Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Golf 4stä menee herkästi etupään kallistuksenvakaajan korinpuolen kiinnitys puslat. Kannattaa vaihtaa samalla Powrflexiin tms uretaaniin niin loppuu kuluminen.
 
Onko kokemuksia paljonko perus mekaaninen bensapumppu antaa painetta? Oma arvio on, että reilusti liikaa Weberille, tarkoitus olisi mitata ja säätää, mutta järkevällä budjetilla. Onko hyväksi havaittuja säätimiä mittarilla kohtuulliseen hintaan vai pitääkö soveltaa oma setti?
Yleensä ne on jotain 0,2-0,6bar, ei pitäisi olla weberille liikaa.

En tiedä onko olemassa jotain korkeapainepumppujakin mekaanisia, nuo tavalliset kalvopumputhan ovat käytännössä vaan siirtopumppuja.
 
Niissähän pitäs olla kuitenki mutteri, mikä estäis sen. Ainakin 2 pyöräsissä on..

Harvemmin auton renkaissa mitään muttereita on venttiileissä. Se on vaan tatin muotoinen kumi joka vedetään sisältä ulos, ja paine pitää sen tiiviinä.
 
Onko kokemuksia paljonko perus mekaaninen bensapumppu antaa painetta? Oma arvio on, että reilusti liikaa Weberille, tarkoitus olisi mitata ja säätää, mutta järkevällä budjetilla. Onko hyväksi havaittuja säätimiä mittarilla kohtuulliseen hintaan vai pitääkö soveltaa oma setti?

Käytännössä se ei anna painetta. Ainakin omassa kaasariautossa se vain hitaasti sykäyksittäin lutkuttamalla pitää sellasen pienen teekupin kokoisen säiliön täynnä, ja siitä sitten kaasutin ottaa painovoiman/imu tms avulla sen mitä tarvii. Loput mitä siihen kuppiin ei mahdu, palaa tankille.
 
Jos nelos Golffissa on yhtään samanlainen rakenne mitä vanhemmissa niin tuolla ylimmällä lautasella ja mutterilla ei muuta virkaa ole kuin pitää tolppa paikallaan täydessä ulosjoustossa. Heti noiden alla pitäisi olla toinen mutteri joka pitää sitten varsinaisen tolpan kasassa, ts jos tuota ylälautasta ei paikalleen suoraan saanut niin siellä on tuo tolpan kasassa pitävä mutterikin löysässä tai jotain rikki.
Toi kuusiokolo on käsittääkseni tangon päässä sen takia, että siitä voi pitää vastaan kun mutteria avaa jousen irroittamista varten.
 
Käytännössä se ei anna painetta. Ainakin omassa kaasariautossa se vain hitaasti sykäyksittäin lutkuttamalla pitää sellasen pienen teekupin kokoisen säiliön täynnä, ja siitä sitten kaasutin ottaa painovoiman/imu tms avulla sen mitä tarvii. Loput mitä siihen kuppiin ei mahdu, palaa tankille.
Ei siinä mitään paluulinjaa ole, tämä on "antiikkia". En minä muuten mitään edes lähtisi mittaamaan, mutta suorituskyvyn vaihtelua tapahtuu samoilla säädöillä ja jopa samana päivänä. Ihan hyvät säädöt on kaasarissa, vaikka itse ne on persdynolla haettu kohtalaisesta lähtökohdasta ja tyhjäkäyntiäkin on hifistelty riittävästi. Pumpun toiminta jäi enää itselle mieleen, ennakko ja venttiilivälyksetkin on kohdallaan. Ihan riittävästi tuossa on silmämääräisesti bensaa, joten liian korkea paine tuli mieleen, kun tuo ei ole vakiokaasari. Parhaimmillaan tosiaan kiihtyy paremmin kuin tehokkaampi ja painavampi nykyauto.

P1010475.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Autosta putosi matkustajan puoleisen takavalon umpiosta "linssi" jonnekin matkan varrelle. Valot siis toimivat ja ovat paikallaan, mutta polttimot ovat nyt paljaina näkyvillä. Saako autolla laillisesti ajaa näin?
 
Autosta putosi matkustajan puoleisen takavalon umpiosta "linssi" jonnekin matkan varrelle. Valot siis toimivat ja ovat paikallaan, mutta polttimot ovat nyt paljaina näkyvillä. Saako autolla laillisesti ajaa näin?
Ei periaatteessa - poliisilla (jos viitsivät) / katsurilla on asiasta sanomista. Valojen pitää olla E-hyväksytyt (ja ehjät), pl. erikoissäännöksillä katsastetut, esim. DOT-tuontiautot jenkeistä, jne.

Jos se polttimo näkyy se luultavasti antaa valoa "väärin" kun sieltä puuttuu se "linssi" hajottamasta / ohjaamasta valoa. Pelkkä väärän värinen (kirkas polttimo näkyvissä kun pitäisi antaa punaista valoa) riittää korjauskehotukseen.
 
Serkkua muistuttelin eilen että se patonki pitäisi katsastaa, tänään viimeinen päivä. Ja olihan tuo leimalla käynytkin. Airbagin valo ilmeisesti palaa. Noinko helposti tulee hylky, ja nythän tuo kai on ajokiellossa kun seuraava katsastuväli on sama kuin edellinen..?

Luulis että korjauskehtoitus riittäisi pvm xx.xx mennessä, mut ei kai sitten.:confused:

Turvavyöt ja -varusteet
Päätarkastuskohde

Muut laitteet ja varusteet

Komponentti

Turvatyyny

Sijainti

Ei mitään
Vika

Merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia

Vakavuus

Hylätty

Lisätieto

Valo palaa.
 
Serkkua muistuttelin eilen että se patonki pitäisi katsastaa, tänään viimeinen päivä. Ja olihan tuo leimalla käynytkin. Airbagin valo ilmeisesti palaa. Noinko helposti tulee hylky, ja nythän tuo kai on ajokiellossa kun seuraava katsastuväli on sama kuin edellinen..?

Luulis että korjauskehtoitus riittäisi pvm xx.xx mennessä, mut ei kai sitten.:confused:
Jep, turvavarusteiden toimimattomuudet taitaa kaikki olla hylkyperusteita. Kai siinä silti kuukauden jälkitarkastus- (ajo- :rolleyes:) aika on?
 
Jep, turvavarusteiden toimimattomuudet taitaa kaikki olla hylkyperusteita. Kai siinä silti kuukauden jälkitarkastus- (ajo- :rolleyes:) aika on?

Ai se on niin tarkkaa nykyään. Tuon auton eräpäivä katastuksen suhteen oli juuri tänään, eli leima menee umpeen klo 24.00. Ja mitään jälkitarkastusta ei trafin sivuilta löytynyt. Just niin tyypillistä naisilta, että joku valo palaa, ei se mitään - aijaa, pitääks tää katsastaa?:tup: Joten taitaa olla huomisesta alkaen ajokiellossa... kattoo nyt kehtaako laittaa mitään viestiä, että ei mennyt ihan putkeen tuo homma..:beye:
 
ja nythän tuo kai on ajokiellossa kun seuraava katsastuväli on sama kuin edellinen..?
Jos se on yritetty katsastaa katsastusajan ollessa voimassa, niin kuukausi siinä on aikaa suorittaa korjaus ja jälkitarkastus.

Kaksi kuukautta on aikaa korjata ja ajaa ilman jälkitarkastusta, mutta jos kuukauden sisällä ei jälkitarkasta, niin katsastus pitää suorittaa uudestaan täydellisenä. Tosin koska varsinainen katsastusaika on jo päättynyt, niin tätä kahden kuukauden ajoaikaa ei ole.

Jos katsastusaika on päättynyt kun ajoneuvo on yritetty katsastaa, niin sillä ei saa ajaa kuin korjaamolle ja katsastuskonttorille.
 
Jos se on yritetty katsastaa katsastusajan ollessa voimassa, niin kuukausi siinä on aikaa suorittaa korjaus ja jälkitarkastus.

Kaksi kuukautta on aikaa korjata ja ajaa ilman jälkitarkastusta, mutta jos kuukauden sisällä ei jälkitarkasta, niin katsastus pitää suorittaa uudestaan täydellisenä. Tosin koska varsinainen katsastusaika on jo päättynyt, niin tätä kahden kuukauden ajoaikaa ei ole.

Jos katsastusaika on päättynyt kun ajoneuvo on yritetty katsastaa, niin sillä ei saa ajaa kuin korjaamolle ja katsastuskonttorille.

Tätä just hain, 3.4 on viimeinen katsastuspäivä ja puolilta päivin tuo oli autoa käynnyt leimaamassa.

Seuraava katsastusaikaväli
30.11.2017 - 3.4.2018

Lukee trafissa, edelleen. Huomenna kun katson, niin oletan että punainen käyttökielto pärähtää. Toki jos sen valon saa hoidettua tän päivän aikana, mutta aika kiirettä pitää.
 
Tätä just hain, 3.4 on viimeinen katsastuspäivä ja puolilta päivin tuo oli autoa käynnyt leimaamassa.

Seuraava katsastusaikaväli
30.11.2017 - 3.4.2018

Lukee trafissa, edelleen. Huomenna kun katson, niin oletan että punainen käyttökielto pärähtää. Toki jos sen valon saa hoidettua tän päivän aikana, mutta aika kiirettä pitää.
Eli tänään oli tullut hylky katsastuksessa. Siksi näkyy tuo päivämääräkin.

Nyt on sitten tasan 1kk aikaa korjata auto ja autolla saa myös ajaa.

Tai autolla saa ajaa 2 kk eteenpäin myös. Mutta jos menee katsastukseen 1kk +1 päivä - 2kk välisenä aikana, niin katsastus alkaa kokonaan alusta ja tulee siis kokonaan uusi katsastusmaksu.

Niin ja tuo 1 kk katsastusaika näkyy vain katsastuksen papereissa. Netissä sitä ei näy.

Edit:
Jos nyt menee katsastamaan autoa 2kk + 1 päivä tai myöhemmin, niin täytyy ensin varata aika katsastusasemalta, koska auto on silloin "jo" ajokiellossa.
 
Tätä just hain, 3.4 on viimeinen katsastuspäivä ja puolilta päivin tuo oli autoa käynnyt leimaamassa.
Silloin se on katsastettu katsastusajan ollessa voimassa ja hylkäyksen jälkeen on 3.5.2018 asti aikaa korjata ja suorittaa uusintakatsastus. Ja tosiaan taitaa se 2kk ajoaikaa olla vaikka katsastusaika olisi umpeentunutkin, jos ja kun se auto on yritetty katsastaa katsastusajan ollessa voimassa.
 
Eli tänään oli tullut hylky katsastuksessa. Siksi näkyy tuo päivämääräkin.

Nyt on sitten tasan 1kk aikaa korjata auto ja autolla saa myös ajaa.

Tai autolla saa ajaa 2 kk eteenpäin myös. Mutta jos menee katsastukseen 1kk +1 päivä - 2kk välisenä aikana, niin katsastus alkaa kokonaan alusta ja tulee siis kokonaan uusi katsastusmaksu.

Niin ja tuo 1 kk katsastusaika näkyy vain katsastuksen papereissa. Netissä sitä ei näy.

Edit:
Jos nyt menee katsastamaan autoa 2kk + 1 päivä tai myöhemmin, niin täytyy ensin varata aika katsastusasemalta, koska auto on silloin "jo" ajokiellossa.

Silloin se on katsastettu katsastusajan ollessa voimassa ja hylkäyksen jälkeen on 3.5.2018 asti aikaa korjata ja suorittaa uusintakatsastus. Ja tosiaan taitaa se 2kk ajoaikaa olla vaikka katsastusaika olisi umpeentunutkin, jos ja kun se auto on yritetty katsastaa katsastusajan ollessa voimassa.

Okei, sitten mä oon ollut koko ajan väärässä käsityksessä. Luulin että tää nyt 3.4 olis se viimeinen mahdollisuus, ja sen jälkeen ajokieltoa. Muistan että ennen saanut sen kk aikaa korjata romu, ja sitten olisi jotenkin muutunut niin että se korjauskuukausi olisi poistunut..

Itse kun katastan autoni aina ajoissa, niin ei ole päässyt syntymään mitäään yllätyksiä.
Paitsi yks rohjo minkä sain ilmaiseksi leimatta ja verot rästissä, niin sehän oli ajokiellossa samantien kun käytin leimalla epäonnistuneiden fiksausten jälkeen. Ja ne parinkympin verot oli kyllä hoidettu siinä kohtaa.
 
Katsastuksessa tuli korjauskehotus tuulilasista, halkeama muka näkökentässä. On siis taustapeilin takana. Mutta kysymys, voinko laittaa tuulilasivakuutukseen silti vaikka on kehoitettu jo katsastuksessa?!
 
Katsastuksessa tuli korjauskehotus tuulilasista, halkeama muka näkökentässä. On siis taustapeilin takana. Mutta kysymys, voinko laittaa tuulilasivakuutukseen silti vaikka on kehoitettu jo katsastuksessa?!

Ei katsastus mitään vaikuta siihen. Jos on halkeama tullut lasivakuutuksen ottamisen jälkeen, niin tottakai käytät sen.
 
Ei katsastus mitään vaikuta siihen. Jos on halkeama tullut lasivakuutuksen ottamisen jälkeen, niin tottakai käytät sen.

Niinhän mäkin vähän veikkasin, täytyy huomenna katsella vahinkoilmoitusta kehiin niin saa lasin vaihdettua.
 
Katsastuksessa tuli korjauskehotus tuulilasista, halkeama muka näkökentässä. On siis taustapeilin takana. Mutta kysymys, voinko laittaa tuulilasivakuutukseen silti vaikka on kehoitettu jo katsastuksessa?!


Tästä jatkokysymys, vastauksen jo saitkin vakuutukseen liittyen.

Mitä jos viittaa kintaalla tuohon lasin vaihtoon, korjauskehoitus pvm xx.xx mennessä, ja poliisit keksii pysäyttää jostain syystä. Edellyttäen ettei mitään muuta vikaa olisi, niin mitäs sitten?

Maksaa kuitenkin vitusti nuo uudet lasit autosta riippuen. Jos lasi on hiekkapuhalletun näköinen jo valmiiksi ja halki, niin siinä ei kai mitään selittelyjä ole... taas jos selviää ilman ratsiaa seuraavaan katsastukseen, nin mitenkäs sitten, etsivät keksivät muita vikoja?

Vituttaa vaan nuo kalliit ikkunat jos halkeama millä ei mitään käytännön väliä ajamiseen. Nyt ei ole, mutta pari sellaista kiveniskemää, että ei tiedä milloin keksii lähtä halkeamaan. Vakuutusta ei siis ole.
 
Tästä jatkokysymys, vastauksen jo saitkin vakuutukseen liittyen.

Mitä jos viittaa kintaalla tuohon lasin vaihtoon, korjauskehoitus pvm xx.xx mennessä, ja poliisit keksii pysäyttää jostain syystä. Edellyttäen ettei mitään muuta vikaa olisi, niin mitäs sitten?

Maksaa kuitenkin vitusti nuo uudet lasit autosta riippuen. Jos lasi on hiekkapuhalletun näköinen jo valmiiksi ja halki, niin siinä ei kai mitään selittelyjä ole... taas jos selviää ilman ratsiaa seuraavaan katsastukseen, nin mitenkäs sitten, etsivät keksivät muita vikoja?

Vituttaa vaan nuo kalliit ikkunat jos halkeama millä ei mitään käytännön väliä ajamiseen. Nyt ei ole, mutta pari sellaista kiveniskemää, että ei tiedä milloin keksii lähtä halkeamaan. Vakuutusta ei siis ole.

Eikös se sakkoa ole sen jälkeen
 
Eikös se sakkoa ole sen jälkeen

Sitähän mäkin, toki jos lasi ei ole hiekkapuhallettu ja iskemiä täynnä, eli vaihdettu mutta saanut uutta iskua ja halkeamaa määräajan jälkeen, niin sitten voi olla tulkinnan varaa, vaikka kuitti ja muuten uuden näköinen lasi. Kaikkea sitä, joku halkeama vaikka oikealla, niin paljon väliä. Vaikka onkin kuinka kantava rakenne...

Ennallaa se on. Toki jos katsastuksessa ajoneuvo asetetaan ajokieltoon, niin silloin ei tietenkään mitään kuukauden uusintakatsastusaikaa, tai 2 kuukauden ajoaikaa tule.
Trafi.fi - Määräaikaiskatsastus

Yks rohjo minkä ostin, niin siinä oli lasi halki repsikan puolelta, töötti rikki ja takasumari ei toiminut. Töötin korjasin ja sumarin. 500€:n autoon en viitsinyt ostaa yli 300€ lasia, ajelin minkä ajelin ja pistin kiertoon lopulta. Ei onneksi poliisia kiinnostanut vaikka roju oli vähän sen näköinen että saattoi kiinnittää huomiota:vihellys: No tää menee jo OT puolelle, kun vituttaa noi älyttömät korjausehdotelmat.
 
Onko suosituksia Tampereen suunnalla tekijästä, kun pitäisi saada ruostekorjausta autoon? Ilmeisesti kivenisku mennyt maalista läpi apukuskin puoleisesta takalokarista ja siinä suojan ja maalipinnan välissä alkavaa pintaruostetta :facepalm:

On muutenkin kyseisen automerkin heikot kohdat nuo kaaret. Ei viitsisi antaa yhtään siimaa siinä ruosteelle.
 
Onko suosituksia Tampereen suunnalla tekijästä, kun pitäisi saada ruostekorjausta autoon? Ilmeisesti kivenisku mennyt maalista läpi apukuskin puoleisesta takalokarista ja siinä suojan ja maalipinnan välissä alkavaa pintaruostetta :facepalm:

On muutenkin kyseisen automerkin heikot kohdat nuo kaaret. Ei viitsisi antaa yhtään siimaa siinä ruosteelle.

Autokirurgi-fi
Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta yhdellä foorumilla pyörineenä tiedä, että tuolta tekijältä ei tule kuin priimaa.
Hintapolitiikasta en tiedä.
 
Onko se siinä ilmaistu, että lasi pitää vaihtaa, vai korjata? Jos korjata, niin senhän voi sitten halkeaman tyssätä ja täytttää halkeaman liimalla, niin näyttää hyvältä.

Oikeastaan vaan spekulointia. Auton lasissa ei ole halkeamaa, ainakaan vielä. Mun tuurilla sellainen varmasti jossain kohtaa ilmestyy. Lasiliikkeessä sanoivat, ettei noita enää porata kun lasi on nykyään niin ohutta, ettei kannata.

Mun auto leimattu reilu kk sitten ilman huomautuksia mistään. Kunhan mietin vaan "mitä jos" juttuja... Tällä kertaa ei ole edes hiekkapuhallettu lasi, mutta parit kiveniskemät toki löytyy.
 
V70 mk3 Vm ’08

Marmoripalatsissa nyt muutaman vuoden välein vaihdettu taakse levyt ja palat. Molemmilla kerroilla vienyt sinne epäilyllä, että pyörälaakeri menny.

Oireena ollut moottoritie- tai maantieajossa alkava ulina. Ulina jatkui palojen ja levyjen vaihdon jälkeen taas ja kokeiltaessa nyt levyt takana kuumat.

Lyhyesti: satulat siellä oikeesti jumissa ja pitäis vaihtaa? Nyt hoidetaan vaan oiretta vaihtamalla levyt/palat kun ovat kuluneet paskaksi.
 
V70 mk3 Vm ’08

Marmoripalatsissa nyt muutaman vuoden välein vaihdettu taakse levyt ja palat. Molemmilla kerroilla vienyt sinne epäilyllä, että pyörälaakeri menny.

Oireena ollut moottoritie- tai maantieajossa alkava ulina. Ulina jatkui palojen ja levyjen vaihdon jälkeen taas ja kokeiltaessa nyt levyt takana kuumat.

Lyhyesti: satulat siellä oikeesti jumissa ja pitäis vaihtaa? Nyt hoidetaan vaan oiretta vaihtamalla levyt/palat kun ovat kuluneet paskaksi.
Ulina pahenee pidemmillä matkoilla? Kai siellä on satulan mäntä jumissa eikä palauta kunnolla.
 
No joo tottahan tuo.
Ja tosiaan 69kw versio kyseessä eli joko halvempi tai kalliimpi tulppa. :)
Heitetään tiskillä arpaa sitten noiden kahden kanssa.
 
Vein -04 Fiat Puntoni katsastukseen 5.3. ja hylsyhän sieltä tuli parista vikakoodista. Toisen sai nollattua mutta toinen tulee kokoajan vaikka sen nollaa. Todennäköisesti tämä "P0500 Toimintahäiriö - Ajonopeustunnistin" koodin saa pois vaihtamalla nopeusanturin. Tilasimme Saksasta tuon anturin ja tällä hetkellä anturi seikkailee jossainpäin eurooppaa matkalla Suomeen. Mutta koska jälkitarkatus aika on mennyt umpeen niin tämänhän joutuu uudelleen katsastaa, mutta joutuuko pakokaasumittaukset teettämään uudelleen? Siinä näet säästyisi se parikymppiä.
 
Golf IV Variant 2005

Takajarrusatula alkaa olemaan kovin ruosteessa ja sylinterin kumikin on ottanut vähän osumaa. Todnäk jossain vaiheessa alkaa vuotaa nesteitä pihalle.

Mites tässä onnistuu jarrusatulsn vaihto ite? Tai ennemminkin miten onnistuu ilmaus kun tossa on abc-järjestelmä. Vaatiiko erikoislaitteita ilmaus?
 
Golf IV Variant 2005

Takajarrusatula alkaa olemaan kovin ruosteessa ja sylinterin kumikin on ottanut vähän osumaa. Todnäk jossain vaiheessa alkaa vuotaa nesteitä pihalle.

Mites tässä onnistuu jarrusatulsn vaihto ite? Tai ennemminkin miten onnistuu ilmaus kun tossa on abc-järjestelmä. Vaatiiko erikoislaitteita ilmaus?

LMGTFY
 
Golf IV Variant 2005

Takajarrusatula alkaa olemaan kovin ruosteessa ja sylinterin kumikin on ottanut vähän osumaa. Todnäk jossain vaiheessa alkaa vuotaa nesteitä pihalle.

Mites tässä onnistuu jarrusatulsn vaihto ite? Tai ennemminkin miten onnistuu ilmaus kun tossa on abc-järjestelmä. Vaatiiko erikoislaitteita ilmaus?
Itse olen ainakin ilmannut ihan normaalisti, eikä ongelmaa.

Takasatuloiden pultit voi olla melko tiukassa, jos ei ole pahemmin auottu.
 
Huomasin tuossa kun imuroin autoa että kuskin puolella on matossa kosteutta tai siis että on märkä. Ei mitenkää iso alue. 03 tojon ave kyseessä. Mistähän tuo mahtaa vuotaa. Kumimatossa on kyllä tuossa kohtaa kulunu reikä. Että voiskohan kyse olla vaan lumesta mikä on sulannu sisällä. Toisaalta kopistelen aina jalat lumesta ennen autoon menoa.
Ja luulisi että tuo oli jo kuivunu kun kelit lämmenny....
 
Huomasin tuossa kun imuroin autoa että kuskin puolella on matossa kosteutta tai siis että on märkä. Ei mitenkää iso alue. 03 tojon ave kyseessä. Mistähän tuo mahtaa vuotaa. Kumimatossa on kyllä tuossa kohtaa kulunu reikä. Että voiskohan kyse olla vaan lumesta mikä on sulannu sisällä. Toisaalta kopistelen aina jalat lumesta ennen autoon menoa.
Ja luulisi että tuo oli jo kuivunu kun kelit lämmenny....

Kyllähän sinne kengänpohjiin aina hiukan lunta/vettä jää vaikka kuin kopistelet kengät ennen autoon astumista. Eikä varmaan tarvi olla kuin märkä piha että hieman vettä kengissä mukana tulee siihen matolle ja siitä reiän kautta sitten sinne kumimaton alle.
 
laita mainoslehtiset hyötykäyttöön kumimatonalle imee kosteus ihteensä
 
Onkos kukaan käyttäny noita Trico flexin pyyhkijänsulkija että asensinko sellaisen jotenkin väärin koska sulka ei ole yhtenäinen pyyhinkäden kanssa. Hyvin tuo kyllä pyyhkii mutta näyttää aika erikoiselta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom