Lyijyakku on valmis, kun pääsee tyhjäksi. Vaihtaisin sen uuteen ja huolehtisin varauksen ylläpidosta joka viikonloppu. Jos noilla tempuilla ei käynnisty kuin palmun alta maanantaisin, vaikuttaa auto sellaiselta, että ei sovi Suomen olosuhteisiin. Mielestäni käynnistymistä asiallisesti hoidettuna kuuluu odottaa täällä myytäviltä autoilta, eli pitäisi olla mahdollista jopa kaupan purku, jos ongelmat jatkuvat.Nyt kun on keskustelu liipannut läheltä omia ongelmia niin hyvä väli vuodattaa. 2022 Hyundai i20 hybridi ei tunnu tykkäävään 12V akun varauksen ylläpitämisestä. Kuukauden ajan jokaisena maanantaina auto jäänyt käynnistymättä. Nyt viimeisimpänä pidin perjantaina useamman tunnin motonetin 30€ ylläpitolaturissa, ja sen mukaan akku oli ”täysi”. Noh maanantaina sama tarina, eli akku tyhjä eikä ovetkaan auenneet kaukosäädöllä.
Ajot useimmiten 5 kilsan rykäsyjä, mutta nyt tarkoituksella ajettu edellisinä viikkoina useampana päivänä 50 kilsan siivuja, josko se akku latautuisi. Viikolla toiminut aina maanantain apukäynnistyksen jälkeen moitteetta.
Marmorilla käytin viime viikolla, josko olisi vikaa, mutta kaikki kuulemma toimii kuten pitää. Hieman motivaatio meinaa mennä tällaisen kanssa. Onkohan ainoa järkevä ratkaisu hommata tähän kiinteä ylläpitolaturi, kun on jo valmiiksi defan säteilylämmitin? Vai selviäiskö helpommalla kun vaihtaisi vaan autoa…
Meillä ajetaan saman konsernin 2008-vuoden tuotteella 10km:n siivua. Akku on 100Ah, mutta sitä rasittaa Webaston käyttö. Näillä keleillä lataan akun vähintään kerran viikossa. En ole lähtenyt optimoimaan, kuinka usein oikeasti tarvisi ladata. En halua akkua pilata kokeiluilla ja käyntiin lähteminen on tärkeää eli kokeilut eivät motivoi. Neljän vuoden omistuksen aikana ei ole ollut käynnistymismurheita.