Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten hiton vaikeaa esim sulakkeiden merkintä oikein on? Niin monessa paikassa olen manaillut kun taulussa lukee vain Pistorasia 16A, Pistorasia 16A, Pistorasia 16A, Valaistus 10A, Valaistus 10A, Valaistus 10A jne. Eikö siihen voisi kirjoittaa vaikka Pistorasia Makuuhuone 16A, Pistorasia Olohuone 16A jne? Tilaa merkintäliuskassa kuitenkin on. Noiden selvittelyyn kuitenkin kuluu jälkeenpäin turhaan tuhottomasti aikaa. Hyvänä esimerkkinä vanhempien kämppä johon olen keräillyt tuota tietoa erilliselle paperilapulle sitä mukaa kun on tullut vastaan jonkun sulakkeen palaessa tms noiden tietoja. Vielä kun pari ryhmää jaksaisi joskus selvittää niin voisi dymottaa oikeat tekstit jokaisen tulppasulakkeen kohdalle kerralla niin ei tarvitsisi enää arpoa...Kun uusi työmaa (päivätöissä) alkaa, niin täsmennän yleensä erikseen asentajille että asia, josta olen erityisen tarkka, on merkintöjen selkeys ja olemassa olo. Tuosta täsmennyksestä huolimatta lähes poikkeuksetta vastaanottotarkastukseen saa kirjailla merkintäpuutteita muiden puutteiden ohella. Piirustukset tuppaa vuosien ja vuosikymmenien saatossa häviämään niin silloin pelastaa paljon se, että merkinnät on kunnossa.
Kerrostaloissa tuntuu olevan 99% tapauksissa vain tuo "Valaistus 10A" merkintä, sillä valmeeksi painetulla lappusella. Asentajille ilmoitetaan että omilla harakanvarpailla ei saa mitään kirjoittaa, ja kun (varsinkin aiemmin) kirjoittimia ei joka jätkällä ole, jäljelle jää vain noi geneeriset laput.Miten hiton vaikeaa esim sulakkeiden merkintä oikein on? Niin monessa paikassa olen manaillut kun taulussa lukee vain Pistorasia 16A, Pistorasia 16A, Pistorasia 16A, Valaistus 10A, Valaistus 10A, Valaistus 10A jne. Eikö siihen voisi kirjoittaa vaikka Pistorasia Makuuhuone 16A, Pistorasia Olohuone 16A jne? Tilaa merkintäliuskassa kuitenkin on. Noiden selvittelyyn kuitenkin kuluu jälkeenpäin turhaan tuhottomasti aikaa. Hyvänä esimerkkinä vanhempien kämppä johon olen keräillyt tuota tietoa erilliselle paperilapulle sitä mukaa kun on tullut vastaan jonkun sulakkeen palaessa tms noiden tietoja. Vielä kun pari ryhmää jaksaisi joskus selvittää niin voisi dymottaa oikeat tekstit jokaisen tulppasulakkeen kohdalle kerralla niin ei tarvitsisi enää arpoa...
Kerrostaloissa tuntuu olevan 99% tapauksissa vain tuo "Valaistus 10A" merkintä, sillä valmeeksi painetulla lappusella. Asentajille ilmoitetaan että omilla harakanvarpailla ei saa mitään kirjoittaa, ja kun (varsinkin aiemmin) kirjoittimia ei joka jätkällä ole, jäljelle jää vain noi geneeriset laput.
Tosin on nekin parempia kuin blanko taulu, josta ei voi päätellä kuin sulakeen ampeerit, ja niissäkin aina pieni peljo, että joku on omatoimisesti vaihtanut pohjia.
Onko jollain suositella edullista tapaa saada pois (halpojen) LED-valaisimien tuomaa häiriötä? Lähinnä radion ongelmat kiusaavat. Ei tuo varmaan millään ferriiteillä poistune? Vaatinee kunnon emc-suodattimen?
Kyllähän sieltäkin sähköä löytyy. Rakentamisajankohdasta riippuen voi vaatia vikavirtasuojakytkimen lisäämisen. Suositeltavaa se toki on joka tapauksessa.Saako uunin kytkentärasiaan kytkeä pistorasiaa? Eli yhdestä vaiheesta ottaa sähköt sille rasialle.
Keittöntasolta löytyy loisteputkivalaisin pistorasioilla joka on 10A perässä ja samassa ryhmässä on myös keittiön valot ja liesituuletin.
Siinä kun aamupalamunia paistellessa liesari imee, kahvi porisee ja leivät käryää paahtimessa niin alkaa 10A olla aika kovilla joten pinta-asennuksena kaipaisin 16A totsin perään rasiaa niin saisi hieman tasattua kuormaa.
Kyllä se vaatii sen vikiksen rakentamisajankohdasta riippumatta, mutta sillä vikiksellä sen pistorasian voi lisätä.Kyllähän sieltäkin sähköä löytyy. Rakentamisajankohdasta riippuen voi vaatia vikavirtasuojakytkimen lisäämisen. Suositeltavaa se toki on joka tapauksessa.
Ennen 2008 rakennettujen talojen pistorasiaryhmiä ei ole tarvinnut suojata vikavirtasuojalla. Pienissä muutos-/laajennustöissä riittää yleensä alkuperäisen asennusajankohdan vaatimusten noudattaminen.Kyllä se vaatii sen vikiksen rakentamisajankohdasta riippumatta, mutta sillä vikiksellä sen pistorasian voi lisätä.
Ennen 2008 rakennettujen talojen pistorasiaryhmiä ei ole tarvinnut suojata vikavirtasuojalla. Pienissä muutos-/laajennustöissä riittää yleensä alkuperäisen asennusajankohdan vaatimusten noudattaminen.
Edullisin tapa taitaa olla palauttaa ne paskat takaisin kauppaan koska eivät noudata emc-direktiiviä.
Ennen 2008 rakennettujen talojen pistorasiaryhmiä ei ole tarvinnut suojata vikavirtasuojalla. Pienissä muutos-/laajennustöissä riittää yleensä alkuperäisen asennusajankohdan vaatimusten noudattaminen.
Tässä tapauksessa käyttötarkoitus muuttuu, joten näkisin että vikavirtasuoja olisi pakollinen kuten Pakana jo mainitsikin.
Itse varmaan vaan vaihtaisin sulakkeen/johdonsuojan siltä nykyiseltä pistorasiaryhmältä 10A-->13A oikosulkuvirran niin salliessa ja katsoisin että riittääkö se.
Tuo 10A -> 13A B-käyräisen vaihtaminen kävi mielessä, mutta onko tuo millään tasolla sallittua? Onko Suomessa 13A edes käytössä? Muistanko aivan väärin, että Ruotsissa tai Norjassa 1,5mm2 MMJ:lle oli 13A käytössä myös rakenteissa olevissa asennuksissa?
Ei ole normaalia, mutta toisaalta ei ennenkuulumatontakaan. Voi olla ihan vaan vähän vinossa se VVS, niin että kansi vähän vääntää sitä runkoa jolloin se vipu ei pääse aivan vapaasti liikkumaan.. tai sitten vaan jotain muuta paskaa siellä. Itse turvalaite kyllä toimii vivusta riippumatta.Garo GC RCBO C16 vikavirtasuoja: Testinappulaa painettaessa vvs laukeaa. Katkaisinta nostamalla ei jää ylös, vaan pitää käsin painaa vielä aivan alas ja sieltä ylös. Onko normaali toiminta?
Kyseessä taloyhtiön uudet GARO-lämmitystolpat. Kaikissa toimii samalla tavalla. Ei ole mitään mikä voisi estää kytkimen liikkeen. Voiko joku kytkentävirhe aiheuttaa tuollaisen? Vai voiko kaikki 12kpl vikiksiä olla viallisesta erästä?Ei ole normaalia, mutta toisaalta ei ennenkuulumatontakaan. Voi olla ihan vaan vähän vinossa se VVS, niin että kansi vähän vääntää sitä runkoa jolloin se vipu ei pääse aivan vapaasti liikkumaan.. tai sitten vaan jotain muuta paskaa siellä. Itse turvalaite kyllä toimii vivusta riippumatta.
Joo, tuo on "vikavirtajohdonsuojakatkaisija", eli ajaa kahta virkaa. Kytkentävirhe ei vaikuta tuon vivun toimintaan, kai nuo vaan ovat paskoja ja siksi se vipu ei putoa alas asti, mutta jos se kuitenkin siitä testipainikkeesta laukeaa, niin kyllä se silloin sähköisesti vaikuttaisi oikein toimivan.Kyseessä taloyhtiön uudet GARO-lämmitystolpat. Kaikissa toimii samalla tavalla. Ei ole mitään mikä voisi estää kytkimen liikkeen. Voiko joku kytkentävirhe aiheuttaa tuollaisen? Vai voiko kaikki 12kpl vikiksiä olla viallisesta erästä?
Vikavirtajohdonsuojakatkaisija - 109938 RCBO GC C16A 1+Nx16A/C/30mA/A - 3201010 - GARO
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ylläpitää sähkönumerojärjestelmää ja tuotetietopalvelua, johon rekisteröidyt tuotteet löytyvät tästä Sähkönumerot.fi-palvelusta.www.sahkonumerot.fi
Eikös tuo ole vikavirtasuojakytkimen ja johdonsuojakatkaisijan yhdistelmä? Voiko olla sellaisen ominaisuus? Edit: Tällaisen keskustelun löysin: Problem with Garo RCD.
Kyseessä taloyhtiön uudet GARO-lämmitystolpat. Kaikissa toimii samalla tavalla. Ei ole mitään mikä voisi estää kytkimen liikkeen. Voiko joku kytkentävirhe aiheuttaa tuollaisen? Vai voiko kaikki 12kpl vikiksiä olla viallisesta erästä?
Vikavirtajohdonsuojakatkaisija - 109938 RCBO GC C16A 1+Nx16A/C/30mA/A - 3201010 - GARO
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ylläpitää sähkönumerojärjestelmää ja tuotetietopalvelua, johon rekisteröidyt tuotteet löytyvät tästä Sähkönumerot.fi-palvelusta.www.sahkonumerot.fi
Eikös tuo ole vikavirtasuojakytkimen ja johdonsuojakatkaisijan yhdistelmä? Voiko olla sellaisen ominaisuus? Edit: Tällaisen keskustelun löysin: Problem with Garo RCD.
Kyseessä taloyhtiön uudet GARO-lämmitystolpat. Kaikissa toimii samalla tavalla. Ei ole mitään mikä voisi estää kytkimen liikkeen. Voiko joku kytkentävirhe aiheuttaa tuollaisen? Vai voiko kaikki 12kpl vikiksiä olla viallisesta erästä?
Itsellä ainakin ottaa radar tyyppinen tunnistin sisäoven läpi jos on säädetty liian herkälle. Sopivalla säädöllä ei ota.Sisäkäyttöön olevissa tunnistinvalaisimissa on radar tunnistin, onko mahdollista että tämä ottaa valon päälle esim toisesta huoneesta?
Infrapunatunnistin ottaisi vain samasta huoneesta?
Infrapuna ottaa vain näkyvillä olevasta liikkeestä.Sisäkäyttöön olevissa tunnistinvalaisimissa on radar tunnistin, onko mahdollista että tämä ottaa valon päälle esim toisesta huoneesta?
Infrapunatunnistin ottaisi vain samasta huoneesta?
Todennäköisesti kyseessä mikroaaltoilmaisin.Itsellä ainakin ottaa radar tyyppinen tunnistin sisäoven läpi jos on säädetty liian herkälle. Sopivalla säädöllä ei ota.
Miten voisi selvittää lattialämmityskaapelin tehon eli watit? Kylppärin lattialämmityksen älytermostaatissa on kulutuksen seuranta valikossa, mutta sinne asetuksiin pitäisi syöttää teho. Pystyykö sitä selvittämään mitenkään yleismittarilla?
Miten voisi selvittää lattialämmityskaapelin tehon eli watit? Kylppärin lattialämmityksen älytermostaatissa on kulutuksen seuranta valikossa, mutta sinne asetuksiin pitäisi syöttää teho. Pystyykö sitä selvittämään mitenkään yleismittarilla?
Syöttö tuli siihen irrottamallesi lampulle josta se oli ketjutettu eteenpäin ja nyt ketju on poikki?Eli mitä kummaa tapahtui?
Kertokaapa arvailuja mitä tapahtui.
Tein mökillä saunaremonttia ja saunalle menee yksi maakaapeli. Otin sulakkeen irti ja varmistin vielä että valot eivät pala varastossa eikä saunassa. Otin saunan valaisimen irti seinästä koskematta mihinkään kytkentöihin.
Menin laittamaan sulakkeen paikoilleen ja kas kummaa sähköt eivät palanneet.
Vaihdoin sulakkeen, ei auttanut. Sähkömies ehti nopeasti käymään ja totesi, että sulaketaulu on kunnossa ja virta lähtee eteenpäin. Totesi yhdestä pistorasiasta ja saunan valaisimesta ettei virtaa tule.
Mökin muut sähköt toimivat kaikki. Varasto siis erillinen rakennus.
Eli mitä kummaa tapahtui?
Irroitin valaisimen siis vain seinästä, en koskenut lampun virransyöttöön. Lamppuun tuli sininen ja ruskea johto.Syöttö tuli siihen irrottamallesi lampulle josta se oli ketjutettu eteenpäin ja nyt ketju on poikki?
No kaipa tuon olisi irrottaessa huomannut, mutta ei tule parempaakaan heti mieleen eikä lähtötiedoissa tätä suoraan poiskaan suljettu.
Sokeripaloja on myös semmoisia mihin käy monisäikeinen suoraan. Sama toimintatapa, kuin vipuwagossa, mutta ruuvarilla toimiva eli ruuvi ei suoraan tule johtimeen vaan ruuvi painaa semmoista metallilevyä.![]()
Vipurasialiitin 3-os - WAGO 221-413 3-OS 3x0.08-4mm
Vipu-Wago, kaikille johdintyypeille, 0.2-4.0 mm2 s+st, 0.14-4.0 mm2 f+st, 3-Nap, läpinäkyvä, In 32A, 450 V, huoltolämpötila max.105 astC, Käyttöympäristön lämpötila max. 85 astC, kaksi mittauspistettäverkkokauppa.slo.fi
Tommoset on käteviä monisäikeisen johdon kanssa. Sokeripala on huono, pitäs ainakin puristaa holkki sinne monisäikeisen päähän ettei se ruuvi katko säikeitä.
Vipuwago tai vastaava. Myös parempilaatuinen sokeripala käy missä ruuvi ei suoraan paina johdinta.Mikäs on paras liitin tällaisen monisäikeisella langalla varustetun GU10 kannan liittämisessä 1,5MMJ:hin? Ihan perinteinen sokeripala?
![]()
Totta. En vaan jaksanu alkaa siitä erikseen tarinoimaan ja voidaan veikata, että sellaisella joka joutuu tuota kytkentäasiaa erikseen kysymään, ei kyllä sellaista sokeripalaa ole käytössään. Jos kuitenkin on, niin voihan sitä sitten käyttää.Sokeripaloja on myös semmoisia mihin käy monisäikeinen suoraan.
Mikäs on paras liitin tällaisen monisäikeisella langalla varustetun GU10 kannan liittämisessä 1,5MMJ:hin? Ihan perinteinen sokeripala?
![]()
Kuva ei näy, mutta jos tarkoitat sitä jousiwagoa, niin niiden kanssa pitää olla huolellinen että sille liittimelle jää riittävästi tilaa eikä kannen sulkemisen yhteydessä samalla paina jousta auki.Muunto-Wago:
![]()
Mielestäni näyttää juurikin ABB Jussilta peitelevyn muotojen perusteella ja itse kytkimen ulkonäön perusteella.Tunnistustehtävä:
Kodinhoitohuoneen valokatkaisin temppuillut jo jonkin aikaa ja syy näyttäisi olevan jäykistyneessä mekaniikassa seinään upotetussa osassa. Varaosaa siis huutaa, mutta mikäs hemmetti tämä merkki/malli mahtaa olla? Ensin epäilin kyseessä olevan ABB Jussi sarjalaisen, mutta painikkeesta löytyvällä sarjanumerolla 2508-212-E, löytyi täysin tuntematon merkki Busch Jaeger.
Mistä sopiva korvaava kytkin tälle?
![]()
Busch Jaeger on ABB:n omistama. Varmaan valmistavat myös ABB:n brändillä myytäviä malleja. Kyllä tuo ihan perus Jussi on.Tunnistustehtävä:
Kodinhoitohuoneen valokatkaisin temppuillut jo jonkin aikaa ja syy näyttäisi olevan jäykistyneessä mekaniikassa seinään upotetussa osassa. Varaosaa siis huutaa, mutta mikäs hemmetti tämä merkki/malli mahtaa olla? Ensin epäilin kyseessä olevan ABB Jussi sarjalaisen, mutta painikkeesta löytyvällä sarjanumerolla 2508-212-E, löytyi täysin tuntematon merkki Busch Jaeger.
Mistä sopiva korvaava kytkin tälle?
![]()
13A sulake mulle uutena juttuna lähtee tulille ensikesää varten, parvekkeen pistorasia on 1,5mm piuhan päässä ja 10A takana puhisee lämpöpumppu ACna. Muutaman kerran vuodessa superhelteillä se ei vaan jaksa ja automaattisulakkeet paukkuu. Ensi kesänä kokeillaan 13A, saa Virosta 3€.
No onko se painonappi vai kytkin? Ohjaataanko ko. huoneen valoja jostain muualtakin kuin tuolla kytkimellä? Ota se irti ja ota kuva takapuolelta. Näyttää noiden nuolten peruusteella eniten 7-kytkimeltä.Ainakaan Jussi 6 toi ei ole, kuvassa ei näy kunnolla, mutta tuossa painikkeessa on tuollaiset metallikielekeet (jouset)? Osaisko joku vinkata mikä Jussi malli tämä tarkalleen ottaen on, että osaisin oikeanlaisen ostaa.
EDIT: Vai olisiko sittenkin Jussi 6 JL (Painonappi vaihto Jussi (6) JL +)?
No onko se painonappi vai kytkin? Ohjaataanko ko. huoneen valoja jostain muualtakin kuin tuolla kytkimellä? Ota se irti ja ota kuva takapuolelta. Näyttää noiden nuolten peruusteella eniten 7-kytkimeltä.
Ohjataanko sitä valoa useammasta kuin yhdestä pisteestä?Hyvä kysymys. Painonapilla ymmärtäisin, että se painuisi sisään, kun käyttää. Kyseessä on kuitenkin keinukytkin (?), eli ns. normaali valokatkaisin. Termistö vähän hukassa, mutta ao. kuva (otettu laittamani linkin sivulta) ainakin näyttää keinukytkimeltä, vaikka se oli painonapin yhteydessä?
![]()
Kuva takaa (106 / 7, voisiko viitata Jussi 7:aa?):
Ja tässä eilen ostamani Jussi 6 (vasemmalla olevat osat vs. oikealla miltä tämä rikkinäinen näyttää). Otin hyllystä Jussi 6:n, koska se näytti silmään samalta (VIRHE). Edes peitelevy ei ole yhteensopiva.
![]()