HiekkaP
Influensseri
- Liittynyt
- 30.07.2017
- Viestejä
- 443
Joo tätä meinasin, mutta samaEi. tähti/kolmiota käytetään sen takia että hiukan isommat moottorit kolmiossa haukkaavat niin suuren virran käynnistyessään että torpan pääsulakkeet ei sitä kestä mutta moottori kun on saatu pyörimään, niin sen jälkeen kolmiossa voidaan ajaa moottoria.
Nuo käynnistysvirrat kolmiossa voivat olla moninkertaisia, tyyliin jopa 7 kertaisesta käynnistysvirrasta puhutaan.
Nykyisin huomattavasti kivuttomampi tapa ajaa moottori käyntiin on taajuusmuunnin jolla saataan moottori käynnistettyä todella nätisti kuormittamatta verkkoa.
Sitä vaan alkuperäiseen kysymykseen, että kokeilemallahan tuo selviää, mikä toimii sinun rakentelussaTähti/kolmio-käynnistyksessä moottori kytketään verkkoon nimenomaan ensin tähteen ja vasta sen jälkeen kolmioon.
Muutenhan sitä jo kutsuttaisiinkin kolmio/tähti-kännistykseksi!
Eikä se nimenomaan toimi sellaisen kuorman kanssa, joka vaatii täydet tehot jo alusta.
Vaan sellaisen kuorman kanssa jonka vastus kasvaa pyörimisnopeuden mukana.
Esimerkkinä vaikkapa joku voimakkaampi puhallin, kuten viljakuivureissa... tai paalikuivureissa.
(paine riittävä kirjaimellisesti työntämään ilmaa heinäpaalien läpi)
Ja taustallahan on oikosulkumoottorin toimintatapa:
Moottorin roottori pyrkii pyörimään samalla nopeudella staattorikäämityksessä kulkevan virran luoman magneettikentän pyörimisen kanssa.
Mitä isompi on ero näiden kahden välillä sen suuremmalla teholla moottori pyrkii kiihdyttämään pyörimisnopeuttaan tuohon tavoitteeseensa.
Ja käämiin vaikuttava jännitehän vaikuttaa siihen kuinka paljon tehoa moottorilla on käytettävissä.
Luonnollisestikin kolmiokytkennän suurempi käämijännite tarkoittaa suurempaa maksimitehoa/vääntöä nopeuden kasvattamiseen. >
Mikä tarkoittaa suuren väännön lisäksi myös suurta virtaa. >
Se taas vaatisi suuremman virran sallivat sulakkeet. >
Jolloin tarvittaisiin sen mukainen kaapelointi, puhumattakaan suuremmasta rasituksesta sähköverkolle.
Tähtikytkennässä käämiin vaikuttava alhaisempi jännite rajoittaa virran ja tehon alhaisemmaksi. >
Käynnistysvirtapiikki jää pienemmäksi. >
Sulakkeille ja kaapeleille riittää pienempi mitoitus, eikä rasita verkkoa niin suurella kuormapiikillä.
Taajuusmuuttaja olisi hienostuneempi tapa käynnistää moottori pehmeästi.
Mutta on tietenkin monimutkaisempi ja kalliimpi.
Ei moottorilla ole mitään "pääjännitettä".
Sillä on jännite (+ virta ja teho) jonka sen käämit kestävät.
Ja tähtikytkennässä moottorin käämijännitteenä on aina sähköverkon vaihejännite.
Kolmiokytkennässä käämijännitteenä on verkon pääjännite.