Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juu, kyseessä siis vm.-04
Alv vähennetty paku pitäisi myydä yksityisenä. Jos myyn autoliikkeeseen joudunko maksamaan aikoinaan vähennetyn alvin verottajalle takaisin vai miten homma menee? Jos myyn yksityiselle niin ymmärtääkseeni alv haihtuu pois?
Unohtui siis mainita, että auto oli toiminimelle ostettu ja siirretty yksityiseen käyttöön(itselleni) toiminimen lopetettua. Lähestyykö verottaja minua, kun olen auton myynyt koskien alv takaisinmaksua? Vai miten se käytännössä menee jos autoliikkeeseen myyntiin menee?Kuinka se voi olla alv vähennyskelpoinen, jos se on ollut yksityiskäytössä ja myyt sitä yksityisenä?
Lyhyesti, jos auto on yrityksen omaisuutta ja yritys myy auton, tilittää se siitä verottajalle alv:n osuuden normaalisti, kuten muistakin myynneistä ja jos ostajalla on oikeus alv vähennykseen, se vähennetään normaalisti ostajan alv tilityksestä.
Jos auto on jossain välissä ollut yksityiskäytössä, on siinä ollut alv jo "käytetty" eikä sitä saa enää vähentää.
Auton kulujen alv vähennyskelpoisuuteen se ei vaikuta, onko itse auton hinnassa vähennettävää veroa.
Alv on kulutusvero, jonka maksaa aina loppukäyttäjänä toimiva kuluttaja, yrityksillä on verottajan suomissa rajoissa mahdollisuus vähentää alv, mutta kuluttaja maksaa sen aina.
Unohtui siis mainita, että auto oli toiminimelle ostettu ja siirretty yksityiseen käyttöön(itselleni) toiminimen lopetettua. Lähestyykö verottaja minua, kun olen auton myynyt koskien alv takaisinmaksua? Vai miten se käytännössä menee jos autoliikkeeseen myyntiin menee?
Tarkoitus olisi opetella ostamaan oikeanlaiset alapallonivelet Virossa olevasta aeromotors.fi firmasta.
En osaa tulkita alustanumeroita, koska niissä esiintyy numeroita ja kirjaimia. Eri alustanumeroissa esiintyy samalla kohdalla joko numero tai kirjain, joten tämä on ongelma mulle alustanumeroiden tulkinnassa.
Sen firman nettisivulla on hirmuinen määrä alapalloniveleitä eri alustanumeroille.
Tässä tulee tietoja autostani:
Skoda Roomster 1,6 BTS-kone. Tuotantopäivä 12.01.2007. Vuosimalli 2007.
Alustanumero: TMBMD25j8750323??. Olen tarkoituksella laittanut kaksi viimeistä numeroa kysymysmerkeiksi yksityisyyden säilyttämiseksi. Niillä ei liene merkitystä.
Ihan vaan semmoinen huomio, että jos tuolla listalla onkin jostain syystä väärä osa ja tilaat sen, niin aeromotorsin mielestä se on sinun vika. Kaikki osat pitäisi kuulemma kysyä chatin kautta, jos ei osaa osanumerolla etsiä. Oli pientä vääntöä kerran... Sen jälkeen aina räjäytyskuvat auki ja sieltä osanumerolla tai chatin kautta...Mun on nyt vähän vaikea hahmottaa sun ongelmaas, sen kun etsit tyyppi, vm, moottori-yhdistelmällä vin:istä vähääkään välittämättä ja päädyt tänne: Alapallonivel: SKODA ROOMSTER (5J) 1.6 (2006 - 2015)
No jos sä katsot niitä listauksessa olevia alapalloniveliä, niin useissa niissä on ilmoitettu alustanumerosta-alustanumeroon, mikä käy mihinkin.Mun on nyt vähän vaikea hahmottaa sun ongelmaas, sen kun etsit tyyppi, vm, moottori-yhdistelmällä vin:istä vähääkään välittämättä ja päädyt tänne: Alapallonivel: SKODA ROOMSTER (5J) 1.6 (2006 - 2015)
Kiitos mutta Skodan kuvia ei tuosta palvelusta löydy. Pitää etsiä muualta.Genuine Parts Catalogs | PartSouq
Tuonne Skodan Vin, niin tietää tarkalleen mitä autossa on nyt. Sitten vaan ostaa valmistajan koodilla sopivan pallonivelen.
Sitä näkee verrattain usein tulkittavan uuden tieliikennelain mukaista pysäköimistä yksisuuntaisella kadulla, niin että kadun loppupäästä ajetaan auto vastavirtaan parkkiin niille viimeisille paikoille, auton jäädessä paikalle keula liikennettä vasten.
Itse ainakin näen tilanteen niin, että tieliikennelakiahan siinä pysäköinnissä on jo alunperin rikottu, kun sille paikalle on ajettu kiellettyä ajosuuntaa päin.
Kuitenkin seurailin lappuliisan edesottamuksia jokin aika sitten ja jätti kyseisellä tavalla pysäköidyn auton laputtamatta.
Tulkitsenko minä siis tieliikennelakia väärin vai saako yksisuuntaista peruuttaa ja näin ollen autoilija voi vedota siihen, että hän pakitti paikalle sieltä kadun alkupäästä ja sen takia hänen autonsa on keula kohden muita?
Tieliikennelaki:Parkkipirkko voi arvostella vain itse pysäköinnin laillisuuden ja kun kerran nykylaissa sallitaan pysäköinti molemmin päin, niin eihän siitä lappua voi antaa. Ei parkkipirkolla ole mitään valtaa puuttua pysäköintiä edeltäviin ajosuorituksiin, vaikka itse näkisi laittomia toimia, siihen tarvittaisiin poliisi.
T25 Avensis, mikä paras moottori kyseiseen autoon? Kilsat sellaiset, että periaatteessa ei ole juuri merkitystä diesel vai bensa.
Oliko noissa 1.6 ja 1.8 VVT-i bensoissa jotain öljynkulutus murheita? Ja dieseleissä kansi ja ketjumurheita?
Yksisuuntaisella pysäköintiin ei tullut mitään muutosta uudessa laissa.Sitä näkee verrattain usein tulkittavan uuden tieliikennelain mukaista pysäköimistä yksisuuntaisella kadulla [...]
Näin sen tosiaan itsekin olen tulkinnut ja noinhan se kaiken järjen mukaan onkin.Tieliikennelaki:
"36 §
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain tien oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu. Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.
Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman lähelle tien reunaa."
Väittäisin, että tämä kieltää pysäköinnin väärinpäin yksisuuntaisella. Mikäli näin on, pirkko voi siihen puuttua.
Ei minkäänlaista vaihtovaloa/ylös alas nuolta mittaristossa joka ohjaisi vaihtamaan? Ei noille oikein mitään suositusta taida oikein olla. Moottoreiden ominaisuudet vaihtelevat niin suuresti jo siitä onko ahdettu vai ei ja jos kyllä niin yläkireä vai alavääntöä yritetty saada jne. Aika nopeasti noi kuitenkin saa aivoihin kalibroitua. Etenkin kun kuuntelee miltä kuulostaa liikkeelle lähtiessä ilman että kone kakoo ja lisäilee siihen hiukan kierroksia niin ollaan ns minimi kruisailukierroksilla.Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.
Enpä tiiä onko oikea lanka, mutta koitetaan silti jos löytyis auto-osaajia. Kävin tänää viemäs auton huoltoon ku jarrut viime vkl meni semmoseen tilaan etten enää uskaltanu ajaa. Eli siis jos jarrut laitto yli puolivälin ni ajoittain ne iski kiinni johonki eli auto alko tökkimään jarruttaessa. Parhaiten osaan kuvailla sitä niin et jarruttaessa tulee semmonen fiilis että metallikanki tökkäsee maahan kiinni ja alkaa auto tökkimään jarruttaessa.
Huollossa vaihettiin etu jarrupalat koska ne oli vinkunu jo muutenki vuoden. Kävivät läpi jarrulevyt ja huoltojätkä kävi kuulemma testaamassaki autoa ja mitään vikaa ei löytyny. Ongelmana nyt toki vähän se että se on semmoinen ajottainen ongelma et välillä sitä ei tapahdu jarruttaessa ja välillä tapahtuu. Sillon ku toi menee päälle ni auto ei kyllä jarruta kunnolla eli ei oo kauheesti fiilistä ajaa 120kmh missään just nyt. Levyt oli kuin uudet ja jarrupalat myös kuin uudet eli niissä ei vikaa. Ongelma kummiskin jatkuu vieläkin ja sanoivat että eivät kyllä tiedä että mitä tehdä jos ongelma vieläkin vaivaa jarrupalojen vaihdon jälkeen.
Ongelma alkoi ku ajoin jäisellä möykkyisellä tiellä noin 30m. Siitä 300m kotiin ja lähellä kotia piti jarruttaa hieman kovempaa ni iskiki jarrut puolivälissä kiinni ja alko tökkimään. En viitsisi lähteä ainakaan samaan huoltoon jos eivät tiedä mitä tehdä asialle.
Auto 2018 Nissan qashqai 1.2l
Absit vittuilee?
Yksi pyörä vaan vai kaikki?
Toivottavasti tiedät miten ABS jarruttaa talvella liukkaalla. Koska tuotahan se juuri tekee.
Voihan siellä olla jossain liitin huonosti tai kiihtyvyysanturissa vikaa, mutta luulis niitten näkynä koodina.
Pitäis saada vian aikana tietokone kiinni ja live data näkyviin. Sieltä se vois ratketa.
Yksi pyörä vaan vai kaikki?
Toivottavasti tiedät miten ABS jarruttaa talvella liukkaalla. Koska tuotahan se juuri tekee.
Voihan siellä olla jossain liitin huonosti tai kiihtyvyysanturissa vikaa, mutta luulis niitten näkynä koodina.
Pitäis saada vian aikana tietokone kiinni ja live data näkyviin. Sieltä se vois ratketa.
Jos jarrut ja kitka ovat hyvin tasaisia sen jarrutuksen voi tehdä niin että abs kuvittelee että alla on pitävä pinta ja auto on jo pysähtynyt. Useimmiten etujarrut ottavat niin paljon napakammin että tuota ei tapahdu, esim kuorma-autolla tai isommalla pakulla tuon olen mäkin joskus onnistunut toteuttamaan.Mulla vanha pösö (406 -96) lukitsi sopivan liukkaalla renkaat kun sopivan kevyesti jarrutti, vaikka absit olikin..
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Ei löytynyt nopealla googlailla mitään uusia uutisia ja yritin myös etsiä jotain, josta selviäisi onko joku tietty automerkki ollut eniten edustettuna kyseisissä ongelmissa.Onko tietoa selvisikö Oulun tienoilla autojen jakopäitä vaivannut ongelma koskaan. Jotakin ainetta sinne jakopäähän kerääntyi, mutta selvisikö mikä niitä tuhoja loppujen lopuksi aiheutti.
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Ei löytynyt nopealla googlailla mitään uusia uutisia ja yritin myös etsiä jotain, josta selviäisi onko joku tietty automerkki ollut eniten edustettuna kyseisissä ongelmissa.
Sattumalta törmäsin Euromasterin öljynvaihto mainokseen. Hinta olisi 69€ sis.öljyt ja suodattimen. Kantsiiko tommoisella hinnalla enää itse vaihdella sitä öljyä?
Ei hiukkassuodattimella varustettuihin autoihin, eli aika suuri osa karsiutuu jo tuossa vaiheessa pois.No riippuu paljonko menee öljyä ja onko laadulla väliä
Tarjoushinta (alk. 69 €) sisältää 5 litraa Total Quartz 9000 5W40 -öljyä, öljynsuodattimen ja vaihtotyön, lisälitrat veloitetaan erikseen.
Riippuu noin sadasta muuttujasta. Esimerkiksi onko itsellä paikkaa vaihtaa, käykö autoon tuo öljy, riittääkö 5 litraa (ylimenevät litrat maksanee luokkaa 20e alkavalta litralta), onko euromaster lähellä, kuinka kalliiksi arvottaa oman työpanoksensa, arvostaako itse oikeaan momenttiin kiristettyä pohjaproppua jne.Sattumalta törmäsin Euromasterin öljynvaihto mainokseen. Hinta olisi 69€ sis.öljyt ja suodattimen. Kantsiiko tommoisella hinnalla enää itse vaihdella sitä öljyä?
Volkkareista söi jakopään hihnapyörät se Oulun kuuluisa punainen pöly...tai ainakin suurimman epäilyksen kohde oli tuo pöly.Joku muistikuva että Opel oli usein esillä näissä jutuissa, mutta en todellakaan ole täysin varma.
Volkkareista söi jakopään hihnapyörät se Oulun kuuluisa punainen pöly...tai ainakin suurimman epäilyksen kohde oli tuo pöly.
En tajua autosähköstä paljoakaan, mutta jos pitää kuljettaa (teoriassa) 240W niin minkä paksuiset kaapelit pitää olla ? Nuo valmiit lisävalojen asennussarjat speksien perusteella on 2.5mm2=300W niin riittääkö sellainen ? Tai onko sillä oikeasti edes mitään väliä ? Missään ei kerrota onko ilmoitettu 2.5mm2 johdon pinta-ala vai johtimen.