Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Riittääkö auton peräkärryjen valoiksi tuollainen:
481278.jpg

Kattelin 40 vuotta vanhoja Sukkela-kärryjä pihassa eilen sillä silmällä, että kunnostusta kaipaavat.
Lavan koko oli muistaakseni 2300x1250. Lokasuojissa on eteenpäin osoittavat kirkkaat valot, mutta nuo ilmeisesti ei ole pakolliset?
 
Riittääkö auton peräkärryjen valoiksi tuollainen:
481278.jpg

Kattelin 40 vuotta vanhoja Sukkela-kärryjä pihassa eilen sillä silmällä, että kunnostusta kaipaavat.
Lavan koko oli muistaakseni 2300x1250. Lokasuojissa on eteenpäin osoittavat kirkkaat valot, mutta nuo ilmeisesti ei ole pakolliset?
Jossain 1.5m leveydessä tulee etuvalopakko.

Edit: ja siis uloimmista pisteistä mitattuna joka yleensä on lokarin ulkoreunat
 
Peräkärryn valot nyt on sellainen asia, että kuinka usein sitä oikeastaan näkee kärryjä missä valot toimii edes jotenkin? Eilen näin melko uuden BMW X5, missä joku kärry takavalot pimeänä, ja bemarin vilkut nakutti senkin edestä... Tämä ei siis kysymys, vaan toteamus. Joten taitaa olla ihan sama mitä siellä palaa tai ei pala. Kun ei ne toimi kuitenkaan oikein.
 
Mulla on kärry jossa toimii kaikki ja muutaman kerran vuodessa vuokraan isompia kärryjä, vuokrakärryissä ei toimi koskaan kaikki vaikka joka kerran niistä itken :lol:
 
Onko kellään kokemusta plasti dipin poisto renkaista?
En jaksanut renkaita suojata, kun youtube videoiden mukaan se dippi lähtee niin kivasti renkaista irti..no vitut lähde, vaikka qd:tä suihkutin renkaisiin ennen dippausta.

Tinnerillä koitettu tänään jynssätä, mutta eipä tuntunut hirveästi vaikuttavan.
Mitähän jos tinnerillä koittaa pehmittää dippiä ja sen jälkeen painepesurilla sentin päästä vetää? Vai onko kenelläkään parempia ehdotuksia? :D

Muuten täytyy tässä vaiheessa ainakin olla tyytyväinen tuotteeseen. Vanteet ja sivupeilit tuli dipattua ja metallinhohto harmaasta jäi kyllä mielestäni todella hyvä pinta.
 
Onko kellään kokemusta plasti dipin poisto renkaista?
En jaksanut renkaita suojata, kun youtube videoiden mukaan se dippi lähtee niin kivasti renkaista irti..no vitut lähde, vaikka qd:tä suihkutin renkaisiin ennen dippausta.

Tinnerillä koitettu tänään jynssätä, mutta eipä tuntunut hirveästi vaikuttavan.
Mitähän jos tinnerillä koittaa pehmittää dippiä ja sen jälkeen painepesurilla sentin päästä vetää? Vai onko kenelläkään parempia ehdotuksia? :D

Muuten täytyy tässä vaiheessa ainakin olla tyytyväinen tuotteeseen. Vanteet ja sivupeilit tuli dipattua ja metallinhohto harmaasta jäi kyllä mielestäni todella hyvä pinta.


Eli renkaissa on nyt dippiä? Laitas pari kuvaa niin hahmottuu tarkemmin:D En kyllä osaa auttaa, mutta ihan mielenkiinnosta tahtoo nähdä:tup:
 
Eli renkaissa on nyt dippiä? Laitas pari kuvaa niin hahmottuu tarkemmin:D En kyllä osaa auttaa, mutta ihan mielenkiinnosta tahtoo nähdä:tup:
Kyllä juurikin renkaista ei lähde dippi pois :D
Ei nyt jaksa mennä enää kuvaamaan, mutta päivällä tuli yksi kuva tuosta otettua ja kun vähän zoomaa kuvaa näkyy mistä kyse.
Ihan renkaan/vanteen kohdalta on hieman dippiä saatu repimällä pois, niin tuosta näkyy kuinka rumat nuo renkaat nyt ovat.
 
Kyllä juurikin renkaista ei lähde dippi pois :D
Ei nyt jaksa mennä enää kuvaamaan, mutta päivällä tuli yksi kuva tuosta otettua ja kun vähän zoomaa kuvaa näkyy mistä kyse.
Ihan renkaan/vanteen kohdalta on hieman dippiä saatu repimällä pois, niin tuosta näkyy kuinka rumat nuo renkaat nyt ovat.
Ei tuosta kuvasta ainakaan näe, että kumissa olisi mitään. Luultavasti olet ainut henkilö ketä edes näkee ne.
 
Kyllä juurikin renkaista ei lähde dippi pois :D
Ei nyt jaksa mennä enää kuvaamaan, mutta päivällä tuli yksi kuva tuosta otettua ja kun vähän zoomaa kuvaa näkyy mistä kyse.
Ihan renkaan/vanteen kohdalta on hieman dippiä saatu repimällä pois, niin tuosta näkyy kuinka rumat nuo renkaat nyt ovat.

Kyllä kuvasta näkee että on vähän leveällä pensselillä vedelty. Mahtaa kyllä olla kumista melko hankala mitään saada irti, itse en ainakaan keksi mitään ainetta millä lähtisi pois. Yksi ratkaisu tietenkin olisi vetää dipit koko renkaan kulutuspintaa myöten, sitten ei ainakaan pistäisi silmään:D
 
Arvon io-techiläiset!

Jakohihnan katkeaminen jatkuu Oulun seudulla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...auti-on-vain-pahentunut-tana-kevaana/zpr84wyD

Tuli mieleen että auttaisiko jakopään kannen tiivistäminen jollain liimalla siten että mikään skeida ei pääse jakohihnan kopan sisälle?
Jännästi näissä aina jätetään mainitsematta ne pari merkkiä joihin tämä kuuluisa pöly pääasiallisesti vaikuttavat...melko merkkiuskovaista pölyä :D

Ja kuten tuossa yllä mainittiin niin ei sitä koppaa mitenkään järkevästi saa ilmatiiviiksi, ellei valmistaja sitä valmiiksi sellaiseksi suunnittele. Kovin sana taitaa olla paikallinen keksijä joka kehittelee jotain ylipainepuhallinta jakopäähän, mutta aika skeptisiä siihenkin ollaan tällä hetkellä.

Ja kun tuossa mainitsin ne pari merkkiä, niin osasyyllinen löytyy myös sieltä. Ainakin oma näkemys on että tuo pöly syö hammaspyörät jotka sitten tuhoaa hihnan, joka selittyy lähinnä paskasti valmistetuilla pyörillä...
 
Viimeksi muokattu:
Tarvetta mp kypärälle, olisko missään esim. motonetissä mitään ok kypärää 100-300e? Mahdollisimman hiljainen ja vielä jos huurtumattoman linssin saa niin avot. Itellä vanha potta kypärä ja vanha crossikypärä ajanut asiaa aikaisemmin mutta tälle kaudelle pakko laittaa kunnon kypärä. Mitä raati suosittelisi? Ettei nyt aivan paskaa tule ostettua sikaa säkisä.
 
Löytyykö jostain auton antenneja myynnissä? Siis pelkkä piiska, ei sitä "istukkaa" ja johtoa. Motonetissä oli pari vaihtoehtoa, mut rupesi mietityttämään se kierre et sopiiko se omaan autoon. Autoantenni katolle vaihtopiiska 43cm kierresovitteella | Motonet Oy ja Autoantenni katolle 79cm M6-kierre | Motonet Oy .

Oma auto on siis Avensis Sedan 2.0TD vm. 2000.

Motoneteissä ja Biltemoissa noita on monen pituisia,värisiä ja näköisiä. Käsittääkseni tuo M6-kierre taitaa olla aika standardi noissa vuosituhannenvaihteen autoissa.
 
Motoneteissä ja Biltemoissa noita on monen pituisia,värisiä ja näköisiä. Käsittääkseni tuo M6-kierre taitaa olla aika standardi noissa vuosituhannenvaihteen autoissa.

Ok. Kiitti vinkistä :tup:! Pitää huomenna käydä tsekkaileen niiden tarjonta ku alk.per. piiska meni halki pystysuunnassaan niin ny ei radio tahdo kuulua niin hyvin...
 
Ja kuten Motonetin sivuilla kun lukee, niin sisältää kierresovitesarjan. Eli löytyy luultavasti oikea kierre lähes kaikkiin autoihin.
 
Tarvetta mp kypärälle, olisko missään esim. motonetissä mitään ok kypärää 100-300e? Mahdollisimman hiljainen ja vielä jos huurtumattoman linssin saa niin avot. Itellä vanha potta kypärä ja vanha crossikypärä ajanut asiaa aikaisemmin mutta tälle kaudelle pakko laittaa kunnon kypärä. Mitä raati suosittelisi? Ettei nyt aivan paskaa tule ostettua sikaa säkisä.

300€ saa jo oikeasti laadukkaita kypäriä ja just ostin kakkos kypäräksi 129€ HJC tuolta, mikä varmasti toimii juuri siinä 1-2krt kesässä kun joku istuu kyydissä.
 
Ootko testannu vielä onko melua tms? Saatan lähteä ostamaan pian kypärää kun kausi polttelee.
 
Ootko testannu vielä onko melua tms? Saatan lähteä ostamaan pian kypärää kun kausi polttelee.

En ole testannut vielä ajossa, on siinä eroa omaan HJC:n kypärään, ei ole ehkä ihan niin mukava ja ominaisuuksia paljon vähemmän, paino taitaa olla aika samaa luokkaa. Oma HJC R-PHA 70 on ainaki pirun hiljanen verrattuna 10v vanhaan shoei:n 1000€ kypärään, toki OVH oli viime vuonna 449€ että pakko sen kai on ollakki hyvä ja hiljanen.

Kuten sanottu niin 300€ alkaa samaan varmasti hyvää kypärää kadulle.
 
Honda Accord -03-08. Sattui silmiin netin syövereistä, joitain jakoketjuongelmia. Liekköhän kuinka yleinen vika? Jakoketjusarjan saa muutamalla satasella, mutta miten töisevä ja kallis mahtane olla vaihtotyö? Bensakoneesta siis kysymys. Olen harkinnut edulliseksi käyttökulkineeksi tuollaista.
 
Meniköhän nyt kuinka päin vittua? Tuossa pari päivää sitten kuskasin sukulaista, jolla kortti mennyt umpeen. Invapysäköintilappu kuitenkin löytyi, joten auto parkkiin maksulliselle paikalle. Ei kuitenkaan invapaikalle kun sellaista ei siinä ollut.
Lapun iskin tuulilasille, vasta tänään satuin katsomaan että koko lupahan oli mennyt umpeen jo vuosia sitten:facepalm: Ei siinä, tuulilasin alareunassa kuitenkin tummennus, niin nyt kun katsoin niin päivämäärät jää sopivasti piiloon.
Mahtaako parkkipirkot olla kovin tarkkoja tuollaisesta, kun ei parasta ennen näy:think:
 
Jos ei tuulilasissa ollut virhemaksua, niin ei kai tuossa kuinkaan käynyt? Vai jaetaanko niitä nykyään jo jälkikäteenkin? :confused:
 
Jos ei tuulilasissa ollut virhemaksua, niin ei kai tuossa kuinkaan käynyt? Vai jaetaanko niitä nykyään jo jälkikäteenkin? :confused:

Nyt ei käynyt mitään, jotain tunnin oli auto maksullisella paikalla, ja eipä täällä kait kovin paljon noita parkkipirkkoja kaupungilla edes pyöri. Meinaan vaan että jos ja kun jatkossakin joutuu kuskiksi ja samaa läpykkää käyttää, niin...
Toki voi maksaakin, mutta jos ilmaiseksi saa pysäköidä:) Kuskattava taas ei aio lupaa uusia, vaikka saisikin - kaikenlaista vaivaa ja härdelliä mokoman takia. Eipä noita keikkoja kovin usein onneksi ole.

Kuvahaulla kaikki nuo näyttää samanlaisille, päivämäärät vaan vaihtuu.
 
Audi 2003 ja xenon pykii. Vika on sytyttimessä eikä ohjausyksikössä ja jotkut sanoo että kun sytyttimen vaihtaa pitäisi käyttää merkkiliikkeessä asennettavana jonkun kalibroinnin takia. Onko noin vai onko tuo joku ihme legenda? joku vuosi sitten meni toi toinen puoli ja tuon toisen puolen vaihto oli kohtuullisen kallis marmoritiskillä kun tuosta joutuu ottamaan puskurin irti kuitenkin.
 
Legendaa. Onko kyseessä a4? Jos on niin vaihto onnistuu ilman puskurin irroitusta. Vaatii näppäriä sormia, että pääsee käsiksi polttimoihin.
 
TT on kyseessä. mutta onko tuon vaihdossa tosiaan jotain magiikkaa mitä pitäisi käydä kalibroimassa jossain? tuohan on käytännössä piuha missä toisessa päässä on jotain elektroniikkaa
 
Väitän ettei kalibrointia tarvitse ellei jotain ole rikki. TT:ssä umpio irti, nostaa pöydälle ja vaihtelee polttimot.
 
Väitän ettei kalibrointia tarvitse ellei jotain ole rikki. TT:ssä umpio irti, nostaa pöydälle ja vaihtelee polttimot.

Ei tossa mitään polttimoita kuitenkaan vaihdeta. Ihan vaan tuota sytytintä kun varsinkin kylmällä se tuntuu välkkyvän ja sitten sammuu. Kun käyttää parkeilla niin syttyy uudestaan.
 
TT on kyseessä. mutta onko tuon vaihdossa tosiaan jotain magiikkaa mitä pitäisi käydä kalibroimassa jossain? tuohan on käytännössä piuha missä toisessa päässä on jotain elektroniikkaa
Ei. Ja vaikka olisikin niin vagcomi nyt löytyy joka toiselta autoharrastajalta jolla onnistuu koodin syöttö tarvittaessa.
lampun_jousikiinnitys.jpg

onko tuolla jousella omaa nimeä ja saako sitä ostettua erikseen?
Joku polttimon pidikejousi tjsp se on(eipä olen koskaan tqrvinnut tietää), mutta eipä niitä erikseen myydä, tulee umpion matkassa. Purkaamolta tms. sopiva tai sitten haet vaikka Kärkkäiseltä 1-1.5mm pianolankaa (jousiteräslankaa) ja vääntelet toisen puolen jousen perusteella uuden.
 
Honda Accord -03-08. Sattui silmiin netin syövereistä, joitain jakoketjuongelmia. Liekköhän kuinka yleinen vika? Jakoketjusarjan saa muutamalla satasella, mutta miten töisevä ja kallis mahtane olla vaihtotyö? Bensakoneesta siis kysymys. Olen harkinnut edulliseksi käyttökulkineeksi tuollaista.
Mulla oli tuollainen 5,5 vuotta ja sinä aikana tuli tutustuttua aika tarkkaan auton tyyppiongelmiin ja ketjuongelmiin en törmännyt kertaakaan, eli mikään yleinen vika se ei voi olla.
 
Onko kukaan korjannut auton rengasta tällä tavalla? Nopeampaa kuin polkypyörän renkaan paikkaaminen.
Sitä vaan meinasin, että kestääkö tuollainen pitkääkin?
 
On useampi rengas korjattu, ja kaikilla olen onnellisesti ajellut renkaan loppuun.
 
Trafi.fi - Romutuspalkkio

Moro,

Kuuluukohan minulle romutuspalkkio (voinko yrittää sitä saada), kun minulla oli auto käytössä muistaakseni noin 28.5.2017-ja noin 20.7.2018 - jolla oli ikää reilusti (olikohan 89). Sain siitä romutustodistuksen tuossa syksyllä. Onko minulla mahdollisuus yrittää saada romutustodistus vai pitääkö se auto vaihtaa tietyn ajan sisällä romutustodistuksesta?

Ideana myös mahdollisesti yrittää "myydä oma romutustodistus", voikohan sitä jotenkin kierrättää taloudellista hyötyä hakien sillä en ole varma onko minulla vara ostaa uutta vähäpäästöistä autoa?

Ja onkohan sitä pelattu pois, että kaksi henkilöä voisi käyttää romutuspalkkion samaan autoon? Eli että minulla olisi romutustodistus, ja sitten vaikkapa myös tyttöystävällä? Ja käytettäisiin samaan autoon?
 
Viimeksi muokattu:
Ei se romutustodistus käy koska ei ole tänä vuonna sitä autoa romutettu.

Jos haluaa käyttää kaksi romutustodistusta, niin täytyy ostaa kaksi aivan uutta autoa. Eli ei voi romuttaa vaikka kolmea autoaan, vaan yhden vaan, jos ostaa yhden uuden auton.
 
Onko kukaan korjannut auton rengasta tällä tavalla? Nopeampaa kuin polkypyörän renkaan paikkaaminen.
Sitä vaan meinasin, että kestääkö tuollainen pitkääkin?

Kestää pitkään. Itse kaksi paikannut kun alumiininen piikki meni läpi ja toisessa ruuvi.

Vaikka motonetistä saa ostettua ja saa ostettua erikseen lisää nuota naruja, jos loppuu kesken.

Ensin tuo työkalu pyöritetään siihen reikään ja sitten kait vedetään pois. Sitten naru paikoilleen ja työkalu painetaan voimalla renkaan sisälle. Sitten vedetään työkalu ulos. Ylimäinen naru leikataan puukolla pois ja renkaan voi sitten täyttää.

Video näytti samalta, paitsi tuota liimaa en ole laittanut ollenkaan. Aika syvälle painoi tuon narun. Sehän ei saa kumminkaan kokonaan renkaan sisälle mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Trafi.fi - Romutuspalkkio

Moro,

Kuuluukohan minulle romutuspalkkio (voinko yrittää sitä saada), kun minulla oli auto käytössä muistaakseni noin 28.5.2017-ja noin 20.7.2018 - jolla oli ikää reilusti (olikohan 89). Sain siitä romutustodistuksen tuossa syksyllä. Onko minulla mahdollisuus yrittää saada romutustodistus vai pitääkö se auto vaihtaa tietyn ajan sisällä romutustodistuksesta?
Ei, etkä sinä myöskään yksityishenkilönä voi palkkiota hakea vaan autoliike sen hakee kun jätät vanhan auton sinne romutettavaksi. Eikä tuossa nyt muutenkaan ole edellytyksiä palkkiolle olettaen että auto oli sulla pari kk, etkä näe tulevaisuuteen... Palkkio on myös vuosikohtainen joten taisivat muutenkin olla tuohon aikaan jo menneet kaikki viime vuonna.
Ideana myös mahdollisesti yrittää "myydä oma romutustodistus", voikohan sitä jotenkin kierrättää taloudellista hyötyä hakien sillä en ole varma onko minulla vara ostaa uutta vähäpäästöistä autoa?

Ja onkohan sitä pelattu pois, että kaksi henkilöä voisi käyttää romutuspalkkion samaan autoon? Eli että minulla olisi romutustodistus, ja sitten vaikkapa myös tyttöystävällä? Ja käytettäisiin samaan autoon?
Ei siirrettävissä, myytävissä tai muutenkaan taloudellisesti hyödynnettävissä, muuten kuin suoraan vähäpäästöiseen autoon vaihtaessa.
 
Viime vuonna ei ollut sitä romutuspalkkiota. Ja siis ei koske viime vuonna romutettuja autoja.

Tänä vuonna saa romuttaa jos auto on ollut vuoden itsellä ja on ollut myös viime vuonna vähintään päivän liikennekäytössä. Ja tänä vuonna se toinen päivä. Katsastettu ei tarvitse olla.
 
Ei mennyt venttiilikopan tiivisteen vaihto kuten strömsöössä.

Kiristelin pultteja ja yksi sitten meni katkeamaan, vaikka mielestä en hirveän lujaa sitä kiristänyt..ja tietysti yhdestä kulmasta meni vielä.

Onko tuo kuinka paha asia? Pystyykö autolla hyvillä mielin ajamaan, vai joudunko tekemään operaation nyt uudelleen ja etsimään jostakin uuden pultin tuohon tilalle?
 
Kyllä sen äkkiä näkee jos vuotaa. Parempi toki ois olla kaikki ehjiä..
 
Ei mennyt venttiilikopan tiivisteen vaihto kuten strömsöössä.

Kiristelin pultteja ja yksi sitten meni katkeamaan, vaikka mielestä en hirveän lujaa sitä kiristänyt..ja tietysti yhdestä kulmasta meni vielä.

Onko tuo kuinka paha asia? Pystyykö autolla hyvillä mielin ajamaan, vai joudunko tekemään operaation nyt uudelleen ja etsimään jostakin uuden pultin tuohon tilalle?
Eipä sillä venakopalla ole muuta käytännön virkaa kuin suojata nokkia ja pitää öljyt koneessa. Aivan hyvin voit ajella, mutta hyvähän siihen olisi se pultti laittaa niin tiivistyy. Öljyähän se varmasti siitä päästää pihalle sotkemaan konehuonetta, mutta ei se nyt solkenaan pihalle valu.
 
En löytänyt netistä äkikseltään vastausta, joten kysytäänpä täältä: Jos on matkailuautoksi rekisteröity pikkubussi henkilömäärältään esimerkiksi 1+7, niin saako istumapaikkoja vähentää ominpäin - tai muuten - vai tuleeko nuo kaikki paikat myös löytyä ajoneuvosta?

Liittyy siis siihen, että tarkoitus olisi hommata satunnaiseen tavarankuskaukseen VW T4 ja omaan käyttöön riittäisi vähempikin määrä penkkejä (esim 2+3).
 
En löytänyt netistä äkikseltään vastausta, joten kysytäänpä täältä: Jos on matkailuautoksi rekisteröity pikkubussi henkilömäärältään esimerkiksi 1+7, niin saako istumapaikkoja vähentää ominpäin - tai muuten - vai tuleeko nuo kaikki paikat myös löytyä ajoneuvosta?

Liittyy siis siihen, että tarkoitus olisi hommata satunnaiseen tavarankuskaukseen VW T4 ja omaan käyttöön riittäisi vähempikin määrä penkkejä (esim 2+3).
Käsittääkseni istumapaikkojen vähentäminen onnistuu ihan katsastuksen yhteydessä, eli katsuri tarkistaa monelleko löytyy asianmukaiset penkit+vyöt -> päivittää otteelle paikkaluvun. Esim. henkilöautot, joista on otettu takapenkki pois vaikkapa turvakaarien takia, muuttuvat katsastuksessa automaattisesti 2-paikkaisiksi.
 
Käsittääkseni istumapaikkojen vähentäminen onnistuu ihan katsastuksen yhteydessä, eli katsuri tarkistaa monelleko löytyy asianmukaiset penkit+vyöt -> päivittää otteelle paikkaluvun. Esim. henkilöautot, joista on otettu takapenkki pois vaikkapa turvakaarien takia, muuttuvat katsastuksessa automaattisesti 2-paikkaisiksi.

Okei, kiitos pikaisesta vastauksesta.
 
Turha niitä paikkoja sieltä rekisteristä on vähentää (ainakaan jos verot/vakuutukset ei siitä halpene), kun ei niiden kaikkien penkkien tarvitse siellä autossa olla kuin katsastuksen aikana, jos edes silloinkaan. Tila-autojen penkit irtoaa ihan syystä pikalukituksilla ;)
 
Käy kuitenkin ensiksi konttorilla kyselemässä ennen kuin teet mitään muutoksia ettei käy niinkuin sille yhdelle jantterille joka sai sitten autoveron uudelleen maksettavaksi.

Ja itseasiassa moneltakin konttorilta. Mä kävin kyselemässä miten V70 sais pakuksi, kahdelta konttorilta sain ihan erilaisia neuvoja takapenkkien suhteen - tai niiden muutosten suhteen lähinnä, mitä pitää muuttaa ja miten. Muista nyt enää mitä kaikkea, mutta en rekannut pakuksi kun alkoi näyttää vaikealta, eikä ole koko autoakaan enää.

Juurikin noiden Porttereiden yms normipakujen kanssa syytäkin olla tarkkana, kun pitää olla sitä korkeutta, pituutta jne...

Tuohan taitaa olla entinen taksi, jos T4. Itse melkein katsastaisin kyseisen kulkineen 1+7, ja säätäisin niiden penkkien kanssa sitten omalla ajalla. Sitä nyt ei poliisit varmaan tajua jos edes sattuu pysäyttämään että mitä siellä oikeastaan on.

Joku kysyi täällä jossain aikanaa jonkun Skylinen? kanssa, miten saisi 2hlö autoon takapenkit takaisin, koska ne jostain suomisäännöistä johtuen tms. ei voi olla, vaikka tehtaalta vakiona on, niin ehdotin että laittaa penkit koristeeksi taakse, ei turvavöitä, eikä matkustajia takapenkille koskaan mukaan. Niin mikä on todennäköisyys että siihen kukaan osaisi kiinnittä huomiota tien päällä. Katsastukset sitten erikseen, jolloin auton oltava street legal.

Nämä ajatukset on sitten sarjassa - ihan omalla vastuulla, koska huonosti sattuen voi tulla veroseuraamuksia, vakuutusseuraamuksia, sakkoja, hylsyjä jne. vaikka kenenkään henkeä tai terveyttä ei vahingoiteta. Paitsi ehkä valtion taloutta.

Itsehän vein SJ410 leimalle ilman takapenkkiä, koska koirat ja se penkki oli vaan tiellä ja hankala. Katsuri meinasi vaatia muutoskatsastusta 2 paikkaiseksi. Sanoin että se vitun penkki on kotona ja voin kyllä ruuvata sen takaisin jos se nyt on siitä niin kiinni. No ei tarvinnut tulla näytille, selitys kelpasi.
 
Turha niitä paikkoja sieltä rekisteristä on vähentää (ainakaan jos verot/vakuutukset ei siitä halpene), kun ei niiden kaikkien penkkien tarvitse siellä autossa olla kuin katsastuksen aikana, jos edes silloinkaan. Tila-autojen penkit irtoaa ihan syystä pikalukituksilla ;)

Joo siis kysymyksen pointtina olikin lähinnä se, että voinko noin vain jättää osan penkeistä kotiin varastoon vai pitääkö autosta löytyä kaikki mainitut istuimet, kerran rekisteriote tuollaisen paikkaluvun kertoo. Muutoskatsastuksessa vähemmille penkeille ei olisi oikein tolkkua muutenkaan, jos nyt vielä ostamatonta autoa joskus myy vaikka eteenpäin.
 
En löytänyt netistä äkikseltään vastausta, joten kysytäänpä täältä: Jos on matkailuautoksi rekisteröity pikkubussi henkilömäärältään esimerkiksi 1+7, niin saako istumapaikkoja vähentää ominpäin - tai muuten - vai tuleeko nuo kaikki paikat myös löytyä ajoneuvosta?

Liittyy siis siihen, että tarkoitus olisi hommata satunnaiseen tavarankuskaukseen VW T4 ja omaan käyttöön riittäisi vähempikin määrä penkkejä (esim 2+3).

Ei nyt ihan suora vastaus, mutta on minullakin tila-auto jossa rekisteriotteen mukaan on 1+7 vaikka siinä tuota yhtä paikkaa ei ole koskaan ollutkaan se on vaan rekisteröity uutena kun siihen saa lisävarusteena tuon kahdeksannen paikan jos ostaa takimmalle istuinriville 3 istuttavan sohvan. Joten uskon että ei haittaa vaikka poistaisi paikkoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 535
Viestejä
4 424 333
Jäsenet
73 377
Uusin jäsen
Kopander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom