Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös tuo Toyotan oma ollut jotain ihan omaa, eli ei sitä perinteistä G12 (G13?) pinkkiä/punaista?Voiko tojotan longlife jäähytinnesteen sekaan laittaa mitään muuta kuin sitä pinkkiä kamaa?
MESSINKIHARJA DREMEL 536 13MM 2KPL | K-rauta.fiKuinka jarrusatulan kannakkeen reiät saisi kaikkein näppärimmin puhtaaksi ruosteesta? Siis tarkoitan niitä aukkoja jossa liukutapit ovat. Yritin jo porakoneen terän ympärille kietoa hiomapaperia ja tuolla tavalla hioa reiät mutta ei se onnistu. Terä pyörii mutta hiomapaperi ei. Onko olemassa jonkinlainen erikoispää porakoneeseen jolla saisi helposti ruosteet pois kannakkeesta?
Miten vitussa on mahdollista että autolle on annettu autoverovapaus? Kyseessä 2000 luvun puolivälin pikkukippo, joka on muutettu pakuksi, bensa. Muutoskatsastus tehty n. kk sitten.
Omistaja/haltija ei ole mitenkään vammainen, tai kuljeta sellaista. Eikä näin ollen omaa invapysäköintilupaa.
Edit: tai enhän mä sen sukulaisista voi paljoakaan tietää.. mutta jos jotain voi käyttää hyväksi, niin senhän se tekee.
Trafi.fi - Vapautus ajoneuvoverosta
Kyseinen kaveri on nimittäin jotain reilu kuukausi sitten kyseisen auton ostanut, ja nyt satuin rekkarilla vilkaisemaan minkälainen pommi tällä kertaa on alla trafista. Hämmästys oli suuri kun näin tuon verovapautuksen.
Sitten kun luin noita trafin juttuja linkistä, niin huomasin että itselleni saisin vapautuksen verosta ihan rehellisin keinoin. Koska nytkin on hallussa invalupalappu, joka tosin mennyt vanhaksi. Mutta jos sen uusii ja lähtee hakemaan verovapautta, niin säästäähän siinä aina jotain.
Kyseinen kaveri on joko hoksasannut saman, tai koijannut asian jotenkin itselleen. Tehkööt mitä lystää, ei oo multa pois.
Hemmetti kun ei pysy näiden trafin muutosten perässä... Pitää perehtyä paremmalla ajalla niin sais itellekin verot vex ja ilmaiset pysäköinnit. En siis ole pysäköimässä invapaikalle, ellei kyytiläinen ole kyydissä ja nythän koko lupa on mennyt umpeen joten läpyskällä ei ole mitään virkaa noin juridisesti.
Pakettiautollahan on luonnollisesti autoverovapaus ja se siellä rekisteriotteessa yleensä lukeekin. Ajoneuvoverovapaus on asia erikseen, ettei nyt vaan olisi mennyt puurot ja vellit sekaisin?
Edit: Näköjään onkin vain vuoteen 1993 asti autoverovapaita.
21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
Autoverolaki 1482/1994 Autoverolaki 1482/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Nappasin nettiautosta ekan vastaantulleen pakun (-07 Transporter) ja Trafin portaali huutelee sillekin autoverovapautta, vaikkakin kyseessä on alennetun autoveron pakettiauto. Että eiköhän trafin palvelu vaan höpise ihan omiaan.
Mulla ois semmonen muistikuva, että lukisi ihan otteellakin: "Autoverovapaus Autoverolaki YY§" Että voi olla tästä apinoitu tonne palveluun.
Ja jos tutuissa on pyssymiehiä niin nämä pysyy riitävän hyvin istukassa kiinni tuon tyyppisiin putsihommiin. Noi kelpaa hyvin puhdistukseen, vaikka alkuperäiseen käyttöön ei enää priimaa ole.
Tetra Gun Tetragun pronssiharja .338 kal. - Asehuolto | XXL
Joutuisi odottamaan syksyyn, kun talvirenkaita aletaan taas enempi myydä. Kesärenkaita menee vielä heinäkuussakin.Onko renkaissa mitään off-season alennuksia?
Ostin talvirenkaat tammikuussa, ja satuin saamaan hyvän tarjouksen kun tyhjensivät varastoa edellisvuoden malleista. Nyt olisi tarve uusille kesärenkaille, mutta mietin että saako esim Heinäkuulle odottamalla paremman hinnan.
Ihan Vianorilta olisi tarkoitus ostaa ja vaihdattaa laadukkaat perusrenkaat.
Omalla paikkakunnalla on 5 sopivaa liiketta ja halvin hinta 8€/kpl. Ja kaksi paikkaa jossa 10€/kpl.
Niin kyllähän se Vianor veloittaa. Kuten veloittaa renkaistakin riistohintoja. Mikään pakkohan ei ole heillä asioida, koska halvemmallakin saa. Renkaat vaikka rengas-onlinesta (paljon edullisemmin kuin Vianorilta), valitset asennuskumppanin (Oulusta löytyy 7 rengas-onlinen kumppania) jonne ne tuodaan parin viikon sisään tilauksesta ja eikun sinne vaihtamaan. 8.5 euroa per rengas näyttää olevan parilla halvimmalla Oululaisella kumppanilla hinta.Oulusta katselin niin Vianor veloittaa tuosta neljältä renkaalta 100€
Peilistä löytyy maksaja, ellei autossa ole takuuta.
Itse kun suunnittelin laittavani tuollaista, niin irvileuat kertoi suuri piirtein että koko moottoriosasto pitää vaihtaa uuteen 10-20k kilometrin väleinOnko VAG 1.2 TSI vuodelta 2011 ihan pommi, johon jakoketju ym. on vaihdettu 70tkm sitten?
Itse kun suunnittelin laittavani tuollaista, niin irvileuat kertoi suuri piirtein että koko moottoriosasto pitää vaihtaa uuteen 10-20k kilometrin välein
2015 lähtien taitaa olla hihnalla nuo TSIuuuuh koneet
Jakoketjun venyminen ja hyppääminen tosiaan todennäköisinä ongelmina, pitäisi olla ennustajaeukko että tietäisi etukäteen että tuleeko jossain autossa x ongelmaa vai ei tulevaisuudessaNiin että ota noista irvileuoista sitten selvää
Ei sitä voi määritellä vuosiluvun perusteella. TSI-moottoreita hihnavetoisella jakopäällä on alettu ruuvata autoihin jo 2012 mutta toisaalta ketjujakopäälläkin niitä asennettiin vielä ainakin 2015 aikana. Riippuu moottorityypistä ja automallista siis vahvasti se tarkka vaihtumiskohta.2015 lähtien taitaa olla hihnalla nuo TSIuuuuh koneet
Mielenkiintoista olis kyllä tietää mitä noiden 2009-2011 vuosien TSI autojen arvoille tapahtuu kun ne vanhenee sanotaan yli 10 vuotiaiksi. Droppaako niiden arvo dramaattisesti? Vai löytyykö uhkarohkeita jota uskaltaa esim vuonna 2021 ostaa vuoden 2011 TSI auton esim 150k tms ajettuna?
Laadukkaan merkin 35k€ auto voi vielä yli 10v vanhana olla ~10k€ arvoinen, onko vastaava TSI auto sit vain 7k tms arvoinen?
Ainakaan tällä hetkellä tsi vs ei-tsi ei taida olla kovin isoa hintaeroa, vaikka pieni ero selvästi on olemassa
Niin ja liittyy siis aiheeseen silleen että VW maahantuoja on aiemmin tullut korjauksissa vastaan jos autossa on 100% täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Jossakin luki että joku huolto oli sanonut "ei me enää noita 2011 autoja ole hoidettu maahantuojan piikkiin", joten noiden vanhimpien TSI autojen omistajat alkavat olla jo oman onnensa nojassa
@NoMercy Jos vaan voit välttää hankkimasta Tee-Se-Itse koneista vaggia, niin vältä. Se jakoketju kun ei ole kuin yksi niistä isoista ongelmista...
@NoMercy Jos vaan voit välttää hankkimasta Tee-Se-Itse koneista vaggia, niin vältä. Se jakoketju kun ei ole kuin yksi niistä isoista ongelmista...
Noissa vanhemmissa 1.4TSI koneissahan oli automaattilaatikko aivan "susi".
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...Eikös niitä ongelmia ole kaikissa vehkeissä?
Ei huolta, automaattiin en koske. 1.2 TSI onkin ollu kiikarissa.
Imusarjan läppiä ei sentään noihin ole saatu, vaikka sekin saksalaisilta onnistuu.On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...
Aijai jai on tullut kalliita kilsoja... mutta toisaalta ajat _paljon_Elokuussa tulee viisi vuotta siitä kun ostin uutena Kia cee'd farmarin, ja koska nälkä kasvoi syödessä, tuli siihen otettua lähes kaikki lisävarusteet ja hintaakin tuli 30keur (aika paljon Kiasta ).
Mittarissa on nyt hieman alle 130tkm, eli 7 vuotta/150tkm takuu päättyy vielä tämän vuoden aikana kilsojen tullessa täyteen. Sähkövikoja autossa on ollut luvattoman paljon; mun laskujen mukaan tuota rakkinetta on käytetty Deltalla takuukorjattavana noin 14 kertaa milloin minkäkin pikkuvian takia.
Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on mun työmatkat, 100km per työpäivä. Dieseliä tuo käyttää keskimäärin 5,0 litraa satasella, eli ei se ihan konkurssiin ole meitä syömässä senkään puolesta. Tähän käyttöön kuitenkin riittäisi pienempikin auto, mutta aina silloin tällöin on tarve kuskata itseni lisäksi vaimoa ja kahta venäjänvinttikoiraa (ne on aika isoja otuksia), eli farkkumalli on oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Kysymykseni tuleekin tässä - kuinka pitkään yleisesti kannattaa pitää uutena ostettua tämän hintaluokan autoa nykypäivänä? Nettiautoa kun katselee niin tuon arvo on pudonnut suunnilleen puoleen, ellei vähän sen allekin. Kannattaako tällä kituuttaa menemään vielä pitkällekin takuuajan päättymisen jälkeen vai pitäisikö jo katsella vaihdokkeja? Sen verran olen jo päättänyt että uutta autoa en enää hanki, vaan jatkossa otan vuoden-parin ikäisiä joiden arvo on laskenut pahimman osansa jonkun muun omistamana.
Täyssähköauto kiinnostaisi hirveästi ja olisi erinomainen mun työmatkoihin, mutta sitten kun täältä korvesta (50km Joensuusta pohjoiseen) haluaa lähteä vaimon ja eläinten kanssa Helsinkiin, kuten aika usein tapanamme on, ei sähköautoissa riitä akut eikä tilat.
Millaisia ajatuksia teillä herää?
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...
En nyt viikonloppuna jaksa tarkemmin listata, mutta jos otetaan esim. 5kpl näitä pahimpia suunnittelun kukkasia, niin mihin tahansa äTSIi koneeseen niistä mahtuu aina vähintään kaksi.Niin, kun TSI-mallinimellä on valmistettu kymmeniä ja kymmeniä moottorityyppejä niin keräämällä niiden kaikkien ongelmat yhteen nippuun, saadaan hieno lista. Toki sitten kun aletaan katsoa kuinka monta ongelmaa jossakin tietyssä moottoriyksilössä on, niin... eipä niitä sitten niin montaa ollutkaan, kyseisellä nimellä on myyty jopa moottoreita joissa ei ole mitään tiedettyä tyyppivikaa.
Miten se "samaan läjään" sitten määritellään, onko se läjä tuo valtava valikoima erilaisia moottoreita viimeisten yli kymmenen vuoden ajalta, joita yhdistää vain tuo mallimerkintä TSI?
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...
En nyt viikonloppuna jaksa tarkemmin listata, mutta jos otetaan esim. 5kpl näitä pahimpia suunnittelun kukkasia, niin mihin tahansa äTSIi koneeseen niistä mahtuu aina vähintään kaksi.
Ostajan ongelma on siinä, että on miltei mahdotonta sanoa tarkkaan, milloin tuonkin EA888 konetyypin öljynkulutus (suunnittelun kukkanen) saatiin lopullisesti kuntoon. Alkuperäinen ostaja mietti tässä ketjussa 2011 mallia, joka on selvästi riskiryhmää. 2014 mallissa asia taitaa olla tältä osin kunnossa, mutta osaisitko itse sanoa, miten vaikka 2012 rekisteröidyissä VAG-konsernin tuotteissa menee nuo päivitykset? Mistä VIN-koodista eteenpäin ollaan turvallisilla vesillä Audin, VW:n tai Seatin ostajana eri tuotantolinjat huomioiden?No jaksaisit nyt edes sen verran, että listaisit ne kaksi jotka mulla on tossa pihalla seisovassa Audissa. Ok, se on TFSI mutta oikeastihan se on sama moottori kuin TSI, Audi on vaan lisänny sinne yhden kirjaimen. Kyseessä siis 1.8 TSI, kolmannen sukupolven EA888, vm. 2014 autossa. Mitäs suunnittelun kukkasia siinä on, jotta osaisi jo varautua?
Tämä on aivan totta ja ei, en osaa suoraa vastausta kysymykseesi antaa.Ostajan ongelma on siinä, että on miltei mahdotonta sanoa tarkkaan, milloin tuonkin EA888 konetyypin öljynkulutus (suunnittelun kukkanen) saatiin lopullisesti kuntoon.
Noh, jos ollaan täysin rehellisiä, niin kyllähän kaikki TSI koneet on keskimääräistä paskempia.Takerruin vain siihen typerään ulinaan, että kaikki TSI-moottorit olisivat paskaa, kun se ei selvästikään pidä paikkaansa.
Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.Noh, jos ollaan täysin rehellisiä, niin kyllähän kaikki TSI koneet on keskimääräistä paskempia.
Toisaalta alalla työskentelevänä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, ettei VAG muuta teekkään kuin paskaa kannattelemaan jälkimarkkinoita...
Mutta tätähän se nykyaikana on. Kaikki muutkin valmistajat harrastaa jossain määrin tällaista tulostingate -tyyppistä toimintaa.
No itseasiassa just noinhan se on. Ovat saavuttaneet aikoinaan laatumaineen, jonka johdosta kaikilla on kuva kansanautosta + merkkiuskollisia paljon. Noilla meriiteillä voi sitten valmistaa bulkkina vaikka minkänäköistä sontaa ja kaikki on hyvin, ellei suuremmalla massalla ala kiinnostaa joukkokanne...Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.
Mulle on tullut VAGista vaikutelma, että tekevät markkinoiden kärkeä olevia teknisiä ratkaisuja, mutta luotettavuus on sitten vähän niin ja näin. Vertailuissa nuo luotettavuusongelmat eivät näy.Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.
Katsoin randomilla yhden vastaavan auton tiedot ja siihen on tyyppihyväksytty koko 245/40R18.Jahas kysäistäänpä täällä jos joku tietäisi: Onko 2008 Audi A4 3.0TDI Quattroon mahdollista muutoskatsastaa 235/35 19'' renkaat? Rekisteriotteessa ei ainakaan nyt lue että toi koko kävis ja uudet vanteet/renkaat on jo tilattu
Edit. näköjään onnistuu muutoskatsastus. Sivulta mistä tilasin tuli vain sellainen viesti että pyysivät varmistamaan saako ton kokoisia renkaita laittaa tohon autoon. Eipä siinä mitään ongelmaa ole kuten arvelinkin.
Ilman muutoskatsastusta alkuperäisestä rengaskoosta saa poiketa:
Vanteen halkaisijaa saa muuttaa 1 tuuman
Renkaan leveyttä saa muuttaa 30 mm
Renkaan halkaisijaa saa muuttaa enintään 51mm
Kappas, en itse löytänyt tuota tietoa että saa vanteen kokoa tuumalla muuttaa. Kiitokset, olisin varmaan muuten lähtenyt niitä katsastamaanEli tuon nuo haluamasi renkaat voit laittaa alle ilman muutoskatsastustakin.