Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ainakin ruotsalaisvalmisteiset autot minun kokemuksen mukaan sammuttaa valot kun sammuttaa auton, vaikka valokatkaisija olisi päällä-asennossa.

Samoin tekee melkein kaikki uudemmat Eurooppalaiset. Sen sijaan useimmat japskit on niin lapsenkengissä, ettei niissä ole valomuistia.
 
Samoin tekee melkein kaikki uudemmat Eurooppalaiset. Sen sijaan useimmat japskit on niin lapsenkengissä, ettei niissä ole valomuistia.
Erikoista. 20 vuotta sitten valomuisti löytyi lähinnä ruotsin tekeleistä ja japskeista. Kuitenkin näissä kyllä muistaakseni valot sai pakotettua päälle niin halutessaan. Pois ei saanut ajaessa.
 
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. On tavallaan parempi, ettei valot syty, kun virrat kääntää päälle, niin ei kuormita akkua turhaan, joka voi talvistarteissa olla pienestä kiinni huonolla akulla.

Saattaahan tuo olla lainsäädännöllinen juttukin jossain japanin suunnassa, jonka takia ne tuolleen on toteutettu.

Riippuu vähän automerkistä, että miten tuo on toteutettu. Jotkut sytyttää valot vasta, kun moottori on käynnissä ja jotkut sammuttaa valot vaan starttauksen ajaksi.
 
Mulla on 21v vanha japanilainen (ihan sinne myyty ja tänne raahattu) jossa asentoina löytyy kaikki pois, parkit, valot päällä ja auto joka valoisassa pitää parkit ja pimeässä sytyttää valot. Huonohan tuo tänne suomeen on, kun valoisassakaan ei saa parkeilla ajaa joten joutuu valoja kääntelemään päälle ja pois ihan itse :vihellys:
 
Samoin tekee melkein kaikki uudemmat Eurooppalaiset. Sen sijaan useimmat japskit on niin lapsenkengissä, ettei niissä ole valomuistia.
Kyllä kai niissä aasialaisissakin jotkut tuikut (DLR) keulalle syttyy jo nykyään automaagisesti, mutta perä jää monessa pimeäksi.

Jossain vaiheessa taisi olla jopa EU-direktiiveissä kielletty takavalojen käyttö yhdessä päiväajovalojen kautta, olkoonkin että tämä aivopieru on sittemmin oikaistu. Täysin idioottimaistahan tuo on, kai tämä jollain "jääkarhut hukkuu" argumentilla on taas perusteltu, mutta mitään järkevää syytä miksi perävalot eivät voisi ja niiden pitäisi palaa aina ei ole olemassakaan.
 
Kyllä kai niissä aasialaisissakin jotkut tuikut (DLR) keulalle syttyy jo nykyään automaagisesti, mutta perä jää monessa pimeäksi.

Jossain vaiheessa taisi olla jopa EU-direktiiveissä kielletty takavalojen käyttö yhdessä päiväajovalojen kautta, olkoonkin että tämä aivopieru on sittemmin oikaistu. Täysin idioottimaistahan tuo on, kai tämä jollain "jääkarhut hukkuu" argumentilla on taas perusteltu, mutta mitään järkevää syytä miksi perävalot eivät voisi ja niiden pitäisi palaa aina ei ole olemassakaan.

Syttyy toki, mutta esim. jos Toyotassa laitat "pakko-ajovalot" päälle, joudut ne itse sammuttamaan valokytkimestä, jos et halua jättää niitä päälle auton sammuttamisen jälkeen. Kun taas monet eurooppalaiset sammuttavat "pakko-ajovalot" auton sammuttamisen jälkeen, ellet sitten itse niitä kytke päälle manuaalisesti käyttämällä kytkimen nollassa ja sitten laittamalla takasin ajovalo-asentoon.
 
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. On tavallaan parempi, ettei valot syty, kun virrat kääntää päälle, niin ei kuormita akkua turhaan, joka voi talvistarteissa olla pienestä kiinni huonolla akulla.
Jos sulla on alle 10v auto, jonka starttaus menee noin tiukille, niin paskat se käyntiin lähde valoasennoista riippumatta... Vanhemmat sitten asia erikseen.

Puhe oli kuitenkin 2016 mallisesta renault-nissanista, jossa ne ajovalot kyllä pitäisi voida jättää päälle niiden kuitenkaan jäämättä päälle kun auton sammuttaa ja lukitsee. En ainakaan itse ole nähnyt juurikaan 2010 uudempia autoja joissa saisi ajovalot edes yrittämällä jäämään päälle auton jäädessä parkkiin...
 
Puhe oli kuitenkin 2016 mallisesta renault-nissanista, jossa ne ajovalot kyllä pitäisi voida jättää päälle niiden kuitenkaan jäämättä päälle kun auton sammuttaa ja lukitsee. En ainakaan itse ole nähnyt juurikaan 2010 uudempia autoja joissa saisi ajovalot edes yrittämällä jäämään päälle auton jäädessä parkkiin...

Onnistuu esim. Yariksessa Hybrid Activessa (Vm.2017)
 
Ihan spekulointia vaan... kuinkahan helposti tuollaisen saisi Suomen rekisteriin? :smoke:

Smart Car Hayabusa & Mini Hayabusa Bike Engine Conversions
Onhan noita pikkufiiatteja ja minejä sukisukin ja yamahan koneilla ihan suomikilvissäkin. Tekninen toteutus on vaikeaa, koska autossa pakki on pakkovaruste. Paperisota sitten oma juttunsa ja käytännön hyöty jää tieliikenteessä lähelle nollaa, kun koneen joutuu kuristamaan lähelle orkkiskoneen tehoja leiman saamiseksi... Jos haluaa täysitehoisena lailliseksi niin käytännössä joudut rakentamaan koko auton alustan uusiksi + tyyppihyväksynnät ym. byrokratia, jolloin varmaan ostaa halvemmalla jo suoraan jonkun valmiin sportin...:D
 
Onhan noita pikkufiiatteja ja minejä sukisukin ja yamahan koneilla ihan suomikilvissäkin. Tekninen toteutus on vaikeaa, koska autossa pakki on pakkovaruste. Paperisota sitten oma juttunsa ja käytännön hyöty jää tieliikenteessä lähelle nollaa, kun koneen joutuu kuristamaan lähelle orkkiskoneen tehoja leiman saamiseksi... Jos haluaa täysitehoisena lailliseksi niin käytännössä joudut rakentamaan koko auton alustan uusiksi + tyyppihyväksynnät ym. byrokratia, jolloin varmaan ostaa halvemmalla jo suoraan jonkun valmiin sportin...:D

Jos tuollaisen saa täysitehoisena (?) katulailliseksi Englannissa, niin eikö Suomessa, kun EU:ssa kuitenkin (Brititkin toistaiseksi) ollaan? Vai miten nuo pykälät menevät?
 
Jos tuollaisen saa täysitehoisena (?) katulailliseksi Englannissa, niin eikö Suomessa, kun EU:ssa kuitenkin (Brititkin toistaiseksi) ollaan? Vai miten nuo pykälät menevät?

Ei taida mennä noin.

Muistelen joskus joku osti 90-2000-luvun kuplan meksikosta tms, rekisteröi saksassa ja toi suomeen ja sai kilvet suomeen koska oli rekisteröity toiseen EU maahan, mutta sen jälkeen trafi muutti ettei enää onnistu...
 
Vaikuttaako start stop ominaisuus manuaaliaskisissa autoissa risteyksistä lähtöön mitenkään? Erästä autoa koeajaessa huomasin että pitäessä kytkimen pohjassa toiminto ei aktivoidu vaikka ollaankin pysähdyksissä.

Mietin vaan että mahdollistaako tuo start stop sen että ruuhkamatelussa ei tarvisi koskea kytkimeen ollenkaan?
 
Vaikuttaako start stop ominaisuus manuaaliaskisissa autoissa risteyksistä lähtöön mitenkään? Erästä autoa koeajaessa huomasin että pitäessä kytkimen pohjassa toiminto ei aktivoidu vaikka ollaankin pysähdyksissä.

Mietin vaan että mahdollistaako tuo start stop sen että ruuhkamatelussa ei tarvisi koskea kytkimeen ollenkaan?
Start stop -toimintoon vaikuttaa paljon eri muuttujat esim. akun varaus, jäähdytysnesteen ja ilman lämpötila jne. Edellinen auto oli juuri manuaalivaihteinen tuolla toiminnolla ja kyllä se sammutti moottorin kytkin pohjassa pysähdyksissä.
 
Vaikuttaako start stop ominaisuus manuaaliaskisissa autoissa risteyksistä lähtöön mitenkään? Erästä autoa koeajaessa huomasin että pitäessä kytkimen pohjassa toiminto ei aktivoidu vaikka ollaankin pysähdyksissä.

Mietin vaan että mahdollistaako tuo start stop sen että ruuhkamatelussa ei tarvisi koskea kytkimeen ollenkaan?
Ei vaikuta. Ja kytkimen täytyy tietysti painaa pohjaan, tai laittaa vaihde vapaalle.

Jos koeajoauton moottori oli vielä kylmä, niin start stop ei silloin vielä toimi. Toimii vasta sitten kun moottorissa on normaali lämpötila ja vasta sitten on fiksua sammuttaa moottori.

Astrassa laitoin vaihteen ja nostin kytkimen liian nopeasti, niin moottori ei käynnistynyt ollenkaan. Taisi kuulua tööttäystä takana :) Koska piti painaa kytkin taas uudelleen pohjaan.
 
Ei vaikuta. Ja kytkimen täytyy tietysti painaa pohjaan, tai laittaa vaihde vapaalle.

Jos koeajoauton moottori oli vielä kylmä, niin start stop ei silloin vielä toimi. Toimii vasta sitten kun moottorissa on normaali lämpötila ja vasta sitten on fiksua sammuttaa moottori.

Astrassa laitoin vaihteen ja nostin kytkimen liian nopeasti, niin moottori ei käynnistynyt ollenkaan. Taisi kuulua tööttäystä takana :) Koska piti painaa kytkin taas uudelleen pohjaan.
Minä kun ajelin Astralla, huomasin että s&s toimii seuraavasti:
  • pysähtyminen liikennevaloihin, vaihde vapaalle, kytkin ylös -> moottori sammuu
  • kytkin pohjaan, vaihde valmiiksi ykköselle
  • valot vaihtuu vihreäksi, jalka pois jarrulta -> moottori käynnistyy
Vaikka yrittämällä yritti tuosta ei koitunut minkäänlaista viivettä lähtöihin. Mäkilähtö saattaa olla hankalampi, mutta ainakaan itselleni ei sellaista paikkaa eteen sattunut Astran ratissa.
 
Minä kun ajelin Astralla, huomasin että s&s toimii seuraavasti:
  • pysähtyminen liikennevaloihin, vaihde vapaalle, kytkin ylös -> moottori sammuu
  • kytkin pohjaan, vaihde valmiiksi ykköselle
  • valot vaihtuu vihreäksi, jalka pois jarrulta -> moottori käynnistyy
Vaikka yrittämällä yritti tuosta ei koitunut minkäänlaista viivettä lähtöihin. Mäkilähtö saattaa olla hankalampi, mutta ainakaan itselleni ei sellaista paikkaa eteen sattunut Astran ratissa.

Se viive tulee siitä kun se mamma/pappa ei laita valmiiksi sitä vaihdetta päälle vaan rupee sitten kun tarvisi lähteä niin arpomaan sitä vaihdetta. Eli eivät osaa.
 
Onko kellään tuoreita kokemuksia auton ostamisesta Ruotsista ja sen maksamisesta? Voiko maksaa pankkikortilla alle 15000 € summan tai kuinka nopeasti SEPA-tilisiirto menee perille (OP)?
 
Vaikuttaako start stop ominaisuus manuaaliaskisissa autoissa risteyksistä lähtöön mitenkään? Erästä autoa koeajaessa huomasin että pitäessä kytkimen pohjassa toiminto ei aktivoidu vaikka ollaankin pysähdyksissä.

Mietin vaan että mahdollistaako tuo start stop sen että ruuhkamatelussa ei tarvisi koskea kytkimeen ollenkaan?
Kuten tuossa jo mainittiin niin auto itse päättää eri parametrien avulla milloin start/stop aktivoituu, kuljettaja ei tähän voi vaikuttaa kuin kytkemällä järjestelmän kokonaan pois halutessaan.

Manuaaleissa 99% tapauksista start/stop on myös kytketty suoraan kytkinpolkimeen ja toimii vain kytkin pohjassa tai vaihteen ollessa vapaalla(vaatii kuitenkin kytkimen käyttämisen pohjassa vapaalle siirryttäessä). Uudemmissa on ilmeisesti alettu jo harrastaa tuota "ennakoivaa" uudelleenkäynnistystä jolloin käynnistää koneen uudelleen kun jarru vapautetaan.
En kyllä nyt ymmärtänyt miten tuota voisi mitenkään käyttää hyödyksi ruuhkamatelussa...

IMO koko start/stop roska pitäisi kieltää lailla yhdessä päivävaloautomatiikan kanssa. Kummastakaan ei ole tasan mitään hyötyä mihinkään, ainakaan näillä leveyspiireillä. (Tai no, jälkimarkkinoitahan nuo hyödyttää kyllä rikkoutuneiden starttien ja peräänajojen muodossa :D)
Omastakin autosta löytyy tuo turhake start/stoppi, mutta onneksi on automaatti ja s/s nappi heti kepin edessä niin menee jo rutiinilla samalla liikkeellä pois päältä kun heittää kepin D:lle. Muuten saattaisi vituttaa yhden ylimääräisen napin painelu joka kerta...
"Paras" tapaus start/stoppiin liittyen oli viime kesän alle vuoden vanhassa manuaaliaskisessa vuokra Seat Leonissa, jossa kyseinen paske sammutti moottorin valoihin valuttaessa jotain 15m ennen pysähtymistä. Ei muuten olisi haitannut, mutta hirveän ikävä vääntää jyrkästi kaartuvaan valoliittymään ilman jarru- ja ohjaustehostinta:tup:
 
Viimeksi muokattu:
On siitä hyötyä. Itse sain monesti etenkin bensa-autoissa kaupunkikulutuksen putoamaan varsin paljon kun ei tarvinnut tyhjäkäynnillä käyttää valoissa ja liikenteessä paikallaan istuessa. Diesel automaatin kanssa tuo on ihan jees, mutta saisi reagoida omaan makuun vielä nopeammin vaikka Ford on tuon aika nätisti kalibroinutkin. Monesti kuitenkin tulee tuo laitettua pois että saan koneen nopeamin lämpimäksi ajoissa.
 
Automaatin kanssa tuo start stop tuntui aivan toimivalta. Jalka pois jarrulta, niin moottori käynnistyi. Ehkä silti säästelisin moottoria ja nappia painamalla pois päältä tuo sammutus. Pitäisihän tuo myös manuaalin kanssa toimia, mutta ehkä pientä harjoittelua vaatii tietyillä autoilla, eli ainakin siinä Astrassa.

Syynä Astassa täytyikin olla se, että laitoin 1 vaihteen liian nopeasti ja nostin kytkimen liian nopeasti. Tällöin auto ei käynnisty ollenkaan.
 
On siitä hyötyä. Itse sain monesti etenkin bensa-autoissa kaupunkikulutuksen putoamaan varsin paljon kun ei tarvinnut tyhjäkäynnillä käyttää valoissa ja liikenteessä paikallaan istuessa. Diesel automaatin kanssa tuo on ihan jees, mutta saisi reagoida omaan makuun vielä nopeammin vaikka Ford on tuon aika nätisti kalibroinutkin. Monesti kuitenkin tulee tuo laitettua pois että saan koneen nopeamin lämpimäksi ajoissa.
Niin...ajotietokoneen mukaan. Todellisuudessa hyöty polttoainetaloudellisuudessa on hyvin lähellä nollaa ja lähinnä aiheuttaa vain kohonneita huoltokuluja.

Onhan start/stopista varmasti hyötyä jossain etelä-euroopassa, jossa ruuhkaseisakit on ihan eri luokkaa ja käyttöolosuhteet sellaiset, että järjestelmä toimii ympäri vuoden.
 
Onko jossain taulukkoa uusien autojen hinnoista ja niiden muutoksista 1.9 veromuutosten jälkeen? Toyota kiinnostaa eniten, mutta muutkin olisi mukava nähdä
 
Onko jossain taulukkoa uusien autojen hinnoista ja niiden muutoksista 1.9 veromuutosten jälkeen? Toyota kiinnostaa eniten, mutta muutkin olisi mukava nähdä
Tuskin on ainakaan virallista, myyjäthän ampuisivat siinä itseään nilkkaan ja kovasti.
Vastahan uutisoitiin ainakin jostain vuotaneista uusista hinnoista. Mutta melko varmaa on, että saat auton halvemmalla kun pukkaat tilauksen sisään vielä tässä kuussa.
 
Voi olla että uusia hintoja jo löytyy. Esim uudessa Ford Focuksessa voisi olla. Oli myös juttua, että Toyota olisi ottanut uudet hinnat käyttöön jo etukäteen. Eli saattaisi olla jo uudet hinnat?
 
Niin...ajotietokoneen mukaan. Todellisuudessa hyöty polttoainetaloudellisuudessa on hyvin lähellä nollaa ja lähinnä aiheuttaa vain kohonneita huoltokuluja.

Onhan start/stopista varmasti hyötyä jossain etelä-euroopassa, jossa ruuhkaseisakit on ihan eri luokkaa ja käyttöolosuhteet sellaiset, että järjestelmä toimii ympäri vuoden.

Onhan noita mittauksia että 10% säästää kaupunkiajossa polttoainetta, mutta onhan se fakta että jos S&S säästää todellisuudessa polttoainetta 5% päivänvalot 1% älykäslataus (eli ei ladata akkua koko ajan) 1% renkaat 1% tuulenvastuksen pienentaminen 1% niin säästöä kertyy koko ajan, vähän, mutta pienistä puroista tulee jokia...
 
Onhan noita mittauksia että 10% säästää kaupunkiajossa polttoainetta, mutta onhan se fakta että jos S&S säästää todellisuudessa polttoainetta 5% päivänvalot 1% älykäslataus (eli ei ladata akkua koko ajan) 1% renkaat 1% tuulenvastuksen pienentaminen 1% niin säästöä kertyy koko ajan, vähän, mutta pienistä puroista tulee jokia...
No sekin riippuu lähinnä laskentatavasta. Noihin mainitsemiisi prosenttiarvoihin saa melkeen lyödä vielä reilusti nollia pilkkujen kera eteen.
Esim. start/stopin hyöty meidän ruuhkaseisonta-ajoilla aiheuttaa lähinnä jatkuvaa käynnistelyä muutaman minuutin välein -> kuluttaa akkua, jota pitää sitten ladata -> kuormittaa moottoria -> ja kappas mitä se moottori imee kuormitettuna enemmän?

Nää on näitä sarjassamme dippa-inssillä välähtää ja vahingot korjataan myöhemmin... Paperilla toki näyttää hirveän hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
No sekin riippuu lähinnä laskentatavasta. Noihin mainitsemiisi prosenttiarvoihin saa melkeen lyödä vielä reilusti nollia pilkkujen kera eteen.
Esim. start/stopin hyöty meidän ruuhkaseisonta-ajoilla aiheuttaa lähinnä jatkuvaa käynnistelyä muutaman minuutin välein -> kuluttaa akkua, jota pitää sitten ladata -> kuormittaa moottoria -> ja kappas mitä se moottori imee kuormitettuna enemmän?

Nää on näitä sarjassamme dippa-inssillä välähtää ja vahingot korjataan myöhemmin... Paperilla toki näyttää hirveän hyvältä.
Teknikko on sitten hyvä ja osoittaa missä kohdassa dippainssi laski väärin:)
 
Teknikko on sitten hyvä ja osoittaa missä kohdassa dippainssi laski väärin:)
Valitettavasti teknikko ei ole paikalla, kun en ole kouluja käynyt 80-luvulla...

Eikä tuohon peruskoulua kummempaa vaadita osoittamaan vikakohtaa: väärä geologinen ja infrastruktuurin alue. Kuten sanoin niin esim. tämä start/stoppi varmaan kannattaa jossain keski-/eteläeuroopan ruuhkahelveteissä, joissa seisonta-aika ruuhkassa on vartin luokkaa kerrallaan. Meillä koko paske ei toimi n. 8kk ajasta ja silloin kun toimii niin lähinnä haitallisesti. Jos oikeen tarkkaan alkaisi laskea sisällyttäen polttoaine-, akku-, varaosa ja huoltokulut, niin vuositasolla satavarmasti aiheuttaa enemmän kuluja kuin säästöä...
 
Valitettavasti teknikko ei ole paikalla, kun en ole kouluja käynyt 80-luvulla...

Eikä tuohon peruskoulua kummempaa vaadita osoittamaan vikakohtaa: väärä geologinen ja infrastruktuurin alue. Kuten sanoin niin esim. tämä start/stoppi varmaan kannattaa jossain keski-/eteläeuroopan ruuhkahelveteissä, joissa seisonta-aika ruuhkassa on vartin luokkaa kerrallaan. Meillä koko paske ei toimi n. 8kk ajasta ja silloin kun toimii niin lähinnä haitallisesti. Jos oikeen tarkkaan alkaisi laskea sisällyttäen polttoaine-, akku-, varaosa ja huoltokulut, niin vuositasolla satavarmasti aiheuttaa enemmän kuluja kuin säästöä...
Jäähän tuollakin liioittelulla vuoteen vielä 4 kk tehokasta s&s-peliaikaa. Jos ruuhkissa pitäisi seistä vartti kerrallaan, niin fiksumpi sammuttaisi auton siksi aikaa. Niin minäkin teen jos saavun esimerkiksi asfalttityömaalle, jossa voi olettaa pysähdyksen olevan vähintään pari minuuttia. Sen sijaan s&s on kehitetty nimenomaan lyhyitä pysähdyksiä varten.

Muistitko ottaa säästölaskelmissasi huomioon myös järjestelmän myötä alentuneen autoveron ja ajoneuvoveron?
 
Valitettavasti teknikko ei ole paikalla, kun en ole kouluja käynyt 80-luvulla...

Eikä tuohon peruskoulua kummempaa vaadita osoittamaan vikakohtaa: väärä geologinen ja infrastruktuurin alue. Kuten sanoin niin esim. tämä start/stoppi varmaan kannattaa jossain keski-/eteläeuroopan ruuhkahelveteissä, joissa seisonta-aika ruuhkassa on vartin luokkaa kerrallaan. Meillä koko paske ei toimi n. 8kk ajasta ja silloin kun toimii niin lähinnä haitallisesti. Jos oikeen tarkkaan alkaisi laskea sisällyttäen polttoaine-, akku-, varaosa ja huoltokulut, niin vuositasolla satavarmasti aiheuttaa enemmän kuluja kuin säästöä...
Ei voi sanoa, että satavarmasti aiheuttaa enemmän kuluja ja että kannattaisi mukamas vain keski-/eteläeuroopassa.

Isällä on ollut uudesta asti 2011 MB C220 CDI, jolla on nyt ajettu noin 180 tkm. S&S on mun muutamaa testiä lukuunottamatta ollut aina käytössä. Espoosta Helsinkiin noin 10 km matkalla keskikulutus on ajankohdasta riippuen parista desistä jopa litraan suurempi, kun ajan järjestelmä poiskytkettynä. Dieseliä säästyy noin desilitran verran, kun valoissa seistään 10 minuuttia. Tämä tarkoittaa litran säästöä satkulle. Sammutus toimii myös talvella, kunhan moottori on esilämmitetty/ehtinyt saavuttaa tietyn lämmön. Isä lähtee kotoa aina lämpimästä tallista, mikä vielä auttaa asiaa. Mistä ihmeestä keksit, ettei toimisi kuin 4 kk vuodesta?

Lasketaan ihmeessä. Oletetaan säästöksi vaatimaton 0,2 l/100 km. Dieselin hinta 1,35 €. Matka tähän asti 180 tkm.
-polttoainesäästö 0,2 l /100 km * 1,35 €/l * 180000 km = 486 €
-akku on alkuperäinen seitsenvuotias
-yksi iskari vaihdettiin huolenpitosopparilla, jäähdytysnestettä on pari kertaa lisätty, muuten pelkät määräaikaishuollot

Näyttäisi olevan noin puoli kiloeuroa säästyneenä jo nyt. Kyllä sillä kevyesti ostaisi uuden akun, jos olisi tarve. Lisäksi tietty järjestelmän ansiosta oli ostaessa pienempi autovero sekä on alempi vuotuinen vero. Jollain säästö saattaa olla enemmänkin kuin laskelmassa käytetty 0,2 litraa. Autolla myös ajetaan yleensä huomattavasti enemmän kuin 180 tkm, jolloin on mahdollista säästää vielä enemmän. Suuremmilla kilometreillä vikaantumisen riski kasvaa, mikä voisi hetkellisesti pienentää säästöjä. Mersuissa S&S -versiot ovat tosin mitoitettu startin ym. hilujen osalta kestämään 300k starttia vs. normimallien 30k starttia.
 
Jokainen käyttäköön noita turhakkeita miten haluaa. Ei se multa ole pois. Kirjoittelin tähän jo pitkät pätkät muuta, mutta totesin ettei jaksa vääntöö tähän aikaan viikonlopusta...:D

Jos säästöt olisi jossain määrin merkittäviä niin eikö voisi olettaa, että esim. joka ainoa ammattiliikenteen auto ja kuljettaja käyttäisi niitä aktiivisesti? Menkääpä huvikseen katsomaan kuinka monella taksarilla tai rekalla joku start/stoppikin on käytössä liikenteessä...(ja kyllä, näitä työnnetään nykyään raskaaseen kalustoonkin)

Suljetaan keskustelu omalta osalta meikäläisen näkemyksellä, että start/stopin hyöty on parhaimmillaankin +/-0. (Perustuen jo siihen, että jokainen lämpimänkin koneen startin pyöräytys vaatii tuhatkertoimisen määrän laturin pyöritystä + puolenkymmentä muuta haittapuolta). Paljon suurempaan säästöön pääsee jo kytkemällä kesäisin ilmastoinnin pois pysähdyksissä...
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen käyttäköön noita turhakkeita miten haluaa. Ei se multa ole pois. Kirjoittelin tähän jo pitkät pätkät muuta, mutta totesin ettei jaksa vääntöö tähän aikaan viikonlopusta...:D

Jos säästöt olisi jossain määrin merkittäviä niin eikö voisi olettaa, että esim. joka ainoa ammattiliikenteen auto ja kuljettaja käyttäisi niitä aktiivisesti? Menkääpä huvikseen katsomaan kuinka monella taksarilla tai rekalla joku start/stoppikin on käytössä liikenteessä...(ja kyllä, näitä työnnetään nykyään raskaaseen kalustoonkin)

Suljetaan keskustelu omalta osalta meikäläisen näkemyksellä, että start/stopin hyöty on parhaimmillaankin +/-0. (Perustuen jo siihen, että jokainen lämpimänkin koneen startin pyöräytys vaatii tuhatkertoimisen määrän laturin pyöritystä + puolenkymmentä muuta haittapuolta). Paljon suurempaan säästöön pääsee jo kytkemällä kesäisin ilmastoinnin pois pysähdyksissä...
Jokainen saa käyttää niitä haluamallaan tavalla. Mielipiteitä ei sen sijaan saa puhua faktana.
 
Tuo start stop pienentää tosiaan kulutusta siitäkin syystä, että ilmastointi sammuu ja ilmanvaihdon tuuletin sammuu myös.

Omissa kahdessa autossa ei ilmastointia ole, niin ei voi sillä sitten kikkailla. Kolmannessa autossa oli ilmastointi, mutta pidin sitä päällä vain hetkittäin. Kennostahan tulee kylmää hetken, vaikka ilmastointi oli jo pois päältä. Esim ennen määränpäähän saapumista kannatti napsauttaa ilmastointi pois päältä, niin kennokin kuivaa.
 
Mielenkiintoista nähdä tapahtuuko start/stopin pois jättämisiä nyt kun WLTP mittauksesta tuosta ei ole paskan vertaa enää hyötyä toisin kuin ennen kun s/s:llä saatiin 15-20 grammaa pois päästöarvosta.
 
Jokainen saa käyttää niitä haluamallaan tavalla. Mielipiteitä ei sen sijaan saa puhua faktana.
Vai ei ihan saa? Tietääkseni en minään absoluuttisena faktana ole höpinöitäni esittänytkään? Voisin ihan laskemalla laskeakin jos jaksaisin tai tippaakaan kiinnostaisi, mutta kun jokaiselle alalla työskentelevälle se on ihan selviö, että 99% näistä autojen päästö/säästö/eko -hömpötyksistä on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Monikaan tavan autoilija ei ymmärrä, että suurin osa nykyautojen hienoista "innovaatioista" on täysin väkinäisiä vippaskonsteja, joilla keinotekoisesti vaikutetaan auton teoreettisiin statseihin. Yleensä ne on vielä melko karvaperseratkaisuja kaukana siitä high-techistä joina ne kuluttajille myydään...:D
 
Tuo start stop pienentää tosiaan kulutusta siitäkin syystä, että ilmastointi sammuu ja ilmanvaihdon tuuletin sammuu myös.
Paitsi että, niin kuin lämmityksenkin takia talvella, se auto käynnistyy heti kun ilmastointi haluaa lisää kylmää mikä tuli tänäkin kesänä todistettua karusti esim isäukon Mersussa.

Joko s/s ei edes sammuta autoa tai auto lähtee 10-15 sekunnin kuluttua taas käyntiin.

Harvassa ovat edelleenkin ne autot jossa ilmastointi toimii akulla, auto sammutettuna (taisi yksi 626 aikoinaan olla tuollainen - liekö ilmastointi hieman erikoisemmin Mazdalla toteutettu?).
 
^ei ole ainakaan nykyään. Mazdan infonäytöstä löytyy näkymä, mistä näkee S/S:n valmiusasteen. Siinä on akku, A/C ja moottorin ikonit. Nää kun kaikki on aktiivisia niin S/S voi toimia. Helteillä alkumatkasta A/C ikoni ei aktivoidu kun pitää jäähdyttää sisätiloja, mutta sitten kun ne on jäähdytetty niin S/S toimii varsin normaalisti. Pitää seisoa aika pitkään paikallaan ennen kuin moottori käynnistyy uudestaan. Riippunee valmistajasta kuinka paljon auto antaa lämpötilan nousta ennen kuin moottori käynnistyy antamaan kompuralle voimaa.

Talvella, jos on pakkasilla paljon pätkäajoa niin tuon kautta on ihan jees seurata milloin ois hyvä ladata akkua vähän enemmän kun akun ikoni ei aktivoidu, vaikka auto on kunnolla lämmin.
 
Harvassa ovat edelleenkin ne autot jossa ilmastointi toimii akulla, auto sammutettuna (taisi yksi 626 aikoinaan olla tuollainen - liekö ilmastointi hieman erikoisemmin Mazdalla toteutettu?).

Hybrideissä ja Sähköautoissa toimivat korkeajännittellä, joka tulee akulta.
 
Vai ei ihan saa? Tietääkseni en minään absoluuttisena faktana ole höpinöitäni esittänytkään? Voisin ihan laskemalla laskeakin jos jaksaisin tai tippaakaan kiinnostaisi, mutta kun jokaiselle alalla työskentelevälle se on ihan selviö, että 99% näistä autojen päästö/säästö/eko -hömpötyksistä on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Monikaan tavan autoilija ei ymmärrä, että suurin osa nykyautojen hienoista "innovaatioista" on täysin väkinäisiä vippaskonsteja, joilla keinotekoisesti vaikutetaan auton teoreettisiin statseihin. Yleensä ne on vielä melko karvaperseratkaisuja kaukana siitä high-techistä joina ne kuluttajille myydään...:D
Ihmettelen miten s&s kuluttaa akkua tai käynnistysmoottoria kun useilla valmistajilla niitä ei ole edes kytketty koko järjestelmään.
 
Joissakin S&S systeemeissähän moottori sammutetaan juuri oikeaan asentoon yläkuolokohdan lähelle jolloin pelkkä kipinä tulpasta saa koneen käynnistymään uudelleen.
Mazdan bensakoneissa, mutta oliko tää kellään muulla käytössä?
 
Avaa nyt ihmeessä enemmän? Pyhällä hengellä ja kosmisella voimallako se mylly veivataan käyntiin?
Pitääkö "väkinäisiä vippaskonsteja" nyt sitten kuitenkin selittää? Olitko tuominnut jotain tietämättä asiasta?

Jo mainittujen lisäksi mm. Psa:lla käänteisesti toimiva laturi ja superkondensaattorit. Riittävän teknisesti kehittyneet asiat voivat näyttää ymmärtämättömälle taikuudelta tai pyhältä hengeltä ja kosmisilta voimilta.
 
Pitääkö "väkinäisiä vippaskonsteja" nyt sitten kuitenkin selittää? Olitko tuominnut jotain tietämättä asiasta?

Jo mainittujen lisäksi mm. Psa:lla käänteisesti toimiva laturi ja superkondensaattorit. Riittävän teknisesti kehittyneet asiat voivat näyttää ymmärtämättömälle taikuudelta tai pyhältä hengeltä ja kosmisilta voimilta.
Ei tarvitse, mutta noita starttilaturillisia ei juurikaan vielä ole edes liikenteessä, varsinkaan meillä. Sen sijaan mitä kalustoa tässä maassa liikenteessä on, niin 99% s&s toimii perinteisesti startilla ja akulla.
Eipä sillä sinänsä ole vaikutusta pyöritetäänkö sitä konetta erillisellä startilla vai laturilla ja otetaanko virtaa akusta vai konkista, ei sinne silti mistään taiota ylimääräistä energiaa, jota ei tarvitsisi jälleen uudelleen varata.

Teknisellä toteutuksella ei ole mitään merkitystä. Eikä se sähköpuoli sinänsä ole edes se pahin haittapuoli...
Jokainen voi mennä pyörittään s&s päällä kaupunkiin korttelia ympäri ruuhka-aikaan ja kokeilla, ei tarvitse montaa kunniakierrosta tehdä niin s&s jättää leikin kesken ihan riippunatta kelistä tai autosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse, mutta noita starttilaturillisia ei juurikaan vielä ole edes liikenteessä, varsinkaan meillä. Sen sijaan mitä kalustoa tässä maassa liikenteessä on, niin 99% s&s toimii perinteisesti startilla ja akulla.

PSA:lla ollut käytössä tietyissä Diesel-moottoreissa starttilaturillisia, jo vuodesta 2012. Joten kyllä niitä löytyy Suomenkin liikenteestä ihan kohtuullisesti.
 
Kuten tuossa jo mainittiin niin auto itse päättää eri parametrien avulla milloin start/stop aktivoituu, kuljettaja ei tähän voi vaikuttaa kuin kytkemällä järjestelmän kokonaan pois halutessaan.
Voi siihen usein vaikuttaa.
Ainakin oman koslan s/s aktivoituu pysähtyessä vain, jos autoa pitää paikallaan reilummalla jarrulla. "Pintajarrulla", joka kuitenkin riittää ongelmitta auton paikallaan pysymiseen, moottori ei sammu. Näin s/s ei pääse häiritsemään pätkääkään, kun lyhyet pysähdykset menee automaattisesti siten, ettei moottori ole aikeissa sammua. Tuskin on Mazda ainoa, jossa homma pelaa jotenkin näin.
Olen kyllä ajanut sellaistakin autoa, jossa pienelläkin jarrulla heti pysähdyshetkellä moottori sammui, ilman pienintäkään viivettä. Se alkoi kyllä korpeamaan nopeasti ja poiskytkentänappia alkoi hamuamaan automaattisesti siinä määrin, että tuli muutamassa tunnissa rutiiniksi siinä missä turvavyön laittokin.
"Paras" tapaus start/stoppiin liittyen oli viime kesän alle vuoden vanhassa manuaaliaskisessa vuokra Seat Leonissa, jossa kyseinen paske sammutti moottorin valoihin valuttaessa jotain 15m ennen pysähtymistä. Ei muuten olisi haitannut, mutta hirveän ikävä vääntää jyrkästi kaartuvaan valoliittymään ilman jarru- ja ohjaustehostinta:tup:
Mitä vittua? Itse en ole tottunut valuttelemaan vapaalla risteyksiin, mutta moni on. Eikö tuollainen toiminta voi pahimmillaan olla jo aika vaarallista?
Olen kuvitellut, että jokainen s/s-järjestelmä käynnistää moottorin, mikäli rattiin kosketaan. Ja kääntäen, jos rattia käännellään, moottori ei edes yritä sammua. Ilmeisesti olen ollut väärässä.
Ei tarvitse, mutta noita starttilaturillisia ei juurikaan vielä ole edes liikenteessä, varsinkaan meillä. Sen sijaan mitä kalustoa tässä maassa liikenteessä on, niin 99% s&s toimii perinteisesti startilla ja akulla.
Eipä sillä sinänsä ole vaikutusta pyöritetäänkö sitä konetta erillisellä startilla vai laturilla ja otetaanko virtaa akusta vai konkista, ei sinne silti mistään taiota ylimääräistä energiaa, jota ei tarvitsisi jälleen uudelleen varata.
Kyllä kai se melkein ylimääräistä energiaa on, ainakin pirun halpaa, kun eikös tuollaisiin superkonkkiin saada työnnettyä aika kovasti mehua lyhyessä ajassa? Ainakin akkuun verrattuna. Ts. jarrutusenergiaa saadaan talteen lyhyilläkin hidastuksilla aika paljon, ja hetkeä myöhemmin se energia saadaan myös nopeasti ulos.
Tämä on täyttä mutua, voin olla väärässäkin näiden konkkien suhteen.

Ja ei, en minäkään osaa pitää s/s-kikkareita kovin järkevänä/hyödyllisenä, ainakaan auton käyttäjän vinkkelistä. Eipä nuo tosin häiritsekään, mikäli on edes etäisesti järkevästi toteutettu. Järkevä toteutus tässä yhteydessä tarkoittaa tietysti sitä, mikä on järkevä minun omiin ajotottumuksiini nähden. :D Saman auton toiminta voi jonkun toisen ajotottumuksilla olla ärsytyskynnyksen ylittävää helpostikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 792
Viestejä
4 499 097
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom