Kysymyksiä sähkömiehille

2,5 kumikaapelille taulukko näytti 21A, mutta tuo on vähän arvaamista, koska materiaali ja ympäristön olosuhteet on tuntemattomia. Mutta kyllä se sen 16A pitää kestää, koska sille se on CE leimankin saanut. :D Toki tuota kaapelia ei kannata jättää mihinkään lämpimään ympäristöön tai kiepille, koska se aiheuttaa ylimääräistä lämpökuormaa. Jos asennus on tehty oikeaoppisesti, eli tuolla 16A syötöllä on 16A sulake tai johdonsuoja, niin se kyllä suojaa kaapelia jatkuvalta ylikuormitukseltakin. (kunhan ei tosiaan vain lämmitä sitä kaapelia pitämällä sitä kiepillä tai suorassa auringonpaisteessa mustan pellin päällä tms.)

Kiitos, alkaa suunnitelmat näyttää siltä että on paksunnettava siis kaapeleita.

Jos tuo nykynen mcmk kestää noin(kin) vähän, niin kannattaisi sitten suunnitella hommaa varmaan suoraan pääkeskukselta uusiksi. Voisi tehdä johdon vaikka tällaisesta vsn 5*10? VSN 5x10 S kumikaapeli musta taipuisa H07RN-F 5G10
niin olisi siirrettävissä, ja laittaa sitten välikeskus jolloin riittäisi pieni määrä noita 5*2,5 johtoja vedellä eri paikkoihin :)

Paljonkohan tuo kestää virtaa, pitääkö vieläkin suurentaa johtoja :D
 
Kiitos, alkaa suunnitelmat näyttää siltä että on paksunnettava siis kaapeleita.

Jos tuo nykynen mcmk kestää noin(kin) vähän, niin kannattaisi sitten suunnitella hommaa varmaan suoraan pääkeskukselta uusiksi. Voisi tehdä johdon vaikka tällaisesta vsn 5*10? VSN 5x10 S kumikaapeli musta taipuisa H07RN-F 5G10
niin olisi siirrettävissä, ja laittaa sitten välikeskus jolloin riittäisi pieni määrä noita 5*2,5 johtoja vedellä eri paikkoihin :)

Paljonkohan tuo kestää virtaa, pitääkö vieläkin suurentaa johtoja :D

Tuota MCMK:n virtakestoa pienentää aina käytetty asennustapa ja asennusympäristö, esim. jos se on asennettu seinän sisään suojaputkeen tms. sen kuormitettavuus on huonompi kuin suoraan maahan asennetun (lämmön johtuminen kaapelin eristeestä ympäristöön).

Johtimien kuormitettavuudet ovat SFS 6000 standardin taulukkotietoja, joita sitten korjauskertoimilla arvotaan (yleensä huonompaan suuntaan). Mutta esim. 16A jatkoroikka kestää sen 16A, vaikka kaapelina olisi miten paksua (tai ohutta) letkua. Se ompi sitten jatkojohdon valmistajan murhe, jos on mennyt lupaamaan, että se piikkilankapiuha kestää enemmän kuin mitä se oikeasti kestikin.

Oikosulkumoottorit, jotka ovat induktiivisia kuormia, ottavat aina suuren kytkentävirtapiikin, tällöin mahdollisimman "jäykkä" sähköverkko on aina parempi.

10mm2 VSN H07RN-F 54A ilman korjauskertoimia. "kuormitettavuus ampeereina vapaasti ilmassa. PVC- tai EPR eristeiset kuparijohtimet, ympäristön lämpötila 25 °C, johdinlämpötila 70 °C tai 60 °C". Jos ympäristön lämpötila on tuota alempi, kuormitettavuus on parempi.

Jotta tuohon moottoristandardin "+-5% jatkuvasti ja +-10% hetkellisesti" jännitetoleranssin vaatimuksiin päästäisiin, ei se onnistu ihan ohuella letkulla.
 
Tuota MCMK:n virtakestoa pienentää aina käytetty asennustapa ja asennusympäristö, esim. jos se on asennettu seinän sisään suojaputkeen tms. sen kuormitettavuus on huonompi kuin suoraan maahan asennetun (lämmön johtuminen kaapelin eristeestä ympäristöön).

Maahan me maakaapelit kaivetaan :D

Johtimien kuormitettavuudet ovat SFS 6000 standardin taulukkotietoja, joita sitten korjauskertoimilla arvotaan (yleensä huonompaan suuntaan). Mutta esim. 16A jatkoroikka kestää sen 16A, vaikka kaapelina olisi miten paksua (tai ohutta) letkua. Se ompi sitten jatkojohdon valmistajan murhe, jos on mennyt lupaamaan, että se piikkilankapiuha kestää enemmän kuin mitä se oikeasti kestikin.

Oikosulkumoottorit, jotka ovat induktiivisia kuormia, ottavat aina suuren kytkentävirtapiikin, tällöin mahdollisimman "jäykkä" sähköverkko on aina parempi.

10mm2 VSN H07RN-F 54A ilman korjauskertoimia. "kuormitettavuus ampeereina vapaasti ilmassa. PVC- tai EPR eristeiset kuparijohtimet, ympäristön lämpötila 25 °C, johdinlämpötila 70 °C tai 60 °C". Jos ympäristön lämpötila on tuota alempi, kuormitettavuus on parempi.

Jotta tuohon moottoristandardin "+-5% jatkuvasti ja +-10% hetkellisesti" jännitetoleranssin vaatimuksiin päästäisiin, ei se onnistu ihan ohuella letkulla.

Tietoa ainakin löytyy :tup:

Kysytäänpä vielä:

1. Minkälaisesta roikan tekisit, jos käytettäviä laitteita tulee perään 5*5,5kW+11kW (en pääse tyyppikilpiä nyt katsomaan, mutta kaapelihan pitää mitoittaa kuitenkin isommaksi kuin tarve). Kaikki toki 3-vaihe.
2. Riittääkö edellämainituille yksitellen käynnistäen ilman kuormaa 3*35A sähköliittymä?
3. Jos yhtälöön lyödään lisäksi yksi 40kW sähkömoottori, minkälainen johto tarvitaan ja kuinka iso liittymä, riittääkö enää 3x63A?

Tämänhetken suunnitelmissa oli korvata tuo iso moottori teollisuusmoottorilla löpökäyttöiseksi, mutta nyt pitäisi laskea kannattaako sittenkin vedellä sähköjä kaikille noille paksulla piuhalla vähän pidemmälti kuitenkin, vai alkaa muutostyöhön :think:
 
Siis jatkuva tehontarve 5x5,5+11 kW? Tuostahan tulee 38,5 kW eli jotain 55 A per vaihe. Ei riitä mitenkään 35 A nallit.

Juu, tai siis suunnitteluasteella.

Olen vähän pihalla näistä 3-vaihehommista (isommista jännitteistä muutenkin) ja siksi jätänkin tämän ammattilaisille, mutta haluan samalla itse oppia. Pienemmät hommat menee jo helposti ja perusymmärrys on jo jotenkin.

Oletan että päädyit tulokseen näin: 38500/3/230 = ~55A
Itse laskin suoraan 38500/3/400 = 32A

Jokin meni mulla siis varmaan vikaan, valaiskaa tietämätöntä jotta oppii sähköstä muutakin kuin tällin :D
 
Juu, tai siis suunnitteluasteella.

Olen vähän pihalla näistä 3-vaihehommista (isommista jännitteistä muutenkin) ja siksi jätänkin tämän ammattilaisille, mutta haluan samalla itse oppia. Pienemmät hommat menee jo helposti ja perusymmärrys on jo jotenkin.

Oletan että päädyit tulokseen näin: 38500/3/230 = ~55A
Itse laskin suoraan 38500/3/400 = 32A

Jokin meni mulla siis varmaan vikaan, valaiskaa tietämätöntä jotta oppii sähköstä muutakin kuin tällin :D

Moottorin ottovirta laskettuna tuolla ylläannetulla kaavalla:

I = P (akseliteho) / (n (hyötysuhde) * cos fii * U * sqrt(3)*):

*) Tuo neliöjuurikolme jäi tuosta ylempää puuttumaan, liittyy kolmivaihetehojen laskentaan. :p

Tuolla tavalla antaisi virraksi jotain 70,17A, ABB:n kataloogimoottorit (IE2) antaa summattuna 74,9A, eli aika lähelle hiharavistusarvioilla. Tämä siis moottorien nimelliskuormalla, pienemmillä kuormilla pienemmät virrat. Tyhjäkäyntivirtoja ei noista kataloogeista löydy, mutta arviolta se on jossain 1/3 - 3/8 nurkilla nimellisvirrasta, eli 25 - 30A. Voi jäädä viimeisien moottorien käynnistys tapahtumatta 35A syötöllä. :D


Jos hyötysuhdetta ja cos fii ei tunneta, olen hiharavistus laskelmissa käyttänyt 0,9 ja 0,88. Nuo sähkömoottorien kilowatit on aina akselitehoja, eli niitä tehoja mitä siitä akselilta voidaan ottaa kuormaan päin. Sähköverkosta otettu teho on sitten aina hyötysuhteen + loistehon verran suurempi.

Kaapelikokoja voi katsella vaikka ABB:n kojevalintataulukosta, ohessa google hakulinkki, vaikka ensimmäinen linkki. Arviolta joku 16 - 35 mm^2, ilman sen kummempia laskentoja.

moottorikäyttöjen kojevalintataulukko - Google-haku

Tuon 40kW moottorin vaikutuksen voit sitten itse arvioida, jos 45kW moottorin nimellisvirta on siellä about 80-85 A. Lisää virrantarvetta jo melkoisesti, ihan pelkästään tyhjäkäynnillä pyöriessään.

Tuohan vaikuttaa jo ihan kohtalaiselta teollisuuskoneelta, ja miksi noin isot moottorit jos kuorma on lähes olematon. Pienemmillä moottoreille tulee vähemmän ongelmia käynnistyksien aikana, sekä hyötysuhteet on paremmat = vähemmän hukkalämpöä. Pienemmille moottoreille saa myös halvemmalla taajuusmuuttajan tai pehmokäynnistimen, jolloin käynnistysvirrat ovat pienempiä.
 
Tuolla tavalla antaisi virraksi jotain 70,17A, ABB:n kataloogimoottorit (IE2) antaa summattuna 74,9A, eli aika lähelle hiharavistusarvioilla. Tämä siis moottorien nimelliskuormalla, pienemmillä kuormilla pienemmät virrat. Tyhjäkäyntivirtoja ei noista kataloogeista löydy, mutta arviolta se on jossain 1/3 - 3/8 nurkilla nimellisvirrasta, eli 25 - 30A. Voi jäädä viimeisien moottorien käynnistys tapahtumatta 35A syötöllä. :D

Niimpä tietysti, arvelinkin jotain tällaista ettei tuo 35 riitä, ja Elenia mokoma rokottaa kevyet 6100€ 63A liittymästä, eikä sillä saataisi edes tuota isoa mottia vielä operaatioon mukaan. Siltikin joutuisi piuhaa vetämään sen 100 metriä ja muuttamaan tuon ison polttomoottorille. Eli täytynee lähteä metsästämään isoa generaattoria, se olisi ehkä helpoin ja halvin ratkaisu, jolla kaikki koneet pyörivät ja säästyy melkoisesti kaapelia, ja on siirrettävissä minne vain.

Tuon 40kW moottorin vaikutuksen voit sitten itse arvioida, jos 45kW moottorin nimellisvirta on siellä about 80-85 A. Lisää virrantarvetta jo melkoisesti, ihan pelkästään tyhjäkäynnillä pyöriessään.

Tuohan vaikuttaa jo ihan kohtalaiselta teollisuuskoneelta, ja miksi noin isot moottorit jos kuorma on lähes olematon. Pienemmillä moottoreille tulee vähemmän ongelmia käynnistyksien aikana, sekä hyötysuhteet on paremmat = vähemmän hukkalämpöä. Pienemmille moottoreille saa myös halvemmalla taajuusmuuttajan tai pehmokäynnistimen, jolloin käynnistysvirrat ovat pienempiä.

Ei kuorma ole olematon sitten kun saan laitteet pyörimään, se on siis vain käynnistettäessä kevyt kuormitus. Heti kun tuotanto saadaan käyntiin niin kuormitus kasvaa yksitellen joka moottorilla, kunnes jokainen saa kuormaa suht. tasaisesti.

Paljonkohan on tuollainen yleinen generaattorin hyötysuhde ja paljonko ne haukkaa ainetta, olettaisin että tuollaisen kavalkadin pyörittäminen (40+11+5*5,5(+2,5?)) haukkaa äkkiä sen 20-30L per tunti?
 
Paljonkohan on tuollainen yleinen generaattorin hyötysuhde ja paljonko ne haukkaa ainetta, olettaisin että tuollaisen kavalkadin pyörittäminen (40+11+5*5,5(+2,5?)) haukkaa äkkiä sen 20-30L per tunti?
Europower-esite 2016 Tuosta yks dieselmoottori joka syö 17.25kVA annolla 6.5l/h. Siitä johdettuna kaikki yllämainitut kuormat -> 30,5l/h
 
Ei kai tuosta puuttunut muuta kuin hyötysuhde ym. 38500/230/3 tekee ihan saman kuin 38500/(sqrt(3)*400).

Helpompi hattuvakio maallikolle tuo 3*230:llä jakaminen. Siihen tottakai hyötysuhteet mukaan.

Juu, käy se noinkin, ihan sama lopputulos tulee. :D
 
Jees kiitoksia vaan kaikille vastanneille :tup:

Äkkiseltään laskettuna jos menisi sen 30l/h olisi kulupuoli ehkä 18-19€ tunnissa, ja verkkosähköllä päästäisiin ehkä 12€/h kuluun, plus tietysti perusmaksut nousevat järjettömästi joten lopullinen ero tulee siitä kauanko laitteita kuussa pyöritellään. Lisäksi tietysti isot kertakulut liittymän päivityksestä ja pitkistä piuhoista joten iso generaattori olisi nyt the way to go :)

Tätä laitteistoa on aiemman omistajan toimesta pyöritettykin sellaisella 150 vai 180kVa genulla.

Onko muuten tietoa suuruusluokasta mitä on perusmaksut 100A tai yli liittymissä jos joskus sellaiseen investoi? :rolleyes:
 
Jees kiitoksia vaan kaikille vastanneille :tup:

Äkkiseltään laskettuna jos menisi sen 30l/h olisi kulupuoli ehkä 18-19€ tunnissa, ja verkkosähköllä päästäisiin ehkä 12€/h kuluun, plus tietysti perusmaksut nousevat järjettömästi joten lopullinen ero tulee siitä kauanko laitteita kuussa pyöritellään. Lisäksi tietysti isot kertakulut liittymän päivityksestä ja pitkistä piuhoista joten iso generaattori olisi nyt the way to go :)

Tätä laitteistoa on aiemman omistajan toimesta pyöritettykin sellaisella 150 vai 180kVa genulla.

Onko muuten tietoa suuruusluokasta mitä on perusmaksut 100A tai yli liittymissä jos joskus sellaiseen investoi? :rolleyes:
Liittymismaksut - Pohjois-Karjalan Sähkö
Täällä ainakin liittymismaksu oon 11k€ minimissään, niillä myös karttapalvelu josta katoin oman osoitteen
"Liittymismaksu ilmoittamaasi liittämiskohtaan on 14980euroa.
Sijainti: Vyöhyke 2"

Hinnastot ja ehdot - Pohjois-Karjalan Sähkö
Kuukausimaksu olis 143,02€ (veroineen) siihen sitten siirto+vero+energia kulutuksen mukaan
 
Liittymismaksut - Pohjois-Karjalan Sähkö
Täällä ainakin liittymismaksu oon 11k€ minimissään, niillä myös karttapalvelu josta katoin oman osoitteen
"Liittymismaksu ilmoittamaasi liittämiskohtaan on 14980euroa.
Sijainti: Vyöhyke 2"

Hinnastot ja ehdot - Pohjois-Karjalan Sähkö
Kuukausimaksu olis 143,02€ (veroineen) siihen sitten siirto+vero+energia kulutuksen mukaan

Tämä on vielä kolmosvyöhykkeellä, mutta halvin 3x25A liittymä on 5171€. 3*100A oli muistaakseni reilu 13000€.

Kiitos linkistä, tuollahan oli isompienkin kuukausihintoja, tod.näk siitä tulisi siis jotain 240€/kk. Laitteistoa pitäisi siis äkkiseltään pyörittää yli 32h / kk jotta saadaan kompensoitua vasta kuukausimaksut ja ruvetaan saamaan eroa generaattorikäyttöön :) No muutenkin genulla on hyvä lähteä liikkeelle, sen kun saa myytyä sitten varmaan suht. helpolla eteenpäinkin jos toteaa investoinnin kannattavan.
 
Jees kiitoksia vaan kaikille vastanneille :tup:

Äkkiseltään laskettuna jos menisi sen 30l/h olisi kulupuoli ehkä 18-19€ tunnissa, ja verkkosähköllä päästäisiin ehkä 12€/h kuluun, plus tietysti perusmaksut nousevat järjettömästi joten lopullinen ero tulee siitä kauanko laitteita kuussa pyöritellään. Lisäksi tietysti isot kertakulut liittymän päivityksestä ja pitkistä piuhoista joten iso generaattori olisi nyt the way to go :)

Tätä laitteistoa on aiemman omistajan toimesta pyöritettykin sellaisella 150 vai 180kVa genulla.

Onko muuten tietoa suuruusluokasta mitä on perusmaksut 100A tai yli liittymissä jos joskus sellaiseen investoi? :rolleyes:

Dieselmoottorillä pyörität generaattoria, joka tekee sähköä ja pyörittää sähkömoottoreita...yksi suora ihmetyksen aihe olisi tietysti että salliiko sovellutus korvata sähkömoottoreita suoraan dieselillä?
 
No en nyt tiiä, jossain metallipajalla sorvauttaa sopivan kokoisen hihnapyörän. Etsii jonkun mukavan kokoisen motin siihen, esim juuri generaattorikäyttöön tarkoitetun.
 
Dieselmoottorillä pyörität generaattoria, joka tekee sähköä ja pyörittää sähkömoottoreita...yksi suora ihmetyksen aihe olisi tietysti että salliiko sovellutus korvata sähkömoottoreita suoraan dieselillä?

Hyvä kysymys joka on käytykin jo ajatuksissa läpi, olisi mahdollista tuon 40kW motin osalta, ja se oli itseasiassa alkuperäinen suunnitelma. Mottikin on valmiina, ja se on jo ns. piirretty kuinka sillä pyöritellään tuota 40kW sähkömottia. Ongelma on se, että kun näitä pikkumoottoreitakin on useita, niin niitä ei saada siirrettyä suoraan tämän yhden moottorin perään niiden sijaintien takia. Tästä seuraa vaihtoehdot a) korvata vain iso sähkömoottori löpölle ja ottaa verkosta pienille -> kaatui kalleuteensa (liittymän nosto 63A + piuhat + epäkäyttöisyyteen b) isontaa liittymää sopivaksi kaikille -> edelleen vielä kalliimpi ratkaisu, ja epäkäytännöllinen kun ei saada siirrettyä enää. c) iso generaattori jolla sähkö tehdään missä ja milloin vaan, eikä kulupuoli kasva olennaisesti ja kertasäästö tulee jo johdotuksista ja liittymä saadaan pidettyä ennallaan.

No en nyt tiiä, jossain metallipajalla sorvauttaa sopivan kokoisen hihnapyörän. Etsii jonkun mukavan kokoisen motin siihen, esim juuri generaattorikäyttöön tarkoitetun.

Miten ajattelit toteuttaa kun moottoreita on 7kpl, ja kaikki eri paikassa sanotaanko lähimmillään 5metrin päässä toisistansa ja kauimmillaan ehkä 25metrin päässä (seuraavasta)?
 
Jenkkien vihreä, valkoinen, musta on meikäläisittäin PE, N ja L?
Nii tää googlen eka vastaus väittää
images
 
Voi ristus vittu:facepalm: Mitenkäs nyt, kiitos ukkosen, yksi pääsulakkeista kärvähti. Tällä hetkellä ainakin neljä huonetta pimeenä, joten onko tuo talon ulkopuolella oleva sulake vaihdettavissa itse, vai tarviiko siihen jotain ammattilaista? Toki sen itsekin osaan vaihtaa, jostan kumman syystä ei nyt satu olemaan just tuollaista sulaketta mikä se ikinä onkin.

Paukkui tuossa yksi muukin sulake, ja vaihdettu on. Sen jälkeen vasta menin ulos katsomaan onko jotain muuta paskonu, ja kyllä oli.

....tiedä sitten mitä muuta täällä on hajonnut, läppäri pelaa jatkojohdon kautta mutta koko olohuone kaikkine laitteneen pimeenä, ja toinen olohuone pimeä as fuk, sielläkin kaikenlaista.

Sitten viikonloppu tähän vielä päälle.

Jos tuollaisen sulakkeen huomenna löydän, niin onko paha rasti jos itse vaihdan uuden, vai pitääkö odotella paikallista sähköyhtiötä. Vakuutukset yms jne. jos jotain hajalla:mad:
 
Voi ristus vittu:facepalm: Mitenkäs nyt, kiitos ukkosen, yksi pääsulakkeista kärvähti. Tällä hetkellä ainakin neljä huonetta pimeenä, joten onko tuo talon ulkopuolella oleva sulake vaihdettavissa itse, vai tarviiko siihen jotain ammattilaista? Toki sen itsekin osaan vaihtaa, jostan kumman syystä ei nyt satu olemaan just tuollaista sulaketta mikä se ikinä onkin.

Paukkui tuossa yksi muukin sulake, ja vaihdettu on. Sen jälkeen vasta menin ulos katsomaan onko jotain muuta paskonu, ja kyllä oli.

....tiedä sitten mitä muuta täällä on hajonnut, läppäri pelaa jatkojohdon kautta mutta koko olohuone kaikkine laitteneen pimeenä, ja toinen olohuone pimeä as fuk, sielläkin kaikenlaista.

Sitten viikonloppu tähän vielä päälle.

Jos tuollaisen sulakkeen huomenna löydän, niin onko paha rasti jos itse vaihdan uuden, vai pitääkö odotella paikallista sähköyhtiötä. Vakuutukset yms jne. jos jotain hajalla:mad:
Mikäs siinä sulakkeessa on niin erikoista?
Ei kun vaihtoon vain.
-----------
Pääkytkin poispäältä, sulakkeen vaihto ja pääkytkin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä sulakkeessa on niin erikoista?
Ei kun vaihtoon vain.
-----------
Pääkytkin poispäältä, sulakkeen vaihto ja pääkytkin päälle.

Ei oikeastaan sen kummempaa. Sattui löytymään yksi 16 sulake ja vaihdoin sen, olin vaan melko varma ettei löydy. Nyt on sähköt kaikissa huoneissa. Pakastin paskana, yks ilmanpuhdistin paskana, terrojen lämpöjä en vielä ehtinyt kattomaan... pari telkkua selvinnyt. Mitähän vielä vastaan tulee, no huomenna se pakastin on sulanut lattialle ja siitä eteenpäin. Sterkkoja en oo edes katsonut miten toimii jos toimii.

Kyllä oli eka kerta kun tälläistä sattuu ukkosella. Soitin vaan sähköyhtiöön että voiko tuon sulakkeen vaihtaa ite, ja voi joo, nyt kun oikea sulake löytyi. Tälläistä tänään, ja huomenna kartoitetaan muut vahingot.
 
Pitäisi tehdä sokeripalakytkennällä valaisin kattoon. Tuossa oli valaisinpistorasia jonka purin jo pois. Katoata tulee 2 x musta, 1 x sininen, ja 1 x vihreä. Valaisissa taas on sokeripala jossa on vain sininen ja vihreä. Miten tuo pitäisi kytkeä?
 
Pääkytkin poispäältä, sulakkeen vaihto ja pääkytkin päälle.

Tulipa vähän tyhmentävä olo. Olen monet sulakkeet pyöritellyt ja vaihtanut tähän asti "lennosta", hivenen kunioituksen sekaisin tuntein. Nyt kun kävin katsomassa tuota taulua, huomasinkin että onhan siinä tosiaan sellainen "päävirtakytkin". :D
 
Täältä ei oikein kukaan voi arvata miten nuo johdot on kytketty. Muistatko missä liittimissä ne oli valaisinpistorasiassa? Siitähän se homma olisi selvinnyt.
Kun ei tullut tarkemmin katsottua :( Tuossa rasiassa on paikat neljälle johdolle, jolloin todnäk molemmat mustat menivät vierekkäin ja sininen toiselle puolelle ja vihreä maa sittrn tuonne taakse. Mutta valaisimessa kun on vain sininen ja ruskea, niin sininen arvatenkin tulee siniseen, mutta laitanko molemmat mustat samaan reikään (valaisimessa ruskea) vai jätänkö toisen mustan kokonaan kytkemättä?
 

Liitteet

  • 20170813_111500.jpg
    20170813_111500.jpg
    1,2 MB · Luettu: 154
Kun ei tullut tarkemmin katsottua :( Tuossa rasiassa on paikat neljälle johdolle, jolloin todnäk molemmat mustat menivät vierekkäin ja sininen toiselle puolelle ja vihreä maa sittrn tuonne taakse. Mutta valaisimessa kun on vain sininen ja ruskea, niin sininen arvatenkin tulee siniseen, mutta laitanko molemmat mustat samaan reikään (valaisimessa ruskea) vai jätänkö toisen mustan kokonaan kytkemättä?
Tuleeko sinne kattoon valo kaksiosaisesta kytkimestä? Jos tulee niin siinä on varmaan vain molemmat piuhat tungettu samaan.
 
Tuleeko sinne kattoon valo kaksiosaisesta kytkimestä? Jos tulee niin siinä on varmaan vain molemmat piuhat tungettu samaan.
Kytkin on kaksiosainen, mutta siinä on kaksi eri rasiaa kiinni, toisesta menee toinen valo ja toisesta toinen. Katsoin tota toista niin sinne ei mene kuin yksi musta, mutta tähän jonka purin menee tosiaan kaksi
 
Jos ei ole parempaa sanottavaa niin jätä sanomatta. Eikös tämä lanka ole juuri kysymistä varten?
On kysymistä varten juu, mutta sähköjutuissa nyt valitettavasti pätee sellainen että jos ei jotain noin yksinkertaista juttua osaa selvittää, niin silloin tietotaito ei selvästikään ole riittävä kytkennän tekemiseen. Ikävä fiilis tulee jos maallikkoa kovasti yrittää neuvoa ja sitten menee kuitenkin väärin ja joku saa sähköiskun sen takia.
 
Pitäisi tehdä sokeripalakytkennällä valaisin kattoon. Tuossa oli valaisinpistorasia jonka purin jo pois. Katoata tulee 2 x musta, 1 x sininen, ja 1 x vihreä. Valaisissa taas on sokeripala jossa on vain sininen ja vihreä. Miten tuo pitäisi kytkeä?

Miksi ylipäätään purit sen rasian pois? Olisit laittanut lamppuun vain valaisinpistokkeen kiinni.
 
Onko ihmiset tosiaan niin uusavuttomia, ettei edes sulaketta osata enää omatoimisesti vaihtaa? :facepalm:

Se alkuperäinen pääsulake on todennäköisesti 25A, joten kannattaa siihen semmoinen vaihtaa, kun kaupasta moisen hankit.

Kas kun en ole ikinä vaihtanut siihen ulkona olevaan yhtään mitään, enkä edes ollut varma saako siihen edes itse koskea. Sisällä olevia sulakkeita toki tullut vaihdettua.

Sähköyhtiön tyyppi kävi vuosia sitten vaihtamassa jostain syystä ne 25A sulakkeet pienempiin, eikä tullut kysyttyä minkä kokoisiin.
 
Kyllähän kaikkien sulakkeiden sijainti kuuluu yleistietoon, joka pitää hetimmiten selvittää. Jos keskukseen ei saisi mennä, niin siinä on silloin lukko tai sinetti estämässä vierailut.

Sen sulakkeen koon näkee siitä pohjasta. se lukee siinä ja on värikoodattuna, eikä sinne liian suurta voi laittaa.

Minkä ihmeen takia sitä sulakekokoa 25A:sta olisi pienennetty? Ilmeisesti kuitenkin omakotitalossa asut?

Ainoa sinetti on sähkömittarissa, ja tuo ei ole ihan uusinta mallia. Omakotitalo juu. Kun ensin katsoin muut sulakkeet läpi, ja yhden vaihdoin - eikä vieläkään toiminut, niin taskulamppu käteen ja katsomaan ulos etteikö vaan olisi siellä.

Sitä en osaa sanoa miksi ne on vaihdettu pienemmäksi aikanaan, sama homma kaikissa alueen taloissa. Sitten vielä väärä muistikuva että en pääsulakkeet olisi olleet fyysisesti isompia, eivät olleet.
Eipä noita sulakkeita joka vuosi vaihdella, ja nyt ensimmäistä kertaa ulkona.
 
Tulipa vähän tyhmentävä olo. Olen monet sulakkeet pyöritellyt ja vaihtanut tähän asti "lennosta", hivenen kunioituksen sekaisin tuntein. Nyt kun kävin katsomassa tuota taulua, huomasinkin että onhan siinä tosiaan sellainen "päävirtakytkin". :D

Lähinnä pääsulakkeet ovat monasti tulppa tai muita sulakkeita, jotka saavat kiinnitettäessä kosketusta huonosti ja jos kuorma on kova, niin voipi tulitella ja hitsaamisen seurauksena tauluun voi jäädä jopa kehno kosketus, joka kypsentää sulakkeenpohjan suuremmilla kuormilla sitten paskaksi muutamassa vuodessa..

Pääkytkin on katkaisin. Tietysti sekin kuluu jne, mutta se kuitenkin yrittää edes kytkeä hitsailematta pahemmin..

Joku 10A sulake on ihan sama, vaihtaako sen millä tavalla. Tietysti jos oikosulkuvirta on kovin suuri ja sulakkeen jälkeen on totaalinen oikari, niin voipi se pasahtaa melko voimakkaasti ja säikäyttää..

Vipuja /automaatti-nappisulakkeita voipi rämpsytellä ihan, miten tahtooo..
 
Kas kun en ole ikinä vaihtanut siihen ulkona olevaan yhtään mitään, enkä edes ollut varma saako siihen edes itse koskea. Sisällä olevia sulakkeita toki tullut vaihdettua.

Sähköyhtiön tyyppi kävi vuosia sitten vaihtamassa jostain syystä ne 25A sulakkeet pienempiin, eikä tullut kysyttyä minkä kokoisiin.
Onko sinulla sähkökiuas (jos on, niin mikä teho).
Onko minkälainen sähköhella?
Minkälainen varaaja? Onko sähkö, minkä tehoinen?
Pesukone varmaankin löytyy?
Entä Astianpesukone?
Tiskikone?
Onko talossa lämpöpattereita?
Lämmitätkö talvella autoa sähköllä? Moottori+Sisätilat..
-------------
Kuulostaa omituiselta, että omakotitalossa olisi pääsulakkeet alle 25A:n
Mitäs sähkösopimuksessasi lukee? Siinähän pitäisi olla mainittu pääsulakekoko..
-----------
Tässä hiton rivaripäädyssä on 3X25, vaikka sähköhella on suurin kuormittaja ja tolpalle ei mene tämän taulun kautta.. Toiseksi suurin on pesukone ja sitten onkin vain todella pieniä kuormia..
------------
25A:n pääsulakkeilla, jos on sähkövaraaja (8kW), kiuas (8kW), pesukone, kuivausrumpu ja apk päällä yhtäaikaa. Sai eräs pääsulakkeen palamaan helposti, kun vähän oli remontin aikana sähkömiehet kytkeskelleet samaan vaiheeseen kaikki pesukoneet.

Eikä sinänsä ihme (yhdestä vaiheesta):
Kiuas 2666w+Varaaja2666W+pesukone 2000W (lämmitysvaihe)+APK 1500W lämmitysvaihe=>36A

Ihmetteli, kun sulake paukkuu saunailtana...

Sitten jos on hatara rotisko, missä on esim 3X2000W lämpöpatteri ja 4X1000W patterit lisänä, niin sitten saakin jo katsoa tarkasti, jotta saa 3X25 kestämään.. Vaatii jo kuorman ohjausta yleensä..
 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla sähkökiuas (jos on, niin mikä teho).
Onko minkälainen sähköhella?
Minkälainen varaaja? Onko sähkö, minkä tehoinen?
Pesukone varmaankin löytyy?
Entä Astianpesukone?
Tiskikone?
Onko talossa lämpöpattereita?
Lämmitätkö talvella autoa sähköllä? Moottori+Sisätilat..
-------------
Kuulostaa omituiselta, että omakotitalossa olisi pääsulakkeet alle 25A:n
Mitäs sähkösopimuksessasi lukee? Siinähän pitäisi olla mainittu pääsulakekoko..
-----------
Tässä hiton rivaripäädyssä on 3X25, vaikka sähköhella on suurin kuormittaja ja tolpalle ei mene tämän taulun kautta.. Toiseksi suurin on pesukone ja sitten onkin vain todella pieniä kuormia..
------------
25A:n pääsulakkeilla, jos on sähkövaraaja (8kW), kiuas (8kW), pesukone, kuivausrumpu ja apk päällä yhtäaikaa. Sai eräs pääsulakkeen palamaan helposti, kun vähän oli remontin aikana sähkömiehet kytkeskelleet samaan vaiheeseen kaikki pesukoneet.

Eikä sinänsä ihme (yhdestä vaiheesta):
Kiuas 2666w+Varaaja2666W+pesukone 2000W (lämmitysvaihe)+APK 1500W lämmitysvaihe=>36A

Ihmetteli, kun sulake paukkuu saunailtana...

Sitten jos on hatara rotisko, missä on esim 3X2000W lämpöpatteri ja 4X1000W patterit lisänä, niin sitten saakin jo katsoa tarkasti, jotta saa 3X25 kestämään.. Vaatii jo kuorman ohjausta yleensä..

Puukiuas.
Norimisähköhella, keraaminen 60cm leveä.
Öljylämmitys, ei sähkövastusta.
Pesukone on, kuivausrumpu on, tiskikone on.
Lämpöpattereita ei ole.
Lattialämmitys kylppärissä.
Ilmalämpöpumppu.

Talvella kaksi autoa saattaa olla lohkolämppärissä + sisälämppärit.

Muuten pidän huolta että yksikään lamppu ei pala turhaan, hella, tiskari, pesukone jne. ei ole yhtä aikaa päällä, no jotain noista voi olla välillä mutta ei ole vaikuttanut mihinkään.

Pääsulakkeet vaihtui vuonna jotain, syytä en tiedä. Lähinnä talvella arveluttanut se että kaksi autoa piuhan päässä yhdestä töpselistä jaettuna.

Sähkösopparia en nyt muista enkä ihan heti löydä, Fortumiin vaihdoin jossan kohtaa ja silloin vertaillessa muutama vuosi sitten kaivoin kyllä noi sulakkeiden tiedot esiin, nyt ei mitään muistikuvaa.

3X16A on taulussa. Eikä mitään käsitystä miksi ne piti vaihtaa pienempiin, vanhat on jossain "hyvin" tallessa, löytyy jos oikein penkoo. Sen jälkeen tuli etäluettava mittari joku vuosi sitten.

Mistähän vitusta löydän sen sen sähkösopparin, fortumilta.......... ja en ainakaan fortumilta, pitää kattoa paikallisesta, jossain mulla on ne paperilla. Nyt ei jaksa tänään, eilen meni kolmeen säätäessä. Ne sulakkeet, jossain niistä oli juttua sopparissa.
 
Jos sulla on joku pulkannaru liittymiskaapelina niin voi liittyä siihen, tai pitkän rungon takana jolloin oikosulkuvirta rajoittaa.

Yleensä noi kyllä korjataan jotenkin muuten kun sulakekokoa vaihtamalla.

Luultavasti on joku narukaapeli. Toisaalta kun tiedän kuka kävi vaihtamassa sulakkeet, niin täytyy kysäistä kunhan näen, asuu nimittäin naapurustossa ja itsekin vaihtanut sulakkeet omaan taloonsa ja näihin muihin.

Kautta aikain ukkosella mennyt yksi modeemi, ja taustaprojektio telkku otti osumaa, eri aikoina tosin. Näistäkin nyt vuosia, niin enpä muista tuota sulakkeiden vaihtoaikaa.

Huomenna, eli tänään jossain kohtaa yritän ettiä paperin missä näkyy sulake koko, tai sitten kaivaudun nettiin sähkönjakeluyhtiön sivuille josta pitäisi löytyä. Jossain ne tunnarit on...

Seuraavaksi sitten väsäämään vakuutuskorvausta hajonneista laitteista.
 
Ukkonen jos räimii urakalla, niin tolpasta maahan olevat ylijännitesuojat voivat murentua pois.
Sen seurauksena seuraavalla ukkosella voi pistorasioista lentää metrin lieskaa, kun sieppari ei toimi.. Kaikki laitteet hajoavat luonnollisestikin sitten..

Ylijännitesuojat on sellaiset esim desin mukin kokoiset, joihin menee vaihejohdot ja paksut maajohdot ja maapiuhat menevät tolpasta maahan..Kunnosta vastaa sähköyhtiö.
------------------
Vakuutukset korvaavat nykyisin todella paskasti.. Vähänkin vanhempi laite, niin arvottavat laitteen arvon olemattomaksi. Kannattaa muistaa pistää siihen mönttiin sitten ihan kaikki, mitä joutui ostamaan se salamaniskun takia.. Myös osittain vioittuneista laitteista kannattaa teetättää jonkinlainen korjausarvio tms. Tai jos esim näyttiksestä pimenee yksi HDMI, niin sitähän ei voi korjata, vaan se näyttis on silloin rikki.
 
Laadun varmistamiseksi suoritamme systeemitestausta.
14.8.2017 1:30:00 - 14.8.2017 2:30:00

:mad::rage::tdown::dead::mad:

Eipä katsella tänään ainakaan netistä, vittu kun jäi vaivaamaan. No paperit löytyi, ja 3X25A on mustaa valkoisella:facepalm: Sitten puhe-elimessä sanottiin että laita vaan se 16A niin jo toimii, ja toimiihan tämä ja varmaan turhankin tarkasti.

Nyt luovutan tältä päivältä ja yritän metsästää naapuria joka on sentään alan ammattilainen ja tietää kertoa mitä hittoa täällä on tehty:confused:

Tuli tästäkin nyt asiaa tyhjästä:facepalm:
 
:mad::rage::tdown::dead::mad:

Eipä katsella tänään ainakaan netistä, vittu kun jäi vaivaamaan. No paperit löytyi, ja 3X25A on mustaa valkoisella:facepalm: Sitten puhe-elimessä sanottiin että laita vaan se 16A niin jo toimii, ja toimiihan tämä ja varmaan turhankin tarkasti.

Nyt luovutan tältä päivältä ja yritän metsästää naapuria joka on sentään alan ammattilainen ja tietää kertoa mitä hittoa täällä on tehty:confused:

Tuli tästäkin nyt asiaa tyhjästä:facepalm:

Jos eivät pysty toimittamaan 3X25 ja vika on ennen sähkömittaria, niin sinulle ei ole toimitettu sopimuksessa olevaa sähköliittymää. Maksat siis liikaa..
 
On kyllä aika sakea kusetuksen maku, jos maksaa 3x25A liittymästä mutta pääsulakkeiksi on määrätty vaihtamaan 16A nallit. :eek:

Toki tuollaisen ukkosen rikkoman tilalle voi väliaikaisesti laittaa 16A jos muita ei ole ja se kestää perässä olevan kuorman. Mutta jos pysyvästi on siirrytty tuollaisiin... Onkohan siellä pohjatkin vaihdettu sitten niin ettei sinne enää edes mahdu 25A?
 
On kyllä aika sakea kusetuksen maku, jos maksaa 3x25A liittymästä mutta pääsulakkeiksi on määrätty vaihtamaan 16A nallit. :eek:

Toki tuollaisen ukkosen rikkoman tilalle voi väliaikaisesti laittaa 16A jos muita ei ole ja se kestää perässä olevan kuorman. Mutta jos pysyvästi on siirrytty tuollaisiin... Onkohan siellä pohjatkin vaihdettu sitten niin ettei sinne enää edes mahdu 25A?

Nii kyllä luulisi jos päävarokkeet määrätään pienemmiksi niin tarjottaisiin 3x16A sopimusta sitten. Toki selviäähän se kun tarkastat ne päävarokkeiden pohjat, että onko edelleen 25A.
 
Nii kyllä luulisi jos päävarokkeet määrätään pienemmiksi niin tarjottaisiin 3x16A sopimusta sitten. Toki selviäähän se kun tarkastat ne päävarokkeiden pohjat, että onko edelleen 25A.

Ei sitä sopimusta pidä mennä muuttamaan. Vaan sanoa sähköyhtiölle että toimittavat sopimuksen mukaisen sähköliittymän. Joku 3x16A liittymä mukava yllätys esim. myydessä asuntoa.
 
Ei sitä sopimusta pidä mennä muuttamaan. Vaan sanoa sähköyhtiölle että toimittavat sopimuksen mukaisen sähköliittymän. Joku 3x16A liittymä mukava yllätys esim. myydessä asuntoa.

Juu ilman muuta noin. Kumminkin 3x16A tuntuu hyvin pieneltä liittymältä vähänkin isommassa talossa. Etenkin talvea vasten. Tuskin niin pieniä liittymisjohtoja maassa on.. tai sit jos oikosulkuvirrat ei riitä niin vahvistakoot sitten liittymisjohtoa uudella.
 
Pitäisi tehdä sokeripalakytkennällä valaisin kattoon. Tuossa oli valaisinpistorasia jonka purin jo pois. Katoata tulee 2 x musta, 1 x sininen, ja 1 x vihreä. Valaisissa taas on sokeripala jossa on vain sininen ja vihreä. Miten tuo pitäisi kytkeä?
Veikkaisin että toinen noista vaiheista (musta) on kytketty pois, jos kruunukytkimestä ohjataan jo toista lamppua toisessa rasiassa. Virtakynällä tai yleismittarilla koittaisin selvittää tuleeko noihin mustiin virtaa, mutta en näe syytä miksi ne molemmat pitäisi lampun ruskean johdon kanssa yhteen kytkeä. Muut johdot sininen (nolla) siniseen ja kevi omaan paikkaansa jos lamppu on maadoitettu.
 
Kohta muuten selviää tuo sulakearvoitus. Sähkäri on vielä töissä mutta pääsee näitä aikoja, niin käväsen kysymässä mitä silloin tapahtui.
Tuo paperi minkä eilen löysin oli vuodelta 2014, ja yhtiö vaihtui sen jälkeen, ja niitä sulakkeita on kyllä ronkittu ennen 2014. No kohta kuullaan.
 
Meillä oli 80-luvulla himassa sähkötaulussa kontaktori, joka sammutti vesivaraajan ja sähkölämmityksen, kun saunan sähkökiukaan laittoi päälle.
Eikös sama efekti ole käytössä vielä uusissakin rakennuksissa - siis, että tiputetaan virtoja mökistä vähän pois kun kiuas lyödään päälle? Tavoitteena siis tasata niitä lauantai-illan kulutushuippuja kotimaisessa sähköverkossa.
 
Nyt on tavoitettu sähkäri joka noita vaihtoi vuosia sitten. 25A siellä päätaulussa kuuluu kaikkien olla. Pitää nyt kattoa josko kotoa löytyy, tai sitten kaupan kautta.

Olisin toki voinut kattoa ne muutkin sulakkeet mitä ovat, mutta sitten taas säätäminen kellojen ja koneiden kanssa. Asia ratkaistu:kahvi:

E: ainakin pakastimesta päivitetty kaikki turha pois..
 
Noniin projektini etenee hiljalleen mutta varmasti :kippis:

Mitä on alan ammattilaiset mieltä hintatasosta, tällainen tuli hommattua hintaan 850€ sähkönjakelua varten: Työmaakeskus 250 A ja 380 V (lähdöt 1x125,1x100,3x63, 3x25, 3x16 ja 3x16 valovirta), Luumäki - Huutokaupat.com

Strömbergin valmistama työmaakeskus, tyyppi MSTPKR 250 A1 HG. Keskuksen leveys 147cm, korkeus 190cm, syvyys jalan kanssa 100cm.
Syöttöjännite 380V, syöttövirta 250A, syöttökaapelin pituus 70 metriä. Rungossa kiinteä valaisin sekä valmiit paikat trukilla siirtämistä varten.

Käytettävissä olevat liitännät:
Valovirta: 3 kpl 16A paikkoja.
Voimavirta: 3 kpl 16A paikkoja, 3 kpl 25A paikkoja, 3 kpl 63A paikkoja, 1 kpl 100A paikka sekä 1 kpl 125A paikka

Enää olisi sitten se generaattori hommattava :) Kai nuo 70-80 luvun laitteetkin vielä ihan passeleita on kun ei yötä päivää tartte jauhaa?
 
Generaattorin hankinnassa kannattaa huomata 100 kVA "viranomaisraja". Yli 100 kVA voimalaitoksen pitää rekisteröityä Tullille sähköverovelvolliseksi ja verottajalle pitää antaa vuosiveroilmoitus. Jos vuosituotanto on alle 800 000 kWh, niin sähköveroja ei kuitenkaan peritä.
Tuossa asiasta vähän lisää Pientuotannon verotus helpottuu
 
Generaattorin hankinnassa kannattaa huomata 100 kVA "viranomaisraja". Yli 100 kVA voimalaitoksen pitää rekisteröityä Tullille sähköverovelvolliseksi ja verottajalle pitää antaa vuosiveroilmoitus. Jos vuosituotanto on alle 800 000 kWh, niin sähköveroja ei kuitenkaan peritä.
Tuossa asiasta vähän lisää Pientuotannon verotus helpottuu

Eiköhän tuossa suurimpana syynä ole, että saadaan valtion kirjoihin ja kansiin voimalaitosten omistajat mahdollisten kriisitilanteiden varalle (että voidaan ottaa vehkeet valtion käyttöön tarvittaessa).
 
Jahas, uutta tietoa, kaikkea ne näköjään koittaa valvoakin :D Vaikka valexilla kyllä hyvä pointti mikä siinä varmaan on takana :tup:

Kuinkahan välttämätöntä tuo homma sitten on, hankalaksi kyllä menee kun tuskin vanhoissa genuissa mitään kWh mittareita on, ja nekin tietysti maksaa hopeeta? :(
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom