EaseUS maksaa jos haluaa muuntaa. Mulla ei nyt just ole varmuuskopioita omasta koneesta tai kuvista kunnolla missään, en ole nyt ehtinyt laittamaan niitä. Pitäisi myös ostaa se joku ulkoinen tallennustila ja tilaus johonkin melko edulliseen tallennuspaikkaan.Ainakin nämä kaks väittää et ne osaa muuntaa MBR -> GPT, ilman data hävikkiä (en ole testannut):
Oon itse tuon tehnyt joskus ihan Windowssin työkaluilla, mut nyt kun googlasin, niin ohje kertoo et kaikki data menetetään
- EaseUS Partition Master - Free Partition Manager to Manage Disk Partitions in Windows
- Complete Partition Manager for Windows 11/10/8/7 PCs | AOMEI Partition Assistant Professional (DEMO versio)
...
Paras tietenki ois, jos voisit siirtä datan pois muunneltavalta levyltä ulkoiselle levylle (BACKUPIT, missä ne muuten on?) -> muuntaa MBR to GPT -> datan palautus levylle ja sen jälkeen sama homma.
En saanut viestistäsi selvää, et voiko toisen levyn datan pyyhkästä pois, vai pitääkö molemmat säilyttää? Jos toisen levyn datan voi siirtää toiselle tyhjennetylle asemalle, niin ongelma on ratkaistu. Teet vain tiedosto-tason varmuuskopion sen levyn datasta, jonka haluat säilyttää. Sellaisia ohjelmia löytyy pilvinpimein.
Sen vanhemman levyn meinasin tyhjentää. Levyn kloonauksessahan siirtyi myös formaatti MBR vanhalta.