuulleeni että soviterenkaalla saattaisi täristää tms. heikentää ominaisuuksia, onko pelkkää esson baarin juttua?
 
Kellään kokemuksia soviterenkaista vanteissa? Jos ostan 66,6 mm keskireiällä olevat vanteet ja laitan ne autooni johon menee 57,1mm keskireiällä vanteet, niin pitäisikö tietää aiheesta jotain vai heitänkö vain soviterenkaan vanteeseen ja se siitä?

En muuten, mutta jostain takaraivosta muistelen kuulleeni että soviterenkaalla saattaisi täristää tms. heikentää ominaisuuksia, onko pelkkää esson baarin juttua?

Se siitä. Soviterenkaalla nimenomaan varmistetaan se että vanne menee suoraan eikä ala täristämään.
 
^jees thx noin se taitaa olla, saattoi olla että sotkin nuo johonkin spacereihin tjsp.
 
^jees thx noin se taitaa olla, saattoi olla että sotkin nuo johonkin spacereihin tjsp.

No eipä ne speisseritkään vannetta saa täristämään. Toki niiden pitää olla keskitettyjä. Ihan Esson juttuja oot kuullu :D

Itsellänikin joka autossa aina jonkin paksuset speisserit edessä ja takana, jotta vanteet saa kaarelle eikä jää rumasti korin sisään liikaa.
 
Miten muuten jos on kyseessä Skoda Octavia ja KESSY, eli avaimeton käynnistys. Saako auton käyntiin jos avaimesta loppuu patterit? Eli onko piilossa virtakytkin tai onko jokin temppu. Kuulostaa uskomattomalta että autoa ei saisi käyntiin jos patteri loppuu avaimesta
Kyllä auton saa käyntiin vaikka patterit loppuu.
Avain pitää viedä lähelle ohjauspylvästä ja painaa käynnistys nappia. Mekaanisella avaimella pääsee autoon sisälle irrottamalla muovisen suojakuoren ovenkahvan vierestä. Auto kyllä ilmoittaa hyvissä ajoin patterin hiipumisesta, helpoimalla pääsee kun vaihtaa pariston hyvissä ajoin.
 
Jou.
Liekkö kellään kokemusta / tietämystä enempi missä kaikkialla vika voisi olla:
Autona Bimmer E46, ajoin illalla kotiin ja kaikki toimi kunnolla. Noh, sitten seuraavana päivänä olen lähdössä ajamaan ja kytkin onkin löysempi kuin meikän ky..
Ei mitään vastusta kun painaa alas. Ylös kumminkin tulee itsekseen takaisin.
Myös auton alla lätäkönpoikasta eli jostain vuotaa.


Tuossa videolta saa vähän ideaa miten se "pelittää". Ja jarru on jämäkkä.

Yksi vaihtoehto viaksi mitä löytänyt on tuo työsylinteri.
Mutta tuota lätäkköä auton alla on tullut sekä vasemmalle, että oikealle puolelle autoa, joten voiko kyseessä olla työsylinteri joka sijaitsee aika vasemmassa laidassa?

Täytin myös eilis iltana jarruneste säiliön aivan täyteen, tänä aamuna kun kävin katsomassa auton alusta totesin, että yhä vuotaa. Mutta säiliö oli kyllä yhtä täynnä kun se oli eilis iltanakin.

Tl;Dr
Kytkimessä ei vastusta, missä vika?
 
Mitä jos ryömisit sinne auton alle ja katsoisit mistä vuotaa? tuskin se internetissä selviää.
 
Sepä justiin kun ei itsellä oo atm mahdollisuutta ryömiä sinne kunnolla, jos sais jotai vinkkiä mitä etsiä niin helpottais kummasti jahka sinne pääsee.
Aina kun on se mahdollisuus, että jollakin on ollut 90% samanlainen ongelma niin helpontahan se on etukäteen kartuttaa ongelmaa.
 
Nestekytkin, kytkin löysänä ja nesteet karkaa. Vuotaiskohan jostain väliltä pääsyltty-työsyltty :lol:


Jos se neste siis on kytkimen nesteitä.

Ryömit nyt vaan alle (tai mistä nyt sen työsylinterin näetkään) ja käsket jonku polkemaan kytkintä. Näet liikkuuko se syltty mihinkään/hyvin jne. Jos ei liiku ja jostain valuu tavaraa, onnea teillä vuotaa. Jos ei liiku, ei valu tavaraa, onnea teillä on jompikumpi syltty rikki (tosin silti varmaan johonkin piiloon vuotaa. Toki voihan ne myös mekaanisesti kai hajota?) Jos liikkuu mutta kytkin on löysä ja vaihteet ei mee tupaan jne onnea teillä on ongelmaa jossain päin kytkintä.
 
Kyllä auton saa käyntiin vaikka patterit loppuu.
Avain pitää viedä lähelle ohjauspylvästä ja painaa käynnistys nappia. Mekaanisella avaimella pääsee autoon sisälle irrottamalla muovisen suojakuoren ovenkahvan vierestä. Auto kyllä ilmoittaa hyvissä ajoin patterin hiipumisesta, helpoimalla pääsee kun vaihtaa pariston hyvissä ajoin.

Meillä on Fabiassa KESSY eikä ole ilmoittanut. Vaimon sekä minun avaimista on loppuneet patterit yllättäen. Vikaa ei kuitenkaan ole Aritan mukaan kun auto kävi tietokoneen päässä. Sanoisinko että aika erikoista.
Nyt onkin pidetty pattereita varuilta kaapissa. 2017 maaliskuussa ostettu auto ja kahdesti jo vaihdettu patterit molempiin avaimiin.
 
Onko täällä kokemuksia H4 halogeenien releyttämisestä tai "valonvahvistinsarjoista"?

esim. tuommoinen löytyi Ajovalojen kaapelisarja

Viikonloppuna tuli juuri laitettua kesäautoon tämä sarja: Ajovalojen johtosarja
Alkuperäisillä johdoilla meinasi ruveta jo valo(t) välillä kellertämään tai punertamaan, mutta tuon kun laittoi niin pikaisella testauksella valot näytti jo jotain valaisevankin. Pimeässä en vielä kerennyt ajamaan, mutta ainakaan noilla reilut 50v vanhoilla johdoilla ei valoista hirveästi iloa ollut. Ei tullut mitattua kyllä ikinä miten paljon oli jännitehäviötä alkuperäisillä piuhoilla. Helppo sarja asentaa, maapiuhat jouduin jatkamaan ja nuo polttimoiden liittimet käyttämään irti, että sai läpivienneistä vietyä johdot. Aika pienillä muokkauksilla sai kuitenkin toimivan.
 
Viikonloppuna tuli juuri laitettua kesäautoon tämä sarja: Ajovalojen johtosarja
Alkuperäisillä johdoilla meinasi ruveta jo valo(t) välillä kellertämään tai punertamaan, mutta tuon kun laittoi niin pikaisella testauksella valot näytti jo jotain valaisevankin. Pimeässä en vielä kerennyt ajamaan, mutta ainakaan noilla reilut 50v vanhoilla johdoilla ei valoista hirveästi iloa ollut. Ei tullut mitattua kyllä ikinä miten paljon oli jännitehäviötä alkuperäisillä piuhoilla. Helppo sarja asentaa, maapiuhat jouduin jatkamaan ja nuo polttimoiden liittimet käyttämään irti, että sai läpivienneistä vietyä johdot. Aika pienillä muokkauksilla sai kuitenkin toimivan.
Varmasti on huomattava ero tuon ikäisessä autossa.

Kävin mittaamassa, niin jännitehäviötä johdoissa ~ 0.6V ja johdot on sen verran hyvin koteloitu umpioiden sisään, ettei taida maksaa vaivaa...tietysti jos umpioille jaksaisin tehdä vesihionnan niin saattaisi valoteho parantua.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän linkissä oleva ääni johtuu, varsinkin kun auto ollut hetken aikaa pysähdyksissä tulee kyseinen naputus oikealta puolelta etupuolelta kun kääntyy oikealle. Lisätietoina vuosi sitten vaihdettiin raidetangon sisäpää kun oli väljä ja nyt on taas väljää kun vähän lonksuu mutta kuulemma kierretangon päässä on väljää nyt. Voiko tuo kierretangossa oleva välys aiheuttaa kyseisen äänen ja levähtääkö koko höskä kohta... maksaa reilun tonnin vaihtaa tuo ohjausvaihde... Vetarin suojakumi myös vaihdettiin tuossa hiljattain kun oli pieni murtuma siinä, jonka jälkeen ongelma on tullut.

Dropbox - Uusi äänitys 13.m4a
 
Mistähän linkissä oleva ääni johtuu, varsinkin kun auto ollut hetken aikaa pysähdyksissä tulee kyseinen naputus oikealta puolelta etupuolelta kun kääntyy oikealle. Lisätietoina vuosi sitten vaihdettiin raidetangon sisäpää kun oli väljä ja nyt on taas väljää kun vähän lonksuu mutta kuulemma kierretangon päässä on väljää nyt. Voiko tuo kierretangossa oleva välys aiheuttaa kyseisen äänen ja levähtääkö koko höskä kohta... maksaa reilun tonnin vaihtaa tuo ohjausvaihde... Vetarin suojakumi myös vaihdettiin tuossa hiljattain kun oli pieni murtuma siinä, jonka jälkeen ongelma on tullut.

Dropbox - Uusi äänitys 13.m4a
Voisikohan olla vetoakseli rikki? Mikä auto muuten mahtaa olla?
 
Honda accord tourer 09, ja tänään tuo ääni räpätykset myös toiseen suuntaan kääntäessä. Outoa lähinnä että kun ajaa muutaman kurvin niin tuo lakkaa kuulumasta.

Ettei siellä nyt ole jotain irti? Paha tosiaan sanoa näin intternetin välityksellä.
 
Voiko moottorissa/jäähdyttimessä olla ilmaakin?

Tos taannoin avasin ilmausruuvin ja se letku jatkaa matkustamoon, sieltä näytti myös vähän tulevan myös ilmaa. Ja ilmausruuvi on ennen termostaattia. Mutta lämpöä rupesi tulemaan enemmän kuin ennen. Ja avasin pari päivää sen jälkeen paisuntasäiliön korkin ja se sijaitsee termostaatin jälkeen. Ei paisuntasäiliössä ollut kovatkaan paineet, käyttelin lämmintä konetta sen 2-3min kierroksilla ja paisuntasäiliöön virtasi koko aika uutta nesnettä. Sen jälkeen rupesi tulemaan melkein saunalämpötiloja ja huomasi, että vaikka en ollut ajanut 1km, niin rupeaa tulemaan lämpöä eri tavalla kuin ennen.

Ja auton sammuttamisen jälkeen paisuntasäiliön kautta tuli jäähdytysnestettä ulos, painoin heti korkin kiinni. No seuraavana päivänä paisuntasäiliöön joku 1cm verran alle max jäähdytysnestettä. Eikä oo vajonnut yhtään.

Letkut eivät ole kovana. Vissiin lähti ilmat liikkeelle?
 
Voiko moottorissa/jäähdyttimessä olla ilmaakin?

Tos taannoin avasin ilmausruuvin ja se letku jatkaa matkustamoon, sieltä näytti myös vähän tulevan myös ilmaa. Ja ilmausruuvi on ennen termostaattia. Mutta lämpöä rupesi tulemaan enemmän kuin ennen. Ja avasin pari päivää sen jälkeen paisuntasäiliön korkin ja se sijaitsee termostaatin jälkeen. Ei paisuntasäiliössä ollut kovatkaan paineet, käyttelin lämmintä konetta sen 2-3min kierroksilla ja paisuntasäiliöön virtasi koko aika uutta nesnettä. Sen jälkeen rupesi tulemaan melkein saunalämpötiloja ja huomasi, että vaikka en ollut ajanut 1km, niin rupeaa tulemaan lämpöä eri tavalla kuin ennen.

Ja auton sammuttamisen jälkeen paisuntasäiliön kautta tuli jäähdytysnestettä ulos, painoin heti korkin kiinni. No seuraavana päivänä paisuntasäiliöön joku 1cm verran alle max jäähdytysnestettä. Eikä oo vajonnut yhtään.

Letkut eivät ole kovana. Vissiin lähti ilmat liikkeelle?
Ehkä siellä lämmityslaitteen kennossa oli ilmaa. Jos kerran nyt lämpenee sisätila paremmin.

Paisuntasäiliö on varmaan kylmänä vähän tyhjempi. Sitten kun kone on kunnolla lämmin ja on painetta, niin paisuntasäiliössä on enemmän jäähdytysnestettä. Eli se paisuntasäiliössä oleva ilma toimii jousena. Ilma siis painuu kasaan.

Voi siis tasaisella alustalla ja ihan kylmällä moottorilla täyttää max merkkiin asti jäähdytysnestettä.

Toki se vesipumppukin saattaa imeä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä, kun moottori käy? Jos siis taso nousi, kun sammutit auton.
 
Ehkä siellä lämmityslaitteen kennossa oli ilmaa. Jos kerran nyt lämpenee sisätila paremmin.

Paisuntasäiliö on varmaan kylmänä vähän tyhjempi. Sitten kun kone on kunnolla lämmin ja on painetta, niin paisuntasäiliössä on enemmän jäähdytysnestettä. Eli se paisuntasäiliössä oleva ilma toimii jousena. Ilma siis painuu kasaan.

Voi siis tasaisella alustalla ja ihan kylmällä moottorilla täyttää max merkkiin asti jäähdytysnestettä.

Toki se vesipumppukin saattaa imeä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä, kun moottori käy? Jos siis taso nousi, kun sammutit auton.

Tuo vielä vuotaa jostain vähän, kun sitä jäähdytysnestettä häviää vähäsen johonkin. Tai huomaa paisuntasäililöstä. Tuossa korjattiin pari kesää sitten jäähdytin, kun se vuosi toisesta kulmasta. Mut täytyy seurailla tilannetta.

Ja se suhisee, kun avaa sen paisuntasäiliön korkin. Vesipumppu vissiin toimii, kun paisuntasäiliöön menevässä letkussa muuttui nesteen virtaus, kun käytti kaasuvaijeria.

Ja tuon ilmausruuvin käytön jälkeen huomasin lämpöjen seilaavan enemmän eli jäähdytysveden lämöötila nousi vähän korkeammalle ajossa tipahti. Ja hirveen nopeasti nousi korkealle ajon jälkeen. Tuon paisuntasäiliön korkin avaamisen ja käyttämisen jälkeen lämmöt pysyvät siellä missä pitäisi sekä lämmöt eivät nouse niin nopsaan korkealle.

Ja parempihan se on, että suurinosa ilmasta häviää.
 
Tuo vielä vuotaa jostain vähän, kun sitä jäähdytysnestettä häviää vähäsen johonkin. Tai huomaa paisuntasäililöstä. Tuossa korjattiin pari kesää sitten jäähdytin, kun se vuosi toisesta kulmasta. Mut täytyy seurailla tilannetta.

Ja se suhisee, kun avaa sen paisuntasäiliön korkin. Vesipumppu vissiin toimii, kun paisuntasäiliöön menevässä letkussa muuttui nesteen virtaus, kun käytti kaasuvaijeria.

Ja tuon ilmausruuvin käytön jälkeen huomasin lämpöjen seilaavan enemmän eli jäähdytysveden lämöötila nousi vähän korkeammalle ajossa tipahti. Ja hirveen nopeasti nousi korkealle ajon jälkeen. Tuon paisuntasäiliön korkin avaamisen ja käyttämisen jälkeen lämmöt pysyvät siellä missä pitäisi sekä lämmöt eivät nouse niin nopsaan korkealle.

Ja parempihan se on, että suurinosa ilmasta häviää.
Jos haluaa mahdollisimman vähän ilmaa, niin laittaa aivan kylmään koneeseen paisuntasäiliön melkein täyteen tai ihan täyteen jäähdytysnestettä. Sitten vain korkki kiinni. Jos siellä letkuissa vielä ilmaa on, niin se ilma luultavimmin kulkeutuu sinne paisuntasäiliöön.

Siis jos sen paisuntasäiliön korkin avaa silloin kun kone on lämmin, niin vain paineet karkaa pois, ei ilma. Tai siis se osa ilmasta karkaa pois, joka jo ennestään oli siinä vajaassa paisuntasäiliössä. Ei siis suhahda ilmaa enää, jos täyttää paisuntasäiliön ylitäyteen.
 
sellanen paisarin korkin tilalle laitettava käsipumppu on kätevä katoavan veden etsintään.
 
Raadin mielipide rajusta öljynkulutuksen kasvusta:

Auto on 1999 mallin 1.4i Focus joka seisoi yli 3kk pihalla.

Nyt kun auto otettiin käyttöön ei ensin meinannut lähteä käyntiin, mutta uudella bensalla lähti pienen "polkemisen" jälkeen toimimaan normaalisti.

Öljytikku kuitenkin näytti olevan täysin kuiva vaikka autolla ei oltu ajettu metriäkään kolmeen kuukauteen (parkkipaikalla ei jälkeä tippuneesta öljystä) ja edellisestä öljynvaihdosta on alle 500km.

Nakkasin uutta öljyä; 2.5L meni ennen kuin tikku on puolessa välissä ja nyt auto savuttaa, eli polttaa öljyä ihan huolella (niin ettei päässyt katsastuksesta). Pitämällä kierrokset 4000 tuntumassa takana on ihan kunnon sinertävä pilvi.

Männänrengas jumissa tai halki? Auto toimii ja on ajoltaan / tehoiltaan ihan normaalin tuntuinen. Tai ainakin mitä tuollainen 1.4i / 75hv nyt on. Jaksaa kiihtyä ja ottaa kierroksia normaalisti. Öljyä vain palaa ihan hemmetisti (sanoisin että 10km kauppareissulla jo huomasi tikusta hävinneen ehkä 1/4 siitä mitä eilen sinne laitoin)...
 
Raadin mielipide rajusta öljynkulutuksen kasvusta:

Auto on 1999 mallin 1.4i Focus joka seisoi yli 3kk pihalla.

Nyt kun auto otettiin käyttöön ei ensin meinannut lähteä käyntiin, mutta uudella bensalla lähti pienen "polkemisen" jälkeen toimimaan normaalisti.

Öljytikku kuitenkin näytti olevan täysin kuiva vaikka autolla ei oltu ajettu metriäkään kolmeen kuukauteen (parkkipaikalla ei jälkeä tippuneesta öljystä) ja edellisestä öljynvaihdosta on alle 500km.

Nakkasin uutta öljyä; 2.5L meni ennen kuin tikku on puolessa välissä ja nyt auto savuttaa, eli polttaa öljyä ihan huolella (niin ettei päässyt katsastuksesta). Pitämällä kierrokset 4000 tuntumassa takana on ihan kunnon sinertävä pilvi.

Männänrengas jumissa tai halki? Auto toimii ja on ajoltaan / tehoiltaan ihan normaalin tuntuinen. Tai ainakin mitä tuollainen 1.4i / 75hv nyt on. Jaksaa kiihtyä ja ottaa kierroksia normaalisti. Öljyä vain palaa ihan hemmetisti (sanoisin että 10km kauppareissulla jo huomasi tikusta hävinneen ehkä 1/4 siitä mitä eilen sinne laitoin)...
Öljyrengas tms jumissa
 
Venttiilivarren kumit kuivaneet kuumassa kesässä? Näkyy öljyn poltossa varsin sakeina pöllähdyksinä aina startatessa ja syö kyllä öljyä.
 
Venttiilivarren kumit kuivaneet kuumassa kesässä? Näkyy öljyn poltossa varsin sakeina pöllähdyksinä aina startatessa ja syö kyllä öljyä.
Venttiilinvarren kumit yleensä pölläyttää startatessa kun sieltä on valunut tavaraa sylinteriin. Sitten vähenee. Yleensä myös öljynkulutus on niin pientä ettei sitä huomaa esim. päästöissä.

Tämä on taas oikeastaan toisin päin; mitä enemmän poljet, sitä enemmän savuttaa. Jumiutunut öljyrengas taas selittäisi miksi sitä pääsee kokoajan suuria määriä sylinteriin.
 
Venttiilinvarren kumit yleensä pölläyttää startatessa kun sieltä on valunut tavaraa sylinteriin. Sitten vähenee. Yleensä myös öljynkulutus on niin pientä ettei sitä huomaa esim. päästöissä.

Tämä on taas oikeastaan toisin päin; mitä enemmän poljet, sitä enemmän savuttaa. Jumiutunut öljyrengas taas selittäisi miksi sitä pääsee kokoajan suuria määriä sylinteriin.

Tuossa kohdassa, kun ruvetaan avaamaan konetta kannattaa melkein tehdä kansiremppa, jakopää ja kytkinremppa samaan aikaan.
 
Tuossa kohdassa, kun ruvetaan avaamaan konetta kannattaa melkein tehdä kansiremppa, jakopää ja kytkinremppa samaan aikaan.
Veikkaan vain että tuollainen auto joka ostettiin <800 eurolla jää korjaamatta ja pistän varaosina korkeintaan myyntiin (siitä harvinainen mk1 Focus että esim. ovet, ym. on ruosteettomia).

Jos siitä aletaan laittamaan "kaikki" (varsinkin kun juuri oli jakohihnakin laitettu) niin on helposti taas touhutonni mennyt...
 
Veikkaan vain että tuollainen auto joka ostettiin <800 eurolla jää korjaamatta ja pistän varaosina korkeintaan myyntiin (siitä harvinainen mk1 Focus että esim. ovet, ym. on ruosteettomia).

Jos siitä aletaan laittamaan "kaikki" (varsinkin kun juuri oli jakohihnakin laitettu) niin on helposti taas touhutonni mennyt...
Korjaamisessa ei tosiaan ole ideaa, kun maksaa liian paljon. Ja jos on muuten hyvässä kunnossa, niin varaosina myyminen voisi olla paras ratkaisu. Mahtaa olla vaan työlästä sekin.

Onneksi on halpa auto, niin rahallisesti ei suuri menetys. Halvimmillaan jonkunlainen vastaava 290€. Moottorin remppa taas? Ford Focus vaihtoautot
"Romut" alkaen 140€. Ford Focus vaihtoautot
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 124
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom