Haluaisin mökillä sähköistää kaksi vanhaa metallista myrskylyhtyä.
Eli ottaisin pois öljysäiliön ja tilalle e27 kanta josta langat sokeripalaan.
Kaksi johtoa lampun kantaan ja kevi runkoon, mutta saisiko tuollaista muunnosta tehdä itse?
Jos ei niin saako sähkäri tehdä tuon muunnoksen?
Kukaan ei kyllä mökille tule katsomaan mutta tietty jotenkin haluaisi tehdä asiat "oikein"...
Tähän tulikin jo asiallisia joskin suppeita vastauksia. Pikainen googletukseni ei antanut kunnollisia lähteitä, mikä saattaa johtua heikosta asiasanojen valinnastani.
Voisin kuitenkin vannoa, että minulle on joskus viime vuosikymmenellä opetettu sähköasennusten perusteiden luennolla, että valistuneelle maallikolle sallittua on myös verkkojännitteellä toimivien laitteiden rakentaminen omaan käyttöön, jos ne liittyvät elektroniikan harrastustoimintaan tai kyseessä on sisustusvalaisin. Tulkinnat ja termit ovat tässä muistin hataruuden vuoksi mutua.
Käsittääkseni kuitenkin sellaisen valaisimen, jonka maallikko saa kytkeä, saa(tai ainakin katsottiin silloin että saa) hän myös itse rakentaa mikäli pystyy sen turvallista asennustapaa noudattaen asianmukaisin rakentein tekemään. Jos tarkoitus on muuttaa joku vanha lyhty sähkövalaisimeksi, teknisesti ottaen kyseessä on uuden valaisimen valmistaminen.
Sikäli kun valaisimen saa rakentaa, jää epäselväksi, voiko seinään ruuvattavan ja sokeripalaan kytkettävän sisustusvalaisimen itse asentaa. Kiinteitä asennuksia kun ei saisi tehdä. Ehkä tällainen rinnastuu kiinteään asennukseen, vaikka se on kyllä de facto sama asia kuin sokeripalaan ruuvattava koukusta riippuva kattovalaisin. Ei kuitenkaan ole mikään suuri homma pyytää sähkäriä kytkemään, jos on turhantarkka asiasta kuten on hyvä olla. Sähkäri voi ihan hyvin kytkeä maallikkokorjattuja valaisimia, ja näin on silmieni edessä tapahtunutkin. Ei siis ollut mikään modattu loistuputkiasetelma vaan antiikkinen kattokruunu, joka oli maallikkovoimin uudelleen johdotettu moderneilla kaapeleilla ja kierrokannoilla.
Yksi käytännöllinen varma vaihtoehto on rakentaa matalaa tasajännitettä erillisestä tehdastekoisesta liitäntälaitteesta käyttävä lamppu, nykyään kun paljon ledeillä kuitenkin pelataan. Siinähän ei ole mitään epäselvää - siis näiden peruspykälien puolesta. Vastuukysymykset ja vakuutusasiat tietenkin aina vahingon sattuessa ovat kiusallinen takasaatana harraste-elektroniikassa tai modauksissa, oli se sitten taskulamppu tai auto joka kärähtää.
Jos on tarkoitus tehdä kovin pienitehoinen laite, sen voi rakentaa vaikka USB-liitäntäiseksi. Tämä vaatii tietysti näpertelyä, jos meinaa homman tehdä oikein ja käyttää speksinmukaista laadukasta vaikkapa älypuhelimen 2A mötikkää.
Tähän muuten liittyy
omakin kysymys, johon en oletakaan saavani muuta varmaa vastausta kuin "tilaa sähkäri", ja jonka esitän lähinnä kuriositeettina.
Tässä on jonkinlainen lähdekin.
Valaisimien asennus
"
Kiinteää asennusta muutamatta esim. kattokoukkuun kiinnitettävät esim. riippuvalaisimet. Tällaiset valaisimet ovat joko valaisinpistotulpalla varustettuja tai johtimilla valaisinliittimeen liitettäviä."
Jos minulla on omassa talossa 0-luokan tilassa seinässä tapetilla peitetyt sähköputket, joissa on valmis kytkentä seinäkytkimeen ja nolla- ja vaihejohdot sokeripaloineen, joissa oli aiemmin seinään asennetut "kiinteät" valaisimet, niin voinko "maallikkona" itse(sillä oletuksella, että todellakin osaan) asentaa tähän lastulevyyn ruuvaten uudet(vaikka sitten omatekoiset) 0-luokan rakenteella seinävalaisimet, jotka kytketään yksinkertaisesti liittämällä siihen sokeripalaan kaksi johtoa? Nähdäkseni tässä ei ole mitään periaatteellista eroa siihen, että olen ennenkin lailliseksi "tietäen" koonnut nippeleistä johdosta tahi tukinarusta roikkuvia yksinkertaisia kierrekantavalaisimia johtoineen.
Jotain tämänsuuntaista olen päättelevinäni siitä, että stek.fi kertoo "esim. kattokoukkuun kiinnitettävät esim. riippuvalaisimet" ja "tai johtimilla valaisinliittimeen liitettäviä". Tuo ensimmäinen voisi tarkoittaa, että muukin eli vaikkapa seinään asennettava sisustusvalaisin voi olla "kiinteää asennusta muuttamatta" ja jälkimmäinen mielestäni tarkoittaa ihan sitä perushommaa eli ns. sokeripalaan tai sen moderniin jousikuormitteiseen vastineeseen liitettävää.
Tähän ei tietysti liity, että olen laittomaksi tietäen ennenkin asentanut kattorasioita esim. muuttaen sokeripalallisen kattorasian valaisinpistorasialliselle kannelle tai päinvastoin. Se nyt vain siksi mainittuna, ettei ole epäselvyyttä siitä, osaanko tehdä kytkennän. Jos joku huolestuu, niin huolestuminenhan kannattaisi osoittaa mieluummin siihen, osaanko ruuvata oikein ettei valaisin putoa. En siis kirjoita tätä mielenkiinnosta siksi, että epäilisin asennustaitoani, vaan minua kiinnostaisi aidosti, mikä on tulkinta moisen maallikkoasennuksen laillisuudesta.