Kysymyksiä sähkömiehille

Nyt kun päästiin moraalisesta keskustelusta että saako tehdä vai eikö saa tehdä, niin päivän kuva-arvoitus, onko sähköalan ammattihenkilön tekemä vai ihan itte (disclaimer: en tiedä, enkä tiedä että täyttääkö niukin naukin jotkut minimimääräyksetkin)?

Eli asennutin aiemmin syksyllä sähkärillä vikikset "kaikkialle" ja nyt kelien kostuessa alkoi räpsimään ulkovalojen vikistä. Paikallistin yhteen tiettyyn pylväsvalaisimeen kun oli oman kytkimen takana ja purin koko roskan (joojoo, oli virrattomaksi tehty, piuhat irti toisesta päästä):

1667854458107.png


Eli pylvään sisällä MMJ:tä, isolta matkaa kuorittuna ja sokeripalaliitos lamppujen johtoihin. Pylväs täynnä multaa paskaa roskaa kosteutta, en edes tiedä miten on mahdollista, että maa-aines nousee metrin verran pylvään sisään...

1667854553020.png


Jalusta ihan täynnä maata ja maakaapeli (oli sentään maakaapeli, aluksi hirvitti että MMJ:tä koko matka). Liitos sokeripalalla, joka siis vetisen maan sisällä, sokeripala täysin ruostunut jne. Keviä ei muuten ollut kytketty pylväseen siihen mihin valmistaja sen oli halunnut, vaan ylempänä tilsitty vaan pylvään muhviin ilman mitään oikeaa kiinnitystä. Ei toki muutenkaan mahdottoman vahvalla suorituksella asennettu, kun yksi jalustan pultti oli saatu paskaksi ja mutkalle ja pylväästä sitten vaan leikattu pala pois, pysyyhän se kahdellakin... Ihmettelinkin kun heilui niin paljon.

En tunne määräyksiä, et millaisia liitoksia näissä pylväissä tulisi olla, mutta onko sokeripala nyt kuitenkaan oikea...? Jotenkin tuntuu näin maallikkonakin, et ois ihan itse tehty, enkä ihmettele, että vähän rätkii vikistä. Ja kiittelen itseäni, että asennutin ne vikikset, kun vuoden ikäinen kakara suurin piirtein nuolee näitä valaisimia... Hirvittää vaan, että millä laatutasolla kaikki muut pylväät on tehty...

Mites tää ois syytä korjata asiallisesti (jojoo sähkärin pitää tehdä kytkentä)? Ajattelin, että pakko varmaan kaivaa betonijalka maasta ylös ja laittaa uusi, sit uusi pylväs ja uusi puistovalaisin. Katsomani valaisimen mukana näyttäis tulevan kumikaapeli, mutta sähköliitos varmaan pitää laittaa johonkin vähän asiallisempaan rasiaan?

Muurahaiset tekevät tuota maansiirtotyötä. Jos tilaa tarpeeksi niin pieni rasia kuten OBO A6 tilalle ja se täyteen geeliä/valumuovia ja MMJ:n tilalle vaikka kumikaapeli niin ylimääräinen kytkentävara helpompi tunkea pylvään sisään jemmaan. Jos pylvään sisään ei sovi rasiaa niin sitten pakko laittaa liimasukkaa päälle.
 
Jos siis oikein ymmärsin, niin MCMK on niin lyhyt että yltää vaan tuohon lampun jalustaan, eli maarajaan ja siitä on sitten jatkettu sokeripala liitoksella mitenkään suojaamatta (noh ei se siitä sen laillisempaa tekisi vaikka olisi vaikka teipattu) MMJ:n kanssa tuon tolpan matka ja siellä taas uusi sokeripala liitos irrallaan?

Juuri näin se oli. Toinen sokeripalaliitos ei sentään ollut mullan alla, mutta ihan ruosteessa. Ei varmaan pylväs ole ihan yhtä hyvä, kuin katuvaloissa, et sade on tihkunut sisään. Toinen sit saven sisällä ja lähes ruosteenksi muuttunut.

Tuo "maannousema" hieman ihmetyttää, mutta muurahaiset ainakin joskus ovat pesiään rakennelleet yllättäviin paikkoihin -voiskohan niiden tekosia olla

Jeps, täällä routa vähän nostaa savea mullan läpi paikka paikoin ja muurahaisiakin on. Ei toi alempi liitos ole varmaan maan alla ollut alunperin, maatavasten kenties, mutta sinne sit päätynyt.

Tulipa ihana halpa keikka kun pitää uusia kaikki (valaisinkin on niin huonossa hapessa, ettei sitä kukaan kehtaa kytkeä takaisin käyttöön)...
 
Korjaaminen joko uusimalla se MCMK riittävän pitkäksi että se yltää suoraan lampun liittimille paras ratkaisu. Tai sitten tekemällä maanalainen jatkos MCMK <-> MCMK. Niitä on siis ihan virallisia maakaapeli jatkoksia. Mutta myös sellainen "epävirallisempi" on ihan toimiva eli kalvorasiaan tehdään kytkennät jonka jälkeen koko rasia täytetään valumuovilla.

Lähtökohtaisesti nuo honkkarista ostetut tolppavalot on jo tehtaalta löhtiessä ranetuksia.

Käytännössä sen mcmk:n nostaminen sinne tolpan yläpäähän ei toimi, koska se on niin jäykkää ettei sitä, yleensä vielä kahta rinnakkaista kaapelia saa tungettua takaisin sinne tolpan sisään.

ja MMJ:n tilalle vaikka kumikaapeli niin ylimääräinen kytkentävara helpompi tunkea pylvään sisään jemmaan.

Tuo kumikaapeli on vähän sellainen tulkinnanvarainen.... Mun mielestä tuollainen tolppavalo on kiinteä asennus.
 
Tuo kumikaapeli on vähän sellainen tulkinnanvarainen.... Mun mielestä tuollainen tolppavalo on kiinteä asennus.

Viitsitkö heittää standardia tuon tulkintasi taakse, hienosäikeistä voi ihan hyvin käyttää nykyisin tuollaisessa käytössä ja on mielestäni jopa fiksumpaa tehdä niin.
 
Jos kotona on vielä E27-kantaisia valaisimia niin sinne löytyy lamppua jossa on itsessään akku: LED pallolamppu akulla E27 7 W 3000 K 500 lm | Motonet Oy

Toimii normaalisti valokatkaisijasta myös silloin kun sähköt on poikki. Siinä täytyy olla joko noituutta tai sitten lamppu haistelee nollan ja vaiheen välistä yhteyttä ja osaa sen perusteella totella valokatkaisijaa myös ilman verkkovirtaa.

Ei hitto mikä hinta. Niitä voisi laittaa kaikkialle. Tommosia kun laittaisi 20-30 kpl ympäri taloa, kuinkahan monta akkua menisi poks viiden vuoden kuluttua? :hmm:
 
Semmonen kannattaa sitten huomioida ettei tuo toimi valaisimessa jossa on monta lamppua. Olisin itse laittanut yhden olohuoneen kattovaloon joka on ainoita paikkoja missä vielä on E27 kantaa käytössä, mutta siinä on kolme lamppua josta seuraa se ettei tuo akkuversio enää tottelekaan katkaisijaa vaan palaa aina.
 
Akkukeston perusteella akulla sitten vähän alle 100 lumenia valoa.. hyvä tietää että samalla katkaisijalla saa olla korkeintaan yksi lamppu.
 
Viitsitkö heittää standardia tuon tulkintasi taakse, hienosäikeistä voi ihan hyvin käyttää nykyisin tuollaisessa käytössä ja on mielestäni jopa fiksumpaa tehdä niin.
Ei mulla kirjaa tässä ole, mutta mielestäni kumikaapelia ei saanut kiinteässä asennuksessa käyttää. Tietysti, äkkiäkös tuon puolikiinteäksi tulkitsee.
 
Ei mulla kirjaa tässä ole, mutta mielestäni kumikaapelia ei saanut kiinteässä asennuksessa käyttää. Tietysti, äkkiäkös tuon puolikiinteäksi tulkitsee.

Mistään säännöksistä mitään tiedä, mut katselin uudeksi valaisimeksi Airam Puistoprismaa ja tuotetiedoissa on, että mukana tulee 4m kumikaapeli. Vois kuvitella, että kai sen sillä saa asentaakkin. Eihän asennus kiinteä ole, kun koko valaisintolpan voi nostaa pois, kun ei se ole varsinaisesti kiinni millään pylväsjalustassa... ;) No joo, nää on näitä, miten mitäkin tulkitaan.
 
Ei hitto mikä hinta. Niitä voisi laittaa kaikkialle. Tommosia kun laittaisi 20-30 kpl ympäri taloa, kuinkahan monta akkua menisi poks viiden vuoden kuluttua? :hmm:

Itse olisin kyllä semisti huolestunut hinnasta... Li-Ion akut ovat kivoja palopommeja jos laatu on vähän sinnepäin (Galaxy Note 7 anyone?) ja hintaan 5,99e sisältäen 1200 mAh akun, ledit ja virtalähteen, niin laatu ei voi olla kovin hääppöinen... Näitä puiseen kattoon 30 kappaletta jatkuvasti sähköihin, niin mua hirvittäisi.
 
Omalla kohdalla 20v vanhoissa pihavaloissa oli maakaapelia jatkettu MMJllä rungon sisällä käyttäen wagoja ja "sokeripalaa" maalle, n. 20cm korkeudessa. Ilmeisesti tämä voinut olla ihan sähkärin tekemä? Liitos siis koteloimatta rungon sisällä eikä sinne mitään mahtuisikaan. Myös lampun oma liitin yläosassa ilman mitään kotelointia. Murkut oli nostaneet maata ylöspäin, muttei liitoksiin asti. Uusissa valoissa tuntuu olevan koteloitu liitinrasia. Voiko vanhoja valoja käyttää, vai pitäiskö vaihtaa koko valaisin uuteen missä on koteloitu liitos?
Viitsitkö heittää standardia tuon tulkintasi taakse, hienosäikeistä voi ihan hyvin käyttää nykyisin tuollaisessa käytössä ja on mielestäni jopa fiksumpaa tehdä niin.
Ei mulla kirjaa tässä ole, mutta mielestäni kumikaapelia ei saanut kiinteässä asennuksessa käyttää. Tietysti, äkkiäkös tuon puolikiinteäksi tulkitsee.
Mistään säännöksistä mitään tiedä, mut katselin uudeksi valaisimeksi Airam Puistoprismaa ja tuotetiedoissa on, että mukana tulee 4m kumikaapeli. Vois kuvitella, että kai sen sillä saa asentaakkin. Eihän asennus kiinteä ole, kun koko valaisintolpan voi nostaa pois, kun ei se ole varsinaisesti kiinni millään pylväsjalustassa... ;) No joo, nää on näitä, miten mitäkin tulkitaan.
Airamin pollarivalaisimessa on jakorasia joustavan kaapelin perässä ja helposti kytkettävissä. En ole nyt varma onko kumikaapelia vai jotain muuta, mutta joustavampaa kuin paksumpi maakaapeli tai MMJ. https://prod.airam.lamia.tech/media/catalog/downloads/76_Kallio_manual.pdf
 
Omalla kohdalla 20v vanhoissa pihavaloissa oli maakaapelia jatkettu MMJllä rungon sisällä käyttäen wagoja ja "sokeripalaa" maalle, n. 20cm korkeudessa. Ilmeisesti tämä voinut olla ihan sähkärin tekemä? Liitos siis koteloimatta rungon sisällä eikä sinne mitään mahtuisikaan. Myös lampun oma liitin yläosassa ilman mitään kotelointia. Murkut oli nostaneet maata ylöspäin, muttei liitoksiin asti. Uusissa valoissa tuntuu olevan koteloitu liitinrasia. Voiko vanhoja valoja käyttää, vai pitäiskö vaihtaa koko valaisin uuteen missä on koteloitu liitos?



Airamin pollarivalaisimessa on jakorasia joustavan kaapelin perässä ja helposti kytkettävissä. En ole nyt varma onko kumikaapelia vai jotain muuta, mutta joustavampaa kuin paksumpi maakaapeli tai MMJ. https://prod.airam.lamia.tech/media/catalog/downloads/76_Kallio_manual.pdf
Wagolta on tullut tämmöisiä mihin sen liittimen saa laitettua jolloin liitoksesta tulee tiivis WAGO – Your Partner for Automation and Electrical Interconnection Technology useimmiten mahtuvat ahtaampiinkin paikkoihin
 
Miten ehkä tulevat sähkökatkojen virtapiikit todellisuudessa aiheuttavat vahinkoja ?

Onko pistorasioihin laitettavista ylijännite / vikavirtasuojista apua ? Ovatko tarpeellisia vai onko pelottelua, että niitä tarvitsisi ?

Sähkökatkot voivat aiheuttaa vahinkoja suomalaiskodeissa: "Varoitusaika voi olla hyvin lyhyt" – Varaudu näin, vinkkaa vakuutusyhtiö:

 
Viimeksi muokattu:
Miten ehkä tulevat sähkökatkojen virtapiikit todellisuudessa aiheuttavat vahinkoja ?

Onko pistorasioihin laitettavista ylijännite / vikavirtasuojista apua ? Ovatko tarpeellisia vai pelottelua ?

Sähkökatkot voivat aiheuttaa vahinkoja suomalaiskodeissa: "Varoitusaika voi olla hyvin lyhyt" – Varaudu näin, vinkkaa vakuutusyhtiö:


Sisältö vaikuttaa vähä kyl semmoiselle, että on pitänyt saada täytettä painolehteen tms. Sähkökatkojahan nyt voi olla tuon tuosta niin miten se nyt varsinaisesti eroaa tuosta "suunnitellusta" katkosta? Veikkaisin kuitenkin, että suunnitellussa tilanteessa sähköverkon häiriöt ovat pienemmät. Suunnittelemattoman katkon taustallahan voi taas olla jokin sähköverkon vika mikä aiheittaa ne laiterikot(nollavika).
 
Näitä riittää:

Sähkökatko voi aiheuttaa vahinkoja suomalaiskoteihin – Tällä parinkympin tuotteella suojaudut kalliilta tuhoilta




Vakuutusyhtiö varoittaa: Sähkökriisi voi johtaa suomalaiskodeissa karuun tuhoon


 
Näitä riittää:

Sähkökatko voi aiheuttaa vahinkoja suomalaiskoteihin – Tällä parinkympin tuotteella suojaudut kalliilta tuhoilta




Vakuutusyhtiö varoittaa: Sähkökriisi voi johtaa suomalaiskodeissa karuun tuhoon



Näytti olevan Pohjola-vakuutuksen Sini kaikissa varoittajana. Jos karut tuhot pelottavat niin 20€ jatkojohto on sitten hommattava.
 
Kun Hakkurivirtalähteet kuolee, ne voi toimia vielä montakin vuotta kunnes virta katkeaa, sitten ei enää jaksa lähteä käyntiin. Moni yhdistää sitä ukkosen aiheuttamaan virtapiikkiin vaikka todellinen syy oli että laite kuollut lämmöstä tai iästä jo kauan sitä ennen.
 
Kun Hakkurivirtalähteet kuolee, ne voi toimia vielä montakin vuotta kunnes virta katkeaa, sitten ei enää jaksa lähteä käyntiin. Moni yhdistää sitä ukkosen aiheuttamaan virtapiikkiin vaikka todellinen syy oli että laite kuollut lämmöstä tai iästä jo kauan sitä ennen.
Hiustenkuivaajalla kun lämmittää niin saattaa vielä lähteä. Vnaha kikka esim kymmeniä vuosia vanhojen työstökoneiden korttien kanssa.
 
On päätetty, että 1 opintopiste vastaa n. 27 työtuntia, mutta korkeakouluissakin toteutuneet tunnit heittävät monesti aika paljon verrattuna siihen, mikä on kurssien laskennallinen tuntimäärä.

Tosin korkeakoulu on vapaampaa ja monesti kursseihin ei haluta panostaa kuin minimit.

Tuo S3 on minusta kyllä vähän yhtä tyhjän kanssa, siinä ei kovin paljon saa vielä tehdä.
No saa sillä pyörittää sähkölaitekorjaamoa, ja ilman ei saa joten ei se yhtä tyhjän kanssa ole. Toisilla on leipä siitä kiinni. Tai jos käyt työksesi ihmisten kotona korjaamassa tai asentamassa vaikkapa sähköhelloja tai lämminvesivaraajia niin minusta erittäinkin käytännöllinen. Lämpöpumppuasentajatkin tarvii vähintään tuon. Eli yhdellä on oltava luvat yrityksessä jotta voidaan nimetä sähkötöiden johtajaksi.

Rakennusten sähkötyöt erikseen ja eri luvat, mutta maailmassa on monta asiaa joihin niitä taas ei tarvita.
 
tuleeko muuten tuo S3-pätevyys suoritettua ihan amiksessa sähkärin perustutkinnossa??.
En tiedä. Siinä ei ole sähkärin koulutuksen vaatimuksia, mutta pitää olla joku vuosi soveltuvaa työkokemusta joka tapauksessa. Sähkärin koulutuksen omaavien kannattaa tähdätä noihin korkeampiin luokkiin.

Tuo on yllättävän tärkeä lupaluokka, koska esim elektroniikka-alalla ei useinkaan ole sähkömiehen koulutuksen omaavia vaan elektroniikka- tai tehoelektroniikkainssejä tms. joten S2 ja S1 ei tule kyseeseen. Tuo S3 mahdollistaa asiakaskorjaukset joten on helppo tie monelle firmalle, kunhan vaan on jollain sitä työkokemusta jokunen vuosi.
 
tuleeko muuten tuo S3-pätevyys suoritettua ihan amiksessa sähkärin perustutkinnossa??.

Yhtenä vaihtoehtona:
olet suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä

En tiedä. Siinä ei ole sähkärin koulutuksen vaatimuksia, mutta pitää olla joku vuosi soveltuvaa työkokemusta joka tapauksessa. Sähkärin koulutuksen omaavien kannattaa tähdätä noihin korkeampiin luokkiin.
Ei vaan kannattaa ottaa se, minkä saa ja myöhemmin päivittää ylemmäs jos mahdollista. Tosin vain S2 on mahdollinen ihan sähkäripohjalta kunhan työkokemusta on riittävästi. S1 ei enää irtoakkaan niin helposti.

Ja omasta mielestäni S3 on merkittävästi parempi vs ei mitään oikeuksia. Joten en lähtisi vähättelemään sitä. Riittää, kuten edellä jo kerrottiin, varsin moneen tarpeeseen.
 

Yhtenä vaihtoehtona:



Ei vaan kannattaa ottaa se, minkä saa ja myöhemmin päivittää ylemmäs jos mahdollista. Tosin vain S2 on mahdollinen ihan sähkäripohjalta kunhan työkokemusta on riittävästi. S1 ei enää irtoakkaan niin helposti.
Tämä oli hyvä tarkennus. Eli S3 voisi saada suoraan koulun penkiltä jos on sähkärin koulutus mutta S2 ei onnistu ellei ole työkokemusta tarpeeksi. Minulla ei ole sähköalan koulutusta joten en noista kiemuroista niin tiedä.

Muistaakseni varsin usein sähkärit tekee firman luvilla hommia eikä periaatteessa voi omiin nimiinsä tehdä.
 
Tämä oli hyvä tarkennus. Eli S3 voisi saada suoraan koulun penkiltä jos on sähkärin koulutus mutta S2 ei onnistu ellei ole työkokemusta tarpeeksi. Minulla ei ole sähköalan koulutusta joten en noista kiemuroista niin tiedä.

Muistaakseni varsin usein sähkärit tekee firman luvilla hommia eikä periaatteessa voi omiin nimiinsä tehdä.
Ei saa suoraan vaan vaaditaan minimissään puoli vuotta työkokemusta mutta kevyempi koulutaso riittää. Ja toisessa ääripäässä kuusi vuotta kokemusta ilman koulutusta riittää sekin. Eli hyvin helpolla tuo irtoaa. Sähköturvatutkinto 3 on sekin lähinnä läpihuutojuttu.

Ja toki tekevät firman (sen vastuuhenkilön) luvilla. Ei jokaiselta riviukolta voi odottaa oikeuksia eivätkä ne läheskään aina edes riittäisi.
 
Eikä sähköliikkeessä työskentelevä asentaja toimi oman lupansa alaisuudessa, vaikka henkilökohtaiset luvat olisikin, vaan se on se firman sähkötöistä vastaava joka vastaa kaikista firman asentajien töistä (isommassa firmassa voi olla osastoilla omat vastaavansa).
 
Kun Hakkurivirtalähteet kuolee, ne voi toimia vielä montakin vuotta kunnes virta katkeaa, sitten ei enää jaksa lähteä käyntiin. Moni yhdistää sitä ukkosen aiheuttamaan virtapiikkiin vaikka todellinen syy oli että laite kuollut lämmöstä tai iästä jo kauan sitä ennen.
Ne toimii niin kauan kuin laite on lämmin. Lyyttivikojahan nämä "hajosi sähkökatkon jälkeen" pääasiassa ovat. Kuivuneet elektrolyyttikondensaattorit toimivat lämpimänä jotenkuten, mutta jos pääsevät jäähtymään, eivät tarjoa enää juuri mitään kapasitanssia. Juurikin esilämmityksellä voi saada rikkinäisen laitteen vielä käynnistymään.
 
Maakaapelin asennusta olisi tulossa. Onko 50 mm suojaputkeen helppoa lisätä toinen 4x2,5+2,5 MCMK, jos toinen on jo putkessa?

Vai vedänkö ensimmäisen MCMK:n suoraan maahan ja suojaputki tyhjänä varalle?
 
Tommonen yhden moduulin vikis ei täytä tyypillisiä vaatimuksia (elektroninen kun pitäisi olla mekaaninen)
Olinkin laittanut linkin tuohon väärään malliin. Mä en ole nähnyt tuota GE versiota missään, josta puuttuu nuo maapiuhat jotka siis tuossa toisessa valmiina. Ainakaan omat ei laukea virtakatkoissa. Garolta löytyy selityksineen erikseen tuo hyväksyntä ehto. Käsittäisin tämän täyttävän ehdot.

 
Maakaapelin asennusta olisi tulossa. Onko 50 mm suojaputkeen helppoa lisätä toinen 4x2,5+2,5 MCMK, jos toinen on jo putkessa?

Vai vedänkö ensimmäisen MCMK:n suoraan maahan ja suojaputki tyhjänä varalle?
Itsellä ideana vetää 100mm viemäriputki talon ja navetan väliin, sit joskus kun tuon auki kaivan. Sileään putkeen on mukava lisäillä piuhoja, haitari putket aina tökkii.
 
Olinkin laittanut linkin tuohon väärään malliin. Mä en ole nähnyt tuota GE versiota missään, josta puuttuu nuo maapiuhat jotka siis tuossa toisessa valmiina. Ainakaan omat ei laukea virtakatkoissa. Garolta löytyy selityksineen erikseen tuo hyväksyntä ehto. Käsittäisin tämän täyttävän ehdot.

Niin eikös se yleisin syy ole, ettei nuo pysy virittyneenä katkojen yli. Mikäli pysyy napit on asennossa ilman sähköä ja muuten täyttää normit, niin ei kai tuolle mitään esteitä ole.
 
Maakaapelin asennusta olisi tulossa. Onko 50 mm suojaputkeen helppoa lisätä toinen 4x2,5+2,5 MCMK, jos toinen on jo putkessa?

Vai vedänkö ensimmäisen MCMK:n suoraan maahan ja suojaputki tyhjänä varalle?
Ittellä tuli hosuttua jo kerran 20 v sitten. Silloin ajatteli, että kyllä se 4x2,5+2,5 on varmuudella jo tarpeeksi. Rakentelut on edenny pitkin tonttia ja asennukset levinny jo 5:een eri pisteeseen. Puutarhavajat, valot, autotolppa, terassit, huvimaja ym, niin tuli oikea paikka laittaa paikat kuntoon. Talossakin tuli pakko vaihtaa mittauskeskus ja sen otin samantien kunnolla kuntoon. Autotalliin vedin 4x10+10 kaapelin ja päätin, etten vedä enää yhtään lisäpätkää talosta ulos. Eli uusi ryhmäkeskus autotalliin, josta pystyy vetämään mitä tarvitaan, auton latureita myöten. Mukavasti kertynyt noita keskuksia nyt, kun on mittarikeskuksen lisäksi 4 pienempää keskusta lisäksi.
Pääkeskus vaihdettiin tuollaseen ja siihen kertyi jo 62 kpl johdonsuojia ja 2 lisää vikavrtasuojauksia, eli yhteensä 7 vikavirtasuojaa päätaulussa. Ulkokeskuksissa on tietysti omansa, eikä ne katkaise talosta mitään. Taisi tulla liikaa selostusta, mutta jos suinkin pystyy ja epäilee tulevaa tarvetta, niin kannattaa vetää suoraan kunnon letkua maahan ja laittaa vaikka pienempikin ryhmäkeskus johonkin hyvään paikkaan. Periaatteessa vaikka isompi jakorasiakin käy. IP 65 ryhmäkeskus kustantaa luokkaa alle 200 € ja siinä on mukana kaikki romppeet. Kaapeli kustantaa erona vielä vähemmän ja työ vain sen yhden kerran.
Keskus vaihtui tällaiseen.

Ja 4x10+10 päähän tuli tämäntyyppinen.


Ja piuhan päähän käy esim tällainen, niin tulee vikavirtakin lähemmäs mahdollista vikapaikkaa. Tuostakin saa jo kummasti vedettyä lisää jakorasiaan verrattuna.

 
Ittellä tuli hosuttua jo kerran 20 v sitten. Silloin ajatteli, että kyllä se 4x2,5+2,5 on varmuudella jo tarpeeksi. Rakentelut on edenny pitkin tonttia ja asennukset levinny jo 5:een eri pisteeseen. Puutarhavajat, valot, autotolppa, terassit, huvimaja ym, niin tuli oikea paikka laittaa paikat kuntoon. Talossakin tuli pakko vaihtaa mittauskeskus ja sen otin samantien kunnolla kuntoon. Autotalliin vedin 4x10+10 kaapelin ja päätin, etten vedä enää yhtään lisäpätkää talosta ulos. Eli uusi ryhmäkeskus autotalliin, josta pystyy vetämään mitä tarvitaan, auton latureita myöten. Mukavasti kertynyt noita keskuksia nyt, kun on mittarikeskuksen lisäksi 4 pienempää keskusta lisäksi.
Pääkeskus vaihdettiin tuollaseen ja siihen kertyi jo 62 kpl johdonsuojia ja 2 lisää vikavrtasuojauksia, eli yhteensä 7 vikavirtasuojaa päätaulussa. Ulkokeskuksissa on tietysti omansa, eikä ne katkaise talosta mitään. Taisi tulla liikaa selostusta, mutta jos suinkin pystyy ja epäilee tulevaa tarvetta, niin kannattaa vetää suoraan kunnon letkua maahan ja laittaa vaikka pienempikin ryhmäkeskus johonkin hyvään paikkaan. Periaatteessa vaikka isompi jakorasiakin käy. IP 65 ryhmäkeskus kustantaa luokkaa alle 200 € ja siinä on mukana kaikki romppeet. Kaapeli kustantaa erona vielä vähemmän ja työ vain sen yhden kerran.
Keskus vaihtui tällaiseen.

Ja 4x10+10 päähän tuli tämäntyyppinen.


Ja piuhan päähän käy esim tällainen, niin tulee vikavirtakin lähemmäs mahdollista vikapaikkaa. Tuostakin saa jo kummasti vedettyä lisää jakorasiaan verrattuna.


Oon täs vuosien varrella sähkötöissä asentanu vaikka millasta tavaraa ja millon mihinkin mut näis linkeis olevat puuilo sähköhilppeet on todella edukkaita! Yleensä ostan asiakkaille tarvikkeet joko onniselta tai soneparilta (slo) ja keskusten hinnat on aivan toista luokkaa!

Jos ostaisin kaverilleni tai kotiini, varmaan kävisin hakee puuilosta roippeet kun noi hinnat on niin paljon halvemmat ku missää muualla. Chint nyt merkkinä varsinaisesti mikään sähkötarvikkeiden ferrari ole mut ajaa asiansa. On niitä tullut paljon käytettyä.

Kipaseppas hakemas tollanen keskus onniselta niin et alta 500€ saa, se on saletti
 
Oon täs vuosien varrella sähkötöissä asentanu vaikka millasta tavaraa ja millon mihinkin mut näis linkeis olevat puuilo sähköhilppeet on todella edukkaita! Yleensä ostan asiakkaille tarvikkeet joko onniselta tai soneparilta (slo) ja keskusten hinnat on aivan toista luokkaa!

Jos ostaisin kaverilleni tai kotiini, varmaan kävisin hakee puuilosta roippeet kun noi hinnat on niin paljon halvemmat ku missää muualla. Chint nyt merkkinä varsinaisesti mikään sähkötarvikkeiden ferrari ole mut ajaa asiansa. On niitä tullut paljon käytettyä.

Kipaseppas hakemas tollanen keskus onniselta niin et alta 500€ saa, se on saletti

No ei nyt iha noinkaan. Halvin ryhmäkeskus onnisella alle 200e ja siinä on johdonsuojakatkaisijoita jo kolminkertainen määrä kuin tuossa puuilon pienimmässä vehkeessä. Keskuksen valintaa vaikuttaa niin moni tekijä, että ostamalla itse halvimman puuilon romun menee helposti metsään. Katsoo vaikka ammattilaisen kanssa sopivan, joka keskuksen tulee asentamaan.
 
No mullakin on siis ABB Mistral tuo autotallin keskus ja se on ihan laatuosista kasattu. Vikavirtasuoja piti vaihtaa B type suojaksi auton laturin takia ja taisi olla jotain 240 € luokkaa. Kiinasta varmaan saisi pilkkahintaan nyt. Pikkukeskuksissa tulee helposti hintaeroja noissa IP30 vs IP65 luokissa. Tyhjä kotelo kustantaa jo helposti yli 100 €, kun IP30 kotelo alle 50 €. Ja noista puuttuu vielä aika paljon osaa ennen kuin se on asennustavaraa. Muistaakseni oma IP65 oli kyllä tukussakin luokkaa 250 € 2 rivisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Ittellä tuli hosuttua jo kerran 20 v sitten. Silloin ajatteli, että kyllä se 4x2,5+2,5 on varmuudella jo tarpeeksi. Rakentelut on edenny pitkin tonttia ja asennukset levinny jo 5:een eri pisteeseen. Puutarhavajat, valot, autotolppa, terassit, huvimaja ym, niin tuli oikea paikka laittaa paikat kuntoon. Talossakin tuli pakko vaihtaa mittauskeskus ja sen otin samantien kunnolla kuntoon. Autotalliin vedin 4x10+10 kaapelin ja päätin, etten vedä enää yhtään lisäpätkää talosta ulos. Eli uusi ryhmäkeskus autotalliin, josta pystyy vetämään mitä tarvitaan, auton latureita myöten. Mukavasti kertynyt noita keskuksia nyt, kun on mittarikeskuksen lisäksi 4 pienempää keskusta lisäksi.
Pääkeskus vaihdettiin tuollaseen ja siihen kertyi jo 62 kpl johdonsuojia ja 2 lisää vikavrtasuojauksia, eli yhteensä 7 vikavirtasuojaa päätaulussa. Ulkokeskuksissa on tietysti omansa, eikä ne katkaise talosta mitään. Taisi tulla liikaa selostusta, mutta jos suinkin pystyy ja epäilee tulevaa tarvetta, niin kannattaa vetää suoraan kunnon letkua maahan ja laittaa vaikka pienempikin ryhmäkeskus johonkin hyvään paikkaan. Periaatteessa vaikka isompi jakorasiakin käy. IP 65 ryhmäkeskus kustantaa luokkaa alle 200 € ja siinä on mukana kaikki romppeet. Kaapeli kustantaa erona vielä vähemmän ja työ vain sen yhden kerran.
Keskus vaihtui tällaiseen.

Ja 4x10+10 päähän tuli tämäntyyppinen.


Ja piuhan päähän käy esim tällainen, niin tulee vikavirtakin lähemmäs mahdollista vikapaikkaa. Tuostakin saa jo kummasti vedettyä lisää jakorasiaan verrattuna.


Pääsulakkeet 25A ja sieltä tulee syöttö 5x6 kaapelilla ryhmäkeskukseen. Minkälaista asennusta ehdotat, jos pääkeskukselta ei saa vedettyä uusia kaapeleita, pääsulakekokoa kasvatettua eikä pääkeskuksen ja ryhmäkeskuksen välistä kaapelia uusita?

Jos ajatellaan tilannetta, että joskus autokatoksessa voisi olla kaksi kolmivaihelaturia. Ensimmäinen laturi on voimavirtapistorasiaan kytkettävää mallia.
 
Pääsulakkeet 25A ja sieltä tulee syöttö 5x6 kaapelilla ryhmäkeskukseen. Minkälaista asennusta ehdotat, jos pääkeskukselta ei saa vedettyä uusia kaapeleita, pääsulakekokoa kasvatettua eikä pääkeskuksen ja ryhmäkeskuksen välistä kaapelia uusita?

Jos ajatellaan tilannetta, että joskus autokatoksessa voisi olla kaksi kolmivaihelaturia. Ensimmäinen laturi on voimavirtapistorasiaan kytkettävää mallia.
No tuonnehan ei saa kuin 3x20 A lähdön keskukselta, jos tuon selektiivisyyden ottaa huomioon. Jos sitäkään. No siitä saa 2 x 3x10 A kolmivaihe syötön ja vaatii jo virtavahteja käsittääkseni. Omalla kohdalla on 2-vaiheinen 6 kW laturi, joka ottaa 2 x 13 A/400 V muuntajaan ja työntää ulos 24 A/250 V ja siinä on sisäinen kuormavahti, joka tarkkailee ilmeisesti silmukkajännitettä ja reagoi nopeasti esim kiukaan, tai maalämpöpumpun käynnistymiseen. Saattaa tosin reagoida myös naapurien piikkeihin joskus. Ennen tuon laturin ostamista kysyin sähköyhtiöltä oman liittymän tehopeittoa 3 x 25 A sulakkeilla ja se oli silloin jo 75 %, eli nykyään taitaa olla lähempänä jo sitä 100 % lukemaa. Kerran on pääsulake palanut, mutta kehotusta liittymän nostoon ei ole vielä tullut. Rajoilla kuitenkin liikutaan välillä. Balanssointi on jo kerran tehty ja nyt vaatisi vielä tarkempaa nomitorointia, jotta pääsee vielä nuolemalla eteenpäin. Kuormavahteja, tai vuorottelukytkimiä ei ole tosin vielä ollenkaan käytössä, joten pelivaraakin on vielä runsaasti sen osalta varoilla. Liittymän suurentaminen ja lisäkustannukset olisi 5 vuodessa arviolta + 6000 €, niin ei oikeestaan kiinnosta yhtään suurentaminen. Kiuas joutaa ensimmäisenä vuorottelulistalle, kun 6 kW saa sieltä käyttöön helpoiten vikasietoisena. Eikä tuon enempää oikeestaan edes tarvitse. Maalämpöpumpun vastukset on ollu poiskytkettynä jo 9 vuotta, kun ei ole niillekään tarvetta. MLP on 17 kW tehoinen ja pystyy ilman vastuksia tekemään sen 60 asteisen kiertoveden, kun kaivot (2x165m) on mitoitettu kunnolla jo alkuunsa.
 
No tuonnehan ei saa kuin 3x20 A lähdön keskukselta, jos tuon selektiivisyyden ottaa huomioon. Jos sitäkään. No siitä saa 2 x 3x10 A kolmivaihe syötön ja vaatii jo virtavahteja käsittääkseni.

Näin olin vähän käsittänyt. Kuormanhallinta on tuohon ensimmäiseenkin laturiin tulossa. Tilanne hieman helpottaa, kunhan maalämpö tulee kohta taloon. Lopulta tuo 2kpl 3x16A lähtöä taitaa olla paras, saa kuitenkin yhdellä laturilla suurempia tehoja kuin tuolla 10A asennuksella, jos joskus on kaksi latauslaitetta ja vain toinen käytössä.

Riittääkö, että maakaapelia jää kytkentöjä varten riittävästi näkyville maan päälle ja loput vedot keskukselle perustusten vierestä tai laturille seinää pitkin voi tehdä tavallisella kaapelilla?

Ei muuten, mutta 50 m kela just riittäisi kahteen vetoon, jos ei tarvitse ihan taulusta laitteeseen saakka olla maakaapelia.
 
Eihän sinne mene kuin 1 veto tuolla 4x6 mm kaapelilla. Sinne vedätät tuollaisen 1-rivisen IP65 minikeskuksen ja sieltä jaat lisää johdonsuojilla. Päätaululta pitää löytyä se 3 x 20 A lähtö. Kaapeli kaivetaan 70 cm syvää ojaan koko matkalta, tai soveltuvin osin suojaputkeen koko matkalta. Nousut ylös maasta metallikouruun ja asennus pintaan. Sieltä minikeskukselta voi vetää ne 2x3x16 A lähdöt yhtälailla, eli 2 voimavirta rasiaa. Ei pääsulakkeet kestä kuitenkaan edes tuota 3x20 A missään olosuhteissa, jos talossa asutaan. Jakelee sitten latureille ohjeita, että kuinka paljon annetaan niistä ottaa. Muille pistorasioillekin jää vielä muutama johdonsuoja ja vikavirta on hyvässä paikassa. Käsitin, että toinen laturi tulee jo heti kiinteänä vetona, niin siihen asetukset ja irtorasia saa olla 3 x 16 A.
 
Viimeksi muokattu:
Vesiputkiin tulee pieni muutos ja samalla häviää kohta putkea mihin putkiston potentiaalintasaus on tehty. Voiko kevin liitäntäkohdan putkistoon siirtää omin päin vai täytyykö kutsua sähkömies?
 
Vesiputkiin tulee pieni muutos ja samalla häviää kohta putkea mihin putkiston potentiaalintasaus on tehty. Voiko kevin liitäntäkohdan putkistoon siirtää omin päin vai täytyykö kutsua sähkömies?

No näillä taustatiedoilla mahdotonta sanoa kuinka vaarallinen homma, huonossa tapauksessa tuossa on saumat saada oikein kunnolla kynsilleen (piilevä pen-vika) vaikka normaalitilanteessa putkistossa ei virtoja pitäsikään kulkea eli suosittelisin ammattilaisen tilaamista.
Mutta jos toteuttaa työn niin että lisää ensin toisen, kokonaan uuden potentiaalintasausnarun kiinnityspantoineen ja sen jälkeen purkaa sen vanhan pois tai vaihtoehtoisesti laittaa riittävän paksun väliaikaisen johtimen molempien kohtien yli ja siirron jälkeen poistaa sen niin mitään riskiä ei pitäsi olla.
 
Eikös se ole standardin mukaisesti vain yksittäisten laitteiden liittämiseen tarkoitettu tulppa, jota ei saa olla jatkoroikkana.

Tämä on jopa ihan loogista koska 2,5 ampeeria.

Tätä mä vähän ajattelinkin, tosin pienitehoisia, korkeintana parinkymmenen watin laitteita tulisi liitettyä.
 
Toki löytyy. Nimellä "eurohaaroitin". Jännä jos on kielletty, kun ns. kaikki kaupat myyvät.
...litteän europistorasian jakajaa litteillä europistorasioilla...
Eli eurosta useampaan euroon, eikä google-linkin mukaista schukoon sopivaa ja siitä euroiksi.
Ensimmäistä epäilen itsekin asiaa tarkistamatta kielletyksi, jälkimmäinen taas on aivan normaalia ja sallittua tavaraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 279
Viestejä
4 503 457
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom