Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai. Pikaisen google-selvittelyn perusteella normi obd2-lukijat ei kuulemma tuossa tilanteessa vikakoodia löydä jos vikatila ei ole aktiivinen, mahdollisesti ei silloinkaan enkä viitsisi viedä varta vasten merkkiliikkeeseen jos vika ei ala kovasti riivaamaan kun itsellä ei mitään diagnostiikkatyökaluja löydy ja auto on vasta kerran tehnyt tuon.

Kaipasinkin lähinnä kokemuksia vastaavasta tai spekulaatiota kyseisiä diesel-koneita paremmin tuntevilta. Jos löytyis vaikka jotain letkuja tai suodattimia jotka vois tuollaista aiheuttaa ja joita vois itse tarkistella tai jopa edullisesti varmuuden vuoksi vaihtaa.
Omassa vastaavassa mutta 1.8TDCi koneellisessa kun tuota teki oli syynä suuttimet. Kun ne uusi niin loppui. Antoi kyllä vikakoodiakin niistä.

Ilman vikakoodeja toki vaikea kohdentaa, tuo Engine Malfunction ilmoitus on melkoisen yleismalkainen :D
 
Fordin 1.6 TDCi -kone vuoden 2012 autossa. Ajelin eilen motaria ja kun alkoi ohituskaista ylämäkeen, vaihdoin vaihteen pienemmäksi ja lähdin ohittamaan.

Yhtäkkiä kiihdytyksen alussa tehot hävis ja ajoneuvotietokoneen näytölle lävähti teksti "engine malfunction". Vikatila päällä matelin sitten seuraavalle levikkeelle jossa sammutin auton, käynnistin uudestaan ja vikailmoitus hävisi. Loppumatka (reilut 100km) sujui ongelmitta, tosin kierroksia en autolle hirveästi uskaltanut enää antaa. En huomannut auton tuntumassa tai käyttäytymisessä poikkeavuuksia.

Pakkasta oli -25°C, mutta oli jo n. 75km ajoa alla, eli kone oli lämmin. Mikähän ongelman mahtoi aiheuttaa?

Tarkkaa diagnoosia en tietty internetistä odota, mutta lähinnä pohdin mistä onglemaa kannattaisi lähteä selvittelemään jos uusii.
Osta joku halpa obd bluetooth palikka ja anna sen olla kokoajan paikallaan pistokkeessa. Jos vika tulee uudelleen niin saat puhelimella katsottua mikä on. Itsellä vastaavat ovat yleensä johtuneet ahtopaineen säätimestä tai jumittavista siivistä(overboost condition) mutta voi tosiaan johtua ihan mistä vain.
 
Osta joku halpa obd bluetooth palikka ja anna sen olla kokoajan paikallaan pistokkeessa
Toi on varmaan sit asialistalla jos ongelmat jatkuu.

Joku turboon liittyvä ongelma tuli itselläkin mieleen kun tosiaan ylämäkeen pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä tuo ilmeni ja loppumatka sujui ongelmitta maltillisemmin kiihdyttämällä ja pienemmillä kierroksilla ajellessa.

Katsastus kohta tulossa ja varmaan sieltä joku vikalista käteen lyödään kun kohta 330tkm mittarissa, niin samassa rempassa vois dieselsuodattimenkin vaihdattaa jos joku siihen liittyvä ongelma oliskin sattumalta kyseessä, ei oo ainakaan kolmeen vuoteen vaihdettu.

En tiedä voisiko kova pakkanen vaikuttaa asiaan vaikka kone on ajettu lämpimäksi. Jos oliskin joku tilapäinen ongelma.
 
Toi on varmaan sit asialistalla jos ongelmat jatkuu.

Joku turboon liittyvä ongelma tuli itselläkin mieleen kun tosiaan ylämäkeen pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä tuo ilmeni ja loppumatka sujui ongelmitta maltillisemmin kiihdyttämällä ja pienemmillä kierroksilla ajellessa.

Katsastus kohta tulossa ja varmaan sieltä joku vikalista käteen lyödään kun kohta 330tkm mittarissa, niin samassa rempassa vois dieselsuodattimenkin vaihdattaa jos joku siihen liittyvä ongelma oliskin sattumalta kyseessä, ei oo ainakaan kolmeen vuoteen vaihdettu.

En tiedä voisiko kova pakkanen vaikuttaa asiaan vaikka kone on ajettu lämpimäksi. Jos oliskin joku tilapäinen ongelma.
Ei näitä ihan oikeasti kannata juuri arvailla, ja siten kuluttaa aikaa tai rahaa, kun vika voi olla lähes missä vaan. Kun vikakoodi on tiedossa, niin vian paikka saattaa olla hyvinkin ilmeinen, tai ainakin sitä on edes jotenkin mahdollista lähteä metsästämään.

Se lukija ja sovellus maksaa 30-50 euroa, eli maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla.
 
Fordin 1.6 TDCi -kone vuoden 2012 autossa. Ajelin eilen motaria ja kun alkoi ohituskaista ylämäkeen, vaihdoin vaihteen pienemmäksi ja lähdin ohittamaan.

Yhtäkkiä kiihdytyksen alussa tehot hävis ja ajoneuvotietokoneen näytölle lävähti teksti "engine malfunction". Vikatila päällä matelin sitten seuraavalle levikkeelle jossa sammutin auton, käynnistin uudestaan ja vikailmoitus hävisi. Loppumatka (reilut 100km) sujui ongelmitta, tosin kierroksia en autolle hirveästi uskaltanut enää antaa. En huomannut auton tuntumassa tai käyttäytymisessä poikkeavuuksia.

Pakkasta oli -25°C, mutta oli jo n. 75km ajoa alla, eli kone oli lämmin. Mikähän ongelman mahtoi aiheuttaa?

Tarkkaa diagnoosia en tietty internetistä odota, mutta lähinnä pohdin mistä onglemaa kannattaisi lähteä selvittelemään jos uusii.
Voi johtua hyvinkin pakkasesta, eikä toistu enää koskaan. Toisena vaihtoehtona on, että kyseessä oli oire jostain oikeasta viasta.

Jos asiaa haluaa tutkia, vikakoodinluku on oikea vaihtoehto. Halvimmillaan lukija + Torque äppi maksaa alle kympin ja niillä saattaa löytyä autosta aiheeseen liittyvä koodi edelleen, vaikka tilanne on jo ohi. Alla yksi vaihtoehto lukijaksi; ei ole paras, mutta yksi halvimmista:

ELM327 Bluetooth-vikakoodinlukija – Digiankka.fi verkkokauppa (Holvi)
 
Voi johtua hyvinkin pakkasesta, eikä toistu enää koskaan. Toisena vaihtoehtona on, että kyseessä oli oire jostain oikeasta viasta.
No joo, tänään motarille kiihdyttäessä toistui. Taas oli kone jotakuinkin lämpimänä, mut toki pakkasta taas kohtalaisesti.

Taidan suosiolla viedä pajalle kun pitää kuukauden sisään käyttää leimalla, lukekoot siellä koodit ja selvitelköön + korjatkoon mahdollisen vian ja muut jotta menee kerralla leimasta läpi.
 
Pitäis akkua ladata mutta mulla on jeesuksen vanha laturi jossa kuluneet pois kumpi on plus ja kumpi miinus. Miten testaan kumpi on kumpi? Yleismittari löytyy.
 
Pitäis akkua ladata mutta mulla on jeesuksen vanha laturi jossa kuluneet pois kumpi on plus ja kumpi miinus. Miten testaan kumpi on kumpi? Yleismittari löytyy.

Laitat mittarin punaisen johdon toiseen leukaan ja mustan toiseen. Jos näytöllä positiivinen lukema -> punainen plus ja musta miinus ja päinvastoin. Mittari asentoon DC20V.
 
Laitat mittarin punaisen johdon toiseen leukaan ja mustan toiseen. Jos näytöllä positiivinen lukema -> punainen plus ja musta miinus ja päinvastoin. Mittari asentoon DC20V.
Nyt akku on latingissa ja laturin mittari näyttää 2A. Se on vissiin ihan normaali. Tiedänkö mä jostain koska akku on täysi vai onko se vaan laturi irti ja yleismittari kiinni ja tarkistaa mitä voltit näyttää?
Mulla siis tämmönen laturi (ja on laitettu 12V kytkin)
1704345205063.png
 
Ampeerit alkaa mennä nollaa kohti kun akku täyttyy.
Kiitos! Niin ajattelinkin.

Saatanan lohkon töpseni oli irronnu jatkoroikasta JUURI kälmimpänä aamuna, kiitos Pirkan paskajohdon jossa ei tahdo pysyä töpseni kiinni kirveelläkään. Ja sitten vissiin jurnutin akun tyhjäks.

Tää on kyllä yks perkeleen suunnittelun kukkanen ettei tosikaan:
1704345719993.png

Noi naarakset on niin syvällä että montaa, varsinkaan kulmallista pistoketta ei tahdo saada pohjaan saakka, ja koska tossa on tommoset isot kumitiivisteet niin ne toimii kuin jousi ja jos ei mene pistoke pohjaan saakka. Mulla on tuossa kiinni lohkonpiuha ja välissä älykytkin joka on ajastettu. Sitä älykytkintä ei saa painettua tonne pohjaan saakka, kiitos paskan pirkan suunnittelun ja pienestäkin kosketuksesta töpseni pomppaa pois. Ja esim pihavalojen pistoketta missä on muuntaja on ihan turha tuohon yrittää kiinni.
Edellisellä jatkoroikalla ei ollu onglemaa, mutta kuvittelin että uusi olis parempi. Olin väärässä. Pitää laittaa vanha takas.
 
Uskaltaako auton akun irroittaa yöksi ilman että mitään sekoaa? Pakkasta pelkään ja aito 2008 mazda.
 
Uskaltaako auton akun irroittaa yöksi ilman että mitään sekoaa? Pakkasta pelkään ja aito 2008 mazda.
En nyt Mazdaa tunne, mutta tuskin noin vanhassa mitään sekoavaa on. Eihän se auto nyt saa siitä hajota, jos akku zippaa. Avaimet voi joutua yhdistämään uudelleen ja joku aftermarket radio voi hukata asetuksensa. Mutta jos sun akku on kunnossa, niin ei se miksikään siellä autossa mene.
 
Uskaltaako auton akun irroittaa yöksi ilman että mitään sekoaa? Pakkasta pelkään ja aito 2008 mazda.

Jo osassa 2000-luvun alun saksalaisissa täytyy opettaa sähkölasit uusiksi, ratin asentotunnistin, luistonestot jne avustimet herjaa, mutta rattia ääriasennosta ääriasentoon pari kertaa ja sitten vaan ajamaam ja herjat häviää. Lisäksi jos on koodeja/salasanoja ajotietokoneeseen ja radioon, niin luonnollisesti ne. Voi se tuo maksakin olla jo sen verran moderni laitos, että tuskin noistakaan suositellaan ihan turhaan akkua irroittamaan.
 
Jo osassa 2000-luvun alun saksalaisissa täytyy opettaa sähkölasit uusiksi, ratin asentotunnistin, luistonestot jne avustimet herjaa, mutta rattia ääriasennosta ääriasentoon pari kertaa ja sitten vaan ajamaam ja herjat häviää. Lisäksi jos on koodeja/salasanoja ajotietokoneeseen ja radioon, niin luonnollisesti ne. Voi se tuo maksakin olla jo sen verran moderni laitos, että tuskin noistakaan suositellaan ihan turhaan akkua irroittamaan.
Tänään irroitin jo latauksen ajaks ja se ei ainkaan muuta ku nollas radion asemat ja kellon. Mutta ehkä pidän sen kiinni ja murehdin aamulla jos ei starttaa.
 
Tänään irroitin jo latauksen ajaks ja se ei ainkaan muuta ku nollas radion asemat ja kellon. Mutta ehkä pidän sen kiinni ja murehdin aamulla jos ei starttaa.
Uskaltaisin siinä tapauksessa irroittaa. Ihan ok täällä autot ollut. Toki ainakin -33°c ollut säätiedotuksen mukaan viimepäivät niin onneksi kotona on lainassa järeämpi starttiboosteri ja muutoin kaksi autoa yhdellä pienellä ylläpitolaturilla. Töistä onneksi starttaa kannettavalla varavirtalähteellä.
 
Tänään irroitin jo latauksen ajaks ja se ei ainkaan muuta ku nollas radion asemat ja kellon. Mutta ehkä pidän sen kiinni ja murehdin aamulla jos ei starttaa.
Jos ei aamulla starttaa, niin käyt uusimassa akun. Turha se on jatkuvasti tapella ja jännittää, jos akku on yksinkertaisesti mäsä. Varta tai Exide:n akku. Starttaa sitten aamulla pakkasella ja ukkosella.
 
Kaverin vuosituhannen vaihteen mitsuun jouduin joskus akun irrottamaan että sain ajovalon vaihdettua. Se hukkas tyhjäkäyntiasetukset. Seuraavat ajokerrat seilas tyhkäynti lähes sammumisen ja hyvinki kovien kierrosten väliä ennenkuin sai haettua ne taas uudestaan.
 
Kumpi lataa akkua paremmin, ylläpitolaturi vai "normaali"laturi? Ja onko ero kuin merkittävä jos sitä on
 
Kumpi lataa akkua paremmin, ylläpitolaturi vai "normaali"laturi? Ja onko ero kuin merkittävä jos sitä on
Ylläpitolaturi on akkuystävällisempi. Jos tarkoitat paremmuudella nopeutta niin ampeereista (ja akun lämpötilasta) se on enemmän kiinni.

Tuli muuten mieleen, että onko ylläpitolatureiden AGM-ohjelma parempi myös normiakulle näin pakkasilla? Siinä ei taida olla muuta eroa kuin korkeampi jännite.
 
Golf mk7 pitäisi tilata takaiskarit valmiiksi seuraavaa huoltokertaa varten. Tarvitseeko sinne jotain muuta (suojia tms.) kilkettä mitä pitää/kannattaa tilata samalla?

Aikaisemmin ostanut yleensä Sachs/Monroe(/Bosch) osia, nyt näytti olevan vähän hintahaitariakin, myös suodattamalla "valio", joten mitkä näistä hyviä? Tulokset varaosanumerolla: 5Q0 513 049 CQ
 
Golf mk7 pitäisi tilata takaiskarit valmiiksi seuraavaa huoltokertaa varten. Tarvitseeko sinne jotain muuta (suojia tms.) kilkettä mitä pitää/kannattaa tilata samalla?

Aikaisemmin ostanut yleensä Sachs/Monroe(/Bosch) osia, nyt näytti olevan vähän hintahaitariakin, myös suodattamalla "valio", joten mitkä näistä hyviä? Tulokset varaosanumerolla: 5Q0 513 049 CQ

Jos se tuollainen konstruktio on, niin tilaisin iskarin lisäksi osat 10 ja 11. Osa 12 on oletettavastin täysin alumiininen, joten siinä ei ole mitään uusittavaa.
Osanumeroista en tiedä.
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-01-07 at 13.56.28.png
    Screenshot 2024-01-07 at 13.56.28.png
    667,7 KB · Luettu: 56
Olisi kellään vinkkejä mistä voisi löytyy kirkkaampi led-polttimoita? Ajatus olisi kirkastaa auton sisätilat ettei tarvisi huonossa valossa yrittää lapsia saada turvaistuimiin. Tuommoinen 30mm putkilo(w?), ja w5w kantainen 13w polttimo alunperin. Motonetistä löytyi lähinnä samaa teholuokkaa valon puolesta.
 
Onko kenelläkään kokemuksia renaultin kaksoiskytkinlaatikosta eli edc:stä.

Tänään kävin koeajamassa yhtä edc7 -laatikolla varustettua meganea ja huomio kiinnittyi siihen että laatikossa ei ollut juurikaan ryömintää havaittavissa jarrupoljinta nostaessa. Kaasua kun antoi niin nykäisi melko voimakkaasti. Kaasulla herkutellen yritin pehmeää lähtöä mutta moottori yritti stumpata.

Kuuluuko asiaan vai joko siellä alkaa pakka olla loppu.

Tiedän kyllä yleisesti millaisia kaksoiskytkinlaatikot ovat ajaa, sillä yllättikin tuo tempaisu kun esim. Fordin powershiftissä ryömintä ja liikkeellelähdöt sujuvat oikein jouheasti.
 
Onko kenelläkään kokemuksia renaultin kaksoiskytkinlaatikosta eli edc:stä.

Tänään kävin koeajamassa yhtä edc7 -laatikolla varustettua meganea ja huomio kiinnittyi siihen että laatikossa ei ollut juurikaan ryömintää havaittavissa jarrupoljinta nostaessa. Kaasua kun antoi niin nykäisi melko voimakkaasti. Kaasulla herkutellen yritin pehmeää lähtöä mutta moottori yritti stumpata.

Kuuluuko asiaan vai joko siellä alkaa pakka olla loppu.

Tiedän kyllä yleisesti millaisia kaksoiskytkinlaatikot ovat ajaa, sillä yllättikin tuo tempaisu kun esim. Fordin powershiftissä ryömintä ja liikkeellelähdöt sujuvat oikein jouheasti.
6-lovisesta vain itsellä kokemusta, mutta ymmärtääkseni noissa 7-pykäläisissä kannattaa huolehtia säännöllisestä laatikko öljyjen vaihdosta kun on märällä kytkimellä. Tutkitko huoltokirjaa oliko koskaan vaihdettu?
 
Tutulla 2-3 vuotta vanha Megane edc7 laatikolla alkoi jättämään vaihteita väliin ja sekoili kierroksien kanssa jossakin vajaa 50 000 km kohdalla. Öljynvaihdolla kuulemma palasi normaaliksi, mutta hintaa oli yli 1000 euroa merkkihuollossa. Ehkä siellä oli hinnasta päätellen jotakin muutkin tehty tai sit diagnoosissa seisonut pidempään, kun useamman kerran sai käyttää. Ei viitsinyt kysellä tarkemmin, kun Megane oli ärsyyntymisestä ja puheista päätellen menossa pikaisesti vaihtoon.

Ei nuo sinunkaan Meganen ominaisuudet kuulosta täysin normaalilta. Ehkä voi korjaantua öljynvaihdolla, mutta en ainakaan ostaisi ennen kuin se on katsottu kuntoon.
 
6-lovisesta vain itsellä kokemusta, mutta ymmärtääkseni noissa 7-pykäläisissä kannattaa huolehtia säännöllisestä laatikko öljyjen vaihdosta kun on märällä kytkimellä. Tutkitko huoltokirjaa oliko koskaan vaihdettu?
Merkkileimoja vain, ei tarkempia tulosteita näkynyt. En tosin niin tarkkaan katsellutkaan kun olin jo suht varma ettei tuo ole minun seuraava autoni.
Tutulla 2-3 vuotta vanha Megane edc7 laatikolla alkoi jättämään vaihteita väliin ja sekoili kierroksien kanssa jossakin vajaa 50 000 km kohdalla. Öljynvaihdolla kuulemma palasi normaaliksi, mutta hintaa oli yli 1000 euroa merkkihuollossa. Ehkä siellä oli hinnasta päätellen jotakin muutkin tehty tai sit diagnoosissa seisonut pidempään, kun useamman kerran sai käyttää. Ei viitsinyt kysellä tarkemmin, kun Megane oli ärsyyntymisestä ja puheista päätellen menossa pikaisesti vaihtoon.

Ei nuo sinunkaan Meganen ominaisuudet kuulosta täysin normaalilta. Ehkä voi korjaantua öljynvaihdolla, mutta en ainakaan ostaisi ennen kuin se on katsottu kuntoon.
Laatikko kyllä pelasi muuten kuten kaksoiskytkimet yleensä, liikkeellelähtiessä vain teki tuon tempaisun. Ei tosiaan ole minun autoni vaan kävin vain koeajamassa. Eilen kysymystä kirjoittaessa olin vielä hieman kahden vaiheilla tuon rellun oston suhteen.
 
Fordin 1.6 TDCi -kone vuoden 2012 autossa. Ajelin eilen motaria ja kun alkoi ohituskaista ylämäkeen, vaihdoin vaihteen pienemmäksi ja lähdin ohittamaan.

Yhtäkkiä kiihdytyksen alussa tehot hävis ja ajoneuvotietokoneen näytölle lävähti teksti "engine malfunction". Vikatila päällä matelin sitten seuraavalle levikkeelle jossa sammutin auton, käynnistin uudestaan ja vikailmoitus hävisi. Loppumatka (reilut 100km) sujui ongelmitta, tosin kierroksia en autolle hirveästi uskaltanut enää antaa. En huomannut auton tuntumassa tai käyttäytymisessä poikkeavuuksia.

Pakkasta oli -25°C, mutta oli jo n. 75km ajoa alla, eli kone oli lämmin. Mikähän ongelman mahtoi aiheuttaa?

Tarkkaa diagnoosia en tietty internetistä odota, mutta lähinnä pohdin mistä onglemaa kannattaisi lähteä selvittelemään jos uusii.
Vastaan itselleni jos hyödyttäis jotain muuta.

Ongelma poistui kun kelit lauhtui joten ajatus suttuisesta polttoaineensuodattimesta ja pakkasen jähmettämästä dieselistä vahvistui.

Pajalla löytyi vikakoodi polttoaineen liian matalasta syöttöpaineesta. Suodatin meni vaihtoon, nyt toimii taas.
 
Onko jollain jotain fiksua sähkökapistusta käytössä jolla pääsisi 2km syrjässä olevasta autohuollosta esim. kaupungille siksi aikaa? Toinen polvi vähän huono niin liian pitkä matka kävellä. Sähköskuutitkin vaikka taitettavia ovat, lähtevät jostain 15 kilosta. Ei tuollaista ehkä kanna kaupoissa ja kahviloissa yhdellä kädellä muutamaa tuntia.
 
Kuukausi sitten hankitussa Hyundai Kona Electric 64kwh vm 2021 tuli tuollainen ilmoitus. Auto ei enää käynnistynyt, vaan vilkutteli valoja ja vaati avaimellä START-nappulan painamista.

Ohjekirjasta tarkistin akun irtiottamiata koskevat ohjeet ja niiden mukaan irroitin akun. Fluken yleismittarilla sain tuloksen 11.65v, eli akku on tyhjä.

Onko autokaupasta ostettuna myyjällä vastuu tuosta akusta, vai meneekö se omasta pussista?


Screenshot_2024-01-14-01-51-53-60_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Kuukausi sitten hankitussa Hyundai Kona Electric 64kwh vm 2021 tuli tuollainen ilmoitus. Auto ei enää käynnistynyt, vaan vilkutteli valoja ja vaati avaimellä START-nappulan painamista.

Ohjekirjasta tarkistin akun irtiottamiata koskevat ohjeet ja niiden mukaan irroitin akun. Fluken yleismittarilla sain tuloksen 11.65v, eli akku on tyhjä.

Onko autokaupasta ostettuna myyjällä vastuu tuosta akusta, vai meneekö se omasta pussista?


Screenshot_2024-01-14-01-51-53-60_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Akun osalta voisit toki kysellä, mielestäni kuuluu
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Kuukausi sitten hankitussa Hyundai Kona Electric 64kwh vm 2021 tuli tuollainen ilmoitus. Auto ei enää käynnistynyt, vaan vilkutteli valoja ja vaati avaimellä START-nappulan painamista.

Ohjekirjasta tarkistin akun irtiottamiata koskevat ohjeet ja niiden mukaan irroitin akun. Fluken yleismittarilla sain tuloksen 11.65v, eli akku on tyhjä.

Onko autokaupasta ostettuna myyjällä vastuu tuosta akusta, vai meneekö se omasta pussista?


Screenshot_2024-01-14-01-51-53-60_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Taannoin muijan autosta hajosi akku viikonloppuna ja auto oli 10-vuotias, hiljattain liikkeestä ostettu. Hain akun ja vaihdoin sen. Maanantaina menin kuitin kanssa liikkeeseen ja sain ihan mukisematta rahat akusta.

Ei ne varmaan jaksa satasesta alkaa vääntää. Tuollaisesta kuitenkin jää asiakkaalle hyvä mieli ja parantaa todennäköisyyttä siihen, että seuraavakin auto haetaan samasta paikasta.
 
Pitäis autoon asentaa joko säteilylämmitin tai letkulämmitin. Kumpi mahtais olla parempi?
 
Pitäis autoon asentaa joko säteilylämmitin tai letkulämmitin. Kumpi mahtais olla parempi?
Riippuu autosta. Jotkin uudemmat sekoavat täysin letkulämppäreistä. Jos itse pitäisi valita, lämmittelisin öljyt säteilyllä, mutta meitä on moneen junaan.
 
Riippuu autosta. Jotkin uudemmat sekoavat täysin letkulämppäreistä. Jos itse pitäisi valita, lämmittelisin öljyt säteilyllä, mutta meitä on moneen junaan.

Totta ja olishan toi säteilylämmitin mukavempi asentaa, kun ei tarvi nesteiden kanssa leikkiä.
 
TT-thermon pumpullinen letkulämmitin. 500w tai 1000w malli koneen koosta riippuen. On ollu älyttömän hyvä. Pitäisi kahteen muuhunkin autoon laittaa.
 
TT-thermon pumpullinen letkulämmitin. 500w tai 1000w malli koneen koosta riippuen. On ollu älyttömän hyvä. Pitäisi kahteen muuhunkin autoon laittaa.
Ehdottomasti kiertovesipumpullinen letkulämppäri. Säteilylämppäri auttaa vaan sähköyhtiöö. Webastohan olis paras, mutta se ei ollut vaihtoehtona
 
Mikä ruotsalaisten (?) ralli tjsp tuli tänään Viking Linen kyydillä Turkuun? Tukholman päässä autojonossa oli melkoinen sirkus valojen vilkkuessa ja torvien soidessa. Arviolta 20-30 autoa ja oli siellä vähäisemmässä määrin muitakin kuin Volvoja. Lähes kaikilla katolla toinen sarja renkaita ja muuta varustetta. En huomannut, että piikkirenkaita olisi ollut, joten ei välttämättä jääajoa.

20240113_182938.jpg
 
Mitäs parviäly on mieltä seuraavasta:
Ostin 2019 vm auton ajettu 50tkm (prius +) viime syyskuussa. Olen tämän jälkeen vaihtanut avaimen paristoja 2-3 vkon välein kun auto herjaa matalasta virrasta. Toyota liike sanoi uuden avainlähettimen maksavan 375€ +koodaus. Pienen neuvottelun jälkeen Kamuxin kanssa tulevat he vastaan 250€, ja vetoavat:

Ajoneuvon elektroniikan elinkaari on 4-5 vuotta, tästä on useita kuluttajariitalautakunnan ratkaisujakin.
Elinkeinoharjoittaja ei ole vastuussa auton entistämisestä uudeksi, vaan siitä jäikö osan elinkaaresta jotain käyttämättä.


Pitääkö vaatia avaimen kokonaiskorvausta vai tyytyä tähän…
 
Mitäs parviäly on mieltä seuraavasta:
Ostin 2019 vm auton ajettu 50tkm (prius +) viime syyskuussa. Olen tämän jälkeen vaihtanut avaimen paristoja 2-3 vkon välein kun auto herjaa matalasta virrasta. Toyota liike sanoi uuden avainlähettimen maksavan 375€ +koodaus. Pienen neuvottelun jälkeen Kamuxin kanssa tulevat he vastaan 250€, ja vetoavat:

Ajoneuvon elektroniikan elinkaari on 4-5 vuotta, tästä on useita kuluttajariitalautakunnan ratkaisujakin.
Elinkeinoharjoittaja ei ole vastuussa auton entistämisestä uudeksi, vaan siitä jäikö osan elinkaaresta jotain käyttämättä.


Pitääkö vaatia avaimen kokonaiskorvausta vai tyytyä tähän…

Eikö mene Relaxin piikkiin ?
 
Nettisivujen mukaan kattaisi vain ”kauko ohjaimet avaimissa”. En tiedä koskettaako tuo sitten virran pysymistä. Ei ainakaan toyotan huoltomies maininnut tästä mitään…
Onhan tuo selkeä vika. Jos avain toimisi normaalisti, paristo kestäisi vuosia, ei viikkoja. Ja huoltomiesten/työnjohdon höpinään kannattaa moisissa tilanteissa harvemmin luottaa. Ellei satu se yksi rehellinen eteen. Itse sain aika rajun puhuttelun koska kehtasin mennä sanomaan asiakkaalle että tehtaalla oli tapahtunut källi ja x määrä autoja y tuli maahan liian pehmeiden tuulilasien kanssa ja pyyhkijät söivät lasit hetkessä ja ohjeistin asiakasta vaatimaan lasin takuuseen. Tämä erään toisen japsimerkin merkkihuollossa mekaanikkona toimessa.

Mene ja vaadi uusi avain ja sen ohjelmointi yms. Et häviä mitään ja hyvässä tapauksessa eivät ala mutisemaan vaan vaihtavat avaimen tai korvaavat edes osan.
 
Miten käytännössä kannattaisi toteuttaa tällainen. Minulla on pakettiauto yksityishenkilönä. Työnantajalta pitäisi saada jotenkin korvaus oman auton. käytöstä ja en tarkoita kilometrikorvauksia, vaan kiinteää kuukausi/päiväkorvausta, koska kilometrikorvaukset eivät kata tyhjäkäyntiä ja auton nosturilla nostelua. Miten tällainen käytännössä pitäisi toteuttaa, ettei tästä menisi tuloveroja?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 035
Viestejä
4 417 570
Jäsenet
73 284
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom