Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ihmisten kokemukset on oikeasti tuollaisia, niin olen hyvin positiivisesti yllättynyt. Muuten kuvittelisin vakuutusyhtiön pyristelevän mahdollisimman pieneen korvaukseen keinolla millä hyvänsä.
Parempi näin. Tämän perusteella voisi kuvitella huonompaakin. Ehkä 10k autossa 80% on alakanttiin, mutta 90% kuulostaisi jo realistiselta.

Käypänä arvona pidetään sitä arvoa, joka ajoneuvolla on ollut ennen vahinkoa. Tällä tarkoitetaan sitä käteishintaa, joka myytäessä olisi ajoneuvosta voitu vahinkohetkellä käteiskaupassa saada. Käytännössä käypä arvo arvioidaan erilaisten laskennallisten hinnastojen perusteella sekä vastaavia merkkejä myyvien liikkeiden hintatietojen perusteella. On huomioitava, etteivät autoliikkeiden ulosmyyntihinnat sellaisenaan ole osoitus käyvästä arvosta, koska ulosmyyntihintoihin vaikuttavat useat tekijät, kuten maksutapa, mahdollinen vaihto-auto, käteiskauppa sekä myytävän auton kunnostustaso sekä mahdollinen takuu.
 
Jos ihmisten kokemukset on oikeasti tuollaisia, niin olen hyvin positiivisesti yllättynyt. Muuten kuvittelisin vakuutusyhtiön pyristelevän mahdollisimman pieneen korvaukseen keinolla millä hyvänsä.
Parempi näin. Tämän perusteella voisi kuvitella huonompaakin. Ehkä 10k autossa 80% on alakanttiin, mutta 90% kuulostaisi jo realistiselta.
Vanhojen kohdalla antavat yleensä ensimmäisen paskan tarjouksen jonka jälkeen heität vastapalloon hyvän jne jne. Pieni neuvottelu mutta yleensä on ollut tutuilla ainakin ihan ok korvaukset ja saaneet uuden ritsan alleen.
 
Toki kyseessä ei ole auto eikä kolaritapaus, mutta IF korvasi mutisematta toissa kesänä parkkipaikalta varastetusta 2006 mallisesta moottoripyörästäni jonkun satasen enemmän, kuin mitä maksoin siitä 8 vuotta aikaisemmin 25 000 kilometriä vähemmän ajettuna. :rofl2:
Vahinkotarkastaja itse ehdotti heti alkuunsa ko. summaa, jonka hyväksyin heti.

Todennäköisesti olisin kärsinyt jonkun satasen myyntihinnassa korvaushintaan verrattuna, jos olisin myynyt sen käteiskaupalla.
 
Kannattaako tuollaiseen 10 vuotta vanhaan 10 000e hintaiseen autoon ottaa laajaa kaskoa? Saako siitä mitään jos ajan auton lunastuskuntoon jonnekin metsään?
Itse otin aikanaan sen kaskon, johon sisältyi lasiturva ja hinauspalvelu bonarina taisi tulla jotain ilkivalta yms. Taisi olla se toisiksi laajin, kun laajimman sai silloin vain alta 5v autoon.
 
Oikeastaan mikä tahansa 1.9 / 2.0 / 3.0 TDI ja märkä DSG tai perinteinen mehumaija ( Tiptronic yms. ) ovat käyttökelpoisia.
Bensoista sitten vaparit ja 2.0 TSI EA888 Gen 3.

Vanha 5 mukinen 2.5 TDi on jossain määrin vähän huono moottori, vaikkei kaikkein surkein olekkaan.
Nokkien osalta päivitetty tai B-koodinen 2.5 TDi V6 on ihan kelpo moottori.

Riippuu miten vanhaa autoa haet 3, 5, 10, 15 vai 20 vuotta? ja missä hintaluokassa.
+2013 katsellut 80-220tkm ajettuina eli about 10v ja uudempia. Alle 17k olisi kai idea saada. Ei itselle tule, mut kuulemma koeajamassa joudun käydä sit mitä vaihtoehtoja löytyy. -13 corolla 160tkm ajettuna kun käy pieneksi.
 
Alkaakohan auton iskunvaimentimet olla vaihtokunnossa kun pakkasella ja erityisesti kovalla pakkasella kaikki terävämmät epätasaisuudet tulevat aika suoraan läpi vaimentumatta? Lämpimällä säällä vastaavaa ilmiötä ei huomaa ja katsastuksessa syksyllä ei ollut iskareissa mitään vikaa. Voisiko iskunvaimentimien öljyyn olla sekoittunut vettä, mikä aiheuttaisi tällaisen ongelman?

Autona F20 BMW 2011 140t km ajettuna ja alkuperäisillä iskareilla.
 
Alkaakohan auton iskunvaimentimet olla vaihtokunnossa...
Todennäköisesti ovat finaalissa. Varaosavalmistajat taitavat suosittaa 80tkm vaihtoväliä.

Katsastuksen iskaritestiin ei kauheasti ole luottamista ja se on hyvin helppo läpäistä rikkinäisillä iskareilla. Testi mittaa saman akselin iskareiden välisen prosentuaalisen eron. Esim jos molemmat iskarit ovat rikki, niin testi antaa niille samat prosenttilukemat ja testi meni läpi. Jos vain toinen iskari on rikki, niin silloin prosenttilukemiin tulee eroa ja hylky napsahtaa. Parhaiten iskareiden kunto selviää kun raottaa iskarin suojakumia ja katsoo onko mäntä kuiva vai öljyinen, tai sitten ottaa iskarin irralleen.
 
Jos ne on täys sököt, niin kyllä vähän painelemalla nurkasta ja katsoen mitä tapahtuu antaa jotain osviittaa. Jos jää pomppimaan, niin aika selvähän se on.
Tämä nyt ei ole tietysti erittäin tarkka tieteellinen testi...

 
Alkaakohan auton iskunvaimentimet olla vaihtokunnossa kun pakkasella ja erityisesti kovalla pakkasella kaikki terävämmät epätasaisuudet tulevat aika suoraan läpi vaimentumatta? Lämpimällä säällä vastaavaa ilmiötä ei huomaa ja katsastuksessa syksyllä ei ollut iskareissa mitään vikaa. Voisiko iskunvaimentimien öljyyn olla sekoittunut vettä, mikä aiheuttaisi tällaisen ongelman?

Autona F20 BMW 2011 140t km ajettuna ja alkuperäisillä iskareilla.
Jousi on se mikä estää iskuja tuntumasta matkustajien takapuoleen. Pelkkä jousi ei kuitenkaan riitä, koska muuten auto jäisi iskun jälkeen heilahtelemaan. Tarvitaan siis heilahduksenvaimentimet, joita myös iskunvaimentimiksi kutsutaan. Oikeasti iskunvaimentimet saavat penkin täräyttämään sinua sitä kovemmin, mitä tehokkaammin ne tekevät omaa hommaansa, eli vaimentavat heilahdusta.

Jenkkilullalla patit eivät tärskäytä matkustajia, mutta autot jäävät keinahtelemaan. Nopeaan ajoon suunnatut autot eivät jää hyllymään, mutta tehokkaasti toimivien vaimentimien takia iskut välittyvät tavallista tuntuvammin ihmisiin.

Kova pakkanen kasvattaa iskunvaimenninöljyn viskositeettia, mikä kasvattaa vaimennustehoa, mutta mukavuuden kustannuksella. Tämä tekee perhebemaristasi väliaikaisesti urheiluauton. Kannattaa ajaa kylmillä iskareilla aluksi varovaisemmin, ettei riko autoa kuopissa/hidasteissa.

Esim. käytös patissa:
1. Ilman iskareita: ei tule tärskyä takapuoleen, mutta keinahtelee hyvin paljon.

2. Iskareissa vettä öljyn tilalla: tärsky takapuoleen on vaimea, mutta keinahtelee normaalia enemmän.

3. Iskareissa öljyä ja plussakeli: tärsky takapuoleen on normaali, eikä keinahtelua juuri esiinny.

4. Iskareissa öljyä ja kova pakkanen: tärsky takapuoleen on epämiellyttävän kova. Heilahtelua ei ole ollenkaan, mutta auto saattaa pompata ja pyörä irrota maasta. Mukavuus heikko ja pito kuoppaisissa mutkissa huono.


Voit aivan hyvin käyttää nykyisiä iskareita, jos ne menevät katsastuksesta läpi, selkeää suurta vuotojälkeä ei ole ja jos vaimennusominaisuudet riittävät omaan käyttöösi myös kesähelteellä kuormattuna. Näkisin, että olet vain ymmärtänyt kirjaimellisesti sanan "iskunvaimennin". Oikeasti iskari on heilahduksenvaimennin ja tärähdyksenlisäin.
 
CLK Mese, vm 2000. Takasumuvalo. Toimii, ei toimi, toimii. Miten saisi aina toimimaan? Pieni juttu, mutta kun näinkin iäkkäässä autossa toimii ihan kaikki, niin miksei takasumuvalokin.

Vaihdettu: polttimoita useampia, 15a sulake x2, otettu valo irti ja puhdistettu valojen kannat, vaihdettu polttimon kanta peruutusvalosta (jotka toimineet koko ajan) ja lopulta vaihdettu koko valo käytettyyn osaan.

Ei toiminut silloinkaan, ostin taas uuden polttimon ja sulakkeen ja toimi hienosti, yhden päivän nimittäin ja sen jälkeen taas loppui toimivuus. Mikä olisi seuraava askel? Voiko valokytkin auton ohjaamossa vaikuttaa tälläiseen asiaan? Kaikki kaapelit näytti ihan hyvältä kun valoumpiota vaihdoin ja peruutusvalo toimii, siinä on sama polttimotyyppikin ja ottaa virran samasta kaapelista.
 
CLK Mese, vm 2000. Takasumuvalo. Toimii, ei toimi, toimii. Miten saisi aina toimimaan? Pieni juttu, mutta kun näinkin iäkkäässä autossa toimii ihan kaikki, niin miksei takasumuvalokin.

Vaihdettu: polttimoita useampia, 15a sulake x2, otettu valo irti ja puhdistettu valojen kannat, vaihdettu polttimon kanta peruutusvalosta (jotka toimineet koko ajan) ja lopulta vaihdettu koko valo käytettyyn osaan.

Ei toiminut silloinkaan, ostin taas uuden polttimon ja sulakkeen ja toimi hienosti, yhden päivän nimittäin ja sen jälkeen taas loppui toimivuus. Mikä olisi seuraava askel?
Mittaas voltit tuolta kannasta? Paljon puskee voltteja? Ja onko kontakti oikeasti oikeasti puhdas. Itsellä oli joskus sellainen hämy että kontaktit puhtaat mutta kun valon purki täysin löytyikin sopivasti ruostetta että maadoitus ei onnistunut kunnolla. Valot toimivat miten halusivat.
 
CLK Mese, vm 2000. Takasumuvalo. Toimii, ei toimi, toimii. Miten saisi aina toimimaan? Pieni juttu, mutta kun näinkin iäkkäässä autossa toimii ihan kaikki, niin miksei takasumuvalokin.

Vaihdettu: polttimoita useampia, 15a sulake x2, otettu valo irti ja puhdistettu valojen kannat, vaihdettu polttimon kanta peruutusvalosta (jotka toimineet koko ajan) ja lopulta vaihdettu koko valo käytettyyn osaan.

Ei toiminut silloinkaan, ostin taas uuden polttimon ja sulakkeen ja toimi hienosti, yhden päivän nimittäin ja sen jälkeen taas loppui toimivuus. Mikä olisi seuraava askel? Voiko valokytkin auton ohjaamossa vaikuttaa tälläiseen asiaan? Kaikki kaapelit näytti ihan hyvältä kun valoumpiota vaihdoin ja peruutusvalo toimii, siinä on sama polttimotyyppikin ja ottaa virran samasta kaapelista.
Jos sulla on vetokoukku, niin perävaunun pistokkeessa on yhdessä navassa mikrokytkin, joka päättää palaako valo autossa vai kärryssä. Jumittaa usein ja jää "pohjaan" vaikka kärryn pistoke irroitetaan. Tällöin auton sumuvalo ei pala.
 
Ton ikäisten mersujen sähköongelmathan johtuu perinteisesti mystisen takaSam:in hajoamisesta.. :btooth:
 
Käytin tuossa autoa pesulla ja havaitsin, että vähän ikävästi pukkaa ruostetta:
img_20220125_155335942_hdr-jpg.779951


Voiko tuollaiselle tehdä itse mitään (mitä työkaluja ja materiaaleja tarttee) vai onko edessä kallis maalaamoreissu?

Hyvin tekee suola ja kiveniskemät tehtävänsä, autolla ikää reilu 8v ja ajettu n. 87 tkm ja alkaa ruoste kukkia.
 

Liitteet

  • IMG_20220125_155335942_HDR.jpg
    IMG_20220125_155335942_HDR.jpg
    1 000,3 KB · Luettu: 1 056
Käytin tuossa autoa pesulla ja havaitsin, että vähän ikävästi pukkaa ruostetta:

Voiko tuollaiselle tehdä itse mitään (mitä työkaluja ja materiaaleja tarttee) vai onko edessä kallis maalaamoreissu?

Hyvin tekee suola ja kiveniskemät tehtävänsä, autolla ikää reilu 8v ja ajettu n. 87 tkm ja alkaa ruoste kukkia.
Itse olen vastaavat alkavar ruosteviat korjauttanut maalaamolla, viimeeks otti 200e kun molemmat takakaaret käytin.
Omalla työnjäljellä en vaan saa tarpeeksi hyvin häivytettyä uuden ja vanhan maalin/lakan rajaa. Vuosiin en ole kyl kokeillut, ehkä pitäs ostaa joku 200e romu ja alkaa harjoittelemaan. Eli ensin hioo maalit veke ruosteen kohdalta ja ympäriltä. Pakkelia pintaan ja sen hiominen korin muotojen mukaiseksi. Siten maalaus, pohjamaali, auton sävyyn tehty maali ja lakka. Noin ympäripyöreästi.
 
  • Tykkää
Reactions: aop
Miten saisi helposti lisätehoa vm. 2002 opeliin?
Vaihtamalla sen jo vakiona tehokkaampaan olevaan yksilöön. Niin kuin yllä jo sanottiin, tehon lisäys ylittää auto käyvän arvon. Helpommalla ja halvemmalla saat tehoja lisää kun hankkiudut vanhasta eroon ja hankit toisen auton tilalle.
 
Miten saisi helposti lisätehoa vm. 2002 opeliin?
Oletetaan vaikka et omistat omegan ja pienimmällä 2.0l koneella. Ostat jostain romusta siihen sen 3.2l koneen ja ohjausyksikön yms härpäkkeet. 2.5l kone jos on niin tarvisi vain koneen ja ohjausyksikön. Samalla tarvit moottorinostimen ja ensikertalaisena viikonlopun ja kaverin tai pari et saat vaihdettua koneen. Ammattilainen ottaa koneen vaihdosta varmaan alkaen 1200e ja ylöspäin.

Moottoreita yms osia voi saada alta 400e jostain kolari/biohajoavasta omegasta. 2.5l omegan kone vaihtuu yllättävän keposesti isompaan. kun ei juuri muita komponentteja tarvi vaihtaa. Toki asennusoluita menee ja vaihdon jälkeen alkaa vianetsinnät, kun virhekoodeja tulee hajonneiden muoviliittimien takia huonoista kontakteista.

Rahallisesti en tiedä kannattaako, mut helpoin tapa saada auto myös papereille. Toki jos omistamasi opel on vaikka corsa 1.0l koneella, niin asiahan on tietenkin ihan eri.
 
Voi ehtiä jopa kuivumaan jonkin verran parissa tunnissa (riippuu toki paljon parkkihallista), jos ei aja igluna sisään. :btooth:
 
"Veronkiertopakuksi" rekisteröinti vaatii ilmeisesti, että auto on mallia farmari tai maastoauto, eli hatchbackiä ei ole mahdollista muutoskatsastaa pakettiautoksi.

Miten tuo farmariautoksi luokittelu käytännössä tapahtuu? Onko joku pikkuauto mahdollista rekisteröidä Fiesta-vanin tapaan pakettiautoksi?
 
"Veronkiertopakuksi" rekisteröinti vaatii ilmeisesti, että auto on mallia farmari tai maastoauto, eli hatchbackiä ei ole mahdollista muutoskatsastaa pakettiautoksi.

Miten tuo farmariautoksi luokittelu käytännössä tapahtuu? Onko joku pikkuauto mahdollista rekisteröidä Fiesta-vanin tapaan pakettiautoksi?
Olen ajanut MK7 Fiesta ST:llä joka oli rekattu pakuksi. Eli on mahdollista muillekin kuin siihen tehdyille van versioille. Piti kuulema olla kiinteä rakenne ja tietyt jutut irrottaa ns "pysyvästi" ja homma toimi. Oli ihan veikeä mutta olisi vaatinut liikaa työtä rakennella takaisin henkilöautoksi joten jätin väliin. Eli onnistui ainakin 2016 tms paikkeilla.
 
"Veronkiertopakuksi" rekisteröinti vaatii ilmeisesti, että auto on mallia farmari tai maastoauto, eli hatchbackiä ei ole mahdollista muutoskatsastaa pakettiautoksi.

Miten tuo farmariautoksi luokittelu käytännössä tapahtuu? Onko joku pikkuauto mahdollista rekisteröidä Fiesta-vanin tapaan pakettiautoksi?

Riippuu täysin tyypityksistä. Joihinkin hatchback korisiin löytyy tyypitys monikäyttöautoksi ja joihinkin sitten taas ei. Farmarit on tyypitykseltään AC ja monikäyttöauto AF, auton koolla tai ulkomuodolla ei ole mitään merkitystä, vain tyypitykset ratkaisee.
 
Sisko osti eilen vanhan pösön. Tänään ajoi sillä töihin, ja työpäivän jlk ei saannut autoa käyntiin enää. Moottori ei starttaa. Ajovalot, sisävalot ja radio eivät toimi. Todennäköisesti valokatkaisin ei ollut käännetty kokonaan pois. Kuvan perusteella katkaisija todennäköisesti jäi tuohon parkkivaloon. Yrittää huomenna saada käynnistysapua, ja toivotaan että syynä oli toi akun tyhjentyminen.
Voiko pelkkä seisontavalot imuttaa akun tyhjäksi työpäivän aikana? Akun koko 40Ah..
 
Sisko osti eilen vanhan pösön. Tänään ajoi sillä töihin, ja työpäivän jlk ei saannut autoa käyntiin enää. Moottori ei starttaa. Ajovalot, sisävalot ja radio eivät toimi. Todennäköisesti valokatkaisin ei ollut käännetty kokonaan pois. Kuvan perusteella katkaisija todennäköisesti jäi tuohon parkkivaloon. Yrittää huomenna saada käynnistysapua, ja toivotaan että syynä oli toi akun tyhjentyminen.
Voiko pelkkä seisontavalot imuttaa akun tyhjäksi työpäivän aikana? Akun koko 40Ah..
Kyllä voi, varsinkin jos vanha ja heikko akku ja pakkasta vielä päälle.
 
Minun pitäisi autoa säilyttää espoon matinkylässä parin yön verran. Mikäs fiksuin tapa pysäköidä? Selittäkääs maalaiselle joka ei julkisia ikinä käytä miten tuo ison omenan liittymäpysäköinti toimii että saa 2€/10h. Ostaa metrolipun ja tämä oikeuttaa parkkeeraamaan autoa sielä tuohon hintaan kö? Kadunvarteen jättäminen todella arvokasta pidemmäksi aikaa. Muita ideoita otetaan myös vastaan :)
 
Sisko osti eilen vanhan pösön. Tänään ajoi sillä töihin, ja työpäivän jlk ei saannut autoa käyntiin enää. Moottori ei starttaa. Ajovalot, sisävalot ja radio eivät toimi. Todennäköisesti valokatkaisin ei ollut käännetty kokonaan pois. Kuvan perusteella katkaisija todennäköisesti jäi tuohon parkkivaloon. Yrittää huomenna saada käynnistysapua, ja toivotaan että syynä oli toi akun tyhjentyminen.
Voiko pelkkä seisontavalot imuttaa akun tyhjäksi työpäivän aikana? Akun koko 40Ah..

Tuo on täysin mahdollista ja p akkanen karsii aika hyvin vanhat akut. Ehdottomasti niin iso akku kuin sinne mahtuu.
 
Minun pitäisi autoa säilyttää espoon matinkylässä parin yön verran. Mikäs fiksuin tapa pysäköidä? Selittäkääs maalaiselle joka ei julkisia ikinä käytä miten tuo ison omenan liittymäpysäköinti toimii että saa 2€/10h. Ostaa metrolipun ja tämä oikeuttaa parkkeeraamaan autoa sielä tuohon hintaan kö? Kadunvarteen jättäminen todella arvokasta pidemmäksi aikaa. Muita ideoita otetaan myös vastaan :)
kannattaa katsoa joku 24h liityntäpysäköinti, niitä on joissain paikoissa jopa Helsingin puolella.
 
Käytin tuossa autoa pesulla ja havaitsin, että vähän ikävästi pukkaa ruostetta:
img_20220125_155335942_hdr-jpg.779951


Voiko tuollaiselle tehdä itse mitään (mitä työkaluja ja materiaaleja tarttee) vai onko edessä kallis maalaamoreissu?

Hyvin tekee suola ja kiveniskemät tehtävänsä, autolla ikää reilu 8v ja ajettu n. 87 tkm ja alkaa ruoste kukkia.
Kuvaa kun katsoo niin taitaa olla kolariauto, tai ainakin tuota kaarta on pakkeloitu joskus
 
Kuvaa kun katsoo niin taitaa olla kolariauto, tai ainakin tuota kaarta on pakkeloitu joskus

Noista kolareista ei ole välttämättä mitään tietoja eli saattaa olla, ettei ole koskaan tehty vakuutusilmoitusta vaan omistaja on maksanut omasta pussista/korjannut itse.
 
Kuvaa kun katsoo niin taitaa olla kolariauto, tai ainakin tuota kaarta on pakkeloitu joskus
Noista kolareista ei ole välttämättä mitään tietoja eli saattaa olla, ettei ole koskaan tehty vakuutusilmoitusta vaan omistaja on maksanut omasta pussista/korjannut itse.
Tuo olisikin mukava yllätys, kun liikkeestä ostettu kesällä 2020 ja ei mitään mainintaa, että olisi kolaroitu.

edit: Ja niin tosiaan, onhan tuo nyt kolariauto kuitenkin, kun tuhosin viime syksynä etupuskurin ottamalla mittaa heinikkoon piiloutuneesta metsästysmajan taloventtiilistä. Onneksi oli kasko. :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo olisikin mukava yllätys, kun liikkeestä ostettu kesällä 2020 ja ei mitään mainintaa, että olisi kolaroitu.
Ei välttämättä ole kolaroitu mutta vaikuttaisi että kaaren ruosteita on kittailtu umpeen, saattaa löytyä isompikin yllätys kun rupeaa rapsuttelemaan.
 
Ei välttämättä ole kolaroitu mutta vaikuttaisi että kaaren ruosteita on kittailtu umpeen, saattaa löytyä isompikin yllätys kun rupeaa rapsuttelemaan.
Aika kummallisena pitäisin, jos ostettaessa alle 7 vuotta vanhassa ja 62 tkm ajetussa autossa olisi noinkin iso ruostepommi piilossa. Kuvassa näyttää aika isolta (otin kännykän makrokameralla), n. 5cm pitkä oikeassa elämässä tuo. Melkein todennäköisempänä pitäisin, että tuota on kolautettu johonkin. No, käytän auton maalaamolla katsottavana tänään, toivottavasti tuon saa korjattua kunnolla.
 
Rengasrikkokin voi pahimmillaan viedä maalia meneessään kaarista ja puskurista. Vanhasta käyttiksestä meni motarilla rengas puhki ja kumi pääsi irtoamaan puoliksi vanteelta -> maalit osittain pois mm. puskurista.
 
Aika kummallisena pitäisin, jos ostettaessa alle 7 vuotta vanhassa ja 62 tkm ajetussa autossa olisi noinkin iso ruostepommi piilossa. Kuvassa näyttää aika isolta (otin kännykän makrokameralla), n. 5cm pitkä oikeassa elämässä tuo. Melkein todennäköisempänä pitäisin, että tuota on kolautettu johonkin. No, käytän auton maalaamolla katsottavana tänään, toivottavasti tuon saa korjattua kunnolla.
Enpäs tiennyt ikää tai kilometrejä kommentoidessani, kuvassa vaurioalue näytti myös isommalta. Tuo ura joka kuvassa näkyy vaikutti juuri sellaiselta että olisi korjailtu ruosteita alta.

Eipä tuo ikä ja kilometrit aina ole tae siitä etteikö se olisi ruostunut, esimerkkinä vaikka muutamat takavuosien mitsubishit ja mersut:)
 
Selvästi kerros pakkelia mikä haljennut, kosteus päässyt väliin ja nyt ruoste puskee ulos, tuota kun lähtee avaamaan niin voi mennä hitsailuksi asti...

Kuvassa viivojen välissä halkeama
 

Liitteet

  • ruoste.png
    ruoste.png
    303,2 KB · Luettu: 86
Selvästi kerros pakkelia mikä haljennut, kosteus päässyt väliin ja nyt ruoste puskee ulos, tuota kun lähtee avaamaan niin voi mennä hitsailuksi asti...

Kuvassa viivojen välissä halkeama
Joo, käytin maalaamossa ja ilmeisesti toi on mällätty joskus ja väärin korjattu. Mukavaa, ettei autokaupassa tartte tollaisista ilmoittaa.

Vähintään 750€ edestä ois korjauskustannuksia tulos, kun siinä oli huonoa pintaa muuallakin takalokarissa.
 
Joo, käytin maalaamossa ja ilmeisesti toi on mällätty joskus ja väärin korjattu. Mukavaa, ettei autokaupassa tartte tollaisista ilmoittaa.

Vähintään 750€ edestä ois korjauskustannuksia tulos, kun siinä oli huonoa pintaa muuallakin takalokarissa.

Miten mielestäsi joku lokarin korjailu pitäisi myyntitilanteessa ilmoittaa? Taitaa Suomessakin ainakin puolessa yli 5 vuotiaista autoista jotain maalailtu tai maalauksen tarpeessa. Jos tärkeältä tuntuu maalinpaksuusmittarilla voi uudelleen maalattuja paneeleita etsiä.

Isompi ongelma on noi sekundaa tekevät korjaamot.
 
Miten mielestäsi joku lokarin korjailu pitäisi myyntitilanteessa ilmoittaa? Taitaa Suomessakin ainakin puolessa yli 5 vuotiaista autoista jotain maalailtu tai maalauksen tarpeessa. Jos tärkeältä tuntuu maalinpaksuusmittarilla voi uudelleen maalattuja paneeleita etsiä.

Isompi ongelma on noi sekundaa tekevät korjaamot.
Näinpä, meilläkin n.6kk vanhaan autoon tuli parkkipaikalla kolhu. Onneksi oli muoviosa joka maalattiin. En koe tarpeelliseksi sitä sanoa autoa vaihtaessa.
Korjattiin tietysti kyllä ihan siinä liikkeessä, josta auto uutenakin ostettiin.

Ja lainaamani viestin viimeisessä lauseessa on se totuus.
 
Enpäs tiennyt ikää tai kilometrejä kommentoidessani, kuvassa vaurioalue näytti myös isommalta. Tuo ura joka kuvassa näkyy vaikutti juuri sellaiselta että olisi korjailtu ruosteita alta.

Eipä tuo ikä ja kilometrit aina ole tae siitä etteikö se olisi ruostunut, esimerkkinä vaikka muutamat takavuosien mitsubishit ja mersut:)

Itselllä oli Nissan Primera p10 -92 ja näähän oli tunnettuja ruostumaan ainakin takapyöränkoteloista sekä helmoista ja en tiedä, miten pahasti takakaarista myös ruostuu.
Mutta oli kummankin takakaaret korjattu jonkun entisen omistajan toimesta pakkelilla nopeasti vaan katsastukseen. Mitäs takakaaria joutui hitsaamaan, niin isot kasat pakkelia löytyi takakaarista.
 
Viimeksi muokattu:
Soitin edelliselle omistajalle, kun oli kerta kiltisti yhteystietonsa huoltokirjaan jättänyt. Sanoi, että ei ole kolaroitu, mutta pienempää maalipintavauriota on korjattu. Toivottavasti pitää paikkansa, että auton ainoat kolaroinnit on mun toimesta. :)
 
Isompi ongelma on noi sekundaa tekevät korjaamot.

Sekundaa tekevät korjaamot ovat yksi osa ongelmaa, mutta toinen ongelma ovat asiakkaat, jotka eivät halua maksaa siitä että työ tehdään kunnolla.

Esimerkiksi nämä pahimmat jobbarit eli Saka, Kamux ja Rinta-Jouppi yrittävät korjauttaa lähes kaikki maalivauriot mahdollisimman halvalla ilman pohjien huolellisesti tekoa siten, että pinta kestää juuri sen vuoden verran.

Yhdelllä kaverillani oli automaalaamo Mäntsälässä ja paikallinen Kamux olisi tuonut autojaan maalaukseen jonoksi asti, jos olisi tehnyt 55 € / h ( alv 0% ) tuntihinnalla ja laskuttanut yhdestä korjauksesta max. kolme tuntia.

Toisella kaverillani on automaalaamo Konalassa ja häneltäkin on käyty useampaan kertaan eri jobbareiden toimesta kyselemässä, josko hän haluaisi tehdä tällaisia "myyntimaalauksia" kiinteällä muutaman satasen hinnalla, toki tähän hintaan pitäisi sisältyä kaiken työstä ja tarvikkeista lähtien.
 
"Veronkiertopakuksi" rekisteröinti vaatii ilmeisesti, että auto on mallia farmari tai maastoauto, eli hatchbackiä ei ole mahdollista muutoskatsastaa pakettiautoksi.

Miten tuo farmariautoksi luokittelu käytännössä tapahtuu? Onko joku pikkuauto mahdollista rekisteröidä Fiesta-vanin tapaan pakettiautoksi?

Siinä Trafin suuntaa-antava lista mitä voisi mahdollisesti rekisteröidä pakettiautoksi ilman, että on auto on jo rekisteröity monikäyttöautoksi.
 
Vaihdettiin velipojan vanhaan picantoon uusi akku. Lähinnä mietin sitä vaan, että mihinkäs akkukenkä suojukset kadonneet? Tarviiko sellaista olla? Ja oliko tossa akun kiinnitysremmi itse jälkilisätty vai oliko jo tehtaalta? Siis pelkkä remmillä vaan kiinni?
Ps.mihin kohtaan akkurasvaata olisi hyvä laittaa?
 

Liitteet

  • D751E494-8136-44B8-82FF-9396A1523EB4.jpeg
    D751E494-8136-44B8-82FF-9396A1523EB4.jpeg
    2 MB · Luettu: 92
Vaihdettiin velipojan vanhaan picantoon uusi akku. Lähinnä mietin sitä vaan, että mihinkäs akkukenkä suojukset kadonneet? Tarviiko sellaista olla? Ja oliko tossa akun kiinnitysremmi itse jälkilisätty vai oliko jo tehtaalta? Siis pelkkä remmillä vaan kiinni?
Ps.mihin kohtaan akkurasvaata olisi hyvä laittaa?

Näillä spekseillä on vähän hankala lähteä liikenteeseen. Vanha Picanto, kun voi olla mitä tahansa 2017-2003 väliltä :D

Edit: Pikaisella Googlen kuvahaun vilkuilulla ei kyllä löytynyt yhdestäkään Picanton konetila kuvasta tuollaista kiinnitysratkaisua.

Ps. Akkunaparasva kuuluu akun napoihin ja terminaaleihin nimensä mukaisesti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom