Kysymyksiä sähkömiehille

En tiedä onko tämä lvi asiaa vai sähkärin enemmän mutta laitetaan tänne:

Mulla on siis 1800l varaaja jossa on ylä-, ja alavastukset. Haluaisin lämmittää pelkästään ylävastusta näin lämpimillä säillä ja kesällä. Olenko nyt ihan ymmärtänyt väärin että tuosta päivä termarista lämpenee yläosa ja alavastus yösähköllä? Niin ja painoin kyllä varmuuden vuoksi tuosta lämpötilanrajoittajan kuittauksesta.

20250402_192032.jpg

Joitain tunteja ollut tuo päiväasetus tuossa 70 asteessa ja varaajani ylälämpötila näyttää tältä ja siinä se on pysynyt.

20250402_192041.jpg

Ottaako se vaan niin pirusti aikaa vastuksilla lämmittää isoa varaajaa että parissa tunnissa ei näy muutoksia vai käsitänkö nyt jotain väärin? Tuota yötermostaattia kun väännän vaikka sinne 60 asteeseen niin jotain ääntä alkaa kuulumaan varaajasta mutta tuntuu ettei tuo päivätermostaatti tee mitään.

Voisko joku kenties osata valaista minua että miten tuota varaajaa lämmitetään oikeaoppisesti sähköllä, kun tähän asti olen pelkällä puulla mennyt ja noihin vastuksiin en ole koskenut. Kesän käyttövettä ajatellen ajattelin lämmittää sähköllä yläosaa kun turhaa tuota koko varaajaa on lämmittää kuumaksi kesällä kun lämmitystä ei tartte.

Viimeksi muokattu:

Mulla on siis 1800l varaaja jossa on ylä-, ja alavastukset. Haluaisin lämmittää pelkästään ylävastusta näin lämpimillä säillä ja kesällä. Olenko nyt ihan ymmärtänyt väärin että tuosta päivä termarista lämpenee yläosa ja alavastus yösähköllä? Niin ja painoin kyllä varmuuden vuoksi tuosta lämpötilanrajoittajan kuittauksesta.

20250402_192032.jpg

Joitain tunteja ollut tuo päiväasetus tuossa 70 asteessa ja varaajani ylälämpötila näyttää tältä ja siinä se on pysynyt.

20250402_192041.jpg

Ottaako se vaan niin pirusti aikaa vastuksilla lämmittää isoa varaajaa että parissa tunnissa ei näy muutoksia vai käsitänkö nyt jotain väärin? Tuota yötermostaattia kun väännän vaikka sinne 60 asteeseen niin jotain ääntä alkaa kuulumaan varaajasta mutta tuntuu ettei tuo päivätermostaatti tee mitään.

Voisko joku kenties osata valaista minua että miten tuota varaajaa lämmitetään oikeaoppisesti sähköllä, kun tähän asti olen pelkällä puulla mennyt ja noihin vastuksiin en ole koskenut. Kesän käyttövettä ajatellen ajattelin lämmittää sähköllä yläosaa kun turhaa tuota koko varaajaa on lämmittää kuumaksi kesällä kun lämmitystä ei tartte.
Mä en noista varaajista tiedä mitään, mutta sen voit ainakin helposti tarkistaa toimiiko päivä/ylävastus.

Käännä se päivävastus minimiin ja mene tiirailemaan sähkömittaria. Siellä on yleensä jokin indikaattori joka kertoo että nyt kului 100Wh enwrgiaa, eli pieni valo, tai symboli näytöllä. Kun olet indikaattorin löytänyt, käy vääntämässä vastus täysille, ja katsot mitä indikaattori kertoo. Sen pitäisi vilkuttaa hyvin vinhasti.

Jos vilkutuksessa ei hyvin selkeästi näe eroa, vastus ei mene päälle.

Mä en noista varaajista tiedä mitään, mutta sen voit ainakin helposti tarkistaa toimiiko päivä/ylävastus.

Käännä se päivävastus minimiin ja mene tiirailemaan sähkömittaria. Siellä on yleensä jokin indikaattori joka kertoo että nyt kului 100Wh enwrgiaa, eli pieni valo, tai symboli näytöllä. Kun olet indikaattorin löytänyt, käy vääntämässä vastus täysille, ja katsot mitä indikaattori kertoo. Sen pitäisi vilkuttaa hyvin vinhasti.

Jos vilkutuksessa ei hyvin selkeästi näe eroa, vastus ei mene päälle.
Kiitos, teen tälläisen testin

20250402_192032.jpg

20250402_192041.jpg

Noihin yleensä menee se tieto onko yö sähkö käytössä keskukselta. Sitä onko sitä asennettu on hankala sanoa, Jos ei ole se käyttää päivä asetusta koko ajan. Siis itse laitteessa ei ole kelloa. Vaan ainoastaan tieto tulo että nyt ois yö.

Edit: siis se käyttää aina ylä ja alavastusta, siinä vaan säädetään niille eri aikaan eri lämpötila.

Edit2: on noita näkymä siten että käyttää eri vastuksia. https://jaspi.fi/wp-content/uploads/2018/03/JASPI_Sahkoovali_kayttoohje.pdf mutta vaikea sanoa kun ei tiedä miltä luvulta toi vehje on.

Viimeksi muokattu:
Noihin yleensä menee se tieto onko yö sähkö käytössä keskukselta. Sitä onko sitä asennettu on hankala sanoa, Jos ei ole se käyttää päivä asetusta koko ajan. Siis itse laitteessa ei ole kelloa. Vaan ainoastaan tieto tulo että nyt ois yö.

Edit: siis se käyttää aina ylä ja alavastusta, siinä vaan säädetään niille eri aikaan eri lämpötila.
Pannuhuoneessa on ryhmäkeskus jossa on nämä varaajan automaattisulakkeet ja niihin on merkitty "yö" eikä yhtäkään päivämerkintää missään sulakkeessa. Jos siis ymmärsit mitä nyt tarkoitin, hankala selittää😄

Hei! Ollaan vaihtamassa keittö toiselle puolle kevyttä väliseinää. Käytännössä sähköt ovat; liesi, astianpesukone ja 4 rasia. Vanhat sähköt piti alkuperäisen suunnitelman mukaan poistaa ja vetää pintana uudet. Vanhasta keittiöstä tulee väliseinän jatkamisen jälkeen vaatehuone johon jää valo ja yksi pistorasia. Muut rasiat poistoon.

Talo on 80-luvun kerrostalo ja maadaoittamattomat sähköt. Nyt tilanne on se että pitäisi vaihtaa koko sulakekaappi ja käytännössä huoneiston jokaisessa tilassa on menossa kamaa vaihtoon. 40-vuotta alalla toiminut _sähkösuunnittelija_ ei suostunut tekemään alkuperäisen tekemäni suunitelman mukaan vaan tukkeutuneissa putkissa on yritetty vetää uutta maadoitusjohdinta mielikuvituksellisia reittejä pitkin. Tänään otettiin raivopuhelun jälkeen tauko tähän hommaan. Apupoika oli jo tekemässä toisessa kerroksessa sähköpurkuja. "tässä on tää kivilattia, niin ei voi olla maadoittamattomia." Onko tässä nyt pelkkä kosmeettinen asia kyseessä kun pitää jänkkäpäisesti pistää koko kämppä sekaisin. Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".

Eli miksei näin muka voi tehdä? Ainakin aiemmin on voinut, onko jokin määräys muuttunut?

Joo sen aikaisten säädösten mukaan mennään, mutta keittiössä pitäs olla maadoitetut pistorasiat, sit tosta kivilattisasta tarvii maadoitetut, koska kiven resistanssi on liian pieni, jotta voi asentaa maadoittamattomia pisto rasioita niin resistansin on oltava vähintään 50k lättia materiaalille. Onko joku miettynyt miksi joka saatanan kerrostalossa oli 80 luvulla joka paikka täynnä muovimattoa. Ihan vaan säästö syistä. Toisin sanoen sähkösuunnittelia on halunnut myö mennä nyky standartien mukaan niin sillä uutta keskusta

Pannuhuoneessa on ryhmäkeskus jossa on nämä varaajan automaattisulakkeet ja niihin on merkitty "yö" eikä yhtäkään päivämerkintää missään sulakkeessa. Jos siis ymmärsit mitä nyt tarkoitin, hankala selittää😄
eli sieltä tulee toi yö sähkö tieto.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 447
Jäsenet
77 026
Uusin jäsen
JohnnyCage

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom