Toki.Kai se vähän riippuu nitkuttelun määrästä. Saahan sen kaapelin sitkeä kaveri nitkuteltua vaikka poikki.
Sanotaanko, että tässä tapauksessa oli sellainen 5-10 minuutin riuska muttei korostetun väkivaltainen nitkuttelu.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toki.Kai se vähän riippuu nitkuttelun määrästä. Saahan sen kaapelin sitkeä kaveri nitkuteltua vaikka poikki.
Mahdolliset näkyvät vauriot voi ainakin tarkistaa silmämääräisesti. Johtimia ei pidä kiskoa eikä taivutella liikaa.Piti ohittaa valokytkin. Tuli nytkytettyä tovi johdinta irti kytkimestä kunnes tajusin, että kytkimessähän on painike, joka helpottaa johtimen irroittamista.
Voiko liiallisella nytkyttämisellä vaurioittaa johdinta? Esimerkiksi poikkipinta-alan pienentyminen kuroutumisen vuoksi. Kyseessä on yksilankainen johdin.
Kone-DI. Sähkö ei siis ole tuttua.Muistanko oikein että olet korkeakoulutettu? Toki sähköasennuksia ei yliopistoissa opeteta
Johtimen lisäksi vastaan on tullut liittimiä joista nitkutus on rikkonut sen pienen jousilevyn joka pitää johdon kiinni.Kone-DI. Sähkö ei siis ole tuttua.
Mutta metallin taivuttelu on.Tässähän on mahdollinen low-cycle fatigue -ilmiö.
Jep. Ennemmin sillä nitkuttelulla rikkoo sen liittimeen, kuin johtimen.Johtimen lisäksi vastaan on tullut liittimiä joista nitkutus on rikkonut sen pienen jousilevyn joka pitää johdon kiinni.
Onko noi jousiliittimelliset kalusteet tarkoitettu uudelleenkäytettäviksi? Maallikko kysyy, niin en tiiä. Vipuwagot asia erikseen, mutta vaikka joku valokytkimen jousiliittimen painike on niin onneton, että väkisin ottaa osumaa kun johdinta vetää ulos.
Itse oon neuroottisesti ollut uudelleenkäytämättä mitään harrastustoiminnassa, en mielellään ees vipuwagoja, kun eihän ne mitään maksa lopulta.
Viittasit varmaankin erillisiin liittimiin, mutta vissiin ainakin kytkimissä on ollut sellaisiakin, joissa ei ole varsinaista nappia tai koloa vaan pitäisi tökätä joku muu johtimen viereen ja nyhtää sitten?Niistähän löytyy vapautuspainikkeet, joilla johdin lähtee kevyesti pois. Monesti joutunut irrottamaan ja koskaan ei ole sen takia jäänyt löysää liitosta.
En ainakaan itse äkkiseltään löytänyt SFS 6000:sta muita sääntöjä kuin että laitteen speksien pitää vastata asennusolosuhteita. Eli kunhan on speksattu asennuspaikassa vallitsevalla lämpötilalle.Mitähän pykälät sanoo seuraavasta tilanteesta. Vanhempien talossa on keittiössä muuratussa syvennyksessä puuhella. Tuossa vain on aika pimeä kokkailla kun valot tulee kokkaajan seläntakaa. Onkohan pykälien puolesta minkälaiset vaatimukset tuohon puuhellan yläpuolelle valon asentamisesta etäisyyksien yms suhteen.
Sehän varmaan jotain haastetta tuo sillä tuossa yläpuolellahan on lämmintä kun koko hellataso käy kuumana käytettäessä. Ainakin nykyajan led valoille. Sitten kun tuo on syvennyksessä niin kolmella sivulla on tiiliseinä.En ainakaan itse äkkiseltään löytänyt SFS 6000:sta muita sääntöjä kuin että laitteen speksien pitää vastata asennusolosuhteita. Eli kunhan on speksattu asennuspaikassa vallitsevalla lämpötilalle.
En usko että tulee ongelmaa jos valaisin on katossa, onhan siihen jo silloin matkaa lämmönlähteestä ja onhan liesituulettimissakin valoja ja ovat alle metrin päässä liedestä ja joutuvat koko ajan alttiiksi kuumuudelle. Tietty mitään halvinta muovirimpulaa en kohdalle kattoon laittaisi muovin pehmenemisen vuoksi mutta vastaavissa paikoissa olen kyllä nähnyt valaisimia olevan.Sehän varmaan jotain haastetta tuo sillä tuossa yläpuolellahan on lämmintä kun koko hellataso käy kuumana käytettäessä. Ainakin nykyajan led valoille. Sitten kun tuo on syvennyksessä niin kolmella sivulla on tiiliseinä.
Ympäristön lämpötila tulee huomioida myös kaapelin osalta.En usko että tulee ongelmaa jos valaisin on katossa, onhan siihen jo silloin matkaa lämmönlähteestä ja onhan liesituulettimissakin valoja ja ovat alle metrin päässä liedestä ja joutuvat koko ajan alttiiksi kuumuudelle. Tietty mitään halvinta muovirimpulaa en kohdalle kattoon laittaisi muovin pehmenemisen vuoksi mutta vastaavissa paikoissa olen kyllä nähnyt valaisimia olevan.
Ympäristön lämpötila tulee huomioida myös kaapelin osalta.
Kyllä, esim. lämpötilan ollessa tarpeeksi suuri, saa kaapelia kuormittaa vain puolella virralla referenssilämpötilaan verrattuna. Luonnollisesti valitaan sellainen sulake, että sen nimellisvirta ei ylitä kaapelin kuormitettavuutta, jossa on huomioitu asennusolosuhteet.Niin ja sittenhän se lämpötila vaikuttaa kaapelin kuormitettavuuteen eli sulakesuojaukseen.
Juuri näin SFS 6000 mukaan. Eli tuo FXQ putkitettava jos asennetaan alle 0,7 metrin syvyyteen.Suojauksen osalta ainakin pientä eroa -enkä nyt äkkiseltään muuta keksikkään niin kun esim. MCMK:n saa tietyissä tilanteissa harkinnan mukaan laittaa minimissään 30cm syvään ilman lisäsuojausta niin ilman konsentrista oltava lisäsuojaus jos alle 70 cm.
Onkos tuolla miten hintaeroa MCMK:hon verrattuna?Miten onko rajoitteita käyttää maakaapeleita ilman konsentrista johdinta? Nexans myy FXQ kaapelia, jossa siis KEVI on oma erillinen johdin. Nopeuttaa asennusta kun ei tarvitse teippailla. Kokemuksia?
FXQ Easy™ 1 kV
www.nexans.fi
Onkos tuolla miten hintaeroa MCMK:hon verrattuna?
Juuri näin SFS 6000 mukaan. Eli tuo FXQ putkitettava jos asennetaan alle 0,7 metrin syvyyteen.
Kiinteistä ledeistä luultavasti löytyy passeli, mutta se on kyllä aika kallista, kun menee kiertoon koko valaisin kun ledit sammuu. Huonolla tuurilla ekan nyykähdettyä ei löydy toista samanlaista tilalle ja sitten pitääkin miettiä vaihtaako kaikki kerralla vai antaako yhden olla sammuneena.Kolmas vaihtoehto on kiinteillä ledeillä varustettu upotettava valaisin, joita näyttää nykyään löytyvän aika laaja valikoima, mutta löytyykö tässä kokoluokassa järkeviä vaihtoehtoja?
Aulatilan katossa on 6 kpl GX70 kantaisia upotettuja valaisimia. Noiden GX70 led lamppujen valikoima on surkea, hinta kova ja valovirta vähän liiankin kova verrattuna vanhoihin loisteputkilamppuihin (700 lm). Siksi suunnitelmissa on vaihtaa ne johonkin järkevämpään ratkaisuun.
Kysymys kuuluukin, että mikä olisi järkevin ratkaisu? Kätevin ratkaisu olisi tietysti sellainen, jossa sähkömies voisi vaihtaa valaisimet suoraan toisiin ilman, että aukkoja tarvitsee ainakaan ruveta pienentämään. GX53 olisi pykälää pienempi ja samantyylinen, mutta taitaa vaatia yleensä paljon pienemmän reiänkin kattoon. Nykyisen valaisimen kehyksen ulkohalkaisija on 16,5 cm. G23 -kannalla olevia upotettuja valaisima löytyy jo kodinhoitohuoneesta, mutta tällaisten saatavuus vaikuttaa heikolta, eikä ulkonäkö ole niin silmiä hivelevä. Kolmas vaihtoehto on kiinteillä ledeillä varustettu upotettava valaisin, joita näyttää nykyään löytyvän aika laaja valikoima, mutta löytyykö tässä kokoluokassa järkeviä vaihtoehtoja?
Taisit lukea samaan tapaan väärin, mitä itsekin ensin. Mutta ei, valotehoa ei kaivattu lisää vaan nimenomaan tarjonnassa on liian kirkkaita ledejä. Siis siinä vähäisessä tarjonnassa, mitä noita on.Tyypillinen ratkaisu on korvata vanhat valaisimet pyöreillä paneelimallisilla alasvaloilla kuten esim. hyvin yleisesti käytetty Airam Slim ja vastaavat.
E. Mikäli asennusaukon kokoa on mahdollista kasvattaa niin valikoima laajenee aika hyvin ja valotehoakon alkaa löytymään, 165mm taisi olla aika tyypillinen koko.
Esim D1-2007 ja sivu 301: Uudisasennuksissa PEN-johtimia ei saa käyttää liittymiskohdan jälkeen.Pientalo rakenteilla ja pitäis hankkia kaapeli tontin reunalla olevan mittarikeskuksen ja talon ryhmäkeskuksen väliin (matkaa noin 15m). Mittarikeskus oli tontin reunalla jo tonttia ostaessa ja se on sinetöity ilmeisesti sähkölaitoksen toimesta (kannen alta löytynee jännitteisiä osia, kun mittaria ei ole asennettu). Pitääkö tuo väli tehdä TN-C vai TN-S järjestelmän mukaisesti? Taloa kiertää 50m Cu16 kaapelia. Entä miten tuo keskusten välinen kaapeli mitoitetaan. Onko näissä joku vakiotapa vai meneekö ihan kuormitettavuuden mukaan. Sen verran lyhyt veto että oikosulkuvirtoihin tuolla ei ole vaikutusta. Pääsulakkeet on 35A ja varautuminen 50A (sähköauto), joten tuohon riittäisi MCMK 3x10+10.
Kaapelin mitoituksessa käytetään korjauskertoimia, joilla huomioidaan kaapelin asennusolosuhteet ja asennustavat. Kannattaa hankkia D1-käsikirja tai tarvittavat SFS 6000-standardit. Kuormitettavuuden laskemista käsittelee standardin SFS 6000: 5-52 liite 52Y.Pientalo rakenteilla ja pitäis hankkia kaapeli tontin reunalla olevan mittarikeskuksen ja talon ryhmäkeskuksen väliin (matkaa noin 15m). Mittarikeskus oli tontin reunalla jo tonttia ostaessa ja se on sinetöity ilmeisesti sähkölaitoksen toimesta (kannen alta löytynee jännitteisiä osia, kun mittaria ei ole asennettu). Pitääkö tuo väli tehdä TN-C vai TN-S järjestelmän mukaisesti? Taloa kiertää 50m Cu16 kaapelia. Entä miten tuo keskusten välinen kaapeli mitoitetaan. Onko näissä joku vakiotapa vai meneekö ihan kuormitettavuuden mukaan. Sen verran lyhyt veto että oikosulkuvirtoihin tuolla ei ole vaikutusta. Pääsulakkeet on 35A ja varautuminen 50A (sähköauto), joten tuohon riittäisi MCMK 3x10+10.
Joo, kyllähän lyhyenkin kaapelin impedanssi vaikuttaa oikosulkuvirtaan, mutta toisaalta pääjohdon ollessa kyseessä Ik-minimivaatimus (oikosulkuvirta) on kevyempi 5 s poiskytkentäajalle.Ja mitä mitoittamiseen tulee niin kyllä se 15m ihan oikeasti vaikuttaa oikosulkuvirtoihin. Tuo on ilmeisesti etäisyys huomioimatta nousuja keskuksille jne joten mittaa tulee selvästi enemmänkin. Eli en ainakaan itse arvo annetuilla tiedoilla mitään vaan kehotan kysymään siltä firmalta, joka on sähkösuunnitelmat tehnyt. Eiköhän siellä ole kaapelikin mitoitettu vastaamaan muuta suunnitelmaa.
Laskeehan niitä vaikka kynällä ja paperilla, mutta talon ryhmäkeskuksen oikosulkuvirran laskentaa varten pitäisi tietää oikosulkuvirta pääkeskuksella tai ryhmäkeskusta edeltävän verkon impedanssi.Voin mä tuon Docwinillä mitoittaakin, mutta kyllä mä suht varma olen että oikosulkuvirrat ei aiheuta ongelmia.
Pientalo rakenteilla ja pitäis hankkia kaapeli tontin reunalla olevan mittarikeskuksen ja talon ryhmäkeskuksen väliin (matkaa noin 15m). Mittarikeskus oli tontin reunalla jo tonttia ostaessa ja se on sinetöity ilmeisesti sähkölaitoksen toimesta (kannen alta löytynee jännitteisiä osia, kun mittaria ei ole asennettu). Pitääkö tuo väli tehdä TN-C vai TN-S järjestelmän mukaisesti? Taloa kiertää 50m Cu16 kaapelia. Entä miten tuo keskusten välinen kaapeli mitoitetaan. Onko näissä joku vakiotapa vai meneekö ihan kuormitettavuuden mukaan. Sen verran lyhyt veto että oikosulkuvirtoihin tuolla ei ole vaikutusta. Pääsulakkeet on 35A ja varautuminen 50A (sähköauto), joten tuohon riittäisi MCMK 3x10+10.
Pientalo rakenteilla ja pitäis hankkia kaapeli tontin reunalla olevan mittarikeskuksen ja talon ryhmäkeskuksen väliin (matkaa noin 15m). Mittarikeskus oli tontin reunalla jo tonttia ostaessa ja se on sinetöity ilmeisesti sähkölaitoksen toimesta (kannen alta löytynee jännitteisiä osia, kun mittaria ei ole asennettu). Pitääkö tuo väli tehdä TN-C vai TN-S järjestelmän mukaisesti? Taloa kiertää 50m Cu16 kaapelia. Entä miten tuo keskusten välinen kaapeli mitoitetaan. Onko näissä joku vakiotapa vai meneekö ihan kuormitettavuuden mukaan. Sen verran lyhyt veto että oikosulkuvirtoihin tuolla ei ole vaikutusta. Pääsulakkeet on 35A ja varautuminen 50A (sähköauto), joten tuohon riittäisi MCMK 3x10+10.
Tyypillinen ratkaisu on korvata vanhat valaisimet pyöreillä paneelimallisilla alasvaloilla kuten esim. hyvin yleisesti käytetty Airam Slim ja vastaavat.
E. Mikäli asennusaukon kokoa on mahdollista kasvattaa niin valikoima laajenee aika hyvin ja valotehoakon alkaa löytymään, 165mm taisi olla aika tyypillinen koko.
Taisit lukea samaan tapaan väärin, mitä itsekin ensin. Mutta ei, valotehoa ei kaivattu lisää vaan nimenomaan tarjonnassa on liian kirkkaita ledejä. Siis siinä vähäisessä tarjonnassa, mitä noita on.
En äkkiä kyllä muista himmennettävää GX70-kantaista lediä vastaan tulleen varsinkaan helposti saatavilla olevana. Ja kyllä se luokkaa kolmannes lisää valotehoa voi olla jo turhan paljon joihinkin paikkoihin.
Millaisesta tilasta on @Ding kyse? Mitään pesuhuonemallin valaisinta et kuitenkaan olohuoneeseen halua jne. Ja paljonko se olemassa olevan reiän koko on?
Laskurihan on hieno, mutta vajailla lähtötiedoilla sen käyttö on melkoista arpomista. Jos siellä on esimerkiksi maakaapeloitu verkko, niin on täysin mahdotonta sanoa mitään sähköteknisistä spekseistä. Tai vaikka olisi ilmajohtoverkkoa, niin arpomiseksi menee siltikin.Tuolta linkin takaa löytyvällä laskurilla voi jopa yrittää haarukoida pääkeskuksen oikosulkuvirtaa jos verkkoyhtiön puolta pääsee vähän seurailemaan.
![]()
SahkoApaja - Johto14
Johto14 Laskentataulukko nousu- ja ryhmäjohtojen max. pituuksien, kosketusjännitteiden, kuormituksien ja oikosulkuvirtojen laskemiseen, ylivirtasuojien 0.2, 0.4 ja 5 s. poiskytkentäajoilla, SFS 6000:2017 mukaisesti. Käytössä mm. uudet kuormitustaulukot johdoille. Esim. käyttöönottotarkastuksen,sites.google.com
Eivät käytä. Jakeluverkon puolella verkkoyhtiön käyttämät PJ-kaapelit ovat AXMK eikä AMCMK.Laittaisin AMCMK 4x35+16 kaapelin, näitä taitaa useampi verkkoyhtiökin käyttää usein pientalojen kohdalla.
Jos vastasit minulle (et yleensäkään käytä lainaus-toimintoa), niin saa kai sitä oikaista asioita, vaikka ne eivät sataprosenttisesti liittyisikään asiaan? Ja eihän kysyjän tavoitteessa sinänsä mitään epäselvää ole.Hemmetinkö merkirystä sillä sähkölaitoksen kaapelilla on, tuossahan halutaan mittauskeskukselta jatkaa sisään taloon, ja säästää muutaman kympin rahaa.
En vastannut erityisesti sulle, vaan keskustelussa olevaan aiheeseen, ja tiivistin alkuperäisen kysymyksen.Jos vastasit minulle (et yleensäkään käytä lainaus-toimintoa), niin saa kai sitä oikaista asioita, vaikka ne eivät sataprosenttisesti liittyisikään asiaan? Ja eihän kysyjän tavoitteessa sinänsä mitään epäselvää ole.
Eipä tuo sinun viestisikään ihan hirveästi lisäarvoa tuonut keskusteluun tai kysyjälle...
EiAiheuttaako vanha 80-luvun tulppasulaketaulu haasteita sähköauton laturin asennukselle varustettuna dynaamisella kuormanhallinnalla?
Kokoa ja tilaa siinä kyllä riittää.
En vastannut erityisesti sulle, vaan keskustelussa olevaan aiheeseen, ja tiivistin alkuperäisen kysymyksen.
Jos nyt aiheeseen jotain pitää lisätä, niin jos katsotaan että se mcmk 4x10+10 ei riitä (joka on mahdollista jos poikkeuksellisen iso talo, useampi sähköauton laturi, tms), niin normaalisti laitetaan mcmk 4x16+16. 15m matkalla pääsee muutaman kympin halvemmalla käyttämällä alukaapelia, esim amcmk 4x25+16, mutta hintaa puolestaan nostaa se jos jompikumpi tai kumpikin pää tarvii lisäksi palikat jolla alukaapelin saa liittää.
Sinänsä tän asian pohtiminen nettifoorumilla on vähän erikoista, koska vastuu asiasta jää jokatapauksessa sähköurakoitsijalle, ja asiakkaan ainoa päätös on se kuinka isolle pääsulakkeelle tehdään valmius.
Ei ole urakoitsijaa kun meinasin tehdä sähköt itse. Hämminkiä tässä aiheuttaa se, että tontilla on jo Carunan omistuksessa oleva mittauskeskus/jakokaappihimmeli jota en sinetöinnin takia saa auki, että näkisin mitä siellä on. Tuon kaapin ja talon väliin pitäisi saada kaapeli. Järjestely on mulle uusi, vaikka olen suunnitellut satoja keskuksia. Mutta kun työkokemus rajoittuu isoihin liike- ja toimistorakennuksiin ja laajoihin infrahankkeisiin niin tällaista ei ole tullut vastaan. Lisäksi tässä on tullu huomattua, että pientalon rakentaminen on täysin oma maailmansa verrattuna isompiin hankkeisiin, niin pakko varmistella ettei tee tätäkin vaikeimman kautta. Työmaasähkö tulee nyt oman väliaikaisen liittymän kautta ihan eri reittiä kuin lopullinen liittymä.En vastannut erityisesti sulle, vaan keskustelussa olevaan aiheeseen, ja tiivistin alkuperäisen kysymyksen.
Jos nyt aiheeseen jotain pitää lisätä, niin jos katsotaan että se mcmk 4x10+10 ei riitä (joka on mahdollista jos poikkeuksellisen iso talo, useampi sähköauton laturi, tms), niin normaalisti laitetaan mcmk 4x16+16. 15m matkalla pääsee muutaman kympin halvemmalla käyttämällä alukaapelia, esim amcmk 4x25+16, mutta hintaa puolestaan nostaa se jos jompikumpi tai kumpikin pää tarvii lisäksi palikat jolla alukaapelin saa liittää.
Sinänsä tän asian pohtiminen nettifoorumilla on vähän erikoista, koska vastuu asiasta jää jokatapauksessa sähköurakoitsijalle, ja asiakkaan ainoa päätös on se kuinka isolle pääsulakkeelle tehdään valmius.
Carunalla on jonkinverran uusilla asuinalueilla tuotu tonttikeskukset valmiiksi rakentamattoman tontin laitaan. Yleensä siihen otetaan lopullinen sähköliittymä heti aloitusvaiheessa ja käytetään keskuksessa olevia pistorasioita.Ei ole urakoitsijaa kun meinasin tehdä sähköt itse. Hämminkiä tässä aiheuttaa se, että tontilla on jo Carunan omistuksessa oleva mittauskeskus/jakokaappihimmeli jota en sinetöinnin takia saa auki, että näkisin mitä siellä on. Tuon kaapin ja talon väliin pitäisi saada kaapeli. Järjestely on mulle uusi, vaikka olen suunnitellut satoja keskuksia. Mutta kun työkokemus rajoittuu isoihin liike- ja toimistorakennuksiin ja laajoihin infrahankkeisiin niin tällaista ei ole tullut vastaan. Lisäksi tässä on tullu huomattua, että pientalon rakentaminen on täysin oma maailmansa verrattuna isompiin hankkeisiin, niin pakko varmistella ettei tee tätäkin vaikeimman kautta. Työmaasähkö tulee nyt oman väliaikaisen liittymän kautta ihan eri reittiä kuin lopullinen liittymä.
Laskurihan on hieno, mutta vajailla lähtötiedoilla sen käyttö on melkoista arpomista. Jos siellä on esimerkiksi maakaapeloitu verkko, niin on täysin mahdotonta sanoa mitään sähköteknisistä spekseistä. Tai vaikka olisi ilmajohtoverkkoa, niin arpomiseksi menee siltikin.
Liittymän oikosulkuvirtaa voisi kysyä verkkoyhtiöltä, he saattavat antaa esim. laskennallisen arvon, jonka saavat verkkotietojärjestelmästään.
Eivät käytä. Jakeluverkon puolella verkkoyhtiön käyttämät PJ-kaapelit ovat AXMK eikä AMCMK.
Kiitoksia. Jos olis ainoa hankinta niin ei kaataisi, mutta jos puolen miljoonan talossa kaikki hankinnat vetää 30-100% kalliimmalla "varmuuden vuoksi" niin loppusummassa eroa on sadoissa tuhansissa - hieman kärjistäen. Eli pyrin optimoimaan noita kustannuksia joka paikassa. Sähköautoihin on kyllä pakko varautua jollain tasolla. Sinetissä lukee hengenvaara tms. eli kannen alta löytynee jotain jännitteisiä osia, lukitus on perus kolmikara.Carunalla on jonkinverran uusilla asuinalueilla tuotu tonttikeskukset valmiiksi rakentamattoman tontin laitaan. Yleensä siihen otetaan lopullinen sähköliittymä heti aloitusvaiheessa ja käytetään keskuksessa olevia pistorasioita.
Kaapit joita mä olen nähnyt eivät ole olleet sinetöityjä sen kummemmin kuin mitä yleensäkin sähkömittarissa on sinetit, ovessa oli muistaakseni jokin kolmioavainlukitus tms..
Se mcmk4x16+16 on selkeä valinta tuohon joka käytännössä kestää sen minkä carunan keskuskin, eikä se 15m pätkä ketään kaada konkurssiin. Alukaapelin kanssa joutuu usein taistelemaan niiden liittimien kanssa jotka ei välttämättä sovellu alumiinille, joten se hintaerokaan ei välttämättä ole merkirtävä.
Syöttöpisteen jännite pitää aina olla tiettyjen rajojen sisällä, riippumatta kuormituksesta. Taustalla on jakelujännitteen laatua koskeva standardi ja sähkömarkkinalaki.Akateemisesta mielenkiinnosta kyselen että takaavatko sähkölaitokset että jännitehäviöt ei kasva liian suuriksi jos liitymää kuormittaa maksimiteholla. Jos oikosulkuvirrat on pientaloliittymässä rajoilla, niin jännitehäviöt alkaa olla suht hulppeita kun virtaa menee lähelle liittymän maksimeita.
Akateemisesta mielenkiinnosta kyselen että takaavatko sähkölaitokset että jännitehäviöt ei kasva liian suuriksi jos liitymää kuormittaa maksimiteholla. Jos oikosulkuvirrat on pientaloliittymässä rajoilla, niin jännitehäviöt alkaa olla suht hulppeita kun virtaa menee lähelle liittymän maksimeita.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.