• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun on keskustelu liipannut läheltä omia ongelmia niin hyvä väli vuodattaa. 2022 Hyundai i20 hybridi ei tunnu tykkäävään 12V akun varauksen ylläpitämisestä. Kuukauden ajan jokaisena maanantaina auto jäänyt käynnistymättä. Nyt viimeisimpänä pidin perjantaina useamman tunnin motonetin 30€ ylläpitolaturissa, ja sen mukaan akku oli ”täysi”. Noh maanantaina sama tarina, eli akku tyhjä eikä ovetkaan auenneet kaukosäädöllä.

Ajot useimmiten 5 kilsan rykäsyjä, mutta nyt tarkoituksella ajettu edellisinä viikkoina useampana päivänä 50 kilsan siivuja, josko se akku latautuisi. Viikolla toiminut aina maanantain apukäynnistyksen jälkeen moitteetta.

Marmorilla käytin viime viikolla, josko olisi vikaa, mutta kaikki kuulemma toimii kuten pitää. Hieman motivaatio meinaa mennä tällaisen kanssa. Onkohan ainoa järkevä ratkaisu hommata tähän kiinteä ylläpitolaturi, kun on jo valmiiksi defan säteilylämmitin? Vai selviäiskö helpommalla kun vaihtaisi vaan autoa…
Lyijyakku on valmis, kun pääsee tyhjäksi. Vaihtaisin sen uuteen ja huolehtisin varauksen ylläpidosta joka viikonloppu. Jos noilla tempuilla ei käynnisty kuin palmun alta maanantaisin, vaikuttaa auto sellaiselta, että ei sovi Suomen olosuhteisiin. Mielestäni käynnistymistä asiallisesti hoidettuna kuuluu odottaa täällä myytäviltä autoilta, eli pitäisi olla mahdollista jopa kaupan purku, jos ongelmat jatkuvat.

Meillä ajetaan saman konsernin 2008-vuoden tuotteella 10km:n siivua. Akku on 100Ah, mutta sitä rasittaa Webaston käyttö. Näillä keleillä lataan akun vähintään kerran viikossa. En ole lähtenyt optimoimaan, kuinka usein oikeasti tarvisi ladata. En halua akkua pilata kokeiluilla ja käyntiin lähteminen on tärkeää eli kokeilut eivät motivoi. Neljän vuoden omistuksen aikana ei ole ollut käynnistymismurheita.
 
Lyijyakku on valmis, kun pääsee tyhjäksi. Vaihtaisin sen uuteen ja huolehtisin varauksen ylläpidosta joka viikonloppu. Jos noilla tempuilla ei käynnisty kuin palmun alta maanantaisin, vaikuttaa auto sellaiselta, että ei sovi Suomen olosuhteisiin. Mielestäni käynnistymistä asiallisesti hoidettuna kuuluu odottaa täällä myytäviltä autoilta, eli pitäisi olla mahdollista jopa kaupan purku, jos ongelmat jatkuvat.

Meillä ajetaan saman konsernin 2008-vuoden tuotteella 10km:n siivua. Akku on 100Ah, mutta sitä rasittaa Webaston käyttö. Näillä keleillä lataan akun vähintään kerran viikossa. En ole lähtenyt optimoimaan, kuinka usein oikeasti tarvisi ladata. En halua akkua pilata kokeiluilla ja käyntiin lähteminen on tärkeää eli kokeilut eivät motivoi. Neljän vuoden omistuksen aikana ei ole ollut käynnistymismurheita.

”autossasi on huoltovapaa kalsiumpohjainen akku” Akun mallimerkillä (CMF45L-DIN) ei löydy googlesta muuta kuin keskusteluita ja ihmettelyä, että mallimerkillä ei löydy mitään. Hiano vehje kaikin puolin siis. Täytyypä pistää huomiseksi latinkiin ja katsoa lähteekö sitten torstaina käyntiin. On kyllä avuton auto, kun ei kerta ilman laturia muka toimi. Luulin kuitenkin ostavani uudehkon auton siksi, että olisi varmatoiminen ympäri vuoden. No metsäänhän sekin taas sitten meni. Täytyypä varmaan ostaa kakkosautoksikin sitten sähköpeli, kun niitä kohta saa jo järkihintaan.
 
Lyijyakku lienee silti. Eivät suurella markkinoidut lisäaineet (hopea, kalsium, mikä lie) tai muut viritykset muuta paljoa lyijyakulle ominaisia piirteitä. Lyijyakku toivoo seuraavia:
-Pura nopeasti
-Lataa hitaasti
-Älä pura yli 30%
-Säilytä aina täyteen ladattuna.
 
”autossasi on huoltovapaa kalsiumpohjainen akku” Akun mallimerkillä (CMF45L-DIN) ei löydy googlesta muuta kuin keskusteluita ja ihmettelyä, että mallimerkillä ei löydy mitään. Hiano vehje kaikin puolin siis. Täytyypä pistää huomiseksi latinkiin ja katsoa lähteekö sitten torstaina käyntiin. On kyllä avuton auto, kun ei kerta ilman laturia muka toimi. Luulin kuitenkin ostavani uudehkon auton siksi, että olisi varmatoiminen ympäri vuoden. No metsäänhän sekin taas sitten meni. Täytyypä varmaan ostaa kakkosautoksikin sitten sähköpeli, kun niitä kohta saa jo järkihintaan.

Huoltovapaus tuossa tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että akkuun ei tarvitse normaalioloissa lisätä nestettä.

Kyllähän akun ahkera tyhjeneminen ja lyhyt käyttöikä puolestaan tulevat kysymykseen nimenomaan uudemmissa autoissa (ellei akku itsessään ole vanha ja huonokuntoinen). Niissä nyt vain on niin paljon elektroniikkaa, josta osa on valmiustilassa myös auton seistessä, jolloin akku on koko ajan jonkinasteisen kuormituksen alaisena ja samaan aikaan auton ollessa ajossa virrantarve on myös suurempi kuin entisaikaan, mikä vielä lisää akkuun kohdistuvia vaatimuksia.

Uusissa ja vanhoissa autoissa on omat, erilaiset murheensa - ja niin on taas sähköautoissakin omat murheensa. Uuden auton tärkein etu luotettavuuden kannalta on tehtaan takuu.

Nykyään on hyvä käyttää varsinkin uudemmissa autoissa ylläpitolaturia. Moni asennoituukin niin, että sitä pidetään yhtenä asiaankuuluvista hankinnoista autoa ostettaessa. Ylläpitolaturi on saatavilla myös osana moottori- ja sisätilalämmitysjärjestelmää, jolloin akku on latauksessa aina kun lämmitystolpasta tulee virtaa. Se ratkaisee monta ongelmaa.
 
Mikä se moottorin optimaallinen lämpö on? 90astetta? Nyt kun on tämmöiset 8-10 asteen pakkasta niin puolisen tuntia ajoa vaatii jotta lämmöt nousee tuonne 90asteeseen. Onko ihan normaalia?

Optimilämpö on moottorista riippuen 80 asteesta aina yli sataankin asti (jäähdytysjärjestelmä on paineistettu, jolloin kiehumispiste on korkeampi ja nykyaikana tietyt mallit on suunniteltu käymään korkeassa lämpötilassa.) Yleisin optimitaso on jossain 90-95 asteen luokassa.

Jos katsot lämpötilaa viisarillisesta mittarista, niin nuo ovat nykyisin elektronisia nekin eivätkä näytä todellista astelukua, vaan mittariston ohjaus asettaa mittarin viisarin vakaasti "oikeaan käyttölämpötilaan" silloin, kun moottorin lämmöt ovat suurinpiirtein oikeassa haarukassa. Tämä haarukka voi olla esimerkiksi 70-95 astetta, jolloin mittari näyttää koko ajan 90:ä.

Lämpöjen todellista kehittymistä voi arvioida mittarin nousun nopeuden perusteella ajon aloittamisen jälkeen. Jos mittari ei edes meinaa saavuttaa sitä tavallista tasaista lukemaansa niin silloin moottori käy liian kylmänä.

Nykyaikainen auto ei useinkaan lämpene riittävän tehokkaasti pakkasilmalla, koska polttoainetaloudellinen moottori tuottaa vain vähän hukkalämpöä. Sen takia esilämmityksen ja viimasuojan käyttö on nykyaikana erityisen suositeltavaa. Hommaa alkajaisiksi merkkikohtainen viimasuoja autotarvikeliikkeestä ja jos sen jälkeenkään ei normaali lämpötila tule saavutetuksi muutamassa minuutissa, niin sitten tarkasta termostaatin toiminta.
 
Nyt kun on keskustelu liipannut läheltä omia ongelmia niin hyvä väli vuodattaa. 2022 Hyundai i20 hybridi ei tunnu tykkäävään 12V akun varauksen ylläpitämisestä. Kuukauden ajan jokaisena maanantaina auto jäänyt käynnistymättä. Nyt viimeisimpänä pidin perjantaina useamman tunnin motonetin 30€ ylläpitolaturissa, ja sen mukaan akku oli ”täysi”. Noh maanantaina sama tarina, eli akku tyhjä eikä ovetkaan auenneet kaukosäädöllä.

Ajot useimmiten 5 kilsan rykäsyjä, mutta nyt tarkoituksella ajettu edellisinä viikkoina useampana päivänä 50 kilsan siivuja, josko se akku latautuisi. Viikolla toiminut aina maanantain apukäynnistyksen jälkeen moitteetta.

Marmorilla käytin viime viikolla, josko olisi vikaa, mutta kaikki kuulemma toimii kuten pitää. Hieman motivaatio meinaa mennä tällaisen kanssa. Onkohan ainoa järkevä ratkaisu hommata tähän kiinteä ylläpitolaturi, kun on jo valmiiksi defan säteilylämmitin? Vai selviäiskö helpommalla kun vaihtaisi vaan autoa…
Battery Aziz*, vaihda uusi akku. Korjaamo ei löytänyt autosta vikaa ja auto on hyvin uusi (=ei likaa/hapettumia), joten eiköhän parissa päivässä latauksen jälkeen tyhjenevän akun syy ole näillä pakkasilla lopullisesti pilalle jäätynyt akku. Mars akkukauppaan.

Vaikkapa Motonetista:

Jatkossa sitten käytät vähemmän sähkölaitteita/ajat säännöllisesti pidempää/lataat jo ennen ongelmia pari kertaa kuukaudessa. Akku on ollut hyvin uusi, joten muutoksia pitää tehdä, jottet ole kohta samassa jamassa uudella Motonetin akullakin.

*
 
Kiitoksia vastauksista. Katsotaan miten lauhtuvat kelit (ja etenkin sen jälkeen tulevat kovemmat pakkaset) rankaisevat akkua. Todennäköisesti hyny on maanantaina taas mykkänä pihassa. Saapahan motivaatiota suunnata motonettiin siitä.
 
Mikähän kiinnike Audi A3 (2017) pohjaan menee pitämään jotain muovisuikaletta paikallaan? Yhteensä näytti olevan neljällä kiinnikkeellä kiinni ja titenkin yksi irronnut ja suoja roikkuu. Kuva vanhasta, mutta en ole onnistunut löytämään vastaavaa.
 

Liitteet

  • IMG_20231207 (1).jpg
    IMG_20231207 (1).jpg
    451,4 KB · Luettu: 21
  • IMG_20231207 (2).jpg
    IMG_20231207 (2).jpg
    256,9 KB · Luettu: 21
  • IMG_20231207 (4).jpg
    IMG_20231207 (4).jpg
    261,1 KB · Luettu: 18
Mikähän kiinnike Audi A3 (2017) pohjaan menee pitämään jotain muovisuikaletta paikallaan? Yhteensä näytti olevan neljällä kiinnikkeellä kiinni ja titenkin yksi irronnut ja suoja roikkuu. Kuva vanhasta, mutta en ole onnistunut löytämään vastaavaa.

Tämmöinen. Helpoin hakea marmoritiskiltä, tuskin edes aivan älyttömästi maksaa. Tässä vielä tuo osanumero: 8U0 853 831 A
 
Golf VII takavalon viereen ilmaantunut tuollainen pieni ruostevaurio josta maali irronnut. Minkähänlaisissa hinnoissa tällaisen korjuu liikkuu? Jos löytyy ehdotuksia osaavista korjaajista Oulu/Raahe alueella niin saa vinkata.

Edit. Ajelinpa yhdelle luottohuoltamolle, jossa arvelin että on myös korikorjaaja. Meinasi että omatoimipaikkaus paras ratkaisu ja seuraava steppi on sitten koko takaluukun maalaus
 

Liitteet

  • ruosteläikkä.jpg
    ruosteläikkä.jpg
    496,7 KB · Luettu: 84
Viimeksi muokattu:
Golf VII takavalon viereen ilmaantunut tuollainen pieni ruostevaurio josta maali irronnut. Minkähänlaisissa hinnoissa tällaisen korjuu liikkuu? Jos löytyy ehdotuksia osaavista korjaajista Oulu/Raahe alueella niin saa vinkata.
Kun tuon joskus korjauttaa niin kannattaa vaikka viilalla vähän pyyhkäistä takavalon takaa (siitä kohdasta joka hankaa maalia vasten) ettei enää hankaa.
 
Joo tosiaan joka tapauksessa valoumpio irti maalausta varten, koska muuten et saa maalia luottettavasti koko vauriokohdan päälle ja jos kokopeittoa ei saada niin ruoste sitten muhii maalin alle ja vaurio pahenee.

Toinen asia mikä kannattaa huomioida että pitää sinkkipinnan mahdollisimman ehjänä. Ruosteen poisraaputus pelkästään tarkasti siitä kohdasta missä ruskehtaa ja jättää sen sinkin pintaan koskemattomana missä sitä vielä on. Rasvanpoisto sinkkipinnallekin hyvä tehdä siinä kohtaa kun ruoste raaputettu pois ja meinaat maalata.

Jos alkuperäinen maali on kolon reunoissa alkanut irrota ja nousta koholle niin joudut leikkaamaan irronneen maalin pois. Muuten taas pääsee korroosio pesimään siellä raossa ja kun irtoileva maali elää se repii helposti uudenkin maalin mukanaan reunoista irralleen.

Koko luukun maalauttaminen niin, että saadaan siisti, yhtenäinen ja kestävä lopputulos on hinnaltaan jossain 500€ ja siitä ylöspäin jos siihen päädyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin n. 300km matkaa kohti kotia viikko takaperin ja kaikki toimi ihan normaalisti, kunnes n. 10-20km kotoa auto alkoi puhaltaa ainoastaan kylmää ilmaa. Ei saanut puhaltamaan lämmintä millään..

Seuraavana päivänä ajelin asioille ja motonettiin, ostin jäähdytysnestettä (1l raakaa ja 5(?)l valmista 50-50 seosta + pakkaskestomittarin. Lykkäsin 1l paisarin korkista sisään ja hain samaan pulloon vettä - en 50:50, ehkä n. 0,5l. Ajelin kotiin, kone lämpesi siis matkalla ja tarkistin pakkaskestävyyden - n. -36.

Tässä vaan mietiskelen, että tuliko tehtyä jotain väärin? Hajosiko tai voiko hajota? En osaa sanoa, oliko siellä yhtään nestettä vai vähän, oliko jäässä vai ei - ja onko edelleen vanhat jäässä..

Nyt kuitenkin tuntuu normaalilta ja puhaltaa lämmintä ihan normaalisti. Moottorin lämmöt ei oo noussu kertaakaan yli puolivälin.
 
Ajelin n. 300km matkaa kohti kotia viikko takaperin ja kaikki toimi ihan normaalisti, kunnes n. 10-20km kotoa auto alkoi puhaltaa ainoastaan kylmää ilmaa. Ei saanut puhaltamaan lämmintä millään..

Seuraavana päivänä ajelin asioille ja motonettiin, ostin jäähdytysnestettä (1l raakaa ja 5(?)l valmista 50-50 seosta + pakkaskestomittarin. Lykkäsin 1l paisarin korkista sisään ja hain samaan pulloon vettä - en 50:50, ehkä n. 0,5l. Ajelin kotiin, kone lämpesi siis matkalla ja tarkistin pakkaskestävyyden - n. -36.

Tässä vaan mietiskelen, että tuliko tehtyä jotain väärin? Hajosiko tai voiko hajota? En osaa sanoa, oliko siellä yhtään nestettä vai vähän, oliko jäässä vai ei - ja onko edelleen vanhat jäässä..

Nyt kuitenkin tuntuu normaalilta ja puhaltaa lämmintä ihan normaalisti. Moottorin lämmöt ei oo noussu kertaakaan yli puolivälin.
Lähdetään siitä, mihin ne aiemmat nesteet katosivat? Korjasit ongelman muttet syytä.
 
Ajelin n. 300km matkaa kohti kotia viikko takaperin ja kaikki toimi ihan normaalisti, kunnes n. 10-20km kotoa auto alkoi puhaltaa ainoastaan kylmää ilmaa. Ei saanut puhaltamaan lämmintä millään..

Seuraavana päivänä ajelin asioille ja motonettiin, ostin jäähdytysnestettä (1l raakaa ja 5(?)l valmista 50-50 seosta + pakkaskestomittarin. Lykkäsin 1l paisarin korkista sisään ja hain samaan pulloon vettä - en 50:50, ehkä n. 0,5l. Ajelin kotiin, kone lämpesi siis matkalla ja tarkistin pakkaskestävyyden - n. -36.

Tässä vaan mietiskelen, että tuliko tehtyä jotain väärin? Hajosiko tai voiko hajota? En osaa sanoa, oliko siellä yhtään nestettä vai vähän, oliko jäässä vai ei - ja onko edelleen vanhat jäässä..

Nyt kuitenkin tuntuu normaalilta ja puhaltaa lämmintä ihan normaalisti. Moottorin lämmöt ei oo noussu kertaakaan yli puolivälin.

Kuten @Pyrres sanoi, niin katoppas ensin mitä öljykorkin avatessa löytyy, näyttääkö sinapille? Sitten vilkaisu auton alle, toivottavasti on lumen päällä niin jos siellä on lammikko niin nesteet on joko maassa tai koneen sisällä. Mieluummin maassa niin pääsee vähemmällä. Mikä pirssi kyseessä?
 
Siis just kun en tiiä.. ei oo näkyny auton alla ikinä mitään, ainakaan en oo huomannut. Sitä just miettiny, syökö nestettä johonkin (katotaan mitä näille käy..), onko ne jäätynyt (miten loppu kesken matkan lämpimän puhallus?) vai mitä. Ostin siis muutama kuukausi sitten auton. Toyota Avensis -08 4-4D.

Öljyn seassa ei tietääkseni mitään, ne näytti ainakin tikussa normaalilta. Ei vaahtoa tms.

Plus paisarin korkin tiivisteet on vähän rikkoutuneet, ei ollut motonetissä hyllyssä vaan uutta..
 

Liitteet

  • IMG_20231211_020658.jpg
    IMG_20231211_020658.jpg
    249 KB · Luettu: 58
Viimeksi muokattu:
Siis just kun en tiiä.. ei oo näkyny auton alla ikinä mitään. Sitä just miettiny, syökö nestettä johonkin (katotaan mitä näille käy..), onko ne jäätynyt (miten loppu kesken matkan lämpimän puhallus?) vai mitä. Ostin siis muutama kuukausi sitten auton. Toyota Avensis -08 4-4D.

Öljyn seassa ei tietääkseni mitään, ne näytti ainakin tikussa normaalilta. Ei vaahtoa tms.
Jos auton alla ei näy, ei näy savuna perässä tai konehuoneessakaan... kokeiles onko apparin matto märkä. Sisälämppärin kenno on yleensä apparin puolella kojelaudassa, josko vuotaisi nesteitä sisään. Selittäisi lämmöntuoton putoamisen.
 
Jos auton alla ei näy, ei näy savuna perässä tai konehuoneessakaan... kokeiles onko apparin matto märkä. Sisälämppärin kenno on yleensä apparin puolella kojelaudassa, josko vuotaisi nesteitä sisään. Selittäisi lämmöntuoton putoamisen.

Allright, kiitos. Pitää käydä testaamassa, kun joutaa.. toivottavasti ei olis ainakaan mikään kovin iso vika kyseessä -.-
 
Allright, kiitos. Pitää käydä testaamassa, kun joutaa.. toivottavasti ei olis ainakaan mikään kovin iso vika kyseessä -.-
Yleensä jos nesteitä katoaa yllättäen... vika on joko mallia paska letku, tai full on hv joku ihanan kallis asia paskana. Joten siitä vaan noppaa heittämään.
 
Yleensä jos nesteitä katoaa yllättäen... vika on joko mallia paska letku, tai full on hv joku ihanan kallis asia paskana. Joten siitä vaan noppaa heittämään.

Toivotaan letkua tai jotain muuta halpaa :). Minkä verran auton normaali jäähdytinnesteen kulutus talvella on :D vai onko ns. huomaamattoman pientä?
 
Kovemmilla pakkasilla jos auto seisoo voi letkut vähän vuotaa erityisesti jos on vähän vanhempi auto +10vuotta kun letkut voi menettää jäykkyytensä ja kiinnityksen kohdalla voi hieman vuotaa,
Nykyään ei käytetä tavallisia letkunkiristimiä joka paikassa vain jotain muovista liiitosta missä on tiiviste.
Voi olla hankala huomata vuoto ellei löydy selvä valumakohta kun aina auto lämpiää niin lakkaa ja kesällä voi olla ihan tiivis.
Jos on tietoinen asiasta niin voi vähän useammin katsoa konepellin alle tai sitten käydä huollossa ja koittaa painetestata järjestelmän moottori kylmänä.
 
Kiitos vastauksista kaikille! Lähinnä mietinnässä, että hajotanko sieltä jotain jos jätän asian sikseen (paitsi tietysti seurata lämpöjä ja jäähdytinnestettä). Itsellä osaaminen vianetsintään/muuhunkaan tekemiseen aika lähellä nollaa, joten pajalle se pitäis viedä jos jotai pitää etsiä/tutkia/korjata.

Löysinpäs muuten kuvan motonetin pihalta ennen kun ostin uutta, näyttääkö teidän mielestä siltä, että ois (punaista?) nestettä mutta jäätynyt?
 

Liitteet

  • IMG_20231212_110851.jpg
    IMG_20231212_110851.jpg
    196,1 KB · Luettu: 114
Kiitos vastauksista kaikille! Lähinnä mietinnässä, että hajotanko sieltä jotain jos jätän asian sikseen (paitsi tietysti seurata lämpöjä ja jäähdytinnestettä). Itsellä osaaminen vianetsintään/muuhunkaan tekemiseen aika lähellä nollaa, joten pajalle se pitäis viedä jos jotai pitää etsiä/tutkia/korjata.

Löysinpäs muuten kuvan motonetin pihalta ennen kun ostin uutta, näyttääkö teidän mielestä siltä, että ois (punaista?) nestettä mutta jäätynyt?
Aika likaisen näköistä. Ota kuva öljykorkin pohjasta vaikka tänne.
 
Vieläkös -08 d4d koneissa oli niitä kansipultti ja sitä kautta kannentiivisteongelmia? Jos ei vuotoja näy ja öljytikussakin on vain öljyä eikä vaaleaa jankkia niin todennäköisesti kannentiiviste fuskaa hieman johonkin sylinteriin ja palaa sitä kautta pois. Pitäisi näkyä ja tuntua kuplina/paineena paisarissa.
 
Webasto saattaa vähän kuluttaa jäähdytinnestettä, mutta sekin pitäisi olla niin pientä ettei edes joka vuosi sen takia tarvitse lisätä.
 
Jos auton alla ei näy, ei näy savuna perässä tai konehuoneessakaan... kokeiles onko apparin matto märkä. Sisälämppärin kenno on yleensä apparin puolella kojelaudassa, josko vuotaisi nesteitä sisään. Selittäisi lämmöntuoton putoamisen.

Ei yhtään märkä.
 
Aika likaisen näköistä. Ota kuva öljykorkin pohjasta vaikka tänne.

Mun silmään ei näytä mitenkään normaalista poikkeavalta. Tuli vaan mieleen, että kuinka nopeesti näkyis öljyssä? Oli nimittäin edellinen just vaihtanut öljyt ennen myymistä. Toki +3000km, ehkä jopa 3500km oon ajanut, joten luulis jo sekoittuneen(?)
 

Liitteet

  • IMG_20231217_120353.jpg
    IMG_20231217_120353.jpg
    200,4 KB · Luettu: 58
  • IMG_20231217_120407.jpg
    IMG_20231217_120407.jpg
    214,9 KB · Luettu: 61
  • IMG_20231217_120442.jpg
    IMG_20231217_120442.jpg
    172,9 KB · Luettu: 59
Mun silmään ei näytä mitenkään normaalista poikkeavalta. Tuli vaan mieleen, että kuinka nopeesti näkyis öljyssä? Oli nimittäin edellinen just vaihtanut öljyt ennen myymistä. Toki +3000km, ehkä jopa 3500km oon ajanut, joten luulis jo sekoittuneen(?)
Kyllä mun mielestä on ihan siistin näköistä ja tiedä sitten meneekö 1 vai 10 km että se muuttuu maitokahvin väriseksi, mutta kyllä 3000 km on joka tapauksessa riittämiin ja sulla oli vielä se kadonneen nesteen määrä aika isokin niin varmasti näkyisi jos ne tuonne öljyihin menisi. Ehkä vielä syylärin korkin tarkistaisin, näyttääkö jäähdytinneste ja korkinpohja öljyisiltä?

Itellä oli kanssa jossain kohtaa kadonnut puolisen litraa jäähdytinnestettä ja paisarissa jotain rusehtavaa nestepinnan yläpuolella. Täytin ja seurailin, tästä nyt muutamia tuhansia kilsoja aikaa, eikä tilanne ole muuttunut. Öljy on mustaa kuten dieselissä kuuluukin ja syylärissä neste on kirkasta. Jäi mysteeriksi, eikä ole nyttemmin aiheuttanut murhetta. Jos öljy on öljyn näköistä ja jäähdytinneste jäähdytinnesteen näköistä niin itse tyytyisin seurantalinjaan tuonkin ikäisessä autossa. Kai teoriassa voi vaikka joku ruostepaakku olla lähtenyt liikkeelle ja aiheuttanut hetkellisen tukoksen, jolloin neste kiehahtanut jostain raosta pihalle ja rusehtava aine voisi öljyn sijasta olla ruostetta. Ja itseasiassa dieselautoissahan ei ruskeaa öljyä olekaan kuin ensimmäiset 30 sekuntia öljynvaihdon jälkeen. Noissa vuodoissa aina vähän tylsä kyllä, kun jää mietityttämään.

E: En ole siis ammattimies tai edes kovin edistynyt harrastaja. Seuraan keskustelua ihan siitäkin syystä, että itsellä ollut samaa vaivaa.
 
Vieläkös -08 d4d koneissa oli niitä kansipultti ja sitä kautta kannentiivisteongelmia? Jos ei vuotoja näy ja öljytikussakin on vain öljyä eikä vaaleaa jankkia niin todennäköisesti kannentiiviste fuskaa hieman johonkin sylinteriin ja palaa sitä kautta pois. Pitäisi näkyä ja tuntua kuplina/paineena paisarissa.
2.2 malli mitä oli esimerkiksi avensis mallissa ei kannata ostaa ellei ole jotain vähän ajettu.
Ainakin kannattaa myydä ennen kun 200tkm on täynnä
Onneksi toyotalla on aika kestävät moottorit.
Toinen d4d oli hilux versiot kun niitä ei saanut -15 pakkasella käyntiin meillä oli niitä työpaikalla pari kappaletta en muista tarkkaa vuosimalli oisko ollut 2011 yksi niistä ja oli toi etana malli eli kiihtyi kun kirjahylly ja jarrutti vasta toisessa maankunnassa kun painoi jarrua.
 
Seuraavaa autopulmaa pukkaa: Isälläni on 00-luvun alun Volvo V70, jossa talvirenkaissa alkuperäiset Volvon alumiinivanteet (kumit joku 4-5 vuotta vanhat Hakkapeliitat). Näistä on jo vuosien ajan vuotanut jonkin verran paineita pois ajan kanssa, mutta ilmeisesti kokoajan pahentuen ja nyt tilanne on eskaloitunut niin että muutamassa päivässä paineet laskee 2,5bar -> 1,3bar ilmeisesti ainakin kolmessa neljästä renkaasta. Onko vanteet vaan syöpyneet loppuun ja täytyy ostaa uudet vai onko tällaisille jotain tehtävissä?

Tämä tilanteen huonous kävi nyt ilmi kun ukko on itse reissussa ja auto täälä minulla. Tiedän hänen laittaneen paineita noihin renkaisiin alle viikko sitten ja nyt oli tosiaan jo karanneet. Paras hoito vaivaan olisi kyllä jos saisi puhuttua hänet ostamaan uudemman auton :btooth:
 
Seuraavaa autopulmaa pukkaa: Isälläni on 00-luvun alun Volvo V70, jossa talvirenkaissa alkuperäiset Volvon alumiinivanteet (kumit joku 4-5 vuotta vanhat Hakkapeliitat). Näistä on jo vuosien ajan vuotanut jonkin verran paineita pois ajan kanssa, mutta ilmeisesti kokoajan pahentuen ja nyt tilanne on eskaloitunut niin että muutamassa päivässä paineet laskee 2,5bar -> 1,3bar ilmeisesti ainakin kolmessa neljästä renkaasta. Onko vanteet vaan syöpyneet loppuun ja täytyy ostaa uudet vai onko tällaisille jotain tehtävissä?

Tämä tilanteen huonous kävi nyt ilmi kun ukko on itse reissussa ja auto täälä minulla. Tiedän hänen laittaneen paineita noihin renkaisiin alle viikko sitten ja nyt oli tosiaan jo karanneet. Paras hoito vaivaan olisi kyllä jos saisi puhuttua hänet ostamaan uudemman auton :btooth:
Kannattaa viedä rengaspajalle. Hyvällä tuurilla tulee kympin reissu ja selviää uusilla venttiileillä, mutta eiköhän ne osaa katsoa.

Jos ite haluaa jotain soveltaa niin saippuavedellä voi esim. venttiilin juuresta koittaa etsiä vuotoa. Jos vuoto on tuota luokkaa niin kai se näkyviä kuplia jo muodostaa. Vielä paremmin löytyy, jos on riittävän iso vesiastia, johon voi upottaa koko renkaan.
 
Seuraavaa autopulmaa pukkaa: Isälläni on 00-luvun alun Volvo V70, jossa talvirenkaissa alkuperäiset Volvon alumiinivanteet (kumit joku 4-5 vuotta vanhat Hakkapeliitat). Näistä on jo vuosien ajan vuotanut jonkin verran paineita pois ajan kanssa, mutta ilmeisesti kokoajan pahentuen ja nyt tilanne on eskaloitunut niin että muutamassa päivässä paineet laskee 2,5bar -> 1,3bar ilmeisesti ainakin kolmessa neljästä renkaasta. Onko vanteet vaan syöpyneet loppuun ja täytyy ostaa uudet vai onko tällaisille jotain tehtävissä?

Tämä tilanteen huonous kävi nyt ilmi kun ukko on itse reissussa ja auto täälä minulla. Tiedän hänen laittaneen paineita noihin renkaisiin alle viikko sitten ja nyt oli tosiaan jo karanneet. Paras hoito vaivaan olisi kyllä jos saisi puhuttua hänet ostamaan uudemman auton :btooth:
Joissakin vanhoissa saattaa venttiilin neulat olla vähän auki. Pikkuruuvarilla voi varovasti kokeilla ovatko ihan löysällä. Jos ovat, niin erikoistyökalu ei paljoa maksa. Sillä kiristät kaikki. Yhden Mersun vuotavan renkaan korjasin kesällä noin. Tyhjeni ennen muutamassa päivässä, mutta kiristyksen jälkeen ilmat pysyivät normaalisti.
 
Kiitos vastauksista kaikille! Lähinnä mietinnässä, että hajotanko sieltä jotain jos jätän asian sikseen (paitsi tietysti seurata lämpöjä ja jäähdytinnestettä). Itsellä osaaminen vianetsintään/muuhunkaan tekemiseen aika lähellä nollaa, joten pajalle se pitäis viedä jos jotai pitää etsiä/tutkia/korjata.

Jäähdytysjärjestelmä ei toimi normaalisti, jos siinä on vuoto. Ongelma voi olla käytännössä hyvin pieni tai hyvin suuri, mutta vähintään nestetaso on pidettävä koko ajan riittävänä jo ennen korjausta. Ainakaan pitemmälle matkalle ei missään nimessä kannata lähteä ennenkuin vika on tarkemmin tiedossa.

Jos nestettä karkaa ajon aikana riittävän paljon ennenkuin sitä ehtii lisätä, voi seurauksena olla ylikuumenemisen aiheuttama moottorivaurio. Samoin jos nestettä joutuu lisäämään usein/paljon voi ilmaa jäädä jäähdytyskiertoon mikä aiheuttaa mm. paikallisia kuumapisteitä.

Vuotokohteen löytäminen korjaamon painetestissä ei ole valtava urakka, joten asia kannattaa hoitaa ennenkuin montaa kertaa heittää arvalla ettei tänäänkään aiheudu isompaa tuhoa.

Jos jäähdytysnestettä joutuu lisäämään litran vuodessa niin vuodon tutkiminen olisi jo viisasta. Lisääminen normaalioloissa pitäisi tulla kysymykseen vain kovilla kesähelteillä raskaassa ajossa, jolloin painekorkin raja saattaa ylittyä välillä päästäen vähän nestettä ulos paisuntasäiliöstä.

Tulevaa kesää varten on hyvä myös tiedostaa se, että jos jäähdytysjärjestelmä ei pidä painetta niin koko jäähdytysteho on silloin normaalia heikompi.


Seuraavaa autopulmaa pukkaa: Isälläni on 00-luvun alun Volvo V70, jossa talvirenkaissa alkuperäiset Volvon alumiinivanteet (kumit joku 4-5 vuotta vanhat Hakkapeliitat). Näistä on jo vuosien ajan vuotanut jonkin verran paineita pois ajan kanssa, mutta ilmeisesti kokoajan pahentuen ja nyt tilanne on eskaloitunut niin että muutamassa päivässä paineet laskee 2,5bar -> 1,3bar ilmeisesti ainakin kolmessa neljästä renkaasta. Onko vanteet vaan syöpyneet loppuun ja täytyy ostaa uudet vai onko tällaisille jotain tehtävissä?

Todennäköisimmin on kyseessä huonot venttiilit. Se, että samaan aikaan olisi noin monta vannetta yhtäkkiä metallinkeräyskunnossa on äärimmäisen epätodennäköistä eikä kovin todennäköistä ole sekään, että koko rengassarja olisi valmistusvikainen - muussa tapauksessa ei useamman renkaan pitäisi tuolla tavoin vuotaa. Venttiilit voivat olla heikkolaatuiset halpatarvikkeet, jos rengasliike on säästänyt liikaa. Venttiilin merkki ei ole yhteydessä renkaan tai vanteen valmistajaan.
 
Todennäköisimmin on kyseessä vanteen reunan syöpyminen. Se, että samaan aikaan olisi noin monta venttiiliä yhtäkkiä huonossa kunnossa on äärimmäisen epätodennäköistä.

Ne saa itsekin kuntoon, vasta joku aika sitten korjasin vuotavan -04 V40 Volvon vanteen. Kumi pois, reunan hiominen tasaiseksi, harmaata käläkälämaalia päälle ja kumi takaisin. Ei vuoda.

IMG_20220421_160022.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kai ne voi sitten vanteetkin syöpyä noin, vaikken moiseen ole itse törmännyt, että olisi useasta vanteesta mennyt samaan aikaan lyhyen ajan sisällä reunat vuotokuntoon. Venttiilien suhteen en tarkoittanut että olisivat menneet huonoksi vaan epäilen kyseessä olevan huonolaatuiset venttiilit, jotka eivät kestä normaalia käyttöä. Sellaisia jotkut pajat ovat joskus erehtyneet ostamaan ja kestää hetken ennenkuin virhe huomataan.
 
Viimeksi muokattu:
Kai ne voi sitten vanteetkin syöpyä noin, vaikken moiseen ole itse törmännyt, että olisi useasta vanteesta mennyt samaan aikaan lyhyen ajan sisällä reunat vuotokuntoon. Venttiilien suhteen en tarkoittanut että olisivat menneet huonoksi vaan epäilen kyseessä olevan huonolaatuiset venttiilit, jotka eivät kestä normaalia käyttöä. Sellaisia jotkut pajat ovat joskus erehtyneet ostamaan ja kestää hetken ennenkuin virhe huomataan.

Kenties ilmaisin asian huonosti, mutta ei siis todellakaan ole mistään "lyhyen ajan sisällä" tapahtuvasta kyse, vaan jonkinlaista vuotoa on ollut jo useita vuosia ja renkaat ovat olleet tyhjentyneet esim kausisäilytyksen jälkeen. Itselleni vaan nyt selvisi miten pahan kunnon ovat saavuttaneet kun muutamassa päivässä tyhjenevät. Isäukko on sitä sukupolvea joka ajattelee "kyllä näillä pärjää" ja "onhan minulla aikaa pumppailla näihin ilmat aina ennen liikkeellelähtöä" :beye:
 
Kenties ilmaisin asian huonosti, mutta ei siis todellakaan ole mistään "lyhyen ajan sisällä" tapahtuvasta kyse, vaan jonkinlaista vuotoa on ollut jo useita vuosia ja renkaat ovat olleet tyhjentyneet esim kausisäilytyksen jälkeen. Itselleni vaan nyt selvisi miten pahan kunnon ovat saavuttaneet kun muutamassa päivässä tyhjenevät. Isäukko on sitä sukupolvea joka ajattelee "kyllä näillä pärjää" ja "onhan minulla aikaa pumppailla näihin ilmat aina ennen liikkeellelähtöä" :beye:

Ahaa, no siinä tapauksessa voi olla varmasti vanteissakin ongelmaa. Mutta jos näin on niin korjaus pitää sitten osata tehdä hyvin, eli jos sen teettää jossain niin täytyisi olla asiantunteva paja. Joka tapauksessahan tuolle täytyisi alkaa tehdä jotain, kun ilma karkaa jo niin kovaan tahtiin. Ettei tulisi yllätyksiä kesken ajon.
 
Myin auton, sain rahat ja annoin varmenteen mutta ostaja ei ole sopimuksesta huolimatta siirtänyt vehjettä sillä nimiinsä. Noh eihän tässä tietysti ole kulunut vielä sitä vaadittavaa seitsemää päivää mutta ihmetyttäähän tämä venkoilu. Tein kyllä luovarin mutta pitäisikö tässä jo ryhtyä johonkin toimiin esim. sen osalta, että lyön traficomista liikenteestä poiston päälle? Huvittaisi maksella vakuutuksia enää autosta, joka ei ole omassa käytössä.

Jos ostaja ei tuon seitsemän päivän sisälläkään ole asiaa hoitanut niin ilmeisesti se on meikäläisen marssittava konttorille ja hoidettava siirto tuolla luovarilla?
 
Myin auton, sain rahat ja annoin varmenteen mutta ostaja ei ole sopimuksesta huolimatta siirtänyt vehjettä sillä nimiinsä. Noh eihän tässä tietysti ole kulunut vielä sitä vaadittavaa seitsemää päivää mutta ihmetyttäähän tämä venkoilu. Tein kyllä luovarin mutta pitäisikö tässä jo ryhtyä johonkin toimiin esim. sen osalta, että lyön traficomista liikenteestä poiston päälle? Huvittaisi maksella vakuutuksia enää autosta, joka ei ole omassa käytössä.

Jos ostaja ei tuon seitsemän päivän sisälläkään ole asiaa hoitanut niin ilmeisesti se on meikäläisen marssittava konttorille ja hoidettava siirto tuolla luovarilla?

Turha hätiköidä, jos edes se seitsemän päivää ei ole kulunut vielä. Sitten jos sen jälkeen asiaa ei ole hoidettu niin tosiaan luovarin kanssa käyt konttorilla. Ja et sinä siitä enää mitään maksuja maksa, maksut katkeaa siihen kauppapäivään ja uuden omistajan maksut alkaa siitä eteenpäin. Ei sillä ole maksuihin merkitystä tekeekö omistajanvaihdoksen heti tai vasta seitsemäntenä päivänä.
 
Myin auton, sain rahat ja annoin varmenteen mutta ostaja ei ole sopimuksesta huolimatta siirtänyt vehjettä sillä nimiinsä. Noh eihän tässä tietysti ole kulunut vielä sitä vaadittavaa seitsemää päivää mutta ihmetyttäähän tämä venkoilu. Tein kyllä luovarin mutta pitäisikö tässä jo ryhtyä johonkin toimiin esim. sen osalta, että lyön traficomista liikenteestä poiston päälle? Huvittaisi maksella vakuutuksia enää autosta, joka ei ole omassa käytössä.

Jos ostaja ei tuon seitsemän päivän sisälläkään ole asiaa hoitanut niin ilmeisesti se on meikäläisen marssittava konttorille ja hoidettava siirto tuolla luovarilla?
Mikset tee luovutusilmoitusta Trafin sivuilla :hmm:
 
Turha hätiköidä, jos edes se seitsemän päivää ei ole kulunut vielä. Sitten jos sen jälkeen asiaa ei ole hoidettu niin tosiaan luovarin kanssa käyt konttorilla. Ja et sinä siitä enää mitään maksuja maksa, maksut katkeaa siihen kauppapäivään ja uuden omistajan maksut alkaa siitä eteenpäin. Ei sillä ole maksuihin merkitystä tekeekö omistajanvaihdoksen heti tai vasta seitsemäntenä päivänä.
Kyllä se on periaatteena yhdet puheet ja jos kaveri sanoo hoitavansa asian samoin tein, niin pistäähän se kummastuttamaan miksei sitten näin tee. Kyseessä on kuitenkin liki 90-vuotiaan sukulaismiehen ajoneuvo, jonka myynnin hoidin useamman sadan kilometrin takaa. Ei kasetti oikein jaksaisi ajella jälleen kerran ees-taas hoitamaan konttorille moista turhuutta. Alkuperäisestä omistajasta kun ei siihen enää ole. Tämä kaikki on myös selvästi ostajalle tehty selväksi.

Yhden turhan reissun kerkesinkin jo polkaista, kun aiempi ostajaehdokas lupasi tulla hakemaan auton. Noh eipä näkynyt eikä kuulunut. Kyllä korpesi.

Mitä taas tulee maksujen katkeamiseen, niin veikkaan, että varmenteen saanut kirjaa sen päivän kun varmenteen aktivoi. Siihen asti ne juoksee.
Mikset tee luovutusilmoitusta Trafin sivuilla :hmm:
Tätä toimintoa en tiennytkään. Kiitos vinkistä! Näytti menevän läpi ja toivottavasti myös pitää kutinsa, vaan eiköhän tästä vielä jokin käänne saada aikaiseksi. Sen verran moniulotteinen tehtävä tämä on ollut :) Ainakin ajoneuvo hävisi hallittavien listalta, että enää siihen ei voi kohdistaa itse mitään toimenpiteitä. Tiedä sitten mitä tapahtuu jos kaveri vedättää niin pitkään, että varmennekin vanhentuu. Itselleen kun ei luovaria halunnut edes tehdä.
 
Koko varmennetta ei edes tarvi jos tekee suoraan ostohetkellä luovutusilmoituksen, silloin ajoneuvo siirtyy suoraan sille uudelle omistajalle ja maksut katkeaa siihen luovutuspäivään. Tuo on se varmin tapa niin ei tarvitse jännittää että koska se ostaja hoitaa sen varmenteella rekisteröinnin vai tekeekö se sitä ollenkaan.
Tätä toimintoa en tiennytkään. Kiitos vinkistä! Näytti menevän läpi ja toivottavasti myös pitää kutinsa, vaan eiköhän tästä vielä jokin käänne saada aikaiseksi. Sen verran moniulotteinen tehtävä tämä on ollut :) Ainakin ajoneuvo hävisi hallittavien listalta, että enää siihen ei voi kohdistaa itse mitään toimenpiteitä. Tiedä sitten mitä tapahtuu jos kaveri vedättää niin pitkään, että varmennekin vanhentuu. Itselleen kun ei luovaria halunnut edes tehdä.
 
Myin auton, sain rahat ja annoin varmenteen mutta ostaja ei ole sopimuksesta huolimatta siirtänyt vehjettä sillä nimiinsä. Noh eihän tässä tietysti ole kulunut vielä sitä vaadittavaa seitsemää päivää mutta ihmetyttäähän tämä venkoilu. Tein kyllä luovarin mutta pitäisikö tässä jo ryhtyä johonkin toimiin esim. sen osalta, että lyön traficomista liikenteestä poiston päälle? Huvittaisi maksella vakuutuksia enää autosta, joka ei ole omassa käytössä.

Jos ostaja ei tuon seitsemän päivän sisälläkään ole asiaa hoitanut niin ilmeisesti se on meikäläisen marssittava konttorille ja hoidettava siirto tuolla luovarilla?
Kannattaa pitää mielessä, että ostajallekaan tuo ei ole ihan mikään parin minuutin, sillä ostajan pitää sitä ennen hankkia vakuutus. Jos ostaja on sitä sorttia, vakuutusten vertailussa vierehtää tovi jos toinenkin, varsinkin jos lukee pikkupräntit.
 
Puhelimen näyttö alkaa lähteä irti kuoresta. Millä liimalla näyttö kannattaa liimata? Saako marketeista liimaa tähän tarkoitukseen? Kyseessä OP3 puhelin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 459
Viestejä
4 557 574
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Jesseebb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom