Kysymyksiä sähkömiehille

Mulla on sähkömies tulossa alkukesästä kytkemään sulanapitokaapelia ja lämminvesivarajaa loma-asunnon päärakennukseen. Samalla olisi tarkoitus vähän laajentaa nykyistä sähkösyteemiä ja pistorasioita talon kuistille ja yläkertaan.

Sähkärin kanssa on jo sovittu että ehtinee tehdä homman muun ohessa jos vedän itse läpivienteineen 3x2,5 MMJ kaapelia jakokeskuksen kohdilta tarvittaviin paikkohin ja hankin muut materiaalit valmiiksi. Tarkoitus olisi vetää keskukselta kaksi erillistä ryhmää, joista toinen ainakin saisi olla 16A takana. Sähkäri sitten kytkee kaikki paikoilleen.

Kyseinen sähkömies on vähän "epäselvä" ulosannissaan, niin unohtuukohan multa jotakin jos hankin; sopivia jako- ja pistorasioita tietysti + ison kasan erilaisia wagoja? Tuossa keskuksessa ilmeisesti on jo kaikki tarvittava? (rikoin varmaan miljoonaa turvallisuussääntöä kun avasin ja otin oheisen kuvan :mad:)
. jakokesk.jpg

edit: kohde sijaitsee ulkosaaristossa, eli puuttuvia tarvikkeita on hankala hommata paikan päältä äkkiseltään.

Tyhjiä johdonsuojakatkaisijoita näyttäisi olevan, mutta ei tosin vikavirtasuojia. Uudet ryhmät vaativat nykymääräysten mukaisesti vikavirtasuojan.
 
Nykyiseen hellaan/uuniin vaihtelin uuninlamppua. Joka "räjähti" viimeksi ~275C-asteessa. Vanhaa kantaa leathermanillä kun kiertelin irti, totesin että jotain sieltä on mennyt jo ajat sitten rikki (edellisen omistajan aikana).

Aikaisemmin jo ollut mielessä, että vaihtaisi tuon perinteisen valurautalieden vähän moderniinpaan. Gigantissa silmää miellyttää esim: (induktio) Electrolux liesi LKI540400X (ruostumaton teräs) - Gigantti verkkokauppa.
Manuaalia selailin jossa ainut maininta, että 2x10mm2-kaapelia tarvitsisi (yhdellä vaiheella). Kämpässä on taulussa hellalle 1-vaihe 25A, 2x6mm2-kaapeli. Manuaalissa ei sitten sen kummempia infoja ollut. Mahtaako tuo tuolle lidelle riittää? Yksin asun ja harvoin on edes kahta levyä päällä, saati uuni + pari levyä.
Vai pitääkö suosiolla ottaa/tilata joku keraaminen taso, jonka ohjeissa on kerrottu että 1x25A riittää?

PS. En ajatellut asentaa itse, vaan tilata asennuksineen ja vanhan vievät pois samalla. Mietityttää enemmänkin että mitä suostuvat asentamaan. Vai onko jollain Gigantilla "nollat taulussa"-meno?
 
Mulla on sähkömies tulossa alkukesästä kytkemään sulanapitokaapelia ja lämminvesivarajaa loma-asunnon päärakennukseen. Samalla olisi tarkoitus vähän laajentaa nykyistä sähkösyteemiä ja pistorasioita talon kuistille ja yläkertaan.

Sähkärin kanssa on jo sovittu että ehtinee tehdä homman muun ohessa jos vedän itse läpivienteineen 3x2,5 MMJ kaapelia jakokeskuksen kohdilta tarvittaviin paikkohin ja hankin muut materiaalit valmiiksi. Tarkoitus olisi vetää keskukselta kaksi erillistä ryhmää, joista toinen ainakin saisi olla 16A takana. Sähkäri sitten kytkee kaikki paikoilleen.

Kyseinen sähkömies on vähän "epäselvä" ulosannissaan, niin unohtuukohan multa jotakin jos hankin; sopivia jako- ja pistorasioita tietysti + ison kasan erilaisia wagoja? Tuossa keskuksessa ilmeisesti on jo kaikki tarvittava? (rikoin varmaan miljoonaa turvallisuussääntöä kun avasin ja otin oheisen kuvan :mad:)
.jakokesk.jpg

edit: kohde sijaitsee ulkosaaristossa, eli puuttuvia tarvikkeita on hankala hommata paikan päältä äkkiseltään.
lisäys: johdot tulee siis ihan pintavetona listojen (ja paneloinnin) takana poissa silmistä ja läpivedot pelkästä hirrestä. Ei kulje eristeissä tms.
Eikö se sun sähkärisi osaa hankkia itse niitä tavaroita?
 
Nykyiseen hellaan/uuniin vaihtelin uuninlamppua. Joka "räjähti" viimeksi ~275C-asteessa. Vanhaa kantaa leathermanillä kun kiertelin irti, totesin että jotain sieltä on mennyt jo ajat sitten rikki (edellisen omistajan aikana).

Aikaisemmin jo ollut mielessä, että vaihtaisi tuon perinteisen valurautalieden vähän moderniinpaan. Gigantissa silmää miellyttää esim: (induktio) Electrolux liesi LKI540400X (ruostumaton teräs) - Gigantti verkkokauppa.
Manuaalia selailin jossa ainut maininta, että 2x10mm2-kaapelia tarvitsisi (yhdellä vaiheella). Kämpässä on taulussa hellalle 1-vaihe 25A, 2x6mm2-kaapeli. Manuaalissa ei sitten sen kummempia infoja ollut. Mahtaako tuo tuolle lidelle riittää? Yksin asun ja harvoin on edes kahta levyä päällä, saati uuni + pari levyä.
Vai pitääkö suosiolla ottaa/tilata joku keraaminen taso, jonka ohjeissa on kerrottu että 1x25A riittää?

PS. En ajatellut asentaa itse, vaan tilata asennuksineen ja vanhan vievät pois samalla. Mietityttää enemmänkin että mitä suostuvat asentamaan. Vai onko jollain Gigantilla "nollat taulussa"-meno?
Kyllä tuon voi asentaa siihen 1x25A sulakkeeseen, ja niin käytännössä aina suomessa tehdäänkin. Jos laitat liian paöjon levyjä yhtäaikaa päälle sulake vaan palaa.

Gigantin asentajilla on kyllä nollat taulussa, niillä on pääsääntöisesti kuljetusalan koulutuksen tuoma pätevyys sähköasennuksiin. :rolleyes:
 
@Copper Itselläkin on hella yhdessä vaiheessa eli 1X25A sulake. Oletko varma, että olisi 3x6mm2 eikä 2x6mm2 eli itsellä on 3x6mm2 kaapelilla.
 
Eikö se sun sähkärisi osaa hankkia itse niitä tavaroita?
Kun tulee käytännössä ilmaiseksi tekemään, niin olisi vähän noloa lähettää vielä kauppareissulle. Täytyy olla vähän pelisilmää. Näissä tapauksissa muutenkin pyrin kytkemistä lukuunottamatta tekemään ja suunnittelemaan itse mahdollisimman pitkälle. Vanhassa talossa täytyy miettiä vähän eri näkökulmasta noita sähköjuttuja.

e. viimeksi kun eräs sähkömies kävi asentelemassa vapaimmin käsin. Ei huomannut kaapeleita portaikon seinään vedellessään että tyhjä tila jakokeskuksen yläpuolella johtaisi suoraan tuohon kohteeseen. Toisaalta olisin kyllä voinut elää ilman tuota extra-katkaisijaa tuossa. Päätti asentaa kun oli ylimääräisenä :lol:
WhatsApp Image 2022-04-04 at 7.56.43 PM.png
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sähkömies tulossa alkukesästä kytkemään sulanapitokaapelia ja lämminvesivarajaa loma-asunnon päärakennukseen. Samalla olisi tarkoitus vähän laajentaa nykyistä sähkösyteemiä ja pistorasioita talon kuistille ja yläkertaan.

Sähkärin kanssa on jo sovittu että ehtinee tehdä homman muun ohessa jos vedän itse läpivienteineen 3x2,5 MMJ kaapelia jakokeskuksen kohdilta tarvittaviin paikkohin ja hankin muut materiaalit valmiiksi. Tarkoitus olisi vetää keskukselta kaksi erillistä ryhmää, joista toinen ainakin saisi olla 16A takana. Sähkäri sitten kytkee kaikki paikoilleen.

Kyseinen sähkömies on vähän "epäselvä" ulosannissaan, niin unohtuukohan multa jotakin jos hankin; sopivia jako- ja pistorasioita tietysti + ison kasan erilaisia wagoja? Tuossa keskuksessa ilmeisesti on jo kaikki tarvittava? (rikoin varmaan miljoonaa turvallisuussääntöä kun avasin ja otin oheisen kuvan :mad:)
.jakokesk.jpg

edit: kohde sijaitsee ulkosaaristossa, eli puuttuvia tarvikkeita on hankala hommata paikan päältä äkkiseltään.
lisäys: johdot tulee siis ihan pintavetona listojen (ja paneloinnin) takana poissa silmistä ja läpivedot pelkästä hirrestä. Ei kulje eristeissä tms.
Toivottavasti tuohon Hagerin virtakiskoon sopivia johdonsuojia yms. löytyy. Aikanaan noi muuttui ja osalla valmistajilla oli aina vähän omia eroja noissa päävirtakiskoissa sekä niihin kytkettävissä osissa niin nykyään on noita päävirtakiskoja mille ei enää saa osia uutena niin pitää muutostöiden vuoksi vaihtaa kaikki hilppeet mitä kiskossa on + itse päävirtakisko jos ei löydy korvaavaa sopivaa kiskoa tilalle mihin käy uudemmat johdonsuojat yms. hilppeet kiinni+jo olemassa olevat.

Pistorasiat tulee tarvitsemaan vikiksen ja nykyään myös valaistusryhmät vähintään uusissa asennuksissa (muistaakseni ei vielä ole pakollista muutostöissä mutta silti olisi suositeltavaa. Standardissa on silti noillekkin poikkeuksia joissa pakollista vikavirran asennus myös muutostöissä). Kannattaa puhua tän sähkärin kanssa että onko edessä koko keskuksen uudelleenrakennus että saat keskuksen vastaamaan tän päivän säädöksiä. Muistaakseni vielä vanhan keskuksen muutostyöt menis ilman vikisten lisäystä (tiettyjä poikkeuksia standardissa lukuunottamatta) mutta suosittelisin kyllä ihan oman hengen suojaksi sitä että samalla päivittäis tuon keskuksen nykyaikaan ainaskin vikavirtasuojauksen osalta.

En muista nyt aivan uusimpia standardin muutoksia ulkoa kun ollut jokusen vuoden tauko ammattihommista terveydellisistä syistä mutta alalle palaamassa.
 
Kun tulee käytännössä ilmaiseksi tekemään, niin olisi vähän noloa lähettää vielä kauppareissulle. Täytyy olla vähän pelisilmää. Näissä tapauksissa muutenkin pyrin kytkemistä lukuunottamatta tekemään ja suunnittelemaan itse mahdollisimman pitkälle. Vanhassa talossa täytyy miettiä vähän eri näkökulmasta noita sähköjuttuja.

e. viimeksi kun eräs sähkömies kävi asentelemassa vapaimmin käsin. Ei huomannut kaapeleita portaikon seinään vedellessään että tyhjä tila jakokeskuksen yläpuolella johtaisi suoraan tuohon kohteeseen. Toisaalta olisin kyllä voinut elää ilman tuota extra-katkaisijaa tuossa. Päätti asentaa kun oli ylimääräisenä :lol:
WhatsApp Image 2022-04-04 at 7.56.43 PM.png
Suht siisti asennus muuten mutta olisi kyllä mennyt vähän isommillakin kiinnikeväleillä niin olisi vähän "siistimpi" asennus. Ei tarvitsisi niin miljoonaa naulakiinnikettä paukuttaa seinään.
 
Maallikkokin voi kertoa, että tavanomaisen kotitalouden tulppasulakkeen irrottaminen tai vaihto jännitteellisenä on järkeä käyttäen turvallista. Pääkytkimen avaamiseen ohjeistaminen kategorisesti on kuitenkin ymmärrettävää, koska järjenkäyttö on kaukana siitä, mitä voidaan olettaa.

Jos ei yhtään tajua, niin tulppasulakkeen vaihtohan on aina ihan helvetin vaarallista. Aika moni humanisti työntäisi lähtökohtaisesti sulakkeen ensin sormella perseestä työntäen pesään ja alkaisi sen jälkeen(jos ei sattunut mitään) ropaamaan sulakekantta päälle. Samoin jo sulaketta irrottaessa se ei joskus syystä x tulekaan kannen mukana, ja sehän varmaan on apinan vaistolla olevinaan loogista ottaa sormin pois - mitä ei tietenkään saa missään tapauksessa tehdä. Joskushan irrotettava proppu on myös ehjä, syystä tai toisesta.
Tämä ja vielä se että jos pohjan keramiikka on paskottu "mut kun vanha ei kestänyt et paloi vähän väliä niin piti saada isompi nalli laitettua" asenteella tai mennyt rikku muuten vaan iän myötä. Myös sekin että pohjien kireys olisi välillä hyvä tsekkaa oikeaoppisesti siihen tarkoitetulla työkalulla ja ihan niuks momentti riittää ei tarvii hampaat irvessä kiristää. Muuten joskus jos pohjaa tarvii vaihtaa joko uuteen vanhan mentyä rikki tai muutostöiden takia pohjan kokoa tarvitsee muuttaa niin on aivan berberistä koittaa ylikireään kiristettyä pohjaa irroittaa. Löysällä olevat pohjat nyt muutenkin hitsaa itsensä kierteistä aika herkästi kiinni jos enemmän kuormaa ja toinen mitä aiheuttaa on häiriöt esim. pätkimiset ja jännitteenheittelyt. Unohtamatta pohjan+kiskon kuumenemista löysän liitoksen vuoksi. Melkein aina itse tarkistaisin jos sulaketta joutuu vaihtamaan kevyesti työkalulla että onko pohja myös kiinni kunnolla kun noissa on samankätiset kierteet kuin sulakkeissa niin pohja monesti kiertyy sulakkeen mukana irti suuntaan kun kiertää nallia pois.

Itse tosin en ole sähkön suhteen maallikko että pohjien rassailut kuuluu ihan ammattilaisille joihin itse lukeudun.
 
Toivottavasti tuohon Hagerin virtakiskoon sopivia johdonsuojia yms. löytyy. Aikanaan noi muuttui ja osalla valmistajilla oli aina vähän omia eroja noissa päävirtakiskoissa sekä niihin kytkettävissä osissa niin nykyään on noita päävirtakiskoja mille ei enää saa osia uutena niin pitää muutostöiden vuoksi vaihtaa kaikki hilppeet mitä kiskossa on + itse päävirtakisko jos ei löydy korvaavaa sopivaa kiskoa tilalle mihin käy uudemmat johdonsuojat yms. hilppeet kiinni+jo olemassa olevat.

Pistorasiat tulee tarvitsemaan vikiksen ja nykyään myös valaistusryhmät vähintään uusissa asennuksissa (muistaakseni ei vielä ole pakollista muutostöissä mutta silti olisi suositeltavaa. Standardissa on silti noillekkin poikkeuksia joissa pakollista vikavirran asennus myös muutostöissä). Kannattaa puhua tän sähkärin kanssa että onko edessä koko keskuksen uudelleenrakennus että saat keskuksen vastaamaan tän päivän säädöksiä. Muistaakseni vielä vanhan keskuksen muutostyöt menis ilman vikisten lisäystä (tiettyjä poikkeuksia standardissa lukuunottamatta) mutta suosittelisin kyllä ihan oman hengen suojaksi sitä että samalla päivittäis tuon keskuksen nykyaikaan ainaskin vikavirtasuojauksen osalta.
Ihan riittävän nykyaikainen tuo keskus on ja vapaita johdonsuojiakin riittävästi. Alakiskoon 3-vaihe-vikis tai kaksi ja nuo ryhmät sen/niiden taakse. Siinä kaikki mitä tuossa tarvitsee "nykyaikaisemmaksi" päivittää. Ei tule mitään ongelmaa minkään vanhan virtakiskon kanssa, kun ei tuohon vanhaan kiskoon mitään tarvitse kytkeä. Sehän on jo täyteen kytketykin.
 
Kyllä tuon voi asentaa siihen 1x25A sulakkeeseen, ja niin käytännössä aina suomessa tehdäänkin. Jos laitat liian paöjon levyjä yhtäaikaa päälle sulake vaan palaa.

Gigantin asentajilla on kyllä nollat taulussa, niillä on pääsääntöisesti kuljetusalan koulutuksen tuoma pätevyys sähköasennuksiin. :rolleyes:
Gigantin asentaja voi olla vanha ostari vartija tai kamelinkuljettaja Afrikasta, mutta sähkötöitä saa tehdä vain sähköasentajat. Tiskareita ja pyykkäreitä siel ruuvailee paikalleen vaikka mimmoset tanelit ja tepot vaihtelevalla menestyksellä, vähän tuurista kii minkä taivaanrannanmaalaajan saat keittiöös harjottelee. Ite olin gigantin asentajana 4-5 vuotta, tuli nähtyy jos vaikka ja mitä. Hurjin oli ku kuskiks pomppaa afrikan maalta omien sanojensa mukaan bussikuski, äijä ajo pitkin sillankaiteita, kaato pyörätelineet ja roskikset ja lopulta upotti ulko-oven yllä olevan sadelipan kuorma-auton konttiin. En ole eläessäni pelännyt kenenkään kyydissä niin paljon kuin tuona päivänä ja ihan syystäkin. Ei saanut jatkaa töissä tuon taidonnäytteen jälkeen jostain kumman syystä.
Uudet ja vanhat liedet aika hyvin sopii yhteen, jos yksivaiheinen syöttö ja sulake niin käytännössä vaikeeta saada liesitaso ylikuormitettuu. 20A ja 25A ero loppujen lopuksi aika pieni ja se kun suomalainen keittää perunaa yhdel levyl ja toisel levyl paistaa sitä j-lihaa, sitä on vaikeeta tehdä ruokaa kolmel tai neljäl levyl yhtäaikaa muutenkaan. Ainaki itel alkaa ahtaus ahistaa pelkäl ajatus asteikolki jos 4 levyy olis kuumana yhtä aikaa, hehee!
 
Ihan riittävän nykyaikainen tuo keskus on ja vapaita johdonsuojiakin riittävästi. Alakiskoon 3-vaihe-vikis tai kaksi ja nuo ryhmät sen/niiden taakse. Siinä kaikki mitä tuossa tarvitsee "nykyaikaisemmaksi" päivittää. Ei tule mitään ongelmaa minkään vanhan virtakiskon kanssa, kun ei tuohon vanhaan kiskoon mitään tarvitse kytkeä. Sehän on jo täyteen kytketykin.
Vaikka kisko ulkoisesti näyttää samalle niin kiinnitystapoja on monia, osassa voi olla haarukkapää, osassa piikki. Ymmärtänet mitä tarkoitan. Tämä on yksi ongelma ja toinen on taas kiinnityspuoli itse din-kiskoon kiinnitettävässä komponentissa. Vielä tänäkin päivänä sähkärit kyselee että löytyisikö vielä joltain sopiva, käytetty mutta ehjä tarvittava komponentti että voisi uusia/lisätä vain tarvittavan osan eikä tehdä sen vuoksi isompaa ja paljon laajemaa eli kallista remonttia.
 
Vaikka kisko ulkoisesti näyttää samalle niin kiinnitystapoja on monia, osassa voi olla haarukkapää, osassa piikki. Ymmärtänet mitä tarkoitan. Tämä on yksi ongelma ja toinen on taas kiinnityspuoli itse din-kiskoon kiinnitettävässä komponentissa. Vielä tänäkin päivänä sähkärit kyselee että löytyisikö vielä joltain sopiva, käytetty mutta ehjä tarvittava komponentti että voisi uusia/lisätä vain tarvittavan osan eikä tehdä sen vuoksi isompaa ja paljon laajemaa eli kallista remonttia.
No en ymmärrä, kun ei tuohon virtakiskoon tarvitse mitään uutta saada kiinni. Nuo olemassa olevat vanhanmalliset Hagerin johdonsuojat kiskoineen käy hyvin. Vikavirtasuojat vain lisätään ja kytketään johtimilla. DIN-kisko ei ole muuttunut mihinkään.
 
Uudet ja vanhat liedet aika hyvin sopii yhteen, jos yksivaiheinen syöttö ja sulake niin käytännössä vaikeeta saada liesitaso ylikuormitettuu. 20A ja 25A ero loppujen lopuksi aika pieni ja se kun suomalainen keittää perunaa yhdel levyl ja toisel levyl paistaa sitä j-lihaa, sitä on vaikeeta tehdä ruokaa kolmel tai neljäl levyl yhtäaikaa muutenkaan. Ainaki itel alkaa ahtaus ahistaa pelkäl ajatus asteikolki jos 4 levyy olis kuumana yhtä aikaa, hehee!

No tämähän se. Useinhan vielä niin että kun perunat kiehuu --> levy pienemmälle, ja vasta sitten aletaan sitä lihaa paistamaan. Tai ne makaronit/j-liha, ja sitten uuniin jne.
 
No en ymmärrä, kun ei tuohon virtakiskoon tarvitse mitään uutta saada kiinni. Nuo olemassa olevat vanhanmalliset Hagerin johdonsuojat kiskoineen käy hyvin. Vikavirtasuojat vain lisätään ja kytketään johtimilla. DIN-kisko ei ole muuttunut mihinkään.

Johdoilla kytkeminen on niin wanhanaikaista että eihän sellaista enää nykypäivänä koeta vaihtoehdoksi.
 
Johdoilla kytkeminen on niin wanhanaikaista että eihän sellaista enää nykypäivänä koeta vaihtoehdoksi.
Jos ne tulee toiselle riville, niin vähän pakko se on johdoilla tehdä. Tai onhan niitä sellaisia yhdyskiskojakin rivien välille mutta harvoin näkee käytetyn.
 
Viimeksi muokattu:
Johdoilla kytkeminen on niin wanhanaikaista että eihän sellaista enää nykypäivänä koeta vaihtoehdoksi.
No mutta kyllähän tuollainen pieni keskus saaristomökissä kytketään justiinsa sillä helpolla sallitulla tavalla joka mieleen tulee tai tarvikkeet riittävät. Välittämättä nykyaikaisuudesta ja kunhan kansi saadaan nätisti kiinni eikä pelota.
 
Taulussa lukee 2x6mm2.

Enköhän mä hellan laita tilaukseen.
Oli se sitten nolla, maa ja vaihe tai pelkkä nolla ja vaihe, lieden päässä nolla ja maa yhdistetään jos erillistä maa piuhaa ei torpas ole vedetty.
Joskus aikoja sitten kun keltavihree suojamaa piuha oli vain utooppinen uni insinöörin villeissä unissa, nollaa ja vaihetta on vedetty vain, koska suojamaan eristäminen nollasta on suht uus keksintö jos mennään historiassa taaksepäin. Se että nolla on erotettu maasta on käytännössä sellainen tekijä et se lisää käyttäjän turvallisuutta. Sama mikä torppa on kyseessä tänäpäivänä, sähkölaitos tuo syöttökaapelin pääkeskukseen jossa maa jo nolla on samassa kiskossa. Asunnoissa se erotellaan toisistaan. Nollaa ja maata ei sekoiteta keskenään uusissa kohteissa, koska, nykyään vikavirtasuoja nuuskii kokoajan nollan ja vaiheen eroa, ettei karkureita hyväksytä ja nollan ja maan eroa. Jos siel alkaa piuhat ottaa yhteen syystä tai toisesta, vikis ampuu heti alas ja tämä lisää perus sukankuluttajan turvallisuutta koska esim. pistorasioihin työnnetään millon mitäkin vempainta jostain kiinamarkkinoilta et auta armias et oon sähkärinä nähny yhtä sun toista millasta jatkojohtovirystysseikkailua sinne rasioin on tungettu. Niin paljon ollu mielikuvitusta edes J.R Tolkienilkaa mitä kaikkee ihminen on keksinyt sähkörasiaan työntää..

Eli uudiskohteissa nolla ja maa erotellaan lähinnä turvallisuuden nimissä. Vanhoissa kohteissa missä on vain nolla ja vaihe, yleensä pistorasiat joissa on maadoituskieli, on nolla ja maa jumpattu keskenään. Eli jos hessu henkelinpaukuttaja työntää jonkin viallisen laitteen pistorasiaan joka on nollamaadotettu, ottaa vaihe ja nolla yhteen minkä seurauksesta sulake ampuu ittensä alas ja täten suojaa käyttäjän mahdolliselta sähköiskulta. Jos joku maalari tai timpuri on keskellä asuntoa vaihtanut pistorasiassa/jakorasissa nollan ja maan keskenään, tämä tekee asunnosta aivan kuoleman loukun koska kaikki laitteet mitkä työnnetään nollamaadoitettuun pistorasiaan on tämän johdosta hengenvaarallisia. Tämä sen vuoksi että vaihe ja nolla on sekotettu keskenään mikä tarkoittaa nollamaadoitetuissa pistorasioissa sitä että nyt rungossa onkin vaihe nollan sijaan. Eli aivan sama siinä tapauksessa mikä laite pistorasiaan on kytketty, jos laite on rungoltaan sähköä johtava, on se täten jännitteinen.

Olen käynyt sähköasentajana niin monessa asunnossa uudenmaan alueella missä suojamaan tilalla on ollut jotain muuta kuin suojamaa ja ihmetellyt monta kertaa sitä et miten ihmeessä suomessa on niin vähän sähkökuolemia. Ei riitä sormet laskemaan keikkoja jossa suojamaan tilalla on ollut vaihe johdin ja täten kaikki eväät siihen et joku pääsis hengestään. Olkoon nyt esimerkkinä tapaus jossa perheen äiti ihmetteli kun sormia kutkutti kun ruokaa teki uunilla. Tämän lauseen kun hän sanoi ääneen kun olin läsnä huoneessa jouduin totetamaan et voitko toistaa tuon lauseen. Eli aina kun ottaa lieden kahvasta kiinni, sormissa kutkuttaa kummasti. Tässä kohtaa sähköasentajalla pitää huutaa joka hälytyskello et näin ei pidä olla kun kytkentä on oikein tehty. Kävin ottamassa sulakkeet pois ja vedin lieden ulos kolostaan ja tarkastin kytkennät, ja kas, siellähän se vaihe on suojamaan paikalla mikä selittää pikku kutkuttelut. Selitin rouvalle et sulla on ollut hyvä tuuri, koska jos olisit nojannut samaan aikaan tähän maadoitettuun tiskialtaaseen toisella kädellä ja toisella kädellä pitänyt kiinni jännitteisestä lieden rungosta, lopputulema olisi huonolla tuurilla voinut olla surullinen.

Ja näitä tapauksia on todella monta, ja ei vain minulla vain moni muukin asentaja kolleegani kertoo samaa vähän väliä. Seppo sepi sähkönikke ja kikke vetää piuhat aivan yksi risti kaksi tajuamatta hönkäsen pöläystä sähkötöiden päälle ja lopputulema voi olla et koko torppa palaa maan tasalle tai sit joku huonotuurinen aku ankka ottaa väärästä paikasta kiinni missä lopputulema on et haudankaivaja kalle joutu hommiin.

Ymmärrän toki et sähkärin palkkaaminen on kallista lystii ja tämän vuoksi moni oman elämänsä antisankari tekee itse kytkennät ja säästää muutaman setelin. Mut kokemuksesta voin sanoo et se ei tarvi olla iso virhe kun riittää et kytket kaks piuhaa väärien ruuvien alle ja tämän johdosta joku epäonnekas päätyy arkkua täyttämään. Tietysti vaikka suomessa työvoiman palkkaaminen on kallista, 40% kotitalousvähennys hieman lievittää tuskaa koska tämän voi vähentää alvillisesta työnosuudesta. Itse en uskaltaisi palkata kotiini halpaa virolaista/venäläistä sähkäriä jonka löysin googlen 17 sivulta sen vuoksi että tuntivelotus oli vain 15€ kun muut ottaa jotain 50-70€ väliltä tuntia kohden ja kehtaavat vielä velottaa tarvikkeista ja kilometreistä, hyi, parempi ottaa joku Igor siperian takamailta joka ei välttämättä ymmärrä taas yhtään mitään miten suomen maaperällä sähköstandardit ja vaatimukset sanoo..

Lopputulema kun kaikki on kuultu, nähty ja koettu. Älä soita 24 centeriin ja tilaa sieltä sähköpäivystäjää koska muuten maksat 200-300€ ylimääräistä (välityspalkkiota) vaan soita suoraan johkin sähköliikkeeseen missä reipas sähköasentaja vesseli on valmis uhraamaan yöunensa sinun sulaneen pistorasian tai pääsulakkeen vuoksi. Eihän se ilmaista ole mutta jos olisi, olisi maailman markkinat hieman erilaiset mitä ne nyt tällä hetkellä ovat. Moni asiakas voivottelee suureen ääneen että voi voi ja lämminleipä, miksi sähkövesselille pitää antaa 400-500€ rahaa kun se tulee ti-ke välisenä yönä klo 3:30 vaihtamaan minun pääsulakettani koska työnsin haarukan leivänpaahtimeen. Tai painoin vikavirtasuojan testinappia vain koska tarrassa luki että paina tästä sillon tällön. Tai koska lämmitin saunaa, kiuasta, veden ja kahvinkeitintä ja latasin sähköautoa yhtäaikaa, on se kumma kun ei 25A nalli kestä 80A kuormaa.. ja näitä esimerkkejä voisin kirjottaa tähän noin raamatun paksuuden verran mutten taida jaksaa koska sormet ja näppis kuluu.

Jos et osaa tehdä sähköasennuksia, älä nyt hyvä ihminen niitä tee. Jos lasket et pistorasialle tulee vain 2 johtoa et miten paljon voi mennä pieleen, voin sanoa et jos kytket vaiheen ja maan keskenään ristiin, meni pieleen ja pahasti. Pliis älä kuole, halvempi vaihtoehto on soittaa sähkömies. Tai siis riippuu missäpäin maailmaa asuu koska ihmisen elämän hinta on eri, eri puolella maailmaa, suomessa elämä maksaa enemmän kuin equadorissa.

Jos veljenpoika on sähkömies ja ei kerkee kiireltään tulla kytkee sun lamppua koska lupasit vaivan palkkaa yhden koff tölkin pullopantin verran, suosittelen korottamaan panosta ja kokeilemaan uudelleen. Jos sähköliikkeen minimivelotus on 170€ käynniltä ja tarjoot 0,15€, voit hieman ynnäillä omassa päässäsi et mikä täs yhtälös nyt oikeen mättää. Kossupullon saa kympil alkosta, joillekkin se riittää mut moni saattaa laskee et minimivelotuksel sais jo 17 pulloo sieltä samasesta puljusta roudaa ulos ni ei kannata halval yrittää houkutella ammattimiestä kylään.

Mul kävi putkari kaukolämpöpakettiin vaihtamas sunnuntaina yhden t-kappaleen, käynti makso 1300€. Sit kuuntelen kun joku vaahtoo päivystyspuhelimeen niin et kävis vaahtosammuttimest et miks sähkömiehet on niin kalliita. Se et käynti on sähkäril esim 450€ alv 24% kun vertaa mitä putkarin pieni pyrähdys kohtees makso, sanon et sähkärit myy itteensä niin halval et putkihessut voi vaan nauraa matkal pankkiin.

Miksi vedän MMJ kaapelia kun voisi vetää viemäriputkeekin.. no se taitaa olla ammatinvalintakysymys
 
Oli se sitten nolla, maa ja vaihe tai pelkkä nolla ja vaihe, lieden päässä nolla ja maa yhdistetään jos erillistä maa piuhaa ei torpas ole vedetty.
Joskus aikoja sitten kun keltavihree suojamaa piuha oli vain utooppinen uni insinöörin villeissä unissa, nollaa ja vaihetta on vedetty vain, koska suojamaan eristäminen nollasta on suht uus keksintö jos mennään historiassa taaksepäin. Se että nolla on erotettu maasta on käytännössä sellainen tekijä et se lisää käyttäjän turvallisuutta. Sama mikä torppa on kyseessä tänäpäivänä, sähkölaitos tuo syöttökaapelin pääkeskukseen jossa maa jo nolla on samassa kiskossa. Asunnoissa se erotellaan toisistaan. Nollaa ja maata ei sekoiteta keskenään uusissa kohteissa, koska, nykyään vikavirtasuoja nuuskii kokoajan nollan ja vaiheen eroa, ettei karkureita hyväksytä ja nollan ja maan eroa. Jos siel alkaa piuhat ottaa yhteen syystä tai toisesta, vikis ampuu heti alas ja tämä lisää perus sukankuluttajan turvallisuutta koska esim. pistorasioihin työnnetään millon mitäkin vempainta jostain kiinamarkkinoilta et auta armias et oon sähkärinä nähny yhtä sun toista millasta jatkojohtovirystysseikkailua sinne rasioin on tungettu. Niin paljon ollu mielikuvitusta edes J.R Tolkienilkaa mitä kaikkee ihminen on keksinyt sähkörasiaan työntää..

Eli uudiskohteissa nolla ja maa erotellaan lähinnä turvallisuuden nimissä. Vanhoissa kohteissa missä on vain nolla ja vaihe, yleensä pistorasiat joissa on maadoituskieli, on nolla ja maa jumpattu keskenään. Eli jos hessu henkelinpaukuttaja työntää jonkin viallisen laitteen pistorasiaan joka on nollamaadotettu, ottaa vaihe ja nolla yhteen minkä seurauksesta sulake ampuu ittensä alas ja täten suojaa käyttäjän mahdolliselta sähköiskulta. Jos joku maalari tai timpuri on keskellä asuntoa vaihtanut pistorasiassa/jakorasissa nollan ja maan keskenään, tämä tekee asunnosta aivan kuoleman loukun koska kaikki laitteet mitkä työnnetään nollamaadoitettuun pistorasiaan on tämän johdosta hengenvaarallisia. Tämä sen vuoksi että vaihe ja nolla on sekotettu keskenään mikä tarkoittaa nollamaadoitetuissa pistorasioissa sitä että nyt rungossa onkin vaihe nollan sijaan. Eli aivan sama siinä tapauksessa mikä laite pistorasiaan on kytketty, jos laite on rungoltaan sähköä johtava, on se täten jännitteinen.

Olen käynyt sähköasentajana niin monessa asunnossa uudenmaan alueella missä suojamaan tilalla on ollut jotain muuta kuin suojamaa ja ihmetellyt monta kertaa sitä et miten ihmeessä suomessa on niin vähän sähkökuolemia. Ei riitä sormet laskemaan keikkoja jossa suojamaan tilalla on ollut vaihe johdin ja täten kaikki eväät siihen et joku pääsis hengestään. Olkoon nyt esimerkkinä tapaus jossa perheen äiti ihmetteli kun sormia kutkutti kun ruokaa teki uunilla. Tämän lauseen kun hän sanoi ääneen kun olin läsnä huoneessa jouduin totetamaan et voitko toistaa tuon lauseen. Eli aina kun ottaa lieden kahvasta kiinni, sormissa kutkuttaa kummasti. Tässä kohtaa sähköasentajalla pitää huutaa joka hälytyskello et näin ei pidä olla kun kytkentä on oikein tehty. Kävin ottamassa sulakkeet pois ja vedin lieden ulos kolostaan ja tarkastin kytkennät, ja kas, siellähän se vaihe on suojamaan paikalla mikä selittää pikku kutkuttelut. Selitin rouvalle et sulla on ollut hyvä tuuri, koska jos olisit nojannut samaan aikaan tähän maadoitettuun tiskialtaaseen toisella kädellä ja toisella kädellä pitänyt kiinni jännitteisestä lieden rungosta, lopputulema olisi huonolla tuurilla voinut olla surullinen.

Ja näitä tapauksia on todella monta, ja ei vain minulla vain moni muukin asentaja kolleegani kertoo samaa vähän väliä. Seppo sepi sähkönikke ja kikke vetää piuhat aivan yksi risti kaksi tajuamatta hönkäsen pöläystä sähkötöiden päälle ja lopputulema voi olla et koko torppa palaa maan tasalle tai sit joku huonotuurinen aku ankka ottaa väärästä paikasta kiinni missä lopputulema on et haudankaivaja kalle joutu hommiin.

Ymmärrän toki et sähkärin palkkaaminen on kallista lystii ja tämän vuoksi moni oman elämänsä antisankari tekee itse kytkennät ja säästää muutaman setelin. Mut kokemuksesta voin sanoo et se ei tarvi olla iso virhe kun riittää et kytket kaks piuhaa väärien ruuvien alle ja tämän johdosta joku epäonnekas päätyy arkkua täyttämään. Tietysti vaikka suomessa työvoiman palkkaaminen on kallista, 40% kotitalousvähennys hieman lievittää tuskaa koska tämän voi vähentää alvillisesta työnosuudesta. Itse en uskaltaisi palkata kotiini halpaa virolaista/venäläistä sähkäriä jonka löysin googlen 17 sivulta sen vuoksi että tuntivelotus oli vain 15€ kun muut ottaa jotain 50-70€ väliltä tuntia kohden ja kehtaavat vielä velottaa tarvikkeista ja kilometreistä, hyi, parempi ottaa joku Igor siperian takamailta joka ei välttämättä ymmärrä taas yhtään mitään miten suomen maaperällä sähköstandardit ja vaatimukset sanoo..

Lopputulema kun kaikki on kuultu, nähty ja koettu. Älä soita 24 centeriin ja tilaa sieltä sähköpäivystäjää koska muuten maksat 200-300€ ylimääräistä (välityspalkkiota) vaan soita suoraan johkin sähköliikkeeseen missä reipas sähköasentaja vesseli on valmis uhraamaan yöunensa sinun sulaneen pistorasian tai pääsulakkeen vuoksi. Eihän se ilmaista ole mutta jos olisi, olisi maailman markkinat hieman erilaiset mitä ne nyt tällä hetkellä ovat. Moni asiakas voivottelee suureen ääneen että voi voi ja lämminleipä, miksi sähkövesselille pitää antaa 400-500€ rahaa kun se tulee ti-ke välisenä yönä klo 3:30 vaihtamaan minun pääsulakettani koska työnsin haarukan leivänpaahtimeen. Tai painoin vikavirtasuojan testinappia vain koska tarrassa luki että paina tästä sillon tällön. Tai koska lämmitin saunaa, kiuasta, veden ja kahvinkeitintä ja latasin sähköautoa yhtäaikaa, on se kumma kun ei 25A nalli kestä 80A kuormaa.. ja näitä esimerkkejä voisin kirjottaa tähän noin raamatun paksuuden verran mutten taida jaksaa koska sormet ja näppis kuluu.

Jos et osaa tehdä sähköasennuksia, älä nyt hyvä ihminen niitä tee. Jos lasket et pistorasialle tulee vain 2 johtoa et miten paljon voi mennä pieleen, voin sanoa et jos kytket vaiheen ja maan keskenään ristiin, meni pieleen ja pahasti. Pliis älä kuole, halvempi vaihtoehto on soittaa sähkömies. Tai siis riippuu missäpäin maailmaa asuu koska ihmisen elämän hinta on eri, eri puolella maailmaa, suomessa elämä maksaa enemmän kuin equadorissa.

Jos veljenpoika on sähkömies ja ei kerkee kiireltään tulla kytkee sun lamppua koska lupasit vaivan palkkaa yhden koff tölkin pullopantin verran, suosittelen korottamaan panosta ja kokeilemaan uudelleen. Jos sähköliikkeen minimivelotus on 170€ käynniltä ja tarjoot 0,15€, voit hieman ynnäillä omassa päässäsi et mikä täs yhtälös nyt oikeen mättää. Kossupullon saa kympil alkosta, joillekkin se riittää mut moni saattaa laskee et minimivelotuksel sais jo 17 pulloo sieltä samasesta puljusta roudaa ulos ni ei kannata halval yrittää houkutella ammattimiestä kylään.

Mul kävi putkari kaukolämpöpakettiin vaihtamas sunnuntaina yhden t-kappaleen, käynti makso 1300€. Sit kuuntelen kun joku vaahtoo päivystyspuhelimeen niin et kävis vaahtosammuttimest et miks sähkömiehet on niin kalliita. Se et käynti on sähkäril esim 450€ alv 24% kun vertaa mitä putkarin pieni pyrähdys kohtees makso, sanon et sähkärit myy itteensä niin halval et putkihessut voi vaan nauraa matkal pankkiin.

Miksi vedän MMJ kaapelia kun voisi vetää viemäriputkeekin.. no se taitaa olla ammatinvalintakysymys

Mistä ihmeestä saa herneen noin syvälle nenään? Tai sitten samoja pillereitä mulle.

Minähän kyselin alkup. että onko väliä, kun manuskassa sanotaan 10mm2. Taulussa lukee 25A ja 2x6mm2. Kunhan nimenomaan otin asioista selvää, ettei tarvitse ukkojen kantaa hellaa takaisin autoon.
Lieden tilasin myös asennuksineen. Niin ei pääsee kaiken maailman Toukkikset huutelemaan luvista. Ihme avautuminen kaiken kaikkiaan. Ei kai firmassa alannut YT:t, ja "paskimmasta" päästä sai kenkää?
 
Erillisen suojamaan käyttöön siirtymisen alkuperäinen suurempi syy on ollut häiriöjutut kuin turvallisuus -tämä on vieläkin määräyksissä nähtävissä kun PEN-johtoa voi tietyissä tapauksissa /ehdoilla vieläkin käyttää esim. jos kohteiden välillä ei ole tietoliikenneverkkoja...
 
Oli se sitten nolla, maa ja vaihe tai pelkkä nolla ja vaihe, lieden päässä nolla ja maa yhdistetään jos erillistä maa piuhaa ei torpas ole vedetty.
Joskus aikoja sitten kun keltavihree suojamaa piuha oli vain utooppinen uni insinöörin villeissä unissa, nollaa ja vaihetta on vedetty vain, koska suojamaan eristäminen nollasta on suht uus keksintö jos mennään historiassa taaksepäin. Se että nolla on erotettu maasta on käytännössä sellainen tekijä et se lisää käyttäjän turvallisuutta. Sama mikä torppa on kyseessä tänäpäivänä, sähkölaitos tuo syöttökaapelin pääkeskukseen jossa maa jo nolla on samassa kiskossa. Asunnoissa se erotellaan toisistaan. Nollaa ja maata ei sekoiteta keskenään uusissa kohteissa, koska, nykyään vikavirtasuoja nuuskii kokoajan nollan ja vaiheen eroa, ettei karkureita hyväksytä ja nollan ja maan eroa. Jos siel alkaa piuhat ottaa yhteen syystä tai toisesta, vikis ampuu heti alas ja tämä lisää perus sukankuluttajan turvallisuutta koska esim. pistorasioihin työnnetään millon mitäkin vempainta jostain kiinamarkkinoilta et auta armias et oon sähkärinä nähny yhtä sun toista millasta jatkojohtovirystysseikkailua sinne rasioin on tungettu. Niin paljon ollu mielikuvitusta edes J.R Tolkienilkaa mitä kaikkee ihminen on keksinyt sähkörasiaan työntää..

Eli uudiskohteissa nolla ja maa erotellaan lähinnä turvallisuuden nimissä. Vanhoissa kohteissa missä on vain nolla ja vaihe, yleensä pistorasiat joissa on maadoituskieli, on nolla ja maa jumpattu keskenään. Eli jos hessu henkelinpaukuttaja työntää jonkin viallisen laitteen pistorasiaan joka on nollamaadotettu, ottaa vaihe ja nolla yhteen minkä seurauksesta sulake ampuu ittensä alas ja täten suojaa käyttäjän mahdolliselta sähköiskulta. Jos joku maalari tai timpuri on keskellä asuntoa vaihtanut pistorasiassa/jakorasissa nollan ja maan keskenään, tämä tekee asunnosta aivan kuoleman loukun koska kaikki laitteet mitkä työnnetään nollamaadoitettuun pistorasiaan on tämän johdosta hengenvaarallisia. Tämä sen vuoksi että vaihe ja nolla on sekotettu keskenään mikä tarkoittaa nollamaadoitetuissa pistorasioissa sitä että nyt rungossa onkin vaihe nollan sijaan. Eli aivan sama siinä tapauksessa mikä laite pistorasiaan on kytketty, jos laite on rungoltaan sähköä johtava, on se täten jännitteinen.

Olen käynyt sähköasentajana niin monessa asunnossa uudenmaan alueella missä suojamaan tilalla on ollut jotain muuta kuin suojamaa ja ihmetellyt monta kertaa sitä et miten ihmeessä suomessa on niin vähän sähkökuolemia. Ei riitä sormet laskemaan keikkoja jossa suojamaan tilalla on ollut vaihe johdin ja täten kaikki eväät siihen et joku pääsis hengestään. Olkoon nyt esimerkkinä tapaus jossa perheen äiti ihmetteli kun sormia kutkutti kun ruokaa teki uunilla. Tämän lauseen kun hän sanoi ääneen kun olin läsnä huoneessa jouduin totetamaan et voitko toistaa tuon lauseen. Eli aina kun ottaa lieden kahvasta kiinni, sormissa kutkuttaa kummasti. Tässä kohtaa sähköasentajalla pitää huutaa joka hälytyskello et näin ei pidä olla kun kytkentä on oikein tehty. Kävin ottamassa sulakkeet pois ja vedin lieden ulos kolostaan ja tarkastin kytkennät, ja kas, siellähän se vaihe on suojamaan paikalla mikä selittää pikku kutkuttelut. Selitin rouvalle et sulla on ollut hyvä tuuri, koska jos olisit nojannut samaan aikaan tähän maadoitettuun tiskialtaaseen toisella kädellä ja toisella kädellä pitänyt kiinni jännitteisestä lieden rungosta, lopputulema olisi huonolla tuurilla voinut olla surullinen.

Ja näitä tapauksia on todella monta, ja ei vain minulla vain moni muukin asentaja kolleegani kertoo samaa vähän väliä. Seppo sepi sähkönikke ja kikke vetää piuhat aivan yksi risti kaksi tajuamatta hönkäsen pöläystä sähkötöiden päälle ja lopputulema voi olla et koko torppa palaa maan tasalle tai sit joku huonotuurinen aku ankka ottaa väärästä paikasta kiinni missä lopputulema on et haudankaivaja kalle joutu hommiin.

Ymmärrän toki et sähkärin palkkaaminen on kallista lystii ja tämän vuoksi moni oman elämänsä antisankari tekee itse kytkennät ja säästää muutaman setelin. Mut kokemuksesta voin sanoo et se ei tarvi olla iso virhe kun riittää et kytket kaks piuhaa väärien ruuvien alle ja tämän johdosta joku epäonnekas päätyy arkkua täyttämään. Tietysti vaikka suomessa työvoiman palkkaaminen on kallista, 40% kotitalousvähennys hieman lievittää tuskaa koska tämän voi vähentää alvillisesta työnosuudesta. Itse en uskaltaisi palkata kotiini halpaa virolaista/venäläistä sähkäriä jonka löysin googlen 17 sivulta sen vuoksi että tuntivelotus oli vain 15€ kun muut ottaa jotain 50-70€ väliltä tuntia kohden ja kehtaavat vielä velottaa tarvikkeista ja kilometreistä, hyi, parempi ottaa joku Igor siperian takamailta joka ei välttämättä ymmärrä taas yhtään mitään miten suomen maaperällä sähköstandardit ja vaatimukset sanoo..

Lopputulema kun kaikki on kuultu, nähty ja koettu. Älä soita 24 centeriin ja tilaa sieltä sähköpäivystäjää koska muuten maksat 200-300€ ylimääräistä (välityspalkkiota) vaan soita suoraan johkin sähköliikkeeseen missä reipas sähköasentaja vesseli on valmis uhraamaan yöunensa sinun sulaneen pistorasian tai pääsulakkeen vuoksi. Eihän se ilmaista ole mutta jos olisi, olisi maailman markkinat hieman erilaiset mitä ne nyt tällä hetkellä ovat. Moni asiakas voivottelee suureen ääneen että voi voi ja lämminleipä, miksi sähkövesselille pitää antaa 400-500€ rahaa kun se tulee ti-ke välisenä yönä klo 3:30 vaihtamaan minun pääsulakettani koska työnsin haarukan leivänpaahtimeen. Tai painoin vikavirtasuojan testinappia vain koska tarrassa luki että paina tästä sillon tällön. Tai koska lämmitin saunaa, kiuasta, veden ja kahvinkeitintä ja latasin sähköautoa yhtäaikaa, on se kumma kun ei 25A nalli kestä 80A kuormaa.. ja näitä esimerkkejä voisin kirjottaa tähän noin raamatun paksuuden verran mutten taida jaksaa koska sormet ja näppis kuluu.

Jos et osaa tehdä sähköasennuksia, älä nyt hyvä ihminen niitä tee. Jos lasket et pistorasialle tulee vain 2 johtoa et miten paljon voi mennä pieleen, voin sanoa et jos kytket vaiheen ja maan keskenään ristiin, meni pieleen ja pahasti. Pliis älä kuole, halvempi vaihtoehto on soittaa sähkömies. Tai siis riippuu missäpäin maailmaa asuu koska ihmisen elämän hinta on eri, eri puolella maailmaa, suomessa elämä maksaa enemmän kuin equadorissa.

Jos veljenpoika on sähkömies ja ei kerkee kiireltään tulla kytkee sun lamppua koska lupasit vaivan palkkaa yhden koff tölkin pullopantin verran, suosittelen korottamaan panosta ja kokeilemaan uudelleen. Jos sähköliikkeen minimivelotus on 170€ käynniltä ja tarjoot 0,15€, voit hieman ynnäillä omassa päässäsi et mikä täs yhtälös nyt oikeen mättää. Kossupullon saa kympil alkosta, joillekkin se riittää mut moni saattaa laskee et minimivelotuksel sais jo 17 pulloo sieltä samasesta puljusta roudaa ulos ni ei kannata halval yrittää houkutella ammattimiestä kylään.

Mul kävi putkari kaukolämpöpakettiin vaihtamas sunnuntaina yhden t-kappaleen, käynti makso 1300€. Sit kuuntelen kun joku vaahtoo päivystyspuhelimeen niin et kävis vaahtosammuttimest et miks sähkömiehet on niin kalliita. Se et käynti on sähkäril esim 450€ alv 24% kun vertaa mitä putkarin pieni pyrähdys kohtees makso, sanon et sähkärit myy itteensä niin halval et putkihessut voi vaan nauraa matkal pankkiin.

Miksi vedän MMJ kaapelia kun voisi vetää viemäriputkeekin.. no se taitaa olla ammatinvalintakysymys
Mitä helvettiä.
 
Vanha talo, jossa vanhat sähköt. Tällä hetkellä saman 10 A sulakkeen kautta menee sähköt 3 makuuhuoneeseen, eteiseen sekä kylpyhuoneeseen. Kylpyhuoneessa pesukone ja lattialämmitys Max 600 w teholla, jota ei ole kuitenkaan vielä kytketty.

Mitä luulette suostuuko sähkäri asentamaan vielä tuon lattialämmityksen tuohon?
 
Voi se siihen suostua, mutta todennäköisesti sulta palaa sulake jos peset pyykkiä samalla kun lattialämmitys on päällä.
 
Vanha talo, jossa vanhat sähköt. Tällä hetkellä saman 10 A sulakkeen kautta menee sähköt 3 makuuhuoneeseen, eteiseen sekä kylpyhuoneeseen. Kylpyhuoneessa pesukone ja lattialämmitys Max 600 w teholla, jota ei ole kuitenkaan vielä kytketty.

Mitä luulette suostuuko sähkäri asentamaan vielä tuon lattialämmityksen tuohon?
En ole ammattilainen, mutta en kyllä 10A taakse vetäis enempää kuormaa. Pesukone pitäs olla vikavirtasuojan takana muutenni joten jos haluat kytkennöistä mittauspöytäkirjan niin suosiolla vetäsee uudet johdot lämmitykselle. Onko vanhat johdot pintavetoina vai seinissä/lattiassa/katossa, eli onko talo vanha, vai "vanha"?
 
Vanha talo, jossa vanhat sähköt. Tällä hetkellä saman 10 A sulakkeen kautta menee sähköt 3 makuuhuoneeseen, eteiseen sekä kylpyhuoneeseen. Kylpyhuoneessa pesukone ja lattialämmitys Max 600 w teholla, jota ei ole kuitenkaan vielä kytketty.

Mitä luulette suostuuko sähkäri asentamaan vielä tuon lattialämmityksen tuohon?
10 A kestää noin 2300 W, siitä voi arvioida toteutuksen järkevyyttä.

En ole ammattilainen, mutta en kyllä 10A taakse vetäis enempää kuormaa. Pesukone pitäs olla vikavirtasuojan takana muutenni joten jos haluat kytkennöistä mittauspöytäkirjan niin suosiolla vetäsee uudet johdot lämmitykselle. Onko vanhat johdot pintavetoina vai seinissä/lattiassa/katossa, eli onko talo vanha, vai "vanha"?
Myös lattialämmitys vaatii vikavirtasuojakytkimen.
 
Onko kokemuksia kylpyhuoneen lattialämmityksen termostaateista?
Nyt on asennettu Devireg Opti, ja se käynnistyy/sammuu noin vartin välein. Lämpö tietysti pysyy varsin tasaisena silloin.
Rele kuullostaa myös aika äänekkäälle. Entinen DeviReq 500 oli mielestäni hiljaisempi.

Onko eri malleissa noiden suhteen eroa? Mikä olisi suositeltava merkki ja malli?
 
Tässä ketjussa saattaa olla jo valmiiksi vastaavia kysymyksiä, mutta en pienellä kahlailulla löytänyt vastausta. Miten rivitaloasunnon ryhmäkeskuksen pääsulakkeen korotus 3x25A -> 3x35A käytännössä onnistuu liitteenä olevan kuva spekseillä olevaan ryhmäkeskukseen vai onnistuuko mitenkään? Laitoksen malli siis Norelco NVRUU Tele 340-24J/32D.

Meilla kävi kotona sähkömies selvittämässä hieman eri asiaa, mutta samalla tutkittiin ryhmäkeskusta. Kehotti kysymään sähkölaitokselta mitä maksaisi mittauksen pääsulakkeen korotus 3x35A. Arvioi, että nykyiset kaapelit olisi mitoitettu ainakin 50A virtoja kestäviksi. Verkkoyhtiö kanta oli, että ei maksa mitään koska (taloyhtiön) liittymän kokoa ei tarvitse kasvattaa vaan kyseessä on pelkkä mittauksen etusulakkeen koon muuttaminen ilman, että itse liittymän kokoon tehdään muutoksia. Tämä on siis asiakkaan omiin töihin kuuluvia asioita.

Sulakkeiden korotus liittyy sähköauton latauspisteen rakentamiseen, jolloin ei tarvitsisi niin paljon rajoittaa latausvirtoja päiväsaikaan. Kyseessä sähköllä lämpiävä asunto, jossa normaalina päivänä tehonkulutuspiikki ylittää 11 kW.
1282.jpg
 
Tässä ketjussa saattaa olla jo valmiiksi vastaavia kysymyksiä, mutta en pienellä kahlailulla löytänyt vastausta. Miten rivitaloasunnon ryhmäkeskuksen pääsulakkeen korotus 3x25A -> 3x35A käytännössä onnistuu liitteenä olevan kuva spekseillä olevaan ryhmäkeskukseen vai onnistuuko mitenkään? Laitoksen malli siis Norelco NVRUU Tele 340-24J/32D.

Meilla kävi kotona sähkömies selvittämässä hieman eri asiaa, mutta samalla tutkittiin ryhmäkeskusta. Kehotti kysymään sähkölaitokselta mitä maksaisi mittauksen pääsulakkeen korotus 3x35A. Arvioi, että nykyiset kaapelit olisi mitoitettu ainakin 50A virtoja kestäviksi. Verkkoyhtiö kanta oli, että ei maksa mitään koska (taloyhtiön) liittymän kokoa ei tarvitse kasvattaa vaan kyseessä on pelkkä mittauksen etusulakkeen koon muuttaminen ilman, että itse liittymän kokoon tehdään muutoksia. Tämä on siis asiakkaan omiin töihin kuuluvia asioita.

Sulakkeiden korotus liittyy sähköauton latauspisteen rakentamiseen, jolloin ei tarvitsisi niin paljon rajoittaa latausvirtoja päiväsaikaan. Kyseessä sähköllä lämpiävä asunto, jossa normaalina päivänä tehonkulutuspiikki ylittää 11 kW.
1282.jpg

Kyllähän tuossa jonkun olisi hyvä ensin hiukan ynnäillä että mitä se taloyhtiön liittymä on mitoitukseltaan ja paljonko siinä on ns. pelivaraa. Sähköyhtiö on siis kertonut vain että ei kiinnosta heitä koska sinne taloyhtiölle tulee sen verran paksu laku että sillä latautuu isompikin akku. Mutta ongelmahan tulee siitä että se laku on jo jaettu X määrään asuntoja. Ja jos on kerta sähkölämmitteisiä asuntoja niin kyllä siitä ens talvena kovilla pakkasilla alkaa osaa asukkaita vituttaa kun katoaa lämmitys yhden sähköauton latailujen takia.
Todennäköisesti ei tule näin tapahtumaan, on siellä sen verran pelivaraa. Mutta jonkinlainen selvityshän tuosta siis taloyhtiö tasolla olisi tehtä koska yksi laturi tuskin haittaa mitään taikka ketään, mutta entäs jos niitä yksittäisiä alkaa tipahdella vuosi vuoden perään lisää eikä kukaan muista että taloyhtiön liiittymää tarttis päivittää kanssa. Silloin on total katastrof ainekset ilmassa joku kova pakkasyö tulevaisuudessa.
 
Kyllähän tuossa jonkun olisi hyvä ensin hiukan ynnäillä että mitä se taloyhtiön liittymä on mitoitukseltaan ja paljonko siinä on ns. pelivaraa. Sähköyhtiö on siis kertonut vain että ei kiinnosta heitä koska sinne taloyhtiölle tulee sen verran paksu laku että sillä latautuu isompikin akku. Mutta ongelmahan tulee siitä että se laku on jo jaettu X määrään asuntoja. Ja jos on kerta sähkölämmitteisiä asuntoja niin kyllä siitä ens talvena kovilla pakkasilla alkaa osaa asukkaita vituttaa kun katoaa lämmitys yhden sähköauton latailujen takia.
Todennäköisesti ei tule näin tapahtumaan, on siellä sen verran pelivaraa. Mutta jonkinlainen selvityshän tuosta siis taloyhtiö tasolla olisi tehtä koska yksi laturi tuskin haittaa mitään taikka ketään, mutta entäs jos niitä yksittäisiä alkaa tipahdella vuosi vuoden perään lisää eikä kukaan muista että taloyhtiön liiittymää tarttis päivittää kanssa. Silloin on total katastrof ainekset ilmassa joku kova pakkasyö tulevaisuudessa.
Taloyhtiössä ei ole tällä hetkellä tahtotilaa selvittää yhteistä sähköauton latauspisteiden hankintaa, eikä muilta osakkailta ole tullut sen suuntaista viestiä, että tarvetta olisi. Taloyhtiön kapasiteetti pitää toki tarkastella erikseen, jos tulisi useampia latauspisteitä.

Nyt haluaisin kuitenkin sähköalan ammattilaiselta arvion onnistuuko nykyiseen ryhmäkeskukseen pääsulakkeen suurennus ylipäätään vai pitäisikö koko ryhmäkeskus vaihtaa tätä varten. Oletetaan, että taloyhtiön asuntoon tuleva kaapelointi ja järjestelyt muutoin sallivat muutoksen.
 
Taloyhtiössä ei ole tällä hetkellä tahtotilaa selvittää yhteistä sähköauton latauspisteiden hankintaa, eikä muilta osakkailta ole tullut sen suuntaista viestiä, että tarvetta olisi. Taloyhtiön kapasiteetti pitää toki tarkastella erikseen, jos tulisi useampia latauspisteitä.

Nyt haluaisin kuitenkin sähköalan ammattilaiselta arvion onnistuuko nykyiseen ryhmäkeskukseen pääsulakkeen suurennus ylipäätään vai pitäisikö koko ryhmäkeskus vaihtaa tätä varten. Oletetaan, että taloyhtiön asuntoon tuleva kaapelointi ja järjestelyt muutoin sallivat muutoksen.

No näkemättä tuota on vaikea sanoa. Keskuksesta voisi ettiä vaikka tyyppikilven että mitä se sanoo ampeeri määrästä. Sen jälkeen tarttee selvittää se syötön koko. Jos se on 6mm2 vedetty niin ei sitä hirveästi kasvatella. Jos taas 10mm2 niin sitten on pelivaraa.
 
No näkemättä tuota on vaikea sanoa. Keskuksesta voisi ettiä vaikka tyyppikilven että mitä se sanoo ampeeri määrästä. Sen jälkeen tarttee selvittää se syötön koko. Jos se on 6mm2 vedetty niin ei sitä hirveästi kasvatella. Jos taas 10mm2 niin sitten on pelivaraa.
Tyyppikilvessä on samat arvot kuin tuossa kaapin piirroksessa. 1283.jpg

Syötöstä en valitettavasti osaa sanoa suorilta muuta kuin sen edellisen sähkärin arvion, että ainakin 50A pitäisi kestää.
 
Mielestäni ei onnistu. Keskus on mitoitettu (In) 25A virralle.
Kiitos tästä. Pääsulakkeen nostoidean taustalla sähkärin ilmoille heittämä ajatus siitä, että pääsulaketta suurentamalla voisi päästä halvemmalla ja helpommalla kuin latauksen kuormanhallinnan kautta. Jos koko keskus pitäisi uusia niin silloin asia ei kuitenkaan liene näin.
 
Kiitos tästä. Pääsulakkeen nostoidean taustalla sähkärin ilmoille heittämä ajatus siitä, että pääsulaketta suurentamalla voisi päästä halvemmalla ja helpommalla kuin latauksen kuormanhallinnan kautta. Jos koko keskus pitäisi uusia niin silloin asia ei kuitenkaan liene näin.

Joo ei onnistu kun tuossa keskuksessa on rojut mitoitettu 25A mukaan.

Kyllä toi kantsis järjestää niin että se sähköautojen lataus järjestettäisiin sieltä laitehuoneen kautta jossa on pääkeskus. Muuten menee kämpän keskus uusiksi ja todennäköisesti myös syöttö.
 
  • Tykkää
Reactions: XFi
Tai sitten vaan se kuormanhallinta, eihän se nyt niin paljoa tuo lisähintaa.
 
  • Tykkää
Reactions: XFi
Ei tuohon keskukseen ihmeellistä muutosta tarvitsisi tehdä jos sen muuttaisi korkeammalle nimellisvirralle, todennäköisesti vain muutaman johtimen vaihto, mutta se monimittarikeskus johon ne pääsulakkeet pitäisi vaihtaaa on käytännössä aina max 25A nousuille tehty, ja sen modaaminen onkin sitten työläämpää, jonka lisäksi muutostyön ajan koko taloyhtiö on ilman sähköä.
 
  • Tykkää
Reactions: XFi
Kiitokset kommenteista. Ajattelin itsekin alunperin, että tuo pääsulakkeen korottaminen lienee melko kallis homma, mutta sähkärin ajatus vaan oli päinvastainen. Silläpä ajattelin selvittää asiaa.

Kuormanhallinnan toteutuksessa ei montaa saturaista mene halvimmillaan. Palikkaratkaisuna esim. Innohome Charlie-C latausasema ohjattuna Shelly EM3 + Shelly UNI -kombolla. Hienovaraisempaa säätöä tarjonnee älykkäämmät latauspisteet.

Pieni haaste on siinä, että asunnon ryhmäkeskuksesta pitää tehdä mittaus ja autotallin ryhmäkeskukseen taas liitetään latausasema, jolloin ohjausdata pitäisi saada liikkumaan tässä välissä mielellään langattomasti. WiFin peittoalue on hyvä koska asunnossa ja autotallissa on omat mesh-tukiasemansa. Shellyn kamoilla nähdäkseni ohjailu hoituisi helpoiten. Langallista lähiverkkoa ei asunnon ja autotallin välissä kulje, eikä aivan pienellä vaivalla saakaan.
 
Kiitokset kommenteista. Ajattelin itsekin alunperin, että tuo pääsulakkeen korottaminen lienee melko kallis homma, mutta sähkärin ajatus vaan oli päinvastainen. Silläpä ajattelin selvittää asiaa.

Kuormanhallinnan toteutuksessa ei montaa saturaista mene halvimmillaan. Palikkaratkaisuna esim. Innohome Charlie-C latausasema ohjattuna Shelly EM3 + Shelly UNI -kombolla. Hienovaraisempaa säätöä tarjonnee älykkäämmät latauspisteet.

Pieni haaste on siinä, että asunnon ryhmäkeskuksesta pitää tehdä mittaus ja autotallin ryhmäkeskukseen taas liitetään latausasema, jolloin ohjausdata pitäisi saada liikkumaan tässä välissä mielellään langattomasti. WiFin peittoalue on hyvä koska asunnossa ja autotallissa on omat mesh-tukiasemansa. Shellyn kamoilla nähdäkseni ohjailu hoituisi helpoiten. Langallista lähiverkkoa ei asunnon ja autotallin välissä kulje, eikä aivan pienellä vaivalla saakaan.
Itse asensin sukulaiselle tämän latausaseman -> Sähköauton latausasema kaapelilla, mobiilisovellus | 3x16A 11kW
Latausvirtaa voi säätää etänä ja ajastaa latauksen esim. yölle. Kulutustiedot saa raporttina jonka voi toimittaa esim. työnantajalle. Vikavirtakin löytyy itse asemasta.
 
Latausvirran säätö dynaamisen kuormanhallinnan kautta olisi itselleni paras vaihtoehto, koska auton tulisi olla aina mahdollisimman hyvässä latingissa. Ajastuskaan ei ole niin yksinkertaista kun käy kolmivuorotyössä 100 kilometrin päässä. Käytön helppous ja toimintavarmuus ovat näin ollen avainasemassa: töpseli kiinni kun auto parkissa ja automatiikka hoitaa loput.

Onko havaintoja RS485 / Modbus RTU langattomista silloista, eli laitteista jotka vievät signaalin perille ilman fyysistä yhteyttä mittarin ja latausaseman välillä? Tuollainenkin voisi tulla kyseeseen asunnon ja autotallin ryhmäkeskusten välille tiedonsiirtoon, jos vaan löytyisi järkevän hintainen ja toimiva setti. Välimatkaa noin 7 metriä.
 
Latausvirran säätö dynaamisen kuormanhallinnan kautta olisi itselleni paras vaihtoehto, koska auton tulisi olla aina mahdollisimman hyvässä latingissa. Ajastuskaan ei ole niin yksinkertaista kun käy kolmivuorotyössä 100 kilometrin päässä. Käytön helppous ja toimintavarmuus ovat näin ollen avainasemassa: töpseli kiinni kun auto parkissa ja automatiikka hoitaa loput.

Onko havaintoja RS485 / Modbus RTU langattomista silloista, eli laitteista jotka vievät signaalin perille ilman fyysistä yhteyttä mittarin ja latausaseman välillä? Tuollainenkin voisi tulla kyseeseen asunnon ja autotallin ryhmäkeskusten välille tiedonsiirtoon, jos vaan löytyisi järkevän hintainen ja toimiva setti. Välimatkaa noin 7 metriä.

Walle langaton kuormanhallintajärjestelmä Hintaa on, mutta asennus ainakin on lähes plug&play.
 
Walle langaton kuormanhallintajärjestelmä Hintaa on, mutta asennus ainakin on lähes plug&play.
Näin on. Tuossa näyttäisi olevan Carlo Gavazzin mittari yhdistettynä johonkin 3-vaiheanturisettiin epäilykseni mukaan juuri langattomaan RS485-siltaan perustuvalla tekniikalla.

Koskapa esim. Wallbox Pulsar Plus latausaseman saa Carlo Gavazzin EM340 -mittarilla 1000 € yhteishintaan, niin voisi saada säästettyä prosenteissa ihan huomattavan summan, jos löytäisi edullisen langattoman RS485 -sillan tuohon väliin.

Ebayssa mokomia 433 MHz taajuudella toimivia laitoksia on tarjolla 10 € ylöspäin ja jossain teollisuusratkaisuja tarjoavassa kaupassa taas voi olla joku viimeisen päälle oleva monilaiteratkaisu yli 1000 € hintaan. Tästä välistä löytynee jokin edukas, mutta hyvä ratkaisu signaalin langattomaan siirtoon, kunhan vain tietäisi mikä.
 
Latausvirran säätö dynaamisen kuormanhallinnan kautta olisi itselleni paras vaihtoehto, koska auton tulisi olla aina mahdollisimman hyvässä latingissa. Ajastuskaan ei ole niin yksinkertaista kun käy kolmivuorotyössä 100 kilometrin päässä. Käytön helppous ja toimintavarmuus ovat näin ollen avainasemassa: töpseli kiinni kun auto parkissa ja automatiikka hoitaa loput.

Onko havaintoja RS485 / Modbus RTU langattomista silloista, eli laitteista jotka vievät signaalin perille ilman fyysistä yhteyttä mittarin ja latausaseman välillä? Tuollainenkin voisi tulla kyseeseen asunnon ja autotallin ryhmäkeskusten välille tiedonsiirtoon, jos vaan löytyisi järkevän hintainen ja toimiva setti. Välimatkaa noin 7 metriä.
Tuota olen omaan käyttöön harkinnut.
 
Tuota olen omaan käyttöön harkinnut.
No mutta, sehän on kyllä edukas laite ilman turhia ylimääräisiä ominaisuuksia. Fyysinen olemus aika industriaali - voisi olla myynnissä myös Rammstein-logolla! Osaakohan tuo lopettaa latauksen kokonaan jos hetkellisesti minimivirtakin (6A) on liikaa?

Plussaa olisi toki, jos sähkönkulutuksen tilastoja voisi seurata puhelimen kautta, joskaan ei pakollista.

Edit: näyttäisi olevan tsekkiläisen Sampron valmistama laite.
 
Viimeksi muokattu:
Sainpas jonkinlaisia sähköpiirrustuksia käsiini. Näyttää siltä, että asunnon ja autotallin ryhmäkeskusten välille on valmiiksi vedetty MCMK 4x1.5+1.5 ohjauskaapeli. Minkälaista signaalia voisi välittää ohjauskaapelia pitkin rakennusten välillä? Ohjauskaapeli tulee piirrustuksissa asunnon ryhmäkeskukselta autotallin autolämmityspistorasioiden ajastinkytkimille.

Aiemmin oli puhetta nousujen kaapeloinneista: asunnolle tulee yhtiön pääkeskukselta MCMK 4x10+10 kaapelointi. Autotalliin taas asunnosta MCMK 4x6+6. Taloyhtiössä yhden asunnon kohdalla samoilla kaapeloinneilla on 35/63A ryhmäkeskus ja muut asunnot 25A.
 
Viimeksi muokattu:
Sainpas jonkinlaisia sähköpiirrustuksia käsiini. Näyttää siltä, että asunnon ja autotallin ryhmäkeskusten välille on valmiiksi vedetty MCMK 4x1.5+1.5 ohjauskaapeli. Minkälaista signaalia voisi välittää ohjauskaapelia pitkin rakennusten välillä? Ohjauskaapeli tulee piirrustuksissa asunnon ryhmäkeskukselta autotallin autolämmityspistorasioiden ajastinkytkimille.

Aiemmin oli puhetta nousujen kaapeloinneista: asunnolle tulee yhtiön pääkeskukselta MCMK 4x10+10 kaapelointi. Autotalliin taas asunnosta MCMK 4x6+6. Taloyhtiössä yhden asunnon kohdalla samoilla kaapeloinneilla on 35/63A ryhmäkeskus ja muut asunnot 25A.
Kyllähän tuo rs485 menee tuota mcmk 4x1,5 kaapelia pitkin, kunhan siellä on 2 vapaata lankaa.

Todennäköisesti tuo nousukaapelointi riittäisi kyllä 35A pääsulakkeille, se suurin kynnys on siellä mittauskeskuksessa... Ja oikeastaan myös taloyhtiön hallituksesta, koska jos yhdelle asukille annetaan lupa 35 liittymään, lupa pitää antaa kaikille, ja se voi käydä taloyhtiölle kalliiksiyöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: XFi
Kiitos tästä. Pääsulakkeen nostoidean taustalla sähkärin ilmoille heittämä ajatus siitä, että pääsulaketta suurentamalla voisi päästä halvemmalla ja helpommalla kuin latauksen kuormanhallinnan kautta. Jos koko keskus pitäisi uusia niin silloin asia ei kuitenkaan liene näin.

Voi tuon keskuksen muuttaa esim. 35 A tai 50 A. Pääkytkin ja johdotukset "kiskoille" vaihtoon. On halvempi, mitä uusi keskus ja sen asennus. Uusi tyyppikilpi (esim. tarratulostimella) ja kuvien päivitys (vaikka kynällä vanhoihin kuviin, jos valmistajalta ei saa cad tai Excel kuvia keskuksesta).
 
  • Tykkää
Reactions: XFi

Statistiikka

Viestiketjuista
257 150
Viestejä
4 470 721
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom