Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikea uskoa, että lokalisointia harjoitettaisiin siten, että hinnat painettaisiin alueen hintatasoa vastaavaksi. Luulisin ennemmin, että markkinat segmentoidaan ja liian halvan hintatason alueet jätetään markkinoinnin ulkopuolelle ja keskitytään alueisiin, joissa hinnat voidaan pitää vähintään järkevällä tasolla.

Toisaalta voihan sitä lokalisointia harjoittaa toiseenkin suuntaan eli laittaa Suomeen hinnat, jotka vastaa Suomen hintatasoa, vaikka halvemmallakin voisi tehdä voittoa.

Kyllähän tuollaista markkina-alue ja maa kohtaista hinnoittelua harjoitetaan, esimerkiksi monella eurooppalaisella autonvalmistajalla on erilainen tehdashinnasto suomeen ja tanskaan vietäviä autoja varten, koska suomessa ja tanskassa kerätään erillistä autoveroa, joka nostaa autojen hintoja -> laskee myyntiä.
Valmistajalle on edullisempaa tinkiä jokunen tonni omasta katteestaan, kun jättää autot kokonaan myymättä kyseisellä markkina-alueella, varsinkin kun erilaisista rahoituksista ja jälkimarkkinoista muodostuu kohtuullinen osa autovalmistajan tuloista.

Tietysti markkina-alue kohtaista lokalisointia myöskin harjoitetaan ja esimerkiksi kehittyville markkinoille, joilla ostovoima on huonompi, tarjotaan omia "riisutumpia" malleja, jotta saadaan markkinaosuuksia.
 
Mistähän johtuu, että öljynvaihdon jälkeen öljyn merkkivalo palaa useamman sekunnin ja taas käynniksen jälkeen sammuu suunnillen heti?
 
Mistähän johtuu, että öljynvaihdon jälkeen öljyn merkkivalo palaa useamman sekunnin ja taas käynniksen jälkeen sammuu suunnillen heti?
Siis öljynpainevalo? Eikö tuo ole ihan normaalia? Huolestuttavaa olisi, jos se ei sammuisi käynnistyksen jälkeen.
 
Siis öljynpainevalo? Eikö tuo ole ihan normaalia? Huolestuttavaa olisi, jos se ei sammuisi käynnistyksen jälkeen.

Siis se. Tarkoitin, että öljynvaihdon jälkeen se paloi pidempään. Vai johtuuko siitä, että öljyllä kestää kestää hetken nousta yläpäähän.
 
Siinä on viallinen suodatin tai sitten joku halpa paska, jossa ei ole takaiskua ja se valuttaa suodattimen seisoessa tyhjäksi.

Nyt on valmistajan alkuperäinen suodatin paikalla. Jotkuthan kaatavat uutta öljyä suodattimeen, pitäisi nopeuttaa öljyn nousemista yläpäähän. Seuraava käynnistyskerralla öljy nousi huomattavan nopeammin.
 
Ihan normaalia tosiaan, eikä mitään viallisia suodattimia. Itsekkin ruukaan tankata suodattimeen valmiiksi uutta öljyä.
 
Vaikea uskoa, että lokalisointia harjoitettaisiin siten, että hinnat painettaisiin alueen hintatasoa vastaavaksi. Luulisin ennemmin, että markkinat segmentoidaan ja liian halvan hintatason alueet jätetään markkinoinnin ulkopuolelle ja keskitytään alueisiin, joissa hinnat voidaan pitää vähintään järkevällä tasolla.

Toisaalta voihan sitä lokalisointia harjoittaa toiseenkin suuntaan eli laittaa Suomeen hinnat, jotka vastaa Suomen hintatasoa, vaikka halvemmallakin voisi tehdä voittoa.

Nyt kun vähän pitemmän aikaa tätä on miettinyt niin tottahan tuo on joka sana. Pakko kait se vain on hyväksyä että eletään kylmässä JA pohjolassa.
 
Miten suurella todennäköisyydellä mahtaa vaihteiston toiminta parantua, jos vaihtaa vaihdelaatikon öljyt? Alla 260k ajettu focus. Ykkönen ja kakkonen menee hieman tahmeasti päälle. Ja autossa oli ostettaessa vaihdekepin palautusjousi poikki. Voiko pykälien välistä väkisin vaihtamalla saada pahaakin kulumista vaihteistoon? Ilmeisesti kahdella vivulla vaihtuu vaihteet.
 
Miten suurella todennäköisyydellä mahtaa vaihteiston toiminta parantua, jos vaihtaa vaihdelaatikon öljyt? Alla 260k ajettu focus. Ykkönen ja kakkonen menee hieman tahmeasti päälle. Ja autossa oli ostettaessa vaihdekepin palautusjousi poikki. Voiko pykälien välistä väkisin vaihtamalla saada pahaakin kulumista vaihteistoon? Ilmeisesti kahdella vivulla vaihtuu vaihteet.

Koita niin saatat yllättyä. Normi laatikossa synkrot kuluu ekana tai takkuaa mikä aiheuttaa joko jäykkyyttä vaihdoissa tai pientä rusahtelua, loputtomiin ne hampaat ei siellä kestä tuota, mutta harvoin vakiotehoilla niitä kokonaan tappaa.

Vinkkinä, vielä ei ole keksitty öljyä joka toimii loputtomasti.
 
Pariin yli 200k rullailtuun manuaaliin olen olen laatikon öljyt vaihtanut. Molempiin meni valmistajan suosittelemat öljyt, vaikka Red Linet oli myös pohdinnan alla. Selvästi havaittavaa muutosta ei kummankaan käytöksessä tapahtunut.
 
Pariin yli 200k rullailtuun manuaaliin olen olen laatikon öljyt vaihtanut. Molempiin meni valmistajan suosittelemat öljyt, vaikka Red Linet oli myös pohdinnan alla. Selvästi havaittavaa muutosta ei kummankaan käytöksessä tapahtunut.

Sinne on joskus askiöljyt vaihdettu. Edelliseen autoon vaihtui 190tkm askiöljyt ja muutos oli oikeasti huomattava.

Prätkässä huomaa jo yhdessä kesässä kuinka öljy vaikuttaa, alkukesästä menee vaihteet päälle ilman kytkintäkin kuin vähän näyttää jalkaa, kun loppukesästä sen joutuu selvästi vetämään/painamaan päälle.

Kyllä, vaihdan kaupunki ajossa ilman kytkintä vaihteita.
 
Synkrovikaisen laatikon voi saada hetkeksi "korjattua" vaihtamalla öljyt, että saa vahingon kiertämään seuraavalle :beye:
 
Jos pyörä tuntuu kesällä käyvän parhaiten sadekelillä, niin eikö silloin meinaisi sitä että käy hieman liian laihalla?
 
Jos pyörä tuntuu kesällä käyvän parhaiten sadekelillä, niin eikö silloin meinaisi sitä että käy hieman liian laihalla?

Kannattaa varmaan käyttää säädettävänä, ilman kunnon laitteita hankala tietää.
 
Kannattaa varmaan käyttää säädettävänä, ilman kunnon laitteita hankala tietää.
Mitähän tällänen lysti mahtaa about maksaa? Koittanut ettiä mutta suhteellisen huonolla tuloksella, löytyy tosin Power Commander pyörästä niin vois ehkä uskaltaa itekkin vaan kokeilla, ainahan sen kartan voi palauttaa ennalleen.
 
Mitähän tällänen lysti mahtaa about maksaa? Koittanut ettiä mutta suhteellisen huonolla tuloksella, löytyy tosin Power Commander pyörästä niin vois ehkä uskaltaa itekkin vaan kokeilla, ainahan sen kartan voi palauttaa ennalleen.

Prätkäpajalla seosanalyysi ajokaudella 20€

Moottoripyörähuolto - MP - Customointi - Varaosat

Siis onko se joku ruiskuvehje, niissä nyt harvemmin on liian laihalla ainakaan seokset.
 
Eikö noihin sais seosmittaria kuten autoonkin?

Edellinen omistaja kaiketi asentanutkin lambda anturin, joku mötikkä siellä on johdon kanssa kiinni putken alkupäässä, ite en näistä kauheesti tiedä kun vähän "väärältä" alalta hiljattain alottanut tämmösen harrastuksen.
 
Edellinen omistaja kaiketi asentanutkin lambda anturin, joku mötikkä siellä on johdon kanssa kiinni putken alkupäässä, ite en näistä kauheesti tiedä kun vähän "väärältä" alalta hiljattain alottanut tämmösen harrastuksen.

No sepä se varmaan siellä on. Lieköhän millä sen dataa katellu? Yksinkertasimmillaanhan siihen iskis mittarin perään mutta voi olla vähän vaikia pärrässä katella ajellessa sitä, ellei jaksa johdotella johonkin järkevään paikkaan.

Itelle pärräpuoli täysin vierasta, mutta oletan että sillä power commaderilla pääsis säätämään, niin ymmärtäiskö se sitä lambadaa ja logittelisi? Vai onko se vaan joku säätökikkare jolla boksia sörkitään. Ymmärtäiskö boksi lambdan päälle? Joka tapauksessa helpointahan ois jollain logitella seosta ja sitten säätää sen mukaan, ei varmaam paras mahdollinen tulisi vs joku osaava säätäjä mutta sais pois laihalta sen
 
No sepä se varmaan siellä on. Lieköhän millä sen dataa katellu? Yksinkertasimmillaanhan siihen iskis mittarin perään mutta voi olla vähän vaikia pärrässä katella ajellessa sitä, ellei jaksa johdotella johonkin järkevään paikkaan.

Itelle pärräpuoli täysin vierasta, mutta oletan että sillä power commaderilla pääsis säätämään, niin ymmärtäiskö se sitä lambadaa ja logittelisi? Vai onko se vaan joku säätökikkare jolla boksia sörkitään. Ymmärtäiskö boksi lambdan päälle? Joka tapauksessa helpointahan ois jollain logitella seosta ja sitten säätää sen mukaan, ei varmaam paras mahdollinen tulisi vs joku osaava säätäjä mutta sais pois laihalta sen

Pitänee tarkemmin tutkiskella tota power commanderiä ku lämpötilat sallii läppärin räpläämisen ulkona. Tässä googlaillut samalla niin ilmeisesti power commanderin pitäs osata säätää suhteet lennossa oikeeseen suuntaan sillon kun tollanen anturi on mutta ei oo kyllä siltä tuntunut.

Edit: ymmärsinkin näköjään ihan väärin aluksi, pitäisi siis "testi" tilassa tuon mokkulan säätää mapit kohdalleen target AF ration avulla, eikä reaaliajassa.
 
Siis oletusarvoisesti perussäätö saattaa olla laihan puolella mikä säästää polttoainetta, mutta ei tietenkään liikaa ettei mäntä esim sula. Paukkuuko putkessa, sillä se on merkki liian laihasta seoksesta?

Lämpötilavaihtelut on kyllä kinkkisiä välillä, oma käy hyvin ja lähtee käyntiin kuin palmun alta aina tuonne +10c asti, mutta sen jälkeen alkaa ahistamaan ja alle +5c tosi tuskaa saada pysymään käynnissä.

Kaasarit, isoilla suuttimilla ja sytkäkarttaa säädetty niin ei toi kylmänä käynti ole vahvoin puoli.
 
Siis oletusarvoisesti perussäätö saattaa olla laihan puolella mikä säästää polttoainetta, mutta ei tietenkään liikaa ettei mäntä esim sula. Paukkuuko putkessa, sillä se on merkki liian laihasta seoksesta?

Moottorijarruttaessa paukkuu välillä tosi hyvin ja terävästi.
 
Moottorijarruttaessa paukkuu välillä tosi hyvin ja terävästi.

No se kyllä vaikuttais siltä että laihalla, koska ei saisi paukkua. Voihan siellä olla polttoaineen syötössäkin vikaa, roska tms. Mites tulpat ja niiden väri?
 
No se kyllä vaikuttais siltä että laihalla, koska ei saisi paukkua.

En tiennytkään että laihana paukkuu, jotenkin olettanut juurikin toisinpäin. Lähtee käyntiin kyllä yllättävänkin hyvin -10C pakkasillakin, toki pitää reilusti lämmitellä että pystyy sujuvasti ajamaan.

Tästä varmaan johtuukin sitten toinen vaiva joka ollut että jos suht kylmänä kiihdyttää kerran liian kovaa niin ei meinaa sen jälkeen pysyä tyhjänäkäynnillä käynnissä ennenkun lämpeää kunnolla, eli varmaan luule moottorin olevan lämmin ja vetää liian laihalle?

Edit: Tulpat vaihdoin kesällä, väristä en muista mutta käynti ei muuttunut mitenkään tulppien vaihdon jälkeen.
 
En tiennytkään että laihana paukkuu, jotenkin olettanut juurikin toisinpäin. Lähtee käyntiin kyllä yllättävänkin hyvin -10C pakkasillakin, toki pitää reilusti lämmitellä että pystyy sujuvasti ajamaan.

Tästä varmaan johtuukin sitten toinen vaiva joka ollut että jos suht kylmänä kiihdyttää kerran liian kovaa niin ei meinaa sen jälkeen pysyä tyhjänäkäynnillä käynnissä ennenkun lämpeää kunnolla, eli varmaan luule moottorin olevan lämmin ja vetää liian laihalle?

Edit: Tulpat vaihdoin kesällä, väristä en muista mutta käynti ei muuttunut mitenkään tulppien vaihdon jälkeen.

Se on jännä joo, moni luulee ettei laihalla paukuta, tuossa video missä käytän kaasereita tyhjäksi niin huomaat kuinka lopussa näkyy putkessa ketunhäntää kun bensaloppuu kaasareista ja seos on laihalla, lopussa olisi jo sammunut ellen olisi avaimesta sammuttanut.





Tuossa sama setuppi eikä paukuta ollenkaan

 
Se on jännä joo, moni luulee ettei laihalla paukuta, tuossa video missä käytän kaasereita tyhjäksi niin huomaat kuinka lopussa näkyy putkessa ketunhäntää kun bensaloppuu kaasareista ja seos on laihalla, lopussa olisi jo sammunut ellen olisi avaimesta sammuttanut.

Harmillinen juttu sinänsä, omaan korvaan kuullostaa todella hyvältä pieni backfire.
 
Harmillinen juttu sinänsä, omaan korvaan kuullostaa todella hyvältä pieni backfire.
Onko mitään tietoa ettei entinen omistaja ole hoo moilasena säädellyt päin persettä kaikkea mahdollista sen commanderin kanssa?
Tuosta putken paukkeesta kun nyt ei välttämättä suoraan voi päätellä muuta kuin että seokset/sytytys/venttiilit on pielessä...
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään tietoa ettei entinen omistaja ole hoo moilasena säädellyt päin persettä kaikkea mahdollista sen commanderin kanssa?
Tuosta putken paukkeesta kun nyt ei välttämättä suoraan voi päätellä muuta kuin että seokset/sytytys/venttiilit on pielessä...

Kävin tuon power commanderin ja autotunen kanssa säätämässä kun vihdoin hiffasin miten toimii, ilmeisesti ihan suhteellisen kohdallaan kartat koska ei kovin suuria muutoksia tehnyt n.15min ajolenkin perusteella. Ajattelin antaa autotunen kerätä dataa vaikka muutaman päivän ja kurkata uudestaan millaisia muutoksia ehdottaa.

Piti tietenkin kokeilla tuohon putkenpaukkumiseen myös vaikuttaa ja selvästi kyllä paukkuu enemmän jos laittaa 0% kaasulle miinusta, ja lähtee kutakuinkin täysin pois kun laittaa plussalle. Moottorijarrutuksen aikana paukkuminen siis.
 
Uskaltaako kaataan auton tankkiin 2-3 vuotta vanhaa 95e bensaa, vai tuleeko ongelmia? Siis jotain 10 litraa jos sitäkään.
 
Kun ei ihan tyhjään tankkiin kaada, niin kyllä se seassa menee.

On siellä vartin verran bensaa tankissa. Ei viittis poiskaan kaataa, enkä edes tiedä minne tuota hävittäis, ellei polttais jotain taloa tms. Skodeen tai ruohonleikkuriin ei nyt ainakaan, no autoon sitten.
 
Uskaltaako kaataan auton tankkiin 2-3 vuotta vanhaa 95e bensaa, vai tuleeko ongelmia? Siis jotain 10 litraa jos sitäkään.
Hyvin se siellä menee. Varsinkin jos on ollut hyvä tiivis 10 litran pönttö, niin menee aivan täydestä.

Toki voi käydä vielä tankkaamassa tankin täyteen ja samalla (tai ennen) kaataa ensin tuon 10 litraa tankkiin?
 
Hyvin se siellä menee. Varsinkin jos on ollut hyvä tiivis 10 litran pönttö, niin menee aivan täydestä.

Toki voi käydä vielä tankkaamassa tankin täyteen ja samalla (tai ennen) kaataa ensin tuon 10 litraa tankkiin?

Parilla kympillä kävin ensin tankkaamassa, sitten kotia ja siellä kaadoin sen kanisterillisen sekaan, heitin vielä pienen lenkin että sekoittuu.
 
Ihmettelen rengasta, josta koko venttiili on kadonnut. Onko kenelläkään tullut vastaan, tosin rengas on aika vanha, mutta ei ole aikaisemmin ollut moista rengasrikkoa.
 
Ite ainakin olen vanhoja veneen bensoja ym. käyttänyt ruohonleikkurissa..
Lähinnä sen takia, että jos ongelmia tulee, niin ruohonleikkuri on yleensä omassa kotipihassa ja helpompi leikkurin tankki tyhjentää.
On siellä vartin verran bensaa tankissa. Ei viittis poiskaan kaataa, enkä edes tiedä minne tuota hävittäis, ellei polttais jotain taloa tms. Skodeen tai ruohonleikkuriin ei nyt ainakaan, no autoon sitten.
 
Ite ainakin olen vanhoja veneen bensoja ym. käyttänyt ruohonleikkurissa..
Lähinnä sen takia, että jos ongelmia tulee, niin ruohonleikkuri on yleensä omassa kotipihassa ja helpompi leikkurin tankki tyhjentää.

Tässä onkin se juttu, kun tuo bensa on ollut just ruohonleikkuria varten. Ja sinne kun unohtaa syksyllä normibensat, niin keväällä se käyntiinlähtö onkin sitten oma hommansa. Ja sitten vielä skoden tankkiin jäänyt vanhat bensat, toissavuonna... pienten sähköongelmien jälkeen siitä sitten pitää tankki tyhjentää ja putsata kaasari kun koko paska on tukkeessa sen takia kun en silloin syksyllä muistanut laittaa lisäainetta tankkiin. Tai pienkonebensaa, mitä käytän nurtsinleikkurissa.

Ja siitä tulikin mieleen. Nyt kun tuo skode ei saa bensaa, niin lienee aika turha enää tässä vaiheessa mitään lisäainetta laittaa sinne:facepalm: Taskulampulla katoin sinne tankkiin, niin jotain valkoista hippua sielä pohjalla lillui. Sitten otin bensaletkun irti, niin ei kyllä tankista valunut tippaakaan. Hirvittää ajatellakin mitä kaasarista löytyy. Ja tuo muovikasa pitäisi purkaa atomeiksi että edes pääsis kaasariin käsiksi:tup:

Taitaa mennä niin että joku osaavampi kaveri laittaa tuon kuntoon, ja jatkossa olen tarkempi tuon kanssa...
 
Ihmettelen rengasta, josta koko venttiili on kadonnut. Onko kenelläkään tullut vastaan, tosin rengas on aika vanha, mutta ei ole aikaisemmin ollut moista rengasrikkoa.
Ei ole tullut vastaan, mutta kierteellähän se venttiili siinä on kiinni. Eli uusi venttiili vain tilalle ja avaimella tiukalle?
 
Tässä onkin se juttu, kun tuo bensa on ollut just ruohonleikkuria varten. Ja sinne kun unohtaa syksyllä normibensat, niin keväällä se käyntiinlähtö onkin sitten oma hommansa. Ja sitten vielä skoden tankkiin jäänyt vanhat bensat, toissavuonna... pienten sähköongelmien jälkeen siitä sitten pitää tankki tyhjentää ja putsata kaasari kun koko paska on tukkeessa sen takia kun en silloin syksyllä muistanut laittaa lisäainetta tankkiin. Tai pienkonebensaa, mitä käytän nurtsinleikkurissa.

Ja siitä tulikin mieleen. Nyt kun tuo skode ei saa bensaa, niin lienee aika turha enää tässä vaiheessa mitään lisäainetta laittaa sinne:facepalm: Taskulampulla katoin sinne tankkiin, niin jotain valkoista hippua sielä pohjalla lillui. Sitten otin bensaletkun irti, niin ei kyllä tankista valunut tippaakaan. Hirvittää ajatellakin mitä kaasarista löytyy. Ja tuo muovikasa pitäisi purkaa atomeiksi että edes pääsis kaasariin käsiksi:tup:

Taitaa mennä niin että joku osaavampi kaveri laittaa tuon kuntoon, ja jatkossa olen tarkempi tuon kanssa...
Se skootterin tankki tai letkuhan saattaa olla vain tukossa ja mopo ei tietysti käy ilman bensaa. Eli tankki puhdistukseen ja uudella bensalla kokeilu.
 
Ihmettelen rengasta, josta koko venttiili on kadonnut. Onko kenelläkään tullut vastaan, tosin rengas on aika vanha, mutta ei ole aikaisemmin ollut moista rengasrikkoa.

Hmm, peräkärryn rengas?
Silloin voi olla sisärengas ja kumin tyhjentyessä venttiili on mennyt vaan sinne sisälle.
 
Hmm, peräkärryn rengas?
Silloin voi olla sisärengas ja kumin tyhjentyessä venttiili on mennyt vaan sinne sisälle.
Niissähän pitäs olla kuitenki mutteri, mikä estäis sen. Ainakin 2 pyöräsissä on..

Ei ole tullut vastaan, mutta kierteellähän se venttiili siinä on kiinni. Eli uusi venttiili vain tilalle ja avaimella tiukalle?
Venttiilin sielusta ei vissiin oo kyse, kun lukee "koko venttiili"?
 
Se skootterin tankki tai letkuhan saattaa olla vain tukossa ja mopo ei tietysti käy ilman bensaa. Eli tankki puhdistukseen ja uudella bensalla kokeilu.

Helppo hommahan sekin, tuota muovimopoa purkamaan vaan. Etuvalon polttimon vaihto vaati noin 12 ruuvin irroittamista, mitään räjäytyskuvaa ei löydy mistään, merkin muut mallit kyllä löytyy:D ja klipsit hajoilee aivan varmasti...

Niin tai onko siinä alipaineella toimiva polttoainehana?

Kilautin kaverille, niin saattaapi olla, noin näkemättä. Kaveri tosin ihan harrastusmielessä ropaa pyörien kanssa. Tuosta siis lähti tankilta kaksi letkua, toinen meni polttoainesuodattimeen, jonka nyppäsin irti - niin että tankin korkki oli auki, joten ei pitäisi olla alipainetta. Mutta sen saman sydeemin yhteydessä oli toinenkin letku joka meni johonkin. Eikä siihen sitten päässyt tuosta noin käsiksi.

Tää menee sellaisiin hommiin että ulkoistan koko jutun kavereille, ennenkun hajotan itse mitään. Alukshan tuosta oli sähköt kateissa, akku vähän huonossa hapessa kertoi mittari, eikä laturi ladannut täyteen. Nyt sitten otin akun kengät irti ja auton akulla ja kaapeleilla annoin virtaa, niin heräsi koko laitos henkiin, starttasi kyllä mutta ei toivoakaan että olisi käyntiin lähtenyt, kun vanhat bensat.
 
Pitäisi saada pakettiautoon kesäksi aluvanteet hommattua ja mietin onko kellään kokemusta Diewe vanteista onko laadukkaita vai tarviiko harkita jotain muita merkkejä?
 
Onko kokemuksia paljonko perus mekaaninen bensapumppu antaa painetta? Oma arvio on, että reilusti liikaa Weberille, tarkoitus olisi mitata ja säätää, mutta järkevällä budjetilla. Onko hyväksi havaittuja säätimiä mittarilla kohtuulliseen hintaan vai pitääkö soveltaa oma setti?
 
Onko kokemuksia paljonko perus mekaaninen bensapumppu antaa painetta? Oma arvio on, että reilusti liikaa Weberille, tarkoitus olisi mitata ja säätää, mutta järkevällä budjetilla. Onko hyväksi havaittuja säätimiä mittarilla kohtuulliseen hintaan vai pitääkö soveltaa oma setti?

Riippuu pumpusta, esim. VW 8V:n pumpun paine on yleisesti ihan OK normi vaakakaasarille. Tuota Petrol Kingiä noissa käyttänyt tarvittaessa, siinä perusmallissa toki ei mittaria ole.
 
Golf mk4 1.6 16v bensakone. Meneekö tuossa sylinterien järjestys niin että jakopäään puolimmainen on 1-sylinteri.
 
Golf 4 variantin oikeesta etupäästä on jonkun aikaa voinut kuulla ihan pientä kolahdusta ajaessa töyssyistä tai muista kuopista. Ääni ei sen pahempi/kovempi ole kuitenkaan ollut ja ääni on kuulunut aika satunnaisesti joten en ole jaksanut asian kanssa sen kummemmin panikoida.

Tänään kuitenkin tein autolle ”perus tsekkailua” konepelti auki ja vaihtelin siinä ilmansuodattimia jne. Huomasin samalla että oikeen etuiskarin yläpään mutteri oli kokonaan irti yläpään kiinnityksistä! En pystyny mutteria takasin kiinni laittamaan vaan piti jonkun verran säätää pulttia jotta mutteri mahtu menemään kierteille. Kysymys tietysti on että miten vitussa mutteri voi noin vaan irti lähteä? Ja toinen kysymys on että säädinkö jotai tärkeetä kun tota iskarin yläpään kierretankoa/pulttia kiersin että sain mutterin kiinnitettyä?
 
Golf 4 variantin oikeesta etupäästä on jonkun aikaa voinut kuulla ihan pientä kolahdusta ajaessa töyssyistä tai muista kuopista. Ääni ei sen pahempi/kovempi ole kuitenkaan ollut ja ääni on kuulunut aika satunnaisesti joten en ole jaksanut asian kanssa sen kummemmin panikoida.

Tänään kuitenkin tein autolle ”perus tsekkailua” konepelti auki ja vaihtelin siinä ilmansuodattimia jne. Huomasin samalla että oikeen etuiskarin yläpään mutteri oli kokonaan irti yläpään kiinnityksistä! En pystyny mutteria takasin kiinni laittamaan vaan piti jonkun verran säätää pulttia jotta mutteri mahtu menemään kierteille. Kysymys tietysti on että miten vitussa mutteri voi noin vaan irti lähteä? Ja toinen kysymys on että säädinkö jotai tärkeetä kun tota iskarin yläpään kierretankoa/pulttia kiersin että sain mutterin kiinnitettyä?

Mutteri jäänyt jossain vaiheessa löysälle, ei se muuten irtoa. Ja toiseen kysymykseen vastaan ,että et.

edit: Kuvassakin näkyvästä mutterista oletettavastin kyse?
16.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mutteri jäänyt jossain vaiheessa löysälle, ei se muuten irtoa. Ja toiseen kysymykseen vastaan ,että et.

edit: Kuvassakin näkyvästä mutterista oletettavastin kyse?
16.jpg

Joo samasta mutterista kyse. Ja tosiaan mutteria ei saanut menemään kierteille ennenkuin säädin tota kierretankoa enemmän ulos, tossa kuvassa se onnistuisi kai kuusiokololla mutta ite piti käyttää pientä lenkkiavainta (ei ollu kierretangon päässä kuusiokolopaikkaa, säätö onnistu lenkkiavaimella). Ei vaikuta iskarin jäykkyyteen, pyöräkulmiin tjsp?
 
Viimeksi muokattu:
Jos nelos Golffissa on yhtään samanlainen rakenne mitä vanhemmissa niin tuolla ylimmällä lautasella ja mutterilla ei muuta virkaa ole kuin pitää tolppa paikallaan täydessä ulosjoustossa. Heti noiden alla pitäisi olla toinen mutteri joka pitää sitten varsinaisen tolpan kasassa, ts jos tuota ylälautasta ei paikalleen suoraan saanut niin siellä on tuo tolpan kasassa pitävä mutterikin löysässä tai jotain rikki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 470
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom