Mikäli sinä itse teet sähkösi, sinulta pitää löytyä mittari millä keskuksen oikosulkuvirran voi mitata. Kovin mielelläni kyseenalaistaisin työkokemuksesi omakotitalojen sähköasennuksista ja kokonaan itse tekemisen mielekkyyden. Ei kannata kiireellä opetella sellaista asiaa, jonka sujuva osaan vaatii ainakin parinkymmenen omakotitaloprojektin verran kokemusta. Omakotitaloissa on todella paljon sellaisia pieniä käytännön asioita mitä ei teollisuuspuolella tule edes vastaan. Esimerkkeinä vaikka KNX, Plejd, Wiser. Myös attiavalun kautta putkittaminen, yleensäkin jäykällä putkella putkitus, keskuksen sijoittelu, sähkökalusteiden sijoittelu, sisä- ja ulkovalaistuksen erilaiset ratkaisut, huonekalujen huomiointi sähkösuunnittelussa, kaikki sellaisia asioita, jotka ovat selvää vain sellaiselle, joka on kyseisiä asennuksia tehnyt. Suosittelen että otat projektiin kaveriksi jonkun vanhan opiskelukaverin, jolla on oma sähköfirma ja joka on tehnyt paljon omakotitaloja. Jos kaveri on hyvä ja luotettava, säästät tällä enemmän kuin yksin tekemällä ikinä. Tällä varmistat ainakin sen, että seiniä tai lattiaa ei tarvitse jälkikäteen aukoa kun jotain unohtui. Esimerkkinä lattialämmityksen termostaatin anturin putki.
Huomioithan että sinulla tulee olla Tukes -numero, jotta voit esimerkiksi tilata sähkölaitokselta mittaroinnin. Ja jos itse kokonaan teet, tulisi sinulla itselläsi olla sähköpätevyys. Toivottavasti kukaa ei ota nimillensä sellaisten töitä, jotka ovat kyseisissä asennuksissa kokemattomia.
Jo pelkästään tavaroiden hankkiminen ja niiden kustannustason selvittäminen on ihan oma maailmansa. Tunnen sähkösuunnittelijoita, jotka ovat ostaneen "halvalla suoraan onniselta" omakotitalonsa tarvikkeet, vaikka todellisuudessa olisivat saaneet sähköfirman kautta ne 30% halvemmalla. Ja sitten on erikseen ne "insinöörit" jotka ajattelevat säästävänsä ostamalla kaikki sähkötarvikkeet aliexpressistä
Teksti saattaa kuulostaa paikoin rankaltakin, mutta se on oman projektisi parhaaksi. Harjoittele mieluummin muiden projekteilla
Saatat olla maailman paras neurokirurgi, mutta silti en antaisi sinun tehdä silmäleikkausta.