Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
jos jollai on vnt ahdin nii envoikku suositella 200tkm ajettu auto ahdot säi pysyy koko vedon sielä minne ne määrätty ennen piikkas ja tippu. aivan tajuton ero autossa. tein 2h session suht vähällä määrällä huomenna uus setti.

Onhan tuota suositeltu runsaasti konsernin muillekin autoille niin ilmeisen toimiva homma kohtuu pienellä vaivalla.
 
Vaikea löytää bensan kestävää tiivistemassaa moottorisahan kampikammion tiivistämiseen. Stefat meinasin vaihtaa mutta mistä tota massaa? Permatexit ei kestä bensaa ja threebond/yamabond 4 mitä ulkomailla suositaan ei löydy suomesta.

Edit: Hylomar blue löytyi, saa luvan kelvata.
Ilmeisesti stihl käyttää dirko ht:ta vaikka sitä ei olekkaan speksattu bensan kestäväksi, pitää kattoo kumpaa löytyy läheltä..
 
Viimeksi muokattu:
w211 om646 mitä öljyy pistelen koneesee onko suosituksia motonetti nurkan takana.
 
eli ei tullu apuja


Valmistajan hyväksymä:
MB 229.51

onko se pakko olla juuri tuota? mersun oma saakelin kallista motonetistä haen.
 
Asiaton käytös - Keskustelun sotkeminen, älä postaa ketjuun useita peräkkäisiä viestejä, foorumi ei ole chat
niihä siinä lukee?!!!!!!!!!!!!!!!
 
Viskositeettiluokka:
5W-30

Täyttää vaatimukset:
API SL/CF
ACEA C3

Valmistajan hyväksymä:
VW 502 00 / 505 00
MB 229.31 / 229.51
BMW LL-04
GM-LL-B-025
 
Onko kenelläkään kokemuksia 2012-2015 Audi q3 2.0tdi talviajosta. Lähinnä kiinnostaisi löytyykö noista vastuksia ilmakanavista vai pitääkö olla webasto että tarkenee hytissä ilman että ajaa 30km maantietä.
 
Eipä tolla täydellinen huoltokirjan merkinnöillä mitään tee piilovikojen varalta. Lähinnä kalliisti laskutettu toteamalla jarrjuen ja koiranluiden kunnosta. Ts.tolla määräaikaishuollon tarkistuksella on aika hyödytöntä. Öljyt ja filterit olisi hyvä vaihdattaa väh.kerran vuodessa mutta kaikesta muusta maksaminen on aika turhaa.
 
Onko kenelläkään kokemuksia 2012-2015 Audi q3 2.0tdi talviajosta. Lähinnä kiinnostaisi löytyykö noista vastuksia ilmakanavista vai pitääkö olla webasto että tarkenee hytissä ilman että ajaa 30km maantietä.
Ei omaa kokemusta, mut ei ainakaan exä valittanut -14 mallisen a3:n diisselin lämmöistä. Työmatka hänellä kun oli 20km mitä tuolla ajeli suuntaan.
 
Jarrusatuloiden mukana tuli pieni määrä jarrurasvaa, josta ei kerrota yhtään mitään. Sellaisessa suihkushampoon näytepakkauksen kaltaisessa. Onko tämä tavara kumin kanssa yhteensopivaa vai tarkoitettu vain metalli-metalli-kosketukseen?

Kitkapintoihin en ole laittamassa. :D
 
Jarrusatuloiden mukana tuli pieni määrä jarrurasvaa, josta ei kerrota yhtään mitään. Sellaisessa suihkushampoon näytepakkauksen kaltaisessa. Onko tämä tavara kumin kanssa yhteensopivaa vai tarkoitettu vain metalli-metalli-kosketukseen?

Kitkapintoihin en ole laittamassa. :D
Olisiko tarkoitettu liukutappien voiteluun.
 
Tällaisen akkuboosterin lataus johto on hukassa. Mistähän löytäisi sopivalla päällä olevan. Pieni pyöreä, vähän kuin läppärin laturin pää, mutta pienempi.
 

Liitteet

  • IMG_20230904_084119.jpg
    IMG_20230904_084119.jpg
    180,6 KB · Luettu: 30
Tällaisen akkuboosterin lataus johto on hukassa. Mistähän löytäisi sopivalla päällä olevan. Pieni pyöreä, vähän kuin läppärin laturin pää, mutta pienempi.
Niitä pyöreitä latauspäitä on varmaan kymmentä eri kokoa eli ilman liittimen mittausta paha tietää mikä käy. Kannattaa varmaan hankkia joku yleismallin virtasovitin, jossa tulee kasa adaptereita mukana.
 
Mitä kannattaisi tehdä jos on ostanut auton etäkaupalla ja siinä on oireita jotka haluaisin ehdottomasti korjauttaa? Kaupassa siis vielä reilusti etäkaupan 14pv palautusoikeutta jäljellä. Muuten auto vastaa täysin odotuksia, mutta haluaisin sitouttaa myyjän hoitamaan sen kuntoon etten osta ns. pommia.
 
Mitä kannattaisi tehdä jos on ostanut auton etäkaupalla ja siinä on oireita jotka haluaisin ehdottomasti korjauttaa? Kaupassa siis vielä reilusti etäkaupan 14pv palautusoikeutta jäljellä. Muuten auto vastaa täysin odotuksia, mutta haluaisin sitouttaa myyjän hoitamaan sen kuntoon etten osta ns. pommia.

Myyjään yhteyttä ja sanoo että tälläiset viat tuli havaittua, korjaus tai kaupat puretaan.
 
Mulla on vm 2010 Peugeot 207, ostett pari v sitten. ABS-moduuli meni sököksi (ilm tyyppivika) ja korjaus Pörhön mukaan katsastuskuntoon maksaisi n 2000 e. Tähän en viitsinyt lähteä niin seisautin pihalla kunnes totesin akun simahtaneeksi, jumpstart ei käynnistä.

Eli sinällään siisti auto, uudet talvirenksat vanteilla, jossa hyvin spesifi vika jonka viitseliäs korjaa kohtalaisen vaivattomasti.

Mitähän vaihtoehtoja mulla olisi autosta eroon pääsemiseksi? Autovexissä on ilmo odottamassa tarjouksia. Paikkakunta Oulu, jos merkkaa. Jos tuosta vaikka tonnin saisi, toimivat vastaavat liikkuvat nettiautossa 3500-4000 e tietämillä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
Mulla on vm 2010 Peugeot 207, ostett pari v sitten. ABS-moduuli meni sököksi (ilm tyyppivika) ja korjaus Pörhön mukaan katsastuskuntoon maksaisi n 2000 e. Tähän en viitsinyt lähteä niin seisautin pihalla kunnes totesin akun simahtaneeksi, jumpstart ei käynnistä.

Eli sinällään siisti auto, uudet talvirenksat vanteilla, jossa hyvin spesifi vika jonka viitseliäs korjaa kohtalaisen vaivattomasti.

Mitähän vaihtoehtoja mulla olisi autosta eroon pääsemiseksi? Autovexissä on ilmo odottamassa tarjouksia. Paikkakunta Oulu, jos merkkaa. Jos tuosta vaikka tonnin saisi, toimivat vastaavat liikkuvat nettiautossa 3500-4000 e tietämillä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Paiskaat sen mielestäsi hyvällä hinnalla nettiautoon ja viikon välein satanen pois kunnes joku hakee pois pihasta. Toki helpottaa jos käyntiin saisi.
 
Auton myyjäliike yrittää taas viilata linssiin… TPMS valo syttyi heti seuravaana päivänä ostosta -19 51tkm autosta, ja sain kuvan mukaisen vastauksenIMG_6945.jpeg

Varmistan vain muiltakin että eikö kuluttujasuojalain mukainen virhe (tässä tapauksessa minun mielestä) kuulu myyjäliikkeen korjata?
 
Auton myyjäliike yrittää taas viilata linssiin… TPMS valo syttyi heti seuravaana päivänä ostosta -19 51tkm autosta, ja sain kuvan mukaisen vastauksenIMG_6945.jpeg

Varmistan vain muiltakin että eikö kuluttujasuojalain mukainen virhe (tässä tapauksessa minun mielestä) kuulu myyjäliikkeen korjata?
Siis TPMS-valo syttyi vai ko. anturin vikailmoitus?
 
Valo syttyi, paineet tarkistettu. Koitettu resetoida moneen kertaan toyotan ohjeiden mukaan.
Valo ei poistu. En pääse tarkistamaan mahdollista vikailmoitusta
Kokeile laittaa kaikkiin renkaisiin vaikkapa 0,3bar yli suosituksen paineita. Itsekin luulin että anturi olisi ollut suzukissa viallinen mutta syypää olikin huoltoaseman painemittari joka näytti väärin. Mittari näytti 2,3bar vaikka todellisuudessa olikin vajaa 2.
 
Valo syttyi, paineet tarkistettu. Koitettu resetoida moneen kertaan toyotan ohjeiden mukaan.
Valo ei poistu. En pääse tarkistamaan mahdollista vikailmoitusta
Vastaavassa tilanteessa itselläni ilmanpaineiden merkkivalo paloi jo ostettaessa, ja myyjän mukaan johtui siitä, ettei alla olleiden kesärenkaiden antureita oltu ohjelmoitu autoon. Kävin sitten Toyotan pikahuollossa koodauttamassa ne ja lasku laitettiin suoraan autoliikkeeseen. Lupa tähän toki oli myyjältä. Ilmeisesti joissain autoissa noita antureiden paikkoja on vain 4 kpl ja ennen koodausta huoltoäijä pohti, olisiko minunkin autossa vain 4, mutta onneksi niitä olikin 8 eli kahdelle rengassarjalle.

Nollasitko valon ihan huollosta vai netistä saadun ohjeen mukaisesti? Huollosta osasivat neuvoa seuraavanlaisesti: Virrat päälle, rengaspaineiden nollausnappulasta 4 painallusta nopeahkoon tahtiin (olisiko vähän alle sekunti painallusten välissä) ja tämän jälkeen tielle ajamaan yli 80 km/h (huoltohlön mukaan aktivoituvat vasta yli 80 km/h vauhdissa). Rengaspaineet toki kannattaa ensin tarkistaa oikeiksi.
 
Rengaspaineet tarkistettu 2,7 eteen 2,8 taakse. Suosituspaine 2,5. Tämän jälkeen ajettu maantiellä pitkä pätkä.
Valo ei muistaakseni palanut ostopäivänä kun koeajoin, vaan syttyi seuraavana päivänä
Vastaavassa tilanteessa itselläni ilmanpaineiden merkkivalo paloi jo ostettaessa, ja myyjän mukaan johtui siitä, ettei alla olleiden kesärenkaiden antureita oltu ohjelmoitu autoon. Kävin sitten Toyotan pikahuollossa koodauttamassa ne ja lasku laitettiin suoraan autoliikkeeseen. Lupa tähän toki oli myyjältä. Ilmeisesti joissain autoissa noita antureiden paikkoja on vain 4 kpl ja ennen koodausta huoltoäijä pohti, olisiko minunkin autossa vain 4, mutta onneksi niitä olikin 8 eli kahdelle rengassarjalle.

Nollasitko valon ihan huollosta vai netistä saadun ohjeen mukaisesti? Huollosta osasivat neuvoa seuraavanlaisesti: Virrat päälle, rengaspaineiden nollausnappulasta 4 painallusta nopeahkoon tahtiin (olisiko vähän alle sekunti painallusten välissä) ja tämän jälkeen tielle ajamaan yli 80 km/h (huoltohlön mukaan aktivoituvat vasta yli 80 km/h vauhdissa). Rengaspaineet toki kannattaa ensin tarkistaa oikeiksi.
Nettisivujen ohjeen mukaan paina 3 kertaa, valo alkaa vilkkumaan, jonka jälkeen pitää nappi painaa pohjassa kunnes valo palaa jatkuvasti. Pitäisi tämän jälkeen sammua hetken ajon jälkeen.
Olen myös koittanut muillakin keinoilla. Muistatko yhtään mihin hintaan antureiden koodaus tapahtui?
 
Rengaspaineet tarkistettu 2,7 eteen 2,8 taakse. Suosituspaine 2,5. Tämän jälkeen ajettu maantiellä pitkä pätkä.
Valo ei muistaakseni palanut ostopäivänä kun koeajoin, vaan syttyi seuraavana päivänä
Nettisivujen ohjeen mukaan paina 3 kertaa, valo alkaa vilkkumaan, jonka jälkeen pitää nappi painaa pohjassa kunnes valo palaa jatkuvasti. Pitäisi tämän jälkeen sammua hetken ajon jälkeen.
Olen myös koittanut muillakin keinoilla. Muistatko yhtään mihin hintaan antureiden koodaus tapahtui?
Taisi olla n. 30€, mutta pitäisi sen tuossa tapauksessa kuulua liikkeen maksettavaksi. Tuossa tapauksessa tosin laittaisin sen 2,5 joka renkaaseen ja katsoisin, sammuuko valo hetken ajamisen jälkeen (ja yli 80 km/h jos piti paikkansa tuon huoltomiehen sanat). Valo voi syttyä myös liian korkeista paineista.
 
Valo ei muistaakseni palanut ostopäivänä kun koeajoin, vaan syttyi seuraavana päivänä
Nettisivujen ohjeen mukaan paina 3 kertaa, valo alkaa vilkkumaan, jonka jälkeen pitää nappi painaa pohjassa kunnes valo palaa jatkuvasti. Pitäisi tämän jälkeen sammua hetken ajon jälkeen.
Olet yrittänyt koodata tuolla ohjeella rengassarjan uudelleen. Mutta oletko kokeillut Toyotan sivuilla kerrottua yksinkertaisempaa ohjetta ''Rengaspaineen varoitusvalon sammuttaminen, kun valo syttyy yllättäen''.
  • Käynnistä auto.
  • Paina yksi pitkä painallus ajoneuvon rengaspaineiden alustuspainikkeesta. Valo vilkkuu hetken ja sammuu.
  • Sammuta auto.
 
Olet yrittänyt koodata tuolla ohjeella rengassarjan uudelleen. Mutta oletko kokeillut Toyotan sivuilla kerrottua yksinkertaisempaa ohjetta ''Rengaspaineen varoitusvalon sammuttaminen, kun valo syttyy yllättäen''.
  • Käynnistä auto.
  • Paina yksi pitkä painallus ajoneuvon rengaspaineiden alustuspainikkeesta. Valo vilkkuu hetken ja sammuu.
  • Sammuta auto.
Tälläkin tavalla valo alkaa vilkkua, mutta ei sammu lopuksi.
Veikkaan että tässä alkaa virta loppumaan alkuperäisistä antureista. Koska vm19 auto jolla ajettu hyvin vähän niin voi hyvinkin olla kesärenkaat tuolta vuodelta.. lueskelin että tpms anturin patteri kestää 4-5v
 
Tälläkin tavalla valo alkaa vilkkua, mutta ei sammu lopuksi.
Veikkaan että tässä alkaa virta loppumaan alkuperäisistä antureista. Koska vm19 auto jolla ajettu hyvin vähän niin voi hyvinkin olla kesärenkaat tuolta vuodelta.. lueskelin että tpms anturin patteri kestää 4-5v
Mulla on 2016 uutena ostettu Auris, jolla nyt ajettu 60 tkm. Hyvin pelittää anturit. Oma käsitys on, että 10 vuotta kestäisivät vähän ajavalla ja 5-10 v paljon ajavalla.

Kokeilisin vielä rämpätä nappia useamman kerran.

Ensin koodaus varmuuden vuoksi kaukana muista autoista. Ulkomuistista virrat ensin päälle ja sitten nappia kolme painallusta sekunnin välein. Valon pitäisi alkaa vilkkua jollain rytmillä, kunnes minuutin sisällä valo jää palamaan/sammuu. Sen jälkeen paineiden asetus painamalla nappia pohjassa kunnes alkaa vilkkua. Vilkkumisen loputtua ja valon sammuttua antaa olla pari minuuttia, jonka jälkeen virrat pois.

Ei se mullakaan aina ekalla kerralla onnistu, koska ohjeet ei niin tarkasti kerro mihin aikaan mitäkin saa/pitää tehdä. Esim. kuinka pian nappia painetaan virtojen kytkemisen jälkeen tai tehdäänkö koodaus ja paineasetus peräkkäin, vaiko erikseen virrat välillä sammuttaen.


Edit. Näköjään 5-12 v kestää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230904-214552.png
    Screenshot_20230904-214552.png
    221,5 KB · Luettu: 9
Viimeksi muokattu:
Maksoin ajoneuvoveron perjantai-iltana. Katselin äskettäin pankin tietoja ja nyt 4.9. raha on liikkunut valtion suuntaan. Mutta Trafin verkkopalvelun mukaan oli avoimia ajoneuvoveroasioita, kun äsken katsoin. Verolippuun merkitty eräpäivä oli 6.9., eli poliisillakaan ei vielä muutamaan päivään ole nipottamista, mutta sen jälkeen pitäisi olla kuitti näyttää, jos pysäyttävät.

Kauanko tuohon yleensä menee, että Trafi huomaa rahan liikkuneen?
 
Mikähän autoon iski, kun ei meinannut tankatessa ottaa bensaa vastaan millään, pistooli vain pätki koko ajan? Ikinä ei ole ollut samalla asemalla tai muuallakaan mitään vastaavaa vikaa. Auto Hyundai i30 2013.
 
Mikähän autoon iski, kun ei meinannut tankatessa ottaa bensaa vastaan millään, pistooli vain pätki koko ajan? Ikinä ei ole ollut samalla asemalla tai muuallakaan mitään vastaavaa vikaa. Auto Hyundai i30 2013.
Et sitten kokeillut toista pumppua vaan oletit heti että vika autossa.
 
Et sitten kokeillut toista pumppua vaan oletit heti että vika autossa.
Ääni pumpulle. Koettu pariin kertaan dieselauton kanssa, sitten seuraavalla kerralla samalla pumpullakin ei enää mitään ongelmaa ja tapahtuneen jälkeen on nyt tankattu kymmeniä kertoja ongelmitta.

Pätki siis niin ettei pistoolista voinut koko tankkauksen aikana päästää "täysillä" vaan joutui liruttamaan tankkiin pikku hiljaa.
 
Voiko rämisevän pakoputken lämpösuojan huoletta poistaa auton alta?

Tuohan on ohutta peltiä ja vieläpä lämpöä erittäin hyvin johtavasta materiaalista (alumiini) tehty. Eli ei juuri estä lämmönjohtumista/konvektiota vaan auttaa lähinnä lämpösäteilyyn, joka tässä on kai verrattain pientä?
 
Valo syttyi, paineet tarkistettu. Koitettu resetoida moneen kertaan toyotan ohjeiden mukaan.
Valo ei poistu. En pääse tarkistamaan mahdollista vikailmoitusta

Oletko kokeillut tämän ohjeen mukaan?



Eräs entinen työkaveri kirosi kun omassa Toyotassaan tuo kuulema piti tehdä jollain erillisellä laitteella, vaikka tuo nappi sieltä autosta löytyikin. Päätyi sitten viemään suosiolla auton aina renkaiden vaihtoon liikkeeseen, jolloin tuon samalla tekivät siellä.
 
Oletko kokeillut tämän ohjeen mukaan?



Eräs entinen työkaveri kirosi kun omassa Toyotassaan tuo kuulema piti tehdä jollain erillisellä laitteella, vaikka tuo nappi sieltä autosta löytyikin. Päätyi sitten viemään suosiolla auton aina renkaiden vaihtoon liikkeeseen, jolloin tuon samalla tekivät siellä.


Juuri tällä ohjeella. Pitänee käyttää pikahuollossa tarkista saako anturit signalia eculle…
 
+10v vanhoissa Toyotoissa autoon pystyi laittamaan vain yhdet renkaat jolloin toisella rengassarjalla paloi valo mittaristossa, näissä uudemmissa on nappi mistä resetointi tehdään ja se mikä auto ja vuosimalli niin toimintatapa hieman eri, mutta aina on itsellä onnistunut niin Yariksessa, corollassa kuin muissakin vaikka omistaja on muuta väittänyt.
 
Eräskin kerta tullut taisteltua toitsun rengaspaineantureiden kanssa, ja lopulta huollosta sain tällaisen ohjeen:
Virta päälle ja paina reset nappia 3 kertaa 3 sekunnin sisään. Rengaspainevalo vilkkuu mittaristossa 1-2 minuuttia, jonka jälkeen valo palaa jatkuvasti jonkun aikaa. Valon sammuttua paina reset nappia niin pitkään kunnes rengaspainevalo alkaa vilkkumaan 3 kertaa hitaasti, tämän jälkeen vapauta nappi.

Tällä ohjeella itse saanut aina resetoitua jartsan anturit, mutta joskus ottaa useamman yrityksen, että saa ajoituksen kohdalleen. Taitaa olla about sama ohje kuin tuolla videolla, mutta tekstimuodossa. Käsittämättömän vaikeaksi kyllä tehty. Ei ole ihan suunniteltu kaksi kertaa vuodessa tehtävä renkaidenvaihto mielessä.
 
Kannattaako MAP-anturia puhdistaa CRC Air Sensor Clean PRO aineella? Eli autolla ajettu 286tkm, 1.6l bensa. Eli pitkään tehnyt sitä, että saattaa kylmänä nykiä ja kylmänä sekä lämpimänä saattaa hävitä "tehot" ja yllättäen tulee tehopiikin oloinen/rupeaa niin älyttömän hyvin vetämään eli aivan että saisi liikaa ilmaa

Siis tarvikkeena merkistä riippuen 40-60€, merkkiliikkeestä 145€.
 
Auto seissyt pihalla 10 kk eikä starttaa. Akku oli nyt n 16 h ajan 12 A laturissa eikä vieläkään tuota mitään eloa. Kannattaako latailla vielä pidempään vai katsoa suosiolla uutta akkua?

Latauksessa palaneet samalla tavalla kuvan mukaiset valot eli periaatteessa kaikki mutta tuo oranssi kirkkaiten, kaikissa kuitenkin valo tuohon MAXiin saakka.

PXL_20230905_140419185.jpg
 
Auto seissyt pihalla 10 kk eikä starttaa. Akku oli nyt n 16 h ajan 12 A laturissa eikä vieläkään tuota mitään eloa. Kannattaako latailla vielä pidempään vai katsoa suosiolla uutta akkua?

Latauksessa palaneet samalla tavalla kuvan mukaiset valot eli periaatteessa kaikki mutta tuo oranssi kirkkaiten, kaikissa kuitenkin valo tuohon MAXiin saakka.

PXL_20230905_140419185.jpg
Oletko mitannut akun jännitettä?
Tulee mieleen, että akku on kyykähtänyt täysin, eikä laturi osaa ladata sitä. Jollain kikkailuilla saattaisi lähteä latautumaan ja autokin käynnistyä. Luultavasti akku kuitenkin kyykähtää uudelleen nopeasti kaupan pihaan tms.

Eli uutta akkua, jos auton on tarkoitus olla käyttöauto.
 
Voiko rämisevän pakoputken lämpösuojan huoletta poistaa auton alta?

Tuohan on ohutta peltiä ja vieläpä lämpöä erittäin hyvin johtavasta materiaalista (alumiini) tehty. Eli ei juuri estä lämmönjohtumista/konvektiota vaan auttaa lähinnä lämpösäteilyyn, joka tässä on kai verrattain pientä?
Nyppäse pois vaan. Toki itse kiinnitin omassa sen uudestaan (sopiva prikka mutterin alle niin pysyi taas) kun oli polttoainetankin kyljessä joka aiheutti räminää.
 
löytyykö suosituksia tuulilasin vaihtoon pk-seudulla? Katselin, että jotain kilpailua on kun jossain tarjottiin ilmaista pesua ja jossain ilmaisia pyyhkijöitä ja sijaisautoa vaihdon ajaksi. Optimaalista olisi, jos sama pulju vaihtaisi uudet talvikumit vanteille mutta harvemmin näkyy olevan rengaskoneita lasifirmoissa. Lasi menee vakuutuksen piikkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 301
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom