Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei semmoista lamppua olekaan minkä johtoon ei voi askarrella sitä töpseliä.
Otat peitekannen pois niin saa ihan hyvin.
Kannattais käyttää jonkinlaista tervettä järkeäkin, jos muka on sähköurakoitsija .Sen verran tuli nyt itsellekkin uutta tietoa kun tätä asiaa tarkemmin tutkin, että ilmeisesti myös 3 kpl 1-napaisia johdonsuoja-automaatteja kelpaa erotuslaitteiksi, kunhan ne sijaitsevat vierekkäin (tai allekkain) ja on ne merkitty 3-vaiheiseksi ryhmäksi.
Suosituksena ja hyvän asennustavan mukaisena on kumminkin pidetty, että kyseiset syötöt tuodaan keskukselta saakka yksivaiheisena ryhmäjohtona.
No tottakai on. Alunperin ei vaan tullut ilmi että se kupu olisi liian pieni, vaan taisitkin nyt keksiä sen itse. Tottakai sillon on helpompi tehdä sokeripalakytkentä. Tai vaihtaa peitekansi. Kyllä niitä ratkaisuja löytyy.
Ja kyllä se töpseli pysyy siinä ilman peitekanttakin jos laiskottaa.
Hyvin avarrettu, kun lopputulos on se että edelleenkin sen töpselin saa joka lamppuun kiinni ja peitekannen poistamalla se ikean haistapaskavalaisinkin mahtuu paikalleen.
En nyt oikeen ymmärrä mikä sulla tässä on ongelmana kun helppoja ratkaisuja on useampia.
häh? 60-luvulta asti kattorasia on ollut tämän näköinen pois lukien nyt hetki tulleet enston e-klikit.Se kansi vaan välistä pois, tietysti siellä on sitten paljaana se pistotulpan pohja joten ei sormia sinne vaan se valaisimen töpseli ja sitten lampun oma suojakupu paikalleen.
Häh ittelles. Siis tuo kansihan tuossa nimenomaan on ainoa erikseen irtoava osa. Sen kun ottaa irti, niin alla oleva rasiamötikkä kyllä mahtuu sen 100mm kuvun alle piiloon eikä johtimiin tarvitse koskea.häh? 60-luvulta asti kattorasia on ollut tämän näköinen pois lukien nyt hetki tulleet enston e-klikit.
ABB VALAISIN PISTORASIA TAVALLINEN KATTO PISTORASIA MAADOITTAMATON - Tuontitukku.fi verkkokauppa
Noissa johtimet tulevat tuohon kanteen kiinni ja se pistorasia on kiinteästi tuossa kannessa, eli jos joudut ottamaan kannen irti niin joudut myös ottamaan johtimet irti ja näitähän et sitten mitenkään yhdistä lampussa olevaan pistotulppaan eli joudut ottamaan sen tulpan pois ja käyttämään joko sokeripalaa tai wagoja yhdistäessä johtimet...
Tuo alla oleva jakorasia on n. 95mm halkaisijaltaan (kannen halkaisija on n. 115mm), joskus timpurit ovat suurpiirteisiä eli 100mm ei aina peitä tehtyä reikää. Siinä on vielä 110mm pitkä "tukipalkki" eli sitäkin joutuisi lyhentämään. Itsellä on valaisin ripustettu koukuun (noissas se on kannen alla ellei ole jo näkyvissä/poistettu) päällä valaisimenkupu, peitekansi näkyy sen alta. Kyllä siihen silmä nopeasti tottuuHäh ittelles. Siis tuo kansihan tuossa nimenomaan on ainoa erikseen irtoava osa. Sen kun ottaa irti, niin alla oleva rasiamötikkä kyllä mahtuu sen 100mm kuvun alle piiloon eikä johtimiin tarvitse koskea.
No aika selkeästi tuossa sanotaan, että erotuslaitteen pitää erottaa kaikki äärijohtimet. Eli siis joko yksi 3-vaiheinen johdonsuojakatkaisija TAI kolme 1-vaiheista johdonsuojakatkaisijaa, jotka on yhdistetty yhdistyspalalla eli kaikki kolme katkeavat yhtä aikaa. Eli eivät voi sijaita allekkain, koska yhdistyspalalla siis yhdistetään ne katkaisijoiden vivut.On tämä asennustapa edelleenkin laillista. Edellytyksenä tämän asennustavan käytölle on, että asennuksen on oltava selväpiirteinen ja että keskukselle on selvästi merkitty kysymyksessä olevan kolmivaiheinen ryhmä.
Tässä lainaus:
Standardin SFS 6000 kohdan 521.8.2 mukaan yksivaiheisia vaihtosähköryhmäjohtoja voidaan muodostaa monivaiheisen piirin yhdestä äärijohtimesta ja yhteisestä nollajohtimesta edellyttäen, että piirin järjestelyt säilyvät tunnistettavina.
Tämä monivaiheinen piiri pitää erottaa kohdan 537.2.2 mukaisella erotuslaitteella, joka erottaa kaikki äärijohtimet.
Sen verran tuli nyt itsellekkin uutta tietoa kun tätä asiaa tarkemmin tutkin, että ilmeisesti myös 3 kpl 1-napaisia johdonsuoja-automaatteja kelpaa erotuslaitteiksi, kunhan ne sijaitsevat vierekkäin (tai allekkain) ja on ne merkitty 3-vaiheiseksi ryhmäksi.
Suosituksena ja hyvän asennustavan mukaisena on kumminkin pidetty, että kyseiset syötöt tuodaan keskukselta saakka yksivaiheisena ryhmäjohtona.
No aika selkeästi tuossa sanotaan, että erotuslaitteen pitää erottaa kaikki äärijohtimet. Eli siis joko yksi 3-vaiheinen johdonsuojakatkaisija TAI kolme 1-vaiheista johdonsuojakatkaisijaa, jotka on yhdistetty yhdistyspalalla eli kaikki kolme katkeavat yhtä aikaa. Eli eivät voi sijaita allekkain, koska yhdistyspalalla siis yhdistetään ne katkaisijoiden vivut.
Edit: tai no joo voihan ne olla tavallaan allekkain, jos johdonsuojat on asennettu poikittain pystyriveihin.
Edit: Olisi kannattanut lukea aikaisemmat viestit ajatuksella. Eli siis tosiaan jos vikavirtasuoja on kolmivaiheinen niin sitten riittää yksivaiheiset johdonsuoja-automaatit. Mutta siis esim. kolmivaiheista valaistusryhmää, jonka ei (ihan vielä) tarvitse olla vikavirtasuojattu, ei voi tehdä kolmella yksittäisellä johdonsuojalla. Pahoittelen sekoilua.Oletkos nähnyt ryhmäkeskuksia missä ylin rivi on L1, seuraava L2 ja alin L3?
Pitäiskö ryhmäkeskus vaihtaa vanhan malliseen johdonsuojilla varustettuun keskukseen että sais aina L1, L2 ja L3 liitettyä yhteen, jos jokaisella ei ole omaa nollaa ? Tai laittaa viereen oma keskus näille?
Kannattaa tosiaankin kerrata Kolmivaiheiset vaihtosähköpiirit oppikirjoista.
Kukaan ei ole sanonut että täyttäisi.
Täh? Mulla on tommoinen nytkin katossa niin että kansi on ruuvattu pois, töpseli siinä pistorasiassa ja valaisimen kupu kosketussuojana.
Se pistorasia toimii ihan normaalisti vaikka siitä ottaa ton muovikuoren pois päältä.
Se on sitten ihan oma asia että kumpi on parempi tapa asentaa valaisin, sokeripala vai tuo.
Niin, en sano missään että se täyttäisi standardia noin, mutta se muovikupu on siinä aika tehokkaana kosketussuojana.
Valaisimen kuvut muuten voi myös toimia kosketussuojauksena monenlaisissa asennuksissa, mutta sen varmaan tiesitkin.
Onhan se joo tappava. nyt jotain rajaa tohon mielensäpahoittamiseen.
Juu, edelleen kaikesta ei tarvii pahoittaa mieltään. Maallikko on myös kuollut itse rakentamaansa sähköpaimeneen.
Luultavasti ensimmäisenä joudut hommaamman himmennettävät ledinauhat. yks vaihtoehto olisi pulssiohjata niitä 100kertaa sekunnissa päälle pois saadaksesi himmeämmät sävyt, mutta ledit eivät välttämättä nauti tuosta kohtelusta.Uudesta kämpästä löytyy keittiön peitinlista takaa kaksi tuollaista erillistä LED-nauhan pätkää, jotka molemmat menevät tuollaiselle omalle kuvan rasialle. Näyttää menevän kaksi johdinta. Molemmat syttyy ja sammuu samasta tavallisesta seinäkeinukatkaisijasta. Onnistuuko himmentimen asennus johonkin väliin? Varmaan paras olisi kun molemmat toimisivat samalla himmentimellä ja katkaisijan voisi vain vaihtaa kiertokytkimeksi.
https://photos.app.goo.gl/5e97kJrgfwzyf4k32
LED nauhan himmennysUudesta kämpästä löytyy keittiön peitinlista takaa kaksi tuollaista erillistä LED-nauhan pätkää, jotka molemmat menevät tuollaiselle omalle kuvan rasialle. Näyttää menevän kaksi johdinta. Molemmat syttyy ja sammuu samasta tavallisesta seinäkeinukatkaisijasta. Onnistuuko himmentimen asennus johonkin väliin? Varmaan paras olisi kun molemmat toimisivat samalla himmentimellä ja katkaisijan voisi vain vaihtaa kiertokytkimeksi.
https://photos.app.goo.gl/5e97kJrgfwzyf4k32
Kuulostaa kovasti siltä että valoja syöttävä 12V tehonlähde on kypsynyt. Saattaisi tulla elkoremontilla kuntoon tai sitten sieltä on joku juotos enemmän-vähemmän poikkiKatossa on tollasia 12v led alasvaloja? Eli tuommosia spotteja. Niissä on nyt tullut tällainen ongelma: Kun valot ovat kauan pois päältä ja seuraavan kerran kun sytyttää niin valot vain välähtävät ja sammuvat. Tekeväät tämmöistä jopa 10minuuttia ennenkuin palavat jatkuvasti. Tässä rämpyttelyn aikana valot ikäänkuin lämpenevät eli ajan kanssa välähdyksen aika pitenee eli valo palaa pidempään mutta sammuu kyllä. Kun valot ovat "lämmenneet" niin sitten syttyy hyvin.
Irroitin katosta nämä spotit ja yritin tihrustaa olisiko paneelien päällä/alla jokin sytytin tai vastaava mutta ei löytynyt. Mikähän näissä valoissa on vikana? 4 lediä siis pötkössään ja polttimoiden vaihto kokeiltu. Huoneen molemmin puolin on katkaisin seinässä.
Mistä lähtisi vikaa etsimään. Kai näille jokin muuntaja jossain on? Onko se hei jossain katkaisimen lähistöllä seinän sisällä
Katkaisijan ja ekan välissä tai lähellä keskimmäistäSpottien reiästä näkee jotenkuten kameran kun siitä työntää ja pistää valoa. Eli sen muuntajan pitäisi olla kuitenkin siinä välikatossa siinä missä johdot kulkevat. Että ei siis ole mahdollista että se olisi laitettu johonkin seinän sisään siihen valokatkaisijan lähettyville? Onneksi on pitkulainen tila missä valot on jonossa niin on suht koht helppo lähteä etsimään
Pysyykö esim. tälläset tarra-led-nauhat kiinni saunan seinissä (lattiatasoon asennettuna): LED-nauhat - Energiatehokaat LED-valonauhat sisälle ja ulos - LED-talo.fi
Lämpö. Mitä ohuempaa sitä enemmän lämpenee.Maallikon kysymys, sähkäri sanoi aikoinaan yhdestä testattavsta kohteesta, että maadoituskaapeli isäm maahan on paksuudeltaan / poikkipinta-alaltaan liian ohutta: Onko tuossa siis tulipalovaara mahdollisessa vikatilanteessa (jolloin siis kulkee virtaa maadoitusjohtimessa?) , sähköisku esim. 230V miinus x määrällä voltteja tai joku muu uhka?
Pari kesää taaksepäin tapahtui jännät ja taloyhtiön pihalla katuporattiin jotain ja ne otti sähköt meidän talosta. Aina kun sitä poraa käytettiin, niin samalla tahdilla pöytätuulettimen RPM laski kun katupora oli käytössä. Tietokone silti pysyi päällä.
Tää oli kyllä outoa, koska omaan päähäni sopisi, että jos pöytätuuletin ei saa tarpeeksi virtaa ja pitää RPM laskea, niin tietokone olisi sammunut myös, mutta ei.
Tietokone ja pöytätuuletin oli kummatkin kiinni erikseen seinässä. En muista tuliko samasta jatkoroikasta.
Kysyisin, että mitä vittua tapahtui?
Maallikon kysymys, sähkäri sanoi aikoinaan yhdestä testattavsta kohteesta, että maadoituskaapeli isäm maahan on paksuudeltaan / poikkipinta-alaltaan liian ohutta: Onko tuossa siis tulipalovaara mahdollisessa vikatilanteessa (jolloin siis kulkee virtaa maadoitusjohtimessa?) , sähköisku esim. 230V miinus x määrällä voltteja tai joku muu uhka?
Maallikon kysymys, sähkäri sanoi aikoinaan yhdestä testattavsta kohteesta, että maadoituskaapeli isäm maahan on paksuudeltaan / poikkipinta-alaltaan liian ohutta: Onko tuossa siis tulipalovaara mahdollisessa vikatilanteessa (jolloin siis kulkee virtaa maadoitusjohtimessa?) , sähköisku esim. 230V miinus x määrällä voltteja tai joku muu uhka?
Kosketusjännite ei saa vikatilanteessa nousta liian korkeaksi, eli jos vikatilanteessa metalliseen runkoon tulee jännite, niin tuo jännite ei saa nousta hengenvaaralliselle tasolle. Tämä varmistetaan sillä, että vastus suojajohdon kautta ei ole liian suuri. Suojalaite katkaisee kyllä jossain vaiheessa viallisen piirin, mutta suojalaitteen toiminta-aikana ei asennuksessa saa olla vaarallista kosketusjännitettä. Jos mittauksella on osoitettu, että ryhmän kosketusjännite nousee liian korkeaksi, tulee suojausta parantaa. Joko pienentämällä maadoitusjohtimen vastusta, tai lisäämällä vikavirtasuoja.
Toivottavasti kirjoitettu tarpeeksi selvästi
Eikös tuo ole ihan normaali huonetermostaatti.Minkäslainen termostaatti tähän kävisi kävisi kun yksi pitäisi uusia?
Äkkiseltään ainakaan samalla tyyppimerkinnällä ei enää löydy.
Kattolämmitys...