Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, kyseessä siis vm.-04

Toi remmi ei kyllä näytä alkuperäiseltä eli joltain on hukkunut se kiinnike johonkin. Eli laitettu remmillä kiinni, kun sinne kuuluisi tuollainen asennusrauta todellisuudessa

3737111.png
 
Sillä ei ole sinänsä väliä, miten on kiinni. Kun on vain kiinni, ja navat eivät pääse ottamaan kiinni peltiin tms. mistä saisi oikosulun.
 
Kysyin Mersun sumuvalosta ja löysin kuin löysinkin vian. Ihan tuurilla, kun vaihtelin sulakkeita ja painoin samalla rasiaa, niin sumuvalo syttyi. Olen ihmetellyt, miksei mersussa ole pitkille valoa mittaristossa ja kappas, sekin syttyi.

Jos ostaisi puhdistussprayta ja kävisi sillä sulekkeet + niiden kannat läpi ja vaihtaisi uudet sulakkeet samalla tilalle, niin olisiko riittävä ratkaisu vai pitääköhän koko rasia vaihtaa? Eilen sitä kävin läpi ja nyt toimi jo takasumuvalo mutta ei tuo mittariston valo.
 
@itarumaa Yleensä joka autolla on syttynyt pitkille, lyhyille sekä etu ja takasumareille valot mittaristoon. Kannattaa myös käydä korin ja moottorin välinen maakaapeli läpi, ettei ole ruostetta yms...

Takavalojen liitin pois, painat käpälät liittimessä enemmän yhteen. Edellisessä autossa aiheutti vilkuttamisen aikaan ongelmia eli vilkutti nopeasti ja jarrujen painaminen lopetti vilkuttamisen.

Lopulta otin valon pois, liittimestä painoin käpälät sen 2-3mm sisälle päin ja laitoin takaisin. Oli jäykkä painaa takaisin, mutta vilkkuongelma loppui tähän.
 
Mersussa on sellainen valokytkin, johon syttyy valot sumareille, etu ja taka. Mittaristoon sitten syttyy valo pitkille. Takavalon kävin jo läpi ja tarkastin ne liitännät. On kyllä aika heppoinen rakenne, mutta kyllä siellä nyt mielestäni on ihan validi kontakti. Autossa on kolme sulakerasiaa ja tämä viallinen on autossa sisällä, kuskin vieressä ja valokytkimen alla. Tässä on vielä sellainen juttu, että autossa oleva tarra ei täsmää siihen rasiaan.

Alla oleva kuva näyttäisi suurinpiirtein oikealta. Minulla on taas kuva, joka väittää, että Nro 1:sessä on sulakkeen paikka, vaikka ei siinä sellaista edes ole. Ehkä olisi paras ottaa alla olevasta mallia ja laitella kohdalleen, koska nyt veikkaan, että siellä on vääriä sulakkeita väärissä paikoissa.

Mercedes%20Dash%20Fuse%20Box%20Cover,%20Left%202086800178%20W208%20CLK320%20CLK430%20CLK55%20AMG3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Alv vähennetty paku pitäisi myydä yksityisenä. Jos myyn autoliikkeeseen joudunko maksamaan aikoinaan vähennetyn alvin verottajalle takaisin vai miten homma menee? Jos myyn yksityiselle niin ymmärtääkseeni alv haihtuu pois?
 
Alv vähennetty paku pitäisi myydä yksityisenä. Jos myyn autoliikkeeseen joudunko maksamaan aikoinaan vähennetyn alvin verottajalle takaisin vai miten homma menee? Jos myyn yksityiselle niin ymmärtääkseeni alv haihtuu pois?

Kuinka se voi olla alv vähennyskelpoinen, jos se on ollut yksityiskäytössä ja myyt sitä yksityisenä?

Lyhyesti, jos auto on yrityksen omaisuutta ja yritys myy auton, tilittää se siitä verottajalle alv:n osuuden normaalisti, kuten muistakin myynneistä ja jos ostajalla on oikeus alv vähennykseen, se vähennetään normaalisti ostajan alv tilityksestä.

Jos auto on jossain välissä ollut yksityiskäytössä, on siinä ollut alv jo "käytetty" eikä sitä saa enää vähentää.

Auton kulujen alv vähennyskelpoisuuteen se ei vaikuta, onko itse auton hinnassa vähennettävää veroa.

Alv on kulutusvero, jonka maksaa aina loppukäyttäjänä toimiva kuluttaja, yrityksillä on verottajan suomissa rajoissa mahdollisuus vähentää alv, mutta kuluttaja maksaa sen aina.
 
Kuinka se voi olla alv vähennyskelpoinen, jos se on ollut yksityiskäytössä ja myyt sitä yksityisenä?

Lyhyesti, jos auto on yrityksen omaisuutta ja yritys myy auton, tilittää se siitä verottajalle alv:n osuuden normaalisti, kuten muistakin myynneistä ja jos ostajalla on oikeus alv vähennykseen, se vähennetään normaalisti ostajan alv tilityksestä.

Jos auto on jossain välissä ollut yksityiskäytössä, on siinä ollut alv jo "käytetty" eikä sitä saa enää vähentää.

Auton kulujen alv vähennyskelpoisuuteen se ei vaikuta, onko itse auton hinnassa vähennettävää veroa.

Alv on kulutusvero, jonka maksaa aina loppukäyttäjänä toimiva kuluttaja, yrityksillä on verottajan suomissa rajoissa mahdollisuus vähentää alv, mutta kuluttaja maksaa sen aina.
Unohtui siis mainita, että auto oli toiminimelle ostettu ja siirretty yksityiseen käyttöön(itselleni) toiminimen lopetettua. Lähestyykö verottaja minua, kun olen auton myynyt koskien alv takaisinmaksua? Vai miten se käytännössä menee jos autoliikkeeseen myyntiin menee?
 
Unohtui siis mainita, että auto oli toiminimelle ostettu ja siirretty yksityiseen käyttöön(itselleni) toiminimen lopetettua. Lähestyykö verottaja minua, kun olen auton myynyt koskien alv takaisinmaksua? Vai miten se käytännössä menee jos autoliikkeeseen myyntiin menee?

Jotain tällaista arvelinkin tuossa olevan taustalla.

Sinun olisi pitänyt tilittää verottajalle autosta vähennetty alv ( tai oikeammin auton sen hetkisen arvon alv ) toiminimen lopettaessa, nyt autossa ei ole enää vähennettävää alvia, kun se on ollut sinulla henkilökohtaisessa käytössä ja koska siinä ei ole vähennettävää alvia, ei sen myyminen myöskään kiinnosta verottajaa.

Toki verottajaa saattaa kiinnostaa tuo saamatta jäänyt alv toiminimen lopettamisen hetkeltä.
Mutta tämä riippuu monesta asiasta ja hyvällä tuurilla ketään ei ko. auto tai sen verot enää kiinnosta, paljon asioita menee verohallinnossa automaatiolla läpi.
 
Tarkoitus olisi opetella ostamaan oikeanlaiset alapallonivelet Virossa olevasta aeromotors.fi firmasta.
En osaa tulkita alustanumeroita, koska niissä esiintyy numeroita ja kirjaimia. Eri alustanumeroissa esiintyy samalla kohdalla joko numero tai kirjain, joten tämä on ongelma mulle alustanumeroiden tulkinnassa.
Sen firman nettisivulla on hirmuinen määrä alapalloniveleitä eri alustanumeroille.


Tässä tulee tietoja autostani:
Skoda Roomster 1,6 BTS-kone. Tuotantopäivä 12.01.2007. Vuosimalli 2007.
Alustanumero: TMBMD25j8750323??. Olen tarkoituksella laittanut kaksi viimeistä numeroa kysymysmerkeiksi yksityisyyden säilyttämiseksi. Niillä ei liene merkitystä.
 
Tarkoitus olisi opetella ostamaan oikeanlaiset alapallonivelet Virossa olevasta aeromotors.fi firmasta.
En osaa tulkita alustanumeroita, koska niissä esiintyy numeroita ja kirjaimia. Eri alustanumeroissa esiintyy samalla kohdalla joko numero tai kirjain, joten tämä on ongelma mulle alustanumeroiden tulkinnassa.
Sen firman nettisivulla on hirmuinen määrä alapalloniveleitä eri alustanumeroille.


Tässä tulee tietoja autostani:
Skoda Roomster 1,6 BTS-kone. Tuotantopäivä 12.01.2007. Vuosimalli 2007.
Alustanumero: TMBMD25j8750323??. Olen tarkoituksella laittanut kaksi viimeistä numeroa kysymysmerkeiksi yksityisyyden säilyttämiseksi. Niillä ei liene merkitystä.

Mun on nyt vähän vaikea hahmottaa sun ongelmaas, sen kun etsit tyyppi, vm, moottori-yhdistelmällä vin:istä vähääkään välittämättä ja päädyt tänne: Alapallonivel: SKODA ROOMSTER (5J) 1.6 (2006 - 2015)
 
Mun on nyt vähän vaikea hahmottaa sun ongelmaas, sen kun etsit tyyppi, vm, moottori-yhdistelmällä vin:istä vähääkään välittämättä ja päädyt tänne: Alapallonivel: SKODA ROOMSTER (5J) 1.6 (2006 - 2015)
Ihan vaan semmoinen huomio, että jos tuolla listalla onkin jostain syystä väärä osa ja tilaat sen, niin aeromotorsin mielestä se on sinun vika. Kaikki osat pitäisi kuulemma kysyä chatin kautta, jos ei osaa osanumerolla etsiä. Oli pientä vääntöä kerran... Sen jälkeen aina räjäytyskuvat auki ja sieltä osanumerolla tai chatin kautta...
 
Mä en nyt vieläkään oikein ymmärrä ongelmaa mitä siinä VIN:issä pitää tulkita.. Alun kirjaimista ei tarvi välittää vähääkään, se mikä alkaa kohdasta 5j on sit se tärkeempi osa, eli sun 5j8750323??
 
Sitä näkee verrattain usein tulkittavan uuden tieliikennelain mukaista pysäköimistä yksisuuntaisella kadulla, niin että kadun loppupäästä ajetaan auto vastavirtaan parkkiin niille viimeisille paikoille, auton jäädessä paikalle keula liikennettä vasten.

Itse ainakin näen tilanteen niin, että tieliikennelakiahan siinä pysäköinnissä on jo alunperin rikottu, kun sille paikalle on ajettu kiellettyä ajosuuntaa päin.

Kuitenkin seurailin lappuliisan edesottamuksia jokin aika sitten ja jätti kyseisellä tavalla pysäköidyn auton laputtamatta.

Tulkitsenko minä siis tieliikennelakia väärin vai saako yksisuuntaista peruuttaa ja näin ollen autoilija voi vedota siihen, että hän pakitti paikalle sieltä kadun alkupäästä ja sen takia hänen autonsa on keula kohden muita?
 
Sitä näkee verrattain usein tulkittavan uuden tieliikennelain mukaista pysäköimistä yksisuuntaisella kadulla, niin että kadun loppupäästä ajetaan auto vastavirtaan parkkiin niille viimeisille paikoille, auton jäädessä paikalle keula liikennettä vasten.

Itse ainakin näen tilanteen niin, että tieliikennelakiahan siinä pysäköinnissä on jo alunperin rikottu, kun sille paikalle on ajettu kiellettyä ajosuuntaa päin.

Kuitenkin seurailin lappuliisan edesottamuksia jokin aika sitten ja jätti kyseisellä tavalla pysäköidyn auton laputtamatta.

Tulkitsenko minä siis tieliikennelakia väärin vai saako yksisuuntaista peruuttaa ja näin ollen autoilija voi vedota siihen, että hän pakitti paikalle sieltä kadun alkupäästä ja sen takia hänen autonsa on keula kohden muita?

Parkkipirkko voi arvostella vain itse pysäköinnin laillisuuden ja kun kerran nykylaissa sallitaan pysäköinti molemmin päin, niin eihän siitä lappua voi antaa. Ei parkkipirkolla ole mitään valtaa puuttua pysäköintiä edeltäviin ajosuorituksiin, vaikka itse näkisi laittomia toimia, siihen tarvittaisiin poliisi.
 
Parkkipirkko voi arvostella vain itse pysäköinnin laillisuuden ja kun kerran nykylaissa sallitaan pysäköinti molemmin päin, niin eihän siitä lappua voi antaa. Ei parkkipirkolla ole mitään valtaa puuttua pysäköintiä edeltäviin ajosuorituksiin, vaikka itse näkisi laittomia toimia, siihen tarvittaisiin poliisi.
Tieliikennelaki:
"36 §
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain tien oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu. Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.

Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman lähelle tien reunaa."


Väittäisin, että tämä kieltää pysäköinnin väärinpäin yksisuuntaisella. Mikäli näin on, pirkko voi siihen puuttua.
 
T25 Avensis, mikä paras moottori kyseiseen autoon? Kilsat sellaiset, että periaatteessa ei ole juuri merkitystä diesel vai bensa.

Oliko noissa 1.6 ja 1.8 VVT-i bensoissa jotain öljynkulutus murheita? Ja dieseleissä kansi ja ketjumurheita?
 
Vastasitkin omiin kysymyksiisi. 2 -litrainen bensa on kaiketikin se luotettavin kone, nokkaketjuja on niistäkin tosin paukahtanut täysin varoittamatta poikki.
 
T25 Avensis, mikä paras moottori kyseiseen autoon? Kilsat sellaiset, että periaatteessa ei ole juuri merkitystä diesel vai bensa.

Oliko noissa 1.6 ja 1.8 VVT-i bensoissa jotain öljynkulutus murheita? Ja dieseleissä kansi ja ketjumurheita?

T25 avensis 2.0 bensa 300tkm ajettuna oli jokusen vuoden hammastankoja meni 2kpl, taka-alatukivarret molemmin puolin. 2.0l bensojen ongelma ilmeisesti on hammastangot. Muuta vika ei ollut n.30-50tkm aikana.
 
Mikä on syynä että autoliikkeet ei ota vaihdossa tuontiautoa joka ollut suomessa alle 6kk? Heittelin huvikseni vaihtotarjouksia ja kaikki tyrmättiin tuohon rajaan vedoten.
 
Tieliikennelaki:
"36 §
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain tien oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu. Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.

Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman lähelle tien reunaa."


Väittäisin, että tämä kieltää pysäköinnin väärinpäin yksisuuntaisella. Mikäli näin on, pirkko voi siihen puuttua.
Näin sen tosiaan itsekin olen tulkinnut ja noinhan se kaiken järjen mukaan onkin.
 
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.
 
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.
Ei minkäänlaista vaihtovaloa/ylös alas nuolta mittaristossa joka ohjaisi vaihtamaan? Ei noille oikein mitään suositusta taida oikein olla. Moottoreiden ominaisuudet vaihtelevat niin suuresti jo siitä onko ahdettu vai ei ja jos kyllä niin yläkireä vai alavääntöä yritetty saada jne. Aika nopeasti noi kuitenkin saa aivoihin kalibroitua. Etenkin kun kuuntelee miltä kuulostaa liikkeelle lähtiessä ilman että kone kakoo ja lisäilee siihen hiukan kierroksia niin ollaan ns minimi kruisailukierroksilla.
 
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.

Yleensä hetken ajelun jälkeen oppii milloin kannattaa olla mikäkin vaihde pesässä ja miten hyvin moottori jaksaa vetää eri tilanteessa, eikä kierroslukumittarille ole oikein tarvetta.

Kuitenkin tuollainen litrainen vapari pikantti on sellainen auto, että kaasu pidetään jatkuvasti pohjassa ja nopeutta säädellään vaihteilla. :rofl2:
 
Kyseessä kia picanto litran bensakoneella. Autossa ei kierroslukumittaria. Onko vastaavan kokoisille autoille yleispätevät suositukset milloin ajoittaa vaihteet? Ajomelu on semmoista, että moottorin äänestä vaikeeta erottaa/päätellä milloin olisi hyvä vaihtaa isommalle.

Mitä itsellä on ollut autoja ilman kierroslukumittaria, viimeksi -80 luvun loppupuolella, niin olen vaihtanut 20km/h, 40km/h, 60km/h ja 80km/h kohtaalla.
 
Enpä tiiä onko oikea lanka, mutta koitetaan silti jos löytyis auto-osaajia. Kävin tänää viemäs auton huoltoon ku jarrut viime vkl meni semmoseen tilaan etten enää uskaltanu ajaa. Eli siis jos jarrut laitto yli puolivälin ni ajoittain ne iski kiinni johonki eli auto alko tökkimään jarruttaessa. Parhaiten osaan kuvailla sitä niin et jarruttaessa tulee semmonen fiilis että metallikanki tökkäsee maahan kiinni ja alkaa auto tökkimään jarruttaessa.

Huollossa vaihettiin etu jarrupalat koska ne oli vinkunu jo muutenki vuoden. Kävivät läpi jarrulevyt ja huoltojätkä kävi kuulemma testaamassaki autoa ja mitään vikaa ei löytyny. Ongelmana nyt toki vähän se että se on semmoinen ajottainen ongelma et välillä sitä ei tapahdu jarruttaessa ja välillä tapahtuu. Sillon ku toi menee päälle ni auto ei kyllä jarruta kunnolla eli ei oo kauheesti fiilistä ajaa 120kmh missään just nyt. Levyt oli kuin uudet ja jarrupalat myös kuin uudet eli niissä ei vikaa. Ongelma kummiskin jatkuu vieläkin ja sanoivat että eivät kyllä tiedä että mitä tehdä jos ongelma vieläkin vaivaa jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Ongelma alkoi ku ajoin jäisellä möykkyisellä tiellä noin 30m. Siitä 300m kotiin ja lähellä kotia piti jarruttaa hieman kovempaa ni iskiki jarrut puolivälissä kiinni ja alko tökkimään. En viitsisi lähteä ainakaan samaan huoltoon jos eivät tiedä mitä tehdä asialle.

Auto 2018 Nissan qashqai 1.2l
 
Enpä tiiä onko oikea lanka, mutta koitetaan silti jos löytyis auto-osaajia. Kävin tänää viemäs auton huoltoon ku jarrut viime vkl meni semmoseen tilaan etten enää uskaltanu ajaa. Eli siis jos jarrut laitto yli puolivälin ni ajoittain ne iski kiinni johonki eli auto alko tökkimään jarruttaessa. Parhaiten osaan kuvailla sitä niin et jarruttaessa tulee semmonen fiilis että metallikanki tökkäsee maahan kiinni ja alkaa auto tökkimään jarruttaessa.

Huollossa vaihettiin etu jarrupalat koska ne oli vinkunu jo muutenki vuoden. Kävivät läpi jarrulevyt ja huoltojätkä kävi kuulemma testaamassaki autoa ja mitään vikaa ei löytyny. Ongelmana nyt toki vähän se että se on semmoinen ajottainen ongelma et välillä sitä ei tapahdu jarruttaessa ja välillä tapahtuu. Sillon ku toi menee päälle ni auto ei kyllä jarruta kunnolla eli ei oo kauheesti fiilistä ajaa 120kmh missään just nyt. Levyt oli kuin uudet ja jarrupalat myös kuin uudet eli niissä ei vikaa. Ongelma kummiskin jatkuu vieläkin ja sanoivat että eivät kyllä tiedä että mitä tehdä jos ongelma vieläkin vaivaa jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Ongelma alkoi ku ajoin jäisellä möykkyisellä tiellä noin 30m. Siitä 300m kotiin ja lähellä kotia piti jarruttaa hieman kovempaa ni iskiki jarrut puolivälissä kiinni ja alko tökkimään. En viitsisi lähteä ainakaan samaan huoltoon jos eivät tiedä mitä tehdä asialle.

Auto 2018 Nissan qashqai 1.2l

Absit vittuilee?
 
Yksi pyörä vaan vai kaikki?
Toivottavasti tiedät miten ABS jarruttaa talvella liukkaalla. Koska tuotahan se juuri tekee.
Voihan siellä olla jossain liitin huonosti tai kiihtyvyysanturissa vikaa, mutta luulis niitten näkynä koodina.
Pitäis saada vian aikana tietokone kiinni ja live data näkyviin. Sieltä se vois ratketa.
 
Viimeksi muokattu:
Absit vittuilee?

Ei tunnu yhtään abs jarrutukselta ja tosiaan samoissa ja paljon liukkaammissaki keleissä ajanu vuosia eikä ikinä toiminut samalla tavalla. Toki voi olla abs ja en vaan tunne omaa autoani tarpeeks hyvin ja jotenki tähän mennessä oon välttyny tuolta.

Yksi pyörä vaan vai kaikki?
Toivottavasti tiedät miten ABS jarruttaa talvella liukkaalla. Koska tuotahan se juuri tekee.
Voihan siellä olla jossain liitin huonosti tai kiihtyvyysanturissa vikaa, mutta luulis niitten näkynä koodina.
Pitäis saada vian aikana tietokone kiinni ja live data näkyviin. Sieltä se vois ratketa.

Molemmat etupyörät tuntuis olevan lukittautumisen piirissä, mutta paha sitä on siinä ajaessa tuntea tarkasti. Pitää etiskellä oman auton abs toiminnasta enemmän jos se nyt siitä sit lopuks oliski.

Kiitoksia vastauksesta molemmille. Pitää tutkia.
 
On itselle tullut siis sellaisia abs vikoja vastaan, joissa menee poljin kovaksi turhaan ja/tai välillä "töksäyttää" sitten kunnolla.

Vie nyt se auto johonkin jossa osaavat siitä jotain katsoakkin, ei se vielä niin wanha ja paska ole että kannattaisi halvimpia nyrkkipajoja kiertää arpomassa.
 
Yksi pyörä vaan vai kaikki?
Toivottavasti tiedät miten ABS jarruttaa talvella liukkaalla. Koska tuotahan se juuri tekee.
Voihan siellä olla jossain liitin huonosti tai kiihtyvyysanturissa vikaa, mutta luulis niitten näkynä koodina.
Pitäis saada vian aikana tietokone kiinni ja live data näkyviin. Sieltä se vois ratketa.

Mulla vanha pösö (406 -96) lukitsi sopivan liukkaalla renkaat kun sopivan kevyesti jarrutti, vaikka absit olikin..
 
Mulla vanha pösö (406 -96) lukitsi sopivan liukkaalla renkaat kun sopivan kevyesti jarrutti, vaikka absit olikin..
Jos jarrut ja kitka ovat hyvin tasaisia sen jarrutuksen voi tehdä niin että abs kuvittelee että alla on pitävä pinta ja auto on jo pysähtynyt. Useimmiten etujarrut ottavat niin paljon napakammin että tuota ei tapahdu, esim kuorma-autolla tai isommalla pakulla tuon olen mäkin joskus onnistunut toteuttamaan.

En tiedä onnistuuko tuo enää nykyisillä autoilla, niissä on käsittääkseni ajonvakautuksen ansiosta myös jotain kiihtyvyys antureita.
 
Onko tietoa selvisikö Oulun tienoilla autojen jakopäitä vaivannut ongelma koskaan. Jotakin ainetta sinne jakopäähän kerääntyi, mutta selvisikö mikä niitä tuhoja loppujen lopuksi aiheutti.
 
Onko tietoa selvisikö Oulun tienoilla autojen jakopäitä vaivannut ongelma koskaan. Jotakin ainetta sinne jakopäähän kerääntyi, mutta selvisikö mikä niitä tuhoja loppujen lopuksi aiheutti.
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Ei löytynyt nopealla googlailla mitään uusia uutisia ja yritin myös etsiä jotain, josta selviäisi onko joku tietty automerkki ollut eniten edustettuna kyseisissä ongelmissa.
 
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Ei löytynyt nopealla googlailla mitään uusia uutisia ja yritin myös etsiä jotain, josta selviäisi onko joku tietty automerkki ollut eniten edustettuna kyseisissä ongelmissa.

Joku muistikuva että Opel oli usein esillä näissä jutuissa, mutta en todellakaan ole täysin varma.
 
Sattumalta törmäsin Euromasterin öljynvaihto mainokseen. Hinta olisi 69€ sis.öljyt ja suodattimen. Kantsiiko tommoisella hinnalla enää itse vaihdella sitä öljyä?
 
Sattumalta törmäsin Euromasterin öljynvaihto mainokseen. Hinta olisi 69€ sis.öljyt ja suodattimen. Kantsiiko tommoisella hinnalla enää itse vaihdella sitä öljyä?

No riippuu paljonko menee öljyä ja onko laadulla väliä:)

Tarjoushinta (alk. 69 €) sisältää 5 litraa Total Quartz 9000 5W40 -öljyä, öljynsuodattimen ja vaihtotyön, lisälitrat veloitetaan erikseen.
 
No riippuu paljonko menee öljyä ja onko laadulla väliä:)

Tarjoushinta (alk. 69 €) sisältää 5 litraa Total Quartz 9000 5W40 -öljyä, öljynsuodattimen ja vaihtotyön, lisälitrat veloitetaan erikseen.
Ei hiukkassuodattimella varustettuihin autoihin, eli aika suuri osa karsiutuu jo tuossa vaiheessa pois.
 
Sattumalta törmäsin Euromasterin öljynvaihto mainokseen. Hinta olisi 69€ sis.öljyt ja suodattimen. Kantsiiko tommoisella hinnalla enää itse vaihdella sitä öljyä?
Riippuu noin sadasta muuttujasta. Esimerkiksi onko itsellä paikkaa vaihtaa, käykö autoon tuo öljy, riittääkö 5 litraa (ylimenevät litrat maksanee luokkaa 20e alkavalta litralta), onko euromaster lähellä, kuinka kalliiksi arvottaa oman työpanoksensa, arvostaako itse oikeaan momenttiin kiristettyä pohjaproppua jne.

5 litraa kyseistä öljyä näyttäisi maksavan motormarketissä 32e + suodatin päälle eli kovin paljoa työlle ei tuossa hintaa jää.
 
Volkkareista söi jakopään hihnapyörät se Oulun kuuluisa punainen pöly...tai ainakin suurimman epäilyksen kohde oli tuo pöly.

Niin taisi olla, ilmeisesti muillakin kun vähän googlasi. En siis lukenut ekaa sivua pidemmälle... mutta nostalgian lähteille:

 
En tajua autosähköstä paljoakaan, mutta jos pitää kuljettaa (teoriassa) 240W niin minkä paksuiset kaapelit pitää olla ? Nuo valmiit lisävalojen asennussarjat speksien perusteella on 2.5mm2=300W niin riittääkö sellainen ? Tai onko sillä oikeasti edes mitään väliä ? Missään ei kerrota onko ilmoitettu 2.5mm2 johdon pinta-ala vai johtimen.
 
En tajua autosähköstä paljoakaan, mutta jos pitää kuljettaa (teoriassa) 240W niin minkä paksuiset kaapelit pitää olla ? Nuo valmiit lisävalojen asennussarjat speksien perusteella on 2.5mm2=300W niin riittääkö sellainen ? Tai onko sillä oikeasti edes mitään väliä ? Missään ei kerrota onko ilmoitettu 2.5mm2 johdon pinta-ala vai johtimen.

Kaapelin mitoitus, johdon paksuus, 6-24V järjestelmät - Auton.fi

Tuossa varsin selkeä ohje kaapelin paksuuden mitoitukselle. Kaapelin pituus vaikuttaa asiaan. Esimerkiksi 2 metriä pitkänä tarvitaan 2,5 mm2, kun teho 240 w (240w/12v = 20A). Ilmoitettu mm2 on kuparin pinta-ala.
 
saako motoxin 10w-40 ja 5w-30 öljyjä laittaa sekasin?



vai heitänkö roskiin tuon toisen?
 
Viimeksi muokattu:
1645351883273.png


laitoin siihen 5w-30 öljyn vaihon jälkee. mutta oon lisänny sinne 10w-40 öljyä ku vähän on ajansaatossa vuotanu.

/bensa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 628
Viestejä
4 560 333
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom