Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Alla on '08 2.0L bensa-avensis (T25), johon haaveilen hieman paremmasta äänentoistosta sekä mahdollisuudesta soittaa BT:n kautta musiikkia. Vaikken mikään kultakorva olekaan niin ei noiden puolen markan elementtien puuroa oikein tahdo jaksaa kuunnella minuutteja pidempään, radion tarjonta on mitä on ja CD-levyjä ei viitsi enää 2018 mennä hankkimaan.

Yksi tapa olisi nähtävästi irrottaa nykyinen soitin ja hankkia esim tuollainen Connects2 2DIN sovite, johon pitäisi vielä erikseen hommata uusi BT-toistoa tukeva radio, parempi vahvari sekä uudet elementit. Haiskahtaa melko kalliilta operaatiolta.

Netissä näyttää myös olevan myynnissä aktiivielementtejä, joissa on sis. rak. BT. Onko noista mihinkään? Reilulla satasella ilmeisesti pääsee jo ihan hyvin vauhtiin.

Kolmas keino olisi hankkia joku akulla toimiva matkaämyri ja käyttää sitä. Välttyisipähän asennustöiltä kun ei ole verstasta, tai akkuporakonetta ja kolvia erityisempiä työkaluja.

Vinkkejä, kokemuksia, ajatuksia?
 
Alla on '08 2.0L bensa-avensis (T25), johon haaveilen hieman paremmasta äänentoistosta sekä mahdollisuudesta soittaa BT:n kautta musiikkia. Vaikken mikään kultakorva olekaan niin ei noiden puolen markan elementtien puuroa oikein tahdo jaksaa kuunnella minuutteja pidempään, radion tarjonta on mitä on ja CD-levyjä ei viitsi enää 2018 mennä hankkimaan.

Yksi tapa olisi nähtävästi irrottaa nykyinen soitin ja hankkia esim tuollainen Connects2 2DIN sovite, johon pitäisi vielä erikseen hommata uusi BT-toistoa tukeva radio, parempi vahvari sekä uudet elementit. Haiskahtaa melko kalliilta operaatiolta.

Netissä näyttää myös olevan myynnissä aktiivielementtejä, joissa on sis. rak. BT. Onko noista mihinkään? Reilulla satasella ilmeisesti pääsee jo ihan hyvin vauhtiin.

Kolmas keino olisi hankkia joku akulla toimiva matkaämyri ja käyttää sitä. Välttyisipähän asennustöiltä kun ei ole verstasta, tai akkuporakonetta ja kolvia erityisempiä työkaluja.

Vinkkejä, kokemuksia, ajatuksia?
Halvimmalla pääset käyttämällä FM-lähetintä, esim
Belkin Tunecast Auto Universal ‐FM-lähetin puhelimille 34,90 €
MyFoneKit langaton bluetooth FM-lähetin, universaali 39,90 €
Wave 3 in 1 bluetooth FM-lähetin 39,90 €

Tai kiinasta 4.78€ 0,8" LCD-ladattava auton FM-lähetin Iphone 5 / HTC: lle - musta + hopea + sininen (3,5 mm: n pistoke)

Itsellä on ollut Belkin ja sit tuo kiinapeli nytkin, kiinapelissä selvästi isoin lähetysteho, laittaa 3.5mm jatkopiuhan niin tehoa löytyy niin paljon et takuulla rikkoo jo lakia aavistuksen ;)

Jos ei aivan lähetinmaston vierestä ajele niin tuo kiinapeli peittoaa esim Ylen ja Novan lähettimetkin kunhan antenni eli kuulokejohto on optimaalisesti auton sisällä mankan lähellä. FM-lähettimiä yleisesti haukutaan et joutuu vaihtamaan kanavaa pitkillä matkoilla kun joku paikallinen puskee päälle, mut tuo kiinapeli 87.5MHz niin tod näk voi ajaa aikaa pitkästi ilman et tarvii säätöihin koskea.

Kultakorva toki ei tällaisia voi käyttää... mut tosiaan 4.78€ hinnalla ei ole kallis testata.

Itse vaihdoin kuitenkin mankan lopulta koska on se suora 3.5mm + USB + Bluetooth kätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Alla on '08 2.0L bensa-avensis (T25), johon haaveilen hieman paremmasta äänentoistosta sekä mahdollisuudesta soittaa BT:n kautta musiikkia. Vaikken mikään kultakorva olekaan niin ei noiden puolen markan elementtien puuroa oikein tahdo jaksaa kuunnella minuutteja pidempään, radion tarjonta on mitä on ja CD-levyjä ei viitsi enää 2018 mennä hankkimaan.

Yksi tapa olisi nähtävästi irrottaa nykyinen soitin ja hankkia esim tuollainen Connects2 2DIN sovite, johon pitäisi vielä erikseen hommata uusi BT-toistoa tukeva radio, parempi vahvari sekä uudet elementit. Haiskahtaa melko kalliilta operaatiolta.

Netissä näyttää myös olevan myynnissä aktiivielementtejä, joissa on sis. rak. BT. Onko noista mihinkään? Reilulla satasella ilmeisesti pääsee jo ihan hyvin vauhtiin.

Kolmas keino olisi hankkia joku akulla toimiva matkaämyri ja käyttää sitä. Välttyisipähän asennustöiltä kun ei ole verstasta, tai akkuporakonetta ja kolvia erityisempiä työkaluja.

Vinkkejä, kokemuksia, ajatuksia?
Peukku tolle FM lähettimelle. Itsellä oli B7 audissa vuoden päivät bluetooth fm-lähetin tupakinsytkässä ja hyvin pelitti niin musan kuin puheluiden kanssa. Noita saa muutamalla kympillä mistä vaan. Kannattaa investoida niihin johdottomiin malleihin, joissa on oikeasti lähetystehoa. Piuhamalleissa ääni riippuu tasan siitä johdon asennosta (vrt. puhelimen radio).

Laatu paranee asteen, kun hakee esim Biltemasta aux/usb paikkaan bluetooth vastaanottimen. Vaimon korean ihmeeseen laitoin ton ja hintaisekseen toimiva peli, joskin mikki on ihan hanurista eikä puhelut sitä myötä oikein toimi humisevassa hyntoosassa.
Tämä vaatii tosin sen aux paikan mankasta, jota ei taida avensiksessa olla? Tohonkin kyllä saa ebaystä sopivan aux puukotuksen tai suoraan bluetooth sovittimen mankan taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta että kuinka hyvä toi bilteman vehje on?

Etsimässä itelle Bluetooth vastaanotinta ilman fm-toimintoa, kytkettäväksi soittimen auxiin...

Lieneekö vielä olemassa AptX HD -tuella olevaa laitetta, jossa olisi nappulat kuten tässä:

Auto Bluetooth Wireless AUX IN Empfänger Musik Audio Stereo 3.5mm Adapter | eBay
Bilteman verme on juurikin ton linkin kikkaretta vastaava. Kaikki paitsi puhelut toimii sen yllämainitun kökkömikin vuoksi.. Kyllähän siis puhelutkin siis pelaa välttävästi, mutta ainakin autossa jossa sisämelu on mitä on niin ei voi kehua.
 
Lukenut niinpaljon ristiriitaista tietoa auton alustan muutoskatsastuksesta, että pakko varmistella asiaa. Potilaana '87 BMW. Autossa on otteessa tehtaan alkuperäinen alustasarja (mtech), joka on siis asennettu paljon ennen nykyisiä säännöksiä (hyvin geneerisesti, "vaihdettu etu- ja taka-akselisto"). Nyt alla on BC-racingin korkeus- ja jäykkyyssäädenttävä alustasarja, joka tosiaan pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Konttorille otetaan siis mukaan suuntauslappu, jossa on:

kulmien arvot vihreällä
kuittaus suuntaajalta
korkeus navasta kaareen
korkeus navasta kaareen vakioalustalla

ongelma on, etten saa vakioalustan korkeuden mittaa ja kulmiakaan ei saa vihreälle edes sillä vakioalustalla (ainoa säätö on etupäässä auraus). Soittelin muutamalle konttorille, joista ei osattu sanoa mitään viisastavaa. Ainoa info oli ottaa mukaan suuntauslappu, jossa on noi yllä näkyvät jutut. Minkälaisen lapun kanssa siis pitäisi lähteä koittamaan leimaamista? Laskentaanko sallittu 51mm madallus alustasta joka on ollut tehtaalta alla vai alustasta jota tehtaalta olisi lisävarusteena saanut? Tehtaan mtech sarja on karvalakkialustaa noin 20mm matalampi, joten sallittu maksimi madalluksen määrä riippuisi siis lisävarusteista?
 
Lukenut niinpaljon ristiriitaista tietoa auton alustan muutoskatsastuksesta, että pakko varmistella asiaa. Potilaana '87 BMW. Autossa on otteessa tehtaan alkuperäinen alustasarja (mtech), joka on siis asennettu paljon ennen nykyisiä säännöksiä (hyvin geneerisesti, "vaihdettu etu- ja taka-akselisto"). Nyt alla on BC-racingin korkeus- ja jäykkyyssäädenttävä alustasarja, joka tosiaan pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Konttorille otetaan siis mukaan suuntauslappu, jossa on:

kulmien arvot vihreällä
kuittaus suuntaajalta
korkeus navasta kaareen
korkeus navasta kaareen vakioalustalla

ongelma on, etten saa vakioalustan korkeuden mittaa ja kulmiakaan ei saa vihreälle edes sillä vakioalustalla (ainoa säätö on etupäässä auraus). Soittelin muutamalle konttorille, joista ei osattu sanoa mitään viisastavaa. Ainoa info oli ottaa mukaan suuntauslappu, jossa on noi yllä näkyvät jutut. Minkälaisen lapun kanssa siis pitäisi lähteä koittamaan leimaamista? Laskentaanko sallittu 51mm madallus alustasta joka on ollut tehtaalta alla vai alustasta jota tehtaalta olisi lisävarusteena saanut? Tehtaan mtech sarja on karvalakkialustaa noin 20mm matalampi, joten sallittu maksimi madalluksen määrä riippuisi siis lisävarusteista?

Oma kokemukseni on se, että jollei arvot ole vihreällä, niin ei mene läpi.
 
Lukenut niinpaljon ristiriitaista tietoa auton alustan muutoskatsastuksesta, että pakko varmistella asiaa. Potilaana '87 BMW. Autossa on otteessa tehtaan alkuperäinen alustasarja (mtech), joka on siis asennettu paljon ennen nykyisiä säännöksiä (hyvin geneerisesti, "vaihdettu etu- ja taka-akselisto"). Nyt alla on BC-racingin korkeus- ja jäykkyyssäädenttävä alustasarja, joka tosiaan pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Konttorille otetaan siis mukaan suuntauslappu, jossa on:

kulmien arvot vihreällä
kuittaus suuntaajalta
korkeus navasta kaareen
korkeus navasta kaareen vakioalustalla

ongelma on, etten saa vakioalustan korkeuden mittaa ja kulmiakaan ei saa vihreälle edes sillä vakioalustalla (ainoa säätö on etupäässä auraus). Soittelin muutamalle konttorille, joista ei osattu sanoa mitään viisastavaa. Ainoa info oli ottaa mukaan suuntauslappu, jossa on noi yllä näkyvät jutut. Minkälaisen lapun kanssa siis pitäisi lähteä koittamaan leimaamista? Laskentaanko sallittu 51mm madallus alustasta joka on ollut tehtaalta alla vai alustasta jota tehtaalta olisi lisävarusteena saanut? Tehtaan mtech sarja on karvalakkialustaa noin 20mm matalampi, joten sallittu maksimi madalluksen määrä riippuisi siis lisävarusteista?

Camber shimmejä tekemään/teettämään/tilaamaan. Jne.

Tai jotain muuta palikkaa modifioimaan jotta säädöt löytyy. Jos alapallonivel on pultattava, niin siihen voi tehdä soikeat reiät.

Sit vaan jonnekin jossa voit itse tehdä säädön, ei sen hankalampaa :D
 
Lukenut niinpaljon ristiriitaista tietoa auton alustan muutoskatsastuksesta, että pakko varmistella asiaa. Potilaana '87 BMW. Autossa on otteessa tehtaan alkuperäinen alustasarja (mtech), joka on siis asennettu paljon ennen nykyisiä säännöksiä (hyvin geneerisesti, "vaihdettu etu- ja taka-akselisto"). Nyt alla on BC-racingin korkeus- ja jäykkyyssäädenttävä alustasarja, joka tosiaan pitäisi käydä muutoskatsastamassa. Konttorille otetaan siis mukaan suuntauslappu, jossa on:

kulmien arvot vihreällä
kuittaus suuntaajalta
korkeus navasta kaareen
korkeus navasta kaareen vakioalustalla

ongelma on, etten saa vakioalustan korkeuden mittaa ja kulmiakaan ei saa vihreälle edes sillä vakioalustalla (ainoa säätö on etupäässä auraus). Soittelin muutamalle konttorille, joista ei osattu sanoa mitään viisastavaa. Ainoa info oli ottaa mukaan suuntauslappu, jossa on noi yllä näkyvät jutut. Minkälaisen lapun kanssa siis pitäisi lähteä koittamaan leimaamista? Laskentaanko sallittu 51mm madallus alustasta joka on ollut tehtaalta alla vai alustasta jota tehtaalta olisi lisävarusteena saanut? Tehtaan mtech sarja on karvalakkialustaa noin 20mm matalampi, joten sallittu maksimi madalluksen määrä riippuisi siis lisävarusteista?
Juuri hiljattain vastaavan muutoskatsastuksen tehneenä.... Katsuri mittaa itse nuo arvot navasta kaareen. Vakioalustan arvoja ei muistaakseni katsottu. Piti vain olla TUV-todistus siitä että kyseinen alustasarja soveltuu ja on hyväksytty siihen automalliin johon olet sitä muutoskatsastamassa. Itselläni ei ollut Caster-kulmat rajojen sisällä mutta paja ystävällisesti korjasi arvot raportille suuntauksen jälkeen ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista! Etupäähän ei siis ole ongelma vaan semi-trailing arm tyyppinen takapää, jossa camber ja auraus kasvaa madallettaessa rajusti. Auto on E28 eli vanha vitonen siis. Mulla on siellä jo "perus akselin korotus", eli helpot löysät on jo haettu pois. Taitaa mennä joo helpoimmalla, että kulmia ei koitakkaan saada kohdalleen vaan säätää mittalaitetta :D

Noihin saa tehtyä soikioreiät takakynkän kiinnityspisteisiin, mutta silloin roll center liikkuu tosi paljon. Oikeaoppisesti säädöt pitäisi tehdä E30 DTM:ää imitoiden pelkästään uloimpaan kiinnityspisteeseen. Silloin lähtee kyllä madallusprojektin työmäärä hanskasta. :rofl:
 
Honda Accord -97. Ihmettelin, kun ei tullut tuulilasin pesunestettä ollenkaan lasiin ja kokeilin sen jälkeen, että pyöriikö äänen perusteella pumppu niin kuskin puolen oveen ruikki sellaisesta paikkaan ettei käsi sinne mahdu. Irtonainen letkunpää siellä näkyi kuskin ovea kohden. Sen kait pitäisi mennä ylös siitä letkuja pitkin konepellin tuulilasisuuttimiin.

Kait tuo pelti on irroitettavissa, että pääsee käsiksi. Ainakin näkyi jonkinlaista pulttia ettei ole toivottavasti hitsattu.

Vanhassa Nissan Bluebirdissä letku saattoi pettää suuttimien kohdilla ja se oli kuitenkin helppo laittaa takaisin ettei jemppapaikassa kuten tässä.
 
Vienkö -02 Coro Verson lähimpään pajaan ruostekorjaukseen, vai löytyykö pk-seudulta jotain mestaa, joka tekee kohtuullista jälkeä järkevään hintaan? Helma auki takarenkaan etupuolelta ja kohtapuoliin ilmeisesti sama spotti edessä peilattuna. Mitähän tälläsestä korjauksesta ylipäätänsä joutuu pulittamaan?
 
Miten muuten tosta käytetyn auton ostamisesta liikkeestä. Tossa olis yks mielenkiintoinen auto etelä-suomeessa. Kotiinkuljetus on 50€. Jos tollaisen ostaa ja se ajetaan sulle kotiin. Mutta kun näet tämän poikkeaa se myyjän kuvauksesta. Esim. Kysyn sähköpostilla että onko autossa ruostetta. Myyjä sanoo ei ole. Auto tuodaan minulle ja löydän ruostetta siitä esim ovesta tai jostain muusta paikasta. Tai ilmenee joku vaurio mitä kuvissa ei näy kolhu tai joku muu. Saako sen kaupan purkaa saman tien?
 
Miten muuten tosta käytetyn auton ostamisesta liikkeestä. Tossa olis yks mielenkiintoinen auto etelä-suomeessa. Kotiinkuljetus on 50€. Jos tollaisen ostaa ja se ajetaan sulle kotiin. Mutta kun näet tämän poikkeaa se myyjän kuvauksesta. Esim. Kysyn sähköpostilla että onko autossa ruostetta. Myyjä sanoo ei ole. Auto tuodaan minulle ja löydän ruostetta siitä esim ovesta tai jostain muusta paikasta. Tai ilmenee joku vaurio mitä kuvissa ei näy kolhu tai joku muu. Saako sen kaupan purkaa saman tien?
Jos auto poikkeaa merkittävästi sovitusta niin tottakai. Yleensä nuo käydään vielä livenä luurin välityksellä läpi ennen kuin auto siirtyy minnekkään. Jotkut liikkeethän ottaa muutaman satkun varausmaksun, jonka pitävät mikäli kauppoja ei synny, siitä riiteleminen on sitten oma hommansa.

Ainakin minulle myyjäliike ajatti toiselta puolelta suomea "priimakuntoisen" auton joka sen pään myyjän kanssa käytiin puhelimessa läpi. Ostopäässä kun auton näin niin siinä oli tasan yksi lommoton pelti ja sekin oli katto + takakontti delfiinikitillä fiksattu... Ilmoitin heti että siihen jää.
Yrittivät vielä vedota siihen että ainakin yksi lommo näkyi myyntikuvassa, eli kannattanee ne kuvat katsella tarkkaan läpi isolta näytöltä. Kannattaa vielä kysellä olennaiset spostilla niin jää jotain kirjallistakin jos kovin venko myyjä.
 
Kiitos vastauksesta Miixxx. Tuolla firmalla ei ole myyntipistettä pohjanmaalla. Tarkkaan olen kuvat katsonut läpi. Aikaisemmin oli kauppaa golfista jossa myyjä vakuutti että ruostetta ei ole. Menin paikan päälle ja siinähän se oli 2 euron kokonoine iso ruostekukkanen. "oho, no noi on tommosia" Mennyt aika pitkälle luottamus kaikkiin automyyjiin. Miten tuon jälkeen edes voi luottaa siihen huolto- ja osien vaihtohistoriaan mitä myyjä kertoo. Jos noin pienestä asiasta joka kuitenkin tulee ilmi aletaan valehtelemaan.
 
Mennyt aika pitkälle luottamus kaikkiin automyyjiin.
Katselin itse tässä Yetiä. Erään paikkakunnan Skoda merkkiliikkeessä oli ok hintainen ja kiva jossa mätsäs omat varuste jne kriteerit.

Soittelin sitten ja hierottiin siinä kauppaa. Kyselin kaikki mahdolliset jutut läpi ja hyvältä vaikutti. Myyjä mainitsi sivulauseessa että takana on pieni naarmu. Sivuutin tämän koska missä tahansa autossa nyt voi olla 'pieni naarmu'.

Tehtiin jo tarjouspaperit ja olisin ollut lähdössä katsomaan autoa seuraavana päivänä. Kysyin sit et saisko vielä kuvan siitä naarmusta. Kuva tuli.

Koko helvetin takapuskuri haljennut puoliksi kahtia about keskeltä :D

Ja tästä halkeamasta ei siis ollut mitään ilmoituksessa, ja kuvatkin otettu silleen et ei näy :beye:
 
Kiitos vastauksesta Miixxx. Tuolla firmalla ei ole myyntipistettä pohjanmaalla. Tarkkaan olen kuvat katsonut läpi. Aikaisemmin oli kauppaa golfista jossa myyjä vakuutti että ruostetta ei ole. Menin paikan päälle ja siinähän se oli 2 euron kokonoine iso ruostekukkanen. "oho, no noi on tommosia" Mennyt aika pitkälle luottamus kaikkiin automyyjiin. Miten tuon jälkeen edes voi luottaa siihen huolto- ja osien vaihtohistoriaan mitä myyjä kertoo. Jos noin pienestä asiasta joka kuitenkin tulee ilmi aletaan valehtelemaan.

Kamux vai? :)
 
Mikä voisi olla vikana Webastossa, kun edellinen omistaja oli sen kytkenyt pois sulakkeen irroittamalla, mutta kun kokeilin laittaa sulakkeen takaisin, niin itse Webasto vaikuttaisi toimivan (niin pitkälti, kun sitä nyt saa testattua ~+20-asteessa), mutta kun auto seisoi kaksi päivää oli akku (pari vuotta vanha) tyhjentynyt? Ei siis ole tehnyt samaa, kun Webaston sulake on irti. Poistin myös kaikki ajastetut lämmitykset järjestelmästä ennen tuota akun tyhjenemistä eli ei olisi niidenkään takia pitänyt käydä itsekseen.
 
Mikä voisi olla vikana Webastossa, kun edellinen omistaja oli sen kytkenyt pois sulakkeen irroittamalla, mutta kun kokeilin laittaa sulakkeen takaisin, niin itse Webasto vaikuttaisi toimivan (niin pitkälti, kun sitä nyt saa testattua ~+20-asteessa), mutta kun auto seisoi kaksi päivää oli akku (pari vuotta vanha) tyhjentynyt? Ei siis ole tehnyt samaa, kun Webaston sulake on irti. Poistin myös kaikki ajastetut lämmitykset järjestelmästä ennen tuota akun tyhjenemistä eli ei olisi niidenkään takia pitänyt käydä itsekseen.
Kuuntele tai palaa jonkun tunnin päästä kuuntelemaan jääkö/alkaako mikään surisemaan. Monesti aivovammainen lämppäri saattaa pyöritellä palopuhallinta tai vesipumppua itsekseen...
 

Ei, joku pienempi tampereelta. Nyt olisi kiikarissa:

Ford Fiesta 1.4 Ford Fiesta 1.4i Basis 3d * Katsastettu 03/18 * Siisti ja toimiva * Rahoitus * Vaihto * Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
Mitsubishi Colt 1.3 Mitsubishi Colt 4D 1.3 #Vähän ajettu! #KÄSIRAHA ALK. 0E Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
joku Nissan Micra. Tälläinen minulla on mutta ruoste ongelma on nyt sen verran paha että tästä täytyy luopua. Ollut kyllä hyvä ja luotettava auto. Paras mitä minä olen ikinä omistanut. Mitsubishi ja Fordi on ihan tuntemattomia. Mitä mieltä noista kahdesta vaihtoehdosta?
 
Ei, joku pienempi tampereelta. Nyt olisi kiikarissa:

Ford Fiesta 1.4 Ford Fiesta 1.4i Basis 3d * Katsastettu 03/18 * Siisti ja toimiva * Rahoitus * Vaihto * Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
Mitsubishi Colt 1.3 Mitsubishi Colt 4D 1.3 #Vähän ajettu! #KÄSIRAHA ALK. 0E Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
joku Nissan Micra. Tälläinen minulla on mutta ruoste ongelma on nyt sen verran paha että tästä täytyy luopua. Ollut kyllä hyvä ja luotettava auto. Paras mitä minä olen ikinä omistanut. Mitsubishi ja Fordi on ihan tuntemattomia. Mitä mieltä noista kahdesta vaihtoehdosta?
Kyllä tuon ikäiset Forditkin ruostuu.

Tuo Fiesta on kyllä sellainen auto tuossa hintaluokassa että itse jättäisin ostamatta koska n. tonnilla tai alle lisää panostamalla alkaa saada jo uusikorista Focus mk 2:sta (2005->) joka on jo ihan eri auto tiloiltaan ja ajettavuudeltaan (usein myös varusteiltaan).

20hv tehokkaampi 1.6:nen ei kuluta kuin puolisen litra - muutaman desin enemmän kuin tuo vanhempi 1.4:nen...
 
Kyllä tuon ikäiset Forditkin ruostuu.

Tuo Fiesta on kyllä sellainen auto tuossa hintaluokassa että itse jättäisin ostamatta koska n. tonnilla tai alle lisää panostamalla alkaa saada jo uusikorista Focus mk 2:sta (2005->) joka on jo ihan eri auto tiloiltaan ja ajettavuudeltaan (usein myös varusteiltaan).

20hv tehokkaampi 1.6:nen ei kuluta kuin puolisen litra - muutaman desin enemmän kuin tuo vanhempi 1.4:nen...

Joo, kyllähän kaikki autot ruostuu. Kuvista päätellen tuo on ihan hyvässä kunnossa. Ja tietenkin hinnasta tinkaisin sen 500€ pois.
 
e90 2008 330i pnv, kun auto on seissyt pidemmän aikaa (yön yli, +8h) käynnistäessä vähän kierrokset heittelee, saa pari minuuttia käydä kunnes tasoittuvat ja käyntiäänikin muuttuu paljon paremmaksi, kai tämä normaalia vielä. mutta... Jos ovia pitää kiinni ei sisälle haise bensa, mutta jos vähääkään avaa niin aika voimakas tuoksu tulee. Pakoputkea kun kuuntelee, kuulostaa tosi katkonaiselta se ääni siinä startin jälkeen kunnes kierrokset tasoittuu. Tuo haju siis vain kun auto seissyt ja ensimmäisen kerran lyö tulille.

Pari kertaa myös auto alkanut tärisemään aivan helvetisti, varmaan tiputtanut yhden sylinterin pois pelistä, nämä korjaantuneet itestään noin 5-10 sekunnin kuluessa kun antaa vaan käydä. Talvella kävi myös tälläinen keissi kun annoin vähän kovempaa kenkää, alkoi moottorinvalo palamaan, otin auton sivuun ja samanalista helvetin kovaa tärisemistä, autosta virrat veke ja takasin ja homma jatkui. Vikakoodit luettu, ja mitään ei ole antanut. Joku 80e nexenin? tjsp peruslukija löytyy.

Talvella kovemmissa pakkasissa kun löi tulille, lähti ihan nätisti, mutta kuoli myöls samantien, ellei kerkinyt vähän kaasua polkasemaan. Tätäkään ei aina tehnyt, teki parikertaa -12c pakkasella, mutta sitten lähti ihan hyvin ja pysyi käynnissä -25c pakkasella..

Voisiko tästä jotain jo veikata? Tulpat eivät ainakaan hirveän vanhat ole, oisko vähän reilu 20tkm ajettu.
 
Voiko autolla ajaa vielä about 500km ennen korjaamista kun lambda-anturi tai tarkemmin ilmeisesti joku lambda-anturin lämmityspiiri on rikki?
 
Viimeksi muokattu:
e90 2008 330i pnv, kun auto on seissyt pidemmän aikaa (yön yli, +8h) käynnistäessä vähän kierrokset heittelee, saa pari minuuttia käydä kunnes tasoittuvat ja käyntiäänikin muuttuu paljon paremmaksi, kai tämä normaalia vielä. mutta... Jos ovia pitää kiinni ei sisälle haise bensa, mutta jos vähääkään avaa niin aika voimakas tuoksu tulee. Pakoputkea kun kuuntelee, kuulostaa tosi katkonaiselta se ääni siinä startin jälkeen kunnes kierrokset tasoittuu. Tuo haju siis vain kun auto seissyt ja ensimmäisen kerran lyö tulille.

Pari kertaa myös auto alkanut tärisemään aivan helvetisti, varmaan tiputtanut yhden sylinterin pois pelistä, nämä korjaantuneet itestään noin 5-10 sekunnin kuluessa kun antaa vaan käydä. Talvella kävi myös tälläinen keissi kun annoin vähän kovempaa kenkää, alkoi moottorinvalo palamaan, otin auton sivuun ja samanalista helvetin kovaa tärisemistä, autosta virrat veke ja takasin ja homma jatkui. Vikakoodit luettu, ja mitään ei ole antanut. Joku 80e nexenin? tjsp peruslukija löytyy.

Talvella kovemmissa pakkasissa kun löi tulille, lähti ihan nätisti, mutta kuoli myöls samantien, ellei kerkinyt vähän kaasua polkasemaan. Tätäkään ei aina tehnyt, teki parikertaa -12c pakkasella, mutta sitten lähti ihan hyvin ja pysyi käynnissä -25c pakkasella..

Voisiko tästä jotain jo veikata? Tulpat eivät ainakaan hirveän vanhat ole, oisko vähän reilu 20tkm ajettu.

Lue/luetuta ne vikakoodit jollain kunnon testerillä.
 
Voiko autolla ajaa vielä about 500km ennen korjaamista kun lambda-anturi tai tarkemmin ilmeisesti joku lambda-anturin lämmityspiiri on rikki?
Voi. Saattaa käydä huonosti ja liian rikkaalla- tai laihalla seoksella ja näinollen sotkea paikkoja, mutta tuskin mitää hajottaa. Tuskin myöskään mitään mitä ei saisi irti kunnon motari-karstanpolton avulla.

Eli kovaa ajoa vain. Varsinkin jos suurin osa on maantieajoa.
 
Ei, joku pienempi tampereelta. Nyt olisi kiikarissa:

Ford Fiesta 1.4 Ford Fiesta 1.4i Basis 3d * Katsastettu 03/18 * Siisti ja toimiva * Rahoitus * Vaihto * Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
Mitsubishi Colt 1.3 Mitsubishi Colt 4D 1.3 #Vähän ajettu! #KÄSIRAHA ALK. 0E Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
joku Nissan Micra. Tälläinen minulla on mutta ruoste ongelma on nyt sen verran paha että tästä täytyy luopua. Ollut kyllä hyvä ja luotettava auto. Paras mitä minä olen ikinä omistanut. Mitsubishi ja Fordi on ihan tuntemattomia. Mitä mieltä noista kahdesta vaihtoehdosta?

Jos hintaluokka on tuo 2-3k€ niin en itse henkilökohtaisesti näe juurikaan järkeä ostaa autoa liikkeestä, virhevastuu on toki mutta toinen auto 11v ja toinen 15v vanhoja joten virhevastuuta ei noihin "vanhoihin" autoihin kyllä mikään liike sovella paitsi tappelemalla kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Ja lisäksi ihme on jos noista hinnoista liike vielä suostuu edes suoralla rahakaupalla juuri joustamaan.
 
Pistetään tänne kun en parempaakaan paikkaa keksi: Mitäs Autot.fi:lle on tapahtunut? Ei uusia uutisia sitten tammikuun.
 
Jos hintaluokka on tuo 2-3k€ niin en itse henkilökohtaisesti näe juurikaan järkeä ostaa autoa liikkeestä, virhevastuu on toki mutta toinen auto 11v ja toinen 15v vanhoja joten virhevastuuta ei noihin "vanhoihin" autoihin kyllä mikään liike sovella paitsi tappelemalla kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Ja lisäksi ihme on jos noista hinnoista liike vielä suostuu edes suoralla rahakaupalla juuri joustamaan.

Totta tuokin. Olen kyllä havainnut että aina saa pikkasen tingattua. Autoliikkeet usein tarjoavat tuota kotiinkuljetusta 50-100€. Sillä kuitenkin säästää yhden päivän matkustamisen. Ja yleensä kuljetus jonnekkin pienemmälle paikkakunnalle on aina vähän niin ja näin. Yksityisen kanssa sen yhteisen ajan löytäminen niin että se sopii VR:n aikatauluun on kuitenkin haastavaa. Autokauppaan voi kuitenkin pamahtaa koska vaan ja pyytää koeajoa. Ja ne ei välttämättä tiedä että kotiin päin kuljetus on vielä epävarmaa :D Yritän kyllä kattella lähempää autoja. Tuntuu että täällä missä asun eli Vaasa ja sen lähiympäristössä ei ole mitään mielenkiintoista tarjolla. Isosta kaupungista on kyllä helpompi hakea.
 
e90 2008 330i pnv, kun auto on seissyt pidemmän aikaa (yön yli, +8h) käynnistäessä vähän kierrokset heittelee, saa pari minuuttia käydä kunnes tasoittuvat ja käyntiäänikin muuttuu paljon paremmaksi, kai tämä normaalia vielä. mutta... Jos ovia pitää kiinni ei sisälle haise bensa, mutta jos vähääkään avaa niin aika voimakas tuoksu tulee. Pakoputkea kun kuuntelee, kuulostaa tosi katkonaiselta se ääni siinä startin jälkeen kunnes kierrokset tasoittuu. Tuo haju siis vain kun auto seissyt ja ensimmäisen kerran lyö tulille.

Pari kertaa myös auto alkanut tärisemään aivan helvetisti, varmaan tiputtanut yhden sylinterin pois pelistä, nämä korjaantuneet itestään noin 5-10 sekunnin kuluessa kun antaa vaan käydä. Talvella kävi myös tälläinen keissi kun annoin vähän kovempaa kenkää, alkoi moottorinvalo palamaan, otin auton sivuun ja samanalista helvetin kovaa tärisemistä, autosta virrat veke ja takasin ja homma jatkui. Vikakoodit luettu, ja mitään ei ole antanut. Joku 80e nexenin? tjsp peruslukija löytyy.

Talvella kovemmissa pakkasissa kun löi tulille, lähti ihan nätisti, mutta kuoli myöls samantien, ellei kerkinyt vähän kaasua polkasemaan. Tätäkään ei aina tehnyt, teki parikertaa -12c pakkasella, mutta sitten lähti ihan hyvin ja pysyi käynnissä -25c pakkasella..

Voisiko tästä jotain jo veikata? Tulpat eivät ainakaan hirveän vanhat ole, oisko vähän reilu 20tkm ajettu.
 
Nyt kävi niin kurjasti, että 2010 sedan corollaan rekisterikilven valoa vaihtaessa se muovinen runko, joka on kiinni takakontissa halkesi.
Tietääkö kukaan saako tuota osaa jostain muualta kuin marmorilta ja jos ei, niin mahtaako olla kuinka arvokas tuo orkkisosa?

Tässä aamun yrittänyt googletella, mutta kun ei edes tiedä mikä tuon osan oikea nimi on :)
 
Skoda Fabia 1.2 TSI vm 2011, ajettu 90tkm, laturi temppuilee. Laturin merkkivalo syttyi tänään metsätiellä ajaessa. Mittasin akun jännitteen sammuksissa ja käynnissä (12.4v ja 11.9v vastaavasti). Vaikuttaa siis siltä, ettei laturi pelaa...

Mietityttää vaan, kun auto teki samaa viime syksynä, eli laturin merkkivalo syttyi. Käytin autoa merkkiliikkeessä, eikä vikaa löytynyt.

Onko noissa vageissa jotain tyyppivikaa latureissa, vai onko kyseessä vain huono yksilö? Auto ei ole kuitenkaan vielä loppuunajettu, joten luulisi, että laturi pelaisi hieman pidempään...
 
Lähteekö renkaan asennuksessa (vanteelle) käytettävä rengasrasva/vannerasva/asennuspasta renkaan ulkopinnasta helposti pois jälkikäteen? (ulkonäkökysymys)
 
Pesemällä kyllä

Ok, hyvä juttu. Lähteekö ihan fairylla tai normi autoshampoolla? (Renkaat/vanteet jäivät vielä liikkeeseen, kun haettaessa tippui osa tasapainotuslaatoista takakontin pohjalle. Jokaisen renkaan kumipinnassa oli myös laajalti sitä asennusrasvaa, mutta en sitten siitä heille mainitse, jos/kun lähtee itse puhdistaen helposti pois. Tosin palveluun olettaisi kuuluvan automaattisesti renkaiden pesu pois rasvasta asennuksen jälkeen vaikkei laskulla lukenutkaan kuin vannetyöt+tasapainotus.)
 
Ok, hyvä juttu. Lähteekö ihan fairylla tai normi autoshampoolla? (Renkaat/vanteet jäivät vielä liikkeeseen, kun haettaessa tippui osa tasapainotuslaatoista takakontin pohjalle. Jokaisen renkaan kumipinnassa oli myös laajalti sitä asennusrasvaa, mutta en sitten siitä heille mainitse, jos/kun lähtee itse puhdistaen helposti pois. Tosin palveluun olettaisi kuuluvan automaattisesti renkaiden pesu pois rasvasta asennuksen jälkeen vaikkei laskulla lukenutkaan kuin vannetyöt+tasapainotus.)
Normi autonpesu aineilla lähtee.
 
Olen nyt noin kolmisen vuotta ajellut 2015 Mazda 6:lla ja olen ollut siihen tyytyväinen. Vaihtelun vuoksi tekisi mieli mahdollisesti vaihtaa tai käydä koeajamassa BMW 520/ Audi A6, vm. n. 2014-2015. Onko em autoissa kuinka korkeat käyttökustannukset ja jotain olennaisia sudenkuoppia, jotta voisi torpata ajatuksen heti alkuunsa? Hintaluokka siellä 25-31k.
 
Onko kukaan laittanut autonsa infotainment ruutuunsa minkäänlaista näytönsuojaa, hieman kuten kännyköissä?
Odottelen omaa Fiestaa ja siinähän on 8`näyttö eikä huvittaisi paljaana vedellä... :vihellys:
Meinaan että luulisi ajan kuluessa aika naarmuisiksi menevän eikä varmaan lähde halvalla uudet ruudut.
Vinkkejä?
 
Mitä mieltä palstalaiset ovat Kiasta? Onko tekniikka laadukasta vai tuleeko vikoja?

Uudempaa Ceediä ja Rioo nyt koeajettu ja ajo tuntuma on aika kliinisen tunnoton. Moottorit myös aika nuhasia.
 
Mitä mieltä palstalaiset ovat Kiasta? Onko tekniikka laadukasta vai tuleeko vikoja?

Uudempaa Ceediä ja Rioo nyt koeajettu ja ajo tuntuma on aika kliinisen tunnoton. Moottorit myös aika nuhasia.

Jos haluaa perus auton missä hyvä ajettavuus ja se on tunnokas, on vastaus Ford.
 
Jotenkin nuo fordit litraiset ecobuustit epäilyttää kestoltaan. Hyviä ajettavia kyllä.
Riippuu varmaan, että miten kauan aikoo pitää ja miten paljon ajettua harkitsee. Eipä noista ole juuri haukkuja kuulunut, mutta jos harkinnassa olisi esim. 200 tkm ajettu edullinen auto, niin litran ecoboost ei kieltämättä olisi ensimmäinen vaihtoehto. Varmaan seuraavien 5-10 vuoden kuluessa vasta nähdään, että miten kestäviä nuo oikeasti ovat.
 
Ei, joku pienempi tampereelta. Nyt olisi kiikarissa:

Ford Fiesta 1.4 Ford Fiesta 1.4i Basis 3d * Katsastettu 03/18 * Siisti ja toimiva * Rahoitus * Vaihto * Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
Mitsubishi Colt 1.3 Mitsubishi Colt 4D 1.3 #Vähän ajettu! #KÄSIRAHA ALK. 0E Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai
joku Nissan Micra. Tälläinen minulla on mutta ruoste ongelma on nyt sen verran paha että tästä täytyy luopua. Ollut kyllä hyvä ja luotettava auto. Paras mitä minä olen ikinä omistanut. Mitsubishi ja Fordi on ihan tuntemattomia. Mitä mieltä noista kahdesta vaihtoehdosta?

Fiestasta kokemuksia:

Hyvä, vakaa ajaa pieneksi autoksi, ei pelota moottoritiellä, menee kuin isompikin auto. Ihan varmasti parempi kuin Nissan Micra.
Pahiten korissa ruostuu ovien kittisaumat. Tyyppivika. Kosmeettinen seikka.
Varaosat halpoja, tosin eipä niitä paljoa tarvii noissa. Muutaman vuoden ja 50tkm? sisään menny: paisuntasäiliö, jarrupääsylinteri, ajovalonkorkeudensäätömoottori (eli koko umpio vaihtoon). Alle 100e siis kaikki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 499 021
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom