- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Vaikea uskoa, että lokalisointia harjoitettaisiin siten, että hinnat painettaisiin alueen hintatasoa vastaavaksi. Luulisin ennemmin, että markkinat segmentoidaan ja liian halvan hintatason alueet jätetään markkinoinnin ulkopuolelle ja keskitytään alueisiin, joissa hinnat voidaan pitää vähintään järkevällä tasolla.
Toisaalta voihan sitä lokalisointia harjoittaa toiseenkin suuntaan eli laittaa Suomeen hinnat, jotka vastaa Suomen hintatasoa, vaikka halvemmallakin voisi tehdä voittoa.
Kyllähän tuollaista markkina-alue ja maa kohtaista hinnoittelua harjoitetaan, esimerkiksi monella eurooppalaisella autonvalmistajalla on erilainen tehdashinnasto suomeen ja tanskaan vietäviä autoja varten, koska suomessa ja tanskassa kerätään erillistä autoveroa, joka nostaa autojen hintoja -> laskee myyntiä.
Valmistajalle on edullisempaa tinkiä jokunen tonni omasta katteestaan, kun jättää autot kokonaan myymättä kyseisellä markkina-alueella, varsinkin kun erilaisista rahoituksista ja jälkimarkkinoista muodostuu kohtuullinen osa autovalmistajan tuloista.
Tietysti markkina-alue kohtaista lokalisointia myöskin harjoitetaan ja esimerkiksi kehittyville markkinoille, joilla ostovoima on huonompi, tarjotaan omia "riisutumpia" malleja, jotta saadaan markkinaosuuksia.