Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
En valitettavasti voi.
Ok, kävin katsomassa itse googlella.
Palat on levyjarruissa.
Kengät on runmpujarruissa.
Hihnat on jarrukenkien erillinen kulutuspinta joka on erikseen vaihdettavissa traktoreissa ja ilmeisesti ollut joissain vanhoissa autoissa.
 
Onkohan täällä VW tietäjä guruja.
Kaverin kanssa tuli puheeksi VW Golf MKIII ja sen moottorit, kaverin mielestä jossain malleissa on peräti kaasareita mutta oma näkemykseni mukaan yksipisteruisku löytää vähintää kaikista.
 
Onkohan täällä VW tietäjä guruja.
Kaverin kanssa tuli puheeksi VW Golf MKIII ja sen moottorit, kaverin mielestä jossain malleissa on peräti kaasareita mutta oma näkemykseni mukaan yksipisteruisku löytää vähintää kaikista.
"Pierupurkit" jäivät käsittääkseni kakkosgolfeihin.

Eli kyllä ne käsittääkseni ihan 1- tai moniposteruiskulla olivat. Alkoihan noissa mk2:ssakin olla ruiskuja loppua kohti muissakin kuin GTI:ssä (esim. 1.8i).
 
Ei todellakaan maksa kahta tonnia edes viimisen päälle tehtynä. Todennäköisesti hinta-arvio on kysytty jostain isommasta peltikorjaamosta joka tekee suurimmaksi osaksi vakuutusyhtiön piikkiin korjauksia, joten heitetty sellainen hinta ettei varmasti tarvitse mitään ruostepaikkoja alkaa tekemään. Oikea paikka tuollaisen 20v vanhan vehkeen kanssa on joku pienempi korjaamo ja tuo 500e riittää kyllä mikä korvaukseksi on saatu kun paikka on vielä varsin helpossa paikassa.
 
Kyllä se maksaa, kun sille työlle joutuu takuunkin antamaan.
Eri asia sitten se, jos kake vaan iskee siihen paikan päälle ja saa olla parin vuoden kuluttua kahta kauheammassa kunnossa.

Tai sitte oli ihan oikeitakin hommia, ettei tarvinnu tuollaiseen paskaduuniin lähteä.
Harva homma on ikävempää, kuin ruosteisen auton pohjan hitsaus.
Mielestäni toi 500€ on aika hyvä korvaus.
 
Mihin perustuu noiden itsestään himmenevien taustapeilien toiminta ja onko sellasta mahdollista jotenkin asentaa jälkikäteen? Nykysessä tollanen on ja parissa mitä oon uutta autoa katellut niin olis mekaanisella vivulla peili. Eikä ihan täysillä nappais sit naksutella peiliä jatkuvasti "himmeäksi" ja takas ja siks mietin et saisko tollasta asennettua jälkeenpäin.
 
Voi olla autosta riippuvaa, mutta joihinkin hyvinkin helppoa. Yhteen Audiin olen laittanut. Uusi peili jostakin purkuautosta ja sopiva retrofit-johtosarja, työtä ehkä parin tunnin verran kun hissuksiin tekee.

Kaikki tarpeelliset anturit (eli kirkkausanturi eteenpäin ja taaksepäin) ovat peilissä itsessään, eikä se vaadi kuin sähköä toimiakseen. Itse laitoin myös muut kytkennät kohdalleen, eli peili saa väylän kautta tiedon peruutusvaihteen kytkemisestä ja sisävaloilta niiden käytöstä, jolloin se kirkastuu valoantureistaan huolimatta pakki tai sisävalot kytkettäessä.

EDIT: Siis ainakin volkkarikonsernin autoissa ne tarpeelliset anturit on itse peilissä, voi jollain muulla olla käytössä muitakin toteutuksia jotka hankaloittavat jälkiasennusta.
 
Mihin perustuu noiden itsestään himmenevien taustapeilien toiminta ja onko sellasta mahdollista jotenkin asentaa jälkikäteen? Nykysessä tollanen on ja parissa mitä oon uutta autoa katellut niin olis mekaanisella vivulla peili. Eikä ihan täysillä nappais sit naksutella peiliä jatkuvasti "himmeäksi" ja takas ja siks mietin et saisko tollasta asennettua jälkeenpäin.

Edelliseen autoon asensin, ebaysta ostin saman auton kalliimman mallin peilin ja vaihdoin tilalle, sähköjohdot ja kaikki oli valmiina verhoilun alla. 5min meni asennukseen.

Eli riippuu autosta millainen homma, mutta siis anturit on yleensä itse peilissä ja se tarvii vain 12v virtaa niin toimii.
 
Paljonkohan mahtaa olla n. 500e hintaluokan coilover setin elinikä?

Halvalla saisi 5v vanhan ja 30tkm ajetun Vmaxx sarjan, mutta onko tuollaista järkeä ruveta vääntämään alle?
 
Paljonkohan mahtaa olla n. 500e hintaluokan coilover setin elinikä?

Halvalla saisi 5v vanhan ja 30tkm ajetun Vmaxx sarjan, mutta onko tuollaista järkeä ruveta vääntämään alle?

Riippuu miten ajettu, mutta en mä tuollaisesta maksais mitään.
 
No, harvemmin ne alustat tiensä päässä 30tkm jälkeen ovat..

Toki ei niistä mitään lähellekkään uuden hintaa kannata maksaa. Jos on alunperin ollu n.500e setti ehkä 100-200 kunnosta riippuen vois maksaa, ite toki vaihtaa alle.
 
Rävässä sainkin jo pari mielipidettä, kysytään vielä täältäkin. :kahvi:

8.8.2017 ostettu E90 330i BMW -08 VM merkkinen henkilönliikutin. Mittarissa ostohetkellä 157.7tkm, nyt 160.5. Eli vähän reilu 2kk ollut omistuksessa. N52 moottorilla.

Auto jätti työpaikan parkkipaikalle, no hinurilla merkkihuoltoon ja startti mennyt rikki, osa 500e, työt 3h ~850e kustannusarvio.

Pyysin samalla liikettä vaihtamaan öljyt, no sieltä paljastuikin suodattimesta asti metallihiukkasia.

Soitin myyjäliikkeeseen ja selitin ensin tuon startin. Liike ei tule senttiäkään vastaan, auto " kuitenkin " noin vanha ja startti kuluva osa, verrattiin puhelimessa jarrupaloihin :rofl:. Koitin siinä sanoa jos startti leviää 2kk ostosta oli se jo kyllä liikkeessä hajalla, tähän totesi, että lähdithän sinä liikkeestä kotiin niin ei ollut.

Metallihileistä en ole vielä kuullut mitään takaisin. Jos myyjäliike ei suostu maksamaan sitäkään, että katsovat mikä tuolla on nytten päästänyt suodattimeen asti paskaa tulee tämäkin minun kontolleni.

Millaisia oikeuksia tässä on, kuluttajasuojamieheen olen huomenna yhteydessä josko tuon moottorin tilanne selviäisi sitä ennen.

:sdarra:
 
Veikkaisin että laakerit porsineet = uutta konetta tai kallista koneremppaa.. eipä niitä hileitä juuri muuten öljynjoukkoon isommissa määrin ilmesty. On muuten kaunis ääni kun kunnolla veivien laakerit menee ja veivi hakkaa puolensentin liikettä eestaas :vihellys:
 
Veikkaisin että laakerit porsineet = uutta konetta tai kallista koneremppaa.. eipä niitä hileitä juuri muuten öljynjoukkoon isommissa määrin ilmesty. On muuten kaunis ääni kun kunnolla veivien laakerit menee ja veivi hakkaa puolensentin liikettä eestaas :vihellys:

konehan ei ole mitään normaalista poikkeavaa ääntä pitänyt, ajossa ei huomannut mitään. :think:

no katotaan mitä sanovat.
 
No, sitten sulla on tuuria ollu matkassa ja huomattu juuri h hetkellä. Voi selvitä laakereilla, maksaa rahaa silti.

Kattelin että tosiaan 10v vanha auto, niin startti nyt on "voi voi" luokkaa jos ei myyjä nyt jostain syystä halua mielistellä. Starttia on sitten kalleimman mukaan vaiheltu, eihän siinä jos rahaa löytyy.

Laakerit on vähän sama homma, ei myyjällä mitään tietoa tai arvauksia ole voinit noista olla, jos siellä hilettä ois ollu 3tkm sitten niin se oia räjähtäny jo aiemmin. En tiiä kiinnostaako bemaria/maahantuojaa/myyjää tulla vastaan. Tuskin.
 
Rävässä sainkin jo pari mielipidettä, kysytään vielä täältäkin. :kahvi:

8.8.2017 ostettu E90 330i BMW -08 VM merkkinen henkilönliikutin. Mittarissa ostohetkellä 157.7tkm, nyt 160.5. Eli vähän reilu 2kk ollut omistuksessa. N52 moottorilla.

Auto jätti työpaikan parkkipaikalle, no hinurilla merkkihuoltoon ja startti mennyt rikki, osa 500e, työt 3h ~850e kustannusarvio.

Pyysin samalla liikettä vaihtamaan öljyt, no sieltä paljastuikin suodattimesta asti metallihiukkasia.

Soitin myyjäliikkeeseen ja selitin ensin tuon startin. Liike ei tule senttiäkään vastaan, auto " kuitenkin " noin vanha ja startti kuluva osa, verrattiin puhelimessa jarrupaloihin :rofl:. Koitin siinä sanoa jos startti leviää 2kk ostosta oli se jo kyllä liikkeessä hajalla, tähän totesi, että lähdithän sinä liikkeestä kotiin niin ei ollut.

Metallihileistä en ole vielä kuullut mitään takaisin. Jos myyjäliike ei suostu maksamaan sitäkään, että katsovat mikä tuolla on nytten päästänyt suodattimeen asti paskaa tulee tämäkin minun kontolleni.

Millaisia oikeuksia tässä on, kuluttajasuojamieheen olen huomenna yhteydessä josko tuon moottorin tilanne selviäisi sitä ennen.

:sdarra:
Jos kuluttajaneuvonnasta kysyt niin 200tkm/10 vuotta on se raja ja moottori kuuluu korvattavien piiriin. Käytännössä kuitenkin niin paljon ajettu ja lähes 10v ikää niin luultavasti suosittelevat että myyjäliikkeelle maksaa alle 50%. Luultavasti 30% tjsp.

Eli tonneja menee omasta taskusta joka tapauksessa ellei autossa ollut vaihtoautotakuuta, tms vapaaehtoista turvaa.
 
Jos takuuta ei ole ollut, kuluttajan on pystyttävä osoittamaan yrityksen vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo. Yrityksen virhevastuulle kuuluu sellainen vika, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka vika ilmenisi myöhemminkin. Yrityksen vastuuaika määrittyy tapauskohtaisesti auton tai rikkoutuneen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta, tapaturmasta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa.

Enpä usko että tulevat vastaan senttiäkään, mutta onnea matkaan!
 
Rävässä sainkin jo pari mielipidettä, kysytään vielä täältäkin. :kahvi:

8.8.2017 ostettu E90 330i BMW -08 VM merkkinen henkilönliikutin. Mittarissa ostohetkellä 157.7tkm, nyt 160.5. Eli vähän reilu 2kk ollut omistuksessa. N52 moottorilla.

Auto jätti työpaikan parkkipaikalle, no hinurilla merkkihuoltoon ja startti mennyt rikki, osa 500e, työt 3h ~850e kustannusarvio.

Pyysin samalla liikettä vaihtamaan öljyt, no sieltä paljastuikin suodattimesta asti metallihiukkasia.

Soitin myyjäliikkeeseen ja selitin ensin tuon startin. Liike ei tule senttiäkään vastaan, auto " kuitenkin " noin vanha ja startti kuluva osa, verrattiin puhelimessa jarrupaloihin :rofl:. Koitin siinä sanoa jos startti leviää 2kk ostosta oli se jo kyllä liikkeessä hajalla, tähän totesi, että lähdithän sinä liikkeestä kotiin niin ei ollut.

Metallihileistä en ole vielä kuullut mitään takaisin. Jos myyjäliike ei suostu maksamaan sitäkään, että katsovat mikä tuolla on nytten päästänyt suodattimeen asti paskaa tulee tämäkin minun kontolleni.

Millaisia oikeuksia tässä on, kuluttajasuojamieheen olen huomenna yhteydessä josko tuon moottorin tilanne selviäisi sitä ennen.

:sdarra:
Mut sait sen bemarin! Kaverille kävi samanlailla vaikka varoitin että älä osta, mutta kun bemari oli pakko saada ja en edes muista kuinka monta tuhatta euroa korjaukseen meni.
 
Olisko ehdotuksia kuinka auton sais järkevästi säilymään talvella lämpimässä autotallissa ? Lämmitys tapahtuu seinällä olevalla lämpöpatterilla ja lattiassa on kaivo johon saa suuremmat vedet valumaan. Ovissa pienet tuuletusräppänät mutta taitaa silti aikalailla tarjota oivat olosuhteet ruosteen syntymiselle ? Ainakin jos tuo paljon mukanaan lunta talliin.

Mahtaiskoos ihan yksinkertaisen kosteudenpoistajan hankinta olla autotalliin ihan turha ? Onko kokemuksia. Toinen vaihtoehto on jättää vaan pihalle, on tos lohko- ja sisälämmitin mutta ei katosta.
 
Tänään leimalla Volvo V70 ’08 2.0D:n kanssa, ei lastuja tai ohjelmointeja.

K-arvosta juuri ja juuri läpi vaikka autossa dpf ja kävin lämmittämässä koneen ajamalla 40 km satasen vauhteja. Eikö savut pitäis olla jossain nollan korvilla, nyt reilusti yli 1?
 
Tänään leimalla Volvo V70 ’08 2.0D:n kanssa, ei lastuja tai ohjelmointeja.

K-arvosta juuri ja juuri läpi vaikka autossa dpf ja kävin lämmittämässä koneen ajamalla 40 km satasen vauhteja. Eikö savut pitäis olla jossain nollan korvilla, nyt reilusti yli 1?

Itse kun omaa volvoa ja eukon autoa leimalla käyttänyt, niin saamarinmoisia kiihdytyksiä talla pohjassa, ja motarilla pakottanut pienellä vaihteella (automaatit) vetämään punarajalle asti, eli melkoista revittelyä, kyllä siinä on karstat lähteneet ihan hyvin.
Motarilla siinä satkun vauhdilla kone käy jotain 2000rpm, lämpenee joo, mutta sellaista köröttelyä se silti on. Fast and loud.
 
Tänään leimalla Volvo V70 ’08 2.0D:n kanssa, ei lastuja tai ohjelmointeja.

K-arvosta juuri ja juuri läpi vaikka autossa dpf ja kävin lämmittämässä koneen ajamalla 40 km satasen vauhteja. Eikö savut pitäis olla jossain nollan korvilla, nyt reilusti yli 1?
2013 V40 D3 60 tkm mittarissa ja ilman motarirevittelyjä k-arvo 0,02. Toki aivan eri kone kyseessä.
 
Motarilla siinä satkun vauhdilla kone käy jotain 2000rpm, lämpenee joo, mutta sellaista köröttelyä se silti on. Fast and loud.

Noinhan nuo kierrokset oli, kuvittelin kyllä dpf:n silti nappaavan hiukkaset lähelle nollaa. Lähinnä em. takia ihmetyttää onko dpf tai joku muu paskana. Toisaalta inssi sai polkemalla arvot rajoihin. Ja kolmaalta mitää vikavaloja ei pala.

Viime vuonna savutus 0,0, kilometrejä nyt 250t km ja vuodessa tullu sen 20k km.
 
Noinhan nuo kierrokset oli, kuvittelin kyllä dpf:n silti nappaavan hiukkaset lähelle nollaa. Lähinnä em. takia ihmetyttää onko dpf tai joku muu paskana. Toisaalta inssi sai polkemalla arvot rajoihin. Ja kolmaalta mitää vikavaloja ei pala.

Viime vuonna savutus 0,0, kilometrejä nyt 250t km ja vuodessa tullu sen 20k km.

Omassa volvossa ei pahemmin tarvinut erikseen polkea, kun välillä eli usein oli lusikka pohjassa. Eukon uudempi kiisseli oli taas sellaisella hyssyttelyajolla ettei mitenkään olisi mennyt päästöistä läpi, ilman että itse tai korjaamon porukka käynyt kenkimässä sitä kunnolla. Tätähän sille ei ikinä kerrottu miten autoa kohdeltiin ennen leimaa...

Olipa aikanaan, appiukon vanhan pajeron kävin hakemassa ja siitä sitten motarilla pedaali pohjassa 140kmh, minkä se kulki, suomen ensimmäisiin drive in katsastuskonttoriin. Siinä kanssa auto millä ei ikinä ajettu yli satasta. Päästöt oli jotain 0,3 ja raja 3,0. Katsurit siinä ihmetteli että miten voi olla mahdollista, kun siihen aikaan katsottiin läpi sormien 3,0 arvojakin.
Kovaa ajoa vaan rankalla jalalla, niin kyllä se siitä:D
 
Omassa volvossa ei pahemmin tarvinut erikseen polkea, kun välillä eli usein oli lusikka pohjassa. Eukon uudempi kiisseli oli taas sellaisella hyssyttelyajolla ettei mitenkään olisi mennyt päästöistä läpi, ilman että itse tai korjaamon porukka käynyt kenkimässä sitä kunnolla. Tätähän sille ei ikinä kerrottu miten autoa kohdeltiin ennen leimaa...

Olipa aikanaan, appiukon vanhan pajeron kävin hakemassa ja siitä sitten motarilla pedaali pohjassa 140kmh, minkä se kulki, suomen ensimmäisiin drive in katsastuskonttoriin. Siinä kanssa auto millä ei ikinä ajettu yli satasta. Päästöt oli jotain 0,3 ja raja 3,0. Katsurit siinä ihmetteli että miten voi olla mahdollista, kun siihen aikaan katsottiin läpi sormien 3,0 arvojakin.
Kovaa ajoa vaan rankalla jalalla, niin kyllä se siitä:D
Ite olen kaks autoa korjannut kaasulla. Toinen oli Sunny joka ei käynyt ilman kaasua ja huiput oli 90km/h, ja toinen oli papan pikkunen Suzuki maasturi joka oli ihan aavistuksen nuhanen. Sunnyllä joutu 30 kilsan jälkeen jo vaihtaan pienemmälle kun alko menee liikaa rajotusten yli talla tiskissä ajaminen, Suskalla kävin Kuivaniemeltä Ruotsissa ja takas. Matka on alun 80 kympin kylien jälkeen ja Tornion keskustaa lukuunottamatta melkein kokonaan moottoritietä.
 
Ite olen kaks autoa korjannut kaasulla. Toinen oli Sunny joka ei käynyt ilman kaasua ja huiput oli 90km/h, ja toinen oli papan pikkunen Suzuki maasturi joka oli ihan aavistuksen nuhanen. Sunnyllä joutu 30 kilsan jälkeen jo vaihtaan pienemmälle kun alko menee liikaa rajotusten yli talla tiskissä ajaminen, Suskalla kävin Kuivaniemeltä Ruotsissa ja takas. Matka on alun 80 kympin kylien jälkeen ja Tornion keskustaa lukuunottamatta melkein kokonaan moottoritietä.

No nyt! Iskällä oli Samara, jotain siihen tuli kun kävi miten sattuu. Armoa kun en antanut ja vitutus maximus, niin motarilla väkisin nelosella talla pohjassa niin paljon kun lähtee, sitten kuului poks* ja auto lähti toimimaan, joku venttiili jäi kai kantamaan tjn.
Itellä taas ollut noita suzukin SJ maastureita muutamakin kappale, ja ei olisi tullut mieleenkään lähteä lähikulmia pidempään. Yhdestä laukesi konekin, ja sitten pitkä lista pikkujuttuja joiden takia ei oikein intoa ajaa muuta kun ne offi reissut lähistöllä, oli tosin isoa rengasta ja korotusta.
Yhden bensa mazankin ostin mikä oli aika nuhainen, kulki ensin jotain 150kmh, mutta vähän kenkää, niin löytyi se 190kmh. Nää siis bensavehkeitä kaikki toki.
 
Olisiko ehdotuksia ajovalojen lasien kirkastukseen? Motonetillähän on niitä siihen tarkoitettuja sarjojakin, mutta jos joku halvempi keinokin olisi olemassa?
 
Täällä porukka omistanut Toyota Corolla -04 1.6L bensaa tai vastaava?

Hiljattain ostettiin käytettynä tuollainen ja nyt huomasin sattumalta että kaasupolkimessa on 'tyhjää' liikerataa alussa n. 2-3cm. Onko normaalia vai joku jousi tms. vain vaihdon tarpeessa? Tyhjää tarkoittaa siis että sitä voi vaikka sormella painaa alaspäin hieman ilman vastusta, ei vaikuta kierroksiin tms. muuhunkaan kun auto on käynnissä.

Ja tuohon liittyen (tai sitten ei): Rivakammin kiihdytellessä kierrokset karkaavat aina hieman (+ ~300rpm) vaihteenvaihdon yhteydessä vaikka jalka on varmasti kaasulta nostettu vaihtaessa. Voiko tämäkin liittyä kaasupolkimeen vai jossain muualla jotain hämminkiä? Rauhallisesti kun kiihdyttelee niin ei tee samaa.
 
Täällä porukka omistanut Toyota Corolla -04 1.6L bensaa tai vastaava?

Hiljattain ostettiin käytettynä tuollainen ja nyt huomasin sattumalta että kaasupolkimessa on 'tyhjää' liikerataa alussa n. 2-3cm. Onko normaalia vai joku jousi tms. vain vaihdon tarpeessa? Tyhjää tarkoittaa siis että sitä voi vaikka sormella painaa alaspäin hieman ilman vastusta, ei vaikuta kierroksiin tms. muuhunkaan kun auto on käynnissä.

Ja tuohon liittyen (tai sitten ei): Rivakammin kiihdytellessä kierrokset karkaavat aina hieman (+ ~300rpm) vaihteenvaihdon yhteydessä vaikka jalka on varmasti kaasulta nostettu vaihtaessa. Voiko tämäkin liittyä kaasupolkimeen vai jossain muualla jotain hämminkiä? Rauhallisesti kun kiihdyttelee niin ei tee samaa.

Isän entisessä 02 Avensiksessa ihan sama "vika" eli tojotan ominaisuus. Ja kyseinen kärry oli ollu uudesta saakka. 02 yariksessa oli taas yliherkkä kaasupoljin...

Avensis teki myös tuota kierrosten karkailua kun anto autolle vähän enemmän kenkää.
 
Täällä porukka omistanut Toyota Corolla -04 1.6L bensaa tai vastaava?

Hiljattain ostettiin käytettynä tuollainen ja nyt huomasin sattumalta että kaasupolkimessa on 'tyhjää' liikerataa alussa n. 2-3cm. Onko normaalia vai joku jousi tms. vain vaihdon tarpeessa? Tyhjää tarkoittaa siis että sitä voi vaikka sormella painaa alaspäin hieman ilman vastusta, ei vaikuta kierroksiin tms. muuhunkaan kun auto on käynnissä.

Ja tuohon liittyen (tai sitten ei): Rivakammin kiihdytellessä kierrokset karkaavat aina hieman (+ ~300rpm) vaihteenvaihdon yhteydessä vaikka jalka on varmasti kaasulta nostettu vaihtaessa. Voiko tämäkin liittyä kaasupolkimeen vai jossain muualla jotain hämminkiä? Rauhallisesti kun kiihdyttelee niin ei tee samaa.
Vaijeri löysällä ja/tai palautusjousi poikki?
 
Nyt kun kuraa lentää, oletteko käyttäneet jotain lisäaineita lasinpesunesteen seassa?
Pyyhkijöiden äärikohtiin jää ikävästi raitoja vaikka kuinka kuinka kauan suihkuttelisi.

Pakkasenkestävissä pesunesteissä ei taida olla nykyään juurikaan alkoholia joka auttaisi liuottimena kalvon irrottamisessa? Auttaisiko jos sekoittaa omat pesunesteet raa-asta Lasolista?
 
Webastoa huudatellut parina aamuna nyt ja huomannut että motti lämpiää mutta sisään ei puhalla, koitettu kaikki asetukset ilmastoinnista ilman apua.

Tänään istuin hetken autossa kun webasto alkoi käydä niin hetken päästä puhalsi pari sekuntia sisälle ja lopetti. Olisiko IPCU rele viallinen?

Webastoa on huudatettu 30-45min. Webasto on thermo top C 5kw ja asennettu autoon lappujen mukaan auton ostaessa (tehdasasennus?)

Näkeekö webastosta mitään tietoa perus elm obd palikalla?
 
Webastoa huudatellut parina aamuna nyt ja huomannut että motti lämpiää mutta sisään ei puhalla, koitettu kaikki asetukset ilmastoinnista ilman apua.

Tänään istuin hetken autossa kun webasto alkoi käydä niin hetken päästä puhalsi pari sekuntia sisälle ja lopetti. Olisiko IPCU rele viallinen?

Webastoa on huudatettu 30-45min. Webasto on thermo top C 5kw ja asennettu autoon lappujen mukaan auton ostaessa (tehdasasennus?)

Näkeekö webastosta mitään tietoa perus elm obd palikalla?
Kuinka vanha Webasto?
Ainakin 2013 vuoden autossa on jo viherpiipertäjä-malli eli lämmittää vaan moottorin ja vähän sisältä. 2011 mallissa sai hytin vaikka saunaksi, kun vaan antoi käydä.
 
Pakkasenkestävissä pesunesteissä ei taida olla nykyään juurikaan alkoholia joka auttaisi liuottimena kalvon irrottamisessa? Auttaisiko jos sekoittaa omat pesunesteet raa-asta Lasolista?

Itselläni roikkuu tuollainen -40c kestävä Prismasta ostettu etanolipohjainen litku repsikan jalkotilassa.

Rainbow Lasinpesuneste 3l -40C - Prisma verkkokauppa

Alkoholipitoisuutta... on sitä ainakin kahdenlaista. Toinen on etanoli ja toinen metanoli. Mikä se kolmas/muu kuin alkoholi olisi?
 
IPA ? Ainakin ennen isopropanolia käytettiin niissä vähemmän kalliissa pesunesteissä.

Jaahas. IPA on juominkina tuttavampi, kuin tuona isopropanoliinina. Täytyykin perehtyä tarkemmin, mikä on yhtymä jossa yhdistettä nimitetään alkoholiksi. Ei siis jokaista vadelmaa tai puolukkaa "eri lajina" hiiva-vesi sangossa, vaan suoraan kemialliset lajit.

Tämä onkin laaja-alainen ilmiö ja tarvitsee aikaa pohtia ja rakennella.
 
Halvoissa oli ja on kai vieläki metanolia. Tuskin ipaa on koskaan ollu?

Eikös suomessa metanoli ollut kielletty pesunesteissä, mutta paikalliset viranomaiset ei saaneet EU:ta uskomaan, että täällä "alan ammattilaiset" nauttivat noita automaailman nesteitä. 80-luvulla kun autoilu urani aloittelin oli muistaakseni IPA ihan yleinen liuotin edullisimmissa tuulilasinpesunesteissä.


Gr-Lasinpesu

Nopeasti haihtuva lasinpesuneste.

Ajoneuvokaluston tuulilasinpesuneste. Irrottaa tehokkaasti lian tuulilasista. Kulkuneuvojen lasipintojen pesuun. Ei muodosta kalvoa. Ei vahingoita kumi, muovi eikä maalipintoja. Sisältää isopropanolia. Pakkaskestävyys -32C.

Käyttösuositus: Vedellä laimennettuna 1:10-1:50

Lasinpesunesteet | Noso-Tuote Oy
 
No kerro ihan reilusti, mitä se "joku muu" on.

Tai sitten kerro, että et tiedä asiasta mitään

No ihan huvikseniko trollaan kysymyksiä & vastauksia -ketjua? Juuri tässä kysynkin että mikä on parasta pesunestettä joka irroittaa kurakalvon tehokkaimmin, laimennettu Lasol vai mikä muu aine :bored:
 
Webastoa huudatellut parina aamuna nyt ja huomannut että motti lämpiää mutta sisään ei puhalla, koitettu kaikki asetukset ilmastoinnista ilman apua.

Tänään istuin hetken autossa kun webasto alkoi käydä niin hetken päästä puhalsi pari sekuntia sisälle ja lopetti. Olisiko IPCU rele viallinen?

Webastoa on huudatettu 30-45min. Webasto on thermo top C 5kw ja asennettu autoon lappujen mukaan auton ostaessa (tehdasasennus?)

Näkeekö webastosta mitään tietoa perus elm obd palikalla?
Mikä auto?

Uusissa autoissa kun tuppaa olemaan automaatti-ilmastointia ja esim. magneettiventtiiliä vedenkierrossa, jne. Osaa laitteista ei ole edes tarkoitettu sisätilojen lämmitykseen nykyään. :rolleyes:

Esim. Audeissa / VAGeissa saattaa vaatia ohjelmoinnin että vesi kiertää kunnolla sisälle koska magneettiventtiilillä suljetaan sisäkierto jotta saadaan moottori lämpenemään kunnolla (menee kiinni aina kun sammutat auton). Samoin merkistä riippuen, juuri esim. Audi tai MB, vaatii kohtalaisen kalliin palikan ohjaamaan automaatti-ilmastointia eikä pelkkä herätevirta välttämättä riitä.

Aika usein, jos vehje on asennettu jonkun nyrkkipajan toimesta, ei olla edes tietoisia miten auto pitää ohjelmoida tai mitä ohjainta pitää asentaa että homma toimii niin kuin pitää.

Toisaalta taas merkkihuolto laittaa niin kuin valmistaja käskee ja silloin voi jäädä kabiini kylmäksi.
 
Sellaista on joistakin uudehkoista autoista kuulunut, että webastoa ei saa lämmittämään moottoria koska lämpötila-antureiden arvot on lämmityksen takia niin ristiriitaiset että se laukaisee diagnostiikasta vikatilan päälle. Näissä lämmitetään sitten vain sisätilat.

Missä autoissa on sellaista, että vain moottorin saisi lämmittää mutta sisätiloja ei?

Myöskään juuri mainittu Audi ei tarvitse mitään "kallista palikkaa" vaan siellä on valmis paikka herätejohdolle, toisin kuin saman konsernin muissa merkeissä. Vai onko joku malli Audillakin sellainen josta tuota ei löydy?

Näkeekö webastosta mitään tietoa perus elm obd palikalla?

Ei näe. Tehdasasenteisesta webastosta yleensä irtoaa diagnostiikka merkkikohtaisella lukijalla (esim VCDS volkkarikonsernissa, STAR mersuilla jne) mutta yleismallin palikalla ei pääse kyllä mihinkään.
 
Sellaista on joistakin uudehkoista autoista kuulunut, että webastoa ei saa lämmittämään moottoria koska lämpötila-antureiden arvot on lämmityksen takia niin ristiriitaiset että se laukaisee diagnostiikasta vikatilan päälle. Näissä lämmitetään sitten vain sisätilat.

Missä autoissa on sellaista, että vain moottorin saisi lämmittää mutta sisätiloja ei?

Myöskään juuri mainittu Audi ei tarvitse mitään "kallista palikkaa" vaan siellä on valmis paikka herätejohdolle, toisin kuin saman konsernin muissa merkeissä. Vai onko joku malli Audillakin sellainen josta tuota ei löydy?
Ilman lisäpalikkaa automaatti-ilmastointi lämmittää autoa tyyliin "vähän miten sattuu". Itsellä on A6:ssa Eberi eikä ohjausta ilmastoinnille (jonka kyllä rahalla saa, mutta maksaa maltaita). Tästä johtuen A) pitää muistaa säätää puhallussuunta sekä lämpötila käsin joka kerta kun jättää ilmastoinnin päälle (automaattiasento ei ota huomioon esim. tuulilasille puhaltamista joten ikkunat saattaa olla jäässä) sekä B) ilmastointi hoitaa itse puhallusnopeutta vaikka säädät sen käsin vaikka asentoon 2/10. Tuo taas johtaa siihen että akku tyhjenee huomattavastii nopeammin jos automatiikka päättää että on hyvä idea puhaltaa vaikka vitosella kun lämmöt on säädetty 18 asteeseen. Tai jos unohdat automatiikan päälle niin lämmöt saattaa olla 30 minuutin jälkeen oikeastaan mitä sattuu.

Mitä tulee taas autoihin joissa vain moottori lämpenee, niin about kaikki missä on tehdasasenteinen "lisälämmitin". Esim. perus-Webasto saattaa löytyä, mutta jos se on ostettu vain lisälämppärinä tehtaalta niin se ei lämmitä sisätiloja (esim. VAGit). Tällöin esim. IPCU-rele puuttuu ja laite pitää "päivittää" pysäköintilämmittimeksi + laittaa kello. Extreme tapauksissa pitäisi vaihtaa jopa ilmastoinnin paneeli jos haluaa että ohjaus toimii MFD:n kautta auton omista valikoista ilman kellon asentamista.

Taitaa Volvoissakin olla lisäpalikka jos haluaa dieseleiden lisälämppärin niin että sitä voi käyttää normaalin eberin/webaston tapaan - tosin mukaan taisi tulla kännykkäohjaus noissa uudemmissa 60:ssä?
 
Mitä tulee taas autoihin joissa vain moottori lämpenee, niin about kaikki missä on tehdasasenteinen "lisälämmitin". Esim. perus-Webasto saattaa löytyä, mutta jos se on ostettu vain lisälämppärinä tehtaalta niin se ei lämmitä sisätiloja (esim. VAGit). Tällöin esim. IPCU-rele puuttuu ja laite pitää "päivittää" pysäköintilämmittimeksi + laittaa kello. Extreme tapauksissa pitäisi vaihtaa jopa ilmastoinnin paneeli jos haluaa että ohjaus toimii MFD:n kautta auton omista valikoista ilman kellon asentamista.
Mulla on vm2015 golffissa valikoiden kautta toimiva tehdasasenteinen etäohjattu lisälämmitin joka lämmittää moottoria ja samanaikaisesti puhaltaa lämmintä sisään. Sille on jopa oma lämmitysnappi ilmastoinnin paneelissa. En usko että se olisi saatu noin siististi jälkiasennettuna.
Ei siis päde ainakaan ihan kaikkiin vaggineisiin.
 
Mulla on vm2015 golffissa valikoiden kautta toimiva tehdasasenteinen etäohjattu lisälämmitin joka lämmittää moottoria ja samanaikaisesti puhaltaa lämmintä sisään. Sille on jopa oma lämmitysnappi ilmastoinnin paneelissa. En usko että se olisi saatu noin siististi jälkiasennettuna.
Ei siis päde ainakaan ihan kaikkiin vaggineisiin.
Juu, mutta tuo onkin "pysäköintilämmitin", ei "lisälämmitin". Eli sellaiseksi speksattu.

Lähinnä siis vaihtelee onko tuo ohjaus, ym. "vakiovaruste" vai "lisävaruste". Eli vm. ja varustetasokohtaisia eroja. Joissain malleissa saa jopa pelkällä VCDS:llä laitettua ajastukset päälle, eli releet, ym. tarvittava löytyy valmiina.
 
Ilman lisäpalikkaa automaatti-ilmastointi lämmittää autoa tyyliin "vähän miten sattuu". Itsellä on A6:ssa Eberi eikä ohjausta ilmastoinnille (jonka kyllä rahalla saa, mutta maksaa maltaita).

No kappas, ei Audillakaan näköjään ole yhtenäistä linjaa autoissaan jos kutosen kanssa joutuu tosiaan kääntelemään itse hanikoita. Mulla kolmosessa sen yhden ainoan herätejohdon kytkeminen hoitaa kaiken. Automatiikka herää henkiin ja säätää niin lämpötilan kuin suuntauksenkin oikeaksi.

Mitä tulee taas autoihin joissa vain moottori lämpenee, niin about kaikki missä on tehdasasenteinen "lisälämmitin". Esim. perus-Webasto saattaa löytyä, mutta jos se on ostettu vain lisälämppärinä tehtaalta niin se ei lämmitä sisätiloja (esim. VAGit).

Noissa tapauksissa sitä webastoa ei myöskään pysty ohjaamaan itse, vaan se lähtee käyntiin moottorin lämmityksen avuksi automaattisesti lämpötilojen mukaan. Luulin että tarkoitit sellaista jossa auton pihalla seistessä voidaan esilämmittää moottori, muttei sisätiloja. Sellaiseen en muista törmänneeni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 670
Viestejä
4 495 606
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom