Kysymyksiä sähkömiehille

Ei. tähti/kolmiota käytetään sen takia että hiukan isommat moottorit kolmiossa haukkaavat niin suuren virran käynnistyessään että torpan pääsulakkeet ei sitä kestä mutta moottori kun on saatu pyörimään, niin sen jälkeen kolmiossa voidaan ajaa moottoria.
Nuo käynnistysvirrat kolmiossa voivat olla moninkertaisia, tyyliin jopa 7 kertaisesta käynnistysvirrasta puhutaan.

Nykyisin huomattavasti kivuttomampi tapa ajaa moottori käyntiin on taajuusmuunnin jolla saataan moottori käynnistettyä todella nätisti kuormittamatta verkkoa.
Joo tätä meinasin, mutta sama
Tähti/kolmio-käynnistyksessä moottori kytketään verkkoon nimenomaan ensin tähteen ja vasta sen jälkeen kolmioon.
Muutenhan sitä jo kutsuttaisiinkin kolmio/tähti-kännistykseksi!

Eikä se nimenomaan toimi sellaisen kuorman kanssa, joka vaatii täydet tehot jo alusta.
Vaan sellaisen kuorman kanssa jonka vastus kasvaa pyörimisnopeuden mukana.
Esimerkkinä vaikkapa joku voimakkaampi puhallin, kuten viljakuivureissa... tai paalikuivureissa.
(paine riittävä kirjaimellisesti työntämään ilmaa heinäpaalien läpi)

Ja taustallahan on oikosulkumoottorin toimintatapa:
Moottorin roottori pyrkii pyörimään samalla nopeudella staattorikäämityksessä kulkevan virran luoman magneettikentän pyörimisen kanssa.
Mitä isompi on ero näiden kahden välillä sen suuremmalla teholla moottori pyrkii kiihdyttämään pyörimisnopeuttaan tuohon tavoitteeseensa.

Ja käämiin vaikuttava jännitehän vaikuttaa siihen kuinka paljon tehoa moottorilla on käytettävissä.
Luonnollisestikin kolmiokytkennän suurempi käämijännite tarkoittaa suurempaa maksimitehoa/vääntöä nopeuden kasvattamiseen. >
Mikä tarkoittaa suuren väännön lisäksi myös suurta virtaa. >
Se taas vaatisi suuremman virran sallivat sulakkeet. >
Jolloin tarvittaisiin sen mukainen kaapelointi, puhumattakaan suuremmasta rasituksesta sähköverkolle.

Tähtikytkennässä käämiin vaikuttava alhaisempi jännite rajoittaa virran ja tehon alhaisemmaksi. >
Käynnistysvirtapiikki jää pienemmäksi. >
Sulakkeille ja kaapeleille riittää pienempi mitoitus, eikä rasita verkkoa niin suurella kuormapiikillä.

Taajuusmuuttaja olisi hienostuneempi tapa käynnistää moottori pehmeästi.
Mutta on tietenkin monimutkaisempi ja kalliimpi.


Ei moottorilla ole mitään "pääjännitettä".
Sillä on jännite (+ virta ja teho) jonka sen käämit kestävät.

Ja tähtikytkennässä moottorin käämijännitteenä on aina sähköverkon vaihejännite.
Kolmiokytkennässä käämijännitteenä on verkon pääjännite.
Sitä vaan alkuperäiseen kysymykseen, että kokeilemallahan tuo selviää, mikä toimii sinun rakentelussa
 
Nyt tarvitsisi ehdotuksia kun pitäisi löytää jotkut hieman tavallisuudesta poikkeavat pistorasiat. Eli tarve on 1x16A sekä 3X16A pistorasioille jotka siis tulisivat syöttämään kahta eri laitekaappia. Nyt tarvittaisiin sellaiset pistorasiat jotka olisivat tyypiltään jotain hieman harvinaisempaa mallia sen takia ettei kellekkään tulisi vain mieleen tempaista pistotulppia irti napatakseen sähköä johonkin muuhun. Tämä sen takia että kaapit sijaitsevat paikassa jonne on myös ulkopuolisilla ihmisillä pääsy mutta kuitenkin sellaisessa paikkaa että matka on pitkä lähteä laittamaan irroitettua pistotulppaa takaisin. Kiinteä tai puolikiinteä ei tule kysymykseen sillä tarvittaessa kaapit pitää olla helposti vaihdettavissa.

Tuohon 1x16A meinasin käyttää sitä karavaanarien ja veneilijöiden suosimaa sinistä pistorasiaa mutta mikä olisi tuolle kolmivaiheiselle hyvä? normaali 3X16A on sen verran yleinen että ennemmin tai myöhemmin joku pässi on kuitenkin siitä sähköä ottamassa jonnekkin.

Miksi näin monimutkainen? Syy on se että a) sulake palaa helposti jos jotain isoa kuormaa tulee ja b) nuo ovat eri mittauksen takana kuin muut sähköt lähiympäristössä.
 
Mites sellainen ratkaisu, jossa pistorasiat on lukittavan kotelon sisällä? Tuollaista ei ainakaan kuka tahansa hetken mielijohteesta nykäise irti. Pihallehan nuo yleensä asennetaan, mutta ei kai mikään estä sisälläkin käyttämistä?

GARO_516_P_lukittava_pistorasiakotelo_voimavirtarasialla_3451221_ml.gif
 
Tosiaan tuollainen lukittavakantinen rasia josta kaapelit saa kannen raosta on ylivoimaisesti paras, jos on tarkoitus estää asiattomien pääsy pistorasioihin/laitteiden kytkentään niissä.
 
Mites sellainen ratkaisu, jossa pistorasiat on lukittavan kotelon sisällä? Tuollaista ei ainakaan kuka tahansa hetken mielijohteesta nykäise irti. Pihallehan nuo yleensä asennetaan, mutta ei kai mikään estä sisälläkin käyttämistä?

GARO_516_P_lukittava_pistorasiakotelo_voimavirtarasialla_3451221_ml.gif

Tuohan oli todella hieno idea. Noitahan taitaa olla seinä asennettaviakin. Eipä kyllä itsellä käynyt edes mielessä, kiitos tästä.
 
Tuohan oli todella hieno idea. Noitahan taitaa olla seinä asennettaviakin. Eipä kyllä itsellä käynyt edes mielessä, kiitos tästä.

Yleensä sama malli käy sekä seinälle, että tolppaan. Tolppaa varten yleensä pitää ostaa se tolpan päälle tuleva kiinnike mikä tuossa kuvassakin näkyy.

Tuota kuvassa näkyvää laatikkoa en suosittele mikäli halutaan hyvin lukkojen takana pysyvät kaapelit, koska sen saa ilman avaintakin auki kädellä kiinni ottamalla tuolta alhaalta missä tiiviste on mistä johdot menee ulos ja vetämällä auki.
 
Yleensä sama malli käy sekä seinälle, että tolppaan. Tolppaa varten yleensä pitää ostaa se tolpan päälle tuleva kiinnike mikä tuossa kuvassakin näkyy.
Onko ehdotuksia valmistajasta? Tuo kuvassa oleva taitaa olla Garo merkkinen ja ainakin niiden Garo autonlämmitystolppien lukitus on nii olematon että kantta ei juuri tarvi edes vääntää saadakseen auki. Riittää kun vähän vetää tiettyyn suuntaan.
 
Onko ehdotuksia valmistajasta? Tuo kuvassa oleva taitaa olla Garo merkkinen ja ainakin niiden Garo autonlämmitystolppien lukitus on nii olematon että kantta ei juuri tarvi edes vääntää saadakseen auki. Riittää kun vähän vetää tiettyyn suuntaan.

Tuossa on se lukitus semmoinen ettei rikkomatta auki saa • Kalustamaton piharasia 8 MMO 901 • Siemens
Kun ei ajastimille ole tarvetta niin varmaan tuommoinen kalustamaton kannattaa ottaa niin sinne sisään saa laitettua haluamansa pistokkeet.
 
32A tai 63A 3~ rasia on ainakin semmoinen, että harvalta moista löytyy. Jostain kiinasta tai briteistä voi tilata kanssa mielenkiintoisia sähköliittimiä. Ei tosin taida olla laillisia täällä käyttää, joten en suosittele.

Tuommoisen tolpparasian sijasta kannattaa hommata ihan kunnon peltinen sähkökaappi, jonka saa munalukolla kiinni ja muokkaa mieleisekseen. Jostain kierrätyskeskuksesta tai sähköliikkeestä saanee käytettyjä edukkaasti.
Nyt haetaan valmista ratkaisua koska kyseessä on toisen tahon omistama kiinteistö ja suunnitelmat on hyväksytettävä myös siellä. Lisäksi en ole sitä itse asentamassa. Onhan niitä valmiita lukittavia pistorasiakeskuksia mutta niiden hinnat on monesti korkeita ja muutenkin ylivarusteltuja kun nyt tarvittaisiin vain se 2kpl pistorasioita.

Tiedän vaan kokemuksesta että tuossa Garossa on umpisurkea tuo lukitus kun töissä on noita lämpötolppia käytössä ja sen tosiaan saa auki kun vähän sivulle vääntää ja vetää. Lukon vaihtaminenkaan ei liene auttavan kun ongelma on kannen suunnittelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt haetaan valmista ratkaisua koska kyseessä on toisen tahon omistama kiinteistö ja suunnitelmat on hyväksytettävä myös siellä. Lisäksi en ole sitä itse asentamassa. Onhan niitä valmiita lukittavia pistorasiakeskuksia mutta niiden hinnat on monesti korkeita ja muutenkin ylivarusteltuja kun nyt tarvittaisiin vain se 2kpl pistorasioita.

Tiedän vaan kokemuksesta että tuossa Garossa on umpisurkea tuo lukitus kun töissä on noita lämpötolppia käytössä ja sen tosiaan saa auki kun vähän sivulle vääntää ja vetää. Lukon vaihtaminenkaan ei liene auttavan kun ongelma on kannen suunnittelussa.

Uutena tai käytettynä Siemens harmaa lämpörasia ja sen kantta ei auki saa rikkomatta rasiaa.
 
Yksi vaihtoehto voisi myös olla käyttää 'tavallisia' 1x16A sekä 3X16A lähtöjä ja niiden edessä lukittavia kuormankytkimiä.
 
Kävisikö lukittava kaappi voimavirtapistorasioiden päälle(kalusteliikkeestä tai puusepältä lukollinen kaappi ilman takaseinää)
 
Uutena tai käytettynä Siemens harmaa lämpörasia ja sen kantta ei auki saa rikkomatta rasiaa.

Joo, pitää tuota katsella. Tuosta vain ei löytynyt oikein mistää muualta tietoa eikä tuolla sinun linkksamallasikaan sivulla ollut. Pitäisi löytää onko noita valmiina haetunlaisilla pistorasioilla.

Yksi vaihtoehto voisi myös olla käyttää 'tavallisia' 1x16A sekä 3X16A lähtöjä ja niiden edessä lukittavia kuormankytkimiä.

Tuo koteloitu olisi hyvä koska sen oletettavasti saa lukkoon kun pistotulpat on kytketty. Näin kellekkään ei tule mieleen lainata sähköä mihinkään sillä lähellä ei ole muita (varsinkaan 3 vaihe) pistorasioita. Eli napata tulppaa irti ja haaroitinta työntää väliin.
 
Joo, pitää tuota katsella. Tuosta vain ei löytynyt oikein mistää muualta tietoa eikä tuolla sinun linkksamallasikaan sivulla ollut. Pitäisi löytää onko noita valmiina haetunlaisilla pistorasioilla.



Tuo koteloitu olisi hyvä koska sen oletettavasti saa lukkoon kun pistotulpat on kytketty. Näin kellekkään ei tule mieleen lainata sähköä mihinkään sillä lähellä ei ole muita (varsinkaan 3 vaihe) pistorasioita. Eli napata tulppaa irti ja haaroitinta työntää väliin.

Varmaan kannattaa jostain sähköliikkeestä kysellä niin osaavat varmasti kertoa ja varmasti pystyvät tekemäänkin jos ei muuten ole oikeanlaisella pistokkeilla varustettua saatavilla.
Kun noita koteloita saa ilman mitään sisuskaluja ja sinne sisään voidaan haluamasi jutut laittaa sisään.
 
Joo, pitää tuota katsella. Tuosta vain ei löytynyt oikein mistää muualta tietoa eikä tuolla sinun linkksamallasikaan sivulla ollut. Pitäisi löytää onko noita valmiina haetunlaisilla pistorasioilla.



Tuo koteloitu olisi hyvä koska sen oletettavasti saa lukkoon kun pistotulpat on kytketty. Näin kellekkään ei tule mieleen lainata sähköä mihinkään sillä lähellä ei ole muita (varsinkaan 3 vaihe) pistorasioita. Eli napata tulppaa irti ja haaroitinta työntää väliin.

Kannattaa katsoa myös fibox ja hager, ehkä heiltä löytyy valmiita, mutta varmaan helposti rakennettavissa olevia tyhjiä koteloita. Itsellä fiboxin lukittava koppa ja nykäisemällä ei auki saa, toki aukeaa kyllä kun riittävästi kaltoin kohtelee.
 
Tiedä sitten miten idiot proof tuon pitää olla. Joku keskikokonen muoviboxi jonka saa vaan ruuvarilla auki: tekee läpiviennit kaapeleille ja tekee tökkelit sinne laatikon puolelle (jos ne pitää olla irroitettavissa). Pellistä kanttaa pistorasiolle paikat. Din kiskoon sulakkeet, peltiin lovet sulakkeille (pellin saa korokkeisiin kiinni) ja taittaa sen riittävän kaukaa jotta pistorasiat mahtuu.
 
Tänne kai kuuluu myös kysymys mikä koskee sähkökiuasta. Eli perjantaina ennen reissuun lähtöä tuli käytyä saunassa ja napsautteli muutaman kipinän säätönamiskojen vastakkaiselta puolelta. Mitään käryä en haistanut mutta heitin kiukaan pois päältä ja sulakkeen napsautin myös alas. Onko tämä nyt merkki vastuksen rikkoitumisesta vai jostain muusta? Vasta illemmalla pääsen ottamaan kivet pois ja tarkistamaan asian. Toisaalta voisi jo vuokranantajalle laittaa viestiä, että kiuas on vaihtokunnossa mikäli on selvä homma.
 
Tänne kai kuuluu myös kysymys mikä koskee sähkökiuasta. Eli perjantaina ennen reissuun lähtöä tuli käytyä saunassa ja napsautteli muutaman kipinän säätönamiskojen vastakkaiselta puolelta. Mitään käryä en haistanut mutta heitin kiukaan pois päältä ja sulakkeen napsautin myös alas. Onko tämä nyt merkki vastuksen rikkoitumisesta vai jostain muusta? Vasta illemmalla pääsen ottamaan kivet pois ja tarkistamaan asian. Toisaalta voisi jo vuokranantajalle laittaa viestiä, että kiuas on vaihtokunnossa mikäli on selvä homma.

Vastakkaiselta puolelta, eli mistä tarkalleen? Jostain kytkimistä tai termostaatin releistä tulevat pienet kipinät voivat olla ihan normaaliakin, tai sitten kyseiset komponentit ovat tiensä päässä. Ei tuo mielestäni vastusten hajoamiselta kuulosta, jos kipinät tulivat sieltä kytkinten/säädinten tienoilta.

Jos kipinöi muualla, niin sitten on vastuksissa vikaa.
 
Vastakkaiselta puolelta, eli mistä tarkalleen? Jostain kytkimistä tai termostaatin releistä tulevat pienet kipinät voivat olla ihan normaaliakin, tai sitten kyseiset komponentit ovat tiensä päässä. Ei tuo mielestäni vastusten hajoamiselta kuulosta, jos kipinät tulivat sieltä kytkinten/säädinten tienoilta.

Jos kipinöi muualla, niin sitten on vastuksissa vikaa.
Joo hoidin homman heti alta pois. Eli sähkäri kävi katsomassa ja yhden vastuksen liitin oli pahassa kunnossa ja prätkäytteli noita kipinöitä. Ei alkanut korjailemaan vaan uusi kiuas ja homma pelittää.
 
Mistähän mahtaa johtua, että kahtena peräkkäisenä perjantaina on yösähkön kytkeytymisaikaan nämä sähkötaulun kontaktorit(?) (tarkemmin kaksi vasemmanpuolista) aloittaneet aivan jumalattoman paukuttelukonsertin minkä saa loppumaan käyttämällä päävirran pikaisesti pois päältä?
Mitään yösähköllä ohjattavia varaajia tai muita laitteita täältä ei löydy.

Ft4lfOz.jpg
 
Mistähän mahtaa johtua, että kahtena peräkkäisenä perjantaina on yösähkön kytkeytymisaikaan nämä sähkötaulun kontaktorit(?) (tarkemmin kaksi vasemmanpuolista) aloittaneet aivan jumalattoman paukuttelukonsertin minkä saa loppumaan käyttämällä päävirran pikaisesti pois päältä?
Mitään yösähköllä ohjattavia varaajia tai muita laitteita täältä ei löydy.

Ft4lfOz.jpg
Vasenhan on täysin tyhjä laite (kaikki L-liitännät tyhjiä) mutta oikeassa taitaa olla piuhat T1 ja L1 paikoissa eli johonki siitä ohjaus menee.
 
Takkahuoneessa pitäis nyt remontin yhteydessä vaihtaa pistorasiat "desing" malliin, mutta huomasin että nykyiset on maadoitettuja ja nää uudet on maadoittamattomia eikä niitä ole saatavilla maadoitettuna.

Onko jotain syytä että en voisi jättää maadoitusta pois? Kuitenkaan tuolla ei ole mitään kosteutta tai muutakaan syytä minkä takia takkahuoneessa on maadoitetut pistorasiat kun käytännössä muualla talossa on maadoittamattomat..
Tosin en kyllä ole vielä purkanut niin tarkkaan että onko niissä oikeasti maadoitus vai onko vain kotelossa maadoitusnastat.
 
Takkahuoneessa pitäis nyt remontin yhteydessä vaihtaa pistorasiat "desing" malliin, mutta huomasin että nykyiset on maadoitettuja ja nää uudet on maadoittamattomia eikä niitä ole saatavilla maadoitettuna.

Onko jotain syytä että en voisi jättää maadoitusta pois? Kuitenkaan tuolla ei ole mitään kosteutta tai muutakaan syytä minkä takia takkahuoneessa on maadoitetut pistorasiat kun käytännössä muualla talossa on maadoittamattomat..
Tosin en kyllä ole vielä purkanut niin tarkkaan että onko niissä oikeasti maadoitus vai onko vain kotelossa maadoitusnastat.
Muistaakseni maadoitettua ei saa korvata maadoittamattomalla. Saako kuvan rasiasta? Mielenkiintoista että tommosia ees tehään.
 
Muistaakseni maadoitettua ei saa korvata maadoittamattomalla. Saako kuvan rasiasta? Mielenkiintoista että tommosia ees tehään.
Pitää kattoo ku saan aikaseks ettiä oikean sulakkeen.
Tosiaan ihmetyttää kun talon kaikki muut "perus" pistokkeet on maadoittamattomia, mutta takkahuoneessa maadoitettuja.. talo on vuodelta -92. Mikähän tossa on voinu olla syynä?
 
Pitää kattoo ku saan aikaseks ettiä oikean sulakkeen.
Tosiaan ihmetyttää kun talon kaikki muut "perus" pistokkeet on maadoittamattomia, mutta takkahuoneessa maadoitettuja.. talo on vuodelta -92. Mikähän tossa on voinu olla syynä?
Asuin lapsena samanlaisessa ja samanikäisessä talossa. Takkahuone kai laskettiin semikosteaksi tilaksi kun oli käynti pesuhuoneeseen ja kivilattia.
 
Asuin lapsena samanlaisessa ja samanikäisessä talossa. Takkahuone kai laskettiin semikosteaksi tilaksi kun oli käynti pesuhuoneeseen ja kivilattia.
Jassoo. No, pitänee vissiin yrittää ettiä toisenlaiset pistorasiat missä on maadoitus.
 
Vasenhan on täysin tyhjä laite (kaikki L-liitännät tyhjiä) mutta oikeassa taitaa olla piuhat T1 ja L1 paikoissa eli johonki siitä ohjaus menee.
No voi olla, mutta mitään ohjattavaa täällä ei pitäisi olla. Lämmitys on kaukolämmöllä. Ja ne paukkumaan jääneet ovat nuo kaksi vasemmanpuoleista (tuo valkoinen nuppi keskellä liikkui sisään-ulos).

Omituisinta tässä on siis se, että
- tätä tapahtuu vain perjantaisin
- ensimmäisen kerran klo 22, toisena perjantaina klo 23
- ongelma alkoi ihan yllättäen (jos vika on noissa kontraktoreissa, niin aika sattumaa, että usemapi hajoaa samaan aikaan)
 
No voi olla, mutta mitään ohjattavaa täällä ei pitäisi olla. Lämmitys on kaukolämmöllä. Ja ne paukkumaan jääneet ovat nuo kaksi vasemmanpuoleista (tuo valkoinen nuppi keskellä liikkui sisään-ulos).

Omituisinta tässä on siis se, että
- tätä tapahtuu vain perjantaisin
- ensimmäisen kerran klo 22, toisena perjantaina klo 23
- ongelma alkoi ihan yllättäen (jos vika on noissa kontraktoreissa, niin aika sattumaa, että usemapi hajoaa samaan aikaan)

Herää kysymys miksi maksat ylimääräistä yösähköstä jos sitä ei kunnolla hyödynnetä missään?
 
Herää kysymys miksi maksat ylimääräistä yösähköstä jos sitä ei kunnolla hyödynnetä missään?
:confused: Kirjoitinko jossain että maksaisin? Oon ymmärtänyt, että se kytkentäsignaali tulee huolimatta siitä mikä on sopimustyyppi. Carunan verkko Espoossa kyseessä.
 
Muistaakseni maadoitettua ei saa korvata maadoittamattomalla. Saako kuvan rasiasta? Mielenkiintoista että tommosia ees tehään.

En tiedä, mitä sanotaan korvaamisesta, mutta samassa huoneessa ei ainakaan saa olla maadoitettuja ja maadoittamattomia sekaisin.

Joka tapauksessa suojamaadoitettujen rasioiden tilalle ei ole juurikaan järkeä vaihtaa maadoittamattomia.
 
En tiedä, mitä sanotaan korvaamisesta, mutta samassa huoneessa ei ainakaan saa olla maadoitettuja ja maadoittamattomia sekaisin.

Joka tapauksessa suojamaadoitettujen rasioiden tilalle ei ole juurikaan järkeä vaihtaa maadoittamattomia.

Ei saa olemassa olevia maadoitettuja muutella maadoittamattomaksi ja uutta kun rakennetaan niin ei enää vuosikymmeneen ole saanut maadoittamattomia asentaa minnekään.
 
No voi olla, mutta mitään ohjattavaa täällä ei pitäisi olla. Lämmitys on kaukolämmöllä. Ja ne paukkumaan jääneet ovat nuo kaksi vasemmanpuoleista (tuo valkoinen nuppi keskellä liikkui sisään-ulos).

Jos ei mitään ohjattavaa ole, niin ota ohjauksen sulake pois, niin eivät pauku enää? Olettaen ettei sähkökaapissa ole esimerkiksi antennivahvistinta saman sulakkeen perässä.
 
Onkohan tämä nyt ihan oikein ja laillisesti tehty, kun maalle on tehty nollaus kattolampun alla?

Tulkintani mukaan sähköt tulee katosta lampun alle. Lampusta lähtee pintavetona johto katkaisemelle, josta se jatkuu maadoitettuun pistorasiaan.

Lampun alla on yhdistetu katosta tuleva vaihe pintavedon ruskeaan vaihejohtoon ja tässä on virta riippumatta katkaisimen asennosta. Katosta tuleva nolla on yhdistetty pintavedon ja lampun nollaan sekä pintavedon maahan. Pintavedosta palaava musta vaihejohto on yhdistetty lampun vaiheeseen.

Tilassa ei ole muita maadoitettuja rasioita, mutta sähköpatteri on.

Kuva: Imgur

Edit: pitää kai ainakin ottaa maadoitettu jatkojohto pois tuosta rasiasta...
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei mitään ohjattavaa ole, niin ota ohjauksen sulake pois, niin eivät pauku enää? Olettaen ettei sähkökaapissa ole esimerkiksi antennivahvistinta saman sulakkeen perässä.
No nyt selvisi hieman lisää kun tutkin noita sulakkeita. Nuo paukkuvat 41-merkityt kontaktorit ovat sulakkeen 41 takana, jolla on merkintä "ohjaus hämäräkytkimeltä". Alla kytkentäkaavio:

lvPkH8n.jpg

Voiko siis littyä jotenkin tuohon hämäräkytkimeen? Mutta miksi ne alkaa sitten paukkua vain perjantaisin? Tää menee kyllä ihan yli mun ymmärryksen nyt :tdown:

Tässä vielä se aiempi kuva uudestaan:
Ft4lfOz.jpg
 
Kuvasta näyttää, ettei 41K2 kelalle (A1/A2) tule edes johtoja, joten se ei voi paukkua? :confused: Vai onko johdot painettu niin hyvin jemmaan etteivät kuvassa näy?

41K1 kelalle taas tulee ohjaus joten se voi paukuttaa, mutta sen kärjissä ei toisaalta ole mitään kuormaa joten mitään funktiota silläkään ei voi olla. Minä poistaisin tylysti tuon johdon joka tulee 41K1 liittimeen A1, kun ei sillä kerran mitään oikeaa käyttöä ole.
 
Kuvasta näyttää, ettei 41K2 kelalle (A1/A2) tule edes johtoja, joten se ei voi paukkua? :confused: Vai onko johdot painettu niin hyvin jemmaan etteivät kuvassa näy?

41K1 kelalle taas tulee ohjaus joten se voi paukuttaa, mutta sen kärjissä ei toisaalta ole mitään kuormaa joten mitään funktiota silläkään ei voi olla. Minä poistaisin tylysti tuon johdon joka tulee 41K1 liittimeen A1, kun ei sillä kerran mitään oikeaa käyttöä ole.
Kyllä noihin kaikkiin A1 tulee kaapeli. Alla parempi kuva.
Eli tuo 41k2 ilmeisesti on siis pihavalojen ohjaus? 41k1 ja 42k1 ei tee mitään?
Mutta paukkumisen syy pysyy yhä mysteerinä? No ylihuomenna on taas perjantai, saa nähdä toistuuko vielä. Ainakin nyt tiedän minkä sulakkeen napata pois niin ei tarvitse koko taloa pimentää.
4xhqsu7.jpg
 
Numeroinnista päättelisin että 41 Kytkin 1 ja 41 Kytkin 2 on samassa ohjaussignaalissa joten niitten yhtäaikainen paukkuminen johtuisi huonosta ohjauksesta.
 
Ei välttämättä liity tähän mutta itse muistan kerran ilmenneen hämäräkytkimen ohjaamassa kontaktorissa "pärinää" kun hämäräkytkimestä oli lahonnut elektroniikka ja hystereesi lakannut toimimasta. Silloin kun valoisuus oli rajamailla että pistääkö päälle vai ei niin hämäräkytkin pärisytti kontaktoria mutta kun meni riittävästi yli jompaan kumpaan suuntaan niin toimi normisti.
 
41k1 = Sisääntulokatoksen valaistus (ei ole toteutettu)
41k2 = Talonnumero valo (L1 ruskea johto)
42k1 = Varaus pihavalopylväille, rinnakkaisohjaus kph terassin ovelta.
Terassin ovelta kun käännät pihavalokytkimen päälle, niin saat kolme kontaktoria paukkumaan :-)
Hämäräkytkin ohjaa kaikkia, onko siinä sitten jotain hämärää? Ihan vaan rikki? Viikko-ohjaus? Löystynyt liitos?
Viestissä #451 olevat kellonajat tulevat hämärän muuttumisesta.
Ohita hämäräkytkin ja laita numerovaloon muutaman watin ledi ja anna sen palaa kokoajan.
 
Viallista kontaktoria itse veikkaisin. Muistan että joskus on tullut viallisia vastaan ja samanlaisia oireita sillonkin.Kannattaa käyttää nuo ohjaukset tosiaan irti ja liittimet päähän, jos niillä ei ole käyttöä
 
41k1 = Sisääntulokatoksen valaistus (ei ole toteutettu)
41k2 = Talonnumero valo (L1 ruskea johto)
42k1 = Varaus pihavalopylväille, rinnakkaisohjaus kph terassin ovelta.
Terassin ovelta kun käännät pihavalokytkimen päälle, niin saat kolme kontaktoria paukkumaan :)
Näinhän ne menee. "Sisääntulokatoksessa" on kyllä valaistus, mutta sitä ohjaa erillinen liiketunnistin (sis. hämäräkytkimen), joten ei varmaankaan liity tähän.
Pihavaloja varten tosiaan löytyy kytkin, mutta se on ollut off-asennossa (ainakin jos se on oikein päin kytketty).

Hämäräkytkin ohjaa kaikkia, onko siinä sitten jotain hämärää? Ihan vaan rikki? Viikko-ohjaus? Löystynyt liitos?
Hämäräkytkin lienee alkuperäinen, eli reilut 20 vuotta vanha. Lahoaminen toki mahdollista. Mitään viikko-ohjauksia ei pitäisi kaiketi olla.

Onhan sekin mahdollista, että tuo vian ilmeneminen kahtena peräkkäisenä perjantaina on vain sattumaa. Täytyy jatkaa tilanteen tarkkailua.
 
Osaisiko joku sähkömies auttaa eli minulla on tuollainen wanha radio 60 luvulta ja sitä ei ilmeisesti saa laittaa maadoitettuun pistorasiaan? Mitenkäs se olisi helpoin saada turvalliseksi. Virtajohdon vaihto uuteen tai saako siihen jotain muunninta pistorasiaan tjs? Virtajohtoon tulee harmaa ja musta johto mutta vähän on vaikee saada hyvää kuvaa. Kysykää toki lisää jos jotakin kiinnostaa.

photo_2018-09-09_09-21-20.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Osaisiko joku sähkömies auttaa eli minulla on tuollainen wanha radio 60 luvulta ja sitä ei ilmeisesti saa laittaa maadoitettuun pistorasiaan? Mitenkäs se olisi helpoin saada turvalliseksi. Virtajohdon vaihto uuteen tai saako siihen jotain muunninta pistorasiaan tjs? Virtajohtoon tulee harmaa ja musta johto mutta vähän on vaikee saada hyvää kuvaa. Kysykää toki lisää jos jotakin kiinnostaa.

Virtajohdon vaihdolla tilanne ei muutu sen paremmaksi kuin pistotulppaa viilaamalla. Tarvit suojaerotusmuuntajan, esim. SUOJAEROTUSMUUNTAJA 230/230V 140VA - PARTCO verkkokauppa
 
Eikös tossa ole rouhittu pois ne väkäset eli tarkoitettu juuri "maadoitettuun" rasiaan?.Noi ei mennyt normaleihin rasioihin joita oli ton valmistuksen aikaan ja jonka takia noin on tehty.

/offtopic
Eikös siellä ollut jotain radioputkia?.Itsekkin muistelen joskus snadina avanneeni ton.:rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Riippuen siitä miten tuo runko on toteutettu, niin voi sen onnistua maadoittamaan helpostikin, kun vain maapiuhan vetää metallirunkoon.

Eihän tuossa muutenkaan taida muita vaaranpaikkoja olla, kuin säätönupit, jotka nekin taitaa jotain muovia olla, joten ei taida vaatia mitään toimenpiteitä. Takana olevat ruuvit voi suojata vaikka kuumaliimalla tai teipillä, jos nekään piirilevyyn edes ruuvautuu.

Niin runkohan on puuta ja napit on juurikin muovia että ei se nyt hirveesti varmaan anna sähköä mihinkään ylimääräsiin kohteisiin. Pidänkö vaan maadoitetussa pistorasiassa vai mitä tekisitte?
 
En tiedä onko laillista, mutta jos tuohon vaan vaihtaa pistotulpan joka sopii maadoitettuun rasiaan niin tilanne ei eroa mitenkään siitä että tuon tökkäisi tollaisenaan maadoittamattomaan rasiaan. Ei näytä edes olevan juuri mitään metalliosia tuossa ja ne vähät mitä on niin jos katsoo ettei ne ota tuolla sisällä kiinni mihinkään mihin voisi tulla jännite. Niin ja nythän tuota pistotulppaa oli siis jo ilmeisesti jyrsitty niin että se menee maadoitettuun rasiaan joten käyttäisin tuota vaan noin. Se on ihan yhtä turvallinen tai turvaton kuin silloin kun se on kytketty maadoittamattomaan rasiaan.

Lisäksi vikavirtasuoja jos sellainen on niin toimii vaikka ei olisi maadoitustakaan.
 
En tiedä onko laillista, mutta jos tuohon vaan vaihtaa pistotulpan joka sopii maadoitettuun rasiaan niin tilanne ei eroa mitenkään siitä että tuon tökkäisi tollaisenaan maadoittamattomaan rasiaan. Ei näytä edes olevan juuri mitään metalliosia tuossa ja ne vähät mitä on niin jos katsoo ettei ne ota tuolla sisällä kiinni mihinkään mihin voisi tulla jännite. Niin ja nythän tuota pistotulppaa oli siis jo ilmeisesti jyrsitty niin että se menee maadoitettuun rasiaan joten käyttäisin tuota vaan noin. Se on ihan yhtä turvallinen tai turvaton kuin silloin kun se on kytketty maadoittamattomaan rasiaan.

Lisäksi vikavirtasuoja jos sellainen on niin toimii vaikka ei olisi maadoitustakaan.

Siis tuo laite on valmistettu aikana jolloin ei paljon mitään maadoitettu. Nykyään kun jopa betoni raudoitus maadoitetaan niin tuollaisen laitteen kytkeminen suoraan verkkoon on kyllä hengellä leikkimistä.
 
Maadoittamattomia laitteita valmistetaan nykyäänkin vaikka kuinka paljon, eikä siinä maadoituksella ole merkitystä, jos laite on rakennettu siten että mikään osa ei voi vikatilanteessa tulla jännitteiseksi, kuten tuo radiokin on puurungossa ja nappulat muovia.

Niin valmistetaan mutta ne onkin suojausluokan 2 tai 3 laitteita ja esim. luokan 2 laite jotka on yleisimpiä tunnistaa merkinnästä jossa on neliö ja neliön sisällä toinen neliö.
Eli nämä laitteet on niin hyvin eristetty että on käytännössä mahdotonta saada suoraa kontaktia kun taas kuvassa oleva laite on 0-luokkaan kuuluva jossa ei ole kuin ihan perus eristykset.

Mikäli tuollaisen 0-luokan laitteen eristys olisi riittävä niin ei niistä olisi koskaan luovuttu.

Saa tuostakin laitteesta suht turvallisen vaihtamalla johdon ja rakentamalla maadoituksen kuntoon laitteen sisällä, mutta se on sitten jo jonkun pienlaitekorjaajan hommia, itse ei kannata alkaa turaamaan.
 
Osaisiko joku sähkömies auttaa eli minulla on tuollainen wanha radio 60 luvulta ja sitä ei ilmeisesti saa laittaa maadoitettuun pistorasiaan? Mitenkäs se olisi helpoin saada turvalliseksi. Virtajohdon vaihto uuteen tai saako siihen jotain muunninta pistorasiaan tjs? Virtajohtoon tulee harmaa ja musta johto mutta vähän on vaikee saada hyvää kuvaa. Kysykää toki lisää jos jotakin kiinnostaa.

photo_2018-09-09_09-21-20.jpg


katso liitettä 134171

katso liitettä 134172

Tuo ruskea on virtajohto oikealla puolen kuvaa.

katso liitettä 134173
Ei noista saa turvallisia nykymittapuun mukaan mitenkään. Laitteen metalliosat on kytketty toiseen pistokkeen napaan ja riippuen pistokkeen suunnasta pistorasiassa on vaihe tai nolla rungossa. Kaksois eristystä noihin ei saa millään tehtyä jälkikäteen. Runkoakaan ei pysty maadoittamaan rakentamatta koko kytkentää uudestaan.

Suojaerotusmuuntaja olis ainut johonka kiinteästi tai erikoisliittimellä kiinnittäen. Tai sitten radion sisään asentaen. Riippuen radiosta tila riittää tai ei. (Toki suojaerotusmuuntajan jälkeen voisi rungon maadoittaa jolloin suojaerotusmuuntajan napa joka rungossa tulisi nollaksi. Mutta siitä ei ole mitää iloa.)

Eli noissa pitää olla kaikki nupit ehjiä ettei tule näpeille. Ja silloinkin varmistaa ettei joku muksu saa nypättyä nuppia irti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 700
Viestejä
4 496 322
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom