Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako kukaan sanoa, että mistä autosta on tuulilasi kotoisin? Ja onko mitään arvoa vai pistetäänkö kierrätykseen.

IMG-20230104-WA0014.jpg
IMG-20230105-WA0000.jpg

Hain tuolla glacetex1 Googlesta, niin olisi Roverin P6 tuulilasi. Ja näyttäisi aikalailla samalle kuin Rover P6-mallissa

Windscreen wanted.

Rover P6 – Wikipedia
 
CD-radio autossa tekee sellaista, että lukee levyä, soittaa sitä ehkä 30 sekuntia, jonka jälkeen ääni katoaa. Ehkä siitä noin minuutti niin levyn lukeminen loppuu. Vieläkö sais puhdistamalla kuntoon vai onko se jo entinen laite? Olen käyttänyt puhdistuslevyäkin siinä monta monituista kertaa, mutta huonompaan se on koko ajan mennyt.
 
CD-radio autossa tekee sellaista, että lukee levyä, soittaa sitä ehkä 30 sekuntia, jonka jälkeen ääni katoaa. Ehkä siitä noin minuutti niin levyn lukeminen loppuu. Vieläkö sais puhdistamalla kuntoon vai onko se jo entinen laite? Olen käyttänyt puhdistuslevyäkin siinä monta monituista kertaa, mutta huonompaan se on koko ajan mennyt.

Toistuuko kaikilla levyillä? Varmaan joku komponentti piirilevyllä paskana, ottaa lämmöt ja sitten ei enää signaalit kulje.
Jos joku perus Ford6000 tms soitin niin ebaysta saanee uuden halvemmalla.
 
No alunperin se toimi paremmin puhdistuslevyllä ja huonommin poltetuilla. Se ei tunnistanut noita jälkimmäisiä, mutta nykyään molemmat levyt on yhtä huonoja. Lisäksi kun tuli lukuongelmia poltetuilla, niin se oli aina kun soitin oli lämmin. Joten veikkkaanpa, että soittimen lämmetessä joku komponetti ei toimi kunnolla. CLK Mesen soitin, vasta 23v vanha, että heikkoa on laatu :)

On autossa myös 6 cd:n vaihtaja, sekään ei toimi, mutta ajattelin puhdistaa sen kunnolla, jos se vaikka innostuisi toimimaan.

Sitten jos mikään ei auta, niin pitää miettiä ostaako käytetty soitin, käytetty cd-boxi vai vaihtaa koko homma uuteen soittimeen. Autossa on Bosen äänentoisto, joten ihan hyvät popit siinä on ja periaatteessa mulle riittäisi pelkkä cd-musan kuuntelu.
 
Onko noista suuttimien/polttoainejärjestelmien putsausaineista mitään hyötyä?
Vois melkein testata kun focus on jo kauan nostan keskikulutustaan hitaasti ylöspäin. Pari vuotta sit oli 7.1l/100km (~150tkm) ja nyt mennään päälle 8.3l/100km (~210tkm).
 
Onko noista suuttimien/polttoainejärjestelmien putsausaineista mitään hyötyä?
Vois melkein testata kun focus on jo kauan nostan keskikulutustaan hitaasti ylöspäin. Pari vuotta sit oli 7.1l/100km (~150tkm) ja nyt mennään päälle 8.3l/100km (~210tkm).

Omalle kohdalle ei ole ollut apua. Suurin apu on ollut ajamalla suurella kuormalla pitkähköjä matkoja (jkl-lahti). Toki kulutuksen nousuun on useita muita syitä: sytytystulpat, laahaavat jarrut, rengaskulmat..
 
Onko noista suuttimien/polttoainejärjestelmien putsausaineista mitään hyötyä?
Kippari-lehti testasi noita ~10v sitten. Ainakin kyseiset aineet puhdistivat suuttimia. Bilteman aine oli testatuista hinta-laatu-suhteeltaan paras. Noin kerran vuoteen tuollaisen kaadan auton tankkiin, eikä se haitaksi vaikuttaisi olleen.
 
Onko noista suuttimien/polttoainejärjestelmien putsausaineista mitään hyötyä?
Vois melkein testata kun focus on jo kauan nostan keskikulutustaan hitaasti ylöspäin. Pari vuotta sit oli 7.1l/100km (~150tkm) ja nyt mennään päälle 8.3l/100km (~210tkm).

Vaihda lambda-anturit...
 
Omalle kohdalle ei ole ollut apua. Suurin apu on ollut ajamalla suurella kuormalla pitkähköjä matkoja (jkl-lahti). Toki kulutuksen nousuun on useita muita syitä: sytytystulpat, laahaavat jarrut, rengaskulmat..
Noita itsekin aluksi kuvittelin, mut n. 10tkm sit tuli uusittua tulpat+johdot, jarrut meni sopivasti talven alus. Kulmat ne kai tarkasti+sääti kun meni puslia uusiksi. Ainoo on et talvirenkaat on kyl jo kolmatta vuotta alla, pitäisi uusia kun pito on heikkoa vrt vastaaviin uusiin mut menkööt nyt viel tän talven.

Vaihda lambda-anturit...
Pitää harkita noita, vasta vaan meni katsastuksesta läpi niin kuvittelis et ois päästöistä sit valittan jos lambda tekis huonoi säätöi.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää harkita noita, vasta vaan meni katsastuksesta läpi niin kuvittelis et ois päästöistä sit valittan jos lambda tekis huonoi säätöi.
Jos se lambda toimii loogisesti, esim ilmoittaa kokoajan 10% todellista laihempaa, ne päästöt voivat jopa hieman pudota, mutta polttoainetta menee 10% enemmän.

Moottorithan on yleensä pyritty säätämään hieman laihalle, mutta tasolle joka vielä täyttää päästönormin.

Kulmia ei kyllä yleensä säädetä kuin raidetangon pään vaihdossa, ja periaatteessa ei se rtpään vaihto automaattisesti aurauksen säätöä sisällä.
 
Miten katsastuksen korjauskehotus virallisesti menee? Koitin googlea tuossa, mutta vähän ristiriitaista inffoa.
Eli jos auto saa leiman, jossa korjauskehotus öljyvuodosta, tai valoista tai mistä vaan, niin onko noille kehotuksille joku tietty aika korjata ne? Vai voiko vaan jättää omaan arvoon ja olla tekemättä mitään? Tuleeko poliisilta sanomista jos jää vaikka ratsiassa puhallukseen ja huomaavat, että jotain vikaa ei ole korjattu?
 
Miten katsastuksen korjauskehotus virallisesti menee? Koitin googlea tuossa, mutta vähän ristiriitaista inffoa.
Eli jos auto saa leiman, jossa korjauskehotus öljyvuodosta, tai valoista tai mistä vaan, niin onko noille kehotuksille joku tietty aika korjata ne? Vai voiko vaan jättää omaan arvoon ja olla tekemättä mitään? Tuleeko poliisilta sanomista jos jää vaikka ratsiassa puhallukseen ja huomaavat, että jotain vikaa ei ole korjattu?

Virallisesti vikojen tulee olla korjattuna katsastustodistukseen merkittyyn määräpäivään mennessä, jos poliisi pysäyttää sinut tien päällä ( ja poliisilla on huono päivä tai sattuu olemaan virkaintoinen ) niin saat sakkoja ja pahimmassa tapauksessa vievät myös kilvet ja määräävät auton uusintakatsastukseen.
Riski tähän on pieni, mutta mahdollinen, jos huonosti käy.

Realistisesti ajatellen viat kannattaa korjata vähintään oman mukavuutensa takia kohtuullisen nopeasti, mutta jos laiskottaa, niin viat on korjattava viimeistään seuraavaan katsastukseen mennessä, jos haluaa saada leiman.

Itsellänikin oli yksi kevät harrasteautossa katsurin mukaan risa pusla tukivarressa.
Todellisuudessa ei ollut, kun puslat olivat uretaania ja alle 5000 km ajetut .
Leima tuli paperiin, mutta korjauskehotus puslasta jäi, en tehnyt sille mitään ja seuraavana keväänä sama katsuri totesi minun vaihtaneen tukivarret uusiin ja merkintä poistui. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Miksi softien versionumeroissa on ihan hemmetisti "desimaaleja" ?

esim Android auton versio numero on 8.6.625054. Onko noilla loppunumeroila jokin merkitys ?
Eiköhän sitä pärjättäsi ihan parilla desimaalilla?
 
Miksi softien versionumeroissa on ihan hemmetisti "desimaaleja" ?

esim Android auton versio numero on 8.6.625054. Onko noilla loppunumeroila jokin merkitys ?
Eiköhän sitä pärjättäsi ihan parilla desimaalilla?

Periaatteessa tuo on sen takia et jos jokainen korjaus/muutos kasvattaa lukua(versioitu) niin niitä voi tehdä sitten runsaasti ilman et major tai minor versionumero muuttuu tjsp.
 
@Jims Jouduin käyttämään yhtä entistä autoa uusintakatsastuksessa, niin oli katsastajan mukaan toisen puolen umpion lasi "samea/väärä valokuvio yms...". Hyvin kirkas näytti olevan ja en tehnyt koko 1kk aikana lasille mitään eli hyvin kelpasi toiselle katsastajalle.
 
@Jims Jouduin käyttämään yhtä entistä autoa uusintakatsastuksessa, niin oli katsastajan mukaan toisen puolen umpion lasi "samea/väärä valokuvio yms...". Hyvin kirkas näytti olevan ja en tehnyt koko 1kk aikana lasille mitään eli hyvin kelpasi toiselle katsastajalle.

Siis sulla oli kosteutta umpiossa? Kai se nyt on korjauskehotuksen paikka.. Sulla oli reilu katsastusmies jos ei "huomannut" katsoa sitä uusinnassa. Varmaan oli halvin mahdollinen?
 
On myös mahdollista että se katsastaja on merkannut väärän vikakohteen, eikä ole itse huomannut sitä.
 
Minulla on telewellin matkalatauslaite hybridille, jossa on sekä suko että caravanpistokkeet. Käytin kuukauden päivät tuota sukolla 12a teholla. Sähkäri kävi asentamassa caravanpistorasian, jonka jälkeen laitoin 16a teholle ja alkoi laturi oikkuilemaan. Virtaa tulee ja auto latautuu, mutta heti kun lataus loppuu, niin laturiin tulee fault vikavalo 7x välkkyen. Ohjekirjan mukaan rele ei tunnista auton tilaa.
Telewellin kanta asiaan oli toki vierittää syyt sähkärin niskoille, että olisi kenties tullut joku oikosulku. Laturi ei kuitenkaan toimi kunnolla enää edes sukosta.

No mutta, nyt kaipaisin lähinnä valistuneita arvauksia, että voiko sähkäri asentaa caravanrasian "vain vähän huonosti" eli että virtaa kyllä tulee mutta laturi on mennyt silti johonkin oikosulkuun. Vai onko tuo laturi nyt vain epäonnisesti hajonnut juuri samaan aikaan. Mielenkiinnolla kuulen kokemuksia myös jos jollain on tuollainen telewellin laturi.
IMG_20230123_080139.jpg
 
Mikä vttu on ohjaustehostimen simpukka? jos moinen on viallinen niin öö siis mikä? :think:
 
Kuuluu samaan sarjaan kuin pakoputken paukkulaakeri, kampikammion kattovalo ja männän palautusjousi. Eli sellaista ei ole olemassa.

Simpukka on "vanhanmallinen" ohjausvaihde.
 
Eli siis onko toi nyt sitten sama kuin hammastanko?
Käytin autoa muissa asioissa huollossa niin tuumas sitten kun hain että ohjaustehotimeb simpukka hikoilee nestettä. Liekkö ollu kännissä vai onko hammastanko väljä tai jotain?
 
Realistisesti ajatellen viat kannattaa korjata vähintään oman mukavuutensa takia kohtuullisen nopeasti, mutta jos laiskottaa, niin viat on korjattava viimeistään seuraavaan katsastukseen mennessä, jos haluaa saada leiman.
Ei haittaa vanhat kehotukset leiman saamista. Useampana vuonna samat kaaren ruosteet siellä lapulla pyörii.
 
Eli siis onko toi nyt sitten sama kuin hammastanko?
Käytin autoa muissa asioissa huollossa niin tuumas sitten kun hain että ohjaustehotimeb simpukka hikoilee nestettä. Liekkö ollu kännissä vai onko hammastanko väljä tai jotain?
Autossa voi olla tehostettu hammastanko tai tehostettu simpukka. Sama tehtävä niillä on mutta erilaiset rakenteena.
 
Minulla on telewellin matkalatauslaite hybridille, jossa on sekä suko että caravanpistokkeet. Käytin kuukauden päivät tuota sukolla 12a teholla. Sähkäri kävi asentamassa caravanpistorasian, jonka jälkeen laitoin 16a teholle ja alkoi laturi oikkuilemaan. Virtaa tulee ja auto latautuu, mutta heti kun lataus loppuu, niin laturiin tulee fault vikavalo 7x välkkyen. Ohjekirjan mukaan rele ei tunnista auton tilaa.
Telewellin kanta asiaan oli toki vierittää syyt sähkärin niskoille, että olisi kenties tullut joku oikosulku. Laturi ei kuitenkaan toimi kunnolla enää edes sukosta.

No mutta, nyt kaipaisin lähinnä valistuneita arvauksia, että voiko sähkäri asentaa caravanrasian "vain vähän huonosti" eli että virtaa kyllä tulee mutta laturi on mennyt silti johonkin oikosulkuun. Vai onko tuo laturi nyt vain epäonnisesti hajonnut juuri samaan aikaan. Mielenkiinnolla kuulen kokemuksia myös jos jollain on tuollainen telewellin laturi.
IMG_20230123_080139.jpg
Jos siellä on oikosulku palaa sulake sähkökeskuksessa. Oikosulku on sellainen tekninen sana jonka jokainen idiootti on kuullut ja kuulostaa hienolta.

Kyllä sen caravan pistokkeen asennuksen voi mokata, esim ei kiristä johtoja kunnolla liittimiin. Tuon voi todeta itsekin, sähköt poikki, avaa sen pistorasian kannen, ja jos johdon päät ja liittimet on mustuneet, siellä ei ole ollut kunnon kontaktia.
 
Olikos vag konsernilla samanmoista systeemiä kun bmw (bmwvin) jolla kuka vaan näkee auton runko numerolla kattavan varuste listan?
 
Olikos vag konsernilla samanmoista systeemiä kun bmw (bmwvin) jolla kuka vaan näkee auton runko numerolla kattavan varuste listan?

Jos ei muuten niin erwinin kautta ainakin saa, tosin maksaa 7e/h. Samalla voi sitten ladata korjausoppaat PDF:nä
 
Onko Autovex.fi:stä kokemuksia? Millaisia tarjouksia tuolta yleensä saa (riippuen tietysti mitä tarjoaa) näin yleisesti.

Taitavat kuitenkin pitkälti myötäillä autoliikkeiden suoraan antamia tarjouksia vai voiko osua tuuri ja sieltä saisi "huutokaupan" takia parempaa tarjousta?
 
Onko Autovex.fi:stä kokemuksia? Millaisia tarjouksia tuolta yleensä saa (riippuen tietysti mitä tarjoaa) näin yleisesti.

Taitavat kuitenkin pitkälti myötäillä autoliikkeiden suoraan antamia tarjouksia vai voiko osua tuuri ja sieltä saisi "huutokaupan" takia parempaa tarjousta?
Me myytiin 14v ja 190tkm ajettu corolla tuolla pois, liikkeet tarjosi siitä 3-4k€ vaihdossa mikä kuulosti vähältä ja autovexin kautta pohjosesta oleva liike osti sen 5100€ pois, en valita, kaikki toimi juuri kuten sivuilla luki.

Otin kuvat, kerroin autosta, huutokauppa alkoi ja sen päätyttyä näin kaikki huutajat ja valitsin liikkeen joka tarjosi eniten ja suostui hakemaan auton kotipihalta. Kuski tuli katsomaan, käytiin auto läpi ja koeajolla ja eihän siinä mitään vikaa ollut, tehtiin paperit ja rahat tilille ja auto lähti lappiin...

Aikaa huutokaupan päättymisestä rahojen saamiseen ja auton pois vientiin meni 1pvä.
 
CLK vm 2000 äänentoiston päivitystä olen miettinyt. Tai oikeammin korjaamista. Autossa on Bosen subwoofer, joten varmaan parempi setti kuin se perusmallin äänentoisto.

Ongelma on, että cd-vaihtaja meni ensin rikki, sitten meni varsinaisen soittimen cd-äänentoisto myös. Välillä toimii ja välillä ei. Yleensä kun laite lämpenee, niin sitten soitto loppuu.

En oikeastaan tarvis muuta kuin tuon cd-toiston, niin mietin, nyt että miten korjaisin asian. Ostaisiko korjatun cd-boxin, cd-soittimen vai vaihtaisiko koko laitteen? Onko ideoita tähän?

www.ebay.com palvelusta sais korjattuja cd-soittimia tai bokseja noin 150e hintaan ja varmaan joku perus 1-din laite maksaisi suurinpiirtein saman.

Mulla on autossa myös peruutustutka, joka on asennettu sen radion alle, siinä on tyhjä tila. Se on Motonetin sellainen piippaus-malli.

Jos sen saisi toimimaan yhdessä vaihdettavan cd-radion kanssa, niin sittenhän vois miettiä myös 2-din mallia. Mutta en ole sen enempää perehtynyt, että mitä Mersu tarvii jos siihen vaihtaa 2din radion. Aikoinaan Pösö 307 autoon piti ostaa ihan erikoiskaapeli, että radio toimi kunnolla, kun 2-din radion siihen vaihdoin.

Sinänsä Mersun äänentoisto on jo nyt vakiona ihan riittävän hyvä minun tarpeisiin, paljon parempi kuin joku perussetti. Sais vaan cd:t toimimaan, niin olis kiva. Radiota en kuuntele koskaan.

Onko tähän mielipiteitä? Mitä kannattaisi tehdä?
 
Jahas. Hinta tiedustelua.
Bmw 320i (2,2) touring 2004 aj.97tkm tulee kuolinpesältä kauttani myyntiin ja ei hajuakaan noitten arvoista.
Mitä tuollaisesti voi pyytää että saa kaupan? Ja erittäin iäkkään perijän tyytyväiseksi 1k-5k-10k?
 
Jahas. Hinta tiedustelua.
Bmw 320i (2,2) touring 2004 aj.97tkm tulee kuolinpesältä kauttani myyntiin ja ei hajuakaan noitten arvoista.
Mitä tuollaisesti voi pyytää että saa kaupan? Ja erittäin iäkkään perijän tyytyväiseksi 1k-5k-10k?
Itse kokeilisin kepillä jäätä, kun on vähänajettu niin 6k ja siitä pientä tinkivaraa. Tuskin kuitenkaa en alle 4k myisi. Kuvittelisi et lähelle 5k hinnalla menisi kaupaksi jollekin ensileluksi.
 
Jahas. Hinta tiedustelua.
Bmw 320i (2,2) touring 2004 aj.97tkm tulee kuolinpesältä kauttani myyntiin ja ei hajuakaan noitten arvoista.
Mitä tuollaisesti voi pyytää että saa kaupan? Ja erittäin iäkkään perijän tyytyväiseksi 1k-5k-10k?

Riippuu varusteista ja kunnosta, jos sattuu olemaan todella siisti ja vielä m-sport, niin joku harrastaja voi maksaa 5,5-6 k€ jos taas kolhittu kulimalli, niin hinta on lähempänä 3 k€.

Missä päin tällainen "helmi" olisi tarjolla?

Minulla saattaisi olla tiedossa yksi kiinnostunut E46 harrastaja, jos auto on hyvä.
 
Onko kokemusta kuinka kauan korjaamoilla yleensä menisi moottorista kuuluva naputuksen vianhakuun? Jotta vika ei olisi helposti havaittavissa niin sitä naputusta ei aina ole kuulolla..
 
Onko kokemusta kuinka kauan korjaamoilla yleensä menisi moottorista kuuluva naputuksen vianhakuun? Jotta vika ei olisi helposti havaittavissa niin sitä naputusta ei aina ole kuulolla..

Viidestä minuutista tuntiin. Jos korjaamolla laitteet, voivat hyvinkin paikallistaa naputuksen, mutta aika-ajoin häviävät viat/äänet on haastavia. Öljyt vaihtoon ensin, jos vaikka olisi ihan nostaja tai ketjunkiristin likainen.
 
Vanhasta moottoripyörästä pitäis muutama osa maalata. Sprayta ajattelin kun oikea värisävykin löytyi ja kyse suht pienistä osista..
Käykö nämä maalit yhteen?

Pohjamaali
Pintamaali

Ja mikä lakka kävisi päälle?
 
Vaihdoin tuossa uuden termostaatin autoon, 2v sitten tehty jakopää+vesipumppu. Voiko pakkasnesteen väri oikeasti muuttua 2v aikana paljonkin? Vanha neste punaista sekä tummunut ja uusikin on punaista paljon kirkkaampi väri
 
Vaihdoin tuossa uuden termostaatin autoon, 2v sitten tehty jakopää+vesipumppu. Voiko pakkasnesteen väri oikeasti muuttua 2v aikana paljonkin? Vanha neste punaista sekä tummunut ja uusikin on punaista paljon kirkkaampi väri
Voi. Jos järjestelmä on paskainen aine voi värjääntyä selvästi vaikka päivässä.
 
Vanhasta moottoripyörästä pitäis muutama osa maalata. Sprayta ajattelin kun oikea värisävykin löytyi ja kyse suht pienistä osista..
Käykö nämä maalit yhteen?

Pohjamaali
Pintamaali

Ja mikä lakka kävisi päälle?
Voi huonolla tuurilla rypistyä pintamaali, pohja on alkydi ja pinta on nitromaali ...mastonit muutenkin halpisvärejä ja keittää helposti.

Itse en sekottaisi ja jos olis pakko tolla niitrolla vetää pinta niin sealerimaali väliin.

Lakaksi aina samaa mitä maali.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 402
Viestejä
4 555 259
Jäsenet
74 963
Uusin jäsen
Jireed

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom