- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 042
Minulla on työmatka-ajot 100km/päivässä ja avovaimolla on 15km/päivässä.
Pörssisähköoptimointia ei ole tällä hetkellä käytössä.
- Tätä mietin itsekkin, että tallilleen menevä 3x20A.
- Käytäntöhän sen sitten opettaa, miten tuo 3x16A riittänee tallissa.
- Tosiaan hybridin auton osto on ehkä mahdollista 3v päästä, kun emännän auto on vaihtokunnossa, mutta kun talousrakennuksen rakentaminen on nyt ajankohtaista, niin parempi ajatella etukäteen asioista
- 3x35A optio juurikin sitten kun on kaksi ladattavaa autoa.
Se 6mm² kaapeli mahdollistaa max 25A siihen nousuun. Tuollaisessa tapauksessa jossa se 35A pääsulake on kiikarissa, niin kyllä mä siihen sen 25A noususulakkeen asentaisin, vaikka se tässäkohtaa onkin saman kokoinen kuin pääsulake.
Käytännössä se tarve 35A pääpaukulle voi tulla jo yhden sähköauton kanssa, ainakin jos ei sijoita latausasemaan joka säätää lataustehoa kulutuksen mukaan lennossa.
Pääkeskukseseltä tallille menevä kaapeli MCMK pituus on n. 20metriä.
Tosiaan tämän takia on "hankalaa" kun ei vielä pariin vuoteen olen ajankohtainen tuo sähkö/hybridiauto, mutta ajatus oli 11kw 16A 3-vaiheisena tai ainakin vedettään molemille autoille oma syöttö 5x2,5MMj, en tiedä onko liioittelua, mutta mielestäni tässä kohtaa fiksua vetää molemille oma kaapelia?
Talossa meillä on 9kw kiuas ja tosiaan se on ainut mitä mietin, että kun tallissa hitsailen ja askartelin, että kestääkö samalla kiukaan käyttö, koska talli-illan jälkeen olisi mukava päästä saunaan.
Ihan loogista tuo on vetää tallin ryhmäkeskukselta kummallekin latausasemalle oma 5x2,5 syöttö, jos ajattelet sen kokonaisuutena, paljonko koko homman budjetti on, ja montako euroa tulisi säästöä siitä että se lähemmän latausaseman ja ryhmiksen välinen pätkä jätettäisiin vetämättä? Käytännössä jos ne olisi yhteisellä syötöllä, se autojen lataus pitäisi jotenkin toteuttaa niin että ne osaisivat jakaa keskenään sen max 11kW tehon. Tosin eipä niillä ole kuin 17kW muutenkaan sitä tehoa käytettävissään niillä erillisilläkään syötöillä, tuohon sen tehon rajoittaa se 5x6 syöttö.
Tuollaisessa suunnilleen normaalinkokoisessa modernissa OKT:ssa on n. 10kW sähkölämmitystehoa, eli tuon 9kW kiukaan kanssa siellä pitäisi jo muutenkin olla jonkintasoinen tehonrajoitus.
Bonus kysymys, kun päästiin vauhtiin.
Meinasin pinta-asennus ryhmäkeskuksen talliin, johon 1.3metrin korkeudeen lattiasta ison johtokourun, jonka vieren sitten ripottelen pistorasiat.
Samaan kouruun saisin paineilmanletkun nätisti menemään?
Ei ole mitään estettä miksei ilmapuktia voisi laittaa sinne sähkökouruun, jos metalliputki, niin se maadoitetaan. Käytännössä ne isommat sähkökourut ovat tosin joka tapauksessa osioituja.