Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Saako autoon asentaa tällaiset heijastavat tarranauhat turvallisuutta luomaan..?

kuva_2024-04-09_200826635.png
Sanoisin että tuskin. Ja varmasti ei jos ei löydy e merkkejä.
 
Saako autoon asentaa tällaiset heijastavat tarranauhat turvallisuutta luomaan..?

kuva_2024-04-09_200826635.png
3M ainakin valmistaa tuohon tarkoitukseen teippiä ja sillä teipillä on vaadittava hyväksyntä liikennekäyttöön.
 
Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin, näistä ei siis mitää valittamista.

Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.

Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.

Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
 
Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat oli lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin. Ratti on hieman vinossa tuossa ja käyn aurauskulmat katsomassa myöhemmin.

Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.

Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi.
Kulmat kuntoon ja sen jälkeen uusi kokeilu.

Jos on vain ST-line, ei ST, ei tuo ihan normaalilta kuulosta että hakee joka paikkaan. ST+nopea ohjaus=veteli sinne ja tänne ja sai kokoajan ohjata. MK7:sta ei ole kokemusta kuin ST:stä mutta MK8:a olen ajanut niin Vignalella kuin omistanut ST:n ja ero on varsin selkeä Vignale vs ST välillä.
 
Kulmat kuntoon ja sen jälkeen uusi kokeilu.

Jos on vain ST-line, ei ST, ei tuo ihan normaalilta kuulosta että hakee joka paikkaan. ST+nopea ohjaus=veteli sinne ja tänne ja sai kokoajan ohjata. MK7:sta ei ole kokemusta kuin ST:stä mutta MK8:a olen ajanut niin Vignalella kuin omistanut ST:n ja ero on varsin selkeä Vignale vs ST välillä.

Juu ST-Line tämä Foordi. Elikkäs käyn nuo kulmat katsomassa kuntoon ja katsoo sitten tilannetta :tup:
 
Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.

Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.

Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Ratin tuntuukin kuulua hiukan jäykemmältä kesärenkailla. Ilmeisesti siksi koska kesärenkaat ovat pitävämmät?
 
Ratin tuntuukin kuulua hiukan jäykemmältä kesärenkailla. Ilmeisesti siksi koska kesärenkaat ovat pitävämmät?

Aivan varmasti. Eikä tuo haittaa, mainitsin vain. Lähinnä toi puskeminen (ja mahdollinen tuo ratti-vinossa ilmiö aurauskulmien takia), jos voi vaikuttaa millään tavalla.

Onkos muute ehdottaa mestaa jossa nuo ohjauskulmat kannattaa käydä tarkistuttaa? Ihan jos jengillä on positiivisia kokemuksia eri lafkoista.
 
Lähinnä toi puskeminen (ja mahdollinen tuo ratti-vinossa ilmiö aurauskulmien takia), jos voi vaikuttaa millään tavalla.

Itsellä aikoinaan samanlainen ja ikäinen ST-Line fiesta, ei se muistaakseni mitenkään puskenut kesärenkailla, vähän toki haki uria tiessä enemmän kun oli leveämpää rengasta ja pienempää profiilia.
 
Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin, näistä ei siis mitää valittamista.

Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.

Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.

Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Pyöränkulmat tarkistukseen. Itsellä oli vastaavanlaista oireilua, talvirenkailla ei kaiketi löysemmän rakenteen ja heikomman pidon vuoksi huomannut, mutta kun kesärenkaat laittoi alle, niin älytön vetely joka uraan, ihan yllättäen saattoi lähteä vetämään oikealle tai vasemmalle. Kaistalla pysyminen kävi työstä. Takana oli kulmat selkeästi harituksella ja auton käytös rauhoittui kulmien säätämisen jälkeen.
 
Ottaakohan poliisit työn alle kansalaisten itte toimittama kameratallenteet liikennesääntöjen rikkojista, vai nauravatko pihalle? Tekisi mieli niin kovasti toimittaa videotallenteen yhdestä punaista päin ajavaa kuskista, prkl
 
Ottaakohan poliisit työn alle kansalaisten itte toimittama kameratallenteet liikennesääntöjen rikkojista, vai nauravatko pihalle? Tekisi mieli niin kovasti toimittaa videotallenteen yhdestä punaista päin ajavaa kuskista, prkl
Riippuu aikalailla törkeydestä. En jaksa uskoa että tekevät yhtään mitään punaisia päin ajavan kohdalla jos ei ole kuskista naamakuvaa yms yms.
 
Tuli tuohon mun -17 ST-line Fiestaan vaihdettua kesärenkaat. Ostin siis auton mitä, kuukausi sitten. Talvirenkaat lähes uudet ja niillä ajaminen oli yllättävän pehmoista ja hiljaista. Yllätyin, näistä ei siis mitää valittamista.

Enivei, kesärenkailla tuntuu, että meinaa kaara puskee joko vasemmalle tai oikealle riippuen, että miten tie on vinossa tai tulee epätasaisuuksia vastaan. Rattikin tuntuu hieman jäykemmältä. Renkaat on toki kuluneet ja ei ihan tasaisesti edes (viimeistää ensi kesänä ostan uudet nakit). Toki nuo renkaat on 17" leveämmillä vanteilla (talvirenkaat on 16"), jotkut Michelinin Sportit, tiedä onko näillä mitää merkitystä tuohon ajotuntumaan.

Käyn nyt kuitenkin aurauskulmat tarkistuttaa esim. Vianorilla kun pahin rennkaanvaihtokausi on ohi. Ratti on myös hieman vinossa tuossa. Tai siis kun pitää rattia suorassa niin kaartaa aavistuksen oikealle.

Mutta onko antaa mitää vinkkejä noin muuten?
Puskeminen tarkoittaa aliohjautumista, eli kun etupään sivuttaispito on takapäätä heikompi.

Kuvauksesi kuulosti ennemminkin vetelyltä. Leveä, matala ja jäykkäolkainen (etenkin kesärengas, merkeissäkin on eroja) rengas voi urissa tai muissa tien epätasaisuuksissa kulkea suureksi osaksi reunapalojen voimalla. Jos silloin sattuu olemaan vetoa päällä (ylämäki tai voimakas kiihdytys), tämä renkaan reunalla vaikuttava kitkavoima voi kääntää äkillisesti pyöriä (ja rattia). Kuljettajan pitää olla hereillä, koska samalla auton kulkusuuntakin muuttuu.

Pyöränkulmien säätäminen voi auttaa, mutta tuskin kokonaan poistaa vetelyä. Autoissa on vakiona erilaisia pyöränkulmia, ja sitä myöten toiset automallit ovat herkempiä vetelemään. Etuveto ja normaalia suurempi tehopainosuhde lisää vetelyherkkyyttä.

Uusia renkaita ostaessa kannattaa testeistä etsiä sellaisia, joiden uraherkkyys on pieni. Pykälää kapeammat ja korkeammat renkaat auttaisivat, mutta eivät välttämättä sovi nykyisille vanteille tai ovat normikokoa selvästi kalliimmat. Järeämpi ratkaisu on ostaa pienemmät vanteet, joille saa selvästi kapeammat ja korkeammat renkaat.

Kevät on nastarenkaiden urauttamien ja roudan runtelemien teiden takia pahinta aikaa ajaa ura-/vetelyherkällä autolla. Kesällä on jo helpompaa, ja renkaiden uusiminen parantaa entisestään. Jos uusillakin renkailla vetelee epänormaalin paljon suhteessa automallin koeajoihin (tai uudet renkaat alkavat kulua epätasaisesti), säädättäisin pyöränkulmat kuntoon. Jos sekään ei auta riittävästi, vaihtaisin 15" tai 16". Viimeisenä koko auton, mutta tuskin on tarvetta siihen.
 
Ehdot | Hedin Automotive

Mainossivuilla Hedin mainostaa Certified-takuun kattavan mm. moottorin ja voimansiirron vikoja, mutta tarkoissa takuuehdoissa korjattavat mekaaniset ja elektroniset komponentit-kohta on tyhjä. Onko kokemuksia tuosta takuusta että saako sen piikkiin menemään vikoja, mitä mainostavat korjaavansa? Hyvin ovat muistaneet luetella takuun ulkopuoliset viat kuitenkin.
 
Kuinka paljon kulmat tai renkaat vois vaikuttaa, kun ihmettelen tämä mun CLK:ta. Talvirenkailla 225-45-17 ajettavuus on aika hyvä, menee auto suoraan jne, mutta kesärenkaat, jotka on 225-40-18 on ajettavuus aika karsea. Joka ikisen uran löytää ja esim kun kiihdytin motarille tässä kohtaa: Motari niin ei meinaa kaista riittää, kun auto vetää sinne tänne. Ohjauksessa tuntuu myös ihmeellistä vetelyä, niinkuin olis etuveto kyseessä.

Talvella taas ei mitään ongelmia, auto menee nätisti suoraan ja ohjauksessa ei tunnu ihmeellisyyksiä. Trianglen renkaat kesä ja talvikäytössä. Vanteet on talveksi ostettu tori.fi, en oikein niistä muuta tiedä, kun että edellinen omistaja sanoi olleen Mersussa ja hyvin ne autoon menee. Kesävanteet on 18" Mersun omat vanteet ja tuli auton mukana.
 
Kuinka paljon kulmat tai renkaat vois vaikuttaa, kun ihmettelen tämä mun CLK:ta. Talvirenkailla 225-45-17 ajettavuus on aika hyvä, menee auto suoraan jne, mutta kesärenkaat, jotka on 225-40-18 on ajettavuus aika karsea. Joka ikisen uran löytää ja esim kun kiihdytin motarille tässä kohtaa: Motari niin ei meinaa kaista riittää, kun auto vetää sinne tänne. Ohjauksessa tuntuu myös ihmeellistä vetelyä, niinkuin olis etuveto kyseessä.

Talvella taas ei mitään ongelmia, auto menee nätisti suoraan ja ohjauksessa ei tunnu ihmeellisyyksiä. Trianglen renkaat kesä ja talvikäytössä. Vanteet on talveksi ostettu tori.fi, en oikein niistä muuta tiedä, kun että edellinen omistaja sanoi olleen Mersussa ja hyvin ne autoon menee. Kesävanteet on 18" Mersun omat vanteet ja tuli auton mukana.
Itsellä oli aikanaan niin raju ero etten huomannut että kanttariin väistämisen jälkeen etupään moottorin/askin yms kiinnike oli paskana ja aina kun oli yhtään kaasua, auto meni suoraan ja kun päästi kaasun niin veti aika rajusti vasemmalle. Talvinakit peittivät tuon sen verran hyvin etten huomannut ongelmaa ennen kesärenkaiden vaihtoa (juu toki takuulla paheni talven aikana ja tottui vähitellen, mutta silti).

Ja toki ero kesä/talvirenkailla on aina iso. Tuohon vielä mahdollisesti leveämmät kesärenkaat talven urissa niin eipä tuo yllätä.
 
Olisi tyhmä kysymys pyöränmuttereihin liittyen. Tarvikevanteista on mutterit kadonnut ja pitäisi uudet hankkia. Miten osaan valita oikeanlaiset kun niitä löytyy kartiolla, pallokartiolla jne?
 
Olisi tyhmä kysymys pyöränmuttereihin liittyen. Tarvikevanteista on mutterit kadonnut ja pitäisi uudet hankkia. Miten osaan valita oikeanlaiset kun niitä löytyy kartiolla, pallokartiolla jne?
Liikkeeseen kyselemään. Helpoin ja nopein tapa. Kuten sanoit, noita on miljoonaa erilaista. Toki tarvikevalmistajan nettisivuiltakin voisi löytyä info.
 
Laina-autolla Tallinnaan menossa. Ilmeisesti tarvitsen jonkinlaisen valtakirjan auton viemiseen, mutta ei kai sen tarvitse mikään autoliiton maksullinen lirpake olla?

Omaisen auto, jossa ei ole rahoitusta.
 
Laina-autolla Tallinnaan menossa. Ilmeisesti tarvitsen jonkinlaisen valtakirjan auton viemiseen, mutta ei kai sen tarvitse mikään autoliiton maksullinen lirpake olla?

Omaisen auto, jossa ei ole rahoitusta.

Ei tartte olla autoliiton lärpäke. Sit pitää olla rekisteriotteen ykkösosa kans mukana sen valtakirjan kaverina.
 
Olis nuorelle hakusessa ensiauto ja yksi vaihtoehto olis 2000-luvun alkupuolen S-sarjan Volvo. Kilsoja rontin päältä 200tkm ja bensakone automaattilootalla. Onkohan noissa jotain riskejä? Miten nuo lootat kestää?
 
S-sarja ei nyt varsinaisesti kerro vielä mitään, S40, S60, S70 ja S80 on kaikki ihan eri tekniikan pelejä
 
Olis nuorelle hakusessa ensiauto ja yksi vaihtoehto olis 2000-luvun alkupuolen S-sarjan Volvo. Kilsoja rontin päältä 200tkm ja bensakone automaattilootalla. Onkohan noissa jotain riskejä? Miten nuo lootat kestää?
2003 V70 oli ainaki tomaattilootan öljynvaihtoväli mielestäni aika lyhyt ja ammattilaisella hintava. En sitten tiedä oliko työ vai aineet se kallis osa
 
Fordin kanssa yhteistyössä tehty käyttää fordin duratec koneita, mitkä syö kaikki öljyä, enemmän tai vähemmän, yleensä enemmän (siis luokkaa 1-2l/1000km).
Aika monta Duratecia rääkänneenä... ei tuo nyt iihan noin mene. Vuosimallista riippuen saattaa olla sitä ja tätä muuta (ei yleisesti ottaen katastrofaalista vauriota, mutta asioita kuten tyhjäkäyntimoottori jne).
 
Aika monta Duratecia rääkänneenä... ei tuo nyt iihan noin mene. Vuosimallista riippuen saattaa olla sitä ja tätä muuta (ei yleisesti ottaen katastrofaalista vauriota, mutta asioita kuten tyhjäkäyntimoottori jne).

Muutaman kanssa tekemisissä olleena ja yhden itse omistaneena niin kaikki söi öljyä. Oma onneksi oli ollut hyvällä huollolla niin öljynkulutus oli minimalistista, mutta 15tkm välillä hävisi mittatikun maksimista minimiin, eli noin 0,7l. Muut sitten söi juurikin tuo 1-2l/1000km ja ainoa mikä siihen auttaa on mäntä remppa.

Lähinnä siksi varoittelen tuosta öljynkulutuksesta, sitä kun ei näe vasta kuin hetken ajon jälkeen ja huonolla huollolla ja väärällä öljyllä noi kaikki alkaa sitä öljyä syömään, +20v vanhoissa kun huolto voi olla mitä vain.
 
Muutaman kanssa tekemisissä olleena ja yhden itse omistaneena niin kaikki söi öljyä. Oma onneksi oli ollut hyvällä huollolla niin öljynkulutus oli minimalistista, mutta 15tkm välillä hävisi mittatikun maksimista minimiin, eli noin 0,7l. Muut sitten söi juurikin tuo 1-2l/1000km ja ainoa mikä siihen auttaa on mäntä remppa.

Lähinnä siksi varoittelen tuosta öljynkulutuksesta, sitä kun ei näe vasta kuin hetken ajon jälkeen ja huonolla huollolla ja väärällä öljyllä noi kaikki alkaa sitä öljyä syömään, +20v vanhoissa kun huolto voi olla mitä vain.
En väitä siis vastaan, mutta voihan noita olla aina yksilöitä. Itsellä on ollut omistuksessa tai olen ollut yksi pääasiallisista kuskeista öööö ainakin 5:n eri Duratec koneisen kanssa (1.6, 1.8 ja 2.0 vapareita 110hp-170hp tehoilla) ja hyvin vaivattomia olivat yhtä lukuunottamatta.
 
En väitä siis vastaan, mutta voihan noita olla aina yksilöitä. Itsellä on ollut omistuksessa tai olen ollut yksi pääasiallisista kuskeista öööö ainakin 5:n eri Duratec koneisen kanssa (1.6, 1.8 ja 2.0 vapareita 110hp-170hp tehoilla) ja hyvin vaivattomia olivat yhtä lukuunottamatta.
Niitä öljysyöppöjä mazdan L koneita ei ole olemassa 1.6 koossa. 1.8 ja 2.0 vaan eurofordeissa ollut sen moottoriperheen tuotoksia 110-145hv välillä.
 
Niitä öljysyöppöjä mazdan L koneita ei ole olemassa 1.6 koossa. 1.8 ja 2.0 vaan eurofordeissa ollut sen moottoriperheen tuotoksia 110-145hv välillä.
MK2 Focus 1.6 Duratec Ti VCT 115hp oli tuo pienin 115hp kone ja MK1 Focus ST170 omasi 2.0 Duratec-ST 170hp koneen. Muut kokemukset ovat sitten mistä tahansa Mondeoista ties mihin. Mazdan L moottoreista en muista enää sen kummempaa. Nuo omani ovat olleet nimenomaan nimellä Duratec joten katson niiden luonnollisesti olevan Duratec perhettä ja siten etteivät kaikki Duratecit syö öljyä.
 
Itsellä on noita duratec -mondeoita ollut neljä joista kolme killitti reilusti öljyä, kaikkien kilsat siinä 210-265tkm. Eniten ajettu ei syönyt lainkaan. Eipä noiden toiminnassa silti huomannut mitään, piti vain muistaa sillointällöin lisätä öljyä.
 
Itsellä on noita duratec -mondeoita ollut neljä joista kolme killitti reilusti öljyä, kaikkien kilsat siinä 210-265tkm. Eniten ajettu ei syönyt lainkaan. Eipä noiden toiminnassa silti huomannut mitään, piti vain muistaa sillointällöin lisätä öljyä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.

EDIT: Ja tosiaa nuo Focukset eivät syöneet yhtän öljyä. Toinen oli 80tkm (tuo 115hp nuhapumppu) ajettu ostaessa ja toinen oli 200tkm (ST170) ajettu ostaessa.
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.

EDIT: Ja tosiaa nuo Focukset eivät syöneet yhtän öljyä. Toinen oli 80tkm (tuo 115hp nuhapumppu) ajettu ostaessa ja toinen oli 200tkm (ST170) ajettu ostaessa.

MK3 ne pahimmat ongelmat oli 1.8 110hv ja 2.0 145hv. Öljynsyönnin huomasi tosiaan vasta isommilla metreillä, omaani tein 150tkm moottorin sisäpesun pariin kertaan ja sen jälkeen öljyt vaihtoon aina Fordin omilla öljyillä max 1v/15tkm välein ja se ei tosiaan juuri öljyä syönnyt ja ajoin sen 300tkm asti.

Kaverilla oli 2.0 joka söi 2l/100km ja siihen ei pesut auttanut, tehtiin mäntäremppa ja vanhoissa männissä oli öljyrenkaat ja kanavat aivan karstan tukkimat, mutta sekin lopetti sen korjauksen jälkeen öljyn syönnin.

Pahinta tuolle koneelle oli väärät öljyt ja öljynvaihdon laiminlyönti mikä sai öljyrenkaat tukkoon.
 
Hyvää keskustelua saatiin tästä kysymyksestä :smile: Tänään mennään varmaan potkimaan renkaita paikan päälle. Mutta tuon öljynkulutuksen lisäksi, ja mahdollisten tiheiden automaattilootan huoltovälien lisäksi ei mitään suurempaa pitäisi olla? Kiitoksia kaikille vastanneille!
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä koneita ja minkä koppaisia? Itse painelin MK3-4 ja jonkin verran tuolla tuoreimmalla. Luonnollisesti koska työsuhdeautoja... niitä ei todellakaan säälitty ja ei ollut yhtään ongelmaa jatkuvan tankkaamisen lisäksi (tuli aika monesti ajettua tankki kuivaksi vuorokaudessa). MK3:ssa oli muistaakseni se 115hp-125hp variantit ja uudemmissa se 145hp tms kone. Kilsoja oli yleensä nollasta sinne 150tkm paikkeille ennen uudempaan vaihtoa.

EDIT: Ja tosiaa nuo Focukset eivät syöneet yhtän öljyä. Toinen oli 80tkm (tuo 115hp nuhapumppu) ajettu ostaessa ja toinen oli 200tkm (ST170) ajettu ostaessa.
Mk3 2002-2006 väliltä, 2kpl 110hv ja 2kpl 125hv. Toinen noista 110 heppaisista ei syönyt öljyä.

Hyviä käyttöautoja silti, hyvä ajaa ja halpa hankkia jos pitää vain päästä paikasta toiseen.
 
Esittelyautoa katselin, etuna että saisin kesäksi, ei tarttisi odotella syksyyn/alkutalveen. Talvirenkaat tulisi kaupan päälle, lisäksi sähköpenkit eteen. Muuutaman tonnin etu siis. Auto tosin on vielä ajossa, eli etukäteen hankkimassa. Mitähän tässä pitäisi ottaa huomioon?
 
Esittelyautoa katselin, etuna että saisin kesäksi, ei tarttisi odotella syksyyn/alkutalveen. Talvirenkaat tulisi kaupan päälle, lisäksi sähköpenkit eteen. Muuutaman tonnin etu siis. Auto tosin on vielä ajossa, eli etukäteen hankkimassa. Mitähän tässä pitäisi ottaa huomioon?

Ei tuossa mitään ihmeempää. Riippuen maahantuojasta, eskarin pitää olla liikkeen nimissä 3kk (voi vaihdella), ja sitten saa myydä. Yritä nyt ainakin saada se keploteltua itselle heti kun on sentään rekisterissä, olkoot sitten vaikka liikeen nimissä puuttuvan ajan. Kyllä ne konstit keksii millä saada uusi esittelyauto entisen tilalle.
 
Miksiköhän koko PK seudun tiet ovat käytännössä auraamattomat ja suolaamattomat? Lunta tullut taivaan täydeltä, mutta tiet aivan ala-arvoisessa kunnossa tänään. Kehä 1:llä lunta varmaan 10 cm ja kaistojen välisissä valleissa enemmänkin. Tampereen moottoritie auraamaton ja röpöpinta . Ovatko laittaneet auraus- ja suolauskaluston jo kellariin ja lähteneet kesälomille ? Vai mistä on kysymys ? Kyllähän tämä oli tiedossa että lunta tulee.
 
Miksiköhän koko PK seudun tiet ovat käytännössä auraamattomat ja suolaamattomat? Lunta tullut taivaan täydeltä, mutta tiet aivan ala-arvoisessa kunnossa tänään. Kehä 1:llä lunta varmaan 10 cm ja kaistojen välisissä valleissa enemmänkin. Tampereen moottoritie auraamaton ja röpöpinta . Ovatko laittaneet auraus- ja suolauskaluston jo kellariin ja lähteneet kesälomille ? Vai mistä on kysymys ? Kyllähän tämä oli tiedossa että lunta tulee.

Ihan sellainen juttu, jos lunta sataa kokoajan teitä ei suolata (suola laimenee ja aiheuttaa liukkautta). Se, miksi teitä ei ole aurattu, on ihan toinen juttu. Veikkaan, että kalustua on liikenteessä se mitä on saatu liikkeelle.
 
Miksiköhän koko PK seudun tiet ovat käytännössä auraamattomat ja suolaamattomat? Lunta tullut taivaan täydeltä, mutta tiet aivan ala-arvoisessa kunnossa tänään. Kehä 1:llä lunta varmaan 10 cm ja kaistojen välisissä valleissa enemmänkin. Tampereen moottoritie auraamaton ja röpöpinta . Ovatko laittaneet auraus- ja suolauskaluston jo kellariin ja lähteneet kesälomille ? Vai mistä on kysymys ? Kyllähän tämä oli tiedossa että lunta tulee.

Olisiko kilpailutetuissa auraussopimuksissa jo tämän "kauden" sopimus päättynyt. Kaupungin oma kalusto ei riitä millään joka paikkaan.
 
Auraus on lajina sellainen, ettei töitä voi tehdä etukäteen eikä siihen voi ottaa ns lentävää lähtöä, vaan pitää odottaa että lumi on maassa ja lähtö kynnys täynnä. Sitten ku lunta sataa isoilla alueilla paljon, on väistämätöntä että jonnekkin sitä kertyy enemmän. Aurat ei ehdi joka paikkaan yhtä aikaa, ja usein rankan lumisateen aikana kun aurausreitti on ajettu läpi, on aloituspaikassa jo uusi auraustarve ja kierroksen saa aloittaa alusta.

Kyllähän se tiellä liikkujalla on ollut tiedossa, että lunta nyt tulee, jolloin ajoajan, reitin ja varustuksen on voinut valita kelin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Auraus on lajina sellainen, ettei töitä voi tehdä etukäteen eikä siihen voi ottaa ns lentävää lähtöä, vaan pitää odottaa että lumi on maassa ja lähtö kynnys täynnä. Sitten ku lunta sataa isoilla alueilla paljon, on väistämätöntä että jonnekkin sitä kertyy enemmän. Aurat ei ehdi joka paikkaan yhtä aikaa, ja usein rankan lumisateen aikana kun aurausreitti on ajettu läpi, on aloituspaikassa jo uusi auraustarve ja kierroksen saa aloittaa alusta.
Kyllä lunta satoi tavlella enemmänkin ja tiet olivat paremmassa kunnossa. Kehä1 kuitenkin käsittääkseni aika tärkeä väylä, josta auraushommat olisi hyvä vaikka aloittaa.
 
Luulisi että pkseudulla kehät ja länäri + turun, hämeenlinnan, tuusulan ja lahdenväylät olisi priorisoiduimpia väyliä. Toisaalta ne monine kaistoineen vie myös eniten aurauskapasiteettia. Sitten vielä lisäksi se, että ison väylän aukiolemisesta ei ole suurta hyötyä, jos liikenne jumiutuu vaikkapa auraamattomaan mäkeen heti isommalta väylältä poistuttaessa.
 
Kyllä lunta satoi tavlella enemmänkin ja tiet olivat paremmassa kunnossa. Kehä1 kuitenkin käsittääkseni aika tärkeä väylä, josta auraushommat olisi hyvä vaikka aloittaa.
Pakkasella lumi ei tarraa kiinni. Eli liikenne pitää tien "kunnossa"
 
20240419_212218.jpg


Onko automaattisesti rengas vaihtoon vai voiko tuollaisen esim liimata takaisin? Osuttu kanttariin siis, kuskille moitteita.
 
Mittasin myös tulitikulla ja näyttäisi olevan n. 0,7cm tuo syväys.
 

Liitteet

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    111,1 KB · Luettu: 130

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 029
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom