Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Voiko tojotan longlife jäähytinnesteen sekaan laittaa mitään muuta kuin sitä pinkkiä kamaa?
 
Omistajanvaihdos isältä pojalle. Miten helpoin ja halvin hoitaa omistajanmuutos? Sähköisesti vai katsastuskonttorilla?
 
Kuinka jarrusatulan kannakkeen reiät saisi kaikkein näppärimmin puhtaaksi ruosteesta? Siis tarkoitan niitä aukkoja jossa liukutapit ovat. Yritin jo porakoneen terän ympärille kietoa hiomapaperia ja tuolla tavalla hioa reiät mutta ei se onnistu. Terä pyörii mutta hiomapaperi ei. Onko olemassa jonkinlainen erikoispää porakoneeseen jolla saisi helposti ruosteet pois kannakkeesta?
MESSINKIHARJA DREMEL 536 13MM 2KPL | K-rauta.fi
Kelpaisiko joku tällainen? Noita löytyy paljon erilaisia.
 
Miten vitussa on mahdollista että autolle on annettu autoverovapaus? Kyseessä 2000 luvun puolivälin pikkukippo, joka on muutettu pakuksi, bensa. Muutoskatsastus tehty n. kk sitten.
Omistaja/haltija ei ole mitenkään vammainen, tai kuljeta sellaista. Eikä näin ollen omaa invapysäköintilupaa.
Edit: tai enhän mä sen sukulaisista voi paljoakaan tietää.. mutta jos jotain voi käyttää hyväksi, niin senhän se tekee.

Trafi.fi - Vapautus ajoneuvoverosta

Kyseinen kaveri on nimittäin jotain reilu kuukausi sitten kyseisen auton ostanut, ja nyt satuin rekkarilla vilkaisemaan minkälainen pommi tällä kertaa on alla trafista. Hämmästys oli suuri kun näin tuon verovapautuksen.

Sitten kun luin noita trafin juttuja linkistä, niin huomasin että itselleni saisin vapautuksen verosta ihan rehellisin keinoin. Koska nytkin on hallussa invalupalappu, joka tosin mennyt vanhaksi. Mutta jos sen uusii ja lähtee hakemaan verovapautta, niin säästäähän siinä aina jotain.

Kyseinen kaveri on joko hoksasannut saman, tai koijannut asian jotenkin itselleen. Tehkööt mitä lystää, ei oo multa pois.

Hemmetti kun ei pysy näiden trafin muutosten perässä... Pitää perehtyä paremmalla ajalla niin sais itellekin verot vex ja ilmaiset pysäköinnit. En siis ole pysäköimässä invapaikalle, ellei kyytiläinen ole kyydissä ja nythän koko lupa on mennyt umpeen joten läpyskällä ei ole mitään virkaa noin juridisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Miten vitussa on mahdollista että autolle on annettu autoverovapaus? Kyseessä 2000 luvun puolivälin pikkukippo, joka on muutettu pakuksi, bensa. Muutoskatsastus tehty n. kk sitten.
Omistaja/haltija ei ole mitenkään vammainen, tai kuljeta sellaista. Eikä näin ollen omaa invapysäköintilupaa.
Edit: tai enhän mä sen sukulaisista voi paljoakaan tietää.. mutta jos jotain voi käyttää hyväksi, niin senhän se tekee.

Trafi.fi - Vapautus ajoneuvoverosta

Kyseinen kaveri on nimittäin jotain reilu kuukausi sitten kyseisen auton ostanut, ja nyt satuin rekkarilla vilkaisemaan minkälainen pommi tällä kertaa on alla trafista. Hämmästys oli suuri kun näin tuon verovapautuksen.

Sitten kun luin noita trafin juttuja linkistä, niin huomasin että itselleni saisin vapautuksen verosta ihan rehellisin keinoin. Koska nytkin on hallussa invalupalappu, joka tosin mennyt vanhaksi. Mutta jos sen uusii ja lähtee hakemaan verovapautta, niin säästäähän siinä aina jotain.

Kyseinen kaveri on joko hoksasannut saman, tai koijannut asian jotenkin itselleen. Tehkööt mitä lystää, ei oo multa pois.

Hemmetti kun ei pysy näiden trafin muutosten perässä... Pitää perehtyä paremmalla ajalla niin sais itellekin verot vex ja ilmaiset pysäköinnit. En siis ole pysäköimässä invapaikalle, ellei kyytiläinen ole kyydissä ja nythän koko lupa on mennyt umpeen joten läpyskällä ei ole mitään virkaa noin juridisesti.

Pakettiautollahan on luonnollisesti autoverovapaus ja se siellä rekisteriotteessa yleensä lukeekin. Ajoneuvoverovapaus on asia erikseen, ettei nyt vaan olisi mennyt puurot ja vellit sekaisin?

Edit: Näköjään onkin vain vuoteen 1993 asti autoverovapaita.

21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)

Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)

Autoverolaki 1482/1994 Autoverolaki 1482/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Nappasin nettiautosta ekan vastaantulleen pakun (-07 Transporter) ja Trafin portaali huutelee sillekin autoverovapautta, vaikkakin kyseessä on alennetun autoveron pakettiauto. Että eiköhän trafin palvelu vaan höpise ihan omiaan. :)
 
Pakettiautollahan on luonnollisesti autoverovapaus ja se siellä rekisteriotteessa yleensä lukeekin. Ajoneuvoverovapaus on asia erikseen, ettei nyt vaan olisi mennyt puurot ja vellit sekaisin?

Edit: Näköjään onkin vain vuoteen 1993 asti autoverovapaita.

21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)

Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)

Autoverolaki 1482/1994 Autoverolaki 1482/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


Noihin pitää perehtyä ajan kanssa. Kaverin auto on luokkaa Punto tms. hätsäri. Oma autoni 4D hatchback. Dieselverojen kanssa kun ei tällä kertaa kikkailla vaikka voisi, niin kiinnostaa tuo käyttömaksusta luistaminen, ja sama asiahan se on.
Vanhoista autoistahan tässä kyse on. Uuteen autoon saa automaagisesti (osto)veron pois invaliditeettiin veroten. Ennen siis näin. Vaan että nykyään näköjään nuo käyttömaksutkin voi skipata melkolailla ilmoitusluontoisesti. Ja itsellä nyt olisi tähän perusteet, koska sukulainen jota kuskaan välillä, ja ja ja .... pitää nyt vkl yrittää perehtyä tähän paremmin. Enkä omaa autoa varmaan pakuksi saa, eikä tarvetta olekaan.

Mennään nyt tavallaan vähän harmaalla alueella, ehkä. Mutta tulipa yllärinä että verojen välttely on näinkin helppoa ihan laillisesti, jos nyt on. Itsellä ne perusteet taitaa täyttyä.

Joo-o, näillä silmillä nyt nukkumaan ja sitten kun ajatus taas luistaa, niin ihmettelen lisää.

E: en kai sentään voi saada mitään autoveron palautusta? Tyhmä kysymys käytetystä autosta, mutta tuli just mieleen - en varmaankaan.
 
Nappasin nettiautosta ekan vastaantulleen pakun (-07 Transporter) ja Trafin portaali huutelee sillekin autoverovapautta, vaikkakin kyseessä on alennetun autoveron pakettiauto. Että eiköhän trafin palvelu vaan höpise ihan omiaan. :)

Mulla ois semmonen muistikuva, että lukisi ihan otteellakin: "Autoverovapaus Autoverolaki YY§" Että voi olla tästä apinoitu tonne palveluun.
 
Mulla ois semmonen muistikuva, että lukisi ihan otteellakin: "Autoverovapaus Autoverolaki YY§" Että voi olla tästä apinoitu tonne palveluun.

Nyt en löytänyt pakuksi rekatun Citroën Berlingoni rekisteriotetta mistään, auto siis myyty aikaa sitten, luovari löytyi missä rekkari toki, auto nyt liikennekäytöstä poistettu, niin ei sen parempia tietoja löytynyt.. paitsi vikalista....

Eh, nyt ei jaksa eikä pysty:dead: pitää tätä selvitellä kun on hereillä.
 
Ja jos tutuissa on pyssymiehiä niin nämä pysyy riitävän hyvin istukassa kiinni tuon tyyppisiin putsihommiin. Noi kelpaa hyvin puhdistukseen, vaikka alkuperäiseen käyttöön ei enää priimaa ole.

Tetra Gun Tetragun pronssiharja .338 kal. - Asehuolto | XXL

Nuo on muuten käteviä mutta katkeaa / menee solmuun herkästi jos käyttää porakoneen kanssa :D

Ostin liukutappien pesien puhdistukseen, ja siinä kyllä käteviä.

aliexpressistä saa muuten halvemmalla samoja.
 
Porakone on aika kankia kyllä tossa hommassa. Ite ku tein jarrurenppaa viimeksi vuosi sitten käytin kyseiseen hommaan halpisdremelikopiota ja hyvin sai sillä pyyhittyä. Mulla on ollu jo n. 10vuotta käytössä bauhaussista ostettu alphatools, ja hyvin on ajanut asiansa ja kestänyt välillä kovaakin rääkkiä (viime kesänä mm. hioin sillä autosta ruosteet takakaarista). Sinänsä hämmentävää ku ostin aikanaan ensin kaks dremeliä, ja molemmat korkkas alle ½vuodessa, ja toi puolet halvempi vaan toimii ja porskuttaa...
 
Onko renkaissa mitään off-season alennuksia?

Ostin talvirenkaat tammikuussa, ja satuin saamaan hyvän tarjouksen kun tyhjensivät varastoa edellisvuoden malleista. Nyt olisi tarve uusille kesärenkaille, mutta mietin että saako esim Heinäkuulle odottamalla paremman hinnan.

Ihan Vianorilta olisi tarkoitus ostaa ja vaihdattaa laadukkaat perusrenkaat.
 
Onko renkaissa mitään off-season alennuksia?

Ostin talvirenkaat tammikuussa, ja satuin saamaan hyvän tarjouksen kun tyhjensivät varastoa edellisvuoden malleista. Nyt olisi tarve uusille kesärenkaille, mutta mietin että saako esim Heinäkuulle odottamalla paremman hinnan.

Ihan Vianorilta olisi tarkoitus ostaa ja vaihdattaa laadukkaat perusrenkaat.
Joutuisi odottamaan syksyyn, kun talvirenkaita aletaan taas enempi myydä. Kesärenkaita menee vielä heinäkuussakin.

Nuo netti hinnat taas on samat kesät talvet. Mutta liikkeiden varasto voi olla eri juttu joskus.
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

En tiedä saisiko niin, että tilaa renkaat netin kautta tuonne Vianorille? Ainakin osaan liikkeistä saa suoraan toimituksen.

Omalla paikkakunnalla on 5 sopivaa liiketta ja halvin hinta 8€/kpl. Ja kaksi paikkaa jossa 10€/kpl.
 
Omalla paikkakunnalla on 5 sopivaa liiketta ja halvin hinta 8€/kpl. Ja kaksi paikkaa jossa 10€/kpl.

Niin siis asentavat renkaat vanteille 8€/rengas? :eek:

Aika halpa hinta, Oulusta katselin niin Vianor veloittaa tuosta neljältä renkaalta 100€, Rengas Heikki 80€, Euromaster 98€


Edit: laitoin Kesärenkaat - yleisketju ketjuun kun näkyy olevan oikein ketju aiheesta...
 
Viimeksi muokattu:
Oulusta katselin niin Vianor veloittaa tuosta neljältä renkaalta 100€
Niin kyllähän se Vianor veloittaa. Kuten veloittaa renkaistakin riistohintoja. Mikään pakkohan ei ole heillä asioida, koska halvemmallakin saa. Renkaat vaikka rengas-onlinesta (paljon edullisemmin kuin Vianorilta), valitset asennuskumppanin (Oulusta löytyy 7 rengas-onlinen kumppania) jonne ne tuodaan parin viikon sisään tilauksesta ja eikun sinne vaihtamaan. 8.5 euroa per rengas näyttää olevan parilla halvimmalla Oululaisella kumppanilla hinta.

edit. yleensä kevytmetallivannelisä on 1-2.5 euroa per rengas. Silti aika monta kymppiä edullisempaa kuin Vianorilla.
 
Paikallisissa pikkupajoissa, siis huom autokorjaamoissa, ei rengasliikkeissä on vakiotaksa ollut 40e painotuksineen jos ei ole mitään överi-isoja. Jos vie vanteet ja renkaat valmiiks irrallisina, tai teettää pelkän tasapainotuksen niin voi selvitä 30 eurolla.

Tämä siis Hollolassa / Lahden seudulla.

Euromasterit, Vianorit ym isot puljut pyytää niin paljon kuin uskaltavat, koska eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan..
 
Onko VAG 1.2 TSI vuodelta 2011 ihan pommi, johon jakoketju ym. on vaihdettu 70tkm sitten?
 
Onko VAG 1.2 TSI vuodelta 2011 ihan pommi, johon jakoketju ym. on vaihdettu 70tkm sitten?
Itse kun suunnittelin laittavani tuollaista, niin irvileuat kertoi suuri piirtein että koko moottoriosasto pitää vaihtaa uuteen 10-20k kilometrin välein :D


2015 lähtien taitaa olla hihnalla nuo TSIuuuuh koneet
 
Itse kun suunnittelin laittavani tuollaista, niin irvileuat kertoi suuri piirtein että koko moottoriosasto pitää vaihtaa uuteen 10-20k kilometrin välein :D


2015 lähtien taitaa olla hihnalla nuo TSIuuuuh koneet


Niin että ota noista irvileuoista sitten selvää
 
Niin että ota noista irvileuoista sitten selvää
Jakoketjun venyminen ja hyppääminen tosiaan todennäköisinä ongelmina, pitäisi olla ennustajaeukko että tietäisi etukäteen että tuleeko jossain autossa x ongelmaa vai ei tulevaisuudessa
 
2015 lähtien taitaa olla hihnalla nuo TSIuuuuh koneet
Ei sitä voi määritellä vuosiluvun perusteella. TSI-moottoreita hihnavetoisella jakopäällä on alettu ruuvata autoihin jo 2012 mutta toisaalta ketjujakopäälläkin niitä asennettiin vielä ainakin 2015 aikana. Riippuu moottorityypistä ja automallista siis vahvasti se tarkka vaihtumiskohta.

Ja nytkin puhutaan siis vain 1.2/1.4 TSI koneista.
 
Mielenkiintoista olis kyllä tietää mitä noiden 2009-2011 vuosien TSI autojen arvoille tapahtuu kun ne vanhenee sanotaan yli 10 vuotiaiksi. Droppaako niiden arvo dramaattisesti? Vai löytyykö uhkarohkeita jota uskaltaa esim vuonna 2021 ostaa vuoden 2011 TSI auton esim 150k tms ajettuna?

Laadukkaan merkin 35k€ auto voi vielä yli 10v vanhana olla ~10k€ arvoinen, onko vastaava TSI auto sit vain 7k tms arvoinen?

Ainakaan tällä hetkellä tsi vs ei-tsi ei taida olla kovin isoa hintaeroa, vaikka pieni ero selvästi on olemassa :think:


Niin ja liittyy siis aiheeseen silleen että VW maahantuoja on aiemmin tullut korjauksissa vastaan jos autossa on 100% täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Jossakin luki että joku huolto oli sanonut "ei me enää noita 2011 autoja ole hoidettu maahantuojan piikkiin", joten noiden vanhimpien TSI autojen omistajat alkavat olla jo oman onnensa nojassa
 
Mielenkiintoista olis kyllä tietää mitä noiden 2009-2011 vuosien TSI autojen arvoille tapahtuu kun ne vanhenee sanotaan yli 10 vuotiaiksi. Droppaako niiden arvo dramaattisesti? Vai löytyykö uhkarohkeita jota uskaltaa esim vuonna 2021 ostaa vuoden 2011 TSI auton esim 150k tms ajettuna?

Laadukkaan merkin 35k€ auto voi vielä yli 10v vanhana olla ~10k€ arvoinen, onko vastaava TSI auto sit vain 7k tms arvoinen?

Ainakaan tällä hetkellä tsi vs ei-tsi ei taida olla kovin isoa hintaeroa, vaikka pieni ero selvästi on olemassa :think:


Niin ja liittyy siis aiheeseen silleen että VW maahantuoja on aiemmin tullut korjauksissa vastaan jos autossa on 100% täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Jossakin luki että joku huolto oli sanonut "ei me enää noita 2011 autoja ole hoidettu maahantuojan piikkiin", joten noiden vanhimpien TSI autojen omistajat alkavat olla jo oman onnensa nojassa

Kysyn nimittäin siksi että kiikarissa olis 2011 vuosimallia oleva TSI, jolla ajettu n. 150tkm. Jakopää hommat tehty 90tkm kohdilla ja vois olla aika jälleen sitä puolta tutkia.
Liike autoa myy, mutta kuinka nihkeästi ovat vaihtamassa ketjua jos sitä kauppoja vastaan vaatii? Jos eivät suostu niin eivät ainakaan rahojani saa :)

Toisaalta itselle tulee 5000-8000km vuodessa ajoa eli 60tkm ketjunvaihtovälillä "pärjään" 7-12 vuotta. Ja aina voi ennen sitä vaihtaa pois ja hommata esim. 2016--> hihnallisen TSI:n.

Mutta mikä on tällöin vm. 2011 200tkm ajetun TSI:n jälleenmyyntiarvo kun tänä päivänä se on 8000-13000€?
 
@NoMercy Jos vaan voit välttää hankkimasta Tee-Se-Itse koneista vaggia, niin vältä. Se jakoketju kun ei ole kuin yksi niistä isoista ongelmista...
 
Eikös niitä ongelmia ole kaikissa vehkeissä? :)

Ei huolta, automaattiin en koske. 1.2 TSI onkin ollu kiikarissa.
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...:D
 
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...:D
Imusarjan läppiä ei sentään noihin ole saatu, vaikka sekin saksalaisilta onnistuu.
 
Elokuussa tulee viisi vuotta siitä kun ostin uutena Kia cee'd farmarin, ja koska nälkä kasvoi syödessä, tuli siihen otettua lähes kaikki lisävarusteet ja hintaakin tuli 30keur (aika paljon Kiasta :p).
Mittarissa on nyt hieman alle 130tkm, eli 7 vuotta/150tkm takuu päättyy vielä tämän vuoden aikana kilsojen tullessa täyteen. Sähkövikoja autossa on ollut luvattoman paljon; mun laskujen mukaan tuota rakkinetta on käytetty Deltalla takuukorjattavana noin 14 kertaa milloin minkäkin pikkuvian takia.

Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on mun työmatkat, 100km per työpäivä. Dieseliä tuo käyttää keskimäärin 5,0 litraa satasella, eli ei se ihan konkurssiin ole meitä syömässä senkään puolesta. Tähän käyttöön kuitenkin riittäisi pienempikin auto, mutta aina silloin tällöin on tarve kuskata itseni lisäksi vaimoa ja kahta venäjänvinttikoiraa (ne on aika isoja otuksia), eli farkkumalli on oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Kysymykseni tuleekin tässä - kuinka pitkään yleisesti kannattaa pitää uutena ostettua tämän hintaluokan autoa nykypäivänä? Nettiautoa kun katselee niin tuon arvo on pudonnut suunnilleen puoleen, ellei vähän sen allekin. Kannattaako tällä kituuttaa menemään vielä pitkällekin takuuajan päättymisen jälkeen vai pitäisikö jo katsella vaihdokkeja? Sen verran olen jo päättänyt että uutta autoa en enää hanki, vaan jatkossa otan vuoden-parin ikäisiä joiden arvo on laskenut pahimman osansa jonkun muun omistamana.

Täyssähköauto kiinnostaisi hirveästi ja olisi erinomainen mun työmatkoihin, mutta sitten kun täältä korvesta (50km Joensuusta pohjoiseen) haluaa lähteä vaimon ja eläinten kanssa Helsinkiin, kuten aika usein tapanamme on, ei sähköautoissa riitä akut eikä tilat.

Millaisia ajatuksia teillä herää?
 
Euroina mitattuina kalleimmat kilometrit on nyt takana, joten lompakon puolesta kannattanee jatkaa ajamista - varsinkin jos tähtäimessä olisi uudempi/kalliimpi auto. 5 litraa sadalle on melko vähän ja tuskin polttoainekuluista saat millään laitteella nipistettyä oikeasti merkityksellisiä summia, jos sitten et vaihda kaasuautoon. Kaasuautossakin alkuinvestointi syö kannattavuutta.

Tietysti voi miettiä mitä auton arvolle tapahtuu, kun jatkaa ajamista. Yleensä 150–200 tkm välillä tapahtuu jonkinlainen arvonnotkahdus. Moni pelkää yli 200 tkm ajettuja ja se näkyy hinnoissa. Tuosta parin vuoden päästä 200 tkm ajettuna 10ke voi olla tiukassa. Jos taas jatkat ajamista toiset 5 vuotta, niin silloin auto on 10 v ja 260 tkm ajettu. Arvaan, että arvo tippuu alle puoleen nykyisestä, joten prosentuaalinen lasku on nopeampi kuin ensimmäisten viiden vuoden aikana. Toki euromääräinen on pienempi. Niin ja varusteitahan ei vaihtoautoa tarjottaessa arvosteta. Tai arvostetaan, mutta ei niistä juuri lisähintaa saa. Se puoltaisi osaltaan auton pitämistä.

Mutta päätös on sinun ja nämä taas ovat minun mielipiteitäni. Jos tuntuu siltä, että rahaa on laitettavaksi uuteen autoon ja tunnet, että saat sille rahalle vastinetta, niin ei muuta kuin ostohousut jalkaan ja autokaupoille.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Elokuussa tulee viisi vuotta siitä kun ostin uutena Kia cee'd farmarin, ja koska nälkä kasvoi syödessä, tuli siihen otettua lähes kaikki lisävarusteet ja hintaakin tuli 30keur (aika paljon Kiasta :p).
Mittarissa on nyt hieman alle 130tkm, eli 7 vuotta/150tkm takuu päättyy vielä tämän vuoden aikana kilsojen tullessa täyteen. Sähkövikoja autossa on ollut luvattoman paljon; mun laskujen mukaan tuota rakkinetta on käytetty Deltalla takuukorjattavana noin 14 kertaa milloin minkäkin pikkuvian takia.

Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on mun työmatkat, 100km per työpäivä. Dieseliä tuo käyttää keskimäärin 5,0 litraa satasella, eli ei se ihan konkurssiin ole meitä syömässä senkään puolesta. Tähän käyttöön kuitenkin riittäisi pienempikin auto, mutta aina silloin tällöin on tarve kuskata itseni lisäksi vaimoa ja kahta venäjänvinttikoiraa (ne on aika isoja otuksia), eli farkkumalli on oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Kysymykseni tuleekin tässä - kuinka pitkään yleisesti kannattaa pitää uutena ostettua tämän hintaluokan autoa nykypäivänä? Nettiautoa kun katselee niin tuon arvo on pudonnut suunnilleen puoleen, ellei vähän sen allekin. Kannattaako tällä kituuttaa menemään vielä pitkällekin takuuajan päättymisen jälkeen vai pitäisikö jo katsella vaihdokkeja? Sen verran olen jo päättänyt että uutta autoa en enää hanki, vaan jatkossa otan vuoden-parin ikäisiä joiden arvo on laskenut pahimman osansa jonkun muun omistamana.

Täyssähköauto kiinnostaisi hirveästi ja olisi erinomainen mun työmatkoihin, mutta sitten kun täältä korvesta (50km Joensuusta pohjoiseen) haluaa lähteä vaimon ja eläinten kanssa Helsinkiin, kuten aika usein tapanamme on, ei sähköautoissa riitä akut eikä tilat.

Millaisia ajatuksia teillä herää?
Aijai jai on tullut kalliita kilsoja... mutta toisaalta ajat _paljon_

Itse ratkaisisin puhtaasti mututuntumalla et luottaako auton tekniikkaan vai ei?. Jollakin mersulla vastaavassa ajossa ajaisi ongelmitta puolet lisää, mutta Kiasta en niin tiedä.

Jos tuntuu että viat on ollut pelkkiä lastentauteja ja nyt kasassa on luotettava peli, niin älä vaihda. Jos taas tuntuu et uusia vikoja voi tulla milloin vain niin ei kuin vaihtoon.
 
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...:D

Niin, kun TSI-mallinimellä on valmistettu kymmeniä ja kymmeniä moottorityyppejä niin keräämällä niiden kaikkien ongelmat yhteen nippuun, saadaan hieno lista. Toki sitten kun aletaan katsoa kuinka monta ongelmaa jossakin tietyssä moottoriyksilössä on, niin... eipä niitä sitten niin montaa ollutkaan, kyseisellä nimellä on myyty jopa moottoreita joissa ei ole mitään tiedettyä tyyppivikaa. :eek:

Miten se "samaan läjään" sitten määritellään, onko se läjä tuo valtava valikoima erilaisia moottoreita viimeisten yli kymmenen vuoden ajalta, joita yhdistää vain tuo mallimerkintä TSI?
 
Niin, kun TSI-mallinimellä on valmistettu kymmeniä ja kymmeniä moottorityyppejä niin keräämällä niiden kaikkien ongelmat yhteen nippuun, saadaan hieno lista. Toki sitten kun aletaan katsoa kuinka monta ongelmaa jossakin tietyssä moottoriyksilössä on, niin... eipä niitä sitten niin montaa ollutkaan, kyseisellä nimellä on myyty jopa moottoreita joissa ei ole mitään tiedettyä tyyppivikaa. :eek:

Miten se "samaan läjään" sitten määritellään, onko se läjä tuo valtava valikoima erilaisia moottoreita viimeisten yli kymmenen vuoden ajalta, joita yhdistää vain tuo mallimerkintä TSI?
En nyt viikonloppuna jaksa tarkemmin listata, mutta jos otetaan esim. 5kpl näitä pahimpia suunnittelun kukkasia, niin mihin tahansa äTSIi koneeseen niistä mahtuu aina vähintään kaksi.

Se että samaa konetta myydään neljän eri merkin alla milloin milläkin takaluukkumerkillä, ei vielä tarkoita että niitä konemalleja olisi kymmeniä. Hyvä jos kourallinen. Variantteja kyllä mahtuu sekaan, mutta se että moottorimallin viimeinen kirjain onkin C eikä B ei myöskään meinaa että kyseessä olisi täysin uusi/eri kone.

Menee jo vähän karrikoinniksi, mutta itselle jäänyt lähinnä kuva, että näitä TSI koneita on tehty ajatuksella "ai vittu tää olikin ihan paska ratkaisu, noh kokeillaas tolla...", ja uus yleensä vielä edellistäkin huonompi ratkaisu tilalle:D Ymmärrän että kaikki uus ja hieno näyttää paperilta hyvältä, mutta prkl kun niitä survotaan sen enempää ajattelematta/testaamatta myyntiin.

Tosiasiassa noi TSIit on pääsääntöisesti kivoja ja pirteitä pikku koneita, jotka joskus jopa kestää sen suunnitellun 100tkm ilman ongelmia. Käytännössä ei vaan toimi meidän markkinoilla, kun ensimmäinen satku on lähinnä sisäänajo...
 
On varmasti, tuo vagin tsi sarja on vaan sen mallin kruununjalokivi, että insinöörit on oikeen mallikkaasti ylittäneet itsensä keräämällä kaikki ikinä keksityt paskaratkaisut samaan läjään...:D


Entinen omistaja ajanut n. 100tkm ja ketju kerran vaihdettu muiden piikkiin. Autossa ei mitään suurempaa remonttia ole ollut lukuunottamatta normaalien kulutusosien vaihtoa.
 
En nyt viikonloppuna jaksa tarkemmin listata, mutta jos otetaan esim. 5kpl näitä pahimpia suunnittelun kukkasia, niin mihin tahansa äTSIi koneeseen niistä mahtuu aina vähintään kaksi.

No jaksaisit nyt edes sen verran, että listaisit ne kaksi jotka mulla on tossa pihalla seisovassa Audissa. Ok, se on TFSI mutta oikeastihan se on sama moottori kuin TSI, Audi on vaan lisänny sinne yhden kirjaimen. Kyseessä siis 1.8 TSI, kolmannen sukupolven EA888, vm. 2014 autossa. Mitäs suunnittelun kukkasia siinä on, jotta osaisi jo varautua?
 
No jaksaisit nyt edes sen verran, että listaisit ne kaksi jotka mulla on tossa pihalla seisovassa Audissa. Ok, se on TFSI mutta oikeastihan se on sama moottori kuin TSI, Audi on vaan lisänny sinne yhden kirjaimen. Kyseessä siis 1.8 TSI, kolmannen sukupolven EA888, vm. 2014 autossa. Mitäs suunnittelun kukkasia siinä on, jotta osaisi jo varautua?
Ostajan ongelma on siinä, että on miltei mahdotonta sanoa tarkkaan, milloin tuonkin EA888 konetyypin öljynkulutus (suunnittelun kukkanen) saatiin lopullisesti kuntoon. Alkuperäinen ostaja mietti tässä ketjussa 2011 mallia, joka on selvästi riskiryhmää. 2014 mallissa asia taitaa olla tältä osin kunnossa, mutta osaisitko itse sanoa, miten vaikka 2012 rekisteröidyissä VAG-konsernin tuotteissa menee nuo päivitykset? Mistä VIN-koodista eteenpäin ollaan turvallisilla vesillä Audin, VW:n tai Seatin ostajana eri tuotantolinjat huomioiden?
 
Ostajan ongelma on siinä, että on miltei mahdotonta sanoa tarkkaan, milloin tuonkin EA888 konetyypin öljynkulutus (suunnittelun kukkanen) saatiin lopullisesti kuntoon.
Tämä on aivan totta ja ei, en osaa suoraa vastausta kysymykseesi antaa.

Takerruin vain siihen typerään ulinaan, että kaikki TSI-moottorit olisivat paskaa, kun se ei selvästikään pidä paikkaansa.

On ok ohjeistaa ettei osta sellaista, ellei jaksa selvitellä asiaa.
 
Takerruin vain siihen typerään ulinaan, että kaikki TSI-moottorit olisivat paskaa, kun se ei selvästikään pidä paikkaansa.
Noh, jos ollaan täysin rehellisiä, niin kyllähän kaikki TSI koneet on keskimääräistä paskempia.
Toisaalta alalla työskentelevänä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, ettei VAG muuta teekkään kuin paskaa kannattelemaan jälkimarkkinoita...

Mutta tätähän se nykyaikana on. Kaikki muutkin valmistajat harrastaa jossain määrin tällaista tulostingate -tyyppistä toimintaa.
 
Noh, jos ollaan täysin rehellisiä, niin kyllähän kaikki TSI koneet on keskimääräistä paskempia.
Toisaalta alalla työskentelevänä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, ettei VAG muuta teekkään kuin paskaa kannattelemaan jälkimarkkinoita...

Mutta tätähän se nykyaikana on. Kaikki muutkin valmistajat harrastaa jossain määrin tällaista tulostingate -tyyppistä toimintaa.
Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.
 
Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.
No itseasiassa just noinhan se on. Ovat saavuttaneet aikoinaan laatumaineen, jonka johdosta kaikilla on kuva kansanautosta + merkkiuskollisia paljon. Noilla meriiteillä voi sitten valmistaa bulkkina vaikka minkänäköistä sontaa ja kaikki on hyvin, ellei suuremmalla massalla ala kiinnostaa joukkokanne...:D
 
Auton konetilasta alkanut kuulumaan pientä naputtavaa ääntä. Kuuluu auton sisälle selvästi, mutta ulkona kun kuuntelee, niin vaikea kuulla tai paikantaa.

Jotenkin näyttäisi viittaavan moottorin jäähdytykseen, kun ääni on suurimmillaan lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja hitaammassa ajossa ja alkanut vasta kun ilmat on lämmennyt. Nyt kun ilmat vähän viileni, niin ääntä ei ole niin selvästi kuulunut. Ostettiin auto viime talvena, joten ei tietoa miten se on äännellyt aikasemmin.

Olisiko jollain viisaammalla tietoa mistä voisi johtua, ja voiko siellä olla jotain suurempaa vikaa? Ei oikein jaksaisi mennä huoltoon koko työpäiväksi istumaan jos kyseessä on enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Auto on 2015 Kia Picanto.
 
Eli VAG on kehittänyt hyvän bisneksen, kun ihmiset näitä autoja kovasti ostaa, vaikka markkinoilla olisi vaihtoehtona keskimääräistä vähemmän paskoja vaihtoehtoja. Ei voi muuta kuin hattua nostaa.
Mulle on tullut VAGista vaikutelma, että tekevät markkinoiden kärkeä olevia teknisiä ratkaisuja, mutta luotettavuus on sitten vähän niin ja näin. Vertailuissa nuo luotettavuusongelmat eivät näy.
 
Jahas kysäistäänpä täällä jos joku tietäisi: Onko 2008 Audi A4 3.0TDI Quattroon mahdollista muutoskatsastaa 235/35 19'' renkaat? Rekisteriotteessa ei ainakaan nyt lue että toi koko kävis ja uudet vanteet/renkaat on jo tilattu :nb:

Edit. näköjään onnistuu muutoskatsastus. Sivulta mistä tilasin tuli vain sellainen viesti että pyysivät varmistamaan saako ton kokoisia renkaita laittaa tohon autoon. Eipä siinä mitään ongelmaa ole kuten arvelinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas kysäistäänpä täällä jos joku tietäisi: Onko 2008 Audi A4 3.0TDI Quattroon mahdollista muutoskatsastaa 235/35 19'' renkaat? Rekisteriotteessa ei ainakaan nyt lue että toi koko kävis ja uudet vanteet/renkaat on jo tilattu :nb:

Edit. näköjään onnistuu muutoskatsastus. Sivulta mistä tilasin tuli vain sellainen viesti että pyysivät varmistamaan saako ton kokoisia renkaita laittaa tohon autoon. Eipä siinä mitään ongelmaa ole kuten arvelinkin.
Katsoin randomilla yhden vastaavan auton tiedot ja siihen on tyyppihyväksytty koko 245/40R18.

Ilman muutoskatsastusta alkuperäisestä rengaskoosta saa poiketa:

Vanteen halkaisijaa saa muuttaa 1 tuuman
Renkaan leveyttä saa muuttaa 30 mm
Renkaan halkaisijaa saa muuttaa enintään 51mm

Muutoskatsastus

Eli tuon nuo haluamasi renkaat voit laittaa alle ilman muutoskatsastustakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 769
Viestejä
4 498 504
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom