Kysymyksiä sähkömiehille

Minulla on työmatka-ajot 100km/päivässä ja avovaimolla on 15km/päivässä.
Pörssisähköoptimointia ei ole tällä hetkellä käytössä.

- Tätä mietin itsekkin, että tallilleen menevä 3x20A.
- Käytäntöhän sen sitten opettaa, miten tuo 3x16A riittänee tallissa.
- Tosiaan hybridin auton osto on ehkä mahdollista 3v päästä, kun emännän auto on vaihtokunnossa, mutta kun talousrakennuksen rakentaminen on nyt ajankohtaista, niin parempi ajatella etukäteen asioista
- 3x35A optio juurikin sitten kun on kaksi ladattavaa autoa.

Se 6mm² kaapeli mahdollistaa max 25A siihen nousuun. Tuollaisessa tapauksessa jossa se 35A pääsulake on kiikarissa, niin kyllä mä siihen sen 25A noususulakkeen asentaisin, vaikka se tässäkohtaa onkin saman kokoinen kuin pääsulake.

Käytännössä se tarve 35A pääpaukulle voi tulla jo yhden sähköauton kanssa, ainakin jos ei sijoita latausasemaan joka säätää lataustehoa kulutuksen mukaan lennossa.

Pääkeskukseseltä tallille menevä kaapeli MCMK pituus on n. 20metriä.

Tosiaan tämän takia on "hankalaa" kun ei vielä pariin vuoteen olen ajankohtainen tuo sähkö/hybridiauto, mutta ajatus oli 11kw 16A 3-vaiheisena tai ainakin vedettään molemille autoille oma syöttö 5x2,5MMj, en tiedä onko liioittelua, mutta mielestäni tässä kohtaa fiksua vetää molemille oma kaapelia?

Talossa meillä on 9kw kiuas ja tosiaan se on ainut mitä mietin, että kun tallissa hitsailen ja askartelin, että kestääkö samalla kiukaan käyttö, koska talli-illan jälkeen olisi mukava päästä saunaan.

Ihan loogista tuo on vetää tallin ryhmäkeskukselta kummallekin latausasemalle oma 5x2,5 syöttö, jos ajattelet sen kokonaisuutena, paljonko koko homman budjetti on, ja montako euroa tulisi säästöä siitä että se lähemmän latausaseman ja ryhmiksen välinen pätkä jätettäisiin vetämättä? Käytännössä jos ne olisi yhteisellä syötöllä, se autojen lataus pitäisi jotenkin toteuttaa niin että ne osaisivat jakaa keskenään sen max 11kW tehon. Tosin eipä niillä ole kuin 17kW muutenkaan sitä tehoa käytettävissään niillä erillisilläkään syötöillä, tuohon sen tehon rajoittaa se 5x6 syöttö.

Tuollaisessa suunnilleen normaalinkokoisessa modernissa OKT:ssa on n. 10kW sähkölämmitystehoa, eli tuon 9kW kiukaan kanssa siellä pitäisi jo muutenkin olla jonkintasoinen tehonrajoitus.

Bonus kysymys, kun päästiin vauhtiin.

Meinasin pinta-asennus ryhmäkeskuksen talliin, johon 1.3metrin korkeudeen lattiasta ison johtokourun, jonka vieren sitten ripottelen pistorasiat.
Samaan kouruun saisin paineilmanletkun nätisti menemään?

Ei ole mitään estettä miksei ilmapuktia voisi laittaa sinne sähkökouruun, jos metalliputki, niin se maadoitetaan. Käytännössä ne isommat sähkökourut ovat tosin joka tapauksessa osioituja.
 
Noin 10v. Helo merkkinen kiuas on lakannut toimimasta. Kiuasta ohjataan johdollisella kaukosäätimellä josta asetetaan haluttu aika/lämpötila. Viime keskiviikkona lopetellessani saunomista sammutin saunan ja sain lievän sähköiskun "kaukosäätimestä". Viikonloppuna yritin laittaa saunaa päälle niin kaikki oli pimeänä. Sulakkeet ok. Onkohan arvioita onko vain kaukosäädin rikki vai kenties koko kiuas? Tai muilla kokemuksia saman tyyppisistä vioista? Sähkömiehen kutsumiseksi menee joka tapauksessa.
 
Noin 10v. Helo merkkinen kiuas on lakannut toimimasta. Kiuasta ohjataan johdollisella kaukosäätimellä josta asetetaan haluttu aika/lämpötila. Viime keskiviikkona lopetellessani saunomista sammutin saunan ja sain lievän sähköiskun "kaukosäätimestä". Viikonloppuna yritin laittaa saunaa päälle niin kaikki oli pimeänä. Sulakkeet ok. Onkohan arvioita onko vain kaukosäädin rikki vai kenties koko kiuas? Tai muilla kokemuksia saman tyyppisistä vioista? Sähkömiehen kutsumiseksi menee joka tapauksessa.

Veikkaus: Kauko-ohjain rikki. Pystyy mittaamaan onko vika väyläkortissa vai kauko-ohjaimessa. Yhden Helo midi ohjaimen oon vaihtanut. Sehän pitäis kai sijoittaa saunan ulkopuolelle, mutta tässä tapauksessa oli laitettu saunan puolelle. Jos se toi ohjain on, niin siitä ei kyllä kummosta sähköiskua pitäis saada, kun on pienjännitteellä toimiva.
 
Veikkaus: Kauko-ohjain rikki. Pystyy mittaamaan onko vika väyläkortissa vai kauko-ohjaimessa. Yhden Helo midi ohjaimen oon vaihtanut. Sehän pitäis kai sijoittaa saunan ulkopuolelle, mutta tässä tapauksessa oli laitettu saunan puolelle. Jos se toi ohjain on, niin siitä ei kyllä kummosta sähköiskua pitäis saada, kun on pienjännitteellä toimiva.

Tarkoitat varmaan pienoisjännitettä.
 
Minkäslaista termostaattia vanhojen Devireg 520:n tilalle? DeviReg Opti olisi yksi vaihtoehto, hintaa alle 60€/kpl. Sitten taas Amazonista saa samaan rahaan 4kpl setin jotain "no name" laitetta, jota on kyllä myös kehuttu. Viisi vanhaa termaria pitäisi vaihtaa uusiin. Sähkökeskuksella on vvsk, joka laajentaa valikoimaa paljon. No name kamppeiden pitäisi olla yhteensopivia Devin antureiden kanssa, joissakin toki tulee uudetkin anturit mukana, mutta kun ei tiedä miten hyvin putkitukset on tehty, niin aina helpompi kun ei tarvitse uutta survoa sisään.

Ajatuksia, kokemuksia?
 
Minkäslaista termostaattia vanhojen Devireg 520:n tilalle? DeviReg Opti olisi yksi vaihtoehto, hintaa alle 60€/kpl. Sitten taas Amazonista saa samaan rahaan 4kpl setin jotain "no name" laitetta, jota on kyllä myös kehuttu. Viisi vanhaa termaria pitäisi vaihtaa uusiin. Sähkökeskuksella on vvsk, joka laajentaa valikoimaa paljon. No name kamppeiden pitäisi olla yhteensopivia Devin antureiden kanssa, joissakin toki tulee uudetkin anturit mukana, mutta kun ei tiedä miten hyvin putkitukset on tehty, niin aina helpompi kun ei tarvitse uutta survoa sisään.

Ajatuksia, kokemuksia?


Näitä ei ole koskaan tarvinnut uusia takuuseen ja tuo hyväksyy lähes kaikki mahdolliset lattialämmitysanturit.


 
Näitä ei ole koskaan tarvinnut uusia takuuseen ja tuo hyväksyy lähes kaikki mahdolliset lattialämmitysanturit.


Laitoin pari kinkkiä tulemaan testimielessä pikku vessaan ja eteiseen. Pitää laittaa melkein isompiin huoneisiin tuommoinen Raychem.
 
Kotona tuulikaapissa kytkimen tilalla liiketunnistin joka jää aina naulakon takin alle eikä siten toimi.
Ostin plafondin jossa itsessään PIR tunnistin ja haluaisin nyt poistaa tuon turhan liiketunnistimen.
Tunnistimeen tulee vain 2 johtoa ruskea ja musta. (Kojerasiassa pohjalla kytkemättä kevi ja sininen.

Miten poistan tunnistimen?
Omasta mielestä yhdistämällä nuo ruskea ja musta johto wacolla mutta olenko nyt väärässä?

Toki voisin ottaa ihan sähkömiehenkin mutta jos se on noin yksinkertainen niin tekisin sen itse...
 

Liitteet

  • IMG_20210129_144608_Greatness.jpg
    IMG_20210129_144608_Greatness.jpg
    1,9 MB · Luettu: 120
Kotona tuulikaapissa kytkimen tilalla liiketunnistin joka jää aina naulakon takin alle eikä siten toimi.
Ostin plafondin jossa itsessään PIR tunnistin ja haluaisin nyt poistaa tuon turhan liiketunnistimen.
Tunnistimeen tulee vain 2 johtoa ruskea ja musta. (Kojerasiassa pohjalla kytkemättä kevi ja sininen.

Miten poistan tunnistimen?
Omasta mielestä yhdistämällä nuo ruskea ja musta johto wacolla mutta olenko nyt väärässä?

Toki voisin ottaa ihan sähkömiehenkin mutta jos se on noin yksinkertainen niin tekisin sen itse...
Itse asentaisin katkaisimen tuohon niin voisi sen lampun vaihtaa joskus normaaliin halutessaan
 
Tilaa nyt kuitenkin se sähkömies kytkemään se ruskea ja musta yhteen ettei satu mitään... :D

Joo luvanvaraista hommaa tuo lain silmissä on, eli kytkentään vaaditaan sähköalan ammattihenkilö.
Soitankin tästä valmiiksi tukesin iskuryhmän paikalle. Säkki päähän ja selliin.
 
Nonni. Ei ne mun ropellukset menny ku kuuluisassa strömsössä.
Lampussa ei nyt sitten ilmeisesti ollutkaan liiketunnistinta vaikka sellaisena se myytiin.
Paloi kun kokeilin toista tuntia putkeen ja ei siinä ole mitään PIR sensorin näköistäkään.
En tiedä miltä "tutkan" silmä näyttää mutta luulisin että samalle...

No, toi alkuperäinen tunnistin takas siis seinään mutta enhän tietenkään katsonut miten oli kytketty.
Laitoin ruskean L, ja mustan tuohon nuoli & aalto merkkiin. Menikö nää oikein?

Kuitenkin toi systeemi taitaa vuotaa sen verran läpi, että noiden ledien kynnysvirta ylittyy: Lamppu ei sammu kokonaan ollenkaan.
Se jää palamaan himmeästi kun pitäisi sammua.

Taidan laittaa saunan päälle ja avata oluen.
 

Liitteet

  • IMG_20210129_165552.jpg
    IMG_20210129_165552.jpg
    1,8 MB · Luettu: 115
Nonni. Ei ne mun ropellukset menny ku kuuluisassa strömsössä.
Lampussa ei nyt sitten ilmeisesti ollutkaan liiketunnistinta vaikka sellaisena se myytiin.

Jos vain tuotteen otsikossa lukee, että motion sensor radar, eikä mitään varsinaisia tuotetietoja edes ole, niin eipä tuossa voi kyllä syyttää kuin itseään. Jos tuotekuvat pitävät paikkansa, niin ei siellä tosiaan mitään tutkaa ole.
 
Jos vain tuotteen otsikossa lukee, että motion sensor radar, eikä mitään varsinaisia tuotetietoja edes ole, niin eipä tuossa voi kyllä syyttää kuin itseään. Jos tuotekuvat pitävät paikkansa, niin ei siellä tosiaan mitään tutkaa ole.
No nuo amazonin kuvaukset on varsinkin englanniksi vähän mitä sattuu mutta kyllä itse näen ton virheenä ja rekkulan siitä teen.
Jos ei menesty niin ei sekään budjettia kaada.
 
No nuo amazonin kuvaukset on varsinkin englanniksi vähän mitä sattuu mutta kyllä itse näen ton virheenä ja rekkulan siitä teen.
Jos ei menesty niin ei sekään budjettia kaada.

Muista sitten rekkuloida kaikki muutkin tuotteesta näkyvä data. Teksti sanoo, että 16 valoa, 220 V, 24 W. Kuva näyttää 24 valoa, 180-265 V ja 8-24 W, maksimissaan 20 wattia tuo ottanee tuolla kokoonpanolla. Valaisimen puolella maadoitus on kytketty, ulospäin menee vain kaksi johtoa.
 
Muista sitten rekkuloida kaikki muutkin tuotteesta näkyvä data. Teksti sanoo, että 16 valoa, 220 V, 24 W. Kuva näyttää 24 valoa, 180-265 V ja 8-24 W, maksimissaan 20 wattia tuo ottanee tuolla kokoonpanolla. Valaisimen puolella maadoitus on kytketty, ulospäin menee vain kaksi johtoa.
Jos katsot ne kuvat tarkasti niin siinä lisätään se ulos menevä johto itse eli se tuskin tulee lampun mukana ja siinä käytetään väärää johtoa, toki kaikissa taloissa ei ole keviä lampuille jolloin semmoista ei voida edes käyttää. Myynnissä on paljonkin tuommoisia valaisimia missä ei tule johtoa mukana.
 
Muista sitten rekkuloida kaikki muutkin tuotteesta näkyvä data. Teksti sanoo, että 16 valoa, 220 V, 24 W. Kuva näyttää 24 valoa, 180-265 V ja 8-24 W, maksimissaan 20 wattia tuo ottanee tuolla kokoonpanolla. Valaisimen puolella maadoitus on kytketty, ulospäin menee vain kaksi johtoa.
Rahat palautettu lampusta 100%
 
Nonni. Ei ne mun ropellukset menny ku kuuluisassa strömsössä.
Lampussa ei nyt sitten ilmeisesti ollutkaan liiketunnistinta vaikka sellaisena se myytiin.
Paloi kun kokeilin toista tuntia putkeen ja ei siinä ole mitään PIR sensorin näköistäkään.
En tiedä miltä "tutkan" silmä näyttää mutta luulisin että samalle...

No, toi alkuperäinen tunnistin takas siis seinään mutta enhän tietenkään katsonut miten oli kytketty.
Laitoin ruskean L, ja mustan tuohon nuoli & aalto merkkiin. Menikö nää oikein?

Kuitenkin toi systeemi taitaa vuotaa sen verran läpi, että noiden ledien kynnysvirta ylittyy: Lamppu ei sammu kokonaan ollenkaan.
Se jää palamaan himmeästi kun pitäisi sammua.

Taidan laittaa saunan päälle ja avata oluen.

Noissa tutkavaloissa oleva sensori ei kyllä näytä yhtään miltään, monessa se on vaan siellä led driverin kannen alla, se tutkahan "näkee" muovin läpi, mutta kaikissa tutkavaloissa on ollut jokin tapa säätää ainakin sitä paloaikaa. Ihan oikeankin tutkavalon sammuminen voi olla hemmetin vaikea todeta, jos valoa ei näe riittävän kaukaa, se tutka toimii näköesteiden, esim oven läpi, siksi esim jossain komeroasennuksessa, sitä herkkyyttä pitää pystyä säätämään riittävän alas, ettei komerossa ole aina valot päällä kun joku liikkuu oven takana.

Tuollainen tunnistin"kytkin" jolla ei ole omaa nollaa vuotaa aina vähän sähköä läpi, eikä siis toimi kaikkien valojen kanssa. Jos valaisimessa on simppeli kondensaattoripiiri pudottamassa jännitettä ja se tosiaan jää tasaisesti palamaan, mutta vain hyvin himmeänä, ja se tunnistin toimii odotetulla tavalla, tuosta ei ole mitään haittaa. Sen valaisimen sähkönkulutus on tuossa tilassa milliwatteja, ja ledit kestää tuollaista käyttöä 100 vuotta.
 
Kuulemma suorasähkölämmitys kuuluu sähkärin eikä LVI-ukon hommiin mitoituksesta lähtien, joten postaan tähän ketjuun.

Tarttis sähköpatterin pystyasennukseen. Aiempi paskoontunut laite on ollut ikkunan alla, ja uusi tulee epäideaalisti tämän ikkunan viereen koska pohjapiirrokseen liittyvät syyt. Tarkoilla fyysisillä mitoilla ei ole merkitystä. Haluan II-luokan laitteen, koska huoneeseen ei tule suojamaadoitusjohdinta ja I-luokan laitteen molemmat asennustavat ovat vaarallista puoskarointia. En edes tiedä, onko nykyinen nollattu vai jätetty ilman, kun oletettavasti joku wanhan kansan sähkäri on pimeästi 40 vuotta sitten asennukset tehnyt.

Käsittääkseni esimerkiksi lasipintainen laite pitäisi teknisesti ottaen olla mahdollista asentaa (tai ainakin suunnitella asennettavaksi) sekä vaakaan että pystyyn, joten arvelen ettei tuotteen kenties tarvitse olla nimenomaan vain pystyasentoon tarkoitettu. Erehdynkö?

Olisiko ehdotuksia sopivasta tuotteesta? 800 W tai vähän isompi käy, lämmittimelle on oma 10 A sulake ja toki ammati_miäs kytkee ja mittaa. Mahdollisesti olisi jatkoa ajatellen bonusta, jos laite on etäohjattava wifi-malli. Ei tarvitse olla hinnoiteltu kuin olisi tehty kullasta.
 
Kuulemma suorasähkölämmitys kuuluu sähkärin eikä LVI-ukon hommiin mitoituksesta lähtien, joten postaan tähän ketjuun.

Tarttis sähköpatterin pystyasennukseen. Aiempi paskoontunut laite on ollut ikkunan alla, ja uusi tulee epäideaalisti tämän ikkunan viereen koska pohjapiirrokseen liittyvät syyt. Tarkoilla fyysisillä mitoilla ei ole merkitystä. Haluan II-luokan laitteen, koska huoneeseen ei tule suojamaadoitusjohdinta ja I-luokan laitteen molemmat asennustavat ovat vaarallista puoskarointia. En edes tiedä, onko nykyinen nollattu vai jätetty ilman, kun oletettavasti joku wanhan kansan sähkäri on pimeästi 40 vuotta sitten asennukset tehnyt.

Käsittääkseni esimerkiksi lasipintainen laite pitäisi teknisesti ottaen olla mahdollista asentaa (tai ainakin suunnitella asennettavaksi) sekä vaakaan että pystyyn, joten arvelen ettei tuotteen kenties tarvitse olla nimenomaan vain pystyasentoon tarkoitettu. Erehdynkö?

Olisiko ehdotuksia sopivasta tuotteesta? 800 W tai vähän isompi käy, lämmittimelle on oma 10 A sulake ja toki ammati_miäs kytkee ja mittaa. Mahdollisesti olisi jatkoa ajatellen bonusta, jos laite on etäohjattava wifi-malli. Ei tarvitse olla hinnoiteltu kuin olisi tehty kullasta.

Esim. Purmolta löytyy. Sähköpatterit ja -pyyhekuivaimet | PURMO
 
Kyllähän Purmolla lämmittiä löytyy, mutta hinnat näyttävät olevan salaisuuksia - ja Purmon suositushinnaston mukaan 100-200 euron tavarasta pyydetään tonnia. Ajattelin sellaisia vaihtoehtoja, joista ei pyydetä 500-1000 % ylihintaa, kun mainitsin ettei tarvitse olla tehty kullasta. Voin periaatteessa laittaa ihan omin käsin vaakapatterin pystyyn, jos muuta ratkaisua ei löydy. Eiköhän se siinä toimi. Joku sopivan symmetrisen näköinen lasipaneeli varmaan käy.

Suoran sähkölämmityksen koko idea on pieni välitön investointi. Miksi kukaan selvin päin maksaisi patterista tonnin eli esimerkiksi koko talon pelkistä pattereista kokonaisen maalämpö- ja keskuslämmitysjärjestelmän hintaa? Ei saatana. Tietysti on olemassa oma asiakaskuntansa pöhköille design-tuotteille, ja heille ei hinnalla ole joko mitään väliä tai korkeampi hinta parantaa statusarvoa. Luulisi kuitenkin olevan markkinoita normaaleille suorasähköpattereille myös pystymallisina normaaleiden ostajien kesken. Normaali ostaja maksaa 100-200 euroa kappaleelta etäohjatusta yksiköstä - jos haluaa laatua. Saahan niitä halvemmallakin jos ruma halpis kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma suorasähkölämmitys kuuluu sähkärin eikä LVI-ukon hommiin mitoituksesta lähtien, joten postaan tähän ketjuun.

Tarttis sähköpatterin pystyasennukseen. Aiempi paskoontunut laite on ollut ikkunan alla, ja uusi tulee epäideaalisti tämän ikkunan viereen koska pohjapiirrokseen liittyvät syyt. Tarkoilla fyysisillä mitoilla ei ole merkitystä. Haluan II-luokan laitteen, koska huoneeseen ei tule suojamaadoitusjohdinta ja I-luokan laitteen molemmat asennustavat ovat vaarallista puoskarointia. En edes tiedä, onko nykyinen nollattu vai jätetty ilman, kun oletettavasti joku wanhan kansan sähkäri on pimeästi 40 vuotta sitten asennukset tehnyt.

Käsittääkseni esimerkiksi lasipintainen laite pitäisi teknisesti ottaen olla mahdollista asentaa (tai ainakin suunnitella asennettavaksi) sekä vaakaan että pystyyn, joten arvelen ettei tuotteen kenties tarvitse olla nimenomaan vain pystyasentoon tarkoitettu. Erehdynkö?

Olisiko ehdotuksia sopivasta tuotteesta? 800 W tai vähän isompi käy, lämmittimelle on oma 10 A sulake ja toki ammati_miäs kytkee ja mittaa. Mahdollisesti olisi jatkoa ajatellen bonusta, jos laite on etäohjattava wifi-malli. Ei tarvitse olla hinnoiteltu kuin olisi tehty kullasta.

Esim. Enstolaiset peruspatterit ovat suojausluokan 2 laitteita ja perusmallin termarissakin on joku Bluetoothilla toimiva appi, wifiä ei ole. Tässä esimerkki: Lämmitin Ensto Tupa TASO8-BT 800W 400x1100 mm
 
Kuulemma suorasähkölämmitys kuuluu sähkärin eikä LVI-ukon hommiin mitoituksesta lähtien, joten postaan tähän ketjuun.

Tarttis sähköpatterin pystyasennukseen. Aiempi paskoontunut laite on ollut ikkunan alla, ja uusi tulee epäideaalisti tämän ikkunan viereen koska pohjapiirrokseen liittyvät syyt. Tarkoilla fyysisillä mitoilla ei ole merkitystä. Haluan II-luokan laitteen, koska huoneeseen ei tule suojamaadoitusjohdinta ja I-luokan laitteen molemmat asennustavat ovat vaarallista puoskarointia. En edes tiedä, onko nykyinen nollattu vai jätetty ilman, kun oletettavasti joku wanhan kansan sähkäri on pimeästi 40 vuotta sitten asennukset tehnyt.

Käsittääkseni esimerkiksi lasipintainen laite pitäisi teknisesti ottaen olla mahdollista asentaa (tai ainakin suunnitella asennettavaksi) sekä vaakaan että pystyyn, joten arvelen ettei tuotteen kenties tarvitse olla nimenomaan vain pystyasentoon tarkoitettu. Erehdynkö?

Olisiko ehdotuksia sopivasta tuotteesta? 800 W tai vähän isompi käy, lämmittimelle on oma 10 A sulake ja toki ammati_miäs kytkee ja mittaa. Mahdollisesti olisi jatkoa ajatellen bonusta, jos laite on etäohjattava wifi-malli. Ei tarvitse olla hinnoiteltu kuin olisi tehty kullasta.

Adax NEO WiFi

Edit: Ja jos lasipintainen niin sitten tästä Adax Clea WiFi
 
En kyllä muista koskaan asentaneeni lämmityspatteria joka olisi maadotettu. Siis jotain vanhoja maadoitettuja on varaankin josksu fiksannut, mutta ei mikään noista uusista asennettavaksi tulleista pattereista ole ollut maadoitusta vaativa.

Jos siinä on pistoke jossain lähellä, niin Nobön patterit ovat vakiona pistotulpalla, joka sopii sen nobön oman liitäntärasian lisäksi normaaliin maadoitettuun tai 0-luokan pistorasiaan..

Tuo pystyasennus on sitten vähän erikoisempi. Osan pattereista voi varmaan asentaa myös pystyyn, mutta iso osa pattereista on läpivirtauspattereita, ja ne ei toimi jos sen asennussuunnan muuttaa.
 
Lattialämmityksen johdotus. Kylpyhuoneeseen tulee devireg opti termostaatti ja siihen passaava kaapeli. Kysymys kuuluu, mitä johtoa vien tuolle?

Eli kojerasia seinään termostaatin taakse, siihen (3x1,5 vai 3x 2,5mm2) kaapeli ja siitä putken sisällä lämmityskaapelien väliin anturi. Meneekö metsään? Varmaan hyvä olla oman sulakkeen takana(?) eli en laita tuosta eteenpäin esim valoille tai pistorasialle kaapelia. Katsoin että luokkaa 200w on lämmityskaapelille ilmoitettu teho, jolloin 10a sulake riittänee ja tuo 3x1,5mm2 (vai mitä tuo ilmoitettu teho tarkoittaa)? Miten se lämmityskaapeli kiinnitetään termostaattiin?
 
En kyllä muista koskaan asentaneeni lämmityspatteria joka olisi maadotettu. Siis jotain vanhoja maadoitettuja on varaankin josksu fiksannut, mutta ei mikään noista uusista asennettavaksi tulleista pattereista ole ollut maadoitusta vaativa.
Laitevaihtoehtoja selatessani törmäsin ainakin Adaxin tuotteissa perusmallin Neo-pattereihin, joista myyjäliike kertoo, että se on maadoitettava, ei kaksoiseristetty. Toisaalta saman merkin tuotteista ainakin Neo Wifi oli II-luokkaa.

Käsittääkseni 0-luokan tiloihin on aiemmin jonkin verran asennettu maadoitettavia pattereita ilman nollausta(ja ilman keviä). Enkä edes tiedä, onko se ollut sallittua vai ei. Teoriassahan se ei eroa mitenkään maadoitettujen pistotulppalaitteiden käytöstä em. tilassa, ja kiinteän kalun nollaus on jopa vaarallisempaa jos näitä käytettäisiin lähellä. Etäisyysvaatimuksethan eivät lopulta merkkaa mitään, kun liitäntäjohdot voivat olla melko pitkiä ja jatkojohtoja käytetään yleisesti vakituisena ratkaisuna, etenkin vanhemmissa asunnoissa joissa on vähemmän pistorasioita, ja tyypillisesti nollaluokan tiloja.

Maallikkoveikkauksenani onkin, että niitä maadoitettavia vaan vältellään jo asiakkaan etukäteisvalinnasta asti, kun wanhaa kohdetta laitetaan. Uusiin kämppiin kai vähemmän suorasähköä laitetaankin, ja usein kun laitetaan se ei ole pääasiallinen lämmönjako vaan vain johonkin tiettyyn kohtaan. Lisäksi muodissa saattavat olla sen näköiset, jotka tyypillisesti tehdään kaksoiseristetyksi, kuten lasipintaiset. :hmm:
Jos siinä on pistoke jossain lähellä, niin Nobön patterit ovat vakiona pistotulpalla, joka sopii sen nobön oman liitäntärasian lisäksi normaaliin maadoitettuun tai 0-luokan pistorasiaan..
Näin lienee myös ehdotetuissa Adaxin pattereissa, joita tosin ei pystymallisina näy löytyvän mutta jotka muuten houkuttelevat.

Olemassa olevaan pistorasiaan asennus ei ole tässä tapauksessa vahva vaihtoehto, koska pattereille on joka huoneeseen oma sulake ja pistorasiat taas eri ryhmässä, joka kattaa parinkin huoneen pistorasiat ja valaistuksen. Olen kyllä käyttänyt mainituista pistorasioista 700 W siirrettävää tilapäislämmitintä, mutta haluan tästä järjestelystä eroon. Nyt ei kehtaa imuroida sammuttamatta lämpöpatteria.

Voisi se uusi patteri kai silti tulla pistotulppaliitäntään tämän nykyisen kiinteän tilalle.
Tuo pystyasennus on sitten vähän erikoisempi. Osan pattereista voi varmaan asentaa myös pystyyn, mutta iso osa pattereista on läpivirtauspattereita, ja ne ei toimi jos sen asennussuunnan muuttaa.
Juuri tämän harvinaisuuden ja erikoisuuden olen joutunut huomaamaan, ja jotenkin se tuli yllätyksenä. Kuitenkin muistan koko ikäni nähneeni eteisissä sun muissa vaikka kuinka paljon pystypattereita, mutta tarkemmin ajatellen ne ovat tainneet olla vesikeskuslämmityksen pattereita, ja usein epäideaalisti asennettuja vaakamalleja(ja tyypillinen vesipatterihan toimii noinkin kunhan mitoituksessa huomioitu). Kaikenlaisia erikoisuuksia suorasähköpattereista kyllä löytyy mukaanlukien hyvin matalia ja hyvin litteitä malleja, mutta ei juurikaan leveyttään korkeampia(paitsi muutamia erittäin kalliita designtuotteita usein kylpyhuonesovellukseen ajateltuna tai erittäin pienikokoisia noin 200 watin laitteita). Jotenkin olin olettanut, että pystyasennus olisi nykyään yleistynyt, kun sähköpatterithan eivät välttämättä läheskään aina ole mikään pääasiallinen lämmitystapa vaan vain yhden tai kahden tilan lisäratkaisu.

Toisaalta tilaa olisi juuri omassa tapauksessani kyllä yhdelle puolelle ikkunaa asentaa vaakaankin, mutta epäilen että näyttäisi tyhmältä. Lisäksi ajatus on saada ainakin teoriassa vähän korkeammalta pientä lämpösäteilyä työpöydän viereen. Tietenkin siihen on muitakin ratkaisuja.
 
Lattialämmityksen johdotus. Kylpyhuoneeseen tulee devireg opti termostaatti ja siihen passaava kaapeli. Kysymys kuuluu, mitä johtoa vien tuolle?

Eli kojerasia seinään termostaatin taakse, siihen (3x1,5 vai 3x 2,5mm2) kaapeli ja siitä putken sisällä lämmityskaapelien väliin anturi. Meneekö metsään? Varmaan hyvä olla oman sulakkeen takana(?) eli en laita tuosta eteenpäin esim valoille tai pistorasialle kaapelia. Katsoin että luokkaa 200w on lämmityskaapelille ilmoitettu teho, jolloin 10a sulake riittänee ja tuo 3x1,5mm2 (vai mitä tuo ilmoitettu teho tarkoittaa)? Miten se lämmityskaapeli kiinnitetään termostaattiin?
Lattialämppä oman sulakkeen taakse. Ja jos ei ole vvsk:tä sähkökaapissa, niin termostaatissa se pitää olla. 200w kuulostaa vähältä, toki jos on todella pieni kylpyhuone niin voi pitääkin paikkansa. Olisiko kuitenkin 200w/m²? Lämmityskaapelin liitäntäpää vedetään seinän sisässä putkea pitkin termarille ja kytketään kaavion mukaan.
 
Mulla sanoi sähkäri tekevänsä kojerasiassa kytkennän tuommoiselle pistotulppa-adaxille. Vedin sähköt siis kojerasiaan ja siihen tulee sitten reiällinen kansi päälle ja siihen kytkentä.
 
Lattialämppä oman sulakkeen taakse. Ja jos ei ole vvsk:tä sähkökaapissa, niin termostaatissa se pitää olla. 200w kuulostaa vähältä, toki jos on todella pieni kylpyhuone niin voi pitääkin paikkansa. Olisiko kuitenkin 200w/m²? Lämmityskaapelin liitäntäpää vedetään seinän sisässä putkea pitkin termarille ja kytketään kaavion mukaan.

Näin mä sen järkeilin. Ja olet oikeassa, per m2. Mutta ei niitäkään ole kuin alle 3. 10a riittää.

Tarviiko tuota kaapelin johtoa putkittaa? Anturi pitää, sen tiedän.
 
Ja sen lämmityskaapelin se liitoskohta, jossa syöttö kaapeli siis vaihtuu lämpiävään osaan niin sitten sinne lattiaan betonin/tasoitteen alle, ei sinne suojaputkeen. Kannattaa myös mitata kaapelin vastus ennen ja jälkeen asennuksen niin ei mene piikkaushommiksi.
 
Laitevaihtoehtoja selatessani törmäsin ainakin Adaxin tuotteissa perusmallin Neo-pattereihin, joista myyjäliike kertoo, että se on maadoitettava, ei kaksoiseristetty.
Ehkäpä myyjä ei tunne tuotettaan? Mulla on talossa useampi Adax Neo ja kaksoiseristettyjä nämä on kaikki. PE-johtimelle taitaa olla kytkentärasiassa kyllä liittimet, mutta erillään kaikesta muusta eikä kytkettynä mihinkään eli vain mahdollisesti tarvittavaa ketjutusta varten.
 
Näin mä sen järkeilin. Ja olet oikeassa, per m2. Mutta ei niitäkään ole kuin alle 3. 10a riittää.

Tarviiko tuota kaapelin johtoa putkittaa? Anturi pitää, sen tiedän.
Jos syöttö on esim MMJ:llä sitä ei ole pakko putkittaa. Sinänsä tuollaisen 200W mukavuuslämmittimen voi kyllä kytkeä johonkin läheiseen ryhmäänkin, eikä omaa ryhmää ole pakko sähkökaapilta asti vetää. Syöttökaapelin vahvuuden määrää ensisijaisesti sulake, noin pienitehoisena se ei vaadi kuin vajaan Ampeerin virtaa, jolloin itse lämmitin ei mitään vaatimuksia aseta.
 
Induktiotaso alkoi näyttää virheilmoitusta, ettei ole kuin yhdessä vaiheessa kiinni. Oireileeko induktiotasot noin rikkimennessään vai onko vika jossain muualla? Sulakkeet ok ja käytetty tasoa pois virrasta, ei herännyt siitäkään. Taso jo 9 vuotta vanha joten onhan tuolla tietysti ikääkin.

Meillä oli tammikuun puolivälissä yhtenä päivänä paljon sähkökatkoja lumen ja tuulen takia, koska asutaan maalla jossa sähköt vielä ilmalangoin. Sen jälkeen lopetti taso toimintansa. Vakuutukseen laittelin jo nyt kun sähköyhtiö ilmoitteli ettei ole heidän korvattavissa joten eiköhän tuo vaihtoon mene, mutta lähinnä mielenkiinnosta kyselen kun on ensimmäinen induktiotaso mikä on itellä ollu käytössä.
 
Induktiotaso alkoi näyttää virheilmoitusta, ettei ole kuin yhdessä vaiheessa kiinni. Oireileeko induktiotasot noin rikkimennessään vai onko vika jossain muualla? Sulakkeet ok ja käytetty tasoa pois virrasta, ei herännyt siitäkään. Taso jo 9 vuotta vanha joten onhan tuolla tietysti ikääkin.

Meillä oli tammikuun puolivälissä yhtenä päivänä paljon sähkökatkoja lumen ja tuulen takia, koska asutaan maalla jossa sähköt vielä ilmalangoin. Sen jälkeen lopetti taso toimintansa. Vakuutukseen laittelin jo nyt kun sähköyhtiö ilmoitteli ettei ole heidän korvattavissa joten eiköhän tuo vaihtoon mene, mutta lähinnä mielenkiinnosta kyselen kun on ensimmäinen induktiotaso mikä on itellä ollu käytössä.
Mittauttaisin varmuuden vuoksi ammattilaisella, ettei ole kaapeli/liitos/sulake/yms hajonnut, jos mennyt kuorma päällä poikki/palautunut äkillisesti. Toisinsanoen induktiotasolle tulee kaikki vaiheet sekä nolla ja jännite on oikea.
 
Mittauttaisin varmuuden vuoksi ammattilaisella, ettei ole kaapeli/liitos/sulake/yms hajonnut, jos mennyt kuorma päällä poikki/palautunut äkillisesti. Toisinsanoen induktiotasolle tulee kaikki vaiheet sekä nolla ja jännite on oikea.

Näin se pitänee tehdä, sain sähkömiehen iltapäivälle niin katsotaanpa sitten lisää miltä näyttää.
EDIT: Rikkihän tuo laite oli, sähköt tulee normaalisti laitteelle mutta laite itse ei tunnista niitä oikein. Mitä nyt googlettelin niin ilmeisesti "a communication issue between electronics". Kävin hakemassa lopulta uuden AEG:n tason tilalle paikallisesta Powerista kun ei viitsinyt enää alkaa tilailemaan ja odottelemaan toimitusta. Kolme viikkoa oltu ilman keittotasoa niin alkaa uuni- ja mikroruoat jo tympimään. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä myyjä ei tunne tuotettaan? Mulla on talossa useampi Adax Neo ja kaksoiseristettyjä nämä on kaikki. PE-johtimelle taitaa olla kytkentärasiassa kyllä liittimet, mutta erillään kaikesta muusta eikä kytkettynä mihinkään eli vain mahdollisesti tarvittavaa ketjutusta varten.


Väittäsin, että omat adaxit on suojamaadoitettu alakerrassa. Meinasin nimittäin juuri vaihtaa yläkerran ainoan patterin ylimääräiseen adaxiin, mutta jäi tekemättä kun suojamaata ei vanhan patterin taakse tullutkaan

Edit: kuva kytkentärasiasta
IMG_20210202_215706.jpg
 
Väittäsin, että omat adaxit on suojamaadoitettu alakerrassa. Meinasin nimittäin juuri vaihtaa yläkerran ainoan patterin ylimääräiseen adaxiin, mutta jäi tekemättä kun suojamaata ei vanhan patterin taakse tullutkaan

Edit: kuva kytkentärasiasta
IMG_20210202_215706.jpg
Ainakin päätellen taloon.com -verkkokaupan tiedoista ja vastauksista asiakkaiden kysymyksiin Adax Neo -nimisiä pattereita on sekä suojamaadoitettuja että maadoittamattomia kaksoiseristettyjä. Päättelin, että Neo Wifi-mallit olisivat jälkimmäisiä. Adax Cleasta en vielä päässyt selvyyteen, oletin että ne olisivat kaikki kaksoiseristettyjä. Omassa tapauksessa etsin joka tapauksessa mieluiten tuota wifi-versiota vastaavia ja ne vissiin Adaxilla ovat kaikki II. Ainakin katsomani mallit.
 
Ilmeisesti Neo -mallisarjassa sitten on tosiaan molempia toteutuksia. Kuva Adaxin omilta sivuilta ladatusta asennusohjeesta Neolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210203-091044.jpg
    Screenshot_20210203-091044.jpg
    54,8 KB · Luettu: 100
Onko täällä sähkömiehillä tullut vastaan moottorinsuojakytkimiä, joiden kytkinnapit tulee sen verran "korkealle", ettei ryhmäkeskuksen luukku sovi kiinni ilman että se laukaisee kytkimen ja oletteko keksineet tälle jotain järkevää ratkaisua? Meillä on porakaivopumpulla kuvanmukainen SMS-16 -moottorinsuojakytkin, joka tulee ryhmäkeskukseen asennettuna sen verran ulos, että keskuksen oven kiinni laittaessa ovi napsauttaa kytkimen stop-nappia ja kytkin menee off-tilaan. Keskuksen ovi on ollut meillä nyt vaan raollaan tämän takia, yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tuo kytkin, mutta ei viitsisi muuten toimivaa alkaa vaihtelemaan. Kaveri oli porannut napin kohtaan reiän keskuksen oveen, mutta se houkuttelee vielä vähemmän :D

SMS_16_moottorinsuojakytkin_DIN_10-16_A_GE_120011_SFK0K_3720133_ml (1).jpg
 
Onko täällä sähkömiehillä tullut vastaan moottorinsuojakytkimiä, joiden kytkinnapit tulee sen verran "korkealle", ettei ryhmäkeskuksen luukku sovi kiinni ilman että se laukaisee kytkimen ja oletteko keksineet tälle jotain järkevää ratkaisua? Meillä on porakaivopumpulla kuvanmukainen SMS-16 -moottorinsuojakytkin, joka tulee ryhmäkeskukseen asennettuna sen verran ulos, että keskuksen oven kiinni laittaessa ovi napsauttaa kytkimen stop-nappia ja kytkin menee off-tilaan. Keskuksen ovi on ollut meillä nyt vaan raollaan tämän takia, yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tuo kytkin, mutta ei viitsisi muuten toimivaa alkaa vaihtelemaan. Kaveri oli porannut napin kohtaan reiän keskuksen oveen, mutta se houkuttelee vielä vähemmän :D

SMS_16_moottorinsuojakytkin_DIN_10-16_A_GE_120011_SFK0K_3720133_ml (1).jpg
Kuulapäävasaralla lommo oveen ulospäin?

Voihan sinne tietysti myös patentoida siihen dinkiskoon jonkun systeemin jolla siirtää sitä syvemmälle - olettaen että siellä on tilaa, eikä se aiheuta sitä että jokin toinen koje jää sen jälkeen liian syvälle.
 
Onko täällä sähkömiehillä tullut vastaan moottorinsuojakytkimiä, joiden kytkinnapit tulee sen verran "korkealle", ettei ryhmäkeskuksen luukku sovi kiinni ilman että se laukaisee kytkimen ja oletteko keksineet tälle jotain järkevää ratkaisua? Meillä on porakaivopumpulla kuvanmukainen SMS-16 -moottorinsuojakytkin, joka tulee ryhmäkeskukseen asennettuna sen verran ulos, että keskuksen oven kiinni laittaessa ovi napsauttaa kytkimen stop-nappia ja kytkin menee off-tilaan. Keskuksen ovi on ollut meillä nyt vaan raollaan tämän takia, yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tuo kytkin, mutta ei viitsisi muuten toimivaa alkaa vaihtelemaan. Kaveri oli porannut napin kohtaan reiän keskuksen oveen, mutta se houkuttelee vielä vähemmän :D

SMS_16_moottorinsuojakytkin_DIN_10-16_A_GE_120011_SFK0K_3720133_ml (1).jpg
Joidenkin valmistajien keskuksiin on saaavilla korokekauluksia.
 
Onko täällä sähkömiehillä tullut vastaan moottorinsuojakytkimiä, joiden kytkinnapit tulee sen verran "korkealle", ettei ryhmäkeskuksen luukku sovi kiinni ilman että se laukaisee kytkimen ja oletteko keksineet tälle jotain järkevää ratkaisua? Meillä on porakaivopumpulla kuvanmukainen SMS-16 -moottorinsuojakytkin, joka tulee ryhmäkeskukseen asennettuna sen verran ulos, että keskuksen oven kiinni laittaessa ovi napsauttaa kytkimen stop-nappia ja kytkin menee off-tilaan. Keskuksen ovi on ollut meillä nyt vaan raollaan tämän takia, yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tuo kytkin, mutta ei viitsisi muuten toimivaa alkaa vaihtelemaan. Kaveri oli porannut napin kohtaan reiän keskuksen oveen, mutta se houkuttelee vielä vähemmän :D

SMS_16_moottorinsuojakytkin_DIN_10-16_A_GE_120011_SFK0K_3720133_ml (1).jpg
Oven korottaminen fiksuinta. Onnistuu esim valkoisella puulistalla kiertää keskuksen reunat ja siihen ovi kiinni.
 
Nyt lyö aivot tyhjää. Asentajan koulutus on, mutta en ole asuntopuolella tehnyt muuta kuin työharjoittelut ja kunnossapitotyössä tällaisia ei tule vastaan. Eikö tuonne "kuorman" puolelle pitäisi tulla nollajohdinkin? Yksi valkoinen kaapeli on kytkentärasiassa katkaistuna, eli sekään ei ole sitä virkaa toimittanut.

IMG-20210205-WA0011.jpeg
 
Nyt lyö aivot tyhjää. Asentajan koulutus on, mutta en ole asuntopuolella tehnyt muuta kuin työharjoittelut ja kunnossapitotyössä tällaisia ei tule vastaan. Eikö tuonne "kuorman" puolelle pitäisi tulla nollajohdinkin? Yksi valkoinen kaapeli on kytkentärasiassa katkaistuna, eli sekään ei ole sitä virkaa toimittanut.

Kyllähän siellä pitäisi olla kytketty virtapiiri:

1612533615179.png
 
Kyllähän siellä pitäisi olla kytketty virtapiiri:

1612533615179.png
Tämä pitää paikkansa, jos lähdetään termarilta suoraan vastukselle. Kysyjän kuvan ja kertoman perusteella rasialle tulee ilmeisesti kuitenkin 5x mmj. Vastus lienee siis kytketty muualla ja ainoastaan vaihe on kierrätetty termarin kautta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 126
Viestejä
4 470 071
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom