Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 4 963
Sanoisin että tuskin. Ja varmasti ei jos ei löydy e merkkejä.Saako autoon asentaa tällaiset heijastavat tarranauhat turvallisuutta luomaan..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sanoisin että tuskin. Ja varmasti ei jos ei löydy e merkkejä.Saako autoon asentaa tällaiset heijastavat tarranauhat turvallisuutta luomaan..?
3M ainakin valmistaa tuohon tarkoitukseen teippiä ja sillä teipillä on vaadittava hyväksyntä liikennekäyttöön.Saako autoon asentaa tällaiset heijastavat tarranauhat turvallisuutta luomaan..?
Kulmat kuntoon ja sen jälkeen uusi kokeilu.Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat oli lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin. Ratti on hieman vinossa tuossa ja käyn aurauskulmat katsomassa myöhemmin.
Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.
Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi.
Kulmat kuntoon ja sen jälkeen uusi kokeilu.
Jos on vain ST-line, ei ST, ei tuo ihan normaalilta kuulosta että hakee joka paikkaan. ST+nopea ohjaus=veteli sinne ja tänne ja sai kokoajan ohjata. MK7:sta ei ole kokemusta kuin ST:stä mutta MK8:a olen ajanut niin Vignalella kuin omistanut ST:n ja ero on varsin selkeä Vignale vs ST välillä.
Ratin tuntuukin kuulua hiukan jäykemmältä kesärenkailla. Ilmeisesti siksi koska kesärenkaat ovat pitävämmät?Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.
Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.
Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Ratin tuntuukin kuulua hiukan jäykemmältä kesärenkailla. Ilmeisesti siksi koska kesärenkaat ovat pitävämmät?
Lähinnä toi puskeminen (ja mahdollinen tuo ratti-vinossa ilmiö aurauskulmien takia), jos voi vaikuttaa millään tavalla.
Pyöränkulmat tarkistukseen. Itsellä oli vastaavanlaista oireilua, talvirenkailla ei kaiketi löysemmän rakenteen ja heikomman pidon vuoksi huomannut, mutta kun kesärenkaat laittoi alle, niin älytön vetely joka uraan, ihan yllättäen saattoi lähteä vetämään oikealle tai vasemmalle. Kaistalla pysyminen kävi työstä. Takana oli kulmat selkeästi harituksella ja auton käytös rauhoittui kulmien säätämisen jälkeen.Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin, näistä ei siis mitää valittamista.
Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.
Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.
Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Miten leveät renkaat?Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla
Riippuu aikalailla törkeydestä. En jaksa uskoa että tekevät yhtään mitään punaisia päin ajavan kohdalla jos ei ole kuskista naamakuvaa yms yms.Ottaakohan poliisit työn alle kansalaisten itte toimittama kameratallenteet liikennesääntöjen rikkojista, vai nauravatko pihalle? Tekisi mieli niin kovasti toimittaa videotallenteen yhdestä punaista päin ajavaa kuskista, prkl
Puskeminen tarkoittaa aliohjautumista, eli kun etupään sivuttaispito on takapäätä heikompi.Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin, näistä ei siis mitää valittamista.
Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.
Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.
Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Itsellä oli aikanaan niin raju ero etten huomannut että kanttariin väistämisen jälkeen etupään moottorin/askin yms kiinnike oli paskana ja aina kun oli yhtään kaasua, auto meni suoraan ja kun päästi kaasun niin veti aika rajusti vasemmalle. Talvinakit peittivät tuon sen verran hyvin etten huomannut ongelmaa ennen kesärenkaiden vaihtoa (juu toki takuulla paheni talven aikana ja tottui vähitellen, mutta silti).Kuinka paljon kulmat tai renkaat vois vaikuttaa, kun ihmettelen tämä mun CLK:ta. Talvirenkailla 225-45-17 ajettavuus on aika hyvä, menee auto suoraan jne, mutta kesärenkaat, jotka on 225-40-18 on ajettavuus aika karsea. Joka ikisen uran löytää ja esim kun kiihdytin motarille tässä kohtaa: Motari niin ei meinaa kaista riittää, kun auto vetää sinne tänne. Ohjauksessa tuntuu myös ihmeellistä vetelyä, niinkuin olis etuveto kyseessä.
Talvella taas ei mitään ongelmia, auto menee nätisti suoraan ja ohjauksessa ei tunnu ihmeellisyyksiä. Trianglen renkaat kesä ja talvikäytössä. Vanteet on talveksi ostettu tori.fi, en oikein niistä muuta tiedä, kun että edellinen omistaja sanoi olleen Mersussa ja hyvin ne autoon menee. Kesävanteet on 18" Mersun omat vanteet ja tuli auton mukana.
Liikkeeseen kyselemään. Helpoin ja nopein tapa. Kuten sanoit, noita on miljoonaa erilaista. Toki tarvikevalmistajan nettisivuiltakin voisi löytyä info.Olisi tyhmä kysymys pyöränmuttereihin liittyen. Tarvikevanteista on mutterit kadonnut ja pitäisi uudet hankkia. Miten osaan valita oikeanlaiset kun niitä löytyy kartiolla, pallokartiolla jne?
Laina-autolla Tallinnaan menossa. Ilmeisesti tarvitsen jonkinlaisen valtakirjan auton viemiseen, mutta ei kai sen tarvitse mikään autoliiton maksullinen lirpake olla?
Omaisen auto, jossa ei ole rahoitusta.
2003 V70 oli ainaki tomaattilootan öljynvaihtoväli mielestäni aika lyhyt ja ammattilaisella hintava. En sitten tiedä oliko työ vai aineet se kallis osaOlis nuorelle hakusessa ensiauto ja yksi vaihtoehto olis 2000-luvun alkupuolen S-sarjan Volvo. Kilsoja rontin päältä 200tkm ja bensakone automaattilootalla. Onkohan noissa jotain riskejä? Miten nuo lootat kestää?
Aivan, S40 muistaakseni oli tarkka malli.S-sarja ei nyt varsinaisesti kerro vielä mitään, S40, S60, S70 ja S80 on kaikki ihan eri tekniikan pelejä
<-04 se on mitsu ja 04-> se on fordiAivan, S40 muistaakseni oli tarkka malli.
Aivan, S40 muistaakseni oli tarkka malli.
Aika monta Duratecia rääkänneenä... ei tuo nyt iihan noin mene. Vuosimallista riippuen saattaa olla sitä ja tätä muuta (ei yleisesti ottaen katastrofaalista vauriota, mutta asioita kuten tyhjäkäyntimoottori jne).Fordin kanssa yhteistyössä tehty käyttää fordin duratec koneita, mitkä syö kaikki öljyä, enemmän tai vähemmän, yleensä enemmän (siis luokkaa 1-2l/1000km).
Aika monta Duratecia rääkänneenä... ei tuo nyt iihan noin mene. Vuosimallista riippuen saattaa olla sitä ja tätä muuta (ei yleisesti ottaen katastrofaalista vauriota, mutta asioita kuten tyhjäkäyntimoottori jne).
En väitä siis vastaan, mutta voihan noita olla aina yksilöitä. Itsellä on ollut omistuksessa tai olen ollut yksi pääasiallisista kuskeista öööö ainakin 5:n eri Duratec koneisen kanssa (1.6, 1.8 ja 2.0 vapareita 110hp-170hp tehoilla) ja hyvin vaivattomia olivat yhtä lukuunottamatta.Muutaman kanssa tekemisissä olleena ja yhden itse omistaneena niin kaikki söi öljyä. Oma onneksi oli ollut hyvällä huollolla niin öljynkulutus oli minimalistista, mutta 15tkm välillä hävisi mittatikun maksimista minimiin, eli noin 0,7l. Muut sitten söi juurikin tuo 1-2l/1000km ja ainoa mikä siihen auttaa on mäntä remppa.
Lähinnä siksi varoittelen tuosta öljynkulutuksesta, sitä kun ei näe vasta kuin hetken ajon jälkeen ja huonolla huollolla ja väärällä öljyllä noi kaikki alkaa sitä öljyä syömään, +20v vanhoissa kun huolto voi olla mitä vain.
Niitä öljysyöppöjä mazdan L koneita ei ole olemassa 1.6 koossa. 1.8 ja 2.0 vaan eurofordeissa ollut sen moottoriperheen tuotoksia 110-145hv välillä.En väitä siis vastaan, mutta voihan noita olla aina yksilöitä. Itsellä on ollut omistuksessa tai olen ollut yksi pääasiallisista kuskeista öööö ainakin 5:n eri Duratec koneisen kanssa (1.6, 1.8 ja 2.0 vapareita 110hp-170hp tehoilla) ja hyvin vaivattomia olivat yhtä lukuunottamatta.
MK2 Focus 1.6 Duratec Ti VCT 115hp oli tuo pienin 115hp kone ja MK1 Focus ST170 omasi 2.0 Duratec-ST 170hp koneen. Muut kokemukset ovat sitten mistä tahansa Mondeoista ties mihin. Mazdan L moottoreista en muista enää sen kummempaa. Nuo omani ovat olleet nimenomaan nimellä Duratec joten katson niiden luonnollisesti olevan Duratec perhettä ja siten etteivät kaikki Duratecit syö öljyä.Niitä öljysyöppöjä mazdan L koneita ei ole olemassa 1.6 koossa. 1.8 ja 2.0 vaan eurofordeissa ollut sen moottoriperheen tuotoksia 110-145hv välillä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.Itsellä on noita duratec -mondeoita ollut neljä joista kolme killitti reilusti öljyä, kaikkien kilsat siinä 210-265tkm. Eniten ajettu ei syönyt lainkaan. Eipä noiden toiminnassa silti huomannut mitään, piti vain muistaa sillointällöin lisätä öljyä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.
EDIT: Ja tosiaa nuo Focukset eivät syöneet yhtän öljyä. Toinen oli 80tkm (tuo 115hp nuhapumppu) ajettu ostaessa ja toinen oli 200tkm (ST170) ajettu ostaessa.
Mk3 2002-2006 väliltä, 2kpl 110hv ja 2kpl 125hv. Toinen noista 110 heppaisista ei syönyt öljyä.Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.
EDIT: Ja tosiaa nuo Focukset eivät syöneet yhtän öljyä. Toinen oli 80tkm (tuo 115hp nuhapumppu) ajettu ostaessa ja toinen oli 200tkm (ST170) ajettu ostaessa.
Esittelyautoa katselin, etuna että saisin kesäksi, ei tarttisi odotella syksyyn/alkutalveen. Talvirenkaat tulisi kaupan päälle, lisäksi sähköpenkit eteen. Muuutaman tonnin etu siis. Auto tosin on vielä ajossa, eli etukäteen hankkimassa. Mitähän tässä pitäisi ottaa huomioon?
Miksiköhän koko PK seudun tiet ovat käytännössä auraamattomat ja suolaamattomat? Lunta tullut taivaan täydeltä, mutta tiet aivan ala-arvoisessa kunnossa tänään. Kehä 1:llä lunta varmaan 10 cm ja kaistojen välisissä valleissa enemmänkin. Tampereen moottoritie auraamaton ja röpöpinta . Ovatko laittaneet auraus- ja suolauskaluston jo kellariin ja lähteneet kesälomille ? Vai mistä on kysymys ? Kyllähän tämä oli tiedossa että lunta tulee.
Miksiköhän koko PK seudun tiet ovat käytännössä auraamattomat ja suolaamattomat? Lunta tullut taivaan täydeltä, mutta tiet aivan ala-arvoisessa kunnossa tänään. Kehä 1:llä lunta varmaan 10 cm ja kaistojen välisissä valleissa enemmänkin. Tampereen moottoritie auraamaton ja röpöpinta . Ovatko laittaneet auraus- ja suolauskaluston jo kellariin ja lähteneet kesälomille ? Vai mistä on kysymys ? Kyllähän tämä oli tiedossa että lunta tulee.
Kyllä lunta satoi tavlella enemmänkin ja tiet olivat paremmassa kunnossa. Kehä1 kuitenkin käsittääkseni aika tärkeä väylä, josta auraushommat olisi hyvä vaikka aloittaa.Auraus on lajina sellainen, ettei töitä voi tehdä etukäteen eikä siihen voi ottaa ns lentävää lähtöä, vaan pitää odottaa että lumi on maassa ja lähtö kynnys täynnä. Sitten ku lunta sataa isoilla alueilla paljon, on väistämätöntä että jonnekkin sitä kertyy enemmän. Aurat ei ehdi joka paikkaan yhtä aikaa, ja usein rankan lumisateen aikana kun aurausreitti on ajettu läpi, on aloituspaikassa jo uusi auraustarve ja kierroksen saa aloittaa alusta.
Pakkasella lumi ei tarraa kiinni. Eli liikenne pitää tien "kunnossa"Kyllä lunta satoi tavlella enemmänkin ja tiet olivat paremmassa kunnossa. Kehä1 kuitenkin käsittääkseni aika tärkeä väylä, josta auraushommat olisi hyvä vaikka aloittaa.
Ota toisesta suunnasta kuva niin saa paremman arvion syyvyydestä.Onko automaattisesti rengas vaihtoon vai voiko tuollaisen esim liimata takaisin? Osuttu kanttariin siis, kuskille moitteita.
Jos tuo on "kanttarisuojauksella" oleva rengas, itse voisin ajaa jos et ole mikään painavin auto ja tapana ajaa mutkiin niin paljoa kun autosta lähtee.Mittasin myös tulitikulla ja näyttäisi olevan n. 0,7cm tuo syväys.