Tähti-kolmio käynnistystä käytetään jos moottorin perässä on iso kuorma, joka tarvii paljon voimaa/virtaa käynnistyksessä. Ensin moottori pyörii kolmiossa jonkun aikaa ja vaihtuu tähti kytkennäksi. Ei kyllä jaksa muistaa mitä hyötyä/haittaa tähti kytkennästä on
Tähti/kolmio-käynnistyksessä moottori kytketään verkkoon nimenomaan ensin tähteen ja vasta sen jälkeen kolmioon.
Muutenhan sitä jo kutsuttaisiinkin kolmio/tähti-kännistykseksi!
Eikä se nimenomaan toimi sellaisen kuorman kanssa, joka vaatii täydet tehot jo alusta.
Vaan sellaisen kuorman kanssa jonka vastus kasvaa pyörimisnopeuden mukana.
Esimerkkinä vaikkapa joku voimakkaampi puhallin, kuten viljakuivureissa... tai paalikuivureissa.
(paine riittävä kirjaimellisesti työntämään ilmaa heinäpaalien läpi)
Ja taustallahan on oikosulkumoottorin toimintatapa:
Moottorin roottori pyrkii pyörimään samalla nopeudella staattorikäämityksessä kulkevan virran luoman magneettikentän pyörimisen kanssa.
Mitä isompi on ero näiden kahden välillä sen suuremmalla teholla moottori pyrkii kiihdyttämään pyörimisnopeuttaan tuohon tavoitteeseensa.
Ja käämiin vaikuttava jännitehän vaikuttaa siihen kuinka paljon tehoa moottorilla on käytettävissä.
Luonnollisestikin kolmiokytkennän suurempi käämijännite tarkoittaa suurempaa maksimitehoa/vääntöä nopeuden kasvattamiseen. >
Mikä tarkoittaa suuren väännön lisäksi myös suurta virtaa. >
Se taas vaatisi suuremman virran sallivat sulakkeet. >
Jolloin tarvittaisiin sen mukainen kaapelointi, puhumattakaan suuremmasta rasituksesta sähköverkolle.
Tähtikytkennässä käämiin vaikuttava alhaisempi jännite rajoittaa virran ja tehon alhaisemmaksi. >
Käynnistysvirtapiikki jää pienemmäksi. >
Sulakkeille ja kaapeleille riittää pienempi mitoitus, eikä rasita verkkoa niin suurella kuormapiikillä.
Taajuusmuuttaja olisi hienostuneempi tapa käynnistää moottori pehmeästi.
Mutta on tietenkin monimutkaisempi ja kalliimpi.
Mutta mites sitten tähti/kolmio-käynnistin toimii? Oletetaan, että verkossa on 400 V -pääjännite. Moottori käynnistetään tähtikytkennällä, jolloin moottorin jännite on sama verkon jännitteen kanssa, mutta sitten kun käynnistysvaihe menee ohi ja käynnistin vaihtaa kytkennän tähdestä kolmioon, niin moottorin pääjännitteen tulisi olla 230 V, mutta verkon jännite on 400 V. Miten tuo voi toimia?
Ei moottorilla ole mitään "pääjännitettä".
Sillä on jännite (+ virta ja teho) jonka sen käämit kestävät.
Ja tähtikytkennässä moottorin käämijännitteenä on aina sähköverkon vaihejännite.
Kolmiokytkennässä käämijännitteenä on verkon pääjännite.