Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo jännitehäviö ei enää ledvaloilla ole yhtä paha ongelma kuin aikanaan halogeenivaloilla, mutta 2,5mm² johdon nokkaan asennetuissa 300W LED-lisävaloissa on riittävä. Halogeenivaloilla voisi olla perusteltua käyttää 4 tai 6 mm² johtoa.
 
en ole ikinä ennen kuullut mistään ace luokituksista ja täyttä hepreaa itselleni. Eli nyt tuolla acea c3:n auton öljysäilössä on seassa puoli litraa acea a3:sta. Haittaako se?

1645373008677.png

1645373043192.png
 
Tuskin, mut älä enempää laita. Toinen on osasynteettistä, toinen täyssynteettistä. Mieluusti tutkii/ymmärtää ensin mitä on tekemässä ennenkuin tekee.

Jos teet itse huoltosi niin tyhjäisin ja uutta oikeaa tilalle, koska hiukkassuodatin, mutta en välttämättä nyt huoltoliikkeeseen öljynvaihtoon veisi tuon takia, ehkä halvalle pajalle korkeintaan.
 
Noissa öljyn luokituksissa saa olla tarkkana varsinkin mitkä koskee automerkin omia luokituksia. Tuossa Motoxissakin mainitaan MB 229.31 tai MB 229.1. Tämähän ei ole mersun virallinen luokitusmerkintä. Etiketissä täytyy löytyä luokitus muodossa
MB-Approval xxx.xx.
Esim. Motoxia ei ole mainittu mersun Bevo-palvelussa luokituksen saaneena öljynä. Toki voi se silti olla laadultaan vastaavaa tai parempaa, mutta mersun siunausta sillä ei ole.


Mutta nykyöljyjen pitäisi olla yhteensopivia keskenään vaikka sekoittaisi synteettistä mineraaliin. Kannattaa ajatella, että syntynyt seos menee sitten huonompien luokitusten perusteella. Toki kannattaa käyttää vähän maalaisjärkeä millaiseen kohteeseen on sotkotusta laittamassa. Esim envälttämättä Toyota Hybridin 0W-16 -öljyyn kaataisi mitään muuta kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, jos silloinkaan. Tonnipommiin se nyt on se ja sama kunhan siellä jokin öljymäinen neste pyörii.
 
Autossani on peltivanteilla talvi- ja kesärenkaat kaikki saman kokoiset. 185/60 R15.
Vararengas on tavallinen kesärengas joka on erikokoinen kuin varsinaiset renkaat.
Jos vararengasta joutuu käyttämään rengasrikon seurauksena, aiheuttaako se jonkin näköisiä ongelmia autoon ajossa?
Sekoittuuko esim ABS järjestelmä tuossa tapauksessa?
 
Autossani on peltivanteilla talvi- ja kesärenkaat kaikki saman kokoiset. 185/60 R15.
Vararengas on tavallinen kesärengas joka on erikokoinen kuin varsinaiset renkaat.
Jos vararengasta joutuu käyttämään rengasrikon seurauksena, aiheuttaako se jonkin näköisiä ongelmia autoon ajossa?
Sekoittuuko esim ABS järjestelmä tuossa tapauksessa?

Ei mene ABS anturi sekaisin, jos sen vararenkaan halkaisija on sama kuin muissa renkaissa, leveydellä ei ole merkitystä.
Jos ei ole, niin silloin voi tulla joku varoitusvalo ( ja vikakoodi ) tauluun "rikkinäisestä" ABS anturista sekä ABS:it poistuvat käytöstä.

Noita kapeita vararenkaita ei ole sitten tarkoitettu kuin max. 80 km/h nopeuteen ja korkeintaan muutaman sadan kilometrin ajamiseen.
Jossain showssa testasivat noita radalla ja antautuivat yllättävän nopeasti, kun saivat vähän lämpöä.
 
Autossani on peltivanteilla talvi- ja kesärenkaat kaikki saman kokoiset. 185/60 R15.
Vararengas on tavallinen kesärengas joka on erikokoinen kuin varsinaiset renkaat.
Jos vararengasta joutuu käyttämään rengasrikon seurauksena, aiheuttaako se jonkin näköisiä ongelmia autoon ajossa?
Sekoittuuko esim ABS järjestelmä tuossa tapauksessa?
Oleellista on renkaan halkaisija, ei leveys tai profiili. Laskurilla voit laskea kuinka lähellä muiden renkaiden kokoa vararengas on.

Rengaslaskuri
 
Onko mielestänne oikeudenmukaista seuraava asia:
Autoon tulee 4-5 hlöä. Henkilöt haetaan kotoa. Aina käytetään saman ihmisen autoa ja auton omistaja on kuljettaja. Reissuja tehdään satunnaisesti, joskus joka viikonloppu tai myös harvemmin, 300km / kerta.
Bensakulut maksavat muut kyydissä olijat, ei auton omistaja. Auton omistaja vastaa kaikista muista autoon liittyvistä kustannuksista. Eli siitä, että auto ylipäätänsä on olemassa ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vetäisittekö herneen nenään tästä, että auton omistaja ei osallistu bensakuluihin reissuilla?
 
Viimeksi muokattu:
Onko mielestänne oikeudenmukaista seuraava asia:
Autoon tulee 4-5 hlöä. Henkilöt haetaan kotoa. Aina käytetään saman ihmisen autoa ja auton omistaja on kuljettaja. Reissuja tehdään satunnaisesti, joskus joka viikonloppu tai myös harvemmin, 300km / kerta.
Bensakulut maksavat muut kyydissä olijat, ei auton omistaja. Auton omistaja vastaa kaikista muista autoon liittyvistä kustannuksista. Eli siitä, että auto ylipäätänsä on olemassa ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vetäisittekö herneen nenään tästä, että auton omistaja ei osallistu bensakuluihin reissuilla?
En vetäisi vaan olisin tyytyväinen että kuljetus pelaa. Tossahan puhutaan jostain 2€ erosta hinnassa per reissu per naama.
 
Onko mielestänne oikeudenmukaista seuraava asia:
Autoon tulee 4-5 hlöä. Henkilöt haetaan kotoa. Aina käytetään saman ihmisen autoa ja auton omistaja on kuljettaja. Reissuja tehdään satunnaisesti, joskus joka viikonloppu tai myös harvemmin, 300km / kerta.
Bensakulut maksavat muut kyydissä olijat, ei auton omistaja. Auton omistaja vastaa kaikista muista autoon liittyvistä kustannuksista. Eli siitä, että auto ylipäätänsä on olemassa ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vetäisittekö herneen nenään tästä, että auton omistaja ei osallistu bensakuluihin reissuilla?
Riippuu täysin mikä on reissun syy. Yhteinen vapaaehtoinen meno, sanoisin että kuski voi osallistua. Yhteinen työkeikka, en pistäisi kuskia maksamaan. Juoppokuskina tai muuten muita kuljettamassa paikasta a paikkaan b mihin kuskilla ei muuten olisi halua tai tarvetta mennä niin kuskille maksetaan ruuat tms tms.
 
Riippuu täysin mikä on reissun syy. Yhteinen vapaaehtoinen meno, sanoisin että kuski voi osallistua. Yhteinen työkeikka, en pistäisi kuskia maksamaan. Juoppokuskina tai muuten muita kuljettamassa paikasta a paikkaan b mihin kuskilla ei muuten olisi halua tai tarvetta mennä niin kuskille maksetaan ruuat tms tms.
Kyseessä on harrastusreissu johon kuski lähtee erittäin mielellään.
 
No nyt on polttoaineet maksanut kaksi edellistä reissua reilu 40e/kerta. Kuski on aina ainoa kuski.
Njaaa no siinä vaiheessa ihan reilu järjestely vapauttaa kuski. Jos harrastuksia niin voi tulla autoon kulumaa kamoista (kontti täynnä rojua, penkit täynnä outoa rojua ja jengi ei ikinä vaivaudu edes miettimään ettei auton maalipintaa tule hakata esim mailoilla tai laukuilla vaan ollaan vaan "oho no vähän osu") joita voi olla mukana, lisäkilometrejä autolle, vakuutukset jne jne niin jos noita tulee yhtään enempää niin tuleehan tuostakin äkkiä kilometrejä arkiajojen päälle.
 
Onko mielestänne oikeudenmukaista seuraava asia:
Autoon tulee 4-5 hlöä. Henkilöt haetaan kotoa. Aina käytetään saman ihmisen autoa ja auton omistaja on kuljettaja. Reissuja tehdään satunnaisesti, joskus joka viikonloppu tai myös harvemmin, 300km / kerta.
Bensakulut maksavat muut kyydissä olijat, ei auton omistaja. Auton omistaja vastaa kaikista muista autoon liittyvistä kustannuksista. Eli siitä, että auto ylipäätänsä on olemassa ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vetäisittekö herneen nenään tästä, että auton omistaja ei osallistu bensakuluihin reissuilla?
Ainakin itsellä polttoainekulut on vain noin 30% kokonaiskustannuksista, niin kyllähän se on edullista tuolla tavalla. Kuskinhan se pitäisi vetää herneet nennään, kun maksaa 70% reissusta.
 
nissan primera p11 1998malli onko takapää kiintee camperin osalta eli auraus vain? ainaki wolkkareissa 2002 malleissa farkuis kiintee takapää auraus vain.
 
nissan primera p11 1998malli onko takapää kiintee camperin osalta eli auraus vain? ainaki wolkkareissa 2002 malleissa farkuis kiintee takapää auraus vain.

Vaika olisi kiinteä, niin silti kannattaa nelipyöräsuuntaukseen viedä. Siihen auraukseen vaikuttaa takapyörien kulkukulma eli se nelipyöräsuuntaus ottaa tuon huomioon.

1645908980678.png
 
Mikäköhän mahtaa olla automaattivaihteisessa Buick LeSabressa (2004) vikana, kun ylämäkeen isoimmalla vaihteella ajaessa tuntuu kauheita nykäyksiä? Ihan kuin laatikko haluaisi vaihtaa pienemmälle, mutta ei sitten kuitenkaan vaihda. Tasaisella tai alamäkeen mentäessä ei ole mitään ongelmaa, eikä myöskään silloin jos painaa reippaammin kaasua ylämäessä niin että se varmasti vaihtaa pienemmälle.
 
Mikäköhän mahtaa olla automaattivaihteisessa Buick LeSabressa (2004) vikana, kun ylämäkeen isoimmalla vaihteella ajaessa tuntuu kauheita nykäyksiä? Ihan kuin laatikko haluaisi vaihtaa pienemmälle, mutta ei sitten kuitenkaan vaihda. Tasaisella tai alamäkeen mentäessä ei ole mitään ongelmaa, eikä myöskään silloin jos painaa reippaammin kaasua ylämäessä niin että se varmasti vaihtaa pienemmälle.
Ihan vaan näin yleisesti, millos siihen on viimeksi vaihdettu öljyt?
Vähän kuulostaisi siltä, että joku venttiili ei oikein pelitä tai joku paikka jumissa. En tiedä miten onko tommosessa lukkoa, jos se yrittää lukita, mutta ei lukitse tms.
 
Mikäköhän mahtaa olla automaattivaihteisessa Buick LeSabressa (2004) vikana, kun ylämäkeen isoimmalla vaihteella ajaessa tuntuu kauheita nykäyksiä? Ihan kuin laatikko haluaisi vaihtaa pienemmälle, mutta ei sitten kuitenkaan vaihda. Tasaisella tai alamäkeen mentäessä ei ole mitään ongelmaa, eikä myöskään silloin jos painaa reippaammin kaasua ylämäessä niin että se varmasti vaihtaa pienemmälle.
Turbiinilukko?
 
Ihan vaan näin yleisesti, millos siihen on viimeksi vaihdettu öljyt?
Vähän kuulostaisi siltä, että joku venttiili ei oikein pelitä tai joku paikka jumissa. En tiedä miten onko tommosessa lukkoa, jos se yrittää lukita, mutta ei lukitse tms.
@uggeli Mullakin kävi ensimmäisenä mielessä tuo öljyn vaihtamattomuus.
Öljyt on vaihdettu kolme vuotta sitten eli verrattain hiljattain ottaen huomioon ajetut mailit.

Tää auto on kyllä muutenkin jo vähän romu, eli en kauheasti ajatellut laittaa rahaa korjaamiseen. Onko teidän mielestä mahdollista, että tuo hajoaa kertaheitolla niin, ettei pysty ajamaan enää ollenkaan? Eli pitääkö tässä lähteä autokaupoille? Ei toi nykiminen sinällään kauheasti häiritse, mutta en haluaisi jäädä tien päälle.
 
Öljyt on vaihdettu kolme vuotta sitten eli verrattain hiljattain ottaen huomioon ajetut mailit.

Tää auto on kyllä muutenkin jo vähän romu, eli en kauheasti ajatellut laittaa rahaa korjaamiseen. Onko teidän mielestä mahdollista, että tuo hajoaa kertaheitolla niin, ettei pysty ajamaan enää ollenkaan? Eli pitääkö tässä lähteä autokaupoille? Ei toi nykiminen sinällään kauheasti häiritse, mutta en haluaisi jäädä tien päälle.
Mulla yks Ford oireili juuri tuollei, kun laatikossa oli liian vähän öljyä ja sen takia turbiinilukko ei oikein osannut päättää mitä tekisi. Eli öljyjen tsekkaus ja jos ne on kunnossa ja muuta vikaa ei ole, aja auto loppuun.
 
Mitäs jos sillä vaan ajelis. Tiedä vaikka tokenee taas normaaliksi, kun pakkaset loppuu... Jos on kerran vähän ajeltu.
 
Voikohan saabin virtalukkoa tällä voidella?
 

Liitteet

  • IMG_20220302_152424.jpg
    IMG_20220302_152424.jpg
    530,6 KB · Luettu: 28
  • IMG_20220302_152353.jpg
    IMG_20220302_152353.jpg
    396 KB · Luettu: 29
Ok kiitos neuvoista. Pakko jotain öljyä pistää kun ei se lukkopohja nouse ylös jolloin keskuslukitus ei toimi.
 
Vähän erikoisempi kysymys:
Olen lähiaikoina vaihtamassa auton downpipeen joustoliitosta. Autoa en voi pitää tallissa pitkää aikaa, joten tarkoitus olisi yhtenä päivänä saada auto takaisin ajoon.

Suunnitelmissa olisi myös kesän aikana teetättää/tehdä autoon toiset downpipet, jotka olisivat ilman katalysaattoria ja halkaisijaltaan suuremmat. Mietein niinkin hullua ideaa, että tekisin nyt irtonaisista downpipeista ns. "mockup" versiot, eli vääntäisin jostain muoviputkesta tai muusta materiaalista downpipen mitoissa olevat mallikappaleet, jota voisi uusien putkien teossa hyödyntää ja mahdollisesti käyttää joustoliitoksen hitsauksessakin putkien asennon tarkistukseen.

Mikäköhän olisi mahdollisimman helppo materiaali/menetelmä tuollaisen tekoon? Nyt miettinyt ihan 65mm PVC-putkea, jota kuumailmapuhaltimella vääntelisi mittoihin. Toinen vaihtoehto olisi muotin tekeminen, mutta taitaa mennä vähän kikkailuksi.
 
Vähän erikoisempi kysymys:
Olen lähiaikoina vaihtamassa auton downpipeen joustoliitosta. Autoa en voi pitää tallissa pitkää aikaa, joten tarkoitus olisi yhtenä päivänä saada auto takaisin ajoon.

Suunnitelmissa olisi myös kesän aikana teetättää/tehdä autoon toiset downpipet, jotka olisivat ilman katalysaattoria ja halkaisijaltaan suuremmat. Mietein niinkin hullua ideaa, että tekisin nyt irtonaisista downpipeista ns. "mockup" versiot, eli vääntäisin jostain muoviputkesta tai muusta materiaalista downpipen mitoissa olevat mallikappaleet, jota voisi uusien putkien teossa hyödyntää ja mahdollisesti käyttää joustoliitoksen hitsauksessakin putkien asennon tarkistukseen.

Mikäköhän olisi mahdollisimman helppo materiaali/menetelmä tuollaisen tekoon? Nyt miettinyt ihan 65mm PVC-putkea, jota kuumailmapuhaltimella vääntelisi mittoihin. Toinen vaihtoehto olisi muotin tekeminen, mutta taitaa mennä vähän kikkailuksi.

Helpoin ja nopein on sommitella uudet downpipejen osat paikoilleen ja 1-2 pisteellä hitsata palaset yhteen. tai jos ei ole hitsiä niin vaikka jesarilla yhteen. sit ottaa pois ja hitsaa loppuun auton ulkopuolella.
 
Mulla yks Ford oireili juuri tuollei, kun laatikossa oli liian vähän öljyä ja sen takia turbiinilukko ei oikein osannut päättää mitä tekisi. Eli öljyjen tsekkaus ja jos ne on kunnossa ja muuta vikaa ei ole, aja auto loppuun.
Mitäs jos sillä vaan ajelis. Tiedä vaikka tokenee taas normaaliksi, kun pakkaset loppuu... Jos on kerran vähän ajeltu.
Jos on laatikolle oma tikku, niin ainakin öljyt voisi tarkistaa.
Tarkistin vihdoin tänään laatikon öljyt Buickista, ja näytti siltä että öljyä oli ihan liikaa!? Tosin mittatikku oli ihan erinäköinen kuin ohjekirjassa ja tikun pääkin oli eri värinen, eli ota tuosta nyt sitten selvää...
 
Tarkistin vihdoin tänään laatikon öljyt Buickista, ja näytti siltä että öljyä oli ihan liikaa!? Tosin mittatikku oli ihan erinäköinen kuin ohjekirjassa ja tikun pääkin oli eri värinen, eli ota tuosta nyt sitten selvää...
Miten tarkastit ne?
 
Jos käytit kaikki vaihteet läpi jne niin sitten se on tehty oikein. Mille se haisi ja näytti? Pitäisi olla punaista, ei saisi olla pientä ilmakuplaa tikussa ja ei saisi haista palaneelle.
Juu ihan hyvältä se näytti, sellaista vaaleahkon punaista. En huomannut hajussa mitään erikoista, tosin en kovin tarkkaan haistellut.
 
Juu ihan hyvältä se näytti, sellaista vaaleahkon punaista. En huomannut hajussa mitään erikoista, tosin en kovin tarkkaan haistellut.
Töihin ajellessa tuli mieleen seuraavanlainen mahdollisuus: Jos vaihteiston öljyjen jäähdytys on syylärin yhteydessä, saattaa syyläri olla mennyt hajalle ja vesi sekä vaihteistoöljy sekoittua yhteen. Ja lisätä samalla sitä öljyn määrää laatikossa.
E:
Tässä kuva alkuperäisestä öljytikusta. Onhan sulla samanlainen?
s-l1600.jpg
 
Töihin ajellessa tuli mieleen seuraavanlainen mahdollisuus: Jos vaihteiston öljyjen jäähdytys on syylärin yhteydessä, saattaa syyläri olla mennyt hajalle ja vesi sekä vaihteistoöljy sekoittua yhteen. Ja lisätä samalla sitä öljyn määrää laatikossa.
E:
Tässä kuva alkuperäisestä öljytikusta. Onhan sulla samanlainen?
s-l1600.jpg
Joo, tikku näyttää samalta kuin tuossa kuvassa. Ohjekirjan mukaan muoviosa on punainen ja myöskin tikun alaosa on ohjekirjassa erilainen. En tiedä miten jäähdytys on hoidettu.

Rupesin miettimään, että voisiko vika sittenkin olla moottorissa eikä vaihteistossa. Osaako joku kuvailla miltä esim. sytytyshäiriöt tuntuu automaattivaihteisessa autossa (tyhjäkäynnissä ei mitään erikoista)? Moottorin vikavalo ei kuitenkaan pala, eli en tiedä voiko vika olla sytytyksessä.
 
Onko mielestänne oikeudenmukaista seuraava asia:
Autoon tulee 4-5 hlöä. Henkilöt haetaan kotoa. Aina käytetään saman ihmisen autoa ja auton omistaja on kuljettaja. Reissuja tehdään satunnaisesti, joskus joka viikonloppu tai myös harvemmin, 300km / kerta.
Bensakulut maksavat muut kyydissä olijat, ei auton omistaja. Auton omistaja vastaa kaikista muista autoon liittyvistä kustannuksista. Eli siitä, että auto ylipäätänsä on olemassa ja sillä voi ajaa turvallisesti.
Vetäisittekö herneen nenään tästä, että auton omistaja ei osallistu bensakuluihin reissuilla?
Itse olisin erittäin tyytyväinen että pääsen nimellisellä korvauksella nauttimaan taksikyydistä.
 
Autosta hajosi kuskin istuin, siis katkesi se penkin alla oleva metalli ihan rehellisesti. Ajan kanssa ilmeisesti rasitusta sen verran, onneksi ei hajonnut ns. tositilanteessa. Pystyykö tuollaista hitsaamaan tai muuten korjaamaan luotettavasti tai onko penkki useasta "palasesta niin että tietty kohta voidaan vaihtaa, vai onko ainoa hoito tilata jostain purkaamolta uusi penkki?

Auto on VW Golf neloskoppa vm2003.

penkki.jpg
 
Octavia 4x4 2006 huonon tien paketilla, vaihdoin takajouset ja tulikin Scouttiin tarkoitetut, perä on taivaissa. Tietäisikö joku oikeaa mittaa tuolle +20mm alustan takajousille?
 
Autosta hajosi kuskin istuin, siis katkesi se penkin alla oleva metalli ihan rehellisesti. Ajan kanssa ilmeisesti rasitusta sen verran, onneksi ei hajonnut ns. tositilanteessa. Pystyykö tuollaista hitsaamaan tai muuten korjaamaan luotettavasti tai onko penkki useasta "palasesta niin että tietty kohta voidaan vaihtaa, vai onko ainoa hoito tilata jostain purkaamolta uusi penkki?

Auto on VW Golf neloskoppa vm2003.

penkki.jpg
En ole ikinä kuullut että penkki/kiskot hajoaa :bored: no merkki selittää kaiken, joka tapauksessa itse kyselisin tuon ikäiseen ihan purkamoilta...
 
Autosta hajosi kuskin istuin, siis katkesi se penkin alla oleva metalli ihan rehellisesti. Ajan kanssa ilmeisesti rasitusta sen verran, onneksi ei hajonnut ns. tositilanteessa. Pystyykö tuollaista hitsaamaan tai muuten korjaamaan luotettavasti tai onko penkki useasta "palasesta niin että tietty kohta voidaan vaihtaa, vai onko ainoa hoito tilata jostain purkaamolta uusi penkki?

Auto on VW Golf neloskoppa vm2003.

penkki.jpg

Penkki irti ja pyöräyttää tigillä palat takaisin yhteen.
Palokangasta kannattaa laittaa polstereiden suojaksi ja ehkä joku vahvikerauta liitokseen, tai jopa sepittää uusi kiinnikerauta.

Onko kipattava penkki?
 
En ole ikinä kuullut että penkki/kiskot hajoaa :bored: no merkki selittää kaiken, joka tapauksessa itse kyselisin tuon ikäiseen ihan purkamoilta...

Kyllä niitä hajoaa aina välillä, eikä johdu merkistä, suurin syyllinen on liian raju käyttö.

Aikoinaan yhdestä 2-ovisesta G Astrasta korkkasi kiskon ja penkin välinen kiinnitys samaan tapaan, kun hieman humalainen vajaa 2 metrinen ja noin 140 kg painava kaveri tuli pois takapenkiltä, tosin samalla meni myös selkänojan kippausmekanismi rikki.

Samoin 90-luvun neliveto Hiaceen piti restauroida uusi apukuskin penkinjalka, kun poijaat olivat päästelleet metsätietä reilumpaa vauhtia ja jossain välissä apukuski oli vajonnut 20 cm alemmas vääntyneen penkinjalan takia. :rofl2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom