Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten helvetin jeesuksen perseessä tällaisen muuntajan harmaa suojakansi irroitetaan?
Oon nyt vittu pyöritelly ja väännelly ja käänny tunnin tota paskaa ja purkanu osiin mutta tota harmaata kantta en vaan saa pois. Miten se toimii?
Ratkes. Rukari holeista sisään ja vääntöä niin että hirvittää ja muovit rutisee ja paukkuu mutta sitten irtos. On siinä jumalauta keksintö. Olisivat laittaneet normaalin kansiruuvin tohon.Kansi painetaan alas, johdot reikiin ja vapautetaan?
No jopa on viritelmäRatkes. Rukari holeista sisään ja vääntöä niin että hirvittää ja muovit rutisee ja paukkuu mutta sitten irtos. On siinä jumalauta keksintö. Olisivat laittaneet normaalin kansiruuvin tohon.
No on. En tajuu mitä virkaa noilla vedonpoistaja hampailla on ku kantta avatessa kaikki rutisee kasaan ja lentelee pitkin kämppääNo jopa on viritelmä
Ajattelin hiukan yrittää säästää asennuskuluissa että on varaa tukea kylän sähköasentajayrittäjää.
Eli mulle menis kahteen huoneeseen asennuskaapelia MMJ 3x1,5S ja ajattelin että sen voisi hommata ite. Asentaja oli tuossa yhdessä huoneessa (joita tulee siis kaksi vastaavaa lisää) käyttänyt Rekan kaapelia, ja kysymys kuuluu että onko noissa käytännössä kuinka paljon eroa minkä merkkistä kaapeli on, kun vaan speksit täsmää? Kaapelit tulee välikattoon sisäkaton päälle, eli ei mihinkään erittäin hankalasti vaihdettaviin paikkoihin.
Joo eihän se väärin oleettä yrittäjäkin välistä vetää, mutta on vaan sen verran suolaista hintaa että pitää jossain tinkiä että se on varaa palkata. PERIAATTEESSA nyt kun on yksi huone tehty niin senkuin vain hommais ite kamat ja kopioiosi kytkennät. Mutta tosiaan haluan tukea paikallista ja ompahan sähkäri tehny hommat.En ole sähkäri enkä käytännön eroja osaa avata, mutta minulla palkkatöissä olevalle sähkärille (vaihtanut siis toimialaa kun ei ollut töitä pienellä paikkakunnalla) on kelvannut se mitä Tokmannilta hain johonkin supertarjoushintaan (hain muistaakseni 350m, myyjät sano että hae niin paljon kuin löytyy kunhan viet välillä autoon Oli siis rajoitus x kpl/asiakas).
Palkattu sähköurakoitsija kai haluaisi tietysti oman siivun myös tarvikkeista... Ja eihän se väärin ole
Ihan sama mitä hommat, jotku halvat kaapelit on vaan vähän vittumaisia kuoria, mutta jos pari huonetta niin anna mennä vaanJoo eihän se väärin oleettä yrittäjäkin välistä vetää, mutta on vaan sen verran suolaista hintaa että pitää jossain tinkiä että se on varaa palkata. PERIAATTEESSA nyt kun on yksi huone tehty niin senkuin vain hommais ite kamat ja kopioiosi kytkennät. Mutta tosiaan haluan tukea paikallista ja ompahan sähkäri tehny hommat.
Ihan sama mitä hommat, jotku halvat kaapelit on vaan vähän vittumaisia kuoria, mutta jos pari huonetta niin anna mennä vaan
Soopaa. Biltemasta halpis-MMJ:tä vaan rullakaupalla niin hyvä tulee. Ei mitään eroa Drakaan. Yhen autotallin sähköistäny pelkästään Bilteman tuotteilla eikä mitään ongelmia. No ryhmäkeskus taisi olla Clasulta.
Jos naulakiinnikkeitä käyttää niin niitä ei kannata ostaa kuin tunnetuilta merkeiltä. Halvat katkeilee ajan oloon. Ja toinen on ruuvitulpat. Halpiksilla ei tee mitään.
Homman nimi on sellainen, että muutimme tuossa kuukausi sitten rivitaloon, rakennettu 70-80 luvun vaihteessa. Netti toimii kaapelin kautta. Telialla tapansa mukaan mikään ei toimi, mutta huoltomies myös sanoi, että rasiasta lähtevä (vai oliko se sittenkin saapuva) signaali on heikko ja sanoi, että olisi suotavaa vaihtaa multimediarasiaan. Nyt siis rasiana sellainen missä tv/data samassa ja siinä on haaroitin.
Kysymyshän on, että mikäs olisi fiksu multimediarasia tuohon ja mitä ne desibelit meinaa spekseissä?
Homman nimi on sellainen, että muutimme tuossa kuukausi sitten rivitaloon, rakennettu 70-80 luvun vaihteessa. Netti toimii kaapelin kautta. Telialla tapansa mukaan mikään ei toimi, mutta huoltomies myös sanoi, että rasiasta lähtevä (vai oliko se sittenkin saapuva) signaali on heikko ja sanoi, että olisi suotavaa vaihtaa multimediarasiaan. Nyt siis rasiana sellainen missä tv/data samassa ja siinä on haaroitin.
Kysymyshän on, että mikäs olisi fiksu multimediarasia tuohon ja mitä ne desibelit meinaa spekseissä?
Desibelit tarkoittavat vaimennusta. Rasian vaihtamisesta saattaisi hyötyä sen verran, että vanha rasia saattaa vaimentaa enemmän, ja multimeediorasioissa on F-liitin, jollainen on yleensä kaapelimodeemipurkeissa, jolloin säästyy yhdeltä ylimääräiseltä adapterilta vaimentamassa kaapeleiden välissä.
"Vaatimus sähköalan töissä, joista voi aiheutua vain vähäistä vaaraa tai häiriötä
10 §
Riittävää huolellisuutta noudattaen on sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:
1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä,
"
Oletetaan, että olen tehtävään perehdytetty, kuten laki vaatii. Saanko siis asentaa loisteputkivalaisimen kattoon valaisinpistorasian tilalle ilman, että menee pykälien mukaan väärin? Loisteputkivalaisimiahan ei taida saada johdolla ja pistotulpalla ja jos saa niin jo sellainen lie rumakin. Vai löytyykö jostain muualta pykälä, että kun valaisimen ruuvaa kattoon, niin siitä tulee kiinteä asennus tjsp.?
En itse niin aiheesta jaksaisi stressata, mutta hallitus on sitä mieltä, että ei mitään kytkentöjä joita laki ei salli.
Jatkokysymys; ymmärsinkö oikein, eli vaikka lukisin itseni harrastuksen vuoksi aikuiskoulutuksessa sähköasentajaksi, niin en saa ilman työkokemusta Setiltä kelpoisuustodistusta, jolla saisin tehdä kytkentjä omaan ja lähisukulaisten sähköihin? Ja työkokemustahan ei saa jos vain haluaa harrastella, kun päätyö vie kaiken ajan...
Kiitokset suuret jos joku tietää!
Kytkimeltä jatkuu vaihe + ohimenevä nolla todennäköisesti pistorasialle.Miksi valokytkimeen menee kaksi vaihejohtoa? Kurkkasin himmentimen alle, kun pitäisi vaihtaa se nykyaikana käyttökelposeen kytkimeen. Alla meni kaksi mustaa johtoa samaan koloon ja molemmissa on virtaa kun sulake on paikoillaan. Lampulle lähtevä johto oli ruskea ja lisäksi rasian pohjan läpi kulkee sininen johto jota ei ole katkottu rasiassa. Muuten tämä on selvää, mutta mikä logiikka on kahdessa vaihejohdossa?
Aaa-ok, siis se musta on vain katkottu rasiassa ja jatkuu eteenpäin. Tämä selittää kaiken. Minä jo pohdin, että onko sähkäri saanut liksan vaiheen johtometrin mukaan ja veti tuplana.Kytkimeltä jatkuu vaihe + ohimenevä nolla todennäköisesti pistorasialle.
Kiitti! Arvelinkin että tällainen vedenjakajatapaus kyseessä. Yllätti kyllä nähdä mummon talon tekniikkaa muuten tuoreen näköisessä tönössä.Ihan laillinen. Mielestäni noi maadoitukset alkoi vasta 90-luvulla yleistyä, ja noissa määräyksissäkin on se että rakennusvuosi voi olla vaikka 92, mutta jos rakentaminen on aloitettu aiemmin niin niillä määräyksillä mennään.
Edit: juurikin 90-luvun alussa tulleet pakollisiksi, eli tuskin tuo sun tönösi laiton on. Rakentaminen on aika varmasti aloitettu vanhoilla määräyksillä.
Nuo Eberlen termarit on täysiä paskoja. Mittarillahan sen näet katkaiseeko kärki ennen aikojaan, vai mitä tapahtuu.
Enpä varmaksi mene mitään sanomaan. Kestää nuokin oman aikansa.
Siksi sanoinkin että pari huonettahan noilla tekee, mutta en mitään kerrostaloa alkais johdottaa, saattaisi mennä hermot
Mistä tietää, että pitääkö moottori kytkeä kolmioon vai tähteen? Kolmiossa moottori ottaa enemmän virtaa ja tehoa on käytössä enemmän, mutta jännite on pienempi. Perinteisesti sähköverkothan on kytkettyjä tähteen eli pääjännite on 400 V. Voiko tällaiseen verkkoon lyödä kiinni moottorin kolmiokytkentään vai pitääkö väliin laittaa tähti-kolmiomuuntaja tai jotain? Riippuuko moottorin kytkentä siis syöttävästä verkosta?
Eli jos mittaan pääjännitteeksi 400V, niin kytken moottorin tähteen, koska arvokilvessä on tähtisymboli ja jännite 400 V?Moottorin arvokilvessä kerrotaan, miten se tulee kytkeä. Jos ei lue suoraan, niin jännitearvoista voi päätellä.
Eli jos mittaan pääjännitteeksi 400V, niin kytken moottorin tähteen, koska arvokilvessä on tähtisymboli ja jännite 400 V?
Mites on olen ulkomailla, jossa pääjännite tähtiverkossa on 220 V? Kytkenkö moottorini sitten kolmioon, koska kolmiosymbolin kohdalla on jännite 220 V , vaikka syöttävä verkko onkin tähti?
En nyt ole kytkemässä mitään, mutta haluan vaan ymmärtää asian.
Ok, eli ainoa määrittelevä tekijä on siis pääjännite 3-vaihemoottorista puhuttaessa.Määrittele "syöttävä verkko on tähti"...
Tavallisessa kolmivaiheverkossa on kolme vaihejohdinta, joiden välinen jännite (sen tehollisarvo) on pääjännite, ja joka vaiheen ja nollajohtimen välinen jännite on vaihejännite (noin 0.58 kertaa pääjännite). Nollajohdinta ei ole pakko olla, ja moottorin voi kytkeä tähteen tai kolmioon riippumatta siitä, onko sitä vai ei.
Jos jostain löytyy kolmivaiheverkko, jossa pääjännite on 220V, niin tuollainen moottori kytkettäisiin siinä kolmioon.
Ok, eli ainoa määrittelevä tekijä on siis pääjännite 3-vaihemoottorista puhuttaessa.
Mutta mites sitten tähti/kolmio-käynnistin toimii? Oletetaan, että verkossa on 400 V -pääjännite. Moottori käynnistetään tähtikytkennällä, jolloin moottorin jännite on sama verkon jännitteen kanssa, mutta sitten kun käynnistysvaihe menee ohi ja käynnistin vaihtaa kytkennän tähdestä kolmioon, niin moottorin pääjännitteen tulisi olla 230 V, mutta verkon jännite on 400 V. Miten tuo voi toimia?
Tähti-kolmiokytkentää käytetään pienentämään moottorin ottamaa käynnistysvirtaa. Korkeampi jännite -> pienempi virta. Tai näin ainakin itse olin kuvitellut...Tähti-kolmio käynnistystä käytetään jos moottorin perässä on iso kuorma, joka tarvii paljon voimaa/virtaa käynnistyksessä. Ensin moottori pyörii kolmiossa jonkun aikaa ja vaihtuu tähti kytkennäksi. Ei kyllä jaksa muistaa mitä hyötyä/haittaa tähti kytkennästä on
Ok, eli ainoa määrittelevä tekijä on siis pääjännite 3-vaihemoottorista puhuttaessa.
Mutta mites sitten tähti/kolmio-käynnistin toimii? Oletetaan, että verkossa on 400 V -pääjännite. Moottori käynnistetään tähtikytkennällä, jolloin moottorin jännite on sama verkon jännitteen kanssa, mutta sitten kun käynnistysvaihe menee ohi ja käynnistin vaihtaa kytkennän tähdestä kolmioon, niin moottorin pääjännitteen tulisi olla 230 V, mutta verkon jännite on 400 V. Miten tuo voi toimia?
Tähti-kolmiokytkentää käytetään pienentämään moottorin ottamaa käynnistysvirtaa. Korkeampi jännite -> pienempi virta. Tai näin ainakin itse olin kuvitellut...
Mutta en tajua, miksi 400 V pääjännitteeseen voi kytkeä moottorin kolmioon.
Juuri näin. TähdessäEi. Moottorin käämien yli on pienempi jännite tähdessä kuin kolmiossa.
Jooh tajusinkin miten homma menee. Eli syöttävällä verkolla ei ole muuta merkitystä kuin jännite.
Moottorin käämien tähtikytkennässä virta kulkee kahden käämin läpi -> pienempi jännite per käämi -> enemmän resistanssia -> pienempi virta.
Moottorin käämien kolmiokytkennässä virta kulkee vain yhden käämin läpi -> isompi jännite per käämi -> vähemmän resistanssia -> suurempi virta.
Jos siis moottorin tyyppikilvessä lukee kolmio: 230 V, tähti: 400 V, ei sillä oteta kantaa syöttävän verkon kytkentöihin vaan moottorin käämien kytkentään. Eli siis Suomessa tuollaisen moottorin kanssa pitää käyttää tähtikytkentää.
Isompien moottoreiden tyyppikilvissä usein ilmoitetaan jännitteeksi 400/690V, jolloin voidaan käyttää tähti-kolmiokäynnistintä, koska tähtikytkennässä yksittäisen käämin jännite on 230 V ja kolmiokytkentään siirryttäessä jännitteeksi tulee 400 V. Jos tällaisen moottorin kytkee johonkin teollisuusverkkoon, jossa on 690 V pääjännite, niin täytyy käyttää tähtikytkentää.
Olenko ymmärtänyt suurinpiirtein asian?
Ok, eli ainoa määrittelevä tekijä on siis pääjännite 3-vaihemoottorista puhuttaessa.
Tähti-kolmio käynnistystä käytetään jos moottorin perässä on iso kuorma, joka tarvii paljon voimaa/virtaa käynnistyksessä. Ensin moottori pyörii kolmiossa jonkun aikaa ja vaihtuu tähti kytkennäksi. Ei kyllä jaksa muistaa mitä hyötyä/haittaa tähti kytkennästä on
Tähti-kolmiokytkentää käytetään pienentämään moottorin ottamaa käynnistysvirtaa. Korkeampi jännite -> pienempi virta. Tai näin ainakin itse olin kuvitellut...
Mutta en tajua, miksi 400 V pääjännitteeseen voi kytkeä moottorin kolmioon.
En nyt sitten ihan täysin ymmärtänytkään.Voit kytkeä kolmioon tai tähteen. Tähdessä moottorin käämin yli on 230v jännite ja kolmiossa 400v.
Kannattaa vielä miettiä lämpöreleitä kaveriksi, että ei käämit pala liian isolla kuormalla.
En nyt sitten ihan täysin ymmärtänytkään.
Miksi tyyppikilvessä lukee tähti: 400V ja kolmio: 230V jos kuitenkin voin kytkeä moottorin kolmioon 400V verkolla? Luulin, että kolmio 230V -merkintä tarkoittaa, että yhden käämin yli saa olla max. 230 V jännite.
Kytke miten päin tahansa. Ainut mitä kannattaa siinä kilvessä katsoa on tuo virta arvo. Siihen arvoon viritetään lämpörele, jos semmosta haluaa käyttää
Metsään meni.Moottorin käämien tähtikytkennässä virta kulkee kahden käämin läpi -> pienempi jännite per käämi -> enemmän resistanssia -> pienempi virta.
Moottorin käämien kolmiokytkennässä virta kulkee vain yhden käämin läpi -> isompi jännite per käämi -> vähemmän resistanssia -> suurempi virta.
Olenko ymmärtänyt suurinpiirtein asian?
Tähti-kolmio käynnistystä käytetään jos moottorin perässä on iso kuorma, joka tarvii paljon voimaa/virtaa käynnistyksessä. Ensin moottori pyörii kolmiossa jonkun aikaa ja vaihtuu tähti kytkennäksi. Ei kyllä jaksa muistaa mitä hyötyä/haittaa tähti kytkennästä on
Tähti/kolmio-käynnistyksessä moottori kytketään verkkoon nimenomaan ensin tähteen ja vasta sen jälkeen kolmioon.Tähti-kolmio käynnistystä käytetään jos moottorin perässä on iso kuorma, joka tarvii paljon voimaa/virtaa käynnistyksessä. Ensin moottori pyörii kolmiossa jonkun aikaa ja vaihtuu tähti kytkennäksi. Ei kyllä jaksa muistaa mitä hyötyä/haittaa tähti kytkennästä on
Ei moottorilla ole mitään "pääjännitettä".Mutta mites sitten tähti/kolmio-käynnistin toimii? Oletetaan, että verkossa on 400 V -pääjännite. Moottori käynnistetään tähtikytkennällä, jolloin moottorin jännite on sama verkon jännitteen kanssa, mutta sitten kun käynnistysvaihe menee ohi ja käynnistin vaihtaa kytkennän tähdestä kolmioon, niin moottorin pääjännitteen tulisi olla 230 V, mutta verkon jännite on 400 V. Miten tuo voi toimia?