Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli ostettua tuossa ihan uus auto ja mietin vahaus / pesusysteemejä tässä (eka uus auto, muut olleet vanhoja). Kova vahaus ilmeisesti järkevin kerran vuodessa mut onko se syytä tehdä mahdollisimman pian nyt oston jälkeen? Entä onko noiden automaattipesuloiden vahauksissa mitään mieltä? Olis helppoa kun saan ABC Carwashistä kaikki pesut ja vahaukset puoleen hintaan aina. Pesut ainakin siellä sit mut mietityttää noiden vahausten hyöty jos esim tekee kovan vahauksen? Vai riittäiskö pelkkä automaattivahva tietyn väliajoin? Kiitti jo eukäteen.

Itse ainakin laitattaisin keraamisen kestopinnoitteen. Tietty hintaa nyt reilusti enempi kun vahauksilla, mutta olisi paljon helpompi pitää puhtaana ja huolettomampi.
 
Miten päin ilmanotto oikein menee tässä 1.6l THP koneessa, turbo ottanee ilmansa tokan kuvan putken 1 kautta, mutta mitä kautta mahtaa mennä normaali ilmanotto?
Lisäksi missä mahtanee sijaita MAP anturi tässä koneessa?
file.php
file.php

Ilma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.

Turbokoneessa kaikki ilma menee ahtimen läpi, eli tuo on koneen ainoa ilmanottokanava. "Manifold Air Pressure"-anturi löytynee imusarjasta. :tup:
 
Ilma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.

Turbokoneessa kaikki ilma menee ahtimen läpi, eli tuo on koneen ainoa ilmanottokanava. "Manifold Air Pressure"-anturi löytynee imusarjasta. :tup:
Kiitokset :thumbsup:

Itselläni ei ole ollut aikaisemmin muita kuin vaparikoneita, niin olin hieman hukassa miten tuo ilmanotto toimii turbokoneissa. Pitää katsoa samalla kun vaihdan ilmansuodattimen, että löytyisikö se anturi jostain imusarjan läheltä.
 
Tieliikennelaista (liite 5.1) ei löydy mitään 90 km/h suurin sallittu -vehkeitä. Kohdassa g on absillinen traktorimönkijä, 80 km/h. Mun mielestä L7:t eivät sopineet mihinkään kohtaan, joten näkisin niillä saavan ajaa tiekohtaisen rajoituksen mukaan.

Ajoneuvolain 21. pykälässä lukee, että luokituksesta L-luokan ajoneuvoiksi säädetään L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa. En tiedä mistä moinen asetus löytyisi.

Trafin sivuilla oli noita 15 kW ja 90 km/h -mainintoja, mutta tekstit olivat vuosilta 2013-2016. Silloin oli voimassa vanhempi tieliikennelaki, jonka aikana Trafi sai antaa määräyksiä L-luokan ajoneuvojen alaluokista.


Tehonpuutteen takia ei tarvitse hylätä 80 km/h absimönkijöitä.

Esim. Can Amilta:
Maverick Sport DPS 1000 R, 95 hv, 637 kg -> 6,71 kg/hv

Renegade X XC 1000 T, 80 hv, 323 kg -> 4,04 kg/hv

Katsomasi Polaris Scrambler XP 1000 S, 89 hv, 417 kg -> 4,69 kg/hv



Juu siksi ihmettelin noita sekalaisiä tietoja eri liikkeiden ja myyjien pohjalta. Ainoa joka tuntui tietävän tarkemmin noista nopeammista oli Bikeworldin myyjä jolta en tajunnut kysyä tuosta vaan speksit annettuani osoitti Can-amin ja Polariksen laitteisiin. Ovat nykyään kuulema ainoita speksit täyttäviä uusia.

Sen muistan vm2011 L7 mönkkärillä ajaneena että se 80kmh oli aika normisettiä ja nopeampi oli noilla tehoilla vain hetkellistä koska mentiin moottorin maksimikierroksilla joten tuosta yli 80kmh rajoituksesta ei liikaa tarvinnut välittää.

ABS-mönkkärit eivät ole hylättyjä mutta totesin että joko ostaa juuri esim tuollaisen häkillisen mutta sitten pitäisi suosiolla ottaa se hytti tai menisi iso osa ideaa, paino nousisi ja hinta varusteltuna olisi siellä 30ke tuntumassa kun Scrablerin saisi kaikkine varusteineen kaksilla katurenkailla ja vanteilla alle 20ke. Renegade kävi vielessä mutta katsoin hintaa niin nousi muistaakseni jo perushintana yllättävän isoksi, Renegade on kapeampi joten asfaltilla epävakaampi ja Scrambler tarjoaa vissiin paremmin tilaa muutenkin kahdelle. Bonuksena ettei myyjä ole soittanut lupauksista huolimata vieläkään takaisin.
 
Mikähän sen ominaisuuden nimi yleisesti on että voi ajaa auton kapeaan parkkipaikkaan ja pois siitä auton ulkopuolelta? Ainut auto mistä tiedän sen löytyvän on BMW 5 ja 7 sarjojen "Remote Control Parking", mutta tuo on vain bemarin nimi sille. Teslalla on joku summon ominaisuus, mutta olettaisin että se osaa tuon myös.

Haluaisin siis hahmottaa että mistä autoista tuollainen löytyy. Alkaa yhdistelmä kaksi lasta+kapea parkkipaikka vähän arvelluttamaan kun auto pitäisi vaihtaa seuraavaksi isompaan muutenkin :|
 
Onko kesähelteillä ilmastointi päällä taloudellisempaa mitä korkeampi lämpötila-asetus on päällä? Ymmärtäkseni sitä jäähdytettyä ilmaa lämmitetään tarpeen mukaan, mutta ei varmaan jos pyynti on matalampi kuin ulkolämpötila?
Eli esim. ulkolämpötila 30°C --> asetus 18° vs vaikka 25°C? Luulisi että kun se tavoitelämpötila saavutetaan niin mennään suht pienellä "ylläpitoviilennyksellä".
Ainoa muuttuva tekijä on puhaltimen nopeus.

Autojen ilmastointi toimii aina täysillä, ja lämpötilan säätö tapahtuu vain lämmittämällä uudelleen sitä jäähdytettyä ilmaa.

Tuo ei ole ehkä kaikkein energiatehokkain tapa, mutta se on teknisesti yksinkertaisin ja samalla helpoin tapa säädellä sitä sisälämpöä ja samat peruskomponentit toimivat perusmallissa siinä missä hifilämppärissäkin.

Uudempien sähkö- tai hybridiautojen ratkaisuissa voi olla myös muita energiatehokkaampia ratkaisuja.
 
Entä onko noiden automaattipesuloiden vahauksissa mitään mieltä? Olis helppoa kun saan ABC Carwashistä kaikki pesut ja vahaukset puoleen hintaan aina. Pesut ainakin siellä sit mut mietityttää noiden vahausten hyöty jos esim tekee kovan vahauksen? Vai riittäiskö pelkkä automaattivahva tietyn väliajoin? Kiitti jo eukäteen.
Itse ainakin laitattaisin keraamisen kestopinnoitteen. Tietty hintaa nyt reilusti enempi kun vahauksilla, mutta olisi paljon helpompi pitää puhtaana ja huolettomampi.
Vaha kestää parhaimmillaan melkein yhden talven, mutta vaatii ylläpitona jatkuvaa vahaturvallista käsinpesua. Suola ja vahaturvallisuus on vaikea yhdistelmä, mutta jos on intoa, aikaa ja paikka jossa voi käyttää omia aineita ja kintaita niin onnistuu.

Automaattipesun pikavahat kyllä toimivat uudessa autossa kunhan suolakeleillä käydään pesulla tarpeeksi tiuhaan, tyyliin vähintään kerran viikossa. Tässä kolikon kääntöpuolena on tietysti se, että auto naarmuuntuu eli ajan saatossa kiilto lähtee ja suola alkaa tarrata tiukemmin.

Keraaminen kestopinnoite ammattilaisen laittamana kestää ainakin 3v. Helppohoitoinen ja maalipinnalle hellä koska ylläpidoksi riittää harjaton automaattipesu silloin tällöin ja käsinpesu kovilla liuottimilla silloin kun pinnoite on mennyt tukkoon ja alkaa keräämään likaa. Haittapuolena 500-1000e hinta.

Uutena hyvänä DIY-vaihtoehtona on vahan kaltaiset uudet keraamiset sealantit. Vaikka ei olisikaan mahdollisuutta tehdä pohjia myllyllä ja pitää pinnoitetta pesupaikalla vuorokautta kovettumassa, niin tällaisen saa kestämään talven helpommin kuin vahan, koska kestää paremmin kemikaaleja. Kunnon pohjille laitettuna ja aina ylläpitopesujen lopuksi painepesurihuuhtelussa buustattuna vastaa ominaisuuksiltaan ja helppohoitoisuudeltaan jopa kunnon keraamista kestopinnoitetta, vaikka ei yhtä kauaa kestäkään.
 
Ainoa muuttuva tekijä on puhaltimen nopeus.

Autojen ilmastointi toimii aina täysillä, ja lämpötilan säätö tapahtuu vain lämmittämällä uudelleen sitä jäähdytettyä ilmaa.

Tuo ei ole ehkä kaikkein energiatehokkain tapa, mutta se on teknisesti yksinkertaisin ja samalla helpoin tapa säädellä sitä sisälämpöä ja samat peruskomponentit toimivat perusmallissa siinä missä hifilämppärissäkin.

Uudempien sähkö- tai hybridiautojen ratkaisuissa voi olla myös muita energiatehokkaampia ratkaisuja.
Ihan perinteisissä autoissa on jo pitkään (10 vuotta?), ollut hyvin yleisesti muuttuvatilavuuksinen kompressori, eli tehoakin kyllä pystyy hiujan säätelemään.
 
Ihan perinteisissä autoissa on jo pitkään (10 vuotta?), ollut hyvin yleisesti muuttuvatilavuuksinen kompressori, eli tehoakin kyllä pystyy hiujan säätelemään.
Se lienee siksi että kompuran kierrokset muuttuvat jatkuvasti moottorin kierrosten mukana.
 
Onko huolena että lapset kolaroivat viereisiä autoja ? Siihen auttaa myös liukuovet takana, jotka tosin taitavat olla harvinaisia nykypäivänä.

Lapset ovat vielä mallia turvaistuin ja turvakaukalo eli ongelma lähinnä on ettei saa ovea auki riittävästi. Ja nuo liukuovi autot on sellaisia että mieluummin laitan lapset laitokseen kun ajelen sellaisella :D
 
Ilma otetaan siis osalla 8, sitten se menee putkien 11 ja 12 kautta ilmanputsarin koteloon 15 + 16, josta se sitten lähtee alemmassa kuvassa puhtaana turbon kompressorille putkella 1. Turbolta ilma lähtee sitten välijäähdyttimen kautta imusarjalle.

Turbokoneessa kaikki ilma menee ahtimen läpi, eli tuo on koneen ainoa ilmanottokanava. "Manifold Air Pressure"-anturi löytynee imusarjasta. :tup:

Itselläni MAP anturi sijaitsee kuvasta poiketen putken 5 loppupäässä, joten säästyypähän isommalta purkamiselta jos jotain tulee.
 
Pitäisi muutama ruostekohta puhaltaa ja vetää uusi maali päälle. Ovat "keskellä" peltiä ja saaneet kolhuista alkunsa, kolhujen alkua en tiedä kun ne sai kaupan päällä ostaessa :D Myös takakaaren nurkassa on ruosteen alut ja ne pitäisi myös puhaltaa jos ehtii ja maalata. Kaarien ruosteisiin ajattelin soveltaa pesu->puhallus->maali->alusta öljy+kiveniskumassa.
Mitä ainetta tuohon kannattaa vetää puhtaan pellin päälle pohjaksi ? Kelpaako sinkkispray vai pitääkö olla järkeämpää kamaa ? Noihin kolhuihin EHKÄ vedän myös sävytetyn paikkamaalin päälle.

Auto on 100% käyttöauto eli näyttelyyn ei olla viemässä ja puskurit on muutenkin niin täynnä viirua ettei sinänsä ulkonäöllä merkitystä. Teknisesti kuitenkin erittäin hyvä ja kilometreistä johtuen (150tkm) ruostettakaan ei ole noita kohtia lukuunottamatta. Periaatteessa ei varmasti mitään tarvitsisi/kannattaisi tehdä, mutta jos se kuitenkin kestää tekniikaltaan vielä +5v niin ajattelin nuo hoitaa. Arvo ehkä max tonnin, mutta käyttöarvo paljon suurempi.
 
Pitäisi muutama ruostekohta puhaltaa ja vetää uusi maali päälle. Ovat "keskellä" peltiä ja saaneet kolhuista alkunsa, kolhujen alkua en tiedä kun ne sai kaupan päällä ostaessa :D Myös takakaaren nurkassa on ruosteen alut ja ne pitäisi myös puhaltaa jos ehtii ja maalata. Kaarien ruosteisiin ajattelin soveltaa pesu->puhallus->maali->alusta öljy+kiveniskumassa.
Mitä ainetta tuohon kannattaa vetää puhtaan pellin päälle pohjaksi ? Kelpaako sinkkispray vai pitääkö olla järkeämpää kamaa ? Noihin kolhuihin EHKÄ vedän myös sävytetyn paikkamaalin päälle.

Auto on 100% käyttöauto eli näyttelyyn ei olla viemässä ja puskurit on muutenkin niin täynnä viirua ettei sinänsä ulkonäöllä merkitystä. Teknisesti kuitenkin erittäin hyvä ja kilometreistä johtuen (150tkm) ruostettakaan ei ole noita kohtia lukuunottamatta. Periaatteessa ei varmasti mitään tarvitsisi/kannattaisi tehdä, mutta jos se kuitenkin kestää tekniikaltaan vielä +5v niin ajattelin nuo hoitaa. Arvo ehkä max tonnin, mutta käyttöarvo paljon suurempi.

Mä olen tehny yleensä jokseenkin näin:
Ruosteet pois harjalaikalla (porakone/rälläkkä)
Hapolla / ruosteenmuuntoaineella loput pois
Ruosteenestokitti + hionta tasaiseksi
Jos jäi peltiä missä ei ole kittiä niin ruosteenestopohjamaali (biltema/motonet).
Perus pohjamaali jolla tasainen väri korjatun alueen päälle
Karhennus ruskealla karhunkielellä tai 400 paperilla
Värimassa
2k-lakka (2-komponenttisuus on tässä tärkeää että tulee kestävä)

Jos tosi tiukka budjetti niin korvaa värimassa ja lakka pensselipullolla, pohjissa en säästelisi. Ehkä happo/ruosteenmuuntoaine ei ole välttämätön, mutta pitää olla tarkka että ei jää mitään lentoruostetta tms.

Ja jos ruoste on alkanu sisältä ulkoapäin niin sittenhän tämä on lähes turhaa työtä, ruostunu pelti pitää vaihtaa tai putsata molemminpuolin. Kaarissa tyypillistä että on päällekkäin useampi pelti ja ruostetta on muissakin kuin pintapellissä. Lyhyen ajan korjaus on fiksata vain näkyvin pelti, seuraavan kerran kun ruoste alkaa puskea näkyviin niin takana olevassa pellissä ei ole ehjää rautaa ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen tehny yleensä jokseenkin näin:
Ruosteet pois harjalaikalla (porakone/rälläkkä)
Hapolla / ruosteenmuuntoaineella loput pois
Ruosteenestokitti + hionta tasaiseksi
Jos jäi peltiä missä ei ole kittiä niin ruosteenestopohjamaali (biltema/motonet).
Perus pohjamaali jolla tasainen väri korjatun alueen päälle
Karhennus ruskealla karhunkielellä tai 400 paperilla
Värimassa
2k-lakka (2-komponenttisuus on tässä tärkeää että tulee kestävä)

Jos tosi tiukka budjetti niin korvaa värimassa ja lakka pensselipullolla, pohjissa en säästelisi. Ehkä happo/ruosteenmuuntoaine ei ole välttämätön, mutta pitää olla tarkka että ei jää mitään lentoruostetta tms.

Ja jos ruoste on alkanu sisältä ulkoapäin niin sittenhän tämä on lähes turhaa työtä, ruostunu pelti pitää vaihtaa tai putsata molemminpuolin. Kaarissa tyypillistä että on päällekkäin useampi pelti ja ruostetta on muissakin kuin pintapellissä. Lyhyen ajan korjaus on fiksata vain näkyvin pelti, seuraavan kerran kun ruoste alkaa puskea näkyviin niin takana olevassa pellissä ei ole ehjää rautaa ollenkaan.

Aika pienellä budjetilla yritetään mennä. Onko tuo ruosteenestokitti kuinka oleellinen osa prosessia ? Unohtui tosiaan mainita, että olisi hyvä päästä Biltema/Motonet tuotteilla jottei tarvitse tilailla. Mitähän tuo ruosteenmuuntoaine, onko mahdollisesti sama kuin tämä Ruosteenpoistoaine Biltema.

Keskellä peltiä oleva on ihan naarmusta lähtenyt ja pintaruostetta eli sen saa kohtuu helposti pysäytettyä jos vaan aineet toimii. Nuo takakaarien etunurkat on vähän niin ja näin. Näyttäisi olevan vain pinnassa johon kivet osuvat, mutta voi se hyvin olla sinne kulman taaksekin jo edennyt ja yleensä on. Noita on tullut sen verta yritettyä eri vehkeistä pysäyttää, että tiedän ettei pysty varmaksi pysäyttämään ellei pura reilusti ja ole nosturia käytössä. Lähinnä ajatuksena ettei etenesi kovin näkyväksi kun sielläkin se on vasta aluillaan eikä oikeastaan näy (vielä). Auto kun on 22vuotta vanha Astra G. Että jos sieltä puhaltaisi pois sen mitä pystyy ja ruosteenestomaalia päälle. Sen päälle sitten se alusta öljy ja kiveniskumassa.
 
Miltä valmistajalta löytyy tuollaista mainittua ruosteenesto kittiä? Nopea googletus ei tuottanut mitään tulosta.
 
Saako liikennekäytöstä poistettua mopoa taluttaa yleisellä tiellä? Vaikka pienessä kännissä, avaimet taskussa ja kypärä kotona.

Ei toimi, akku kaput, kaasarissa vikaa niin ei todellakaan lähde käyntiin.
 
Saako liikennekäytöstä poistettua mopoa taluttaa yleisellä tiellä? Vaikka pienessä kännissä, avaimet taskussa ja kypärä kotona.

Ei toimi, akku kaput, kaasarissa vikaa niin ei todellakaan lähde käyntiin.
Mopon taluttaja on jalankulkija.

"3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa;"
 
Miltä valmistajalta löytyy tuollaista mainittua ruosteenesto kittiä? Nopea googletus ei tuottanut mitään tulosta.

Tämmöistä on tullut käytettyä, helppoa hioa:

 
Mulla ollut aina katsastus viim. 19.7, nyt kun viime vuonna kävin jälkitarkastuksessa 10.8, niin nyt näyttää viim. Päiväksi 10.8? En oo aiempina vuosina huomannut, että jälkitarkastuspäivän mukaan muuttuis? En nyt nopeasti googlettelulla löytänyt, kiitos jo etukäteen.
 
Mulla ollut aina katsastus viim. 19.7, nyt kun viime vuonna kävin jälkitarkastuksessa 10.8, niin nyt näyttää viim. Päiväksi 10.8? En oo aiempina vuosina huomannut, että jälkitarkastuspäivän mukaan muuttuis? En nyt nopeasti googlettelulla löytänyt, kiitos jo etukäteen.

Kyllä se muuttuu jälkinäytön päiväksi. Entisaikaan ei tainnut muuttua, vaan muistaakseni tuli käyttöön siinä muutama vuosi sitten tehdyssä uudistuksessa. Jonka johdosta viim katsastus päivä muuttuu myös jos katsastat ennakkoon.
 
Kyllä se muuttuu jälkinäytön päiväksi. Entisaikaan ei tainnut muuttua, vaan muistaakseni tuli käyttöön siinä muutama vuosi sitten tehdyssä uudistuksessa. Jonka johdosta viim katsastus päivä muuttuu myös jos katsastat ennakkoon.

Okay no se sitten selittää, en oo parii vuoteen joutunut jälkitarkastuksessa käyttää, niin ei oo sit osunut kohdalle. Kiitokset nopeasta vastauksesta, ei tarvitse arpoa katsastuspäivän kanssa. (Helvetisti hylkyä sieltä kumminkin pukkaa)
 
Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.
 
Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.

Pari tuntia työtä + osa. Laadukas laakeri 50eur + 120eur työstä, jos tuntihinta 60eur.
 
Mikä on mielestänne kohtuullinen hinta (osa+työ) etupyörän laakerin vaihtamisesta? Että tietää vähän minkälaiseen korjaamon tarjoukseen kannattaa tarttua. Focus MK2 kyseessä.
Pari tuntia työtä + osa. Laadukas laakeri 50eur + 120eur työstä, jos tuntihinta 60eur.
MK2 Focuksessa taitaa jo olla pyörännapa ja laakeri samaa pakettia (olikohan vielä abs-anturikin integroituna laakeriin? :hmm:), että ei ihan noin halvalla selviä laakerin kanssa. Tuollainen napa-asetelma taitaa kyllä olla jonkin verran nopeampi vaihtaa kuin alkaa prässäillä uutta laakeria paikoilleen, joten töiden hinnassa säästänee.

Autojerrystä luntattuna 200e on hyvä hinta, mutta voi joutua pulittamaan jopa lähelle 300e.
Tämä lienee lähellä totuutta. Omaan MK2.5 Focukseen vaihdettiin pyöränlaakeri joskus muutama vuosi sitten ja muistelisin, että laakeri oli jotain 80-100e luokkaa ja siihen työt päälle.
 
MK2 Focuksessa taitaa jo olla pyörännapa ja laakeri samaa pakettia (olikohan vielä abs-anturikin integroituna laakeriin? :hmm:), että ei ihan noin halvalla selviä laakerin kanssa. Tuollainen napa-asetelma taitaa kyllä olla jonkin verran nopeampi vaihtaa kuin alkaa prässäillä uutta laakeria paikoilleen, joten töiden hinnassa säästänee.

No niinpä näkyy olevan. Tuossa tapauksessa laakeri on hieman arvokkaampi.
Takapyöränlaakeri näyttäisi olevan pultattava kompleksi abs-anturilla.
 
Onkos kukaan ketjun sankareita vaihtanut Vetarin suojakumeja T4 Transporteriin? Pitäisi kaikki 4kpl uusia ja mietin että jaksanko alkaa tallissa väkertää vai veisikö suosiolla korjaamolle. Saakos nuo vaihdettua vetaria kokonaan irrottamatta esim niin että navan päästä jotenkin irti ja luiskauttaa molemmat paikalleen?
 
Onkos kukaan ketjun sankareita vaihtanut Vetarin suojakumeja T4 Transporteriin? Pitäisi kaikki 4kpl uusia ja mietin että jaksanko alkaa tallissa väkertää vai veisikö suosiolla korjaamolle. Saakos nuo vaihdettua vetaria kokonaan irrottamatta esim niin että navan päästä jotenkin irti ja luiskauttaa molemmat paikalleen?
Jos tarkoitat sisempien ja ulompien vaihtoa, etkä nelivetomallia, niin Volkkarissa nostaisin kyllä koko vetoakselin työpöydälle. Siistimpää, kuin auton alla turaaminen. Se sisäpää on pulteilla kiinni ja helppo irroittaa ilman että vaihteistoöljyt karkaa.
Vaihtoehtoina tietysti ylivedettävät tai halkaistavat suojakumit. Nämäkin toimii, mutta oma värkkäys niidenkin kanssa on.
Jos ei tykkää vetonivelrasvan kanssa suljaamisesta ja epäilee itse nivelen kuntoa, niin kannattaa kurkata myös koko vetoakselin hintaa keskieurooppalaisista verkkokaupoista. Parhaimmillaan noita löytyy valmiina pakettina satasen pintaan. Kestoikä ei ole ehkä orkkiksen veroinen, mutta pitää miettiä, onko autolla muutenkaan tarkoitus enää satojatuhansia ajaa.
 
Mikähän kuorma-auto mahtaa olla kyseessä, joku GMC? Kuvakaappaus tv-sarjasta, googletus ei meinaa tuottaa tulosta. Todella hieno ja äijä vehje
 

Liitteet

  • gmc truck.png
    gmc truck.png
    2,6 MB · Luettu: 112
Mikähän kuorma-auto mahtaa olla kyseessä, joku GMC? Kuvakaappaus tv-sarjasta, googletus ei meinaa tuottaa tulosta. Todella hieno ja äijä vehje
Näyttäis löytyvän hyvin samannäköisiä jos laittaa hakusanaksi 1987 GMC 7000. En tiedä saisiko vuosimallia hienosäätämällä vielä parempia, toi 1987 vaan sattui tulemaan ensimmäisenä vastaan.
 
Onkos kukaan ketjun sankareita vaihtanut Vetarin suojakumeja T4 Transporteriin? Pitäisi kaikki 4kpl uusia ja mietin että jaksanko alkaa tallissa väkertää vai veisikö suosiolla korjaamolle. Saakos nuo vaihdettua vetaria kokonaan irrottamatta esim niin että navan päästä jotenkin irti ja luiskauttaa molemmat paikalleen?

Minä päädyin aikoinaan vaihtamaan omaan T4:seeni molemmat vetoakselit, kun SKF:än ( ei niin laadukkaat ) valmisteet maksoivat Aeromotorssilla vähän päälle satasen kappaleelta, niin ei huvittanut kumien kanssa turaaminen.
 
Heippa

Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?

Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta
 
Jos tarkoitat sisempien ja ulompien vaihtoa, etkä nelivetomallia, niin Volkkarissa nostaisin kyllä koko vetoakselin työpöydälle. Siistimpää, kuin auton alla turaaminen. Se sisäpää on pulteilla kiinni ja helppo irroittaa ilman että vaihteistoöljyt karkaa.
Vaihtoehtoina tietysti ylivedettävät tai halkaistavat suojakumit. Nämäkin toimii, mutta oma värkkäys niidenkin kanssa on.
Jos ei tykkää vetonivelrasvan kanssa suljaamisesta ja epäilee itse nivelen kuntoa, niin kannattaa kurkata myös koko vetoakselin hintaa keskieurooppalaisista verkkokaupoista. Parhaimmillaan noita löytyy valmiina pakettina satasen pintaan. Kestoikä ei ole ehkä orkkiksen veroinen, mutta pitää miettiä, onko autolla muutenkaan tarkoitus enää satojatuhansia ajaa.
Minä päädyin aikoinaan vaihtamaan omaan T4:seeni molemmat vetoakselit, kun SKF:än ( ei niin laadukkaat ) valmisteet maksoivat Aeromotorssilla vähän päälle satasen kappaleelta, niin ei huvittanut kumien kanssa turaaminen.

Taidan ottaa neuvosta vaarin ja vaihtaa koko vetarit samalla.
 
Heippa

Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?

Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta
Autodatasta vilkaistuna lähinnä pelkkä öljynvaihto, ja sitten aiemmista huolloista riippuen 1-6 tuntia erinäisiä tarkastuksia, mm. hybridiakun jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö.
 
Heippa

Onko täällä tietoa vw passat gte -16 huolto-ohjelmasta?

Mitä kuuluu 198tkm ajettuun autoon?
Autojerrystä kilpailutettuna, tulee kolme hyvin toisistaan poikkeavaa tarjousta

Soita merkkarille kysy hintaa ja mitä huolto sisältää. Noissa pitäisi olla jo sähköinen huoltokirja josta näkevät mitä on aikaisemmin tehty ja mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Helpompi vertailla muita tarjouksia ja niiden sisältöjä.
 
Vanha picanto pistettiin autokaupassa vaihtoon. Vaihdossa piti kirjallisesti vakuuttaa auton olevan kunnossa.
Mielenkiinnosta katselin kyseisen auton katsastustietoja niin se olikin hylätty. Pakokaasumittaukset hylätty ja etuakseliston runkokumit uusittava.
Kysymys on, että olisko tämmöiset viat maallikkona pitänyt tietää?
 
Ei autoliike tuollaisten perään ala kyselemään. Nuo lomakkeet on enemminkin tahallisia hommia varten. Esim tyrkkäät jakolaatikkovikaisen auton vaihdossa tms
 
En tiedä takerrunko trolliiin tässä nyt.. Mut, että oisko pitänyt tietää ettei auto oo leimas? No joo, kyllä.
 
No, eiköhän se autoliikekin ostohetkellä ole leiman tarkastanut.
Nyt kai seuraavasta katsastuksesta kyse...
 
No, eiköhän se autoliikekin ostohetkellä ole leiman tarkastanut.
Nyt kai seuraavasta katsastuksesta kyse...

No miks se seuraava katsastus enää kiinostelee auton myynyttä henkilöoletettua?
 
Vanha picanto pistettiin autokaupassa vaihtoon. Vaihdossa piti kirjallisesti vakuuttaa auton olevan kunnossa.
Mielenkiinnosta katselin kyseisen auton katsastustietoja niin se olikin hylätty. Pakokaasumittaukset hylätty ja etuakseliston runkokumit uusittava.
Kysymys on, että olisko tämmöiset viat maallikkona pitänyt tietää?
Ei tietenkään pidä tuollaista tietää. Vasta katsastaja ne viat on löytänyt.

Mutta jos jättää kertomatta esim moottorin öljynsyönnin, niin jossain tapauksissa asia saattaa olla eri. Jos siis kuluttaa ohjearvoa enemmän öljyä, kun niissäkin mahtaa joku toleranssi olla öljynsyönnille.

Edit:
Runkokumit mahtaa olla kulutustavaraa (vanha auto). Mutta pelkän pakokaasumittauksenhan voisi tehdä etukäteen jossain pajalla ja siitä testistä ei oikein kukaan tietäisi mitään?
 
En tiedä takerrunko trolliiin tässä nyt.. Mut, että oisko pitänyt tietää ettei auto oo leimas? No joo, kyllä.
No eiköhän se liike ole nyt syystä tai toisesta katsastanut sen auton vaikka leima olisi ollutkin voimassa. Moni liike tekee ihan sen takia että jos tulee rekkulaa, niin voi sanoa että on leimattu joten ainakin niiltä osin ollut OK.

Tai sitten asiakas on vaatinut että auto katsastetaan kaupan ehtona. +x muuta syytä.
 
Mistäs tilata Mazda MX-5 1990 keskikonsolin muovi aka "tombstone" fiksuiten? Edellinen oli paskottu jonkun aiemman omistajan toimesta ja korjattu purkalla, nyt 2din mankkaa asentaessa räjähti melkein sananmukaisesti käsiin. Mielellään tänään vs huomenna ja bonusta jos olisi olisi 2din asennusvalmius suoraan aukossa (nyt 2din kiinnittyy ja asettuu nätisti mutta alas jää 1.5cm rako joka pitää jollain täyttää jos käyttää täysin vakio palaa.
 
Vanha picanto pistettiin autokaupassa vaihtoon. Vaihdossa piti kirjallisesti vakuuttaa auton olevan kunnossa.
Mielenkiinnosta katselin kyseisen auton katsastustietoja niin se olikin hylätty. Pakokaasumittaukset hylätty ja etuakseliston runkokumit uusittava.
Kysymys on, että olisko tämmöiset viat maallikkona pitänyt tietää?
Käytännössä yksityisen ja autokaupan välisessä kaupassa tuollaisella paperilla on hyvin vähän painoarvoa, mutta esim jos autosta löytyy laiton virityslastu, tai esim saastelaite postettu, ne voivat tulla kyselemään sulta hyvitystä tuon takia. Käytännössä rosiksessakin niillä on todistustaakka, mutta jos olet esim auton uutena ostanut ja lastuttanut ja töhjännyt pöntöt siitä, niin kyllä tuossa melko heikossa asemassa on.
 
Dieselmoottoreista ja tässä tapauksessa -81 traktorin moottorista kyse. Eli pääsi löpö loppumaan ja siitä antoi osviittaa koneen kierrosten seilailu. Kone seis ja kanisterilla tankkaus sekä linjaston ilmaus. Startatessa sit kone toimi aluksi sekunnin kansi normaalisti kunnes kierrokset hypähti itsestään melkein maksimiin kunnes taas asettui. Mistä tuo voisi johtua?
 
Dieselmoottoreista ja tässä tapauksessa -81 traktorin moottorista kyse. Eli pääsi löpö loppumaan ja siitä antoi osviittaa koneen kierrosten seilailu. Kone seis ja kanisterilla tankkaus sekä linjaston ilmaus. Startatessa sit kone toimi aluksi sekunnin kansi normaalisti kunnes kierrokset hypähti itsestään melkein maksimiin kunnes taas asettui. Mistä tuo voisi johtua?
Helpoimmillaan jumitti vain kaasuvipua, pahimmillaan ryntäilyn ensioireita…en muista tarkasti mitkä kaikki ongelmat syöttöpumpussa tuota aiheuttaa mutta kannattaa googlettaa ennenkuin käy pahemmin, sitä laukalle lähtenyttä dieseliä ei ihan niin vain sammutetakkaan.

Joskus ihmettelin hinattavassa autossa että miksi kaveri lähti vetämään kaasu pohjassa vaikka oltiin kevätliukkailla kaupungissa…lopulta sai auton pysäytettyä levikkeelle ja bedford parkui kaasu pohjassa, siitä petti joku stefa syöttöpumpusta ja auton sai sammumaan vasta kun tukki rukkasella ilmanoton.
 
Helpoimmillaan jumitti vain kaasuvipua, pahimmillaan ryntäilyn ensioireita…en muista tarkasti mitkä kaikki ongelmat syöttöpumpussa tuota aiheuttaa mutta kannattaa googlettaa ennenkuin käy pahemmin, sitä laukalle lähtenyttä dieseliä ei ihan niin vain sammutetakkaan.

Joskus ihmettelin hinattavassa autossa että miksi kaveri lähti vetämään kaasu pohjassa vaikka oltiin kevätliukkailla kaupungissa…lopulta sai auton pysäytettyä levikkeelle ja bedford parkui kaasu pohjassa, siitä petti joku stefa syöttöpumpusta ja auton sai sammumaan vasta kun tukki rukkasella ilmanoton.
Tuo ryntäilyn oire tuli itsellekin mieleen, kone kyllä tihkuaa öljyä vähän joka tuutista. Pitää varman alkaa etsimään jo vaihtokonetta euroopasta jos jossain vielä löytyy natikan koneita. Oletan ainakin et koneen vaihtaminen tulee halvemmaksi kuin et vanhan purkaisi ja kunnostaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 390
Viestejä
4 549 652
Jäsenet
74 981
Uusin jäsen
Kakonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom