Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelisin että peruskoulun todistukset on lähinnä muistoesineitä. Voi sitten joskus näyttää vaikka omille lapsille. Mitään käyttöä en ole itse koskaan niille keksinyt ja jos nyt jossain yksi miljoonasta tilanteessa tarvitsisi niin ne saa tilattua sieltä koululta.

Samoin väestörekisteriotteen saa tilattua koska vaan niin miksi säilyttää vanhaa. Jos pelkää että viranomaisen järjestelmät kyykkää niin lataa sen uusimman ja säilöö sen.
 
Ajattelisin että peruskoulun todistukset on lähinnä muistoesineitä. Voi sitten joskus näyttää vaikka omille lapsille. Mitään käyttöä en ole itse koskaan niille keksinyt ja jos nyt jossain yksi miljoonasta tilanteessa tarvitsisi niin ne saa tilattua sieltä koululta.

Samoin väestörekisteriotteen saa tilattua koska vaan niin miksi säilyttää vanhaa. Jos pelkää että viranomaisen järjestelmät kyykkää niin lataa sen uusimman ja säilöö sen.
Kiitos, heitän pois. Eivät ole minulle muistoesineitä. Lähinnä täytettä mappiin. Heitin myös väestöotteen.

Jätän yläasteen päättötodistuksen ja toisen asteen päättötodistuksen toki.
 
Miten päivitystuen päättyminen (sekä tietoturva- että isommat järjestelmäpäivitykset) tarkoittaa android kännykän tai tabletin käytölle?

Jossain vaiheessa sovellukset ei tietysti enää toimi, jos on laitteessa vanha android versio ja sovellus vaatii päivityksen toimiakseen, mutta ei suostu toimimaan kuin uudemmalla android versiolla.

Mutta, jos sovellukset vielä toimii niin onko tuo tietoturvapäivitysten loppuminen miten iso juttu esim. jossain tabletissa, jos sen käyttötarkoitus on joku netflix, äänikirjat, vähäinen nettiselaaminen (uutiset, sähköposti) jne. eli mitään satunnaisia sovelluksia ei asenneta eikä klikkailla mitään outoja linkkejä?

Tuli tämä kysymys mieleen, kun osassa tableteissa on vaan joku ~2-3 vuoden tuki mikä vaikuttaa tosi lyhyeltä ajalta laitteen käyttöiäksi, jos ei tarvitse uusinta ja tehokkainta rautaa.
Itselläni on ollut käytössä tähän päivään asti Samsung Galaxy Tab A 10.1" (2016) joka alkaa jo melko iäkäs siis olla. Nyt eilen juuri yritin päivittää tablettiin tulleita päivityksiä, niin aika moni sovellus jo tippui pois, eli ei onnistunut päivitys enää. Android tuki ja tietoturvapäivityksethän tästä on jo aiko päiviä sitten loppuneet. Seuraavaksi voisi harkita roottausta ja jonkun toisen käyttöjärjestelmän asentamista.
 
Netflix lopettanee toimintansa aika nopeasti. Jos joku mainosserveri saastuu niin nettiä selatessa ei tarvi eksyä millekään vaaralliselle sivustolle että pöpö pääsee koneelle. Eikä sitä muutenkaan tarvi maailman epämääräisimmille sivustoille mennä että on laite riskissä, jokunne vuosihan sitten uutisoitiin siitä että jalkapallosivustot ovat vaarallisempia virusten suhteen kuin porno-.

Sisäverkossa vanhaa laitetta uskaltanee käyttää niin kauan kuin softat suostuvat toimimaan sen kanssa mutta haittaohjelmat etsinevät noita vanhoja androideja sen verran innokkaasti että ei kannata leikkiä sen kanssa turhaan.
Muistaakseni esim. Chrome-selaimeen saa usein päivityksiä vielä pitkään sen jälkeen, kun varsinaiset käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat päättyneet. Jos selain on ajan tasalla, niin onko silloinkin iso riski saada "pöpö" laitteelle nettiä selaillessa?
 
Muistaakseni esim. Chrome-selaimeen saa usein päivityksiä vielä pitkään sen jälkeen, kun varsinaiset käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat päättyneet. Jos selain on ajan tasalla, niin onko silloinkin iso riski saada "pöpö" laitteelle nettiä selaillessa?
Voi olla. Ei ne kaikki obgelmat tule selaimen kautta, moneet et voi itse vaikuttaa kuin pitämällä ajantasaisen käyttiksen ja tietoturvapäivitykset.
 
IMG_6041.png


Tämmöinen kiinteistökytkin taloyhtiössä mun asunnon autotallissa. Tuo 150w on se mitä vie kokoajan virtaa, mutta mitä nuo muut virrankulutukset on?

Ajattelin taloyhtiön kokouksessa kysyä että mites toimitaan että 1300kw menee mun piikkiin joka vuosi.
 
Pelkkä kytkin ei vielä tee mitään, eli jotta siitä on jotain iloa niin siihen täytyy laittaa kortit vielä liittymiä varten.
- ASTEB on 24 ASDSL2/2+ -linjan kortti,
- ASTDE on 16 ADSL2/2+ -linjan kortti
- VSTDC on 16 VDSL -linjan kortti

Eli laite voi olla "kalustettu" enimmillään 4 kortilla. Jos laite on näkyvissä, niin siitähän näkee mitkä kortit siinä on, esim. kuvassa 4 kpl ASTEB-kortteja
1739208855372.png


Tulkitsisin että tällainen konfiguraatio kuluttaisi 150W + 4*28W = 262W. Tosin en tiedä onko tuo maksimikulutus vai keskimääräinen kulutus. Tässä esitteessä väitetään että neljällä 32 linjan ADSL2/2+ kortilla olisi kulutus vain 75,8W. Sanoisin että kannattaisi ehkä ihan mitata.

1739209488587.png
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöinen kiinteistökytkin taloyhtiössä mun asunnon autotallissa. Tuo 150w on se mitä vie kokoajan virtaa, mutta mitä nuo muut virrankulutukset on?

Ajattelin taloyhtiön kokouksessa kysyä että mites toimitaan että 1300kw menee mun piikkiin joka vuosi.

Mistä sait tuon tehon 150 W? Jos oli laitteen kyljestä, niin kyseessä ns. kilpiarvo eli suurin kulutus. Käytännössä laitteen pitää olla silloin täyteen kalustettu ja liikenne tapissa. Käytännössä varmasti kulutus pienempi jopa huipuissa ja keskimäärin vielä pienempi. Käykö laite kuumana? Hatusta arvioisin, että vuosikulutus on orkeintaan 300 kWh.
 
Mistä sait tuon tehon 150 W? Jos oli laitteen kyljestä, niin kyseessä ns. kilpiarvo eli suurin kulutus. Käytännössä laitteen pitää olla silloin täyteen kalustettu ja liikenne tapissa. Käytännössä varmasti kulutus pienempi jopa huipuissa ja keskimäärin vielä pienempi. Käykö laite kuumana? Hatusta arvioisin, että vuosikulutus on orkeintaan 300 kWh.
Juuri niin ja ne muut watit kuvassa oli eri korttien maksimikulutukset, eli riippuu millä kalustettu.
 
Muttaohan toi selvitettävä jos oikeesti taloyhtiön yhteisiä on yhden sähköissä, saattaa juontaa juurensa entiseen asukkaaseen aikojen päähän ko oli innokas auttaa tms ja sopparia sille tehty, mutta si ei muuton jälkeen enää siirtyny sopimus, tai si vaan joku kämmi.
 
Ajattelin taloyhtiön kokouksessa kysyä että mites toimitaan että 1300kw menee mun piikkiin joka vuosi.
Ehdottomasti ja vaadi hyvitystä käytetystä sähköstä takautuvasti koko siltä ajalta mitä olet siitä maksanut, jos kyseessä on siis taloyhtiön laite mikä sähköä vie. Ja tietenkin korjaavana toimenpiteenä se laite pitää siirtää sellaiseen verkkoon mikä menee suoraan taloyhtiön laskuun.
 
Asia korjaantuu nopeasti kun vetaa paavirrat poikki aina kun lahtee pois kotoaan. Hiukan taytyy katsoo ettei jaakaappi paase lampenemaan liikaa.
 
Asia korjaantuu nopeasti kun vetaa paavirrat poikki aina kun lahtee pois kotoaan. Hiukan taytyy katsoo ettei jaakaappi paase lampenemaan liikaa.
Tai ainakin näkee että onko tuo oikeasti asukkaan sähköissä. Olen joskus nähnyt sellaisiakin ratkaisuita että jossain yksittäisessä pistorasiassa onkin taloyhtiön sähkö.
 
Mistä sait tuon tehon 150 W? Jos oli laitteen kyljestä, niin kyseessä ns. kilpiarvo eli suurin kulutus. Käytännössä laitteen pitää olla silloin täyteen kalustettu ja liikenne tapissa. Käytännössä varmasti kulutus pienempi jopa huipuissa ja keskimäärin vielä pienempi. Käykö laite kuumana? Hatusta arvioisin, että vuosikulutus on orkeintaan 300 kWh.
Kyllä se lämpöisenä käy. Tuon 150w otin vain suoraan tuosta kuvasta.
 
Tai ainakin näkee että onko tuo oikeasti asukkaan sähköissä. Olen joskus nähnyt sellaisiakin ratkaisuita että jossain yksittäisessä pistorasiassa onkin taloyhtiön sähkö.
Täytyy vähän tutkia mihin johto menee rasialta. Vähän epäilen, että taloyhtiön verkossa. Meillä on pieni taloyhtiö 3as, niin tuskin taloyhtiön sähköä tulee mihkään.
 
Mulla on clas ohlsonin varavirtalähde, joka jostain syystä sammuttaa itsensä jonkin ajan sisään. Tai ainakin lopettaa virran antamisen ulospäin jolloin kytketty laite sammuttaa itsensä.
Tarkoituksena olisi ollut pitää tota yhden tallennuslaitteen virtalähteenä.
Tolla pystyy kuitenkin lataamaan tablettia tai muuta ihan ok.
Onko toi jokin noiden powerbankkien ominaisuus, vai onko nyt vaan kyseinen laite täys paska?

Tossa pdf laitteesta. Vanhempi laite.
 
Monet noista lopettaa virran, kun kuorma on pieni, kuten tapauksessakin eli on tuon ominaisuus.
 
Monet noista lopettaa virran, kun kuorma on pieni, kuten tapauksessakin eli on tuon ominaisuus.
Pystyyköhän tota jotenkin kiertämään?
Toi tallennuslaite ois vaan niin perhanan kätevä käyttää lyhyellä piuhalla ulkoisella virtalähteellä.
Tällä hetkellä virta tolle laitteelle joko piuhalle koneesta tai sitten 5v laturista ja en niin hirveästi välitä piuhahelvetistä. Mitä vähemmän sitä parempi.
Ja toisena miinuksena vielä noitten 5v latureitten "vinkuminen" hieman häiritsevää.
 
Pystyyköhän tota jotenkin kiertämään?
Toi tallennuslaite ois vaan niin perhanan kätevä käyttää lyhyellä piuhalla ulkoisella virtalähteellä.
Tällä hetkellä virta tolle laitteelle joko piuhalle koneesta tai sitten 5v laturista ja en niin hirveästi välitä piuhahelvetistä. Mitä vähemmän sitä parempi.
Ja toisena miinuksena vielä noitten 5v latureitten "vinkuminen" hieman häiritsevää.
18650 akkuja ja kotelon ostaa ja pistää väliin dc-dc muuntajan? ja muuta haluttua tekniikkaa. rakensin lasten leikkiuuniin valot tuollaisesta. ja lisäksi pistin väliin digitaalisen hidastusreleen joka automaattisesta sammutti x ajan kuluttua jos jätti päälle. alista saa tilattua valmiita palikoita niin ei tartte kuin johdot liittää jos ei halua kolvailla.

Stigan ruohonleikkurin 80V 4ah akusta sai dc-5v dc muuntajalla mökille järeän powerbankin.
 
Pystyyköhän tota jotenkin kiertämään?
Toi tallennuslaite ois vaan niin perhanan kätevä käyttää lyhyellä piuhalla ulkoisella virtalähteellä.
Tällä hetkellä virta tolle laitteelle joko piuhalle koneesta tai sitten 5v laturista ja en niin hirveästi välitä piuhahelvetistä. Mitä vähemmän sitä parempi.
Ja toisena miinuksena vielä noitten 5v latureitten "vinkuminen" hieman häiritsevää.

Jos siinä on toinen ulostulo, niin siihen joku toinen virtaa kuluttava juttu kiinni, niin se on se helpoin tai sitte uusi virtapankki mikä antaa sähköä pienelläkin kuormalla.
 
Pystyyköhän tota jotenkin kiertämään?
Toi tallennuslaite ois vaan niin perhanan kätevä käyttää lyhyellä piuhalla ulkoisella virtalähteellä.
Tällä hetkellä virta tolle laitteelle joko piuhalle koneesta tai sitten 5v laturista ja en niin hirveästi välitä piuhahelvetistä. Mitä vähemmän sitä parempi.
Ja toisena miinuksena vielä noitten 5v latureitten "vinkuminen" hieman häiritsevää.
Joissakin powerbankeissa on piilotettuja toimintoja, kuten jos bankin nappia painaa pitkään tai riittävän monta kertaa niin jotkut powerbankit vaihtavat "low-power" -moodiin joka ei katkaise virran antamista pienilläkään kuormilla. Tuollaista toimintoa ei ole välttämättä mainittu powerbankin manuaalissa mutta itselläni ainakin jossain aikanaan Honkkarista ostetussa powerbankissa oli tuollainen feature. Toinen vaihtoehto olisi laittaa joku pieni lisäkuorma powerbankkiin joka kuluttaisi juuri sen verran että se ei sammuttaisi itseään. Toki tuollainen virran tuhlaaminen on jossain määrin hölmöä.
 
18650 akkuja ja kotelon ostaa ja pistää väliin dc-dc muuntajan? ja muuta haluttua tekniikkaa. rakensin lasten leikkiuuniin valot tuollaisesta. ja lisäksi pistin väliin digitaalisen hidastusreleen joka automaattisesta sammutti x ajan kuluttua jos jätti päälle. alista saa tilattua valmiita palikoita niin ei tartte kuin johdot liittää jos ei halua kolvailla.

Stigan ruohonleikkurin 80V 4ah akusta sai dc-5v dc muuntajalla mökille järeän powerbankin.
Tämä ei oikeasti huono idea. Akkuja ois valmiina yms.
Jos siinä on toinen ulostulo, niin siihen joku toinen virtaa kuluttava juttu kiinni, niin se on se helpoin tai sitte uusi virtapankki mikä antaa sähköä pienelläkin kuormalla.

Tämäkään ei täysin huono idea. Ainut vaan että en keksi omassa käytössä yhtään laitetta joka veis kokoajan virtaa että pitäis tota varavirtalähdettä "hereillä".

Joissakin powerbankeissa on piilotettuja toimintoja, kuten jos bankin nappia painaa pitkään tai riittävän monta kertaa niin jotkut powerbankit vaihtavat "low-power" -moodiin joka ei katkaise virran antamista pienilläkään kuormilla. Tuollaista toimintoa ei ole välttämättä mainittu powerbankin manuaalissa mutta itselläni ainakin jossain aikanaan Honkkarista ostetussa powerbankissa oli tuollainen feature. Toinen vaihtoehto olisi laittaa joku pieni lisäkuorma powerbankkiin joka kuluttaisi juuri sen verran että se ei sammuttaisi itseään. Toki tuollainen virran tuhlaaminen on jossain määrin hölmöä.
Tähän täytyy perehtyä onko tossa tollaista toimintoa. Toi ois se optimaalisin, niin ei tartteis ostaa mitään.


Kiitos vastauksista.

Edit: ei taida olla mitään low power modea tossa. Ehkä pitää hommata parempi varavirtalähde tai kyhätä noista ylimääräsistä akuista jokin vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvakkeiden/symboleiden tulkinta. Löytyykö mistään sivustoa, jossa olisi eri kuvakkeiden/symbolien tarkoitukset selitettynä lyhyesti ja ytimekkäästi?
 
Kuvakkeiden/symboleiden tulkinta. Löytyykö mistään sivustoa, jossa olisi eri kuvakkeiden/symbolien tarkoitukset selitettynä lyhyesti ja ytimekkäästi?
Aika laaja kysymys, noita symboleita kun on varmaan miljoonia. Joistakin tietyistä aihepiireistä löytyy kyllä melko kattaviakin nettisivuja, esimerkiksi auton mittaristovalosymbolit, pesuohjesymbolit, liikennemerkit, kierrätyssymbolit jne mutta tuskin noita yhdestä paikasta kaikkia löytyy.
 
Voiko vanhempaan tablettitietokoneeseen:

2014
Samsung Galaxy Tab S



laittaa minkäänlaista uutta käyttistä tai jotain millä sen vois vaikka lapsille jalostaa netflix/youtube käyttöön.

Olen koittanut alustaa vehjettä mutta toimii todella takkuisesti eikä oikein suostu softiakaan pyörittämään enää. Akun kesto tässä laitteessa on edelleen tosi hyvä ja muutenkin oli aikansa "lippulaivamalli" joten mielellään vielä säilyttäisi talossa.
 
Aika laaja kysymys, noita symboleita kun on varmaan miljoonia. Joistakin tietyistä aihepiireistä löytyy kyllä melko kattaviakin nettisivuja, esimerkiksi auton mittaristovalosymbolit, pesuohjesymbolit, liikennemerkit, kierrätyssymbolit jne mutta tuskin noita yhdestä paikasta kaikkia löytyy.
Tämä on aika laaja kysymys loppuunsa. Nämä miljoonat eri symbolit kun saisi listattua yhdelle sivustolle omiin kategorioihin, josta sitten voisi esim. kuvakkeen perusteella etsiä tarkoitusta.
ChatGPT toimii todella hyvin. Otat kuvan symbolista niin se kertoo mikä se on.
Varmaan pitää tämän toimivuutta verrata Googlen kuvahakuun joku päivä.
 
Tämä on aika laaja kysymys loppuunsa. Nämä miljoonat eri symbolit kun saisi listattua yhdelle sivustolle omiin kategorioihin, josta sitten voisi esim. kuvakkeen perusteella etsiä tarkoitusta.

Varmaan pitää tämän toimivuutta verrata Googlen kuvahakuun joku päivä.
Yhtenä päivänä löysin työhuoneesta tällaisen kummallisen esineen jolle kukaan ei keksinyt mitään käyttötarkoitusta. Huvikseni kokeilin ChatGPT:ltä kysyä niin vastaus tuli heti:
1739521151779.jpeg
 
Yhtenä päivänä löysin työhuoneesta tällaisen kummallisen esineen jolle kukaan ei keksinyt mitään käyttötarkoitusta. Huvikseni kokeilin ChatGPT:ltä kysyä niin vastaus tuli heti:
1739521151779.jpeg
Hitto, tuota pitääkin joskus kokeilla. Mulla on jossain laatikossa jotain ihme käikäleitä joista ei ole mitään hajua mitä ne ovat ja sen takia en ole viitsinyt heittää roskiinkaan jos joskus keksisi mitä ne on ja ovatko ne jotenkin tarpeellisia. Kunhan tulevat taas jossain laatikon pohjalla vastaan niin pitää testata.
 
Hmm, pankki lähetti kotiin kirjeen missä suositellaan kiinnityksen poistamista ok talostani. Tämä on siis joku vanha, edellisen omistajan tekemä kiinnitys. Talosta ei ole enää lainaa jäljellä ollenkaan. Tuli esitäytetty lomake kotiin. Tuli tuossa mieleen että onko mulle nyt mitään etua tälläisen poistamisesta?
Tai kannattaako tuota nyt yleensäkkään poistaa jos sellanen on, ei vaan ole käytetty.
 
Hmm, pankki lähetti kotiin kirjeen missä suositellaan kiinnityksen poistamista ok talostani. Tämä on siis joku vanha, edellisen omistajan tekemä kiinnitys. Talosta ei ole enää lainaa jäljellä ollenkaan. Tuli esitäytetty lomake kotiin. Tuli tuossa mieleen että onko mulle nyt mitään etua tälläisen poistamisesta?
Tai kannattaako tuota nyt yleensäkkään poistaa jos sellanen on, ei vaan ole käytetty.
Tän kysymyksen voisit laittaa esim jollekin lakipuolen keskusteluun. Mulla ei siis antaa sulle vastausta. Aikoinaan mulla oli jotain yrityskiinnityksiä. Niistä ei ollut mitään hyötyä minulle. Poistin kiinnitykset
 
Tuli hankittua tuollainen wehrlen vanha kaappi / seinäkello kun vanhasta aika jätti.
Vuonna - 18 kuulemma oli huollettu kellosepällä.
IMG_20250215_123308_144.jpg


Herra sanoi ettei ole käyttänyt sitä lyönti puolta ollenkaan kuulemma (eli ääni kuuluu kun tasatunnit).
Onkohan mitään hajua, kumpi näistä puolista mahtaa olla äänelle ja toinen koneistolle?
Oikeaa puolta hyvin pystyi kääntämään, mutta vasen oli jo maksimissa (ja onko myötä vai vastapäivään aina nämä?) . Eikä nyt ekalla tunnin testauksella mittee kuulunut.

Edit. Eli vasen väännettävä oli maksimissa, eikä lyö / pidä ääntä.

IMG_20250215_143104_303.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oikeaa puolta hyvin pystyi kääntämään, mutta vasen oli jo maksimissa (ja onko myötä vai vastapäivään aina nämä?) . Eikä nyt ekalla tunnin testauksella mittee kuulunut.

Edit. Eli vasen väännettävä oli maksimissa, eikä lyö / pidä ääntä.
Onkohan se vedetty liian kireälle, niin kellonlyönnit eivät toimi?
 
Ei ole varmaan mitään apua, mutta ChatGPT neuvoi näin.
Kaappikellon puolen tunnin äänen säätäminen riippuu kellon mallista ja lyöntimekanismista. Tässä on yleisimmät säätötavat:

1. Tarkista lyöntimekanismi
• Joissakin kaappikelloissa on vivut tai kytkimet kellotaulun tai koneiston sivulla.
• Näillä voi säätää lyöntien voimakkuutta tai poistaa puolen tunnin äänen kokonaan.

2. Säätö heilurikoneistosta
• Jos kellosi on heilurikello, sen takana tai sisällä voi olla pieni säätövipu tai -ruuvi.
• Joissakin kelloissa voi olla äänitangon asentoa säätävä ruuvi, jolla lyöntiäänen voimakkuutta voi muuttaa.

3. Siirtämällä vasaraa tai kieliä
• Monissa kaappikelloissa ääni syntyy metallivasaran osuessa äänitankoon tai kelloon.
• Voit säätää lyöntiääntä varovasti taivuttamalla vasaran varren asentoa (varovasti pihdeillä tai sormin).
• Varmista, että vasara osuu tankoon oikealla voimakkuudella – liian kova lyönti voi kuulostaa säröiseltä.

4. Mekanismin tahdistaminen
• Jos puolen tunnin ääni lyö väärään aikaan:

Siirrä minuuttiosoitinta varovasti eteen- tai taaksepäin, kunnes lyönti osuu oikeaan kohtaan.
Jotkut kellot voi myös tahdistaa käsin liikuttamalla lyöntimekanismin vipua.
 
Heitan ihan lonkalta etta uusi mekanismi voi olla niin halpa etta kannattaa suosiksesta vaihtaa.
 
Heitan ihan lonkalta etta uusi mekanismi voi olla niin halpa etta kannattaa suosiksesta vaihtaa.

Ei kait näissä niin halpaa ole mekanismit ? Kun saksalainen kone kyseessä.
Entistä hermleläistä kelloa en huoltanut, koska olisi tullut maksamaan yli 400€. Kuulemma olisi pitänyt käsin sorvailla uusia osia ja laakereita yms.. Joskus kuulemma oli vielä kohtuu hintainen se koko koneisto. Nykyään kallistunut paljon.

Vien maanantaina kellosepälle sen ja katson mitä tuumii asiasta.

Ei ole varmaan mitään apua, mutta ChatGPT neuvoi näin.

Katsoin nämä, enkä löytänyt tälläsiä vipuja tai muutakaan.
 
Vien maanantaina kellosepälle sen ja katson mitä tuumii asiasta.
Kysy piruuttasi uuden vastaavan koneiston hinta. Mulla ei mitana faktaa ole mutta sellainen huono muistikuva etta kaappikellon koneistot ovat yllavan halpoja jos haluaa oman kaappikellon tehda. Tyyliin 100-200 sai laadukkaan koneiston siina miss kiinalainen maksoi 50 euroa. mutta nama ovat luokkaa 20 vuotta vanhoja juttuja.
 
Samaa mieltä, apteekista löytyy kohtuuhintaisia mutta oikein näyttäviä kuumemittareita.

Aikanaan itselläni oli joku jostain Honkkarista, Tarjoustalosta tai vastaavasta ostettu kuumemittari mutta se tuntui välillä näyttävän mitä sattuu. Jos mittasi vaikka 3 kertaa peräjälkeen niin yksi mittaus saattoi heittää puolikin astetta muista. Normaalisti ei tullut kyllä mitattua kuin kerran mutta tuolla mittarilla piti aina mitata kahdesti ja jos tulos heitti kovin paljon niin kolmannella mittauksella pystyi veikkaamaan mikä on oikea tulos.

Toinen mittari oli jo apteekista, siinä oli kyllä kiva feature että näytti edellisen mittaustuloksen kun sen laittoi päälle mutta virtanappi oli mittarin päässä ja melko herkkä joten joka toinen kerta mittaria kainalosta pois ottaessa vahingossa painoi sitä nappia ja mittari sammui ennenkuin kerkisi lukemaa katsomaan. Siksi siinä varmaan olikin se edellisen mittauksen näyttö :D Tuohon kyllästyneenä ostin sitten sellaisen mallin missä virtanappi on sellainen jota ei ihan vahingossa paina, se on nyt varmaan ainakin 10v ollut ja edelleen toimii, tosin nyt alkaa paristo hiipumaan niin itsekin pitäisi uusi kuumemittari ostaa, kunhan nyt vaan muistaisi seuraavalla apteekkireissulla...
 
Samaa mieltä, apteekista löytyy kohtuuhintaisia mutta oikein näyttäviä kuumemittareita.

Aikanaan itselläni oli joku jostain Honkkarista, Tarjoustalosta tai vastaavasta ostettu kuumemittari mutta se tuntui välillä näyttävän mitä sattuu. Jos mittasi vaikka 3 kertaa peräjälkeen niin yksi mittaus saattoi heittää puolikin astetta muista. Normaalisti ei tullut kyllä mitattua kuin kerran mutta tuolla mittarilla piti aina mitata kahdesti ja jos tulos heitti kovin paljon niin kolmannella mittauksella pystyi veikkaamaan mikä on oikea tulos.

Toinen mittari oli jo apteekista, siinä oli kyllä kiva feature että näytti edellisen mittaustuloksen kun sen laittoi päälle mutta virtanappi oli mittarin päässä ja melko herkkä joten joka toinen kerta mittaria kainalosta pois ottaessa vahingossa painoi sitä nappia ja mittari sammui ennenkuin kerkisi lukemaa katsomaan. Siksi siinä varmaan olikin se edellisen mittauksen näyttö :D Tuohon kyllästyneenä ostin sitten sellaisen mallin missä virtanappi on sellainen jota ei ihan vahingossa paina, se on nyt varmaan ainakin 10v ollut ja edelleen toimii, tosin nyt alkaa paristo hiipumaan niin itsekin pitäisi uusi kuumemittari ostaa, kunhan nyt vaan muistaisi seuraavalla apteekkireissulla...
Kai noissakin vaihettava paristo on ettei uutta mittaria tarvee ostaa?
 
Kai noissakin vaihettava paristo on ettei uutta mittaria tarvee ostaa?
Olisi tuossa varmaan vaihdettava paristo, ainakin joku sen näköinen sauma mittarissa näkyy mutta itse mittari on jo sen verran elämää nähnyt, kellastunut ja naarmuuntunut niin ajattelin suosiolla vaihtaa uuteen. Voi olla että tuo murenisi käsiin kun lähtisi kampeamaan mittaria auki. Joskus kokeilin tuota ihan sormivoimin kiskoa mutta ei auennut joten luultavasti jos tuo aukeaisi niin muovi lohkeaisi tai sitten työkalun käytöstä jäisi joku terävä kulma muovin laitaan. Siinä mainitsemassani aikaisemmassa mallissa jossa oli se hölmö virtanappi päässä, oli kyljessä ruuvilla avattava luukku paristolle joten siihen ainakin olisi voinut vaihtaa pariston.

Muutenkin kun joku edullinen kuumemittarimalli maksaa hädintuskin enemmän kuin joku erikoisempi paristo niin en näe yli 10v vanhan mittarin pariston vaihtamisessa enää paljoa järkeä.
 
Olisi tuossa varmaan vaihdettava paristo, ainakin joku sen näköinen sauma mittarissa näkyy mutta itse mittari on jo sen verran elämää nähnyt, kellastunut ja naarmuuntunut niin ajattelin suosiolla vaihtaa uuteen. Voi olla että tuo murenisi käsiin kun lähtisi kampeamaan mittaria auki. Joskus kokeilin tuota ihan sormivoimin kiskoa mutta ei auennut joten luultavasti jos tuo aukeaisi niin muovi lohkeaisi tai sitten työkalun käytöstä jäisi joku terävä kulma muovin laitaan. Siinä mainitsemassani aikaisemmassa mallissa jossa oli se hölmö virtanappi päässä, oli kyljessä ruuvilla avattava luukku paristolle joten siihen ainakin olisi voinut vaihtaa pariston.

Muutenkin kun joku edullinen kuumemittarimalli maksaa hädintuskin enemmän kuin joku erikoisempi paristo niin en näe yli 10v vanhan mittarin pariston vaihtamisessa enää paljoa järkeä.
Meillä näköjään on mittarin perässä sininen korkki, jonka nyppäämällä pääsee vaihtamaan uuden pariston. Lähti sormilla vetämällä, mutta kitkaa oli, koska vesitiiviyden nimissä on laitettu urassa näkyvä läpinäkyvä tiivisterengas. Uusi LR41 maksaa IKH:ssa 1,00 €/kpl.

Tämä on luultavasti apteekista ostettu.

Screenshot_2025-02-16-00-29-54-87_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-02-16-00-30-06-83_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 194
Viestejä
4 815 821
Jäsenet
78 076
Uusin jäsen
Laura90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom