Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jos hommaa vetokoukullisen auton, minkälainen max vetomassa saisi vähintään olla jotta hommassa on järkeä?

Tarve koukulle tosi vähäinen, lähinnä jos joskus tarvii muuttaa tai muuten liikuttaa vuokrattavassa peräkärryssä jotain pesukonetta tms.

Yhdessä nettiauton autossa 450kg, random kärry jonka kuuklasin painaa 180kg, jäisi 270kg varaa. Äkkiseltään tuntuu paljolta tuo 270kg, mutta riittääkö silti :hmm:
Vetomassan kannattaisi olla 750kg tai ainakin lähellä. Tämä on siis jarruttoman kärryn maksimi (+ aisapainoa saa laittaa 75kg). Kuomullinen 1-akselinen jarruton kärry painaa helposti n. 300-350kg, eikä siinä tuollaisella 450kg vetomassalla jää kovinkaan paljoa kuljetusvaraa. Toki riski joutua kärryn punnitukseen lähentelee nollaa, olettaen, että lastaa kärryn järkevästi eikä se irtoa ajaessa tai lähde heittelehtimään ja ajaudu ojaan sen takia. Kuomuton kärry on toki kevyempi, mutta ensimmäisen vesisateen jälkeen sitä kuomua toivoo.
 
Mahtaakohan tällaisella pumpulla oikeasti tehdä mitään? Tuntuu aika uskomattomalta ajatukselta, että noin pieni vekotin jaksaisi pumpata ilmaa auton renkaisiin.

 
Mahtaakohan tällaisella pumpulla oikeasti tehdä mitään? Tuntuu aika uskomattomalta ajatukselta, että noin pieni vekotin jaksaisi pumpata ilmaa auton renkaisiin.

Kyllä nuo pumppaavat. Hitaasti mutta varmasti. Xiaomin malli on ainakin ollut suosittu. Fillareissakin on aika rajuja paineita joten kyllä ne auton paineet saadaan kuntoon mutta ei niin vikkelään. Itsellä ei tarkempaa kokemusta, kuunnellut vain sivusta kokemuksia.
 
Joo, mulla on sellanen Xiaomi, kyllä se ainakin autonrenkaaseen henkee saa riittävästi.. Ei tosiaan nopein mahdollinen vehjes mut ei nyt tuntikausiakaan kestä.
 
Tuollainen Xiaomin malli oli minullakin ja hyvin sillä täytti autonrenkaat, ei mitään ongelmia. Toki se laite kuumeni kyllä kun/jos 4kpl renkaita piti täyttää paljollakin ilmalla. Mutta, sellaiseen normi paineidentarkasteluun/lisäämiseen menee kyllä muitta mutkitta.

Mutta, sitten mitä tulee itse Xiaomiin, niin minulla alkoi jo vuoden jälkeen akkuongelmia olla, joten en tiedä uskaltaisinko suositella tuollaisen ostoa.
 
Tuli kiveniskemä tuulilasiin. Ei ole paha, mutta jos alkaa halkeilla ylös tai sivuille, ei mene katsastuksesta läpi. Kasko on, mutta en ole vielä katsonut, mitä se korvaa.

Jos kasko ei korvaa, kannattaako kokeilla korjautamista? Mainostavat kyllä korjaavansa kiveniskut, mutta onko ne korjausket oikeasti toimivia?
 
Tuli kiveniskemä tuulilasiin. Ei ole paha, mutta jos alkaa halkeilla ylös tai sivuille, ei mene katsastuksesta läpi. Kasko on, mutta en ole vielä katsonut, mitä se korvaa.

Jos kasko ei korvaa, kannattaako kokeilla korjautamista? Mainostavat kyllä korjaavansa kiveniskut, mutta onko ne korjausket oikeasti toimivia?

Ne iskemät pitäisi suojata teipillä ja korjata kohtuu nopeasti ennenkuin sinne pääsee likaa.

Jos kaskossa on lasivakuutus niin korjaus on yleensä ilmainen.
 
Tuli kiveniskemä tuulilasiin. Ei ole paha, mutta jos alkaa halkeilla ylös tai sivuille, ei mene katsastuksesta läpi. Kasko on, mutta en ole vielä katsonut, mitä se korvaa.

Jos kasko ei korvaa, kannattaako kokeilla korjautamista? Mainostavat kyllä korjaavansa kiveniskut, mutta onko ne korjausket oikeasti toimivia?
Kyllä noita porauksella on pelastettu paljon. Rajansa toki kaikella. Jos kaskossa on lasivakuutus, poraus on yleensä ilmaista ja ilman omavastuuta.
 
Taitaa olla myöhäistä sitten yrittää korjausta, koska on siitä jo useampi päivä kun se tuli ja näillä kurakeleillä siellä on varmasti paljon likaa :(

Pitää silti tarkastaa kasko. Ei kai se mitään muuta maksa kuin vaivan, jos käy jossain lasikorjaamolla näyttämässä sitä.
 
Taitaa olla myöhäistä sitten yrittää korjausta, koska on siitä jo useampi päivä kun se tuli ja näillä kurakeleillä siellä on varmasti paljon likaa :(

Pitää silti tarkastaa kasko. Ei kai se mitään muuta maksa kuin vaivan, jos käy jossain lasikorjaamolla näyttämässä sitä.
Et tosiaan häviä mitään. Itsellä rysähti helvetin iso kivi vastaantulleesta rekasta tuulilasiin ja isoin kivenisku mitä olen nähnyt. Kelasin että tulee halkeamaan vaikka kuinka poraisi enkä sitten jaksanut mennä. Olisi kai pitänyt. Kesti meinaan viikkoja ilman ongelmia pahimmissa halkeamista provosovissa keleissä, kunnes kerran pistin auton käyntiin ja jäin jauhamaan paskaa kesken harjailun ja liikenteeseen lähtiessä olikin sitten koko lasin alalaidan mittainen halkeama.
 
Jos minulla on renkaat, vanteet ja rengaspaineanturit (joissa venttiilit) niin onko siinä kaikki mitä tarvitaan osien suhteen pyörään? Sitten vaan yhteen ja tasapainotus?
 
Jos minulla on renkaat, vanteet ja rengaspaineanturit (joissa venttiilit) niin onko siinä kaikki mitä tarvitaan osien suhteen pyörään? Sitten vaan yhteen ja tasapainotus?
Lisää vielä mahdolliset soviterinkulat vanteen ja navan väliin. Prosessi on vanteet joihin lyödään venttiili/rengaspaineanturi/molemmat, renkaat vanteelle, paineet tappiin että rengas pamahtaa takuulla vanteelle, paineet karkeasti kuntoon, tasapainotus ja siitä autolle jossa sitten lyödään tuo muovirinkula jos sille on tarvetta vanteeseen ja pultit/mutterit kiinni, momenttiin kiristys ja paineet oikeaksi ja siinäpä se.
 
Lisää vielä mahdolliset soviterinkulat vanteen ja navan väliin. Prosessi on vanteet joihin lyödään venttiili/rengaspaineanturi/molemmat, renkaat vanteelle, paineet tappiin että rengas pamahtaa takuulla vanteelle, paineet karkeasti kuntoon, tasapainotus ja siitä autolle jossa sitten lyödään tuo muovirinkula jos sille on tarvetta vanteeseen ja pultit/mutterit kiinni, momenttiin kiristys ja paineet oikeaksi ja siinäpä se.
Kiitos paljon. Soviterinkulaa ei mielestäni tarvita, koska offsetti uusissa vanteissani on about sama kuin alkuperäisvanteissa. Aika paljon joutui googlailemaan alkuperäisen vanteen speksejä että löytyi niihin sopivat ja vielä silmääkin miellyttää.
 
Kiitos paljon. Soviterinkulaa ei mielestäni tarvita, koska offsetti uusissa vanteissani on about sama kuin alkuperäisvanteissa. Aika paljon joutui googlailemaan alkuperäisen vanteen speksejä että löytyi niihin sopivat ja vielä silmääkin miellyttää.

Toi puheena oleva soviterinkula EI ole spacer joka muuttaa offsetia vaan muovinen lirpake jonka tarkoitus on saada suuremmalla keskireiällä olevat vanteet istumaan keskiöön. Toki ostamalla oikeat vanteet ei noillekaan ole tarvetta. :cool:

Niinko tälläset juttuset

400x400_48539_74-581.jpg
:
 
Toi puheena oleva soviterinkula EI ole spacer joka muuttaa offsetia vaan muovinen lirpake jonka tarkoitus on saada suuremmalla keskireiällä olevat vanteet istumaan keskiöön. Toki ostamalla oikeat vanteet ei noillekaan ole tarvetta. :cool:

Niinko tälläset juttuset

400x400_48539_74-581.jpg
:
Juurikin nuo.
 
Toi puheena oleva soviterinkula EI ole spacer joka muuttaa offsetia vaan muovinen lirpake jonka tarkoitus on saada suuremmalla keskireiällä olevat vanteet istumaan keskiöön. Toki ostamalla oikeat vanteet ei noillekaan ole tarvetta. :cool:

Niinko tälläset juttuset

400x400_48539_74-581.jpg
:
Kiitos selvennyksestä. Uudet vanteet on oikealla keskireiällä, joten tuotakaan ei tarvita. Ainoa ero uusissa vs vanhat on offset ja sekin vain 50->48 joten ei silläkään pitäisi olla väliä.
 
En parempaa paikkaa keksinyt tälle kysymykselle. Kuinka yleinen on autoissa järjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti törmäyksen jälkeen? Tuossa katsoin YouTubesta ison määrän kojelautavideoita joissa tapahtuu kolareita. Aika usein ensimmäisen törmäyksen jälkeen esimerkiksi peräänajaja aiheuttaa vielä lisää osumia, koska kuski ei paina jarrua ollenkaan tai painaa liian vähän.

AEB nykyautoissa varmaan pitää jarrut pohjassa myös törmäyksen jälkeen? Onko kaikissa?
 
En parempaa paikkaa keksinyt tälle kysymykselle. Kuinka yleinen on autoissa järjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti törmäyksen jälkeen? Tuossa katsoin YouTubesta ison määrän kojelautavideoita joissa tapahtuu kolareita. Aika usein ensimmäisen törmäyksen jälkeen esimerkiksi peräänajaja aiheuttaa vielä lisää osumia, koska kuski ei paina jarrua ollenkaan tai painaa liian vähän.

AEB nykyautoissa varmaan pitää jarrut pohjassa myös törmäyksen jälkeen? Onko kaikissa?

Kaipa se on että mitä enemmän hienoa tekniikkaa löytyy, sitä useammin kuski muuttuu matkustajaksi. Tuossa alkutalvesta ajelin Teslan takana erittäin paskassa säässä, se ohitteli ja jarruvalot vilkkui vähän väliä, enkä usko että kuski edes koski polkimeen. On tää hienoo.
 
Kysytäänpäs pakoputkien tiivisteistä. Kun samalla OEM-numerolla L517-40-581 tuntuu löytyvän sekä laippamallista tiivistettä (Bosal 256-096) että tiivisterengasta (jollainen ilmeisesti Mazdan alkuperäinenkin on), niin pitäisikö siis periaatteessa kumman tyyppisen tiivisteen tahansa sopia asennettavaksi Bosalin putken kanssa? Entä olisiko jommankumman tyyppinen tiiviste suositeltavampi?
 
Miten tämä autovakuutus menee nykyään kun vaihtaa autoa. Auton jonka ostan autoliikkeestä on poistettu liikenteestä joka on käsittääkseni nykyisin normaali tapa.
Aiemmin autoliikkeen liikennevakuutus oli voimassa viikon jona aikana piti ottaa oma vakuutus. Nyt pitänee se oma vakuutus olla voimassa heti kun lähdet auton kanssa liikkeestä ulos..?
 
Miten tämä autovakuutus menee nykyään kun vaihtaa autoa. Auton jonka ostan autoliikkeestä on poistettu liikenteestä joka on käsittääkseni nykyisin normaali tapa.
Aiemmin autoliikkeen liikennevakuutus oli voimassa viikon jona aikana piti ottaa oma vakuutus. Nyt pitänee se oma vakuutus olla voimassa heti kun lähdet auton kanssa liikkeestä ulos..?
Juurikin näin. Yleensä autoliikkeen myyjä on myynyt vakuutuksen auton oston yhteydessä.
 
Autoliikkeen myymiä vakuutuksia ei kannata ottaa.
Kannattaa kahlailla etukäteen itselle sopiva ja edullinen vakuutus ja yhtiö, ostohetkellä avaa esim netin kautta ostamalleen yksilölle vakuutuksen.
Netin kautta saa yleensä näitä "eka vuosi -50 %"-porkkanoita.
Tai jos kauppa on jo varma, avaa kotona alustanumerolla tai rekkarilla vakuutuksen voimaan.
Näin olen itse jo kauan toiminut ja ehtinyt kahlata sopivan ja edullisen vakuutuksen ostamilleni ajoneuvoille.
 
Autoliikkeen myymiä vakuutuksia ei kannata ottaa.
Kannattaa kahlailla etukäteen itselle sopiva ja edullinen vakuutus ja yhtiö, ostohetkellä avaa esim netin kautta ostamalleen yksilölle vakuutuksen.
Netin kautta saa yleensä näitä "eka vuosi -50 %"-porkkanoita.
Tai jos kauppa on jo varma, avaa kotona alustanumerolla tai rekkarilla vakuutuksen voimaan.
Näin olen itse jo kauan toiminut ja ehtinyt kahlata sopivan ja edullisen vakuutuksen ostamilleni ajoneuvoille.
Joo, laitoin tänään viestiä omaan yhtiöön ja teen vakuutuksen uuteen autoon samana päivänä kun vaihto tapahtuu.
 
Autoliikkeen myymiä vakuutuksia ei kannata ottaa.
Kannattaa kahlailla etukäteen itselle sopiva ja edullinen vakuutus ja yhtiö, ostohetkellä avaa esim netin kautta ostamalleen yksilölle vakuutuksen.
Netin kautta saa yleensä näitä "eka vuosi -50 %"-porkkanoita.
Tai jos kauppa on jo varma, avaa kotona alustanumerolla tai rekkarilla vakuutuksen voimaan.
Näin olen itse jo kauan toiminut ja ehtinyt kahlata sopivan ja edullisen vakuutuksen ostamilleni ajoneuvoille.
Boldattuun perusteluja, kiitos. Itse sain autoliikkeestä n. 15% halvemman vakuutuksen kuin netin laskureilla, useaa yhtiötä kokeilemalla. Toki alennushinta oli vain vuoden ajan voimassa, joten vuoden jälkeen kilpailutin vakuutuksen uudelleen.
 
Boldattuun perusteluja, kiitos. Itse sain autoliikkeestä n. 15% halvemman vakuutuksen kuin netin laskureilla, useaa yhtiötä kokeilemalla. Toki alennushinta oli vain vuoden ajan voimassa, joten vuoden jälkeen kilpailutin vakuutuksen uudelleen.

Tähän mennessä noin se kyllä on mennyt et automyyjän vakuutustarjous on huono. Ymmärtäähän sen kun vakuutusyhtiö varmaan jonkinnäköisen korvauksen tuosta maksaa.
 
Boldattuun perusteluja, kiitos. Itse sain autoliikkeestä n. 15% halvemman vakuutuksen kuin netin laskureilla, useaa yhtiötä kokeilemalla. Toki alennushinta oli vain vuoden ajan voimassa, joten vuoden jälkeen kilpailutin vakuutuksen uudelleen.
No kyllä tuo vaihtoehto on itselle ollut kallis.
Hyvä jos joku pääsee hyötymään.
 
Kyllä autoliikkeistä saa välillä ihan hyvä vakuutustarjouksia, ei niitä kannata missään mielessä sivuuttaa.

Toki on sellaisiakin ihmisiä jotka luulevat kilpailuttavansa kaiken oikein eivätkä ole tietoisia esim ehdollisista kotivakuutuksista.
 
Tähän mennessä noin se kyllä on mennyt et automyyjän vakuutustarjous on huono. Ymmärtäähän sen kun vakuutusyhtiö varmaan jonkinnäköisen korvauksen tuosta maksaa.
Ehkä sinulla. Minä tuossa joku aika sitten ostin ja liikkeestä tarjottu Fennian kasko oli halvempi minulle. Aina hyviä tarjouksia ei ole mutta joskus on. Eli katso hinta ja sitten päätä.

Muista vakuutusyhtiöistä voit pyytää tarjoukset etukäteen, niin on mihin verrata.
 
Tähän mennessä noin se kyllä on mennyt et automyyjän vakuutustarjous on huono. Ymmärtäähän sen kun vakuutusyhtiö varmaan jonkinnäköisen korvauksen tuosta maksaa.

Ihan samalla tavalla vakuutusyhtiö maksaa korvauksen vakuutusmyyjän tai asiamiehen kauppaamista vakuutuksista.

Jotenkin luulisi että vakuutusyhtiölle kannattavinta olisi myydä vakuutuksia verkossa, mutta ainakin omalla kohdalla parhaan hinnan on aina saanut myyjän kautta.
 
Hitusen tuli A-pilarin suunnilta roiskeita autopesussa sisään. Harjaton painepesu koneessa. Autoon on vaihdettu tuulilasi joku aika sitten. Ennen en ole huomannut samaa. Kuinka usein tommonen tuulilasi asennetaan sillä lailla väärin, että pääsis käymään sen takia noin? Veisittekö auton heti takaisin? Vai onko se joskus vähän tuurista kiinni mistä suunnasta vettä ruiskutetaan, että joskus vaan käy niin? Koteloinnit estää sen verran näkyvyyttä, etten osaa sanoa tarkasti mistä tuli. Autossa on myös pikkuikkuna A-pilarilla.

Epäilyttävästi tuulilasin reunalla oli sisäpuolella huurua sen jälkeen, että mieli tekisi arvailla sinnepäin.
 
Hitusen tuli A-pilarin suunnilta roiskeita autopesussa sisään. Harjaton painepesu koneessa. Autoon on vaihdettu tuulilasi joku aika sitten. Ennen en ole huomannut samaa. Kuinka usein tommonen tuulilasi asennetaan sillä lailla väärin, että pääsis käymään sen takia noin? Veisittekö auton heti takaisin? Vai onko se joskus vähän tuurista kiinni mistä suunnasta vettä ruiskutetaan, että joskus vaan käy niin? Koteloinnit estää sen verran näkyvyyttä, etten osaa sanoa tarkasti mistä tuli. Autossa on myös pikkuikkuna A-pilarilla.

Epäilyttävästi tuulilasin reunalla oli sisäpuolella huurua sen jälkeen, että mieli tekisi arvailla sinnepäin.
Ei ole normaalia. Se tuulilasi on liimattu kiinni, eikä siellä pitäisi olla mitään reikää mistä sataa sisään.
 
Hitusen tuli A-pilarin suunnilta roiskeita autopesussa sisään. Harjaton painepesu koneessa. Autoon on vaihdettu tuulilasi joku aika sitten. Ennen en ole huomannut samaa. Kuinka usein tommonen tuulilasi asennetaan sillä lailla väärin, että pääsis käymään sen takia noin? Veisittekö auton heti takaisin? Vai onko se joskus vähän tuurista kiinni mistä suunnasta vettä ruiskutetaan, että joskus vaan käy niin? Koteloinnit estää sen verran näkyvyyttä, etten osaa sanoa tarkasti mistä tuli. Autossa on myös pikkuikkuna A-pilarilla.

Epäilyttävästi tuulilasin reunalla oli sisäpuolella huurua sen jälkeen, että mieli tekisi arvailla sinnepäin.

Monta kysymystä mut päin helvettiä se o liimailtu, takasin ja takuukorjausta lujaa.
 
Emmätiä onks tää oikea topic kysellä, mut kyselen silti.

Hakusessa ois järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?
 
Emmätiä onks tää oikea topic kysellä, mut kyselen silti.

Hakusessa ois järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?

Toki kuinka pitkään meinaat pitää tulevaa autoa ja minkälainen ajopeli nyt on alla, siitä vähän osviittaa mikä voisi olla paremmin tai huonommin.

Ja sitten tietenkin:

 
Toki kuinka pitkään meinaat pitää tulevaa autoa ja minkälainen ajopeli nyt on alla, siitä vähän osviittaa mikä voisi olla paremmin tai huonommin.

Ja sitten tietenkin:


Jatkoin tuolla, kysymykselleni tarkoitetus ketjus.
 
Ilmeisesti My Mercedes ei toimi ilman 3g verkkoa.
Miksi My BMW toimii?


Syynä ollut varmaankin se et ohjelmiston arkkitehtuuri nojannut liikaa mobiilidataan mikä ei enää oikein 2G riitä mihinkään. Mersullahan oli tuon kautta streamaukset, karttadata,päivitykset jne. Bemarin toteutus vissiin toisenlainen ja siinähän taitaa saada vaikka puhelimen wifin kautta kans?

Ulkomailla ne on noita 2G&3G-modeemeilla olevia mersuja päivitellyt 4G-modeemille mersun omilla osilla niin eiköhän nuo kohta saa varmaan muunnettua jollain nyrkkipajalla.
 
Syynä ollut varmaankin se et ohjelmiston arkkitehtuuri nojannut liikaa mobiilidataan mikä ei enää oikein 2G riitä mihinkään. Mersullahan oli tuon kautta streamaukset, karttadata,päivitykset jne. Bemarin toteutus vissiin toisenlainen ja siinähän taitaa saada vaikka puhelimen wifin kautta kans?

Ulkomailla ne on noita 2G&3G-modeemeilla olevia mersuja päivitellyt 4G-modeemille mersun omilla osilla niin eiköhän nuo kohta saa varmaan muunnettua jollain nyrkkipajalla.
Ei saa wifin kautta. Mulla tulee sää ja uutiset näyttöön auton datan kautta. Hämmentävää.
 
Parempakaan ketjua en löytänyt niin kysyn täällä, kun omat ajatukset on 50/50. Onko hölmöä vaihtaa autoa uudempaan jotta todennäköisesti karttaisi remonttikulut?

Nykyisestä autosta saisi noin 6000€ yksityisesti ja liikkeeltä ehkä 4500€, en ole kysellyt. Kisoja reilut 343k ja orkkis turbo sekä kytkin alla. Pelkkä kytkinpaketti + kaksoismassa on jo tonnin ja turbot 600€ paikkeilla eli reilu 2000€ remppoihin menisi. Kytkimen kulutuspinta vähissä, mutta ei kuitenkaan luista. Turbo ei oireile, mutta saattaa ruveta oireilemaan noilla kilsoilla.

Nykyisessä autossa jarrut ja alustan osat on uusittuja, eli niistä ei huolta. Mutta onko hölmöä lähteä vaihtamaan autoa jos ajattelee että investoi tulevat remppakulut siihen ja erotus on vaan "mukavuudesta ja turvasta" maksamista? Uusi auto tulisi olemaan 12-15k€ hintaluokassa.
 
Parempakaan ketjua en löytänyt niin kysyn täällä, kun omat ajatukset on 50/50. Onko hölmöä vaihtaa autoa uudempaan jotta todennäköisesti karttaisi remonttikulut?

Nykyisestä autosta saisi noin 6000€ yksityisesti ja liikkeeltä ehkä 4500€, en ole kysellyt. Kisoja reilut 343k ja orkkis turbo sekä kytkin alla. Pelkkä kytkinpaketti + kaksoismassa on jo tonnin ja turbot 600€ paikkeilla eli reilu 2000€ remppoihin menisi. Kytkimen kulutuspinta vähissä, mutta ei kuitenkaan luista. Turbo ei oireile, mutta saattaa ruveta oireilemaan noilla kilsoilla.

Nykyisessä autossa jarrut ja alustan osat on uusittuja, eli niistä ei huolta. Mutta onko hölmöä lähteä vaihtamaan autoa jos ajattelee että investoi tulevat remppakulut siihen ja erotus on vaan "mukavuudesta ja turvasta" maksamista? Uusi auto tulisi olemaan 12-15k€ hintaluokassa.

Aikalailla samalla ajatuksella omassakin taloudessa viimeksi auto vaihtui. Järjestä en tiedä mutta ainakin omassa autokuumeessa tällä sai perusteltua vaihdon.

Kokonais kuluiltaan harvemmin auton vaihto on halvinta mutta eipä vanhaan autoon investoidut rahat myöskään arvoa nosta. Pitää ajatuksen tiukasti ”mukavuudessa ja turvassa” ja uutta koukkuun.
 
Kaipa täällä voi kysyä myös pieniä auto- ja merkkikohtaisia kysymyksiä. Parempaakaan ketjua ei tullut vastaan. Kysymykset koskevat itselleni uutta Skoda Enyaq -autoa ja ovat ehkä sovellettavissa Skodan muista malleista.
  1. Olen edellisistä autoista tottunut, että peilien ja takalasin huurteenpoisto toimii saman kytkimen takaa, mutta tässä peilien lämmitystä ohjataan ymmärtääkseni pelkästään kuljettajan oven kiertokytkimestä. Onko lämmitys kokoaikaisesti päällä nupin ollessa lämmitysasennossa, vai tapahtuuko lämmitys vain käynnistyksen yhteydessä? Koska peililämmityksen katkaisijan paikka on itselleni vieras, sen käyttö unohtuu helposti. Kuinka lämmitystä olisi järkevä hallita talvella kylmän auton kanssa kosteaan parkkihalliin ajettaessa, kun peilit huurtuvat (kokoaikaisesti päällä vai huomiointi, kun peilit ovat jo sumeat)?
    1711171372770.png
  2. Auto lukitsee ovet automaattisesti, kun sen kanssa lähdetään liikkeelle. En erityisemmin pidä toiminnosta. Ovet voi toki avata keskikonsolin painikkeesta (alla olevan kuvan F-painikerivistöstä). Saako ovien automaattilukituksen pois päältä? Käyttöohjeessa ei asiasta kerrottu mitään.
    1711172018810.png
  3. Saako MySkoda-sovelluksen kanssa hallittua auton ovien lukitusta? Etusivulla näkyy auton tila ja kun kyseiseen valikkoon menee, näkee ovien, ikkunoiden, valojen, takaluukun ja nokkapellin tilan. En kuitenkaan saa lukittua ovia sovelluksen kautta, mikäli ne jäävät lukitsematta. Pitäisikö sellainen onnistua?
 
Harkitsen erästä käytettyä autoa. Sain autosta kuntoraportin, jossa on muutamia kuvia. Rengaskuvassa kiinnitti huomiota tuo alareuna. Mikä ihme tuo on? Näyttää kuin pinnalta olisi kulunut kumi pois ja alta näkyy metallia, mutta en tiennyt, että renkaassa voi olla metallia noin levymäisessä muodossa. Voikohan tuo edes mennä katsastuksessa läpi? Oma veikkaus on, että on ajettu katukiveykseen ja pilattu vanne (mukana ei ole vanteita kesärenkaisiin) ja aiheutettu vauriota renkaalle.
Screenshot 2024-03-25 at 12.32.27.png
 
Itse veikkaisin jonkin kiiltäväpintaisen rasvan tms. hieraisua renkaaseen, kiilto sopisi siihen valon tullessa kuvassa ylhäältäpäin.
 
Harkitsen erästä käytettyä autoa. Sain autosta kuntoraportin, jossa on muutamia kuvia. Rengaskuvassa kiinnitti huomiota tuo alareuna. Mikä ihme tuo on? Näyttää kuin pinnalta olisi kulunut kumi pois ja alta näkyy metallia, mutta en tiennyt, että renkaassa voi olla metallia noin levymäisessä muodossa. Voikohan tuo edes mennä katsastuksessa läpi? Oma veikkaus on, että on ajettu katukiveykseen ja pilattu vanne (mukana ei ole vanteita kesärenkaisiin) ja aiheutettu vauriota renkaalle.
Screenshot 2024-03-25 at 12.32.27.png
No mitä se kuntoraportti kertoi niiden kumien kunnosta? Vai huvikseenko noita kuvailevat, ilman selostusta?
 
Harkitsen erästä käytettyä autoa. Sain autosta kuntoraportin, jossa on muutamia kuvia. Rengaskuvassa kiinnitti huomiota tuo alareuna. Mikä ihme tuo on? Näyttää kuin pinnalta olisi kulunut kumi pois ja alta näkyy metallia, mutta en tiennyt, että renkaassa voi olla metallia noin levymäisessä muodossa. Voikohan tuo edes mennä katsastuksessa läpi? Oma veikkaus on, että on ajettu katukiveykseen ja pilattu vanne (mukana ei ole vanteita kesärenkaisiin) ja aiheutettu vauriota renkaalle.
Screenshot 2024-03-25 at 12.32.27.png
Märältä kohdalta näyttää omaan silmään.
 
Onko lämmitys kokoaikaisesti päällä nupin ollessa lämmitysasennossa, vai tapahtuuko lämmitys vain käynnistyksen yhteydessä?
Ei se koko aikaa lämmitä vaan tarpeen mukaisesti. Käännät nupin lämmitysasentoon ja jätät siihen, näin minä olen kaikkia Skodiani käyttänyt ja homma toimii, ei tarvitse uhrata ajatustakaan koko asialle. Toki keskellä kesää sen voi kääntää pois tuosta asennosta jos niin haluaa mutta ei sekään pakollista ole.

Saako ovien automaattilukituksen pois päältä?
Oletuksena ei saa. Asetuksen pystyy diagnostiikkaportin kautta aktivoimaan jos on sopivat laitteet (Obdeleven, VCDS jne) mutta tehtaan jäljiltä lukitus on väkisin aina päällä.

Saako MySkoda-sovelluksen kanssa hallittua auton ovien lukitusta?
Ei saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 870
Viestejä
4 559 377
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom