Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Korjaamisessa ei tosiaan ole ideaa, kun maksaa liian paljon. Ja jos on muuten hyvässä kunnossa, niin varaosina myyminen voisi olla paras ratkaisu. Mahtaa olla vaan työlästä sekin.

Onneksi on halpa auto, niin rahallisesti ei suuri menetys. Halvimmillaan jonkunlainen vastaava 290€. Moottorin remppa taas? Ford Focus vaihtoautot
"Romut" alkaen 140€. Ford Focus vaihtoautot
Veikkaan että OK-kuntoiset lähtee tosta 500 eurosta (esim. tämä), mutta silti puuttuu mm. ilmastointi ja on pelleiltään heikommassa kunnossa (omassa pohja sen verran hyvässä kunnossa että jopa katsuri oli kehunut :rolleyes:).

Harmittavaista että tuli tuo pirun öljyvika... Ce la vii, ja silleen. :P
 
Skoda Superb 2008 kääntyvillä kaksoisksenoneilla kyseessä. Pitkissä on apuvaloina h3-halogeenit. Jos korvaan ne esim. motonetin autoline -ledeillä niin voiko joku mennä dramaattisesti pieleen? Jossain (Volvot?) autoissahan kai voi hajota jotain bokseja jos alkaa säätää ledpolttimoiden kanssa..
 
Valoteho, valokuvio... Nuo nyt ainakin yleensä kärsivät näissä jälkiasennuksissa.
 
Mistähän kannattaisi tilata Suomeen moottoripyöräkypärää? Tuollainen Scorpion exo at950 neocon kypärä kelta/musta värisenä houkuttelisi mutta esimerkiksi helmetcityn sivuilta ei löydy ja muut googlen hakutulokset löytyvät Amerikkaan asti, josta saattaa koitua vähän liikaa veroja.
 
Mummon auton saan itselleni käyttöön mutta jakohihna mietityttää. Hihnalla on ajettu vain 10tkm, mutta sen vaihdosta on jo kuitenkin yli 10 vuotta. Pitäisikö vaihtaa, vai mennäänkö riskillä?
 
Tai jos on joku 8tappinen kone niin pelkän hihnan vaihto ~200€ jos sitä vesipumppua ja nesteitä ei lähde vaihtamaan niin kannattaako alkaa riskeeraamaan jos autolla käyttöarvoa.
 
Tai jos on joku 8tappinen kone niin pelkän hihnan vaihto ~200€ jos sitä vesipumppua ja nesteitä ei lähde vaihtamaan niin kannattaako alkaa riskeeraamaan jos autolla käyttöarvoa.
Eikä se välttämättä maksa edes tuota. Kakkosautoon (Focus mk1) sai 180 euroon vaihdettuna jo hihnan, öljyt ja suodattimen sekä pari kallistuksenvakaajaa taakse.

Eli ihan samaa mieltä - jos hihna 10v vanha niin ehkä turha paikka säästää jossain peruskinnerissä.
 
Soittelin tuossa ajan paikalliselle huollolle hihnan, nesteiden ja öljynvaihdon. Hinta-arviota antoi että n. 300 euroa pitäisi riittää. Olis jostain saanut varmaan halvemmallakin, mutta tuo liike tuttu joten olkoot.
 
Venttiilinvarren kumit yleensä pölläyttää startatessa kun sieltä on valunut tavaraa sylinteriin. Sitten vähenee. Yleensä myös öljynkulutus on niin pientä ettei sitä huomaa esim. päästöissä.

Mulla oli joskus Hyundain roppana missä nokesi lambdan heti sen putsauksen jälkeen niin ettei viikon päästä mennyt enää päästöistä läpi. Siinä lähti kyllä ihan huolella sitä savua ilmaan joka startilla.
 
öljyn polttaminen myös ajastaan huonontaa katalysaattorin toimintaa

kannattaa ehdottomasti vaihdattaa venttiilivarrenkumit jos autolla on vielä paljon käyttövuosia jäljellä.

Jakohihnanvaihdon kanssa samaan aikaan on kustannustehokkainta, kun nokat kuitenkin tarvii käyttää irti.
 
Sinisen pölläyttelylle voi olla niin monta muutakin syytä kuin pelkät venttiilivarrenkumit. Pelkästään netin kautta diagnostiikalla en niitä lähtisi heti vaihtelemaan, kun homma on tosiaan aikamoinen. Yksinkertaisimmillaan sininen huntu voi tulla vaikka tukkeutuneesta huohottimesta ja pahimmillaan voi olla lohko halki. Katalysaattori / DPF ei palaneesta öljystä tykkää kyllä yhtään, joten jos meinaa pitkään pitää autoa, niin öljynkulutus (ei valuva) pitää saada kuriin.
 
Sinisen pölläyttelylle voi olla niin monta muutakin syytä kuin pelkät venttiilivarrenkumit. Pelkästään netin kautta diagnostiikalla en niitä lähtisi heti vaihtelemaan, kun homma on tosiaan aikamoinen. Yksinkertaisimmillaan sininen huntu voi tulla vaikka tukkeutuneesta huohottimesta ja pahimmillaan voi olla lohko halki. Katalysaattori / DPF ei palaneesta öljystä tykkää kyllä yhtään, joten jos meinaa pitkään pitää autoa, niin öljynkulutus (ei valuva) pitää saada kuriin.
Kyllä mulla joskus aikoinaan vuosi venttiilinvarren kumit Passatissa ja se oli juuri sellainen "seisomisen jälkeen pölläytys" ja sitten puhdasta.
Nyt taas on niin ettei pölläytä käynnistyksessä ollenkaan, vain kaasulla yli 3000 kierroksella.

Nappasin eilen tuplat pois ja kaksi keskimmäistä mäntää oli ihan öljypaskan peitossa ja tulpat todella likaiset mustasta "öljymönjästä".

Täytyy katsoa jos tekisi tuolle "liuotushoidon" yläkautta. Jollei se auta niin sitten saattaa mennä jollekin puolitutulle "puhdetöiksi" koska ei tuota ole mitään järkeä lähteä 60-80 euron tuntipalkoilla avaamaan...
 
Sinisen/mustan/harmaan pölläytys voi johtua myös siittä että turpossa on välijää. Lämpimänä sitten välttämättä ei savutakkaan (paitsi kunnolla polokiessa..)
 
Sinisen/mustan/harmaan pölläytys voi johtua myös siittä että turpossa on välijää. Lämpimänä sitten välttämättä ei savutakkaan (paitsi kunnolla polokiessa..)
Tarttee ensin asentaa se turbo tuohon Isolohko 1.4i koneeseen, 75hv. :D

(Eikä sitä sinä V6 Pasuunassakaan aikoinaan ollut.)
 
Miksi uusissa autoissa ei ole takalasin pyyhintä? Kiinnittänyt parkkipaikoilla huomiota että edes premium autoissa kuten mersuissa bemareissa ja audeissa ei nuita enää näe, et onko tuo joku trendi?

Piti tehdä pikatesti, nettiautosta kalleimmasta päästä sedan malliset Audi, Bemari & Merssu:
Audi A8 Sedan Lang 50 TDI quattro tiptronic-autom. Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
BMW M5 F90 Sedan (Suomiauto)Heti toimitukseen Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mercedes-Benz S 63 AMG COUPE Coupé 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

0/3 autoista sisältää takalasin pyykimen :confused:

Halvin A-sarjalainen sentään vielä sisältää tämän:
Mercedes-Benz A 180 Premium Business Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kuten tuossa yllä jo todettiinkin, sedan ei ole yhtä kuin hatchback.
 
Miksi uusissa autoissa ei ole takalasin pyyhintä? Kiinnittänyt parkkipaikoilla huomiota että edes premium autoissa kuten mersuissa bemareissa ja audeissa ei nuita enää näe, et onko tuo joku trendi?

Piti tehdä pikatesti, nettiautosta kalleimmasta päästä sedan malliset Audi, Bemari & Merssu:
Audi A8 Sedan Lang 50 TDI quattro tiptronic-autom. Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
BMW M5 F90 Sedan (Suomiauto)Heti toimitukseen Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mercedes-Benz S 63 AMG COUPE Coupé 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

0/3 autoista sisältää takalasin pyykimen :confused:

Halvin A-sarjalainen sentään vielä sisältää tämän:
Mercedes-Benz A 180 Premium Business Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Se pyyhin on niin ruma, että laitetaan vain kun on pakko. Eli farkkuihin ja 5-ovisiin. Sedan malliset ei sotke takalasia, eli niissä olisi muutenkin täysin turha.

Pitäisi oikeastaan nykyisestä farkustakin ottaa pyyhin pois, niin olisi helpompi pestä takalasi. Tai jos pyyhin ja pissapoika vielä toimii, niin saatan pitää vielä hetken paikallaan.
 
Sedan malliset ei sotke takalasia, eli niissä olisi muutenkin täysin turha.

Jossain Mazda 6 mallissa on ollut sedanissakin pyyhin. Ite olisin kaivannut rysleriin pyyhintä kun katolta pöllyävä lumi muodosti lasin mittaisen patjan takalasin ja kontin taitteeseen. Ei auttanut vaikka katon suti lähtiessä puhtaaksi, parit liikennevalot kun seisoi sateessa paikallaan oli taas lunta puoliväliin takalasia ensimmäisessä kiihdytyksessä. :bored:
 
Miksi uusissa autoissa ei ole takalasin pyyhintä? Kiinnittänyt parkkipaikoilla huomiota että edes premium autoissa kuten mersuissa bemareissa ja audeissa ei nuita enää näe, et onko tuo joku trendi?

Piti tehdä pikatesti, nettiautosta kalleimmasta päästä sedan malliset Audi, Bemari & Merssu:
Audi A8 Sedan Lang 50 TDI quattro tiptronic-autom. Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
BMW M5 F90 Sedan (Suomiauto)Heti toimitukseen Porrasperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mercedes-Benz S 63 AMG COUPE Coupé 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

0/3 autoista sisältää takalasin pyykimen :confused:

Halvin A-sarjalainen sentään vielä sisältää tämän:
Mercedes-Benz A 180 Premium Business Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Voisin heittää vastakysymyksen. Onko joskus jossain sedanissa ollut takalasinpyyhin?
 
Voisin heittää vastakysymyksen. Onko joskus jossain sedanissa ollut takalasinpyyhin?

Ihan ekana tulee mieleen nissan primera ja ford orion. Mutta joo, aika harvassa noi kyllä on. Eipä tuota kyllä tule viistoperässäkään käytettyä, siellä se roikkuu lähinnä "koristeena.."
 
Totta kai kaikissa kunnolla pohjolan oloihin varustetuissa sedaneissa ja kupeissa tuommoinen on. Tosi kiva vaikka kun odottelee jossain parkissa ja satelee hiljakseen lunta takaikkunan päälle, ei tarvitse sulattaa lumia lämmittimellä ja silti näkee takaikkunasta paikallaan ollessakin.
 
Kyllähän nuissa iso luukkuisissa melkein aina on naarmuttaja.
Mulla ei ole 15 vuoteen ollut muita kuin farkkuja (Passat, V70, A6...), pl toi yksi murheenkryyni Focus hatchback, enkä vielä ole löytänyt naarmuja takalasista.

Etulasi kyllä on välillä ollut ihan ruvella, kiitos uusien ympäristöystävällisten lasien, mutta takalasit on naarmuttomia.

Pitäiskö se sulka ottaa pois, vai miten noita naarmuja saa tuonne?
 
On siis ollut sedaneissakin pyyhkijöitä. Ei ole jotenkin pistänyt silmään, kai pidän sitä selviönä. Itsellä on viimeksi ollut sedan joskus ~15 vuotta sitten.
 
Pitäiskö se sulka ottaa pois, vai miten noita naarmuja saa tuonne?
Varmaan riittää että ajaa soratietä ja käyttää sitä naarmutinta. Omista romuista on ollut poistettu naarmuttimet jo ennen ostoa (mutta oli nuihin jo kerennyt tulemaan naarmuja ennen sitä).
 
Varmaan riittää että ajaa soratietä ja käyttää sitä naarmutinta. Omista romuista on ollut poistettu naarmuttimet jo ennen ostoa (mutta oli nuihin jo kerennyt tulemaan naarmuja ennen sitä).
No sorateilla ne korkeintaan pitää sen takaikkunan yhtä naarmuisena kuin se muu auto on. :D
 
Kumpi mahtaa hankaloittaa näkyvyyttä enemmän, takalasi ummessa ravasta, lumesta tai muusta tai takalasin pyyhkimen käyttö kuivana kahdenkymmenen käyttövuoden jälkeen...? Kyllä se hyvä varuste on. Tietysti on hyvä muistaa myös takapissapojan käyttö ettei aina ihan kuivana hankaa. Ja voihan sen sulan uusia vaikka kerran viidessätoista vuodessa jos ei useammin raaski.
 
Voisin heittää vastakysymyksen. Onko joskus jossain sedanissa ollut takalasinpyyhin?

Oli tuossa pitkään ranskis, Citroen C5 sedan, jossa on takalasin pyyhin. Vaihdoin nyt VAG-konsernin tuotteeseen, ja ei ole pyyhintä. Huomasin asian vasta kun koleana sateen jälkeisenä aamuna olisin pyyhkijällä putsannut takalasin. Ihmettelin et missäs se potikka on ennen kuin tajusin et hei eihän tässä olekaan sellaista. Tosiaan olen luullut tähän asti, 7v autoilleena, et takalasin pyyhin olisi standardivaruste about kaikissa perusautoissa korista riippumatta, mut eipä näköjään ole.

Pärjäähän tuota ilmankin, mutta varma olen et joku loppusyksyn aamu pitää vielä rätillä pyyhkiä takalasi et näkee jotain. Esim motarille ruuhkassa liittyessä ihan kiva nähdä taaksekin. Sivuikkunathan saa puhtaaksi kun käyttää napista alhaalla.
 
Itsellä ainakin about ensimmäinen asia joka kytketään irti tai deaktivoidaan. Mitään sillä et muuta tee kuin naarmuta lasia. Jos et ilman takaikkunaa pärjää niin ei hyvin mene tai et putsaa autoa tarpeeksi.
 
Itsellä ainakin about ensimmäinen asia joka kytketään irti tai deaktivoidaan. Mitään sillä et muuta tee kuin naarmuta lasia. Jos et ilman takaikkunaa pärjää niin ei hyvin mene tai et putsaa autoa tarpeeksi.
Itse tykkään olla tietoinen, mitä ympärillä tapahtuu. Takasektorin tapahtumien seuraamiseen taustapeili on usein paras vaihtoehto.
 
Itse tykkään olla tietoinen, mitä ympärillä tapahtuu. Takasektorin tapahtumien seuraamiseen taustapeili on usein paras vaihtoehto.
Itse ainakin näen tarpeeksi veden peittämän lasin läpi. Peruuttaessa taas on tutkat+kamera ja talvella taas lumi sulaa lämmityksellä. Pystylasi+spoileri nimittäin kerää niin pirusti pölyä jo pienessä ajassa että siinä on samantien hiekan jäljet. Jos olisi joku järkevä suunnittelu että kastelee suihkulla ensin ja odottaa hetken ja sitten pyyhkii mutta suurin osa pyyhkii puoli lasia kuivaa ja suihku tulee vasta puolessa välissä lasia naarmuttaen vähintään puolet lasista.
 
Itse ainakin näen tarpeeksi veden peittämän lasin läpi. Peruuttaessa taas on tutkat+kamera ja talvella taas lumi sulaa lämmityksellä. Pystylasi+spoileri nimittäin kerää niin pirusti pölyä jo pienessä ajassa että siinä on samantien hiekan jäljet. Jos olisi joku järkevä suunnittelu että kastelee suihkulla ensin ja odottaa hetken ja sitten pyyhkii mutta suurin osa pyyhkii puoli lasia kuivaa ja suihku tulee vasta puolessa välissä lasia naarmuttaen vähintään puolet lasista.
Peruutukset sujuu minullakin kombolla tutkat + kamera (+sivupeilit). Itselläni alla olleiden kikottimien takalasin lämmitys on jäänyt kakkoseksi, kun pakkasella pöllyävä puuteri muuraa takalasia umpeen. Veden läpi näen näen jotenkin, mutta en epämääräisen suolamoskan tai sen hiekkapölyn läpi. Siis juuri sen läpi en näe, jonka vuoksi pyyhkimiä poistetaan. :confused:
Tuosta järkevästä suunnittelusta samaa mieltä. On tullut vastaan sellaistakin, että _tuulilasille_ tulee vesi siinä vaiheessa, kun pyyhkijät ovat jo menneet ohi. Eli ensimmäinen pyyhkäisy vedetään kuivaan lasiin. :facepalm:
 
Peruutukset sujuu minullakin kombolla tutkat + kamera (+sivupeilit). Itselläni alla olleiden kikottimien takalasin lämmitys on jäänyt kakkoseksi, kun pakkasella pöllyävä puuteri muuraa takalasia umpeen. Veden läpi näen näen jotenkin, mutta en epämääräisen suolamoskan tai sen hiekkapölyn läpi. Siis juuri sen läpi en näe, jonka vuoksi pyyhkimiä poistetaan. :confused:
Tuosta järkevästä suunnittelusta samaa mieltä. On tullut vastaan sellaistakin, että _tuulilasille_ tulee vesi siinä vaiheessa, kun pyyhkijät ovat jo menneet ohi. Eli ensimmäinen pyyhkäisy vedetään kuivaan lasiin. :facepalm:
Juuri tuon kuivan lasin pyyhkimisen takia olen todennut että pakko poistaa. Etenkin vituttaa nuo automaattisesti peruuttaessa kostealla pyyhkivät. Takalasi voi olla spoikan takia täysin kuiva ja hiekassa koska vasta peruutat ruudusta ja tadaa pyyhin hinkkaa sen hienon hiekkapölyn yms suoraan lasiin. Ja juu ei tuo lämmitys ihmeisiin pysty mutta kun hetken malttaa niin kyllä siitä eroon on päässyt. Nyt on ööööö kolmas ei vaan neljäs auto putkeen jossa takalasinpyyhin deaktivoitu tai kytkentöjä muutettu ettei pyyhi. Ainoat autot missä lasit ovat nätit ja likaa ei ole levitetty pitkin takakonttia yms.
 
Käyttis farmarissa on takapyyhkimen automaattinen toiminta deaktivoitu, mutta tarpeen mukaan voi viiksestä vedellä, jos on esim kärryn kanssa tiukassa paikassa peruuttelua tjsp. Automaattinen pyyhkäisy etenkin automaattivaihteisessa on raivostuttava. Jos keppiä liikuttaa hitaasti p->d ni pakin kohdalla se pyyhkäisi lasia, jo tämän takia piti ohjelmallisesti poistaa toiminto. (Käyttö)harrasteista on pyyhin otettu pois ihan ulkonäkösyistä, jonka lisäksi niillä ei ajeta huonolla kelillä tai edes likaisena.
 
Pärjäähän tuota ilmankin, mutta varma olen et joku loppusyksyn aamu pitää vielä rätillä pyyhkiä takalasi et näkee jotain. Esim motarille ruuhkassa liittyessä ihan kiva nähdä taaksekin.
On kai tullut ajettua liikaa raskaalla kalustolla, kun en osaa kaivata pätkääkään taustapeiliä ja takalasia tuossa tai oikeastaan missään muussakaan tilanteessa. Missä autossa on niin paskat sivupeilit ettei niistä (ja tietenkin päätä kuolleeseen kulmaan kääntämällä) näe tarpeeksi liittyäkseen motarille?

Mulla on kyllä autossa takalasin pyyhkijä, jonka täydellinen deaktivointi oli about ensimmäisiä koodauksia. Aivan turha kapine, sivulasit raapataan puhtaaksi ja sivupeileissä on lämmitys, niistä näkee kyllä.
 
Jossain Mazda 6 mallissa on ollut sedanissakin pyyhin.
Ei ole ollut. Kahdesta ensimmäisestä generaatiosta oli kolme korimallia sedan, liftback ja farkku. Kahdessa viimeisessä on pyyhin, sedanissa ei ole. Joo olen omistanut. Uusimmassa kopassa ei ole kuin sedan ja farkku ja siinä sedanissa ei pyyhintä ole.

1st gen:

MAZDA-6-Atenza-Hatchback-298_19.jpg


ja sedan

ge5586323976187053733.jpg


2nd gen:

mazda_6_2nd_f_hatchback5d-97.jpg


ja sedan

2ndgen_Mazda6_2.jpg
 
Onko kokomuksia Kia Cee'd 1.6 122hv bensakoneella, eli -07 ylöspäin? Tuollaista vähän katsellut työmatka kulkineeksi, mutta onko näissä kovin yleisiä nuo jakoketjun viat?
 
Ostettiin käytettynä liikkeestä Volvo S60 11.4.2018. Eilen siitä porsi virtalukko, jumitti totaalisesti ja huollon kautta lukko lähti lukkosepille selvitettäväksi. Lukko on jumittunut muutaman kerran aiemminkin kesällä, mutta pienellä rumppaamisella lähteny vielä käyntiin.

Ostosta on alle 6kk, kannattaisiko tässä alkaa kinuamaan myyjäliikkeeltä huoltokustannusten maksamista vai onko vaan hyväksyttävä että paska tuuri? Virtalukkoa käytetty kuitenkin normaalisti joten tuntuisi että vika on varmaan ilmennyt jo aiemminkin.
 
Ostettiin käytettynä liikkeestä Volvo S60 11.4.2018. Eilen siitä porsi virtalukko, jumitti totaalisesti ja huollon kautta lukko lähti lukkosepille selvitettäväksi. Lukko on jumittunut muutaman kerran aiemminkin kesällä, mutta pienellä rumppaamisella lähteny vielä käyntiin.

Ostosta on alle 6kk, kannattaisiko tässä alkaa kinuamaan myyjäliikkeeltä huoltokustannusten maksamista vai onko vaan hyväksyttävä että paska tuuri? Virtalukkoa käytetty kuitenkin normaalisti joten tuntuisi että vika on varmaan ilmennyt jo aiemminkin.
No mä sanoisin että tavarassa on virhe silloin jos "tavara ei sovellu sen tavanomaiseen käyttötarkoitukseen" kuten kuluttaja-asiamies sanoo, eikä syy ole kulutusosa kuten esim. akku.

Toki ensin sinun olisi pitänyt antaa myyjäliikkeelle mahdollisuus selvittää vika ja/tai valita missä se korjataan...
 
Miten/mistä selviää onko moottoripyörä kaksikilpinen ?
epäilen että trafin ajoneuvon rekisteritiedot palvelusta Tarkista ajoneuvon tiedot - Asiointi
Olettaisin olevan jossain lisätietoja kohdassa tai jotain aiemmat rekisteröinnit tms.

Edit:
Kävin nettiautosta kattoon jonku ruotsintuonnin niin ainakin ulkomainen rekisteritunnus löytyi sieltä.
upload_2018-9-27_10-27-25.png
 
Viimeksi muokattu:
Miten/mistä selviää onko moottoripyörä kaksikilpinen ?

Myös paperisessa rekisteriotteessa lukee lisätieto kohdassa edellinen rekisterinumero,jos sellanen on.

Yleensä kun näiltä kaksikilpisiä kaupittelevilta yrität asiaa kysyä niin ovat autuaan tietämättömiä mitä se edes tarkoittaa...
 
Huomasin että Seat Cordoba farkku 2000 autossa ei ole pissapoikaa takalasille. Pelkästään lasinpyyhin, jonka otin jo vähän aiemmin pois.

Joku säästömalli kun on/oli pelkkä takalasin raaputin. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 124
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom