Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Heti toinen kysymys perään. Onkohan kumpikaan noista edes oikea pyöränpultti, mikä pitäisi autossa olla.

CLK:n oikea koko on

  • Wheel Fasteners: Lug bolts
  • Thread Size: M12 x 1.5
Mukavia nämä käytetyt autot, kun kaikki saa selvittää. Esim mukana olleet varapyörän pultit eivät edes sopineet siihen varapyörään, mutta se on sentään selvitetty. Nämä pultit ovat kesä ja talvirenkaissa, nuo mustuneet.
 

Liitteet

  • pultit.png
    pultit.png
    767 KB · Luettu: 58
Thread Size: M12 x 1.5

Tuo nyt ei kerro muuta kuin kierreosan halkaisijan ja kierteen nousun, jos pultti menee jengoille sormin kiertämällä ni kierre on oikea, kartion malli joka kuvassas on suora, toinen vaihtoehto on pyöreä, ja pultin pituuskin riippuu vanteista.
 
Heti toinen kysymys perään. Onkohan kumpikaan noista edes oikea pyöränpultti, mikä pitäisi autossa olla.

CLK:n oikea koko on

  • Wheel Fasteners: Lug bolts
  • Thread Size: M12 x 1.5
Mukavia nämä käytetyt autot, kun kaikki saa selvittää. Esim mukana olleet varapyörän pultit eivät edes sopineet siihen varapyörään, mutta se on sentään selvitetty. Nämä pultit ovat kesä ja talvirenkaissa, nuo mustuneet.
clk mersuihin menee m14
 
Sopiiko 205/60R16 kumit vanteille joissa on tällä hetkellä 205/55R16 renkaat? Tarkoitus olisi ottaa nykyisestä autosta kumit ja siirtää toiseen autoon. Ei köy suoraan vanteet päikseen niin pitäisi kumit irrotella ja laittaa vanteille.
 
Sopiiko 205/60R16 kumit vanteille joissa on tällä hetkellä 205/55R16 renkaat? Tarkoitus olisi ottaa nykyisestä autosta kumit ja siirtää toiseen autoon. Ei köy suoraan vanteet päikseen niin pitäisi kumit irrotella ja laittaa vanteille.

Joo, ei tossa muutu ko se renkaan ulkohalkaisija pari senttiä.
 
Mites ihan akkuvesi? Samalla huuhtelee ja laimentaa tuntematon jäähdytysnesteen.
 
Voiko tosiaan alle 100tkm ajetun -18vm Golffin ovet mennä talven aikana ruosteeseen vai onko oven pienet ruostepisteet jotain myllytyksellä/syväpuhdistuksella korjaantuvaa?
 
Usein kuulee sanottavan, että kylmää moottoria kannattaa käyttää hetki ennen öljyjen vaihtoa. Mikä on tämän tavan takana?

Jos oletetaan, että ei ole pakkanen/kylmä, että öljy olisi jähmeää siitä syystä. Plussan puolella kaikki henkilöautoöljyt valuvat kyllä moottorista pois ihan sutjakkaasti.




Jos olen kotona vaihtanut, niin olen vaihtanut ne useimmiten kylmään moottoriin. Olen järkeillyt, että näin saan vaihdettua suuremman osan vanhoista öljyistä uusiin, kun oletan että pitempään seisoessa/jäähtyessä enemmän öljyä valuu öljy pohjaan ja tätä kautta ulos/vaihtoon, kuin tilanteessa jossa välittömästi moottorin käynnin jälkeen valutetaan öljyt ulos. Toki kanaviin ja takaiskujen, yms taakse jää vanhaa öljyä, mutta pinnoilta valunee enemmän pitemmän ajan kuluessa. Tosin ero pois tulevassa määrässä voi olla marginaalinen, kylmä vs. kuuma moottori.
Lisäksi olen hieman huuhdellut, eli laittanut vähän uutta öljyä, kun tyhjennystulppa vielä auki.
 
Onko hitsattu vanne ehdoton ei?

Mb 17 oem vanteet 5x112

Noita olen katsellut nimittäin. CLK:n alle, rengaskoko olis sitten 245/40R17.
Riippuu tekijästä. Jos on todistaa että on joku osaava paja tehnyt vs kavereiden kesken pienissä kaljoissa tallin nurkassa hitsattu, en näkisi ongelmaa. Pitäen mielessä lievän vainoharhaisuuden koskien vanteita. Kuitenkin renkaat ovat ne ainoa asia jotka koskevat (toivottavasti) autossa tietä ja jos vanne petää, niin myös katoaa neljännes pidosta katastrofaalisella tavalla.
 
Lämmin öljy on juoksevampaa ja enemmän epäpuhtauksia on sekoittuneena öljyyn.
Kyllä kyllä, mutta jäävätkö nämä epäpuhtaudet öljypohjan pintaan, jos kylmän öljyn laskee pihalle, verrattuna jos kuuman ölpän laskee. Kannesta/pinnoilta lämmin öljy partikkeleineen on jo valunut sinne öljypohjaan edellisellä kerralla kun kone jäänyt seisomaan/jäähtymään ja "likainen öljy on siellä öljypohjassa.
 
Onko sillä juurikaan merkitystä mihin kohtaan junttaan digitaalisen parkkimittarin? Ohjeissa sanottiin että repsikan puolelle, äkkiä mallaten voisihan se olla kuskin puolellakin. Ainakin tulee ehkä vilkaistua että laite toimii, patterissa virtaa.

Parin vuoden päästä pitäis kai patteri vaihtaa, minkä tuo lupaa. Ja säätää sitten ne päivämäärät, kello oikein.

Kun ei aina muista perinteistä kiekkoa, ja toisaalta joissain paikoissa muistaa liiankin hyvin jos ei tule vilkaistua kylttejä.
 
Onko sillä juurikaan merkitystä mihin kohtaan junttaan digitaalisen parkkimittarin? Ohjeissa sanottiin että repsikan puolelle, äkkiä mallaten voisihan se olla kuskin puolellakin. Ainakin tulee ehkä vilkaistua että laite toimii, patterissa virtaa.

Parin vuoden päästä pitäis kai patteri vaihtaa, minkä tuo lupaa. Ja säätää sitten ne päivämäärät, kello oikein.

Kun ei aina muista perinteistä kiekkoa, ja toisaalta joissain paikoissa muistaa liiankin hyvin jos ei tule vilkaistua kylttejä.
Lain mukaan minne vaan, missä ei haittaa kuskin näkemää. Kannattaa laittaa pyyhkimien ulottumiin.

Pitää muistaa, ettei laita kiekkoa tuon lisäksi. Kiellettyä on se.
 
Itsellä ollut automaattikiekko apparin puolella ylänurkassa. On siellä kaikkein vähiten näkyvissa kuskin kulmasta katsottuna. Ei ole ollut PK-seudulla ongelmia yksityisten kusipäiden tai julkisen puolen kavereiden kanssa lukuunottamatta tilannetta missä Insmatin mini päätti tehdä harakirit ja tuli 60e parkkimaksu jonka sain peruttua maahantuojan tunnustaessa kiekon tyyppivian kirjallisen lausunnon avulla. En tiedä onko talvisin osunut kovin monesti kohdalle mutta eipä ole ollut koskaan raaputeltua ikkunaa takaisin tullessa.

Ja tosiaan kuten @Kaama sanoikin, pitää olla yksi ainoa kiekko. Oli itsellä kerran lähellä ettei käynyt ohrasia kun olin ostanut käytetyn auton ja en tajunnut että apparin penkin alla on kiekko. Ei näy autoon istuessa, ei kuskin paikalta tms. mutta ulkoa kiekkoa apparin puolelta katsoessa näkyi.
 
Lain mukaan minne vaan, missä ei haittaa kuskin näkemää. Kannattaa laittaa pyyhkimien ulottumiin.

Pitää muistaa, ettei laita kiekkoa tuon lisäksi. Kiellettyä on se.

Jees, pitää katsoa tarkka paikka mihin sen länttään. Tuon kiekkohomman muistinkin jo. Nyt on vielä keskikonsolissa hyvin näkyvillä. Siirtyy sitten hanskalokeroon.
Ja hups, kaverin autoa välillä lainaillessa iskenyt kiekkoa kojelaudalle, vaikka siinä onkin samanlainen vekotin. No ei tullut lappuja ikkunaan.

Kumma muuten että tuo on laillinen, vaikka onkin "näköeste" kun eihän tuulilasiin saa mitän kiinnittää:hmm: Tosin paketissa oli kyllä maininta että täyttä ne ja nämä suomenlain pykälät.
 
Pitäisi saada kiveniskemä paikkamaalattua Toyotasta. Konepellin kulmassa pyöreä jälki n. 4 mm halkaisijaltaan ja on mennyt metalliin asti. Osaatteko suositella jotain suht halpaa mutta asiallista paikkaa pk seudulla?
 
Parin vuoden päästä pitäis kai patteri vaihtaa, minkä tuo lupaa. Ja säätää sitten ne päivämäärät, kello oikein.

Vaikka lupaisi pari vuotta patterin kestolle, niin kannattaa vuoden välein vaihtaa.

Nimim. sakot saanut, kun ei patteri kestänytkään sitä luvattua aikaa.
 
Pitäisi saada kiveniskemä paikkamaalattua Toyotasta. Konepellin kulmassa pyöreä jälki n. 4 mm halkaisijaltaan ja on mennyt metalliin asti. Osaatteko suositella jotain suht halpaa mutta asiallista paikkaa pk seudulla?
Epäilen ettei yritykset ole juuri kiinnostuneita tuollaisista, ehkä joku pikku firma voi tehdä, mutta kyllä nekin veloittaa ihan täyden tuntihinnan.
 
Haet paikkapullon Stirwelliltä tuusulasta ja teet itse? Sävyttävät haettaessa oikeaan sävyyn.
 
Kannattaa käyttää tuollaista jos kohta on jo ruosteessa.
 
Onko jotain sellaista android-pohjaista obd 2 lukusovellusta, jolla saisi ABS-vikakoodit luettua ELM327 palikalla?
 
Kyllä kyllä, mutta jäävätkö nämä epäpuhtaudet öljypohjan pintaan, jos kylmän öljyn laskee pihalle, verrattuna jos kuuman ölpän laskee. Kannesta/pinnoilta lämmin öljy partikkeleineen on jo valunut sinne öljypohjaan edellisellä kerralla kun kone jäänyt seisomaan/jäähtymään ja "likainen öljy on siellä öljypohjassa.
Pidän teoriaa epäpuhtauksien erottumisesta ja jäämisestä öljypohjan pohjalle aiheellisena, jos viimeisestä käynnistä on useita päiviä, viikkoja tai vuosia. En usko olevan mitään etua moottorin lämmittämisestä ennen öljyn vaihtoa, jos vuorokauden sisällä autoa on käytetty. Kylmän öljyn valumiseen menee vain hieman kauemman. Kiistaton fakta on, että öljystä tulee vaihdettua suurempi osa, jos moottori ei ole juuri käynyt, eli pinnoilta öljyllä on ollut enemmän aikaa valua öljypohjaan.
 
Pidän teoriaa epäpuhtauksien erottumisesta ja jäämisestä öljypohjan pohjalle aiheellisena, jos viimeisestä käynnistä on useita päiviä, viikkoja tai vuosia. En usko olevan mitään etua moottorin lämmittämisestä ennen öljyn vaihtoa, jos vuorokauden sisällä autoa on käytetty. Kylmän öljyn valumiseen menee vain hieman kauemman. Kiistaton fakta on, että öljystä tulee vaihdettua suurempi osa, jos moottori ei ole juuri käynyt, eli pinnoilta öljyllä on ollut enemmän aikaa valua öljypohjaan.
"Kiistaton fakta on, että öljystä tulee vaihdettua suurempi osa, jos moottori ei ole juuri käynyt, eli pinnoilta öljyllä on ollut enemmän aikaa valua öljypohjaan" , oletko tutkinut asiaa vai mutullako mennään, tuon pystyy kyllä kokeilemaan, kun vaihtaa molemmilla tyyleillä öljy ja antaa tyhjentyä öljyjen saman aikaa esim. 15min. ja sitten laittaa alle toisen astian ja katsoo esim. 24 tunnin kuluttua paljonko öljyä on tullut, tässä pitää tietystä olla auto täysin samassa asennossa koska öljyproppu on ylensä aina öljypohjan toisella puolella.
 
Tänään vaihdoin öljyt tuohon ecoboomiin. Kone oli normilämmin, kun autolla oli ajettu aiemmin.
Öljyä valui aikansa, kunnes tuli enää satunnaisia tippoja, oisko vartin ollut, kun piti tehdä työkalu suodattimen irrotukseen. Vaihtelin suodattimen ja laitoin öljytulpan kiinni. Jätin pariksi tunniksi näille sijoille ja uudelleen kun tulpan avasi, niin iloisesti alkoi norottamaan öljyä. En osaa arvioida määrää, mutta max desi.

Eli pitempään valuttamalla saanee hieman enemmän ulos, mutta merkitys on varmasti melko huomaamaton. Omassa tapauksessa vanhaa öljyä tuli 1-2% enemmän kuin, "normaalissa" öljynvaihdossa, jossa öljyt pihalle--> suodatin =max 15min.
 
"Kiistaton fakta on, että öljystä tulee vaihdettua suurempi osa, jos moottori ei ole juuri käynyt, eli pinnoilta öljyllä on ollut enemmän aikaa valua öljypohjaan" , oletko tutkinut asiaa vai mutullako mennään, ...
En pidä tarpeellisena tutkia moista. Selvä se on, että öljypohjassa on enemmän öljyä pidemmän seisomisen jälkeen kuin heti sammutettua. Jos itse haluat tutkia ilmiötä, ehdotan seuraavaa: Ota kahteen t-lusikkaan saman verran öljyä. Kaada toinen suoraan kirjevaa'alle ja punnitse. Kaada toinen lusikallinen tynnyriin. Valuta tynnyristä toinen lusikallinen kirjevaa'alle ja älä anna valua yli 5min. Todennäköisesti huomaat eron punnitustuloksessa. Itse osaan kuvitella tuloksen ilman tutkimista.
 
Sitikalla lähestyy katsastus. Kausirenkaiden vaihdossa huomasin säilytystilassa sitikan oma vanha varoituskolmio paketin. Lojunnut siellä ties kuinka monta vuotta. Heräsi kysymys, että pitääkö varoituskolmiot olla aina h-autossa mukana?
 
Sitikalla lähestyy katsastus. Kausirenkaiden vaihdossa huomasin säilytystilassa sitikan oma vanha varoituskolmio paketin. Lojunnut siellä ties kuinka monta vuotta. Heräsi kysymys, että pitääkö varoituskolmiot olla aina h-autossa mukana?

Kyl.
 
Sitikalla lähestyy katsastus. Kausirenkaiden vaihdossa huomasin säilytystilassa sitikan oma vanha varoituskolmio paketin. Lojunnut siellä ties kuinka monta vuotta. Heräsi kysymys, että pitääkö varoituskolmiot olla aina h-autossa mukana?

Pitää olla, mutta käsi ylös keneltä katsastuksessa se on tarkistettu. Minulta ei ole..
 
Pitää olla, mutta käsi ylös keneltä katsastuksessa se on tarkistettu. Minulta ei ole..
Tiedän montakin. Myös itseltä on tarkastettu vanhassa 80-luvun Escortissa jotka oli tunnettu ruosteestaan esim varapyöräkotelossa. Kaiveli konttia ja varapyöräkoteloa ja totesi että katsotaan nyt muuten löytyykö kolmio. Vähän oli vissiin asenne että kyllä tämä pitää saada hylättyä jollain perusteella. Outoa kyllä kaikki mahdollinen toimi, jopa ALB (Fordin hihna tms käyttöinen varhainen ABS järjestelmä). Niin ja niin muuten katsoi -65 Kuplassakin ja puutteesta tuli ihan merkintä.
 
En pidä tarpeellisena tutkia moista. Selvä se on, että öljypohjassa on enemmän öljyä pidemmän seisomisen jälkeen kuin heti sammutettua. Jos itse haluat tutkia ilmiötä, ehdotan seuraavaa: Ota kahteen t-lusikkaan saman verran öljyä. Kaada toinen suoraan kirjevaa'alle ja punnitse. Kaada toinen lusikallinen tynnyriin. Valuta tynnyristä toinen lusikallinen kirjevaa'alle ja älä anna valua yli 5min. Todennäköisesti huomaat eron punnitustuloksessa. Itse osaan kuvitella tuloksen ilman tutkimista.
Silloin se on mutua kun et ole asiaa mitenkään tutkinut, kun se kuuma öljy juoksee sieltä koneesta nopeasti ulos, kun taas kylmä ja jäykkä öljy ei juokse helposti, eli tärkeimmäksi tekijäksi muuttuu aika, kuinka kauan viitsit odotella öljyproppu auki öljyn ulos valumista.
 
Pitää olla, mutta käsi ylös keneltä katsastuksessa se on tarkistettu. Minulta ei ole..
Eipä ole koskaan huomauteltu tuosta puuttuva varusteesta. Itse asiassa tossa meidän toisessa autossakaan ei taida olla mitään varoituskolmiota. Onkohan koskaan ollutkaan..
 
Ei näkynyt kolmiota ainakaan takakontin pohjan alla nykyisessä vagilaisessa. Hyvähän tuo olisi olla, etenkin kyseisellä merkillä…

Jäähän noita muitakin kohtia tarkastamatta. Aikanaan ei yhdessä tonnin pommissa toiminut kuskin puolen takapenkin turvavyö. Katsastuksessa pitäisi tarkistaa nekin, kerran katsottiin mutta sopivasti toiselta puolelta niin livahti leimalta läpi. (Auto oli ns raksakäytössä, ajoin aina yksin niin ei haitannut mokoma).
 
Monikohan, esim. ajoleikkurin omistaja meinaa liikennevakuutuksen hankkia?

Näky olevan rajana yli 25kg paino tai 25km/h nopeus.
 
Monikohan, esim. ajoleikkurin omistaja meinaa liikennevakuutuksen hankkia?

Näky olevan rajana yli 25kg paino tai 25km/h nopeus.
Ei taida monikaan kulkea niin kovaa, että vakuutusta tarvitsisi ja harvoin noilla tiellä ajetaan, että vakuutusta edes tarvitsee hommata.
Tuskin noita edes pystytään valvomaan millään lailla.
Lähinnä tämä koskee sähköpotkulautoja ja vastaavia millä oikeasti ajetaan liikenteessä.
 
Ei taida monikaan kulkea niin kovaa, että vakuutusta tarvitsisi ja harvoin noilla tiellä ajetaan, että vakuutusta edes tarvitsee hommata.
Tuskin noita edes pystytään valvomaan millään lailla.
Kyllä ne tarvii, kuten lasten sähköiset ajettavat leluautot. Ei sen tarvitse kulkea 25km/h, se on vain maksiminopeus mitä tuollainen saa mennä.
 
Lehdestä:

Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä.

Ainoastaan mikäli laitetta ei käytetä lainkaan ja se on esimerkiksi varastossa säilytettävänä, liikennevakuutusta ei tarvita.
 
Monikohan, esim. ajoleikkurin omistaja meinaa liikennevakuutuksen hankkia?

Näky olevan rajana yli 25kg paino tai 25km/h nopeus.
Esim. kotipiha on liikenneväylistä erillään oleva paikka, ja lisäksi ajoleikkuria käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen, joten liikennevakuutusta ei tarvitse hankkia uudenkaan lain jälkeen.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-05-11-11-36-37-01_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-05-11-11-36-37-01_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    234,9 KB · Luettu: 17
Mites asia kuten sähköavusteinen 250w täysjousto varusteineen? Asia joka on tehtaalta todnäk. alle 25kg (en ole mitannut missään muotoa koska en ostanut uutena) ja nyt siinä on isompaa jarrua, satulajuttuja, lokareita jne... jos tuo nyt ylittää 25kg... miten tulkitaan pykäliä?

Kysyn koska nuo lehtien yms artikkelit ovat niin hv ja jokainen tuntuu menevän ristiin toisensa kanssa.
 
Mites asia kuten sähköavusteinen 250w täysjousto varusteineen? Asia joka on tehtaalta todnäk. alle 25kg (en ole mitannut missään muotoa koska en ostanut uutena) ja nyt siinä on isompaa jarrua, satulajuttuja, lokareita jne... jos tuo nyt ylittää 25kg... miten tulkitaan pykäliä?

Kysyn koska nuo lehtien yms artikkelit ovat niin hv ja jokainen tuntuu menevän ristiin toisensa kanssa.
Jos täyttää nämä ehdot, niin ei tarvitse liikennevakuutusta (massalla ei väliä, koska 2 §:n 1 momentti vapauttaa kaikki ajoneuvolain 28 §:n 1 momentin mukaiset sähköavusteiset polkupyörät):
"28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.".



Kyllä ne tarvii, kuten lasten sähköiset ajettavat leluautot. Ei sen tarvitse kulkea 25km/h, se on vain maksiminopeus mitä tuollainen saa mennä.
Ajoleikkurit eivät tarvitse, kts. edellinen viestini. Eivät myöskään ajettavat leluautot (kävelyvauhtiset), koska liikennevakuutuslain 8 §:n 5 kohta tulee kuulumaan:
"ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;".


Edit. Vaikea nähdä, että ajettavaa leluautoa käytettäisiin liikenteessä, koska tulevan liikennevakuutuslain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan:

"Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.".

Mielestäni se on enemmän leikkiä kuin henkilöiden kuljettamista, jos lapsi ajelee omaa takapihaa ympäri. Saapa nähdä miten lakia sovelletaan.


Edit 2. Näköjään hallituksen esityksessä on mainittu (4.2.2.1):
"Koska yksinomaan lasten kuljetettavaksi tarkoitetut ajoneuvot eivät jatkossa olisi vapautettuja vakuuttamisvelvollisuudesta, esimerkiksi kevyille minimönkijöille ja minicrossipyörille olisi otettava liikennevakuutus vakuutusyhtiöstä. Käytännössä lasten kuljetettavaksi tarkoitettujen ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja koskevia korvausvaatimuksia ei ole ollut.".

Eli ovat tarkoittaneet ainakin nuo raskaammat selvästi yli kävelyvauhtia kulkevat minimönkijät ja -crossit vakuutettaviksi, mutta samalla pesuvedellä saattaa mennä pieni osa jotain vanhoja lyijyakullisia (>25 kg) kävelyvauhtia kulkevia pihaleluautoja vakuutuksen piiriin. Suurin osa noista hitaista leluista jää onneksi painorajan alle, ja siten liikennevakuutusjärjestelmän ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos täyttää nämä ehdot, niin ei tarvitse liikennevakuutusta (massalla ei väliä):
"28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.".
Niin tuo on se tuorein pykälä oletan. Jos näin niin ei tarvitse miettiä alle 25kg tehtaalta eikä +25kg varusteineen olevan fillarin kanssa. Tosin, eilköhän tuohonkin löydy joku pykälä jota soveltaa jos jotain hullua sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 870
Viestejä
4 559 377
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom