Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän kiinnostelis tuommonen -06 octavia 2.0tdi automaattina, mutta mutta.. onko toi kätensä tunkemista paskaan? tuntuu enempi porukka kannattavan noita 1,9tdi koneita.
 
Liimaus, joka kaiketi varmaan sittenkin oli tarkoitettu koelautaan... Vanhassa autossani seisoo vioittumattomussa tuulilasissa jo vuoden päivät autokamerani pohja. Saisiko sen millään irti, niin voisi kiinnittää ladaten kys. kameran uuteen imukuppipohjaan?
 
Vähän kiinnostelis tuommonen -06 octavia 2.0tdi automaattina, mutta mutta.. onko toi kätensä tunkemista paskaan? tuntuu enempi porukka kannattavan noita 1,9tdi koneita.
Eikö noissa ole sama pumppusuutin-diesel kuin volkkareissakin. Tuonikäisiä vaivasi rikkoutuvat suuttimet: luokkaa 600e per suutin ja joka kerta auto jättää tielle. Noita uusittiin hiljaisena kampanjana muutama vuosi sitten ja voi olla, ettei enää liikkeellä ole riskiryhmään kuuluvilla suuttimilla varustettuja autoja. Joka tapauksessa ihan ok moottori tuo on.

Automaatti taitaa olla dsg. Moni varmaan on sitä mieltä, että kädet ovat syvällä paskassa sen hankkimisen jälkeen.
 
Miten hyvin jälkiasenteiset lukkoperät käytännössä toimii takavetoisessa autossa? Esim. Quaife merkkinen. Kuluuko renkaat tai muut voimansiirron osat vai salliiko ne renkaiden pyörimisen eri tahtiin kaarteissa? Alkanut vaan vähän himottamaan mersun E 420 cdi V8, ja sellasta lastuttamalla alkaa pito loppumaan helposti kesken.

Skoda-kysymykseen vastauksena että märkäkytkin 6dsg on ilmeisesti varsin luotettava laatikko, jota on käytetty noiden vääntävämpien koneiden kanssa. 2.0tdi pumppusuuttimet on tosiaan ongelma-alttiita, katselisin ehkä mieluummin uudempia common rail koneita jos budjetti kestää. Toki jos suuttimet on vaihdettu niin asia on ehkä ihan kunnossa, mutta harvoin autojen myyjät on itse edes tietoisia koko asiasta. -06 Octavia on hyvä ajettavuudeltaan ja 2.0tdi pirteä moottori :tup: Octavian penkit ei tosin sopinu omalle selälle yhtään; se ristiseläntuki oli suorastaan tuskaa (manuaalisesti säädettävä; sähköpenkeistä ei kokemusta). @Jeeps
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin jälkiasenteiset lukkoperät käytännössä toimii takavetoisessa autossa? Esim. Quaife merkkinen. Kuluuko renkaat tai muut voimansiirron osat vai salliiko ne renkaiden pyörimisen eri tahtiin kaarteissa? Alkanut vaan vähän himottamaan mersun E 420 cdi V8, ja sellasta lastuttamalla alkaa pito loppumaan helposti kesken.

Vähän huonosti löytyy nippelitietoa Quaifeista, mutta ilmeisesti noissa on säädettävä LSD 0-80% välillä. Uskoisin että vastaavasti jos se on säädetty 80 prosenttiin niin lukko sallii korkeintaan 20% nopeuseron renkaiden välillä. Pienellä matematiikalla voi laskea millaisella kääntösäteellä se tulee vastaan ja ulkokaarteen rengas alkaa menemään lukkoon.
 
Osaako joku sanoa, kehittyykö uusien autojen hinnat lainkaan? Esimerkiksi kun nyt on tullut myyntiin uusia malleja, niin voiko ne samat mallit saada halvemmalla esimerkiksi 2 kuukauden päästä(ei käytettynä)? Vai pysyykö hinta aina kiinteänä uudella autolla, riippumatta siitä onko 1kk vanha uusi vai 6kk sitten julkaistu uusi?

Yleensä uusissa tapahtuu suurimmat pudotukset silloin, kun on uusi malli tulossa ja maahantuojalla / jälleenmyyjällä on varastossa reilusti vanhaa mallia.

Myös seuraavan mallivuoden auton julkaisu vaikuttaa negatiivisesti varastossa olevien "vanhojen" hintoihin.

Joskus liikkeet / maahantuojat laittavat tiettyihin varastossaan oleviin autoihin reilutkin alennukset, jotta saavat varaston arvoa pienemmäksi tai kiertoa nopeutettua, varsinkin jos kyseessä on automalli, johon on tulossa uusi malli / facelift / parempaa tekniikka tarjolle.

Joitain yksittäisiä autoja voi roikkua liikkeiden varastoissa pidemmänkin aikaa, jos kyseessä on "väärällä" väri/moottori/vaihteisto/varusteet yms. kombolla oleva yksilö, jonka haluttavuus ei ole niin suuri.
Näistä vielä rekisteröimättömistä autoista saa yleensä ihan ok tarjouksen, jos auto on roikkunut vaikka sen puoli vuotta liikkeen varastossa.

Ainakin suosituimpia perusautoja myyvillä liikkeillähän on tapana tilata erilaisilla kone/vaihteisto/varustelu/väri-yhdistelmillä olevia autoja jatkuvasti omaan myyntivarastoonsa, jotta voivat sitten myydä niitä lyhyellä toimitusajalla asiakkaille.

Esimerkiksi Volkswagenilla yksityisasiakkaiden ( eli jo myytyjen autojen ) tilaukset menevät tuotantojonossa jälleenmyyjien tilausten ( myymättömiä autoja ) edelle, joten jälleenmyyjällä pitää olla koko ajan riittävästi omia tilauksia vetämässä, jos haluaa tarjota autoa asiakkaalle nopealla toimitusajalla.
 
eron kyllä huomaa, joskus ku ajanu B-Omegaa (kitkalukolla)
Ei tarvi olla ees ajanut. Olin töihin menossa ja pomon kaveri oli tulossa aamukahville konttorille niin oltiin viimisissä valoissa rinnakkain syyssateisella märällä asfaltilla. Senhän piti vähän esittää ja noh ehkä itekki innostuin ja lähtiessä polkasin mitä pysty ja vitut se mitään pitäny. Ite ku olin risteysalueen yli niin se omega oli varmaan satametriä eellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa 03 avensista vaivata kun pitää ihme hankaavaa ääntä kun kääntää ratin aivan tappiin. Ei tee sitä paikallaan ollessa vaan kun lähtee ajamaan hissukseen. Ei mielestä tuu siitä että renkaat hankais.
 
Mikähän mahtaa 03 avensista vaivata kun pitää ihme hankaavaa ääntä kun kääntää ratin aivan tappiin. Ei tee sitä paikallaan ollessa vaan kun lähtee ajamaan hissukseen. Ei mielestä tuu siitä että renkaat hankais.
Ensiksi tarkistaisin että ohjaustehostimessa on öljyä tarpeeksi ja ettei se ole likaista.
 
Mikähän mahtaa 03 avensista vaivata kun pitää ihme hankaavaa ääntä kun kääntää ratin aivan tappiin. Ei tee sitä paikallaan ollessa vaan kun lähtee ajamaan hissukseen. Ei mielestä tuu siitä että renkaat hankais.

Toissapäivänä kaverin -05 avensis piti vaimonsa mielestä jotain outoa ääntä juuri noin kun käänsi ratin ihan tappiinsa. Kotopihalla kaveri meni sitten ja potki jääkikkareet pois rois roiskeläpistä ja kävi kokeilemassa, niin eipä kuulunut ääntä enää:D
 
Toissapäivänä kaverin -05 avensis piti vaimonsa mielestä jotain outoa ääntä juuri noin kun käänsi ratin ihan tappiinsa. Kotopihalla kaveri meni sitten ja potki jääkikkareet pois rois roiskeläpistä ja kävi kokeilemassa, niin eipä kuulunut ääntä enää:D


Ei näillä keileillä kyllä ollu jäätä :D Ja öljy oli puhtaan näköstä ja max viivassa...
 
Ei näillä keileillä kyllä ollu jäätä :D Ja öljy oli puhtaan näköstä ja max viivassa...

No jos nestettä oli tarpeeksi ja puhtaalta näytti, niin... enpä osaa sanoa kun mekaanikko en ole. Velipuolen mesessä E jotain 2010, ex taxi tehostin pitää outoa ääntä mutta on sillä on sitten jo kilsoja takana ihan kivasti. Ei kyllä toyotassa pitäisi, mutta mistä näistä tietää. Olihan mullakin V70 volle jossa jarrutehostin oli kokonaan pois pelistä ostettaessa ja myydessä. Koskaan tullut selvitettyä mikä vaivasi, sai vaan aika rankasti polkea, muuten ei sanonut mitään noinkuin äänellä.
 
Jos koettaa kääntää ns. yli niin tervekkin tehostin voipi äännellä, tosin ääntää myös paikoillaan tehtäessä.

Oisko laakeri joka kääntyessä saa painoa ja alkaa rahistella/ulista.
 
Mimmosia vehkeitä noi -04 - -06 vuosien Citikan C5:set on? Ajettavuudelta ja kulutukseltaan sekä kestävyydeltään..? Jos miettii vaikka tommosta 2l koneella olevaa
 
Mimmosia vehkeitä noi -04 - -06 vuosien Citikan C5:set on? Ajettavuudelta ja kulutukseltaan sekä kestävyydeltään..? Jos miettii vaikka tommosta 2l koneella olevaa
Nyt löytyy ihan tuore mielipide, kun anopille laitoin parilla satkulla -04 C5:en. Enkä ainakaan vielä ole itseäni jalkaan ampunut sen kanssa...

Lähdetään nyt vaikka siitä, että arvoahan niillä ei tänä päivänä ole juuri mitään. Ajettavuus erittäin hyvä nestejousineen, mutta se sama jousitus on potentiaalinen paalivika ja lähes aina vuotavat ohj.tehostin/jousituksen öljyä jostain. Kulutus ei mikään pienin mahdollinen, mutta kohtuullinen painavalle autolle. Takajarrusatuloista mätänee jarrupalojen pidikekorvat huithittoon, ja vaatii patentteja/uusia satuloita.
Tuolla parin satkun kamppeella oli kelattu vajaa 300tkm ja eipä siinä perus katastusremppaa/erinäisiä pikkuvikoja kummempaa ollut + perus ranskiksen sekoilevat sähköt.

Ovien sisäkahvojen elinikä tuntuu olevan lyhyt, erityisesti kuskin ovessa :D
 
Eli sama homma ku niitten vihreitten Defan kaapelien kanssa, jotka jäätyy ku pulkannarut pakkasella ja ei mee enää nätisti kerälle. Mul onneks on niitä vanhoja mustia Defan kaapeleita viel, ni ne on notkeita viel paukkupakkasillakin, mut turhan lyhyitä vaan.

Ei nuo halvat tarvikejohdot jäykiksi mene, mutta monissa takaisinvedon syy on ollut se ettei se ole kestänyt jossain -40-50 asteen pakkasissa vääntämistä vaan se muovi on murtunut mitä ei saisi tukesin testeissä tapahtua.
Moniko käyttää sitä johtoa tuommoisissa lämpötiloissa? Mulla on useampi noita ja notkeina ne pakkasessa pysyy defaan verrattuna.
 
Jäähdytin alkoi vuotamaan kun törmäsin jänikseen. Laitoin Motonetin jäähdyttimen paikkausainetta järjestelmään ja vuoto loppui kokonaan. Myöhemmin syksyllä ilmojen viilennyttyä huomasin että moottorin lämmöt jäivät vajaaksi. Laitoin uuden termostaatin. Lämmöt palasivat normaaliksi.

Vanhan termostaatin keskellä oli pieni tiivisterengas joka oli riekaleina. Yhdyttekö näkemykseen että jäähdyttimen paikkausaine rikkoi termostaatin keskitiivisteen? Kaverin kanssa olimme yhtä mieltä siitä asiasta että näin on.

Ehkä.
Minä en henk.koht käyttäisi ko. mömmöjä mihinkään tarkoitukseen. Se päätyy koko järjestelmään. Sama kuin kaataisit betonia sinne jäähdytysjärjestelmään, lopulta se on kennossa.
Useimmiten auto on rakennettu sen jäähd.kennon ympärille, joten suht mukava vaihtaa.
 
Mimmosia vehkeitä noi -04 - -06 vuosien Citikan C5:set on? Ajettavuudelta ja kulutukseltaan sekä kestävyydeltään..? Jos miettii vaikka tommosta 2l koneella olevaa

Yks kallis noissa oli sisäpuhaltimen läppäakseli jossa on niin nafti sovitus, että se kanittaa päistään ja kiertyy jossain vaiheessa poikki. Huomaa usein siitä, että toiselle puolelle kabiinia tulee kylmää ja toiselle kuumaa. Vaihdossa joutuu kojelaudan purkamaan tieltä ja uusi akseli ei kestä sen pidempään ilman itse tehtyjä parannuksia. Hinta-arvio korjaukselle n. 800e. Nyt en täysin varma ole koskiko tuo juuri faceliftiä vai myös vanhempaa mallia, mutta C5 joka tapauksessa.
 
Sattuuko kellään olemaan viimeaikaisia kokemuksia Lohjan PP-autosta? Äkkiseltään vaikuttaisi olevan vähän kehnossa maineessa pikaisen googletuksen perusteella mutta useemmat "ongelmat" jo monen vuoden takaa.
 
Yks kallis noissa oli sisäpuhaltimen läppäakseli jossa on niin nafti sovitus, että se kanittaa päistään ja kiertyy jossain vaiheessa poikki. Huomaa usein siitä, että toiselle puolelle kabiinia tulee kylmää ja toiselle kuumaa. Vaihdossa joutuu kojelaudan purkamaan tieltä ja uusi akseli ei kestä sen pidempään ilman itse tehtyjä parannuksia. Hinta-arvio korjaukselle n. 800e. Nyt en täysin varma ole koskiko tuo juuri faceliftiä vai myös vanhempaa mallia, mutta C5 joka tapauksessa.

Been there, done that.......
7EDB9B90-92A1-49B5-B3F5-58B92105F7D3.jpeg
 
Purku on turhaa, läpän saa vaihdettua/korjattua lämppärin kylkeen tehdystä reiästä.
 
Luulisi, että asiakasta kiinnostaisi tietää, että saman korjauksen saa 80:llä 800:n sijaan?
 
Purin autosin täysin, tosin tämän olisi voinut myös hoitaa 1/10 kuluilla.
Ei vain huvittanut.. OK.
 
Mutta tässä tapauksessa lopputulos on sama. Eikö olisi hyvää as.palvelua antaa valinnan vapaus? Joillekin 700:n säästö voi olla jopa syynä käyttää saman laitoksen palveluja uudelleenkin.
 
Tässä just se valinnan vapaus:

800€ + niinjaniin pitkä takuu, tai
80€ + ei takuuta, mutta yleensä kestää ilman ongelmia.
 
Ota vaan, mutta voisin väittää että 99% vanhan shitikan omistajista valitsee halvemman vaihtoehdon.
 
Yks kallis noissa oli sisäpuhaltimen läppäakseli jossa on niin nafti sovitus, että se kanittaa päistään ja kiertyy jossain vaiheessa poikki. Huomaa usein siitä, että toiselle puolelle kabiinia tulee kylmää ja toiselle kuumaa. Vaihdossa joutuu kojelaudan purkamaan tieltä ja uusi akseli ei kestä sen pidempään ilman itse tehtyjä parannuksia. Hinta-arvio korjaukselle n. 800e. Nyt en täysin varma ole koskiko tuo juuri faceliftiä vai myös vanhempaa mallia, mutta C5 joka tapauksessa.

Koskee pelkästään faceliftiä C5:sta (+C6 ja 407). Niiden läppien hajoamista voi myös ennalta ehkäistä vastuksilla, jolloin moottori ei väännä rajoitinta vasten niin kovalla voimalla.
 
Onko täällä Ford-ihmisiä? 1.8 tdci -koneinen farkku-focus, ikäluokka noin 2008-> eli kakkoskorin facelift vaikuttaisi ihan passelilta vaihtoehdolta autoksi. Onko noissa jotain suurempaa vikaa miksi pitäisi välttää? Entä onko kaikki projektoriumpioiset (tehtaan) xenoneilla?

Edit: Hakusessa siis tylsä työmatkakulkine kakkosautoksi. Kriteereinä oli masennuksen ja epätoivon lisäksi webasto, vakkari ja ilmastointi niin noita Focuksia ainakin oli paljon tarjolla (alle 7ke hinnalla).
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä Ford-ihmisiä? 1.8 tdci -koneinen farkku-focus, ikäluokka noin 2008-> eli kakkoskorin facelift vaikuttaisi ihan passelilta vaihtoehdolta autoksi. Onko noissa jotain suurempaa vikaa miksi pitäisi välttää? Entä onko kaikki projektoriumpioiset (tehtaan) xenoneilla?

Edit: Hakusessa siis tylsä työmatkakulkine kakkosautoksi. Kriteereinä oli masennuksen ja epätoivon lisäksi webasto, vakkari ja ilmastointi niin noita Focuksia ainakin oli paljon tarjolla (alle 7ke hinnalla).
Eikö tuossa 1.8 dieselissä ollut joku tyyppivika? Joku boxi sanoo poks ja makso aika paljon jos teetätti työn?
 
Kakkosautoon pitäisi asennuttaa lohkolämppäriä. Minkälainen kustannus lienee suunnilleen? Tuskin tuohon montaa tuntia saa menemään...
Peugeot 207 1.4 ja DEFAn kilkkeet (lämppäri+asennussarja+johdot).

edit: Kaikki osat siis jo hankittu
 
Kakkosautoon pitäisi asennuttaa lohkolämppäriä. Minkälainen kustannus lienee suunnilleen? Tuskin tuohon montaa tuntia saa menemään...
Peugeot 207 1.4 ja DEFAn kilkkeet (lämppäri+asennussarja+johdot).

muoks. Kaikki osat siis jo hankittu
Ilman sisähaaraa vai? Onko oikea lokilämppöri vai letku/säteily?
Riippuu pajasta mutta tunti-kaksi siitä varmasti veloitetaan. Säteily voi mennä jo alle tuntiin.
 
Ilman sisähaaraa ja letkuun asennettava. Parin tunnin veloitus kuulostaa tosiaan kohtuulliselta.
 
Oletteko huomanneet että ainakin Brembon jarrupalapaketissa mukana tulevien pulttien kannat ovat tosi lyhyet? Aiemmin kun olen vaihtanut jarrupalat, ovat pulttien kannat olleet pidempiä. Nyt kun vaihdoin jarrupalat niin pulttia kiristäessä räikkäavain+hylsy lipsahtaa helposti pois pultin kannasta ja kun vielä toisella kädellä joutuu pitämään lenkkiavainta ettei liukutappi pyöri mukana.
Mielestäni tuollaiset pultit ovat todella ikäviä laittaa kiinni. Tähän pitäisi saada parannus.

Volkkari?
Niissä on ainakin takasatuloissa usein tollasia pultteja ja tosiaan hieman ikäviä.
 
Yhtäkkiä rupesi -99 Nissan Almeran käyntiääneet pöristä oudosti, ja kun kävin auton perästä katsomassa pakoputkea ja tukkia sitä hanskalla niin ei sieltä kyllä yhtään mitään enää tullut muutenkaan, äänet ja varmaan savutkin tuli jostain lähempää auton keskikohtaa eli pakoputkiko siellä nyt on sitten irronnut/revennyt? Kuinka paljon tuollaisen korjauttaminen nyrkkipajalla about maksaa? Itsellä tiedot näistä asioista aika olemattomat.
 
Yhtäkkiä rupesi -99 Nissan Almeran käyntiääneet pöristä oudosti, ja kun kävin auton perästä katsomassa pakoputkea ja tukkia sitä hanskalla niin ei sieltä kyllä yhtään mitään enää tullut muutenkaan, äänet ja varmaan savutkin tuli jostain lähempää auton keskikohtaa eli pakoputkiko siellä nyt on sitten irronnut/revennyt? Kuinka paljon tuollaisen korjauttaminen nyrkkipajalla about maksaa? Itsellä tiedot näistä asioista aika olemattomat.
Kannattaa kurkata itse sinne auton alle lampun kanssa, että missä kunnossa se putki on. Ja onko liitokset ehjät. Jos liitokset on täysin ruosteessa niin liikkeessä varmaan joko vaihtavat seuraavankin pätkän tai hitsailevat uuden laipan. Pystyt sitten hieman paremmin arvioimaan kustannuksia. Melko varmasti siellä on pakoputken etuosa kuin uusi kun lämmin pakokaasu pitää kuivana ja perästä pari pätkää huonommassa kunnossa.
 
Jos pajalle pitää putkea mennä uusituttamaan, niin kyllä silloin kannattaa koko paska vaihdattaa.
TÄMÄ! Tuntiliksat vanhan ruosteisen paskan kanssa tapellessa ja mahdolliset ruosteen päälle hitsaamiset ja 2kkn päästä takasin korjaan loputki Ei. Säästä. Mitään.
 
Kysellääs täällä ku ei Vagarenasta vastausta tunnu löytyvän. Seat Exeo, eli tuo 2000-luvun puolen välin Audi A4 eri logoilla. Tuollainen olisi tulossa taloon ja bluetooth tarttisi saada soittimeen sekä musiikille, että puheluille. Audiin tuntuu löytyvän kyllä noita Grom, Connects2 jne -bluetoothsovittimia, jotka toimii cd-vaihtajaa emuloimalla. Toimiiko noi Audin sovittimet Seatissa suoraan, kunhan liitin on oikea?
 
Kokeile audiclubiltakin kysellä jos ei vastauksia löydy.
 
Jos siinä autossa on AUX-liitäntä, ni helpommalla ja halvemmalla pääset, ku hommaat Bluetooth to AUX-adapterin siihen. Ite hommasin moisen kapistuksen ja oli helppo ratkaisu. :tup:
Joo kyllähän se aux löytyisi, mutta ei toi BT-Aux-adapterikaan nyt täydellinen ole. Jää johtoja rumasti näkyviin verrattuna tommonen integroitu ratkaisu. Toki asennus ottaa tovin enemmän aikaa ja rahaa, mutta onhan se siisti ratkaisu.

@outonaapuri , tarttee varmaan joo...
 
@Mustalaa Multa saattas löytyä mokkula, jolla saat musat soittimeen bt:llä.
Löysin Amazonista kanssa jonkun bt-aparaatin, joka kiinnittyi media-in-liittimeen. Muuten hyvä, mutta sillä ei saanut HF:ää... Hinta oli luokkaa 30e, ihan pätevä olis ollut muuten.

Mutta nakkaa YV.
 
Kysellääs täällä ku ei Vagarenasta vastausta tunnu löytyvän. Seat Exeo, eli tuo 2000-luvun puolen välin Audi A4 eri logoilla. Tuollainen olisi tulossa taloon ja bluetooth tarttisi saada soittimeen sekä musiikille, että puheluille. Audiin tuntuu löytyvän kyllä noita Grom, Connects2 jne -bluetoothsovittimia, jotka toimii cd-vaihtajaa emuloimalla. Toimiiko noi Audin sovittimet Seatissa suoraan, kunhan liitin on oikea?
Toimii, se on valoja, peilejä ja puhallinröörejä lukuunottamatta täysin sama auto.
 
Onko auto akun vaihtamisajankohtaan jotain muuta nyrkkisääntöä kuin nuo jännitteet?

Ilman virtoja yleismittari antaa jännitteeksi n. 12,75 V ja virrat päällä ja takalasinlämmitin kytkettynä n. 12,10 V. Ilmeisesti ihan OK-lukemat?

Toisaalta auto on kuitenkin jo 10 vuotta vanha, enkä ole tietoinen, että sitä akkua olisi koskaan vaihdettu. Ainakaan huoltokirjassa ei ole mitään merkintöjä, enkä ole sitä vaihtanut itsekään. Kilometrejä takana sellaiset 180 tkm. Olisiko se akku joka tapauksessa syytä vaihtaa?

Normaalisti etelässä ajellaan, ja eihän täällä mitään talvea ole. Tarkoitus olisi kuitenkin käydä myös pohjoisessa, eikä sen akun toivoisi siellä sippaavan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom