Kysymyksiä sähkömiehille

1500e kolmen vuoden välein... Aika suolasta.

Toki vakuutukset on yms mutta kuitenkin
Meillä on viimeisessä sakokaivossa uppopumppu, joka nostaa likaveden ylös imeytyskaivoon. noita reilun tonnin pumppuja vaihdeltiin 2-3 vuoden välein, kunnes laitettiin honkkarin tms halpislafkan 70e hintainen muovipumppu, joka kesti ihan yhtä pitkän/lyhyen ajan. Nyt on käytetty noita alle 100e pumppuja, vaihtotyö on tietysti yhtä kuvottava, mutta eipähän maksa niin paljoa.

Ilmeisesti asentamalla "pumppaamon" eli systeemi jossa on erilliset kohot, ohjainboksi ja pumppu, pääsisi selkeästi luotettavampaan ja pitkäikäisempään järjestelmään.
 
Pihavaloja lisäämässä. Nykyisellään Steinel NM2000 hämärätunnistin (Tuotesivu) ohjaa neljää led-valaisinta talon seinustalla. Nyt suunnitelmana olisi lisätä 6 kpl pollarivalaisimia pihalle, joihin tulisi myöskin led-polttimot.

NM2000 kykenee tech sheetin mukaan ohjaamaan vain neljää lediä, joten mitä mahtaa tapahtua, jos nuo uudet valaisimet kytkee tuon nykyisen hämäräkytkimen perään?

Osaisiko ammattilaiset sanoa mistä tuo rajoite ledien osalta tulee, kun hehkulamppuja jaksaa kuitenkin kytkeä 1000w saakka ilman?
 
Osaisiko ammattilaiset sanoa mistä tuo rajoite ledien osalta tulee, kun hehkulamppuja jaksaa kuitenkin kytkeä 1000w saakka ilman?
en ole, mutta vastaan silti. Tuossa kuvana eng-kielisestä manuaalista ne tarkemmat rajat. Hehkulamppua jne peruskuormaa 1000w. (sisällä johdotus varmaan aika ohutta / rele pieni).
Muut rajoitukset sitten koskevat loisteputkia tai valaisimia, joissa on oma muuntaja/sytytin tai niitä kauheita energiansäästölamppuja tms. Suoraan 240v kantaan menevät led-lamput toiminevat ihan ok. Korjatkaa, jos olen tulkinnut väärin.
(muuntaja toki siellä E27 kantaisessa ledissäkin toki on ja kuorma on jonkin verran kapasitiivista, mutta mitä niin ihmeellistä tuossa laitteessa olisi, ettei muutamaa sellaista pystyisi ohjaamaan. Vai tuleeko vaan jotkin häiriörajat vastaan useamman muuntajan tms kuormalla.. en näistä tiedä, kunhan arvailen)
jos ei toimisi, niin sitten erillinen rele ohjaamaan niitä lisäledejä.
lamppu.png
 
Viimeksi muokattu:
NM2000 kykenee tech sheetin mukaan ohjaamaan vain neljää lediä, joten mitä mahtaa tapahtua, jos nuo uudet valaisimet kytkee tuon nykyisen hämäräkytkimen perään?
Mulla on tuollaisen perässä ollut pian kymmenen vuotta pihan kaikki valaistus ja toistaiseksi se toimii. Yksittäisiä ledipolttimia (osa E27 ja osa GU10) on äkkiseltään laskien vajaa 20 kappaletta ja kuorma kaikkineen noin 120 wattia.

Noissa teknisissä tiedoissahan lukee 4 x 58W ja tuskin sulla pihavalaisimina noin tehokkaita lamppuja on joten ei pidä tuijottaa kappalemäärää vaan tuota tehorajaa. On tuo kieltämättä alhainen mutta kyllä yli 200 wattia ledilamppua melko hyvin jo pihaa valaisee.
 
Mulla on tuollaisen perässä ollut pian kymmenen vuotta pihan kaikki valaistus ja toistaiseksi se toimii. Yksittäisiä ledipolttimia (osa E27 ja osa GU10) on äkkiseltään laskien vajaa 20 kappaletta ja kuorma kaikkineen noin 120 wattia.
joo, meillä ihan sama määrä suunnilleen, mutta ohjaimena DIN-kiskossa 16A 2-kanavainen kellokytkin. (8A näköjään raja muuta kuin resistiivistä (induktiivista), ledit toiminut ok). GU10 sisälle tarkoitetutkin muutaman euron ledit toimivat monta vuotta pihalla (valaisimen kotelo tiivis).
58W taitaa olla joku loisteputken teho, lieneekö sitten jotain tekemistä tuon mitoituksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan led-valosarjojen, siis sellaiset tavalliset halvat jouluvalot, muuntajat juuri etiketin tehoisia vai kestäisikö ne enemmän kuormaa?

Ajatus siis laittaa kaksi sarjaa yhteen muuntajan Y-haaroittimella. Sarjoja useampi, muuntajat samaa kiinalaista merkkiä, saman näköisiä, mutta jokainen leimattu hieman eri wateille. Haaroittimet vielä kaupassa, niin "kokeile" ei ole paras vastaus :)
 
Onkohan led-valosarjojen, siis sellaiset tavalliset halvat jouluvalot, muuntajat juuri etiketin tehoisia vai kestäisikö ne enemmän kuormaa?

Ajatus siis laittaa kaksi sarjaa yhteen muuntajan Y-haaroittimella. Sarjoja useampi, muuntajat samaa kiinalaista merkkiä, saman näköisiä, mutta jokainen leimattu hieman eri wateille. Haaroittimet vielä kaupassa, niin "kokeile" ei ole paras vastaus :)
Yleisesti ottaen halpojen kiinalaisten teholähteiden liikakuormitus ei ole hyvä idea, mutta ei ne valosarjan mukana tulevat välttämättä juuri sille sarjalle ole suunniteltu, vaan ylimääräistä kapasiteettia voi olla varalla reilustikin (koska tietävät itsekin etteivät ne oikein kestä kuormitusta).
 
Kerran tuli kokeiltua 24VAC 40kpl. "dark blue" led-valosarjaa siten että yhdeksän valosarjaa 9 x 24VAC sarjakytkennällä suoraan valtakunnanverkkoon 220VAC ilman verkkomuuntajia, kokonaistehon ollessa noin 40W ja pieni lasiputkisulake eteen.
Kun yksi syväsininen valosarja oikein "potkinut" niin x 9kpl. katonrajassa alkoi "löylyä" tulemaan.
 
Kotona on varaava lattialämmitys, joka on päällä yösähkön aikana. Sähkökaapilta voi ohjata lämmityksen toimimaan, joko varaavana tai kokoajan päällä olevana.
Voiko lämmityksen muuttaa niin, että pelkästään pesuhuone/sauna lämmitys toimisi kokoajan ja muun talon lämmitys varaavana? Neuvoja tarvitaan kiitos.
 
Kotona on varaava lattialämmitys, joka on päällä yösähkön aikana. Sähkökaapilta voi ohjata lämmityksen toimimaan, joko varaavana tai kokoajan päällä olevana.
Voiko lämmityksen muuttaa niin, että pelkästään pesuhuone/sauna lämmitys toimisi kokoajan ja muun talon lämmitys varaavana? Neuvoja tarvitaan kiitos.
Ylesvastauksena voi.

Käytännössä voi olla jotain säätöä, esim jokin muukin huone samassa kuin kph, tms.
 
Likakaivossa repijäpumppu mallia Sultzer, ikää reilu 3 vuotta. Tässä mallissahan on ns koho, joka vedenpinnan asennon mukaan käynnistelee ja sammuttelee laitetta.

Kytketty 3 vaiheeseen ja nyt alkanut polttamaan sulakkeita. Jossain vaiheessa ilmeni sellaista, että veden vajotessa tämä ei malttanut sammua, vaan piti erillisestä katkaisijasta käydä kytkemässä virrat pois ja päälle. Nyt sitten tosiaan laite polttaa sulakkeita, ensin napsahti vain 1 vaihde, nyt menee 2 vaihdetta.

En vielä saanut tehtyä tarkempaa analyysia tuosta ongelmasta, mutta ilmeisesti tuo sulakkeiden poltto tapahtuu siinä vaiheessa kun koho on ala-asennossa.

Äsken nimittäin laite jäi hiljaa surisemaan kun oli tehnyt varsinaisen tyhjennyksen ja sitten iski jo pienen välähdyksen ja sen jälkeen hyytyi, koska sulakkeet meni.

Onko täällä vastaavien kapistusten kanssa painineita, minkälainen näissä on tuo moottori/mekaniikka, onko siellä mahdollisesti vettä sisällä vai muuten vain joku piuha menee oikkariin joka aiheuttaa tämmöstä...?

Pumpun asentanut firma/kaveri tulee vasta alkuviikosta kurkkaamaan, joskin hän on LVI-mies eikä sähkömies mutta päästään vähän tutkimaan.

Tämä saaga ratkesi moninaisten vaiheiden jälkeen, olin jo uutta pumppua laittamassa kunnes ajattelin että pakkohan se on selvittää että mistä johtuu.

Kontaktien kautta löytyi paikallinen firma joka näitä myy ja korjaa, niin kiikutin pumpun heille.

Ongelman syyksi paljastui johtosarja. Ei sen tarkemmin kuitenkaan että mikä sen oli rikkonut, mutta uudella sarjalla pumppu alkoi toimimaan. Sarja sisältää tuon virtajohdon lisäksi myös kohon johtoineen.

Korjaushintakin pysyi siedettävänä, mutta muita kustannuksia tämmöisestä kuitenkin tulee mm pumppuauto, sähkäriä, LVI kaveri teki uudet putkivedot (käännettiin pumppu samalla 180 astetta kaivossa) niin se on reilu touhutonni tai kaks helposti.

Kiitos täälläkin keskusteluun osallistuneille.

Pumppu oli siis tarkalleen tämmönen:

IMG_5635.jpeg
 
Hei, osaisikohan joku alan ammattilainen sanoa, mitä on tapahtunut, tai ainakin antaa vaihtoehtoja mahdollisesta tapahtuman kulusta?

Yöllä noin klo 4.30 aikaan oli ollut sähkökatko. Auto oli latauksessa ja latauksen katkeamisesta oli tullut ilmoitus klo 4.32. Aamulla kun heräsin, niin yläkerrassa osassa huoneita ei valot toimineet ja mm. reititin oli sähköittä. Kävin sulakekaapilla ja siellä olikin "yläkerran valaistus" sulake alhaalla. Yritin nostaa sen ylös, mutta napsahti välittömästi pois. Tässä kohtaa avasin auton sovelluksen ja auto oli jatkanut latausta, mutta tiputtanut latauksen ampeerit 13A -> 6A ja lataustehon perusteella latasi vain yhdellä vaiheella. Otin latauksen pois päältä ja pistin sulakkeen takaisin -> nyt pysyy ylhäällä ja kaikki toimii. Laitoin auton uudelleen lataukseen ja alkoi lataamaan normaalisti 13A 3 vaiheella eli noin 8-9kw:n teholla.

Ei ole aiemmin näin käynyt ja mietinkin että voiko jossakin kytkennöissä olla jotain vikaa? Auton latausasema tähän ainakin jollain tapaa liittyy, eli sen latauksen kun keskeytti niin sain sulakkeen taas ylös ja sen jälkeen lataus toiminut moitteitta 10x isommalla teholla siihen aamun tehoon verrattuna.
 
Hei, osaisikohan joku alan ammattilainen sanoa, mitä on tapahtunut, tai ainakin antaa vaihtoehtoja mahdollisesta tapahtuman kulusta?

Yöllä noin klo 4.30 aikaan oli ollut sähkökatko. Auto oli latauksessa ja latauksen katkeamisesta oli tullut ilmoitus klo 4.32. Aamulla kun heräsin, niin yläkerrassa osassa huoneita ei valot toimineet ja mm. reititin oli sähköittä. Kävin sulakekaapilla ja siellä olikin "yläkerran valaistus" sulake alhaalla. Yritin nostaa sen ylös, mutta napsahti välittömästi pois. Tässä kohtaa avasin auton sovelluksen ja auto oli jatkanut latausta, mutta tiputtanut latauksen ampeerit 13A -> 6A ja lataustehon perusteella latasi vain yhdellä vaiheella. Otin latauksen pois päältä ja pistin sulakkeen takaisin -> nyt pysyy ylhäällä ja kaikki toimii. Laitoin auton uudelleen lataukseen ja alkoi lataamaan normaalisti 13A 3 vaiheella eli noin 8-9kw:n teholla.

Ei ole aiemmin näin käynyt ja mietinkin että voiko jossakin kytkennöissä olla jotain vikaa? Auton latausasema tähän ainakin jollain tapaa liittyy, eli sen latauksen kun keskeytti niin sain sulakkeen taas ylös ja sen jälkeen lataus toiminut moitteitta 10x isommalla teholla siihen aamun tehoon verrattuna.
Hmm. Onko auton lataus omien sulakkeiden takana? Jos yläkerran valojen johdonsuoja samantien poksahtaa/poksahti alas, niin silloin on ollut ns. oikosulkutilanne (tai viallinen osa). Mitäs kaikkea on tuon "yläkerran valaistus" takana on? Missään ei haissut ns. "sähkökäry"?
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Onko auton lataus omien sulakkeiden takana? Jos yläkerran valojen johdonsuoja samantien poksahtaa/poksahti alas, niin silloin on ollut ns. oikosulkutilanne (tai viallinen osa). Mitäs kaikkea on tuon "yläkerran valaistus" takana on? Missään ei haissut ns. "sähkökäry"?
Joo, latausasema on omien sulakkeiden takana. Kiinteistömme on paritalo ja tuo sähköpääkeskus, jossa on koko kiinteistön pääsulakkeet ja asuntokohtaiset pääsulakkeet (sekä latausaseman sulakkeet) on tuolla yhteisessä teknisessä tilassa. Keväällä kun tuo latausasema kytkettiin, niin muistan että sähkäri manasi tota sähkökaappia ja sen ahtautta. Nyt kun asiat vähitellen palautuu mieleen, niin muistan sähkärin jotenkin maininneen, että nyt nuo latausaseman sulakkeet ovat kahden vikavirtasuojauksen takana, eli kun siellä kaapissa on meidän asunnon vikavirtasuojakytkin, niin ilmeisesti sen perään on vielä kytketty tuo latausaseman johdot? Nyt liikutaan sillä alueella, että en voi varmaksi sanoa onko noin, mutta jotain tämän suuntaista sähkäri silloin sanoi ja ei kuulemma ole kuitenkaan ongelma. Voi olla, että ei liity nyt tähän mitenkään, en sähkökytkentöjä tunne. Vikavirtasuoja ei ollut lauennut.

Mitään sähkökäryä en haistanut, kiersin jokaisen huoneen aamulla. Tuo sulake joka oli alhaalla, niin sen takana on siis yläkerrassa parin makkarin valot ja aulan pistorasiat. Pistorasioihin oli kytketty tietokone ja reititin, jotka olivat yöllä päällä. Nuokin laitteet toimivat kyllä nyt.
 
Joo, latausasema on omien sulakkeiden takana. Kiinteistömme on paritalo ja tuo sähköpääkeskus, jossa on koko kiinteistön pääsulakkeet ja asuntokohtaiset pääsulakkeet (sekä latausaseman sulakkeet) on tuolla yhteisessä teknisessä tilassa. Keväällä kun tuo latausasema kytkettiin, niin muistan että sähkäri manasi tota sähkökaappia ja sen ahtautta. Nyt kun asiat vähitellen palautuu mieleen, niin muistan sähkärin jotenkin maininneen, että nyt nuo latausaseman sulakkeet ovat kahden vikavirtasuojauksen takana, eli kun siellä kaapissa on meidän asunnon vikavirtasuojakytkin, niin ilmeisesti sen perään on vielä kytketty tuo latausaseman johdot? Nyt liikutaan sillä alueella, että en voi varmaksi sanoa onko noin, mutta jotain tämän suuntaista sähkäri silloin sanoi ja ei kuulemma ole kuitenkaan ongelma. Voi olla, että ei liity nyt tähän mitenkään, en sähkökytkentöjä tunne. Vikavirtasuoja ei ollut lauennut.

Mitään sähkökäryä en haistanut, kiersin jokaisen huoneen aamulla. Tuo sulake joka oli alhaalla, niin sen takana on siis yläkerrassa parin makkarin valot ja aulan pistorasiat. Pistorasioihin oli kytketty tietokone ja reititin, jotka olivat yöllä päällä. Nuokin laitteet toimivat kyllä nyt.
Mielenkiintoinen tilanne. Lukemani perusteella, auton latauksella ei pitäisi olla mitään tekemistä yläkerran suojauksen laukeamisen kanssa, varsinkaan kun pääsulakkeet ovat pysyneet eheinä. Molemmat ovat kuitenkin ns. omaa ja itsenäistä ryhmää (toinen mittakeskuksessa ja toinen huoneistokohtaisessa keskuksessa).
Tässä esimerkkikuva Enston paritalon mittakeskuksesta:
- Jos teillä on vastaavanlainen keskus, niin lukemani mukaan sähkäri on tehnyt uuden kytkennän tuon vikavirtasuojan taakse ja lisännyt siihen uuden vikavirtasuojan.
1734345658046.png

 
Hei, osaisikohan joku alan ammattilainen sanoa, mitä on tapahtunut, tai ainakin antaa vaihtoehtoja mahdollisesta tapahtuman kulusta?

Yöllä noin klo 4.30 aikaan oli ollut sähkökatko. Auto oli latauksessa ja latauksen katkeamisesta oli tullut ilmoitus klo 4.32. Aamulla kun heräsin, niin yläkerrassa osassa huoneita ei valot toimineet ja mm. reititin oli sähköittä. Kävin sulakekaapilla ja siellä olikin "yläkerran valaistus" sulake alhaalla. Yritin nostaa sen ylös, mutta napsahti välittömästi pois. Tässä kohtaa avasin auton sovelluksen ja auto oli jatkanut latausta, mutta tiputtanut latauksen ampeerit 13A -> 6A ja lataustehon perusteella latasi vain yhdellä vaiheella. Otin latauksen pois päältä ja pistin sulakkeen takaisin -> nyt pysyy ylhäällä ja kaikki toimii. Laitoin auton uudelleen lataukseen ja alkoi lataamaan normaalisti 13A 3 vaiheella eli noin 8-9kw:n teholla.

Ei ole aiemmin näin käynyt ja mietinkin että voiko jossakin kytkennöissä olla jotain vikaa? Auton latausasema tähän ainakin jollain tapaa liittyy, eli sen latauksen kun keskeytti niin sain sulakkeen taas ylös ja sen jälkeen lataus toiminut moitteitta 10x isommalla teholla siihen aamun tehoon verrattuna.
Ei tuossa yläkerran sulakkeen palamisessa ole mitään tavatonta. Monella laitteella on iso syöksyvirta kun se kytketään sähköön ensimmäisen kerran, ja kun ryhmän sulake on ollut kauan alhana, niin jokaisen laitteen syöksyvirta kumuloituu sille hetkelle kun sulakkeen kääntää takaisin päälle. Erityisesti B10 suojille tuo saman tein laukeaminen on todella yleistä, kun on sulake jossa on nimenomaan matala piikkivirran kesto.

Auton aivoituksista on paha sanoa.. tuo 6A 1v lataus voi olla jokin vikatiladefaultti, johon äkillinen sähköjen katkeaminen tai outo jännite vehkeen laittanut. Sähkökatkon yhteydessähän on usein myös alijännitteitä tms outouksia, jota nykyään ei vaan näe niin helposti kun ei käytetä hehkulamppuja.
 
Ei tuossa yläkerran sulakkeen palamisessa ole mitään tavatonta. Monella laitteella on iso syöksyvirta kun se kytketään sähköön ensimmäisen kerran, ja kun ryhmän sulake on ollut kauan alhana, niin jokaisen laitteen syöksyvirta kumuloituu sille hetkelle kun sulakkeen kääntää takaisin päälle. Erityisesti B10 suojille tuo saman tein laukeaminen on todella yleistä, kun on sulake jossa on nimenomaan matala piikkivirran kesto.

Auton aivoituksista on paha sanoa.. tuo 6A 1v lataus voi olla jokin vikatiladefaultti, johon äkillinen sähköjen katkeaminen tai outo jännite vehkeen laittanut. Sähkökatkon yhteydessähän on usein myös alijännitteitä tms outouksia, jota nykyään ei vaan näe niin helposti kun ei käytetä hehkulamppuja.

Tuo auton lataus on varmastikin jokin default-asetus, mikäli latausasemaan kytketty kuormanhallinta ei ole verkossa (reititin oli siis pimeänä). En niinkään tuosta latausaseman käyttäytymisestä ole huolissaan, oli vaan outoa että sitä yläkerran valaistuksen sulaketta ei saanut nostettua ennen kuin auton latauksen katkaisi kokonaan.

Jään seurailemaan tilannetta, kiitos Pakana ja algebra vastauksista!
 
Meillä menee 80 luvun erilliseen autotalliin kolmivaihe maakaapeli 3x2,5+2,5, missä N kääritty vaipan säikeistä. Onko tämä ok kaapeli jos tulevaisuudessa autotalliin tulee 3 vaihe auton latausasema yms., vai olisiko tuo hyvä vaihtaa 4x2,5 + 2,5 kaapeliin.
 
Tuo auton lataus on varmastikin jokin default-asetus, mikäli latausasemaan kytketty kuormanhallinta ei ole verkossa (reititin oli siis pimeänä). En niinkään tuosta latausaseman käyttäytymisestä ole huolissaan, oli vaan outoa että sitä yläkerran valaistuksen sulaketta ei saanut nostettua ennen kuin auton latauksen katkaisi kokonaan.

Jään seurailemaan tilannetta, kiitos Pakana ja algebra vastauksista!
Yksi pieni lisäkysymys. Yrititkö useamman kerran palauttaa lauenneen sulakkeen vai pelkästään kerran?
 
Joskus aikanaan mulla oli 5 tietokonetta ja lasertulostin (+muita vermeitä) samassa ryhmässä. Jos sähkö oli niin kauan pois että kaikki konkat oli tyhjentyneet sulaketta sai hakata usein 2-5 kertaa ennen kuin pysyi päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus aikanaan mulla oli 5 tietokonetta ja lasertulostin (+muita vermeitä) samassa ryhmässä. Jos sähkö oli niin kauan pois että kaikki konkat oli tyhjentyneet sulaketta sai hakata usein 2-5 kertaa ennen kuin pysyi päällä.
Sellainen tilanne siinä on mitä todennäköisemmin ollut.
 
Toisaalta tuo on myös sellainen että pitää vähän olla ennakkotietoa siitä että siellä on noin käyttäytyvää kuormaa. Jos siellä on ihan oikosulku, niin ei tuollainen johdonsuojan hakkaaminnen kovin tervettä ole.. Tosin päänalli lähtee yleensä aika pian tuolla jos siellä tosiaan oikari on.
 
B10 --> C10? Tietäjät tietää.

Linjasaneeraus ja koko keskus B10 + uudet varaukset jne B16.

Laitoin jo sähkärille spotia.

VTU mitä paskaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 344
Viestejä
4 553 362
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom