Kysymyksiä sähkömiehille

Toisaalta saman standardin kohta 526.3 listaa poikkeuksiksi noiden maahan asennettujen, massaan valettujen ja kapseloitujen lisäksi mm. liitokset, jotka on tehty hitsaamalla, pehmeäjuottamalla, kovajuottamalla tai asianmukaisilla puristustyökaluilla.

Siinä taas fiksummille tulkittavaa kerrakseen, että saako tuollaisen liitoksen tehdä johonkin jalkalistan taakse vai ei. :confused:
Itse pitäydyn jatkossakin tiukasti Wagoissa ja rasioissa. Tulee ainakin kaikin puolin asialliset liitokset ja saa nukkua yöunet rauhassa, eikä tarvitse miettiä, olisiko tämä jonkun tulkinnan mukan ollut sallittua jollain muilla kilkkeillä, ja minkähänlaisilla mahdollisesti, ja ilman rasiaa vai ei.
 
Juu eli on olemassa mainitsemani kaltainen jatkospaketti. Tuohan ei silti tarkoita että jatkoksen voisi tehdä esim. abicoilla ja valkoisella sukalla.


Ja nyt kun tarkemmin vielä luin tuon tiedot, niin eihän tuo setti mihinkään ryhmäjohdon jatkamiseen ole tarkoitettu, vaan syöttöjohdon (MMJ:n tai MCMK:n) liittämiseen lämmityskaapeliin.

EFPLP1-liitospakkaus sisältää liitos- ja kutistetarvikkeet OptiHeat-lämmityskaapelin jatkamiseksi kosteustiiviisti liitoskaapeliin (MMJ ja MCMK) sekä loppupäätteen.

Tuoteluokka:Lämpökaapelin asennustarvikkeet
 
Ja nyt kun tarkemmin vielä luin tuon tiedot, niin eihän tuo setti mihinkään ryhmäjohdon jatkamiseen ole tarkoitettu, vaan syöttöjohdon (MMJ:n tai MCMK:n) liittämiseen lämmityskaapeliin.
Joo, nämä liitokset standardikin listaa noina poikkeustapauksina. Näiden ei tarvitse olla luoksepäästävissä.
 
Löytyisiköhän täältä herramiehiltä tietoa minkä arvoinen tommonen Trifitek TR-79 pihtimittari mahtaa olla ? Kaappien siivous menossa ja tuommoinen on jäänyt duunari ajoista. Todella vähän käytetty, käytännössä uusi. Itsellä ei enää käyttöä niin ajattelin laittaa myyntiin. Taitaa wurth olla ainut jälleenmyyjä ja niillähän ei koskaan näy hintoja (kukaan muuten osta sieltä mitään jos näkis hinnat) . Mutta tälläsiä infoja mittarista antaa Trifitekin sivut:

TRMS AC / DC Pihtimittari Trifitek TR-79

  • AC / DC Jännitteen mittaus 600.0V
  • AC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • DC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • AmpTip™ -toiminto pienille virroille 60.00A (AC/DC)
  • DCµA-mittaus (mittajohdolla), 200.0µA, 2 000µA
  • Resistanssin mittaus 600.0Ω, 6.000kΩ, 60.00kΩ
  • Kapasitanssin mittaus 200.0µF, 2500µF
  • Lämpötilan mittaus -40°C … +400°C
  • Taajuuden mittaus 5.00Hz … 999.9Hz
  • Dioditestaus, jatkuvuussummeri
  • Jännite- ja virtayhdistelmien mittaus AC+DC jännite, AC+DC Virta
  • 3L Moottorin pyörimissuunnan määritys merkkiäänellä
  • 3L Kentän kiertosuunnan määritys (vaihejärjestys)
  • Kosketukseton jännitteen tunnistus
  • 80ms Peak RMS (huippuarvo) -toiminto
  • Min, Max, keskiarvo -toiminnot
  • Data Hold -toiminto
  • Zero -toiminto
  • Auto Power Off, alhaisen paristojännitteen osoitus
  • Näytön taustavalo
Vakiovarusteet:

Paristot (2 x 1,5V AA), mittajohdot (3 kpl), hauenleuat (3 kpl), K-tyypin lämpöanturi, säilytyspussi, käyttöohje (suomi)
 
Löytyisiköhän täältä herramiehiltä tietoa minkä arvoinen tommonen Trifitek TR-79 pihtimittari mahtaa olla ? Kaappien siivous menossa ja tuommoinen on jäänyt duunari ajoista. Todella vähän käytetty, käytännössä uusi. Itsellä ei enää käyttöä niin ajattelin laittaa myyntiin. Taitaa wurth olla ainut jälleenmyyjä ja niillähän ei koskaan näy hintoja (kukaan muuten osta sieltä mitään jos näkis hinnat) . Mutta tälläsiä infoja mittarista antaa Trifitekin sivut:

TRMS AC / DC Pihtimittari Trifitek TR-79

  • AC / DC Jännitteen mittaus 600.0V
  • AC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • DC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • AmpTip™ -toiminto pienille virroille 60.00A (AC/DC)
  • DCµA-mittaus (mittajohdolla), 200.0µA, 2 000µA
  • Resistanssin mittaus 600.0Ω, 6.000kΩ, 60.00kΩ
  • Kapasitanssin mittaus 200.0µF, 2500µF
  • Lämpötilan mittaus -40°C … +400°C
  • Taajuuden mittaus 5.00Hz … 999.9Hz
  • Dioditestaus, jatkuvuussummeri
  • Jännite- ja virtayhdistelmien mittaus AC+DC jännite, AC+DC Virta
  • 3L Moottorin pyörimissuunnan määritys merkkiäänellä
  • 3L Kentän kiertosuunnan määritys (vaihejärjestys)
  • Kosketukseton jännitteen tunnistus
  • 80ms Peak RMS (huippuarvo) -toiminto
  • Min, Max, keskiarvo -toiminnot
  • Data Hold -toiminto
  • Zero -toiminto
  • Auto Power Off, alhaisen paristojännitteen osoitus
  • Näytön taustavalo
Vakiovarusteet:

Paristot (2 x 1,5V AA), mittajohdot (3 kpl), hauenleuat (3 kpl), K-tyypin lämpöanturi, säilytyspussi, käyttöohje (suomi)
Uutena ~200€ eli käytettynä max satanen jos sitäkään, kukaan halukas maksamaan.
 
Löytyisiköhän täältä herramiehiltä tietoa minkä arvoinen tommonen Trifitek TR-79 pihtimittari mahtaa olla ? Kaappien siivous menossa ja tuommoinen on jäänyt duunari ajoista. Todella vähän käytetty, käytännössä uusi. Itsellä ei enää käyttöä niin ajattelin laittaa myyntiin. Taitaa wurth olla ainut jälleenmyyjä ja niillähän ei koskaan näy hintoja (kukaan muuten osta sieltä mitään jos näkis hinnat) . Mutta tälläsiä infoja mittarista antaa Trifitekin sivut:

TRMS AC / DC Pihtimittari Trifitek TR-79

  • AC / DC Jännitteen mittaus 600.0V
  • AC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • DC Virran mittaus 60.00 A, 600.0A
  • AmpTip™ -toiminto pienille virroille 60.00A (AC/DC)
  • DCµA-mittaus (mittajohdolla), 200.0µA, 2 000µA
  • Resistanssin mittaus 600.0Ω, 6.000kΩ, 60.00kΩ
  • Kapasitanssin mittaus 200.0µF, 2500µF
  • Lämpötilan mittaus -40°C … +400°C
  • Taajuuden mittaus 5.00Hz … 999.9Hz
  • Dioditestaus, jatkuvuussummeri
  • Jännite- ja virtayhdistelmien mittaus AC+DC jännite, AC+DC Virta
  • 3L Moottorin pyörimissuunnan määritys merkkiäänellä
  • 3L Kentän kiertosuunnan määritys (vaihejärjestys)
  • Kosketukseton jännitteen tunnistus
  • 80ms Peak RMS (huippuarvo) -toiminto
  • Min, Max, keskiarvo -toiminnot
  • Data Hold -toiminto
  • Zero -toiminto
  • Auto Power Off, alhaisen paristojännitteen osoitus
  • Näytön taustavalo
Vakiovarusteet:

Paristot (2 x 1,5V AA), mittajohdot (3 kpl), hauenleuat (3 kpl), K-tyypin lämpöanturi, säilytyspussi, käyttöohje (suomi)

suurempi hyöty pitää itsellä
 
Hituvirtapuolen ongelmaa.. Maalämpöpumpulle on kaapeloitu ulkolämpötila anturi 4 x 0.8 kaapelilla. Kyseessä PT100 2-johdin anturi. Kaapelista jäin siis kaksi karvaa käyttämättä joten lisäsin talo-automaatiojärjestelmään liitetyn toisen 2-johtimisen PT100 anturin saman kaapelin toiseen päähän ulkolämpötilaa mittaamaan ja toisen pään kytkin talo-automaatioon. Nyt molemmissa mittauksissa ilmenee runsasta seilaamista. Maalämpöpumppussa lämpötila seilaa nopealla tahdilla 2-3c eroa todelliseen, samaa tekee talo-automaation mittaus. Kun jomman kumman anturin irroittaa mittaus stabiloituu.

Korostan vielä että kyseessä kaksi erillistä mittausta ja kaksi erillistä anturia. Ainoa yhteys on tämä sama runkokaapeli. Johtimet ovat tässä kaapelissa siis erillään toisista. Jompikumpi mittaus selvästi indusoi kaapeliin jotain häiriötä. Olisikohan tähän mitään nopeaa korjausta. Uuden kaapelin vetäminen on todella haastavaa.
 
Hituvirtapuolen ongelmaa.. Maalämpöpumpulle on kaapeloitu ulkolämpötila anturi 4 x 0.8 kaapelilla. Kyseessä PT100 2-johdin anturi. Kaapelista jäin siis kaksi karvaa käyttämättä joten lisäsin talo-automaatiojärjestelmään liitetyn toisen 2-johtimisen PT100 anturin saman kaapelin toiseen päähän ulkolämpötilaa mittaamaan ja toisen pään kytkin talo-automaatioon. Nyt molemmissa mittauksissa ilmenee runsasta seilaamista. Maalämpöpumppussa lämpötila seilaa nopealla tahdilla 2-3c eroa todelliseen, samaa tekee talo-automaation mittaus. Kun jomman kumman anturin irroittaa mittaus stabiloituu.

Korostan vielä että kyseessä kaksi erillistä mittausta ja kaksi erillistä anturia. Ainoa yhteys on tämä sama runkokaapeli. Johtimet ovat tässä kaapelissa siis erillään toisista. Jompikumpi mittaus selvästi indusoi kaapeliin jotain häiriötä. Olisikohan tähän mitään nopeaa korjausta. Uuden kaapelin vetäminen on todella haastavaa.

Tuon aiheuttaa todennäköisesti se että mittaaminen ei tapahdu tasasähköllä, vaan nopeilla pulsseilla, jos sen sun oman mittauksen muuttaisi tasasähköllä toimivaksi tuo todennäköisesti korjaantuisi - tai mahdollinen häiriö jäisi sen taloautomaation puolelle, jossa sen voisi jollain keskiarvolaskennalla fiksata.. Sille maalämpöpumpun softalle et paljoa pysty tekemään.

Jatkuvassa tasasähkö mittauksessa on tietysti se ongelma että se mittausvirta saa aikaan sen anturin lämpenemistä, eli mittaus pitäisi tehdä sellaisella muutaman sekunnin mittausjaksolla, jonka jälkeen jättää se anturi rauhaan.

Siellä on vielä sekin mahdollisuus että luet sen ulkolämpötiedon maalampöpumpulta, mutta tuo on ihan laitteesta kiinni miten sen saa sieltä luettua.
 
Ostettiin omakotitalo vuoden alussa joka on 2016 valmistunut ja sähkötarkastupöytäkirja löytyy marraskuun 2016 päiväyksellä. Keittiössä, olohuoneessa ja kylpyhuoneessa valaistukset vedetty mmj 3x1,5 johdolla. Käytössä on jokaisessa tilassa 5-kytkin eli kaikki kolme mmj kaapelin karvaa on käytössä: ruskea, sininen teipattuna ja kevi teipattuna. Kuinka sallittua tälläinen asennustapa on ja jos ei ole sallittu niin onkohan oikeutta vaatia myyjäosapuolta korjauttamaan tämä eli pitäisi vetää 5x1,5mm omaan piikkiin?

Ulkona on talon seinässä kaksiosainen pistorasia ja siitä lähtee johto seinää pitkin talonnumero valolle, jossa on hämäräkytkin sisällä tai ajastin tai muu vastaava kun ei kokoajan pala vaan ainoastaan iltaisin. Kun pistorasiaan kytkee auton lämpeämään niin talonnumero valo sammuu. Kun ottaa johdon irti valo syttyy hetken viiveellä ja jos johdon laittaa taas kiinni pistorasiaan niin valo jää päälle ja palaa ilman ongelmia. Mistä tälläinen voisi johtua. Onko kytketty väärin vai olisikohan vain valon ominaisuus?

Onko minkäänlaisia vaatimuksia sähkökeskuksen merkinnöille? Merkinnät keskuksessa olivat melko puutteelliset. Vain osan sulakkeen kohdalle oli merkattu mitä niiden takana on ja osan kohdalla nekin oli väärin merkattu. Muutenkin vaikuttaa siltä, että sähkösuunnitelma mennyt pariin kertaan uusiksi kun makuuhuoneisiin tulee ylimääräinen jännitteellinen 3x1,5 mmj joiden lähtö on teknisen tilan lampussa ja suihkun lampusta lähtee mmj johto KHH kolmiosaisen kehyksen alimmaiseen koloon ja siihen laitettu vaan kansi päälle. Sekä yhdestä makuuhuoneesta menee mmj WC:hen ja kumpaakaan päätä ei ole liitetty mihinkään.

Onko lamppu suihkuhuoneessa vain halpaa laatua vai jotain tehty virheellisesti kun painaa valokatkaisijaa niin menee tovi ennen kun valo syttyy ja kun sammuttaa niin menee tovi, että sammuu. Jos rämpäyttää valon päälle ja pois niin valo hetken päästä välähtää.

Eihän nuo nyt laillisia kytkentöjä ole ja asettaa myös tarkastuspöytäkirjan myös epäilyksen alle. Myyjähän näistä tuskin on tietoinen, mutta mielestäni kyseessä on salainen virhe ja kuuluu myyjän vastuulle.

Jos myyjä on tässä rakennuttajana, voisi hän pyytää alkuperäistä sähköurakoitsijaa korjaamaan virheet ja vaatia myös ulkopuolisen käyttöönotto- tai varmennustarkastuksen.

Edit: Noin siis alottaisin ja yhteydenotot välittäjän kautta! Jos ei ala tapahtumaan, niin vaadi välittäjältä tavarantarkastus.

Ja tässähän ei mitkään takuuajat päde jos joku sellaista väittää (että takuu ummessa), koska selkeästi laittomia asennuksia. Yleensä tollasista kohteista löytyy kassillinen lisää ja sähköurakoitsija konkurssissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nuo nyt laillisia kytkentöjä ole ja asettaa myös tarkastuspöytäkirjan myös epäilyksen alle. Myyjähän näistä tuskin on tietoinen, mutta mielestäni kyseessä on salainen virhe ja kuuluu myyjän vastuulle.

Jos myyjä on tässä rakennuttajana, voisi hän pyytää alkuperäistä sähköurakoitsijaa korjaamaan virheet ja vaatia myös ulkopuolisen käyttöönotto- tai varmennustarkastuksen.

Edit: Noin siis alottaisin ja yhteydenotot välittäjän kautta! Jos ei ala tapahtumaan, niin vaadi välittäjältä tavarantarkastus.

Ja tässähän ei mitkään takuuajat päde jos joku sellaista väittää (että takuu ummessa), koska selkeästi laittomia asennuksia. Yleensä tollasista kohteista löytyy kassillinen lisää ja sähköurakoitsija konkurssissa.
Jos urakoitsija on menettänyt luvat > joutuu teettämään urakoitsija korjaukset ulkopuolisella. Jos konkassa > voiko konkurssipesän kanssa sopia korvauksista. Tosin noi varmaan putoo enemmän sinne myyjän harteille selvittää.
 
Ostettiin omakotitalo vuoden alussa joka on 2016 valmistunut ja sähkötarkastupöytäkirja löytyy marraskuun 2016 päiväyksellä. Keittiössä, olohuoneessa ja kylpyhuoneessa valaistukset vedetty mmj 3x1,5 johdolla. Käytössä on jokaisessa tilassa 5-kytkin eli kaikki kolme mmj kaapelin karvaa on käytössä: ruskea, sininen teipattuna ja kevi teipattuna. Kuinka sallittua tälläinen asennustapa on ja jos ei ole sallittu niin onkohan oikeutta vaatia myyjäosapuolta korjauttamaan tämä eli pitäisi vetää 5x1,5mm omaan piikkiin?

Ulkona on talon seinässä kaksiosainen pistorasia ja siitä lähtee johto seinää pitkin talonnumero valolle, jossa on hämäräkytkin sisällä tai ajastin tai muu vastaava kun ei kokoajan pala vaan ainoastaan iltaisin. Kun pistorasiaan kytkee auton lämpeämään niin talonnumero valo sammuu. Kun ottaa johdon irti valo syttyy hetken viiveellä ja jos johdon laittaa taas kiinni pistorasiaan niin valo jää päälle ja palaa ilman ongelmia. Mistä tälläinen voisi johtua. Onko kytketty väärin vai olisikohan vain valon ominaisuus?

Onko minkäänlaisia vaatimuksia sähkökeskuksen merkinnöille? Merkinnät keskuksessa olivat melko puutteelliset. Vain osan sulakkeen kohdalle oli merkattu mitä niiden takana on ja osan kohdalla nekin oli väärin merkattu. Muutenkin vaikuttaa siltä, että sähkösuunnitelma mennyt pariin kertaan uusiksi kun makuuhuoneisiin tulee ylimääräinen jännitteellinen 3x1,5 mmj joiden lähtö on teknisen tilan lampussa ja suihkun lampusta lähtee mmj johto KHH kolmiosaisen kehyksen alimmaiseen koloon ja siihen laitettu vaan kansi päälle. Sekä yhdestä makuuhuoneesta menee mmj WC:hen ja kumpaakaan päätä ei ole liitetty mihinkään.

Onko lamppu suihkuhuoneessa vain halpaa laatua vai jotain tehty virheellisesti kun painaa valokatkaisijaa niin menee tovi ennen kun valo syttyy ja kun sammuttaa niin menee tovi, että sammuu. Jos rämpäyttää valon päälle ja pois niin valo hetken päästä välähtää.

Tuo kaapelointi on kyllä määrysten vastainen, mutta ei aiheuta sinänsä sähköteknisesti mitään vaaraa, vaan riski muodostuu siitä että jos siellä joku tekee asennuksia eikä tajua että sinne on tuollainen tehty se voi kytkeä sen jännitteisen kevin suojamaaksi.

Tuo ulkovalon syöttö on todennäköisesti vaan löysällä siellä rasiassa, ja nuo ruuvit pitäisi kiristää. Tosin jos tuo johtimen paksuus tosiaan muuttuu 2,5 -> 1,5, niin johdonsuojan pitäisi olla 10A, eikä 16A kuten piharasioissa yleensä, joskin käytännössä todennäköisyys sille että tuo aiheuttaa ongelmaa on pieni, koska pihavalon vioittuminen niin että se ottaisi tasaista 10-16A virtaa on todella olematon, sen sijaan tuossakin on mahdollisuus siihen että seuraava asentaja tulee, ja olettaa että se pihavalo on asianmukaisesti suojattu, ja asentaa sinne jotain joka sitten ottaakin sen 16A kuorman.

Paljon sulla on kyllä ollut aikaa tutkia noita kaapelointeja, olen itse joskus joutunut tuollaista sekamelskaa selvittämään, se on aika hidasta hommaa kun koittaa ilman tietoa selvittää miten kaapelit on joku vetänyt.

Tuo pieni syttymisviive on enemmän tai vähemmän nykyaikaisten valaisimien ominaisuus, ja käytännössä niin päin että mitä halvempi valaisin, niin sen viiveettömämmin se toimii. Jos valaisin on ihan vimpanpäälle siellä on säädettävissä se aika miten se kirkastuu 0 tasosta täyteen kirkkauteen, ja päinvastoin. Tosin 2016 rakennetussa talossa on hyvällä todennäköisyydellä vielä elektronisella liitäntälaitteella olevat loistevalot, jotka teknisesti vaativat sen pienen esilämmityksen ennen kuin ne voidaan sytyttää. Hyvänä puolena noissa on se että se lamppu on vaihdettavissa itse.
 
Jos 3-vaihe energiamittarissa lukee maksimivirtana esim 65A, tarkoittaako tämä summavirtaa kaikilta vaiheilta yhteensä vai joka vaiheelle erikseen sallittua virtaa? Esimerkkinä Linkki. Kysyin asiaa jo parilta sähkäriltä sekä tukun myyjältä, eikä heillä ollut jostain syystä asiaan varmaa vastausta.
 
Pistrorasian "ohjaus" miten kannattaa hoitaa?
Tilanne siis se että parempi puolisko haluaa terassille valot.
Valot on pistotulpalla ja terassilla on pistorasia seinässä eli perusasiat kunnossa.
Noiden valojen ohjaus tuottaa ongelman: Päälle ja pois pitäisi aina repiä pistotulppaa edestakaisin.

Mitä vaihtoehtoja tuollaiseen on?
Yksi olisi ostaa älypistorasia tuohon jatkoksi ja silloin valot menisi päälle joko kaukosäätimellä tai puhelimella.

Voiko tuollaisesta pistorasiasta ottaa syötön vielä uuteen pistorasiaan jota ohjaisi sitten kiinteällä kytkimellä?
Muita ideoita?
Kuvalla huomio.
IMG_20210318_114826_Greatness.jpg
 
Pistrorasian "ohjaus" miten kannattaa hoitaa?
Tilanne siis se että parempi puolisko haluaa terassille valot.
Valot on pistotulpalla ja terassilla on pistorasia seinässä eli perusasiat kunnossa.
Noiden valojen ohjaus tuottaa ongelman: Päälle ja pois pitäisi aina repiä pistotulppaa edestakaisin.

Mitä vaihtoehtoja tuollaiseen on?
Yksi olisi ostaa älypistorasia tuohon jatkoksi ja silloin valot menisi päälle joko kaukosäätimellä tai puhelimella.

Voiko tuollaisesta pistorasiasta ottaa syötön vielä uuteen pistorasiaan jota ohjaisi sitten kiinteällä kytkimellä?
Muita ideoita?
Kuvalla huomio.
IMG_20210318_114826_Greatness.jpg

Usein olen nähnyt, että noita parvekkeen ulkopistorasioita voi ohjata sisällä olevalla kytkimellä. Varmaan se sähkäri osaisi katsoa, saako sisälle heposti sellaisen ja jos ei saa, niin eiköhän tuohon ulos sähkäri pysty asentamaan passelin kytkimen (varaudu siihen, että jos toi ei ole vikavirtasuojan takana, niin tulee kustannuksia, kun siihen pitää pistää vikavirtasuojapistorasia).

Jos et halua kutsua sähkäriä, niin varmaan se ulkokäyttöön soveltuva älypistorasia on soveltuva ratkasu. Tai ei sen tartte olla ees mikään älyhimmeli, joku irrallisella kaukosäätimellä ohjattava varmasti riittää. Laittaa kaukosäätimen oven sisäpuolelle vielä kiinni, niin ei paljoa eroa siitä, että siinä olisi oikea kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pistrorasian "ohjaus" miten kannattaa hoitaa?
Tilanne siis se että parempi puolisko haluaa terassille valot.
Valot on pistotulpalla ja terassilla on pistorasia seinässä eli perusasiat kunnossa.

Halvin vaihtoehto on varmasti ajastin tai yksinkertainen kauko-ohjattava "pistorasia" tuohon. Näyttää olevan sateensuojassa, joten ei välttämättä tarvitse olla ulkokäyttöön tarkoitettu (vedenpitävä).
 
Pistrorasian "ohjaus" miten kannattaa hoitaa?
Tilanne siis se että parempi puolisko haluaa terassille valot.
Valot on pistotulpalla ja terassilla on pistorasia seinässä eli perusasiat kunnossa.
Noiden valojen ohjaus tuottaa ongelman: Päälle ja pois pitäisi aina repiä pistotulppaa edestakaisin.

Mitä vaihtoehtoja tuollaiseen on?
Yksi olisi ostaa älypistorasia tuohon jatkoksi ja silloin valot menisi päälle joko kaukosäätimellä tai puhelimella.

Voiko tuollaisesta pistorasiasta ottaa syötön vielä uuteen pistorasiaan jota ohjaisi sitten kiinteällä kytkimellä?
Muita ideoita?
Kuvalla huomio.
IMG_20210318_114826_Greatness.jpg

Helppo jos haluaa ihan sen kytkimen seinään:
Seinäkytkin SLO-10 Johdoton valonohjausjärjestelmään
ja kaveriksi
 
Ottakaa huomioon noissa sisäkäyttöön tarkoitetuissa luvattu pakkasenkesto! Tossa johdottomassa max -10c.
 
verkkiksessä on 23e ihan ulkokäyttöön tarkoitettu "äly"pistorasia kaukosäätimellä.

Tai ei siinä pistorasiassa mitään älyä ole, mutta esim sen telldusin sillan kaurtta sitä voi hallita.
 

Tämä Motonetin tuote on toiminut moitteetta pari talvea, juurikin ulkovalojen ohjauksessa. Saa ohjattua montaa pistorasiaa samalla kaukosäätimellä jos noita ostaa lisää.
 
Kiitos vinkeistä.
Parhaalta vaihtoehdolta tuntuisi systeemi missä on "normaali" katkaisija.
Amazonista löysin tälläisen joka toimii ilman patteria ja tuossa olisi etuna että itse kytkimen voisi ymmärtääkseni rakentaa erilliseen jatkojohtoon, jonka laittaisi sitten tuohon seinän pistorasiaan.
 
Halvin vaihtoehto on varmasti ajastin tai yksinkertainen kauko-ohjattava "pistorasia" tuohon. Näyttää olevan sateensuojassa, joten ei välttämättä tarvitse olla ulkokäyttöön tarkoitettu (vedenpitävä).
Ei vesi mutta, kosteus ja lämpötilan vaihtelut. Ei ne sisäkäyttöön tarkoitetut kestä ulkona, vaikkei suoraan vedelle altistukaan.
 
Ottakaa huomioon noissa sisäkäyttöön tarkoitetuissa luvattu pakkasenkesto! Tossa johdottomassa max -10c.
Mulla on noita Ikean sisäkäyttöön tarkoitettuja pistorasiakytkimiä ulkona (sateelta suojassa) tällä hetkellä kolme. Kaksi on ollut jo kaksi talvea ilman ongelmia, kolmas yhden.
 
Mulla on noita Ikean sisäkäyttöön tarkoitettuja pistorasiakytkimiä ulkona (sateelta suojassa) tällä hetkellä kolme. Kaksi on ollut jo kaksi talvea ilman ongelmia, kolmas yhden.
Ihan nyt vaan sillä jos nyt tommoisesta sattuisi syystä tai toisesta syttymään tulipalo, niin voi vakuutusyhtiön kanta olla vähän toinen... Joo eriasia jääkö tommoisesta enään mitään tunnistettavaa jne. Mutta esimerkkinä kannataa miettiä muultakin kannalta, kuin että onhan ne jo monta vuotta toiminu ulkona.
 
Ihan nyt vaan sillä jos nyt tommoisesta sattuisi syystä tai toisesta syttymään tulipalo, niin voi vakuutusyhtiön kanta olla vähän toinen... Joo eriasia jääkö tommoisesta enään mitään tunnistettavaa jne. Mutta esimerkkinä kannataa miettiä muultakin kannalta, kuin että onhan ne jo monta vuotta toiminu ulkona.
Joo, se riski pitää tietysti tiedostaa. Näkisin kuitenkin hyvin epätodennäköisenä että tuollainen syttyisi palamaan tai vaikka kärähtäisi niin ei se mitään muuta saisi syttymään.
 
Joo, se riski pitää tietysti tiedostaa. Näkisin kuitenkin hyvin epätodennäköisenä että tuollainen syttyisi palamaan tai vaikka kärähtäisi niin ei se mitään muuta saisi syttymään.
Eikä se välttämättä syty, vaan veden avustamana siitä voi saada sähköt näpeilleen.
 
Eikä se välttämättä syty, vaan veden avustamana siitä voi saada sähköt näpeilleen.
Minkä veden? Kuivasta paikasta oli kyse ja pakkasen kestosta. Vikavirtasuojakin auttaa ”näpeille saamisen” suhteen.

Jos löytyisi IP-luokiteltua zigbee-kytkintä vastaavassa formaatissa niin toki voisin sen muutaman euron lisää tuollaisesta maksaa. Saa vinkata jos löytyy.
 
Minkä veden? Kuivasta paikasta oli kyse ja pakkasen kestosta. Vikavirtasuojakin auttaa ”näpeille saamisen” suhteen.

Jos löytyisi IP-luokiteltua zigbee-kytkintä vastaavassa formaatissa niin toki voisin sen muutaman euron lisää tuollaisesta maksaa. Saa vinkata jos löytyy.
Kyse on standardista poikkeamisesta ja siitä vastuun kantamisesta. Jos standardista poiketaan täytyis se perustella ja onnettomuuden sattuessa kaivetaan se käyttöönottopöytäkirja esiin ja tutkitaan se perustelusi...
 
Mitäpäs veljet arpoisi tohon IP-luokitukseksi? Itse sanon IP31 riittäväksi.
Ei sitä tarvii arpoa kun katot standardeista. Myös hyvää osviittaa saat siitä pistorasiasta mihin tunget. Jos pistoria on ip44 niin kandee sillä jatkaa vähintään.
 
Voi ny v#tun syvä huokaus... Sähköllä näköjään pitäisi opettaa lukutaitoa, eikä mitään muuta. Laitoin kuvan teille standardista jossa asia on kerrottu just eikä melkein sinnepäin ja silti te väittelette?

No kuva nyt vielä uudestaan ja jos joku vielä väittää vastaan niin kertokaa mihin kohtaa standardia perustatte väitteenne, niin katon noista kirjoista...
 

Liitteet

  • IMG_20210321_131104.jpg
    IMG_20210321_131104.jpg
    1,6 MB · Luettu: 121

Statistiikka

Viestiketjuista
283 232
Viestejä
4 865 464
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom