Onko kesähelteillä ilmastointi päällä taloudellisempaa mitä korkeampi lämpötila-asetus on päällä? Ymmärtäkseni sitä jäähdytettyä ilmaa lämmitetään tarpeen mukaan, mutta ei varmaan jos pyynti on matalampi kuin ulkolämpötila?
Eli esim. ulkolämpötila 30°C --> asetus 18° vs vaikka 25°C? Luulisi että kun se tavoitelämpötila saavutetaan niin mennään suht pienellä "ylläpitoviilennyksellä".
Varmaan autosta puhut? Jep, oikeassa olet, eli polttoainetta/sähköä kuluu tietyssä ulkolämpötilassa jäähdytykseen sitä vähemmän mitä korkeampi on pyynti. Kannattaa myös suunnata suulakkeet enimmäkseen kattoa kohti, niin kuuma poistuu tehokkaasti, mikä auttaa myös takapenkkiläisiä.
Mahdollisuuksien mukaan on hyvä välttää ajamista päivän kuumimpaan aikaan. Sadekin lisää kulutusta ja varsinkin vastatuuli. Esim, jos olen mökillä vajaan viikon, niin ei ole niin parin tunnin päälle milloin lähden liikenteeseen. Liitteessä ajettu puolet matkasta ilman ilmastointia (illalla ja ekat 15 km hiekkateitä metsän varjossa). Bensamittari ei edes huomannut, että tultiin mökiltä kotiin.
Itse pidän Auris hybridillä pyyntiä matkaseurasta riippuen 23,5-24,5 C, kun ulkona 26-28 C, mutta 24,5-25,5, jos ulkona 29-32 C.
Vastaavasti talvella pyynti kannattaa pitää matalana. Auriksella pakkasilla/paksuilla talvitakeilla matkaseurasta/matkan pituudesta riippuen pyynti on 18,5-21,0.
Ilmalämpöpumppuja kannattaa kotona/mökillä käyttää jäähdytyskaudella jäähdytystilassa, eikä missään nimessä oletusasetuksin, eli automaatilla. Tällöin energiaa ei mene turhaan lämmitykseen. Hirsimökissä Toshiba Premium+ 25 vei +23 C-pyynnin ylläpidossa 120-130 W, kun ulkona pikkuhellettä. Sitten kolmenkympin helteellä meni 160-170 W. Alakerran sohvapöydällä oli 22,9 C ja yläkerran makkareissa pahimmillaan 26 C. Näin siis ylläpidossa. Alussa sähköä meni triplasti. Jos yläkertaa ei olisi, niin pyynti voisi olla korkeampi 24-25 C, jolloin sähköä menisi vielä vähemmän.