Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuulettimet ovat usein ihan näennäisen satunnaisilla johdinväreillä päämarkkina-alueensa mukaan. Valkoinen voi hyvinkin olla nolla - sininen, punainen ja/tai musta vaiheita katossa. Täälläpäin siis laitteen valkoinen nollaan, musta johto ohjatulle vaiheelle joka halutaan moottorille ja sininen ohjatulle joka halutaan valoille. Tämä perseestä ja hatusta, eli mitataan ja jos mittaaminen ei kuulosta selvältä ratkaisulta niin joku osaava paikalle. Ei siihen sähkömiestä tarvita, vaan valistunut maallikko riittää. Mitattaessa pitää osata nykiä valaisintuulettimen narukytkimiä, jotta saadaan tulos. Siinähän ei välttämättä ole selvää, kumpi on valon ja kumpi tuulettimen katkaisija.Olettaisin että keltavihreä on suojajohdin, sininen nollajohdin, musta ja valkoinen vaihejohtimia joista toinen puhaltimelle ja toinen valoille. Jos sinulta löytyy yleismittari niin voit varmistua nollajohtimen väristä mittaamalla johtavuuden sinisen johtimen ja lampun kannan kierreosan väliltä jos tuulettimessa on normaalit edison-kantaiset lamput. Oikean vaihejohtimen tunnistat vastaavasti kannan pohjanastan ja vaihejohtimen johtavuusmittauksella. Tämän jälkeenhän ne kannattaisi tietysti merkitä niin asiaa ei tarvitsisi enää jatkossa ihmetellä.
Mikäli kattorasialle ei tule keltavihreää johdinta niin jätä suojajohtimen paikka tyhjäksi valaisimesta ja varmista että sähköt ovat pois ennenkuin aloitat tuulettimen asentamisen.
Juuri näin. Nämä voidaan erottaa toisistaan, jos on kruunukytkentä, ja kannattaakin.Itseäni sekottaa perkeleesti kun normaalisti valkonen tarkottais nollajohtoa (N) eli sininen. Ellei sitten tuo sininen&musta-kombo ole vaihejohto...
Tässä on aika hauska hämyinen meininki. Onko kolmen vuoden jälkeen tullut mitään ajatuksia parannuksista ja siitä mikä olisi pitänyt toteuttaa toisin/paremmin?
Muutaman vuoden odotellu asentamista kattoon tollanen propelivalaisin jossa pikkasen epäselvät johtovärit, ohjeet tietysti hukassa ja Googlen kautta ei ole vielä löytyny. Sähkärin meinasin jo soitella paikalle, mutta katsotaan onko jollain parempaa haisua kuin itsellä
Lampussa on johdot A) musta B) sininen C) valkonen D) kevi. Noista musta ja sininen on liitetty toisiinsa joten menevät oletettavasti katon siniseen, kevi on kevi ja menee katon keviin. Ruskeaa kun ei tuossa ole vaikka semmonen katosta tuleekin, niin onko valkonen = ruskea, vai jotain aivan muuta? Itseäni sekottaa perkeleesti kun normaalisti valkonen tarkottais nollajohtoa (N) eli sininen. Ellei sitten tuo sininen&musta-kombo ole vaihejohto...
Kiinteästi asennettu ja kiinteällä LEDillä oleva ulkovalo vilkkuu 4v jälkeen, ja se pitäisi vaihtaa. Laitoin sokeripaloihin menevät johdot uudestaan kiinni, mutta ei auta...
Saanko vaihtaa itse uuden samanlaisen tilalle vai vaatiiko ”ammattilaisen”? Nämä 19 kpl kun yksitellen putoaa, niin menee sen 2 800 €...
Kyseessä tämä valaisin:
Seinävalaisin ulko - 7959-370 Cremona 7959-370 IP54 2x3W ANT - 4128248 - Konstsmide
Lain mukaan vaatii sähköalan ammattihenkilön mutta jos osaat tehdä ryhmän jännitteettömäksi, todeta että mikään valoista ei pala ja kytkeä itse uuden valaisimen vastaavalla tavalla siihen samaan johtoon niin etköhän sinä selviä ilman kiinnijäämistä tuosta rikoksestasi. Muistat vaan sen, että valaisin on mahdollista kytkeä väärin niin että runkoon tulee jännite jolloin siihen koskettaessa lähtee henki.
Suojajohtimen käyttö äärijohtimena ei ole sallittua nyt eikä myöskään talon valmistumisen aikoihin, joten näkisin että asia kannattaisi ottaa puheeksi myyjän ja/tai sähköurakoitsijan kanssa.Ostettiin omakotitalo vuoden alussa joka on 2016 valmistunut ja sähkötarkastupöytäkirja löytyy marraskuun 2016 päiväyksellä. Keittiössä, olohuoneessa ja kylpyhuoneessa valaistukset vedetty mmj 3x1,5 johdolla. Käytössä on jokaisessa tilassa 5-kytkin eli kaikki kolme mmj kaapelin karvaa on käytössä: ruskea, sininen teipattuna ja kevi teipattuna. Kuinka sallittua tälläinen asennustapa on ja jos ei ole sallittu niin onkohan oikeutta vaatia myyjäosapuolta korjauttamaan tämä eli pitäisi vetää 5x1,5mm omaan piikkiin?
Ulkona on talon seinässä kaksiosainen pistorasia ja siitä lähtee johto seinää pitkin talonnumero valolle, jossa on hämäräkytkin sisällä tai ajastin tai muu vastaava kun ei kokoajan pala vaan ainoastaan iltaisin. Kun pistorasiaan kytkee auton lämpeämään niin talonnumero valo sammuu. Kun ottaa johdon irti valo syttyy hetken viiveellä ja jos johdon laittaa taas kiinni pistorasiaan niin valo jää päälle ja palaa ilman ongelmia. Mistä tälläinen voisi johtua. Onko kytketty väärin vai olisikohan vain valon ominaisuus?
Onko minkäänlaisia vaatimuksia sähkökeskuksen merkinnöille? Merkinnät keskuksessa olivat melko puutteelliset. Vain osan sulakkeen kohdalle oli merkattu mitä niiden takana on ja osan kohdalla nekin oli väärin merkattu. Muutenkin vaikuttaa siltä, että sähkösuunnitelma mennyt pariin kertaan uusiksi kun makuuhuoneisiin tulee ylimääräinen jännitteellinen 3x1,5 mmj joiden lähtö on teknisen tilan lampussa ja suihkun lampusta lähtee mmj johto KHH kolmiosaisen kehyksen alimmaiseen koloon ja siihen laitettu vaan kansi päälle. Sekä yhdestä makuuhuoneesta menee mmj WC:hen ja kumpaakaan päätä ei ole liitetty mihinkään.
Onko lamppu suihkuhuoneessa vain halpaa laatua vai jotain tehty virheellisesti kun painaa valokatkaisijaa niin menee tovi ennen kun valo syttyy ja kun sammuttaa niin menee tovi, että sammuu. Jos rämpäyttää valon päälle ja pois niin valo hetken päästä välähtää.
Suojajohtimen käyttö äärijohtimena ei ole sallittua nyt eikä myöskään talon valmistumisen aikoihin, joten näkisin että asia kannattaisi ottaa puheeksi myyjän ja/tai sähköurakoitsijan kanssa.
Kaapelin vaihtaminen voi osoittautua mahdottomaksi mikäli asennus on toteutettu putkettomana uppoasennuksena kuten nykyisin on tapana mutta tämä jääköön myyjän ongelmaksi.
Viittaisi löysään liitokseen pistorasiassa, kuvassa pistorasian ruuviliittimiin näyttäisi menevän kaksi johdinta joilla on eri poikkipinta-alat, tämä luultavimmin aiheuttaa kyseisen ongelman. Numerovalon teho on niin pieni, ettei se ole aiheuttanut liitoksen kuumenemista huonosta kontaktista huolimatta joten välitöntä tulipalon vaaraa tuo tuskin aiheuttaa.
Keskuksessa tulisi olla merkinnät kaikkien johdonsuojien kohdalla ja nämä merkinnät tulisi olla kirjattuna myös keskuksen pääkaavioon joka tulisi löytyä sähkökuvien joukosta.
Mikäli kiinteistön käyttöönottotarkastuspöytäkirjassa on merkitty että dokumentointi on tehty standardin mukaisesti niin tämän asian tulisi olla kunnossa. Mutta pienkohteissa puutteet ovat enemmänkin tapa kuin poikkeus.
Kuulostaa edullisemman pään valaisimelta ja liitäntälaitteen ominaisuudelta.
Kyllähän tuo, jos sähkäri on tehnyt hommat miten sattuu, niin olis siihen eka yhteydessä. Jos niitä ei kiinnostaa pätkääkään, niin vois kuvitella et Tukesia kiinnostaa.Ei ole putkitettu. Täytyypä ottaa puheeksi, mutta en tiedä kuinka innoissaan olisi lähdössä korjaamaan, joten mahdollisesti jouduttaisiin menemään pidemmän kaavan kautta, jotta jotain tapahtuisi.
Syntyykö tästä mitään vaaraa, että keviä käytetään tai voiko vakuutusyhtiö vedotä tälläiseen virheellisen asennukseen jos sattuisi sähköön liittyvä palo?
Eli sen voisi korjata jos kaapeli vaihdettaisiin koko seinässä olevalta matkalta 3x2,5 vai onkohan mahdollista laittaa tuonne sisään wago ja johdonpätkillä sitten toteuttaa nuo liitännät. Suostuisiko sähkäri tälläiseen?
Ei löydy keskuksen pääkaaviota ja sähköpiirustus ei pidä paikkaansa tai ainakaan ei ole piirustuksessa makuuhuoneiden spotteja. Kyllähän tuossa tarkastuspöytäkirjassa näkyy olevan silmämääräisien tarkastusten kohdalla ruksit pääkeskuksen merkinnät ja loppupiirustukset keskuskaaviot kohdilla. Ilmeisesti on näkemättä täytelty paperit...
Ensimmäiset päivät talossa selviteltiin mikä johdonsuoja katkaisee sähköt mistäkin tilasta ja tehtiin muistiinpanoja.
Täytyy lähteä siis lamppukaupoille
Ei ole putkitettu. Täytyypä ottaa puheeksi, mutta en tiedä kuinka innoissaan olisi lähdössä korjaamaan, joten mahdollisesti jouduttaisiin menemään pidemmän kaavan kautta, jotta jotain tapahtuisi.
Kyllähän tuo, jos sähkäri on tehnyt hommat miten sattuu, niin olis siihen eka yhteydessä. Jos niitä ei kiinnostaa pätkääkään, niin vois kuvitella et Tukesia kiinnostaa.
Eipä oikein mitenkään, kuin purkamalla johtoineen pois. Jakorasiahan tuohon pitäisi tilalle laittaa, jos johto halutaan siihen päättää tai jatkaa, muulla tavalla sitä ei voi tehdä. Mutta mitään hyötyähän siitä ei ole, kun pintajakorasia vie yhtä paljon tilaa, kuin tuo listakotelo.Ajattelin purkaa tuon pistorasian, että saisi kaapin lähemmäksi seinää (tarvii porata se seinään kiinni, niin tulee ehkä vähän siistimpi).
Mitä mun pitää ottaa huomioon? Johdot kulkee listojen sisällä. Itse rasia on varmaan helppo purkaa, mutta mitä laitan piuhoihin suojaksi purkamisen jälkeen? Tolla seinällä on toinenkin samanlainen pistorasia, niin voi olla myös sarjaan kytketty? Miten purkaminen tuossa tapauksessa?
Olisihan tuossa sellainen oljenkorsi vielä, että jos johdon irrottaa myös syöttävästä päästä, eli jakorasialta tai keskukselta, niin saahan se ei-mistään ei-mihinkään kytkettynä oleva johto sinne ns. kellumaan jäädä, kun vielä merkitsee asianmukaisesti. Silloin saa kyllä unohtaa sen toisen pistorasian käyttöönjäämisen, jos sille on syöttö tuosta ketjutettu.Ajattelin purkaa tuon pistorasian, että saisi kaapin lähemmäksi seinää (tarvii porata se seinään kiinni, niin tulee ehkä vähän siistimpi).
Mitä mun pitää ottaa huomioon? Johdot kulkee listojen sisällä. Itse rasia on varmaan helppo purkaa, mutta mitä laitan piuhoihin suojaksi purkamisen jälkeen? Tolla seinällä on toinenkin samanlainen pistorasia, niin voi olla myös sarjaan kytketty? Miten purkaminen tuossa tapauksessa?
Enpä ole kuullut tai nähnyt tuollaista kaapelinjatkamista koskaan kiinteistösähköissä. Keskuksissa on joskus jouduttu puristettavilla holkeilla johtimia saneerauskohteissa tai muutostöissä jatkamaan, kun ei ole ollut mahdollista tai tarkoituksenmukaista lähteä koko ryhmäjohtoa vaihtamaan, että on saatu keskuksessa ylettämään uusiin paikkoihin ja ei ole ollut tilaa tai mahdollista (vanha keskus) käyttää Wagojen DIN-kiinnikkeitä, ja ilmeisesti keskuksen sisällä holkkijatkot ovat sallittua.Kaapelin jatko, jonka sähkäri voi tehdä. Jatkoholkit + kutistesukat johtimien ja ulkovaipan päälle. Tällöin kaapeli voi jäädä listan alle piiloon.
Jos ei olekaan, niin äkkiseltään voisin kuvitella olevan olemassa jatkoholkkisarjoja, jotka ovat paperilla pieniä liitosrasioita. Jos oletetaan olevan olemassa, mihin sellaisen saa jättää? Onko helposti irrotettava listan pätkä "rakenteiden sisällä"?Löytyykö ihan standardin kohtaa, jossa jatkoholkeilla ja kutistesukalla saisi sisäjohtoja jatkaa ilman mitään rasioita ja jättää kyseisiä jatkoja rakenteiden sisään? Tuohan helpottaisi saneerausasennuksia lukuisissa tilanteissa, kun ei rasioita tarvitsisikaan käyttää johtojen jatkokohdissa, joten ihme ettei tuollaisia ole tullut vastaan.
St kortti: SÄHKÖTEKNISET LIITOKSET ALLE 1000 V VAIHTOVIRTA-ASENNUKSISSA:Enpä ole kuullut tai nähnyt tuollaista kaapelinjatkamista koskaan kiinteistösähköissä. Keskuksissa on joskus jouduttu puristettavilla holkeilla johtimia jatkamaan ja ilmeisesti keskuksen sisällä sallittua. Verkkopuolella sitten mitä erilaisempia kaapelijatkoja löytyy.
Löytyykö ihan standardin kohtaa, jossa jatkoholkeilla ja kutistesukalla saisi johtoja jatkaa ilman mitään rasioita ja jättää kyseisiä jatkoja rakenteiden sisään? Tuohon helpottaisi saneerausasennuksia lukuisissa tilanteissa, kun ei rasioita tarvitsisikaan käyttää johtojen jatkokohdissa.
No ei helvetti, aina sitä oppii uutta. Kuinkahan moneen miljoonaan paikkaan on tullut turhaan laitettua jakorasia, kun kapseloidulla liitoksella olisi saanut erittäin siististi ja huomaamattomasti jatkettua MMJ:tä jopa pinnassa valkoista kutistesukkaa käyttäen. Täytyykin alkaa käyttämään noita kapseloituja liitoksia jatkoissa ja unohtaa jakorasiat, jos tarve on pelkkä jatkaminen ilman haaroituksen tarvetta. Johtimiahan voi nyt sitten päättääkin ilman rasiaa puristamalla päähän jatkoholkin ja käyttämällä hupputyyppistä kutistesukkaa.St kortti: SÄHKÖTEKNISET LIITOKSET ALLE 1000 V VAIHTOVIRTA-ASENNUKSISSA:
Kaikkiin liitoksiin pitää päästä käsiksi tarkastusta, testausta ja huoltoa varten, lukuun ottamatta seuraavia poikkeuksia:
− maahan asennettavaksi tarkoitetut liitokset
− massaan valetut tai kapseloidut liitokset
Tässä tapauksessa vaikka kaapeli jäisi rakenteiden sisään, luokitellaan se kapseloiduksi liitokseksi, pitää varmistaa ettei kaapelille aiheudu ylimääräistä vetorasitusta.
@Rapid Kannattaa kyllä tilata joku ulkopuolinen sähköalan ammattilainen tekemään sähkötarkastus ja siitä pöytäkirja. Tuon saanee teetettyä jollain 200-500e hinnalla. Lisäksi kannattaa pyytää kirjallinen kustannusarvio korjauksista.
Sen jälkeen reklamaatio myyjälle, ettei sähköasennukset täytä talon rakentamisajankohdan vaatimuksia ja vaatia virheen korjausta tai hinnanalennusta.
Tässä vaiheessa kannattaa myös kysyä asuntokauppoihin perehtyneeltä lakifirmalta, että miten ko. tapauksissa on yleisesti toimittu. Yleensä ensimmäinen yhteydenotto on ilmainen, jolloin tehdään kartoitus, kannattaako ko. asiaa alkaa viedä oikeusteitse eteenpäin, mikäli myyjä kieltäytyy vastuusta.
Vaikka siitä itselle on vaivaa ja aikaa voi mennä niin kannattaa olla tukesiin yhteydessä yrityksestä, vaikka sitä kiinnostaisikin korjata. Jos yritys noin asennuksia tehnyt, tuskin vain yhdessä kohteessa. Ja ekana tarkistaa onko yrityksellä edes lupia ja oikeutta tehdä sähköurakointeja (Julkinen rekisteri (Tukes)). Ja jos ei, niin tukesille ilmoitus pää(rakennus)urakoitsijasta (jos sellainen ollut)
Kyllähän tuo, jos sähkäri on tehnyt hommat miten sattuu, niin olis siihen eka yhteydessä. Jos niitä ei kiinnostaa pätkääkään, niin vois kuvitella et Tukesia kiinnostaa.
Onko minkäänlaisia vaatimuksia sähkökeskuksen merkinnöille? Merkinnät keskuksessa olivat melko puutteelliset. Vain osan sulakkeen kohdalle oli merkattu mitä niiden takana on ja osan kohdalla nekin oli väärin merkattu. Muutenkin vaikuttaa siltä, että sähkösuunnitelma mennyt pariin kertaan uusiksi
Tuossa näyttäisi olevan erillinen lista kaapelille. Purkaa piuhan seuraavalle rasialle asti ja nappaa sieltä irti. (huomautus tässä välissä, että mahd. operaatio vaatii noin teoriessa sähköasentajan väliintulon, korjauksen mahdollisiin kuviin ja uusinta mittauksen edelliseltä rasialta)~Ajattelin purkaa tuon pistorasian, että saisi kaapin lähemmäksi seinää (tarvii porata se seinään kiinni, niin tulee ehkä vähän siistimpi).
Mitä mun pitää ottaa huomioon? Johdot kulkee listojen sisällä. Itse rasia on varmaan helppo purkaa, mutta mitä laitan piuhoihin suojaksi purkamisen jälkeen? Tolla seinällä on toinenkin samanlainen pistorasia, niin voi olla myös sarjaan kytketty? Miten purkaminen tuossa tapauksessa?
Ei kuulosta hyvältä idealta...Ajattelin purkaa tuon pistorasian, että saisi kaapin lähemmäksi seinää (tarvii porata se seinään kiinni, niin tulee ehkä vähän siistimpi).
Mitä mun pitää ottaa huomioon? Johdot kulkee listojen sisällä. Itse rasia on varmaan helppo purkaa, mutta mitä laitan piuhoihin suojaksi purkamisen jälkeen? Tolla seinällä on toinenkin samanlainen pistorasia, niin voi olla myös sarjaan kytketty? Miten purkaminen tuossa tapauksessa?
Itse näin helpommaksi muokata kaappia kuin lähteä purkamaan nykyisiä kytkentöjä.Ei kuulosta hyvältä idealta...
Enpä tiedä onko olemassa eristettyjä, puristettavia liittimiä yksilankaiselle johtimelle, en ainakaan ole sellaisiin koskaan törmännyt.
Ei nyt varmaan Abikoilla, mutta tinallisella kutistemuovijatkolla varmaankin sitten sallittua. Eli joku tällainen liitin:Juu eli on olemassa mainitsemani kaltainen jatkospaketti. Tuohan ei silti tarkoita että jatkoksen voisi tehdä esim. abicoilla ja valkoisella sukalla.
Ei nyt varmaan Abikoilla, mutta tinallisella kutistemuovijatkolla varmaankin sitten sallittua. Eli joku tällainen liitin:
Tällaista tietoa löytyi myös: Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiö - Pienipoikkipintaisten muovieristeisten kaapeleiden jatkaminen
Kysymys:
Voiko pienipoikkipintaisten, esimerkiksi 1,5–6 mm2 kumi- tai muovieristeisten kaapeleiden jatkamiseen käyttää kutistemuovijatkoksia, jos liitos on tehty esimerkiksi puristusliittimellä? Rinnastetaanko jatkos kapseloituun liitokseen, johon ei ole tarpeen päästä käsiksi?
Vastaus:
Kutistemuovijatkos rinnastetaan kapseloituun jatkokseen. Kysymyksessä mainitun jatkoksen käyttö on mahdollista, jos huolehditaan siitä, ettei liitoksiin kohdistu vetorasitusta ja mikäli valmistaja on jatkoksen kyseisille kaapelityypeille hyväksynyt.
Tuon mukaan ei tarvitsisi olla mikään varsinainen "jatkospakettisarja".
Ajatus on erittäin epämiellyttävä.Mulla ei ole standardia nyt tässä käsillä, mutta käsittääkseni juotettu jatkos ei ole hyväksytty tai ainakaan suositeltavaa kun puhutaan kiinteistä asennuksista.
Toki jokainen voi puuhailla kotonaan mitä huvittaa.
Aiheeseen palatakseni minua alkoi juuri nyt kiinnostaa aivan erityisesti, mikäli on todella sallittua tehdä juotosholkilla kutistesukkajatkos johonkin jalkalistan alle tai mihin tahansa.
SFS 6000-5-52:2017 526.5 sanoi:Johtimien liitokset (päättäminen ja väliliitokset) pitää tehdä vain sopivissa koteloissa esim. jakorasioissa, kojerasioissa tai laitteissa, joihin valmistaja on varannut tilan tähän tarkoitukseen. On käytettävä laitteita, joissa on kiinteät liittimet tai liittimille on varattava asennustila. Ryhmäjohtoa päätettäessä johtimet on päätettävä koteloituna.
Itse pitäydyn jatkossakin tiukasti Wagoissa ja rasioissa. Tulee ainakin kaikin puolin asialliset liitokset ja saa nukkua yöunet rauhassa, eikä tarvitse miettiä, olisiko tämä jonkun tulkinnan mukan ollut sallittua jollain muilla kilkkeillä, ja minkähänlaisilla mahdollisesti, ja ilman rasiaa vai ei.Toisaalta saman standardin kohta 526.3 listaa poikkeuksiksi noiden maahan asennettujen, massaan valettujen ja kapseloitujen lisäksi mm. liitokset, jotka on tehty hitsaamalla, pehmeäjuottamalla, kovajuottamalla tai asianmukaisilla puristustyökaluilla.
Siinä taas fiksummille tulkittavaa kerrakseen, että saako tuollaisen liitoksen tehdä johonkin jalkalistan taakse vai ei.
Juu eli on olemassa mainitsemani kaltainen jatkospaketti. Tuohan ei silti tarkoita että jatkoksen voisi tehdä esim. abicoilla ja valkoisella sukalla.
Joo, nämä liitokset standardikin listaa noina poikkeustapauksina. Näiden ei tarvitse olla luoksepäästävissä.Ja nyt kun tarkemmin vielä luin tuon tiedot, niin eihän tuo setti mihinkään ryhmäjohdon jatkamiseen ole tarkoitettu, vaan syöttöjohdon (MMJ:n tai MCMK:n) liittämiseen lämmityskaapeliin.
Uutena ~200€ eli käytettynä max satanen jos sitäkään, kukaan halukas maksamaan.Löytyisiköhän täältä herramiehiltä tietoa minkä arvoinen tommonen Trifitek TR-79 pihtimittari mahtaa olla ? Kaappien siivous menossa ja tuommoinen on jäänyt duunari ajoista. Todella vähän käytetty, käytännössä uusi. Itsellä ei enää käyttöä niin ajattelin laittaa myyntiin. Taitaa wurth olla ainut jälleenmyyjä ja niillähän ei koskaan näy hintoja (kukaan muuten osta sieltä mitään jos näkis hinnat) . Mutta tälläsiä infoja mittarista antaa Trifitekin sivut:
TRMS AC / DC Pihtimittari Trifitek TR-79
Vakiovarusteet:
- AC / DC Jännitteen mittaus 600.0V
- AC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
- DC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
- AmpTip™ -toiminto pienille virroille 60.00A (AC/DC)
- DCµA-mittaus (mittajohdolla), 200.0µA, 2 000µA
- Resistanssin mittaus 600.0Ω, 6.000kΩ, 60.00kΩ
- Kapasitanssin mittaus 200.0µF, 2500µF
- Lämpötilan mittaus -40°C … +400°C
- Taajuuden mittaus 5.00Hz … 999.9Hz
- Dioditestaus, jatkuvuussummeri
- Jännite- ja virtayhdistelmien mittaus AC+DC jännite, AC+DC Virta
- 3L Moottorin pyörimissuunnan määritys merkkiäänellä
- 3L Kentän kiertosuunnan määritys (vaihejärjestys)
- Kosketukseton jännitteen tunnistus
- 80ms Peak RMS (huippuarvo) -toiminto
- Min, Max, keskiarvo -toiminnot
- Data Hold -toiminto
- Zero -toiminto
- Auto Power Off, alhaisen paristojännitteen osoitus
- Näytön taustavalo
Paristot (2 x 1,5V AA), mittajohdot (3 kpl), hauenleuat (3 kpl), K-tyypin lämpöanturi, säilytyspussi, käyttöohje (suomi)
Löytyisiköhän täältä herramiehiltä tietoa minkä arvoinen tommonen Trifitek TR-79 pihtimittari mahtaa olla ? Kaappien siivous menossa ja tuommoinen on jäänyt duunari ajoista. Todella vähän käytetty, käytännössä uusi. Itsellä ei enää käyttöä niin ajattelin laittaa myyntiin. Taitaa wurth olla ainut jälleenmyyjä ja niillähän ei koskaan näy hintoja (kukaan muuten osta sieltä mitään jos näkis hinnat) . Mutta tälläsiä infoja mittarista antaa Trifitekin sivut:
TRMS AC / DC Pihtimittari Trifitek TR-79
Vakiovarusteet:
- AC / DC Jännitteen mittaus 600.0V
- AC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
- DC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
- AmpTip™ -toiminto pienille virroille 60.00A (AC/DC)
- DCµA-mittaus (mittajohdolla), 200.0µA, 2 000µA
- Resistanssin mittaus 600.0Ω, 6.000kΩ, 60.00kΩ
- Kapasitanssin mittaus 200.0µF, 2500µF
- Lämpötilan mittaus -40°C … +400°C
- Taajuuden mittaus 5.00Hz … 999.9Hz
- Dioditestaus, jatkuvuussummeri
- Jännite- ja virtayhdistelmien mittaus AC+DC jännite, AC+DC Virta
- 3L Moottorin pyörimissuunnan määritys merkkiäänellä
- 3L Kentän kiertosuunnan määritys (vaihejärjestys)
- Kosketukseton jännitteen tunnistus
- 80ms Peak RMS (huippuarvo) -toiminto
- Min, Max, keskiarvo -toiminnot
- Data Hold -toiminto
- Zero -toiminto
- Auto Power Off, alhaisen paristojännitteen osoitus
- Näytön taustavalo
Paristot (2 x 1,5V AA), mittajohdot (3 kpl), hauenleuat (3 kpl), K-tyypin lämpöanturi, säilytyspussi, käyttöohje (suomi)
Hituvirtapuolen ongelmaa.. Maalämpöpumpulle on kaapeloitu ulkolämpötila anturi 4 x 0.8 kaapelilla. Kyseessä PT100 2-johdin anturi. Kaapelista jäin siis kaksi karvaa käyttämättä joten lisäsin talo-automaatiojärjestelmään liitetyn toisen 2-johtimisen PT100 anturin saman kaapelin toiseen päähän ulkolämpötilaa mittaamaan ja toisen pään kytkin talo-automaatioon. Nyt molemmissa mittauksissa ilmenee runsasta seilaamista. Maalämpöpumppussa lämpötila seilaa nopealla tahdilla 2-3c eroa todelliseen, samaa tekee talo-automaation mittaus. Kun jomman kumman anturin irroittaa mittaus stabiloituu.
Korostan vielä että kyseessä kaksi erillistä mittausta ja kaksi erillistä anturia. Ainoa yhteys on tämä sama runkokaapeli. Johtimet ovat tässä kaapelissa siis erillään toisista. Jompikumpi mittaus selvästi indusoi kaapeliin jotain häiriötä. Olisikohan tähän mitään nopeaa korjausta. Uuden kaapelin vetäminen on todella haastavaa.
Ostettiin omakotitalo vuoden alussa joka on 2016 valmistunut ja sähkötarkastupöytäkirja löytyy marraskuun 2016 päiväyksellä. Keittiössä, olohuoneessa ja kylpyhuoneessa valaistukset vedetty mmj 3x1,5 johdolla. Käytössä on jokaisessa tilassa 5-kytkin eli kaikki kolme mmj kaapelin karvaa on käytössä: ruskea, sininen teipattuna ja kevi teipattuna. Kuinka sallittua tälläinen asennustapa on ja jos ei ole sallittu niin onkohan oikeutta vaatia myyjäosapuolta korjauttamaan tämä eli pitäisi vetää 5x1,5mm omaan piikkiin?
Ulkona on talon seinässä kaksiosainen pistorasia ja siitä lähtee johto seinää pitkin talonnumero valolle, jossa on hämäräkytkin sisällä tai ajastin tai muu vastaava kun ei kokoajan pala vaan ainoastaan iltaisin. Kun pistorasiaan kytkee auton lämpeämään niin talonnumero valo sammuu. Kun ottaa johdon irti valo syttyy hetken viiveellä ja jos johdon laittaa taas kiinni pistorasiaan niin valo jää päälle ja palaa ilman ongelmia. Mistä tälläinen voisi johtua. Onko kytketty väärin vai olisikohan vain valon ominaisuus?
Onko minkäänlaisia vaatimuksia sähkökeskuksen merkinnöille? Merkinnät keskuksessa olivat melko puutteelliset. Vain osan sulakkeen kohdalle oli merkattu mitä niiden takana on ja osan kohdalla nekin oli väärin merkattu. Muutenkin vaikuttaa siltä, että sähkösuunnitelma mennyt pariin kertaan uusiksi kun makuuhuoneisiin tulee ylimääräinen jännitteellinen 3x1,5 mmj joiden lähtö on teknisen tilan lampussa ja suihkun lampusta lähtee mmj johto KHH kolmiosaisen kehyksen alimmaiseen koloon ja siihen laitettu vaan kansi päälle. Sekä yhdestä makuuhuoneesta menee mmj WC:hen ja kumpaakaan päätä ei ole liitetty mihinkään.
Onko lamppu suihkuhuoneessa vain halpaa laatua vai jotain tehty virheellisesti kun painaa valokatkaisijaa niin menee tovi ennen kun valo syttyy ja kun sammuttaa niin menee tovi, että sammuu. Jos rämpäyttää valon päälle ja pois niin valo hetken päästä välähtää.
Jos urakoitsija on menettänyt luvat > joutuu teettämään urakoitsija korjaukset ulkopuolisella. Jos konkassa > voiko konkurssipesän kanssa sopia korvauksista. Tosin noi varmaan putoo enemmän sinne myyjän harteille selvittää.Eihän nuo nyt laillisia kytkentöjä ole ja asettaa myös tarkastuspöytäkirjan myös epäilyksen alle. Myyjähän näistä tuskin on tietoinen, mutta mielestäni kyseessä on salainen virhe ja kuuluu myyjän vastuulle.
Jos myyjä on tässä rakennuttajana, voisi hän pyytää alkuperäistä sähköurakoitsijaa korjaamaan virheet ja vaatia myös ulkopuolisen käyttöönotto- tai varmennustarkastuksen.
Edit: Noin siis alottaisin ja yhteydenotot välittäjän kautta! Jos ei ala tapahtumaan, niin vaadi välittäjältä tavarantarkastus.
Ja tässähän ei mitkään takuuajat päde jos joku sellaista väittää (että takuu ummessa), koska selkeästi laittomia asennuksia. Yleensä tollasista kohteista löytyy kassillinen lisää ja sähköurakoitsija konkurssissa.