Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niiden turvallisuus perustuu siihen että sähkö on muovieristeen takana. Periaatteessa todella vaaralliset, käytännössä.. No onhan noita ollut jo yli 100 vuoden ajan käytössä, huomattaavsti turvallisemmat kuin oikeat kynttilät, jotka ne korvasi.Onkos vanhat kuusenvalot joissa ei muuntajaa mitenkä turvalliset? Siis ne jotka sammutetaan pyörittämällä polttimosta...
Ja eriste voi vaurioitua, kun niitä kymmeniä vuosia vanhoja umpisolmussa olevia kuusen valoja taivutellaan niiden selvittämiseksi.Niiden turvallisuus perustuu siihen että sähkö on muovieristeen takana. Periaatteessa todella vaaralliset, käytännössä.. No onhan noita ollut jo yli 100 vuoden ajan käytössä, huomattaavsti turvallisemmat kuin oikeat kynttilät, jotka ne korvasi.
Jos täksi jouluksi joku olisi ensimmäistä kertaa keksinyt tuoda markkinoille joulukuusen valot jossa on vaan useampi lamppu sarjassa suoraan verkkojännitteessä, niin ei mitään mahdollisuutta olisi saada niitä myyntiin.
Joo, jos ne ei ole ehjät, ei pidä käyttää.Ja eriste voi vaurioitua, kun niitä kymmeniä vuosia vanhoja umpisolmussa olevia kuusen valoja taivutellaan niiden selvittämiseksi.
Onkos vanhat kuusenvalot joissa ei muuntajaa mitenkä turvalliset? Siis ne jotka sammutetaan pyörittämällä polttimosta...
Siitä siis tiesin, että perimätiedon mukaan alunperinkin ko. huoneiston sähköistykseen on käytetty kierrätyskaappia tai vähintäänkin new old stockkia jonkun sähköfirman laarin pohjalta, ja vanhanaikaiselta se näyttää 80-luvun asennukseksi. Nyt paikan päällä asiaa ratsattuani kyseessä on Sähkövaruste Oy EPS 07.09. Ihan saatanan ruma peltilaatikko. Keskus on jo valmiiksi pinta-asennettuna ja saa ollakin.Mistä sen tiedät että on mooseksen aikainen kaappi? Se että siellä on tulppasulakkeet ei tarkoita välttämättä että se olisi jotenkin hirmuisen vanha, ja jos se on normaaleilla dinkiskoilla, niin varsinkin jokin upotettava keskus on paljon fiksumpi uusia vain kalusteiltaan, kuin alkaa rakentamaan siihen pintakeskusta tilalle.
E: nuo tuollahan tuo oli että on 80-luvulta.. no vaikea sanoa mitä siellä sitten oikeasti on, se että ne kannet on erilaisia keskenään ei oikein vielä tarkoita mitään.
Vaikka tulppasulakekeskus olisi DIN-kiskoilla, niin eihän se tarkoita, että valmiin tyyppikeskuksen rakennetta saa lähteä olennaisesti muuttamaan. Se on tyyppihyväksytty niillä kalusteilla, millä se on tehtaalla kalustettu eli tässä tapauksessa niillä din-kiinnitteisillä tulppasulakepesillä ja esimerkiksi jäähtyvyysasiat voi tulla kyseeseen, jos keskuksen kaikki kalusteet lähdetään uusimaan esimerkiksi johdonsuojakatkaisimiksi ja vikavirtasuojakytkimiksi ja keskukselle pitäisi hakea silloin uusi tyyppihyväksyntä, ja jokainen voi kuvitella minkälainen prosessi se on (=käytännössä mahdoton). Kyllä se ainoa oikea tapa olisi uusia se koko keskus nykyaikaiseksi ja kyllähän niitäkin saa uppoasenteisina.Mistä sen tiedät että on mooseksen aikainen kaappi? Se että siellä on tulppasulakkeet ei tarkoita välttämättä että se olisi jotenkin hirmuisen vanha, ja jos se on normaaleilla dinkiskoilla, niin varsinkin jokin upotettava keskus on paljon fiksumpi uusia vain kalusteiltaan, kuin alkaa rakentamaan siihen pintakeskusta tilalle.
E: nuo tuollahan tuo oli että on 80-luvulta.. no vaikea sanoa mitä siellä sitten oikeasti on, se että ne kannet on erilaisia keskenään ei oikein vielä tarkoita mitään.
Valokatkaisijan siirto seinän toiselle puolelle?
Miten onnistuu valokatkaisijan siirto gyproc seinän toiselle puolelle samaan kohtaan?
Ymmärrän perusteet että rasiaterällä reiät ja rasia paikalleen ja johdot kiinni.
Miten tuollainen rasiapohja on kiinni, tai missä, ei taida pysyä pelkässä gyprocissa?
Eli onnistuuko mahdollisesti noista rasiarei´istä vai pitäneekö purkaa seinää enemmänkin?
öööh... ei.Vaikka tulppasulakekeskus olisi DIN-kiskoilla, niin eihän se tarkoita, että valmiin tyyppikeskuksen rakennetta saa lähteä olennaisesti muuttamaan. Se on tyyppihyväksytty niillä kalusteilla, millä se on tehtaalla kalustettu eli tässä tapauksessa niillä din-kiinnitteisillä tulppasulakepesillä ja esimerkiksi jäähtyvyysasiat voi tulla kyseeseen, jos keskuksen kaikki kalusteet lähdetään uusimaan esimerkiksi johdonsuojakatkaisimiksi ja vikavirtasuojakytkimiksi ja keskukselle pitäisi hakea silloin uusi tyyppihyväksyntä, ja jokainen voi kuvitella minkälainen prosessi se on (=käytännössä mahdoton). Kyllä se ainoa oikea tapa olisi uusia se koko keskus nykyaikaiseksi ja kyllähän niitäkin saa uppoasenteisina.
öööh... ei.
Onhan se tietysti mahdollista että joskus on tosiaan ollut "tyyppihyväksyttyjä keskuksia", kyllähän tähän maahan kaikkea mahtuu, mutta ei tuollaisia onneksi enää ole. Kaupasta saa valmiiksi koottuja vakiokeskuksia, mutta ei niitä hyväksytetä missään, ja niitä myös saa ihan vapaasti muokata tarpeeseen sopivaksi. Tai koota sen keskuksen kokonaan itse, jos se tuntuu paremmalta ratkaisulta. Sen tyypppihyväksyttäminen kyllä lienee tosiaan käytännössä mahdoton prosessi.
Tietysti keskuksen voi uusia uppoasenteisenakin, mutta käytännössä se on sen verran työlästä (eli kallista) että ensisijainen vaihtoehto on vanhan päälle asennettava pintakeskus, tai jos se ei käy tilan tai esteettisyyden takia, niin vanhan keskuksen uudelleen kalustus. Luonnollisesti se vanha keskus pitää täyttää normit uudelleen kalustettunakin, mutta se jää sen suunnittelijan vastuulle.
Miten vaan, mutta ainakin järki (jota sähköhommissa on myös hyvä käyttää standardien lisäksi) sanoo, ettei alunperin tulppasulakkeille valmistettuun ja niillä kalustettuun keskukseen saisi tuosta noin vain lähteä tumppaamaan 2-3-kertaista määrää johdonsuojakatkaisimia ja vikavirtasuojia. Vaikea nähdä myös kuka sähkäri suostuisi lähteä tuollaista muutosta toteuttamaan, kun se joka tapauksessa vaatii ensin keskuksen purkamisen alkutekijöihinsä, niin että käytännössä runko jää jäljelle, ja sitten lähteä rakentamaan uudelleen sitä kaluste kerrallaan. Kun joka ikinen johto sieltä joudutaan joka tapauksessa irrottamaan ja merkitsemään, niin eipä tuossa ainakaan vähemmällä työllä selviä kuin, että uusisi koko keskuksen valmiiksi kalustetuksi nykyaikaiseksi keskukseksi, oli se nyt sitten pinta tai uppo.öööh... ei.
Onhan se tietysti mahdollista että joskus on tosiaan ollut "tyyppihyväksyttyjä keskuksia", kyllähän tähän maahan kaikkea mahtuu, mutta ei tuollaisia onneksi enää ole. Kaupasta saa valmiiksi koottuja vakiokeskuksia, mutta ei niitä hyväksytetä missään, ja niitä myös saa ihan vapaasti muokata tarpeeseen sopivaksi. Tai koota sen keskuksen kokonaan itse, jos se tuntuu paremmalta ratkaisulta. Sen tyypppihyväksyttäminen kyllä lienee tosiaan käytännössä mahdoton prosessi.
Tietysti keskuksen voi uusia uppoasenteisenakin, mutta käytännössä se on sen verran työlästä (eli kallista) että ensisijainen vaihtoehto on vanhan päälle asennettava pintakeskus, tai jos se ei käy tilan tai esteettisyyden takia, niin vanhan keskuksen uudelleen kalustus. Luonnollisesti se vanha keskus pitää täyttää normit uudelleen kalustettunakin, mutta se jää sen suunnittelijan vastuulle.
Ko. sähkölinjan omistajalle.Mikä on oikea paikka ilmoittaa sähkölinjasta, joka on asennettu niin matalalle, että siitä ylettäisi hyppäämällä ottamaan kiinni?
Ko. sähkölinjan omistajalle.
Mikä on oikea paikka ilmoittaa sähkölinjasta, joka on asennettu niin matalalle, että siitä ylettäisi hyppäämällä ottamaan kiinni? Tai koska ko. linja on ladulla, niin ylettää helposti mukavasti sähköä johtavalla hiilikuitusauvalla huitomaan linjaan. Näyttäisihän nuo piuhat olevan eristettyjä, mutta onkohan siltikään asiallinen asennus... Tämä temppu on onnistunut siten, että pururadalle / hiihtoladulle on asennettu uudet valot ilmajohtimilla, yksi sähkötolppa on mäen päällä ja toinen tolppa mäen alla ja johtimet varsin löysällä eli roikkuvat vielä, niin näinhän siinä sitten käy.
Valaisinpylväisiin tuskin asennetaan sähkölinjaa, joten jotenkin luin tuon valaisinlinjan korjaamisen erillisenä asiana. Kunta tai urheilukeskuksen toiminnan pyörittäjä (jos ei olla kunnan pururadalla) tosiaan oikea taho noissa valaisinlinjoissa.Pururatojen valaistukset ovat yleensä kunnan ulkoaluehoito tms., alaisuudessa joten sinne ilmoittaisin.
Mikä on oikea paikka ilmoittaa sähkölinjasta, joka on asennettu niin matalalle, että siitä ylettäisi hyppäämällä ottamaan kiinni?
Toinen kyssäri; riittääkö "tavan sähkömiehellä" valtuudet pistää kodin sähköpääkeskusta uuteen uskoon, vai tarvitaanko sähköinssi tms. suunnittelemaan työ ensin (mitään papaereita nykyisistä kytkennöistä sähkötaulun osalta ei ole)? Ajattelin, että seuraavan kerran kun pitää sähkärin jotain täällä ropata, niin josko asennuttaisi vikavirtasuojia pinon. Haluaisin jakaa kodin sähköt muutaman eri vikiksen taakse "vyöhykkeittäin", esim. yläkerta + yläkerran lämmitys, märkätilat ja khh + niiden lämmitys, muut tilat + niiden lämmitys, sekä ulkopistorasiat + ulkorakennukset. Vain yksi vvsk on taulussa tällä hetkellä märkätiloja + ulkorakennuksia varten, joten joutuisi varmaan ihan huolella vetämään johtimia uusiksi sähkötaulusta, lisäksi tilaa ei taulussa ole enää hirveästi, joutuisi ehkä vähän järkevöittämään nykyisten kalusteiden sijainteja.
Miten vaan, mutta ainakin järki (jota sähköhommissa on myös hyvä käyttää standardien lisäksi) sanoo, ettei alunperin tulppasulakkeille valmistettuun ja niillä kalustettuun keskukseen saisi tuosta noin vain lähteä tumppaamaan 2-3-kertaista määrää johdonsuojakatkaisimia ja vikavirtasuojia. Vaikea nähdä myös kuka sähkäri suostuisi lähteä tuollaista muutosta toteuttamaan, kun se joka tapauksessa vaatii ensin keskuksen purkamisen alkutekijöihinsä, niin että käytännössä runko jää jäljelle, ja sitten lähteä rakentamaan uudelleen sitä kaluste kerrallaan. Kun joka ikinen johto sieltä joudutaan joka tapauksessa irrottamaan ja merkitsemään, niin eipä tuossa ainakaan vähemmällä työllä selviä kuin, että uusisi koko keskuksen valmiiksi kalustetuksi nykyaikaiseksi keskukseksi, oli se nyt sitten pinta tai uppo.
Ja olkoon "tyyppihyväksyntä", nyt sitten vaikka se "vaatimustenmukaisuusvakuutus", jota tuollainen tulppasulakekeskuksesta johdonsuojakatkaisinkeskukseksi muutettu nyt ei taatusti kyllä enää täyttäisi.
EDIT: En nyt löytänyt tähän mitään varmistavaa faktaa, mutta muistelen, että ainakin joskus edes keskusvalmistusta, eli sähkökeskuksen kasaamista tyhjästä kotelosta ja kotelon sisään tulevista keskuskomponenteista, ei saanut tehdä kuka tahansa, joka sähkölaitteita muuten sai kasata, eikä edes sähköpätevyydet omaava sähköasentaja ja keskukselle pitää olla se mainittu vaatimustenmukaisuustodistus ja tuotevastuuvakuutus, joten aika vaikea nähdä, että sellaisia pystyy kukaan antamaan vanhasta tulppasulakekeskuksesta puukotetulle johdonsuojakatkaisin-keskukselle.
Nuo vanhat kerrostaloasuntojen tulppakeskukset ovat yleensä juuri niitä malleja, joissa ei ole din-kiskoa, vaan varokepesät on suoraan siellä keskuksen pohjassa kiinni, eikä edes kantta saa auki ruuvaamatta kaikkia sulakkeita irti. Kerrostalossa kun tehdään sähkösaneeraus niin tilalle ruuvataan juurikin se aukon peittävä pintakeskus, eikä edes harkita mitään vanhan keskuksen modaamista, vaikka se sattuisikin olemaan niillä DIN-mallin varokepesillä.Esimerkkinä vaikka kerrostaloasunnon eteisessä betoniseinään "ei katorajaan" upotettu ryhmis, jos siihen laittaa pintakeskuksen tilalle, niin se rajoittaa joko oven käyttöä, tai siihen törmäillään. Tollaisen keskuksen modaaminen ei ole mitenkään ihmeellinen homma, eikä se ryhmien määrä yleensä myöskään kasva ainakaan merkittävästi. Jos tuohon laittaa uuden uppokeskuksen tilalle, niin jos nyt ei käy aivan mieletön munkki ja jostain löytyy suoraan sopivan kokoinen tilalle, niin sen betoniseinän avaaminen isompaa kaappia varten on ihan helvetillinen duuni, johon ei lähdetä kuin vasta viimeisenä keinona.
Tietysti tuo pintakeskus on se lähtökohta, mutta jos siihen ei pintakeskusta mahdu, niin kyllä se ensin tutkitaan saako sen vanhan kotelon jotenkin hyödynnettyä. Niitä keskuksia on asennettu esim niin että asunnon sisäovi ei mahdu aukeamaan jos siihen tulee 10cm paksu sähkökaappi. Jos joka asunto olisi noin, niin silloin tilattaisiin uudet keskukset sen vanhan keskuksen upotuskotelon mitoilla, mutta jos siellä vaan joku satunnainen asunto, niin sähkärit sen kaapin modaa.Nuo vanhat kerrostaloasuntojen tulppakeskukset ovat yleensä juuri niitä malleja, joissa ei ole din-kiskoa, vaan varokepesät on suoraan siellä keskuksen pohjassa kiinni, eikä edes kantta saa auki ruuvaamatta kaikkia sulakkeita irti. Kerrostalossa kun tehdään sähkösaneeraus niin tilalle ruuvataan juurikin se aukon peittävä pintakeskus, eikä edes harkita mitään vanhan keskuksen modaamista, vaikka se sattuisikin olemaan niillä DIN-mallin varokepesillä.
Kysymys matalajännite/heikkovirtajohdon jatkamisesta ulkona. Lämmitysjärjestelmän ulkolämpöanturi (vastusanturi, luokkaa 100kOhm) on vähän huonossa paikassa. Kaapelin läpivienti sisälle on tiivistetty enkä haluaisi vetää uutta kaapelia. Voiko tulla ongelmia kaapelin jatkamisesta? Ensisijaisesti vetäisin kutistesukat kummankin johtimen tinauksen päälle ja lisäksi ulkokaapelin päälle. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin laittaa jakorasia liitospaikkaan. Riittääkö kutistesukat tai pitäiskö laittaa jakorasia?
Ilmankostutin on oikeastaan ainoa joka tehoaa staattiseen sähköön.enpä tiedä onko oikia paikka mutta..
Verstaan imuri kerää helkutisti staattista sähköä, kun käytän sitä puruimurina + verstaan siivoamiseen (letkussa pysyy puutikutkin pystyssä jopa..). Melkein kokoajan saa säpsähdellä kun koskee johonkin.. olisiko siihen jotain konstia, että saisi loppumaan? Tuosta metallipöntöstä ketjulla lattialle kokeilin, ja tuosta letkusta rautalangalla lattiaan.. mutta ei vaikutusta. (mitä tuli itellä mielee äkkiä kokeilla).
Ei ole maadoitettua versiota tuo johto imurista pistorasialle.
![]()
Ilmankostutin on oikeastaan ainoa joka tehoaa staattiseen sähköön.
enpä tiedä onko oikia paikka mutta..
Verstaan imuri kerää helkutisti staattista sähköä, kun käytän sitä puruimurina + verstaan siivoamiseen (letkussa pysyy puutikutkin pystyssä jopa..). Melkein kokoajan saa säpsähdellä kun koskee johonkin.. olisiko siihen jotain konstia, että saisi loppumaan? Tuosta metallipöntöstä ketjulla lattialle kokeilin, ja tuosta letkusta rautalangalla lattiaan.. mutta ei vaikutusta. (mitä tuli itellä mielee äkkiä kokeilla).
Ei ole maadoitettua versiota tuo johto imurista pistorasialle.
![]()
Maadoitat tuon imurin rungon erikseen ja hommaat antistaattisen letkun ja homma toimii.
Jos löytyy esim. pätkä kaapelia, niin voit kokeilla, että imurin metallirungon ja taustalla näkyvän vesikiertopatterin maalaamattoman metalliosaan, saattaa jopa toimia. Jos pelkästään toi jo auttaa ja toimii, niin sitten vaan katsomaan paikkaa mihin ja miten imurin runkoon saa pätkä kaapelia kiinni, toisen pään saa vaikka klemmarilla tuohon termostaatin viereen kiinni. Tuohon imurin runkoon voit vaikka porata pienen reiän, esim. 4-6mm ja laitat "maadoitus"pultin siihen, tarvittaessa tiivistät läpiviennin ja siihen sitten rengasabikolla kaapeli kiinni.Mitenkä järkevin mahtas olla? Tuosta säiliöstä tullut laitettua kettingillä maahan, mutta ei sillä vaikutusta. Moottori onkin sitten tuon muovikuoren alla piilossa.
Pitääpä tutkia löytyskö kohtuu hintaa antistaattista letkua (ettei maksa uuden imurin verran).. ja sopivan kokosta![]()
Jos löytyy esim. pätkä kaapelia, niin voit kokeilla, että imurin metallirungon ja taustalla näkyvän vesikiertopatterin maalaamattoman metalliosaan, saattaa jopa toimia. Jos pelkästään toi jo auttaa ja toimii, niin sitten vaan katsomaan paikkaa mihin ja miten imurin runkoon saa pätkä kaapelia kiinni, toisen pään saa vaikka klemmarilla tuohon termostaatin viereen kiinni. Tuohon imurin runkoon voit vaikka porata pienen reiän, esim. 4-6mm ja laitat "maadoitus"pultin siihen, tarvittaessa tiivistät läpiviennin ja siihen sitten rengasabikolla kaapeli kiinni.
Kalliimmat on lsd-akkuja eli low self discharge. Akkujen lataus säilyy pitkään noissa ja ovat ostettaessa jo valmiiksi ladatut. Ikeasta kannattaa ostaa niitä valkoisia jos lähellä.Vartalla on kahdentyyppisiä AA-akkuparistoja: "Value" ja "Power". Molemmat ovat NiMH ja kapasiteetti 2100 mAh.
"Power" on hinnaltaan lähes kaksinkertainen, mikä on kumma sillä speksit ovat periaatteessa samat. Mainosmiesten kikkailua vai onko noissa oikeasti jotain hintaeron selittävää merkityksellistä eroa?
Value:
![]()
VARTA Value AA 2100 mAh ladattava akkuparisto 4 kpl | Motonet Oy
VARTA AA 2100 mAh -ladattavat NiMH-akkuparistot erinomaisella hinta-laatu-suhteella! Satoja latauskertoja ilman muistivaikutusta, soveltuu kaikkiin...www.motonet.fi
Power:
![]()
VARTA Recharge Accu Power AA 2100mAh akkuparisto, 4 kpl | Motonet Oy
VARTA Recharge Accu Power -tuotesarja pitkäkestoisella energialla kaikkiin peruslaitteisiin. Ladattuina nämä NiMH-akkuparistot säilyttävät 75 % tehostaan 12...www.motonet.fi
Vartalla on kahdentyyppisiä AA-akkuparistoja: "Value" ja "Power". Molemmat ovat NiMH ja kapasiteetti 2100 mAh.
"Power" on hinnaltaan lähes kaksinkertainen, mikä on kumma sillä speksit ovat periaatteessa samat. Mainosmiesten kikkailua vai onko noissa oikeasti jotain hintaeron selittävää merkityksellistä eroa?
Value:
![]()
VARTA Value AA 2100 mAh ladattava akkuparisto 4 kpl | Motonet Oy
VARTA AA 2100 mAh -ladattavat NiMH-akkuparistot erinomaisella hinta-laatu-suhteella! Satoja latauskertoja ilman muistivaikutusta, soveltuu kaikkiin...www.motonet.fi
Power:
![]()
VARTA Recharge Accu Power AA 2100mAh akkuparisto, 4 kpl | Motonet Oy
VARTA Recharge Accu Power -tuotesarja pitkäkestoisella energialla kaikkiin peruslaitteisiin. Ladattuina nämä NiMH-akkuparistot säilyttävät 75 % tehostaan 12...www.motonet.fi
Vaikkei nyt sinun ongelmaasi suoraan ratkaisekaan, niin monella muulla saattaisi vähän vastaavaan paikkaan riittää ihan tällainen schuko-euro-haaroitinkin: Legrand 4 in 1 haaroitin | Motonet Oy. Etenkin uppoasennettujen pistorasioiden kanssa nuo ovat ihan käteviä lykätä jonnekin hyllyn taakse yms, jonne rasiat kumminkin jäävät.Ai joo, on mulla kysymyskin. Onko olemassa käytännöllisiä litteitä pintaan asennettavia pistorasioita 2,5 A "europistotulpalle"? Lähinnä ajattelen sellaista, jossa pistorasia sojottaa kalusteen reunasta seinää pitkin. Pitäisi lisätä olemassa jo olevaan pistorasia- ja valaisinryhmään yksi rasia, ja siihen ei tarvitsisi muunlaisia pistotulppia sopia, koska siinä nurkassa on vain kevyttä elektroniikkaa. Tällaista ratkaisua mietin siis siksi, että kyseessä on ilman keviä pintakaapeloitu ryhmä vanhassa asunnossa, johtohelvetti telkkaritelineen takana ja ympäristössä saisi pysyä minimissään ja seinä on sellaista mallia, että minkään upottaminen ei houkuttele. Jos ja kun moista tuotetta ei ole, niin siihenhän toki laitetaan tavallinen 0-luokan pistorasia.
Tarkoitan siis tuotetta, joka näyttäisi vähän tältä. Tai siis tämän tuotteen alapuoliskolta.
![]()
Pistorasia 1-osainen + 2x europistorasia UPJ 2X valkoinen Exxact
Keskiölevyllinen 3-osainen kombipistorasia peitelevyllä (1-pistorasia + 2x Europistorasia, 16A + 2x2,5 A). Pistorasia c/c 60 mm uppokojerasia-asennuksiin. Exxact-sähkökalustesarja on teknisesti edistyksellinen ja tyylikäs tuotevalikoima sähkö-ja sisustustarpeisiin.www.taloon.com
Tämähän ei tietenkään käy kahdestakin ilmeisestä syystä, ja on vain viitteenä sille minkä näköistä tarkoitan. Ja jos ei ole niin miksi ei? Moni muukin tarttis just samanlaisen, ne ei vaan vielä tiedä sitä. Mulle rojaltit sitten prkl.
Mulla on vastaava ratkaisu, sillä erotuksella että euro-jatkojohto on kolmepaikkainen ja vaihdoin siihen pistotulpaksi vähän vastaavan litteän mallin mutta mulla ei ole siinä tuota irroituslenkuraakaan. Tuo irroituslenkki olisi kyllä ollut kiva ylellisyys, nykyistä pistotulppaa ei meinaa millään saada irti pistorasiasta kun ei meinaa saada kunnon otetta. Vinkkinä siis jos joku tuollaisen vastaavan menee tekemään.Joo eipä ole tuollaista kuvatun kaltaista kalustetta olemassa ja tuon Schneiderinkin valmistaminen on ainakin katkolla jos ei jo lopetettu tai näin ainakin käsitin taannoin tukkurin kanssa europistorasioista keskustellessani.
Itse olen toteuttanut medianurkkani sähkönsyötön neljä europlugia vetävällä jatkojohdolla johon vaihdoin pistokkeeksi tällaisen.
Ajattelin laittaa portaan sulatuksen päälle niin ajastin naksahtaa. No painoin toista ajastinta josta menisi autokatoksen rasiat päälle. no sekin vaan naksahtaa.
Purkasin ajastimet pois ja mittasin että jännitte tulee molempiin ok ja on mulla ihan eri piireissä että ei ole oikeastaan mitään tekemistä toisten kanssa.
Toteamus että molemmat rikki
Ajastin Elko Ne ovat tämmöisiä ajastimia. ikää on 10v että onko niillä tullut molemmilal tunnit täyteen ja 10v takuu rauennut.
Onko noi vaan tommoisia että ei kestä kuin 10v ja sitten hajoo vai mistä voi olla kysymys?
Merkkivalo välähtää ja jännitemittari reagoi ihan pikkuisen.Lähteekö ajastimen koskettimelta sähkö ulos?
Merkkivalo välähtää ja jännitemittari reagoi ihan pikkuisen.
vedin nyt porrassulatuksen karvat yhteen niin sai portaat lämpöiseksi. Otti noin 2.4Amp eli se piiri on kunnossa. noin 600W on lämmityskaapeli.