Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Puhelimen näyttö alkaa lähteä irti kuoresta. Millä liimalla näyttö kannattaa liimata? Saako marketeista liimaa tähän tarkoitukseen? Kyseessä OP3 puhelin.
Esim B7000 (ei kyllä marketeista löydy, mutta puhelimen varaosia myyvistä liikkeistä pitäisi ainakin löytyä) tai sitten ihan ohutta kaksipuoliteippiä
 
Esim B7000 (ei kyllä marketeista löydy, mutta puhelimen varaosia myyvistä liikkeistä pitäisi ainakin löytyä) tai sitten ihan ohutta kaksipuoliteippiä
Juurikin B7000:sta laittoivat huoltoliikkeessä puhelimeen, maksoi 15 euroa, joten en sitten jaksanut itselle lähteä liimaa ostelee.

EDIT: oisi tämän kysymyksen voinut näköjään hieman eri ketjuun laittaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista kaikille! Lähinnä mietinnässä, että hajotanko sieltä jotain jos jätän asian sikseen (paitsi tietysti seurata lämpöjä ja jäähdytinnestettä). Itsellä osaaminen vianetsintään/muuhunkaan tekemiseen aika lähellä nollaa, joten pajalle se pitäis viedä jos jotai pitää etsiä/tutkia/korjata.

Löysinpäs muuten kuvan motonetin pihalta ennen kun ostin uutta, näyttääkö teidän mielestä siltä, että ois (punaista?) nestettä mutta jäätynyt?


Siis mitä sanoisitte tästä? Omaan silmään näyttää kummalliselta; ikään kuin olis alle minimin, mutta korkista katsoessa pinta näkyy ylhäällä asti. Lisäksi näyttää siltä, että olis kolmessa kerroksessa. Tuli mieleen, voiko olla, että alin kerros on vanhaa nestettä (en tiiä miks näyttää keltaiselta nyt), keskimmäinen lisäämääni punaista ja ylin vettä, jos eivät olisikaan sekoittuneet... Tosin laitoin vettä niin vähän, että kummalta vaikuttaa.

Mitä mieltä ootte, onko syytä olla huolissaan? Tänään tai huomenna taas pari sataa km ajoa tulossa, tapaninpäivänä sama :)

Kellään analyysia?
 

Liitteet

  • IMG_20231222_114515.jpg
    IMG_20231222_114515.jpg
    178,7 KB · Luettu: 63
  • IMG_20231222_114520.jpg
    IMG_20231222_114520.jpg
    280,9 KB · Luettu: 64
  • IMG_20231222_114526.jpg
    IMG_20231222_114526.jpg
    272,2 KB · Luettu: 65
Kellään analyysia?

En pysty omin silmin näkemättä sanomaan miltä näyttää. Eri nesteet voivat kyllä muodostaa kerroksiakin, mutta siellähän kaikki ajossa sitten sekoittuu. Eri jäähdytysnesteiden sekoittaminen ei estä järjestelmää toimimasta, eli sen seurauksena ei jäähdytys tai lämmitys lakkaa ihan heti toimimasta, mutta korroosionesto-ominaisuudet nesteissä kyllä voivat häiriintyä ja nesteen pakkaskestävyyden mittaus käy mahdottomaksi.

Eri nesteet voivat myös alkaa muodostaa sakkaa ajan kanssa toisiinsa reagoidessaan, joten pysyvässä käytössä tuota olisi parempi välttää. On olemassa myös erityistä 'fits all' -tyyppistä jäähdytysnestettä, joka on tehty kemiallisesti mahdollisimman neutraaliksi reagoimaan minkään muun kanssa. Autotarvikeliikkeestä saattaa löytyä tai sitten ei.

Joka tapauksessa se vuoto olisi selvitettävä ennenkuin jotain tosissaan hajoaa, ellei ole jo.
 
Siis mitä sanoisitte tästä? Omaan silmään näyttää kummalliselta; ikään kuin olis alle minimin, mutta korkista katsoessa pinta näkyy ylhäällä asti. Lisäksi näyttää siltä, että olis kolmessa kerroksessa. Tuli mieleen, voiko olla, että alin kerros on vanhaa nestettä (en tiiä miks näyttää keltaiselta nyt), keskimmäinen lisäämääni punaista ja ylin vettä, jos eivät olisikaan sekoittuneet... Tosin laitoin vettä niin vähän, että kummalta vaikuttaa.

Mitä mieltä ootte, onko syytä olla huolissaan? Tänään tai huomenna taas pari sataa km ajoa tulossa, tapaninpäivänä sama :)

Kellään analyysia?

Ootko sä ajanu tai edes käyttänyt tota vehjettä liemien lisäilyn jälkeen? Ei ne tossa paisarissa muuten sekotu.
 
Onko jollai tietoa tai kuulopuheita mikä voisi olla syynä. w211 oli takana hr -40mm madaltavat jouset ja vakio iskarit. Halusin saada auton linjaan/balanssiin että helmalinja suora eikä yhtään keulamaa enempää maassa kuin peräkää. no hommasin bc jouset ja säätöhölkit taakse, säädettiin ihan alimpaa mihin pysty ruuvaa mutta peränousi hr jousista 1.5cm korkmeemmalle. vaikka bc jousi oli lyhyempi kuin hr jousi. soitin BC miten on mahollista nii ei osattu oikein sanoa mitään, kuulemma bc alustalla pystyy sen 60mm laskee. . Voiko johtua vakio iskarista? epäilen sitä.
 
Eikö tuossa takapäässä ole korkeussäätö jousen alalautasessa eikä iskarissa, vai näenkö väärin? Sillähän korvataan kynätolpassa muuten oleva korkeussäätö, kun tuossa takapää ei ole kynätolpalla toteutettu, vaan erillisellä jousella ja iskarilla. Mutta korkeussäätö mikä korkeussäätö. Vai onko siinä iskarissa myös erillinen säätö tuon värillisen holkin kohdalla? No jos on, niin sittenhän se on fiksu systeemi, koska sehän silloin mahdollistaisi, että iskarin vapaa pituus pystytään sovittamaan siihen mille korkeudelle jousi on säädetty. Esijännityksen hienosäädön kannalta kyllä haastava juttu saada juuri kohdalleen, jos noin on. Jos myös tuossa iskarissa on korkeussäädön kierteet niin sitten siis säädetään sekä jousen että iskarin osalta se korkeus, ja lopputulos riippuu molemmista.

Maavarasta: Kun yhden jousen vaihtaa toiseen niin lopulliseen korkeuteen vaikuttaa paitsi jousen vapaa korkeus myös sen jäykkyys. Vapaalta korkeudeltaan pitempi jousi ei välttämättä johda suurempaan maavaraan. Jos mennään korkeussäädettävän setin säätörajoille asti, niin ei niiden rajojen vaikutusta maavaraan tiedä kuin kokeilemalla tai jonkin toisen samanlaisen auton kautta tulleen esimerkkikokemuksen kautta.
 
Eikö tuossa takapäässä ole korkeussäätö jousen alalautasessa eikä iskarissa, vai näenkö väärin? Sillähän korvataan kynätolpassa muuten oleva korkeussäätö, kun tuossa takapää ei ole kynätolpalla toteutettu, vaan erillisellä jousella ja iskarilla. Mutta korkeussäätö mikä korkeussäätö. Vai onko siinä iskarissa myös erillinen säätö tuon värillisen holkin kohdalla? No jos on, niin sittenhän se on fiksu systeemi, koska sehän silloin mahdollistaisi, että iskarin vapaa pituus pystytään sovittamaan siihen mille korkeudelle jousi on säädetty. Esijännityksen hienosäädön kannalta kyllä haastava juttu saada juuri kohdalleen, jos noin on. Jos myös tuossa iskarissa on korkeussäädön kierteet niin sitten siis säädetään sekä jousen että iskarin osalta se korkeus, ja lopputulos riippuu molemmista.

Maavarasta: Kun yhden jousen vaihtaa toiseen niin lopulliseen korkeuteen vaikuttaa paitsi jousen vapaa korkeus myös sen jäykkyys. Vapaalta korkeudeltaan pitempi jousi ei välttämättä johda suurempaan maavaraan. Jos mennään korkeussäädettävän setin säätörajoille asti, niin ei niiden rajojen vaikutusta maavaraan tiedä kuin kokeilemalla tai jonkin toisen samanlaisen auton kautta tulleen esimerkkikokemuksen kautta.

sen verran nyt tutkinut asiaa

HR jousi on 270mm mikä oli tiestysti paljo löysempi kun nuo BC jouset
BC jousi on nyt 250mm ja 17kg jäykkyys ei paljo anna periksi säädöt tapissa.
BC myy extreme droppi sarjaa tuohon missä on 235mm jousi ja noin sama jäykkyys eli sillä laskee sen 1.5cm

sitte jotkut on laittanu noihi w211 200mm jousta nii sillä pääsee jo kikkailee korkeuksia suuntaa tai toiseen.

- BC RACING BR ALUSTASARJA J-06 EXTREME DROP - THE-Enterprise Oy tossa on 235mm ja 17kg. Ja mulla on nytte 250mm jousi ja 17kg

no onneks noita bc jousia saa varaosana mut tulipahan 90e oppirahat maksettuu mitä jousii menee plus korjaamo kulut.

tuo iskarissa oleva on esijännityksen säätö miten jämäkästi iskari toimii.



JOS JOUSI JA VAIMENNIN ERILLÄÄN
BC Racing sarjoissa jousi ja vaimennin asennetaan aina alkuperäisille paikoilleen*. Tämä sen takia että jousi kantaa auton painon eikä voida varmistua siitä että iskunvaimentimen kiinnityspiste on riittävän vahva tai vahvistetaan riittävällä tavalla kantamaan auton paino. Tietyissä automalleissa jousi ja iskunvaimennin asennetaan toisistaan erilleen. Näissä autoissa asennus poikkeaa hieman tavallisesta.

1. Asenna iskunvaimennin autoon kiinnittämällä se yläpäästään.

2. Säädä auton korkeus jousilautasen säätörengasta kiertämällä (P-6-1).

3. Kun korkeus on sopiva, nosta kulmaa tunkilla niin, että jousi on noin 5mm puristuksissa tukivarren ja korin välissä (jousen esijännitys).

4. Säädä iskunvaimentimen pituus oikeaksi ja kiinnitä vaimennin myös alapäästään.

(P-6-2 ja P-6-3).

1703332209832.png
 
Iskarin yläpään laakeri ilmeisesti kolisee, ei aina mutta terävissä töyssyissä. Miten tuon purkamatta varmistaisi? Oireet viittaa siihen mutta osa on uusittu alle 2v sitten...
 
tuo iskarissa oleva on esijännityksen säätö miten jämäkästi iskari toimii.

Kun en kuvaa saa zoomattua niin paljoa että näkisin onko tuo iskarin pituuteen vaikuttava säätö, niin paha sanoa enempää. Esijännityksen säätö sinänsä periaatteessa vaikuttaa pituuteen, ellei ole erikseen lisäksi vielä varsinaista korkeussäätöä. Siis sellaista, kuin joissain high end kynätolpissa on, että on samassa tolpassa kahdet säätökierteet, erikseen tolpan korkeudelle ja jousen esijännitykselle. Jos tuossa iskarissa oleva kierresäätö vaikuttaa iskarin vapaaseen pituuteen, niin silloin se on muutakin kuin esijännityksen säätö ja täytyy huomioida suhteessa siihen mille korkeudelle jousi on omalla istukkasäädöllään asetettu. Tällainen hienosäätömahdollisuus on hyvä, mutta harvalla on resurssit onnistua säätämään se optimaalisesti, siinä kun on useampi eri asia joiden välillä optimointi tapahtuu ja toiminnan testaaminen on vaikeaa ja aikaavievää hommaa.
 
Katsastuksessa kolisi jo, ei mainintaa. Voiko olla koiranluu?

No voisi, mutta luultavasti ne olisi tuon huomannut. Ehkä..
Mulla kolisi (mahdollisesti) yhdessä autossa hammastanko. Kolina tuli esille vain terävissä töyssyissä ja se itseasiassa paheni auton omistusaikana. Auto meni vaihtoon jossain kohdin, niin en sen tarkemmin tutkinut mikä oli syynä.

edit: Tää sopis ehkä paremmin tänne: Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata aukottomasti luottaa siihen katsastusmieheen. Tutuilla ja jopa itsellä on mitä oudoimpia asioita saatu leimattua/ei ole huomattu asioita kuten pitäisi (ilman suhteiden tms. käyttöä). Aka lähde täysin tyhjästä, unohtaen leima.
 
Joskus kun rojotassa kolisi viidettä katsastusta peräkkäin sanoin katsurille että saat kakskymppiä jos löydät kolisijan. Löysi se, apurungon pusla, vaan siellä se seitsemättä vuotta nyt kolahtelee kun en ole jaksanut vaihtaa..
 
Joskus kun rojotassa kolisi viidettä katsastusta peräkkäin sanoin katsurille että saat kakskymppiä jos löydät kolisijan. Löysi se, apurungon pusla, vaan siellä se seitsemättä vuotta nyt kolahtelee kun en ole jaksanut vaihtaa..
Tuli joskus kokeiltua. Ei löytänyt vikaa vaikka kuvailin vian varsin tarkasti. Kaasu pohjassa menee suoraan, päästät kaasun, ampuu auto sivulle. Oli aski ottanut osumaa kun jouduin väistämään toista autoa korkeaan kanttariin. Looginen vika olisi ollut moottorin/askin kannakkeet, mutta olivat kaikki kunnossa ja käytiin muiden mekaanikkojen ja muiden kanssa autoa läpi, leimamies sai ohjeet että rahaa tulee jos vika löytyy.... ei löytynyt. Ennen kuin lopulta valoista rivakammin lähtiessä nopeus nousi, kierrokset nousivat, mutta auto oli paikallaan. Askin kyljessä nyrkin mentävä reikä. Jotain siellä tasauspyörästössä tms oli mennyt paskaksi. Muttei vieläkään hajua tarkemmin mitä, mutta uusi omistaja vaihtoi askin+tasauspyörästön ja auto toimi, ja vielä soitti perään kiitellen hyvästä autosta.
 
Tuli joskus kokeiltua. Ei löytänyt vikaa vaikka kuvailin vian varsin tarkasti. Kaasu pohjassa menee suoraan, päästät kaasun, ampuu auto sivulle. Oli aski ottanut osumaa kun jouduin väistämään toista autoa korkeaan kanttariin. Looginen vika olisi ollut moottorin/askin kannakkeet, mutta olivat kaikki kunnossa ja käytiin muiden mekaanikkojen ja muiden kanssa autoa läpi, leimamies sai ohjeet että rahaa tulee jos vika löytyy.... ei löytynyt. Ennen kuin lopulta valoista rivakammin lähtiessä nopeus nousi, kierrokset nousivat, mutta auto oli paikallaan. Askin kyljessä nyrkin mentävä reikä. Jotain siellä tasauspyörästössä tms oli mennyt paskaksi. Muttei vieläkään hajua tarkemmin mitä, mutta uusi omistaja vaihtoi askin+tasauspyörästön ja auto toimi, ja vielä soitti perään kiitellen hyvästä autosta.

No joo huonosti kellään röntgen katsetta on, toki näkyville viollle voi tuo vinkki toimia
 
No joo huonosti kellään röntgen katsetta on, toki näkyville viollle voi tuo vinkki toimia
Pointtina lähinnä, isompikin vika joka ilmenee ihan normi arkisessa ajossa, voi olla asia mitä leimamies ei tule ikinä huomaamaan vaikka kuinka yrittäisi, tai ei ole kykenevä diagnosoimaan heillä olevalla kalustolla, vaikka tekijä olisi kuinka taitava ja tietävä.
 
Pointtina lähinnä, isompikin vika joka ilmenee ihan normi arkisessa ajossa, voi olla asia mitä leimamies ei tule ikinä huomaamaan vaikka kuinka yrittäisi, tai ei ole kykenevä diagnosoimaan heillä olevalla kalustolla, vaikka tekijä olisi kuinka taitava ja tietävä.

Niin, luulin että sekin pointti tuli tossa omassa viestissänikin jossa seitsemän vuotta on menty kolisevalla puslalla..
 
Onko kovinkin yleistä että Trafimaksut poikkeaa jopa 30€/vuosi samassa automallissa? Molemmat bensa/automaatteja ja sama vuosimalli sekä täsmälleen samalla moottorilla samalla teholla.
2005 Chrysler Neon 2.0 bensiini automaatti sedan.
E: puoli vuotta näillä näkkyy eroa niin kulutus olisi noin 0,5L/100km uudemmassa tippunut paperilla. Mallisarjahan näissä kuitenkin päättyy 2005.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys; jos tulee katsastuksesta hylky nastaeron takia niin voiko uusintakatsastukseen mennä kesärenkailla, ottaa leima ja vaihtaa nastarenkaat takaisin?

Auto menossa tod.näk. vaihtoon joten en jaksaisi uusia renkaita metsästää edes käytettynä.
 
Lisäyksenä jos matka ei ylitä 20km. Poliiseja varten olisi hyvä olla näyttöä varatusta katsastusajasta.
 
Mistäs tuo sääntö tulee? Eli 20km saa ajaa kesärenkailla ja pitää olla näyttö että menossa katsastukseen?

Tieliikennelaista se tulee.

"Talvirenkaita ei kuitenkaan tarvitse käyttää:

1) ajoneuvon valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä, enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa"

Käytännössä on oltava etukäteen varattu aika, että pystyy todistamaan, että on katsastukseen matkalla.
 
Jos renkaat on jo valmiiksi huonot, niin nyppii kaikki loput nastat pois. Sitten kelpaa katastukseen.

No tämäkin käynyt mielessä mutta aikamoinen urakka plus että omasta mielestä renkaat semi-hyvässä kunnossa (en tajua mistä tuo nastaero tuli, ei silmämääräisesti huomannut suuria eroja nastojen määrässä) ja tuntuu tyhmältä että tekemällä renkaista suorastaan vaaralliset saa katsastuksesta läpi.
 
No tämäkin käynyt mielessä mutta aikamoinen urakka plus että omasta mielestä renkaat semi-hyvässä kunnossa (en tajua mistä tuo nastaero tuli, ei silmämääräisesti huomannut suuria eroja nastojen määrässä) ja tuntuu tyhmältä että tekemällä renkaista suorastaan vaaralliset saa katsastuksesta läpi.

Toissavuonna tuli sanomista että nastoja puuttuu, tänä vuonna ei. Eikä ne nastat ainakaan lisääntyneet itsestään siinä välissä...

Kellään tutulla autoa minkä renkaat sopis sulle, sen verran lainaan että saa leimasta läpi. Joo, onhan siinä pieni jumppa kyllä. Tai sitten jos toi 20km pitää paikkansa niin kesärenkaat alle, - traileri jostain jostain ja taas renkaitten vaihtoon. No ei kyllä ollut helppoja ratkaisuja nämäkään.

Vai meniskö huonot nastat vaan korjauskehoituksella, nyt en muista miten itellä meni asia pari vuotta sitten. Kato nyt kuitenkin että kaikki muu pelaa, polttimot jne jne, ettei tule liian montaa kehoitusta.
 
Kellään tutulla autoa minkä renkaat sopis sulle, sen verran lainaan että saa leimasta läpi. Joo, onhan siinä pieni jumppa kyllä. Tai sitten jos toi 20km pitää paikkansa niin kesärenkaat alle, - traileri jostain jostain ja taas renkaitten vaihtoon. No ei kyllä ollut helppoja ratkaisuja nämäkään.

Teen tod.näk. siten että lyön kesärenkaat kyytiin, vaihdan aseman pihassa alle, käyn leimalla ja sitten talvinakit aseman pihassa takaisin.

Vai meniskö huonot nastat vaan korjauskehoituksella, nyt en muista miten itellä meni asia pari vuotta sitten.

Ei mee pelkällä KK:lla.

Teen jatkossa kaikki katsastukset kesärenkailla kun ei jaksa arvailla millainen päivä katsastajalla on.
 
Ovoko.fi en saa valittua mistään Paypalia maksuvaihtoehdoksi vaikka ennenkin onnistunut ja suoraan sivuilta lainattuna:

PayPal
Tämä maksutapa valitaan suoraan ostoprosessin aikana maksua suoritettaessa valitsemalla ”PayPal-maksu”.

Mikäs mättää?
 
Ovoko.fi en saa valittua mistään Paypalia maksuvaihtoehdoksi vaikka ennenkin onnistunut ja suoraan sivuilta lainattuna:

PayPal
Tämä maksutapa valitaan suoraan ostoprosessin aikana maksua suoritettaessa valitsemalla ”PayPal-maksu”.

Mikäs mättää?
Jännä homma, kokeilin just ja ovokossa ei mullakaan näy, mutta rrr.lt näkyy (sama firma taustalla)
Tykkään muutenkin käyttää ennemmin rrr.lt/en kun tuo suomikäännös on mielestäni aika laaduton :rofl:
 
Jännä homma, kokeilin just ja ovokossa ei mullakaan näy, mutta rrr.lt näkyy (sama firma taustalla)
Tykkään muutenkin käyttää ennemmin rrr.lt/en kun tuo suomikäännös on mielestäni aika laaduton :rofl:
Kiitti vinkistä rrr.lt osat tilattu ja maksettu Paypalilla. Olivat näköjään vastanneet ovokolta mailiin niin paypal tilapäisesti pois käytöstä teknisten ongelmien vuoksi.
 
Halkeaako kansi/lohko ensi viikolla jos saadaan oikeasti ne -30'C pakkaset tänne etelään?

Itselllä Glysantin "BASF" G48 Pakkasneste 2,0l sinivihreä | Motonet Oy sekoitettuna niin että puolet tuota ja puolet akkuvettä.
Jos on huonos nesteet, kaikki jäätyy... mikä jottei voi paukkua. Kaikki missä nestettä kiertää, on riskialueella. Itsellä yleensä -40c nesteet käyttiksissä ja harrasteissa sitten vaihdellen, kunhan nyt ainakin perus pikkupakkaset kestää.
 
Glykoli ei onneksi samantien mene ihan tönkköjäähän vaikka lämpötila kävisikin hiukan jähmettymispisteen alapuolella.
Itse tossa viime viikolla havahduin että yhteen romuun tuli laitettua lokakuussa pelkkää vettä sisään ja umpijäässähän se oli, sulattelin tallissa yön yli ja täyttelin uudet nesteet. Ainakaan pikaisella testiajolla ei käyttäytynyt mitenkään normaalista poikkeavasti eli saatoin selvitä säikähdyksellä :joy:
 
Halkeaako kansi/lohko ensi viikolla jos saadaan oikeasti ne -30'C pakkaset tänne etelään?

Itselllä Glysantin "BASF" G48 Pakkasneste 2,0l sinivihreä | Motonet Oy sekoitettuna niin että puolet tuota ja puolet akkuvettä.

:sgeek:
Älä huoli, täällä pohjoisemmassa taisin kuvan räpätä kun oli -38° viime vuonna. Toki tästä Jyväskylästä ostamastani huutokauppa-autosta en tiedä. Tuttavapiirissä ei ainakaan yksikään auto hajonnut.

Tuulilasinesteetkin jonkun kerran jäätyneet niin ei vielä ainakaan halkeamia, kiitos muistutuksesta niin huomenna kaupan kautta jos ei varastossa ole.
 
Älä huoli, täällä pohjoisemmassa taisin kuvan räpätä kun oli -38° viime vuonna. Toki tästä Jyväskylästä ostamastani huutokauppa-autosta en tiedä. Tuttavapiirissä ei ainakaan yksikään auto hajonnut.

Tuulilasinesteetkin jonkun kerran jäätyneet niin ei vielä ainakaan halkeamia, kiitos muistutuksesta niin huomenna kaupan kautta jos ei varastossa ole.

Mulla on itseasiassa nykyisestä autosta jonkun edellisen omistajan toimesta käytetty joko vettä tai kesälasinpesunestettä eli oli pari halkeamaa ja pullistunut keskeltä lampunpesimien pissapojan moottori.
Tän takiahan oon pitkään tehnyt hyvin pakkasenkestävää tuulilasinpesunestettä ja sehän kestää aika kauan sulaa jos on jäässä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on itseasiassa nykyisestä autosta jonkun edellisen omistajan toimesta käytetty joko vettä tai kesälasinpesunestettä eli oli pari halkeamaa ja pullistunut keskeltä lampunpesimien pissapojan moottori.
Tän takiahan oon pitkään tehnyt hyvin pakkasenkestävää tuulilasinpesunestettä ja sehän kestää aika kauan sulaa jos on jäässä.
Itselläni on myös hajonnut joskus autosta lampunpesin jäätymisen vuoksi. Nuo kun ei ajovaloautomatiikalla toimi, niin sinne ei tule luonnostaan kierrätettyä sitä pakkasenkestävää nestettä. Takalasinpesurissa sama huoli. Pitäisi erikseen muistaa lorotella sitäkin, jos käyttää kesäisin jäätyviä seoksia.
 
Itselläni on myös hajonnut joskus autosta lampunpesin jäätymisen vuoksi. Nuo kun ei ajovaloautomatiikalla toimi, niin sinne ei tule luonnostaan kierrätettyä sitä pakkasenkestävää nestettä. Takalasinpesurissa sama huoli. Pitäisi erikseen muistaa lorotella sitäkin, jos käyttää kesäisin jäätyviä seoksia.

Mulla on taas takalasille ja tuulilasille yksi pesuri ja ajovaloille omansa. Sehän herätti sillä huomion toimimattovuudestra, kun koko aikana ei toiminut ajovalojen pesu ja samalla tuli tarkistettua, kun säiliö vuosi ihan mukavasti.
 
Mikä on kuvan traktori? Tuli vastaan myynti-ilmoitus vastaan kyseisestä pelistä.

Hinta tuolla oli ilmoituksessa 3500€ ja mukana oli ketjuja, etunosturi, kahdet kauhat, linko, LED-valot, huoltokirja, vaihtovirtalaturi, vältti, moottorilämmitin ja perälaatikko.

Onko tälläisestä tuo 3500€ sopu hinta?


IMG_20240102_005437.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Fordin 1.6 TDCi -kone vuoden 2012 autossa. Ajelin eilen motaria ja kun alkoi ohituskaista ylämäkeen, vaihdoin vaihteen pienemmäksi ja lähdin ohittamaan.

Yhtäkkiä kiihdytyksen alussa tehot hävis ja ajoneuvotietokoneen näytölle lävähti teksti "engine malfunction". Vikatila päällä matelin sitten seuraavalle levikkeelle jossa sammutin auton, käynnistin uudestaan ja vikailmoitus hävisi. Loppumatka (reilut 100km) sujui ongelmitta, tosin kierroksia en autolle hirveästi uskaltanut enää antaa. En huomannut auton tuntumassa tai käyttäytymisessä poikkeavuuksia.

Pakkasta oli -25°C, mutta oli jo n. 75km ajoa alla, eli kone oli lämmin. Mikähän ongelman mahtoi aiheuttaa?

Tarkkaa diagnoosia en tietty internetistä odota, mutta lähinnä pohdin mistä onglemaa kannattaisi lähteä selvittelemään jos uusii.
 
Fordin 1.6 TDCi -kone vuoden 2012 autossa. Ajelin eilen motaria ja kun alkoi ohituskaista ylämäkeen, vaihdoin vaihteen pienemmäksi ja lähdin ohittamaan.

Yhtäkkiä kiihdytyksen alussa tehot hävis ja ajoneuvotietokoneen näytölle lävähti teksti "engine malfunction". Vikatila päällä matelin sitten seuraavalle levikkeelle jossa sammutin auton, käynnistin uudestaan ja vikailmoitus hävisi. Loppumatka (reilut 100km) sujui ongelmitta, tosin kierroksia en autolle hirveästi uskaltanut enää antaa. En huomannut auton tuntumassa tai käyttäytymisessä poikkeavuuksia.

Pakkasta oli -25°C, mutta oli jo n. 75km ajoa alla, eli kone oli lämmin. Mikähän ongelman mahtoi aiheuttaa?

Tarkkaa diagnoosia en tietty internetistä odota, mutta lähinnä pohdin mistä onglemaa kannattaisi lähteä selvittelemään jos uusii.

Vikakoodien luvusta kannattaisi aloittaa.
 
Vikakoodien luvusta kannattaisi aloittaa.
Tottakai. Pikaisen google-selvittelyn perusteella normi obd2-lukijat ei kuulemma tuossa tilanteessa vikakoodia löydä jos vikatila ei ole aktiivinen, mahdollisesti ei silloinkaan enkä viitsisi viedä varta vasten merkkiliikkeeseen jos vika ei ala kovasti riivaamaan kun itsellä ei mitään diagnostiikkatyökaluja löydy ja auto on vasta kerran tehnyt tuon.

Kaipasinkin lähinnä kokemuksia vastaavasta tai spekulaatiota kyseisiä diesel-koneita paremmin tuntevilta. Jos löytyis vaikka jotain letkuja tai suodattimia jotka vois tuollaista aiheuttaa ja joita vois itse tarkistella tai jopa edullisesti varmuuden vuoksi vaihtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom