Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
No kappas, ei Audillakaan näköjään ole yhtenäistä linjaa autoissaan jos kutosen kanssa joutuu tosiaan kääntelemään itse hanikoita. Mulla kolmosessa sen yhden ainoan herätejohdon kytkeminen hoitaa kaiken. Automatiikka herää henkiin ja säätää niin lämpötilan kuin suuntauksenkin oikeaksi.
Saattaa olla ihan ikäkohtaisiakin eroja, oma on 4F jossa jälkiasenteinen Eberi + Remuc.

Tietenkin pakkaa sekoittaa myös tuo logiikka; vakionahan A6:n tehdaslämppäri *ei* lämmitä moottoria! Eli N279-venttiili on kiinni, ainakin jos autossa on tehdaslämppäri asennettuna ja tämä vaatii ohjelmamuutoksen jos haluaa että "incl. engine" -asetus edes näkyy "pre-heating" kohdassa valikoissa.

Eli kun siellä on moottorille asennettu jälkikäteen lämppäri jonka "lisätoiminto" on sisätilojen lämmittäminen niin mennään jo saksalaisinsinöörin ajatusmaailmaa vastaan. :D

En tiedä sitten vaikuttaako MMI:n kautta ohjaus hommaan vs muut mallit (A3:ssa lie non-MMI systeemit, ainakin samassa ikäluokassa?).


Noissa tapauksissa sitä webastoa ei myöskään pysty ohjaamaan itse, vaan se lähtee käyntiin moottorin lämmityksen avuksi automaattisesti lämpötilojen mukaan. Luulin että tarkoitit sellaista jossa auton pihalla seistessä voidaan esilämmittää moottori, muttei sisätiloja. Sellaiseen en muista törmänneeni.
En toki - jos siellä on tehtaan "kello" (valikko) niin toki pitäisi normaalisti toimia. Mutta jos sellaiseen perusmallin pelkästään ajossa toimivaan lämppäriin menee kytkemään esim. kello-ohjauksen jälkikäteen niin sisätilat ei välttämättä tosiaan ala lämpenemään ilman pientä "lisäpanostusta".

Lisäksi alkuperäisen kysyjän ongelmaan viitaten on mahdollista että on sulakekin palanut; tosin Webaston tapauksessa ei kai tällöin pitäisi ilmastoinnin paneeliin tulla henkeä ollenkaan (kolme sulakettahan siellä kai Webastossa on edelleen ja yksi tuota sisäpuhallusta/ilmastoitia varten?).
 
En tiedä sitten vaikuttaako MMI:n kautta ohjaus hommaan vs muut mallit (A3:ssa lie non-MMI systeemit, ainakin samassa ikäluokassa?).

Eipä ole tullut sen enempää perehdyttyä miten nämä toimintatavat eri ikäisissä vaihtelevat. Mulla omakohtainen kokemus tästä nytkin tuotannossa olevasta 8V -kolmosesta jossa tosiaan yhdellä herätepiuhalla kaikki pelaa automatic. MMI tässäkin on, joskaan ei siellä (ainakaan näin jälkiasenteisen lämppärin tapauksessa) ole mitään lämmitykseen liittyvää.

No tästä pohdiskelusta nyt ei paljoakaan apua ole alkuperäiselle kysyjälle. Jatkoa varten siitä olisi toki mukava tietää mistä autosta ylipäänsä on kyse ja onko lämmitys joskus todistetusti toiminut? Jos lämmityslaitteen paneeli pysyy pimeänä ja pelkkä puhallin käynnistyy, niin viittaisi IPCU-releellä toteutettuun järjestelmään ja silloin tuo rele voisi hyvinkin olla vikakohde.
 
Auto on Honda accord tourer kiisseli vm 09. Tuossa ei sisällä ole mitään nappeja tuota webastoa varten kabiinissa, vain tuo näytöllinen kauko-ohjain. Automaatti ilmastointi on tosiaan ja vielä dual ominaisuudella. Jonkin läpän se aukaisee normaalisti kun auton käynnistää varmaankin juuri se magneettiläppä joka estää ilman kierron sisälle.

Täytynee etsiä tuo webaston sulakerasia vielä ja katsoa sulakkeet.

Auton sisällä mitään ei herää kun webasto käy vain pari sekuntia hyrähti ilmaa. Auto hommattu kesällä joten ei tietoa tuosta sisätilan lämmityksestä / sen toimivuudesta
 
Kyllä mä noilla oireilla lähtisin etsimään mihin se IPCU on asennettu ja koputtelemaan sitä. Sellaisistakin tapauksista lukenut jossa oli ihan vaan huono kontakti releen ja kannan välissä, releen irrotus ja kiinnitys korjasi ongelman. Tietysti jos se on vallan rikki, niin sittenhän ei auta kuin vaihto uuteen.
 
Mihin momenttiin ne mutterit kantsis kiristää peltivanteissa? Onko 100nm liian vähän?
 
Ite oon ollu siinä uskossa että peltiset saa kiskoa niin lujaan kuin ranteesta lähtee / haluaa.

Toki kannattaa ajatella sitä että saa ne aukikin sitten tien päällä. Eli ei kannata jollain pulttimopolla vetää niin tiukkaan kuin saa ellei ole autossa jatkovartta tjsp mukana.

Itellä ehkä vähän hirvittäis vetää 80nm.
 
Ylikiristämisellä rupee pultit venymään ja pahimmassa tapauksessa ne katkeaa kesken matkan.
 
Nojoo, ei sillä, en oo kyllä itsekkään ikinä millään metrisellä varrella tsi pulttimopolla noita kiristellyt, ei oo auennu eikä katkeillu mitään vielä. Rannemomentilla mallia tarpeeksi.
 
Kuinka vanha Webasto?
Ainakin 2013 vuoden autossa on jo viherpiipertäjä-malli eli lämmittää vaan moottorin ja vähän sisältä. 2011 mallissa sai hytin vaikka saunaksi, kun vaan antoi käydä.

Tämän nyt ei pidä paikkansa. Webastosta ei ole mitään viherpiipertäjä mallia vaan sen veden kierto on tehty eri tavalla.

Saksalaiset vedenkytkentä ohjeet menevät niin, että ensin lämmitetään moottori ja sen jälkeen sisätilat.

Suomessa kierrätetään ensin sisätilan kennon kautta ja sen jälkeen moottorille.

IPCU tosiaan ohjaa hz-ohjattuna sitä puhallinmoottoria ja IPCU pystyy ohjelmoimaan vain Webasto pisteet, mutta VAG -autoissa ei tarvitse ohjelmointia koska se on IPCU on vakiona VAG;n arvoissa.
Audeissa ei yleensä ole tuota koska se vaatii vaan yhden johdon paneelin taakse ja testerillä ohjelmoinnin.
 
kysytään ny tästäkin, tokammilla myytävät energy + lohkolämmittimen johot käykö calixiin vai defaan. mistää löytäny mainintaa kumpaanko ne on yhteensopiva. myyjätkin mietti mikähän calixi tai defa mahtaa olla edes :)
 
Tämän nyt ei pidä paikkansa. Webastosta ei ole mitään viherpiipertäjä mallia vaan sen veden kierto on tehty eri tavalla.

Saksalaiset vedenkytkentä ohjeet menevät niin, että ensin lämmitetään moottori ja sen jälkeen sisätilat.

Suomessa kierrätetään ensin sisätilan kennon kautta ja sen jälkeen moottorille.

IPCU tosiaan ohjaa hz-ohjattuna sitä puhallinmoottoria ja IPCU pystyy ohjelmoimaan vain Webasto pisteet, mutta VAG -autoissa ei tarvitse ohjelmointia koska se on IPCU on vakiona VAG;n arvoissa.
Audeissa ei yleensä ole tuota koska se vaatii vaan yhden johdon paneelin taakse ja testerillä ohjelmoinnin.

Ainakin laitteen toiminta ja kahdenkin eri huollon vastaus aiheeseen antaa kyllä ymmärtää, että toiminta on muuttunut vuosien varrella.
2011 mallissa (MB Vito) lämmitin pysyi toiminnassa niin kauan kuin vain jaksoi käyttää ja hytti sekä moottori lämpeni.
2013 mallissa (MB Vito) lämmitin on päällä ulkolämpötilasta johtuen noin 10-45min ja tämän jälkeen sammuu, eikä lämmitä hyttiä juurikaan. Ikkunassa ehkä kämmenen kokoiset aukot hyvällä tuurilla.
2014-2017 Ford Transit/ Transit Custom kärsii samoista oireista vaikka osassa on muutettu veden kiertoa mutta ei siltikään lämmitä kunnolla.
Joihinkin autoihin on vaihdettu lisälämmittimeen jotain niin tämän jälkeen toiminta on muuttunut paskemmaksi ja ei lämmitä kunnolla. Meillä on töissä yli 30 autoa ja neljää eri merkkiä ja kaikissa uudemmissa toiminta on sama.
 
kysytään ny tästäkin, tokammilla myytävät energy + lohkolämmittimen johot käykö calixiin vai defaan. mistää löytäny mainintaa kumpaanko ne on yhteensopiva. myyjätkin mietti mikähän calixi tai defa mahtaa olla edes :)

Mitähän hittoa, no kerra itsekin törmännyt samaan ongelmaan jossain varaosafirmassa, ja sain väärän piuhan, jonka sain sitten vaihdettua oikeaan. Auton töpselin kannessa lukee kyllä kumpi merkki on kyseessä, ja alkuperäinen defa on vihreä, tarvikepiuha sitten musta:) Ei tästä nyt varmaan hirveästi apua ollut, mutta suuntaa antavaa:btooth:
 
Yleensä nuo energy+ yms. tarvikepiuhat ovat Defaan. Väritykseltään oransseja/punaisia olen itse nähnyt myytävän. Itse tykkään käyttää tarvikepiuhaa orkkiksen sijaan, joka muistutta lähinnä rautakankea, siinä missä tarvikepiuha on vielä mukavan notkea -25℃ ja kovemmilla pakkasilla.
 
Ainakin laitteen toiminta ja kahdenkin eri huollon vastaus aiheeseen antaa kyllä ymmärtää, että toiminta on muuttunut vuosien varrella.
2011 mallissa (MB Vito) lämmitin pysyi toiminnassa niin kauan kuin vain jaksoi käyttää ja hytti sekä moottori lämpeni.
2013 mallissa (MB Vito) lämmitin on päällä ulkolämpötilasta johtuen noin 10-45min ja tämän jälkeen sammuu, eikä lämmitä hyttiä juurikaan. Ikkunassa ehkä kämmenen kokoiset aukot hyvällä tuurilla.
2014-2017 Ford Transit/ Transit Custom kärsii samoista oireista vaikka osassa on muutettu veden kiertoa mutta ei siltikään lämmitä kunnolla.
Joihinkin autoihin on vaihdettu lisälämmittimeen jotain niin tämän jälkeen toiminta on muuttunut paskemmaksi ja ei lämmitä kunnolla. Meillä on töissä yli 30 autoa ja neljää eri merkkiä ja kaikissa uudemmissa toiminta on sama.

Teen töitäni näiden vehkeiden kanssa, enkä kyseenalaista sinua mutta en ole moiseen törmännyt. Noissa on varmaankin Eberspächrein lämmittimet jos ovat vakiona tehtaalta tosiana tullut.

Onko noi vitot molemmat automaattisella ilmastoinnilla ja puhaltaako ne yhtä lujaa? Puhallinmoottori on voinut tehtaalta vaihtua ja onko nuo kellotettu jälkikäteen, kun kaikissaha ei ole tosiaan sitä ominaisuutta vakiona, että sen voi ajastaa etukäteen. Ajastetaanko Vitot teillä mittariston kautta?
 
Teen töitäni näiden vehkeiden kanssa, enkä kyseenalaista sinua mutta en ole moiseen törmännyt. Noissa on varmaankin Eberspächrein lämmittimet jos ovat vakiona tehtaalta tosiana tullut.

Onko noi vitot molemmat automaattisella ilmastoinnilla ja puhaltaako ne yhtä lujaa? Puhallinmoottori on voinut tehtaalta vaihtua ja onko nuo kellotettu jälkikäteen, kun kaikissaha ei ole tosiaan sitä ominaisuutta vakiona, että sen voi ajastaa etukäteen. Ajastetaanko Vitot teillä mittariston kautta?

Molemmat Vitot puoliautomaattisella ilmastoinnilla ja ohjataan mittariston kautta. Toisessa oli ratista ohjattava mittaristo ja toisessa mittariston napeista. Molemmat on kuitenkin samaa sukupolvea ulkonäöltään. Puhallin tuntuu pyörivän samaa nopeutta.

En ole muuten noihin perehtynyt kuin kysellyt huollosta et mikä niitä vaivaa ja todennut, että tätä uudempaa saa korjata kerran talvessa ja millon mikäkin verkko(?) tai poltin on rikki. Voi olla eberi tai webasto mutta tehtaan asennuksia ovat molemmat.

Jos on joku kikka kolmonen tai firma mikä tuon ja muutkin autot laittaa kuntoon niin saa vinkata.
 
Molemmat Vitot puoliautomaattisella ilmastoinnilla ja ohjataan mittariston kautta. Toisessa oli ratista ohjattava mittaristo ja toisessa mittariston napeista. Molemmat on kuitenkin samaa sukupolvea ulkonäöltään. Puhallin tuntuu pyörivän samaa nopeutta.

En ole muuten noihin perehtynyt kuin kysellyt huollosta et mikä niitä vaivaa ja todennut, että tätä uudempaa saa korjata kerran talvessa ja millon mikäkin verkko(?) tai poltin on rikki. Voi olla eberi tai webasto mutta tehtaan asennuksia ovat molemmat.

Jos on joku kikka kolmonen tai firma mikä tuon ja muutkin autot laittaa kuntoon niin saa vinkata.

W639 koppasissa on mun mielestä aina Eberspächerin lämmitin ja mallia väylä.

Eberspächereissä on tosiaan tuo sihti hehkutulpan ympärillä yleensä, joka tukkiutuu ja näin ollen se alkaa savuttamaan ja vetää vikakoodia kun laite ei pala oikein.

Siitä harmillinen laite, ette saa kuin Mersulta, toki tuli tämmöinen vastaan, mutta en tiedä kuinka validi sivu on?
Eberspächer - D5WS (252451) MB Vito/Viano W639 vm.2003 eteenpäin

Eberspächereissä on huomattavasti enemmän ohjainlaitevikoja, jotka aiheuttavat jos jonkinlaista vikaa. Yleensä nuo polttoainelaitteet toimivat sen n. 1000h ilman korjausta, mutta kun autoissa on tehdasasenteiset lämmittimet ja niiden kanssa ajetaan pätkäajoa se karstauttaa tarpeettoman paljon laitetta ja näin ollen niistä tulee huomattavasti enemmän harmia kuin jälkiasenteisissa.

Jos vain pystyy niin olen aina suositellut tämän toiminnan poiskytkentää.
 
Sattuipa itseltä löytymään myös Calixin piuha, joten päätin ottaa kuvan molempien päistä esimerkiksi.

calixdefa.jpg
 
Jaa volvossa on kalixia, luulin et joku oma ku tottunu defaan
 
Rävässä sainkin jo pari mielipidettä, kysytään vielä täältäkin. :kahvi:

8.8.2017 ostettu E90 330i BMW -08 VM merkkinen henkilönliikutin. Mittarissa ostohetkellä 157.7tkm, nyt 160.5. Eli vähän reilu 2kk ollut omistuksessa. N52 moottorilla.

Auto jätti työpaikan parkkipaikalle, no hinurilla merkkihuoltoon ja startti mennyt rikki, osa 500e, työt 3h ~850e kustannusarvio.

Pyysin samalla liikettä vaihtamaan öljyt, no sieltä paljastuikin suodattimesta asti metallihiukkasia.

Soitin myyjäliikkeeseen ja selitin ensin tuon startin. Liike ei tule senttiäkään vastaan, auto " kuitenkin " noin vanha ja startti kuluva osa, verrattiin puhelimessa jarrupaloihin :rofl:. Koitin siinä sanoa jos startti leviää 2kk ostosta oli se jo kyllä liikkeessä hajalla, tähän totesi, että lähdithän sinä liikkeestä kotiin niin ei ollut.

Metallihileistä en ole vielä kuullut mitään takaisin. Jos myyjäliike ei suostu maksamaan sitäkään, että katsovat mikä tuolla on nytten päästänyt suodattimeen asti paskaa tulee tämäkin minun kontolleni.

Millaisia oikeuksia tässä on, kuluttajasuojamieheen olen huomenna yhteydessä josko tuon moottorin tilanne selviäisi sitä ennen.

:sdarra:

Auto saatu takaisin ja joo startin kohdalla kävi niin kuin jotkut epäilivät eli kaikki minulle :beye:

Kuluttajaneuvonnan mukaan 150k on se raja noin, riippuen autosta, paljon ajettu, ikä yms.. että pitäisikö liikkeen vähän tulla vastaan.

Lähtee niin paljon nätimmin käyntiin, joku viisaampi olisi heti osannut kertoa startin menevän kohta, noh..


Mutta tässä kuvaa nytten öljysuodattimesta, laitan spoilereihin.

ShpHsgz.jpg


päälipuolella ei ole paljon mitään, siis oli tosi vaikea huomat yhtään mitään.

nRi4DJw.jpg


tuossa 1 pieni hippu

AMViacq.jpg

suodatin auki ja olihan siellä jotain, tuo kohta oli se selvästi pahin, muuten koko suodatin oli lähestulkoon täysin puhdas.

auto käy ja kukkuu aivan hyvin. Nakutusta pitää, mutta kysyin bmw:n huollon mielipidettä, että eikö tuo nyt vaan ole lifterien nakutusta ja olivat samaa mieltä. Lämmittyä kuulostaa aivan normaalilta.
 
Auto saatu takaisin ja joo startin kohdalla kävi niin kuin jotkut epäilivät eli kaikki minulle :beye:

Kuluttajaneuvonnan mukaan 150k on se raja noin, riippuen autosta, paljon ajettu, ikä yms.. että pitäisikö liikkeen vähän tulla vastaan.

Lähtee niin paljon nätimmin käyntiin, joku viisaampi olisi heti osannut kertoa startin menevän kohta, noh..


Mutta tässä kuvaa nytten öljysuodattimesta, laitan spoilereihin.

ShpHsgz.jpg


päälipuolella ei ole paljon mitään, siis oli tosi vaikea huomat yhtään mitään.

nRi4DJw.jpg


tuossa 1 pieni hippu

AMViacq.jpg

suodatin auki ja olihan siellä jotain, tuo kohta oli se selvästi pahin, muuten koko suodatin oli lähestulkoon täysin puhdas.

auto käy ja kukkuu aivan hyvin. Nakutusta pitää, mutta kysyin bmw:n huollon mielipidettä, että eikö tuo nyt vaan ole lifterien nakutusta ja olivat samaa mieltä. Lämmittyä kuulostaa aivan normaalilta.

Jäikö toi startti oikeasti maksamaan 500€? Luulis ettei niin ihmeellinen olisi ettei sitä 200€ sais muualta?
 
Startin korjasin uusilla sopivilla hiilillä 10 eurolla. Kyllähän siinä paskaantui kädet sen kaikenmaailman hiilipölyn jälkeen. Kyllä mielummin laitoin tonnin kytkinremppaan.

Musta tuntuu, että sua on kusetettu --> Autojerry.fi

Kappas muakin, kun kytkinrempan ylärajoissa menee tonni:facepalm: Tais siinä olla muutakin erikoisvaihteistoöljyt, marmoriliike jne
 
Viimeksi muokattu:
Tulee todella kalliiksi tuollaisen vanhan autonromun omistaminen, jos itse ei osaa tehdä mitään.
Startti on usein aika helppo vaihtaa, joskin vmäinen kun autoa joutuu purkamaan paljon.
Lisäksi olen noin 90% varma, että olisit löytänyt startin jostain muualta alle 450€. On muuten kallein startti mitä oon koskaan kuullut.
 
No marmorilla hinnat on nyt mitä on :psmoke:.

Mielipiteitä haluaisin tuohon öljyfiltteriin. Lähetin myyjäliikkelle tuon saman kuvan ja kysyin mitä mieltä. Aiemmin puhelimessa sanoivat olevan täysin ok jos 10 vuotta vanhassa autossa, jolla ajettu nyt 160tkm on öljyn seassa metallia. :rofl:

Offtopikin jauhajat menkööt muualle.
 
No marmorilla hinnat on nyt mitä on :psmoke:.

Mielipiteitä haluaisin tuohon öljyfiltteriin. Lähetin myyjäliikkelle tuon saman kuvan ja kysyin mitä mieltä. Aiemmin puhelimessa sanoivat olevan täysin ok jos 10 vuotta vanhassa autossa, jolla ajettu nyt 160tkm on öljyn seassa metallia. :rofl:

Offtopikin jauhajat menkööt muualle.
Ei se täysin normaalia ole, että suodattimessa metallia on. Ainakin tuo yksi hiukkanen vaikuttaa melko isolta. Nähtävästi öljy tulee sisältä ulospäin niin siksi ei ulkopuolella näy juuri mitään.
Itsehän ajaisin vielä jonkun aikaa ja vaihtaisin taas suodattimen niin näkisi jatkuuko metallin keräytyminen. Onko tietoa millon suodatin vaihdettu ennen tätä?
 
Ei se täysin normaalia ole, että suodattimessa metallia on. Ainakin tuo yksi hiukkanen vaikuttaa melko isolta. Nähtävästi öljy tulee sisältä ulospäin niin siksi ei ulkopuolella näy juuri mitään.
Itsehän ajaisin vielä jonkun aikaa ja vaihtaisin taas suodattimen niin näkisi jatkuuko metallin keräytyminen. Onko tietoa millon suodatin vaihdettu ennen tätä?

151tkm kohdalla vaihdettiin viimeksi öljyt ( castrol magnatech, auto oli silloin vielä edellisellä omistajalla). Kysyin liikkeestä jossa tuo vaihdettiin, huomattiinko öljyn seassa mitään, ei kuulemma oltu.

Meinasin itsekkin juuri ajaa vielä pari tonnia ja katsotaan suodatin sitten uusiksi.

Tuo isompi murunen mureni ihan sormiin.
 
151tkm kohdalla vaihdettiin viimeksi öljyt ( castrol magnatech, auto oli silloin vielä edellisellä omistajalla). Kysyin liikkeestä jossa tuo vaihdettiin, huomattiinko öljyn seassa mitään, ei kuulemma oltu.

Meinasin itsekkin juuri ajaa vielä pari tonnia ja katsotaan suodatin sitten uusiksi.

Tuo isompi murunen mureni ihan sormiin.
Harvoin niitä suodattimia niin tutkitaan. Vaihtoon vaan ja samantien roskiin, sen kummemmin tutkimatta. Öljyn ollessa hopean väristä saatetaan mainita jotain.
 
151tkm kohdalla vaihdettiin viimeksi öljyt ( castrol magnatech, auto oli silloin vielä edellisellä omistajalla). Kysyin liikkeestä jossa tuo vaihdettiin, huomattiinko öljyn seassa mitään, ei kuulemma oltu.

Meinasin itsekkin juuri ajaa vielä pari tonnia ja katsotaan suodatin sitten uusiksi.

Tuo isompi murunen mureni ihan sormiin.

Voit sen suodattimen tarkastaa ihan koska vain, sehän on heti tyrkyllä muovikannen alla ja ei tule öljyäkään pihalle jos sen ottaa ulos :tup:
 
Voit sen suodattimen tarkastaa ihan koska vain, sehän on heti tyrkyllä muovikannen alla ja ei tule öljyäkään pihalle jos sen ottaa ulos :tup:

Aivan, on tässä jotain järkevästi suunniteltu. Pitää tosin tuo leikata auki jotta näkee paremmin, no eipä nuo onneksi paljoa maksa.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee todella kalliiksi tuollaisen vanhan autonromun omistaminen, jos itse ei osaa tehdä mitään.
Startti on usein aika helppo vaihtaa, joskin vmäinen kun autoa joutuu purkamaan paljon.
Lisäksi olen noin 90% varma, että olisit löytänyt startin jostain muualta alle 450€. On muuten kallein startti mitä oon koskaan kuullut.

Et ole selvästikään vaihtanut?
Helppo se oli viime autossa irroittaa ja korjata uusilla hiilillä. Pitää vaan olla sopivat työkalut, että ei tartte purkaa niin paljoa. Uusi tehdaskorjattu startti maksaa jo ainakin yli satasen.
 
Et ole selvästikään vaihtanut?
Helppo se oli viime autossa irroittaa ja korjata uusilla hiilillä. Pitää vaan olla sopivat työkalut, että ei tartte purkaa niin paljoa. Uusi tehdaskorjattu startti maksaa jo ainakin yli satasen.

Oon mä pariin jenkkimaasturiin vaihtanut. Niihin oli aika helppoa, kun ne on melkein kuin traktoreita.
~10v ikäiseen henkilöautoon tuo on jo vähä hankalampi homma, riippuen autosta. Helposti menee useampi tunti ja jollain se auto on ylöskin saatava.
 
Oon mä pariin jenkkimaasturiin vaihtanut. Niihin oli aika helppoa, kun ne on melkein kuin traktoreita.
~10v ikäiseen henkilöautoon tuo on jo vähä hankalampi homma, riippuen autosta. Helposti menee useampi tunti ja jollain se auto on ylöskin saatava.

Siis kuinka paljon sitä rojua pahimmillaan pitää purkaa, että saa startin pois?
 
W168 Mersun startin vaihdon korjausohjeet alkaa muistaakseni jokseenkin näin "1. Irrota moottori". Tuonkin saa kikkailtua laskemalla apurunkoa / moottoria mutta kaikinpuolin kyllä erittäin työläs ja vittumainen homma.
 
Siis kuinka paljon sitä rojua pahimmillaan pitää purkaa, että saa startin pois?

En tosiaan koskaan ole moderniin henkilöautoon starttia vaihtanut, mutta olettaisin että aika paljon jos autodata joillain malleilla ehdottaa ajaksi 2-5h.
Ja jossain autossa startti on helpoin vaihtaa, kunhan eka ottaa moottorin pois.
 
Et ole selvästikään vaihtanut?
Helppo se oli viime autossa irroittaa ja korjata uusilla hiilillä. Pitää vaan olla sopivat työkalut, että ei tartte purkaa niin paljoa. Uusi tehdaskorjattu startti maksaa jo ainakin yli satasen.
Taitaa automalli vaikuttaa aika paljon tähän. Eikös joissain ~2005 pikkuautoissa ajovalopolttimon vaihto vaatinut renkaan irrotuksen? Siihen kun suhteuttaa, niin saattaa laturin vaihto ottaa pahimmillaan melkoisesti aikaa.
(Enkä edes, parempaa tietoa vailla, kyseenalaista tuota renkaan irrotuksen välttämättömyyttä. En kyseenalaista siksi, koska jossain vaiheessa taisi tulla joltain viralliselta taholta linjaus valmistajille, että tämä ei enää vetele, koska polttimo on oltava kuluttajan helposti vaihdettavissa tien päällä. Tuskin tuollaisia ulostuloja tehdään, ellei siihen ole tarvetta.)

Vähän sellainen fiilis, että tuo laturin vaihto on "helpoimpiin" malleihin lähes yhtä nopea operaatio, kuin pahimpiin polttimon vaihto.

Tässä on joku vaihtanut Mazda 6:n laturin. En tiedä, onko ko. heppu mennyt vaikeimman kautta, mutta voin hyvin uskoa, että tietyissä tapauksissa kyseinen operaatio ei ole parin tunnin homma, ainakaan ilman kunnollisia tiloja nostureineen / monttuineen. Uteliaisuuttani kuikkasin nyt alla olevan Mazda 6:n (linkin takana olevaa mallia uudempi, kolmas korimalli) pellin alle, eikä näyttänyt ylivoimaiselta hommalta. Äkkivilkaisulla tilaa vaikutti olevan nykysuuntaukseen nähden jopa ruhtinaallisesti. Näin ei kuitenkaan ole aina, tuskin edes pääsääntöisesti.
 
Kysymys tieliikennelaista, pykälä 22.
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Tuo kohta "tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h". Eikö tuossa pitäisi käyttää sanamuotoa "tieosuudella", eikä "tiellä"? Mielestäni tie, jossa on jossain kohtaa rajoitus 60 km/h, mutta myöhemmin 80 km/h, ei mene tuon rajauksen sisään. Jos jollain tiellä on jossain kohtaa rajoitus 60 km/h, mutta jossain toisessa kohdassa 80 km/h, eikö kyseisen tien suurin sallittu nopeus ole 80 km/h huolimatta siitä, mitä se alhaisimmillaan kyseisellä tiellä on? Olenko ihan hakoteillä?

(Tarkoitukseni ole missään nimessä kokeilla tätä pykälää, eikä tehdä pienintäkään haittaa julkiselle liikenteelle, päinvastoin. Annan mielelläni tilaa busseille myös silloin, kun laki ei tähän pakota, mikäli se onnistuu muuta liikennettä haittaamatta. Jätetään kuitenkin tällä kertaa maalaisjärki, lain henki, ja-mitä-muuta-ikinä, narikkaan.)
 
Taitaa automalli vaikuttaa aika paljon tähän. Eikös joissain ~2005 pikkuautoissa ajovalopolttimon vaihto vaatinut renkaan irrotuksen? Siihen kun suhteuttaa, niin saattaa laturin vaihto ottaa pahimmillaan melkoisesti aikaa.
(Enkä edes, parempaa tietoa vailla, kyseenalaista tuota renkaan irrotuksen välttämättömyyttä. En kyseenalaista siksi, koska jossain vaiheessa taisi tulla joltain viralliselta taholta linjaus valmistajille, että tämä ei enää vetele, koska polttimo on oltava kuluttajan helposti vaihdettavissa tien päällä. Tuskin tuollaisia ulostuloja tehdään, ellei siihen ole tarvetta.)

Vähän sellainen fiilis, että tuo laturin vaihto on "helpoimpiin" malleihin lähes yhtä nopea operaatio, kuin pahimpiin polttimon vaihto.

Tässä on joku vaihtanut Mazda 6:n laturin. En tiedä, onko ko. heppu mennyt vaikeimman kautta, mutta voin hyvin uskoa, että tietyissä tapauksissa kyseinen operaatio ei ole parin tunnin homma, ainakaan ilman kunnollisia tiloja nostureineen / monttuineen. Uteliaisuuttani kuikkasin nyt alla olevan Mazda 6:n (linkin takana olevaa mallia uudempi, kolmas korimalli) pellin alle, eikä näyttänyt ylivoimaiselta hommalta. Äkkivilkaisulla tilaa vaikutti olevan nykysuuntaukseen nähden jopa ruhtinaallisesti. Näin ei kuitenkaan ole aina, tuskin edes pääsääntöisesti.
Onhan se totta että jossain autoissa yksinkertainen asia on mahdoton ilman puoli konehuoneen purkua, mutta aika monessa mitä itse olen ropannut on kumminkin laturi, startin, hihnan, vesipumpun voinnut vaihtaa ihan perus työkaluilla ilman ihmeempiä purkamisia vaikka alussa näyttää pahalta.

Paras oli kun Mondeossa meni alipaine letku rikki, oli niin vittumainen paikka lohkon ja imusarjan välissä ettei letkua edes meinannut nähdä. Työohjeessa sanottiin että imusarja irti ja työaika 4-6h. Pitkillä pihdeillä mistä pari oli taivutettuja vaihdoin 30min tuon letkun ilman mitään purkamista, hieman nauratti kun letku loksahti paikoilleen että näinkö helposti se meni kun joskus saannut tapella 2h näkyvillä olevan pultin kanssa kun ruostunut kiinni.
 
Taitaa automalli vaikuttaa aika paljon tähän. Eikös joissain ~2005 pikkuautoissa ajovalopolttimon vaihto vaatinut renkaan irrotuksen?
Olisiko tämä:



Loppupuolella kysellään merkkihuollon hintoja polttimon vaihdolle, xenonin vaihdolle saadaan hintaa kevyet 320 puntaa ja työlle aikaa 1.2 tuntia.
 
Olisiko tämä:



Loppupuolella kysellään merkkihuollon hintoja polttimon vaihdolle, xenonin vaihdolle saadaan hintaa kevyet 320 puntaa ja työlle aikaa 1.2 tuntia.


Ilman xenoneita olevassa rellussa voi vaihtaa lampun ilman renkaan irroittamista, se on totta että lamppu vaihdetaan lokasuojan kautta. Tuosta seuraavassa mallissa ottivat opiksi ja umpion saa irti yhden ruuvin ja kahden klipsin irroittamisen jälkeen ilman työkaluja.

Edelleenkin, merkkihuolto pyytää hommasta kuin hommasta ihan kohtuuttomia summia, saa olla melkoinen autisti että vie auton lampun vaihtoon merkkihuoltoon.
 
, merkkihuolto pyytää hommasta kuin hommasta ihan kohtuuttomia summia, saa olla melkoinen autisti että vie auton lampun vaihtoon merkkihuoltoon.
Jaa. Viimeksi kun 10W huomiovalo xenonin kyljessä oli palanut eikä tunnin tappelemiseen jälkeen vaihto onnistunut kun kädet ovat liian isot niin vein merkkiliikkeessä pikahuoltoon.

10 minuutissa vaihdettu (nuori notkearanteinen asentaja vaihtoi rutiinilla) eikä maksanut mitään...

Kivaa olla autisti kun ei maksakaan mitään.
 
Saakohan kuvasta selevää, oon ostamassa mazda b2200 dsl vm 91 tai 92 ja otin sen vkl testiin nii tollanen varotusvalo sytty koetauluun kesken ajelun. Mitähän mahtaa tuo valo tarkottaa, voin kokeilla napata huomenissa parempilaatusta kuvaa.
 

Liitteet

  • IMG_20171110_152233.jpg
    IMG_20171110_152233.jpg
    4 MB · Luettu: 172

Statistiikka

Viestiketjuista
258 670
Viestejä
4 495 606
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom