Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Omasta mielestäni ei ole tai ainakaan asiakas ei ole saanut haluamaansa. Jos tarkoitus on nostaa pääsulakkeiden kokoa, ei ole mitään järkeä laittaa 20A johdonsuojaa kun kaapeli mitä todennäköisemmin antaa periksi 25A. Toki hyvä mitata mutta jos keskuksella riittää oikosulkuvirta 35A pääsulakkeisiin, ei mainittu melko lyhyt veto sekään ole ongelma 25A suojalla.Kaiketi tossa on sähkärikin tehnyt ihan oiken? Jos päänallit on 25A, niin ei kait sen alle saa laittaa samaa. Pitää selektiivisys säyilyä 25-->20-->16A jne.
Mökillä 80 luvulla uusitut sähköt.
Nyt pitäisi yksi lamppu vaihtaa mut näinkö nää menee et sininen ja kevi on samassa?
Mökillä 80 luvulla uusitut sähköt.
Nyt pitäisi yksi lamppu vaihtaa mut näinkö nää menee et sininen ja kevi on samassa?
eihän tuo ole, kun kiertää vanhan lampun pois, ja laittaa uuden tilalle, ei tarvi johtoihin koskea. Sitten jos valaisinta lähdetään vaihtamaan on toki eri homma.Mökillä 80 luvulla uusitut sähköt.
Nyt pitäisi yksi lamppu vaihtaa mut näinkö nää menee et sininen ja kevi on samassa?
Okei... Lamppu on portaikossa jossa vain yksi pistorasia joka maadoittamaton, vieressä keittiö jossa pistorasiat maadoitettuja.Mikäli tilassa on maadoittamattomia pistorasioita niin valaisimen runkoa ei kuulu maadoittaa. Jos pistorasioissa on maadoituskosketin niin silloin tuo on ok.
Sorry my bad siis itse valaisinta vaihtamassa.eihän tuo ole, kun kiertää vanhan lampun pois, ja laittaa uuden tilalle, ei tarvi johtoihin koskea. Sitten jos valaisinta lähdetään vaihtamaan on toki eri homma.
Okei... Lamppu on portaikossa jossa vain yksi pistorasia joka maadoittamaton, vieressä keittiö jossa pistorasiat maadoitettuja.
Olisiko järkevää ottaa kevi pois?
Jos koko valaisinta ollaan vaihtamassa, niin eihän kysymys ole edes siitä, poistetaanko tuo hyppylanka vaan siitä, värkätäänkö uuteen vastaava ranetus. Maallikkonakin osaan kertoa, ettei siihen kuvaillussa tapauksessa kuulu tuollaista. Monessa tapauksessa uusi valaisin voi olla suojaeristetty ilman mitään maadoitusliitintä tai edes metallirunkoa. Sanoisin että sellaista on peräti aiheellista suosia.Sorry my bad siis itse valaisinta vaihtamassa.
Okei... Lamppu on portaikossa jossa vain yksi pistorasia joka maadoittamaton, vieressä keittiö jossa pistorasiat maadoitettuja.
Olisiko järkevää ottaa kevi pois?
En tiedä, missä näet ranetuksen. Tuo on ihan normaali tapa kohteissa, joissa ei keviä erikseen ole. Ja kysytyssä tilanteessa oli porraskäytävä + keittiö. Varmuudella on paremmin kohdetta tietämättä vaikea sanoa varmaksi, onko lampun maadoitus väärin vai tulisiko mielummin portaikon pistorasian olla maadoitettu.Jos koko valaisinta ollaan vaihtamassa, niin eihän kysymys ole edes siitä, poistetaanko tuo hyppylanka vaan siitä, värkätäänkö uuteen vastaava ranetus. Maallikkonakin osaan kertoa, ettei siihen kuvaillussa tapauksessa kuulu tuollaista. Monessa tapauksessa uusi valaisin voi olla suojaeristetty ilman mitään maadoitusliitintä tai edes metallirunkoa. Sanoisin että sellaista on peräti aiheellista suosia.
Sähkäri johdotti kellariin uuden ryhmäkeskuksen mittauskeskukselta MMJ 5x6S-kaapelilla, mittaa vedolla 12 metriä ja koko matkalla pinta-asennuksena betoniseinässä. Mittauskeskukselle laitettiin suojaksi 3x20A johdonsuojat, mutta eikös tuota kaapelia voisi kuormittaa reilusti enemmänkin, vaikkapa 3x25A? Ilmeisesti tuossa nykyisillä 3x25A pääsulakkeilla ei tarvittaisi lainkaan johdonsuojaa, mutta tarkoitus on korottaa liittymä 3x35A kokoon.
No se oli ehkä vähän rajusti ilmaistu. Mutta siis mahdollisen virheen, jos nollaluokan rasian lähellä on sisustusvalaisimen runko menty nollaamaan.En tiedä, missä näet ranetuksen
No tästä nyt voi 100% varmasti sanoa, että huono ajoitus mutta se talon nousun sulake ei nyt varmasti mennyt sen asunnossa menneen spotin takia. Enemmän tietävä, ei tässä vaiheessa siis kovin tietävä ole.Selektiivisyydestä puheenollen, kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa asunnossa ja hänellä pimeni yksi halogeenispotti. Ihmetteli polttimon vaihdon jälkeen että ei tullut valoa mutta eipä myös liedessä toiminut yksi levy eikä uuni. No, minä vähän enemmän sähköistä tietävänä menin katsomaan paikalle ja totesin että kaikki asunnon johdonsuojat ovat ok. Huoltomiehen kanssa asiaa setviessä selvisi että tosiaan huoneiston johdonsuoja ei lauennut, ei lauennut johdonsuoja kyseisestä rapun nousustakaan vaan laukesi koko rakennuksen pääsulake yhdestä vaiheesta. Eli koko kerrostalon yksi vaihe meni pimeäksi yhden viallisen halogeenispotin takia, voi kun kätevää... Eipä ilmeisesti oikein selektiivisyys toiminut tai jotain.
Selektiivisyydestä puheenollen, kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa asunnossa ja hänellä pimeni yksi halogeenispotti. Ihmetteli polttimon vaihdon jälkeen että ei tullut valoa mutta eipä myös liedessä toiminut yksi levy eikä uuni. No, minä vähän enemmän sähköistä tietävänä menin katsomaan paikalle ja totesin että kaikki asunnon johdonsuojat ovat ok. Huoltomiehen kanssa asiaa setviessä selvisi että tosiaan huoneiston johdonsuoja ei lauennut, ei lauennut johdonsuoja kyseisestä rapun nousustakaan vaan laukesi koko rakennuksen pääsulake yhdestä vaiheesta. Eli koko kerrostalon yksi vaihe meni pimeäksi yhden viallisen halogeenispotin takia, voi kun kätevää... Eipä ilmeisesti oikein selektiivisyys toiminut tai jotain.
Siellä kerrostalon pääsulakkeessa on se sulava lanka järeämpi kuin johdin jolla sille halogeenille tulee sähkö ryhmäkeskukselta, ei ole halogeenilamppu polttanut kerrostalon pääsulaketta. Sen sijaan kuolemaisillaan oleva lamppu usein kuolee siinä yhteydessä kun sen sammuttaa ja lämpötilanmuutos shokki iskee hehkulankaan.Selektiivisyydestä puheenollen, kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa asunnossa ja hänellä pimeni yksi halogeenispotti. Ihmetteli polttimon vaihdon jälkeen että ei tullut valoa mutta eipä myös liedessä toiminut yksi levy eikä uuni. No, minä vähän enemmän sähköistä tietävänä menin katsomaan paikalle ja totesin että kaikki asunnon johdonsuojat ovat ok. Huoltomiehen kanssa asiaa setviessä selvisi että tosiaan huoneiston johdonsuoja ei lauennut, ei lauennut johdonsuoja kyseisestä rapun nousustakaan vaan laukesi koko rakennuksen pääsulake yhdestä vaiheesta. Eli koko kerrostalon yksi vaihe meni pimeäksi yhden viallisen halogeenispotin takia, voi kun kätevää... Eipä ilmeisesti oikein selektiivisyys toiminut tai jotain.
Pääsulake voi joskus oikosulun seurauksesta palaa. Yleensä sulake menee ensin ryhmäkeskukselta mutta joskus pääsulake ehtii ensin. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tosin kahvasulakkeita ei saa maallikot vaihtaa eli jos iso nalli napsahtaa pääkeskukselta, vain sähkömies saa sen vaihtaaSelektiivisyydestä puheenollen, kaveri asui vuonna 2000 rakennetussa asunnossa ja hänellä pimeni yksi halogeenispotti. Ihmetteli polttimon vaihdon jälkeen että ei tullut valoa mutta eipä myös liedessä toiminut yksi levy eikä uuni. No, minä vähän enemmän sähköistä tietävänä menin katsomaan paikalle ja totesin että kaikki asunnon johdonsuojat ovat ok. Huoltomiehen kanssa asiaa setviessä selvisi että tosiaan huoneiston johdonsuoja ei lauennut, ei lauennut johdonsuoja kyseisestä rapun nousustakaan vaan laukesi koko rakennuksen pääsulake yhdestä vaiheesta. Eli koko kerrostalon yksi vaihe meni pimeäksi yhden viallisen halogeenispotin takia, voi kun kätevää... Eipä ilmeisesti oikein selektiivisyys toiminut tai jotain.
En tiedä onko se todellinen ilmiö vai kuviteltua, mutta tuntuu vähän siltä että pääsulakkeet vähän väsyy joka kerta kun joku ryhmäsulake menee. Kai se lanka vähän muuttaa muotoa ja käy herkemmin poikki seuraavalla kerralla?
Tämä todennäköisesti johtuu sulakkeen mekaanisesta rakenteesta. Sulakkeen lankahan palaa lämpenemisen seurauksena. Sulakkeen sisällä on hienoa hiekkaa jonka tarkoituksena on estää valokaaren syntyminen oikosulkutilanteessa. Mikäli sulaketta on kuormitettu isoilla virroilla, jolloin langan lämpölaajeneminen on suurta, saattaa hiekkaa valahtaa langan toiselle puolelle. Tällöin langan kutistuessa takaisin kuormitustilanteen jälkeen se ei pääsekään normaalisti kutistumaan, vaan jää jännitykseen ja venyy ja ohenee. Tämä kun tapahtuu riittävän usein, todennäköisyys langan venymiselle lisääntyy. Isokin sulake saattaa muuttua ominaisuuksiltaan aikojen saatossa. Puhutaan sulakkeen väsymisestä tai herkistymisestä. Tämän ilmiön vuoksi kriittisissä sovelluksissa saatetaan ehjiä sulakkeita vaihtaa uusiin esim 10 tai 15 vuoden välein. Toinen sulakkeen väsymistä aiheuttava ilmiö on langassa lämmön vaikutuksesta tapahtuva karkaistuminen, mutta tämä varmaan oli riittävästi tästä aiheesta. Tämän ilmiön vuoksi jotkut valmistajat haluavat näennäisesti liian suuret sulakkeet laitteen syöttöön, toimintavarmuus kasvaa. Samoin isomman sulakkeen jännitehäviö on pienempi kuin pienen. Koittakaa saada selvää, puhelimella kappelejako on hankalaa.En tiedä onko se todellinen ilmiö vai kuviteltua, mutta tuntuu vähän siltä että pääsulakkeet vähän väsyy joka kerta kun joku ryhmäsulake menee. Kai se lanka vähän muuttaa muotoa ja käy herkemmin poikki seuraavalla kerralla?
No mulla on nyt uusi valaisin jo hankittu ja valitettavasti uskon ettei se ole suojaeristetty.
Otanko ton kevin pois vai jätänkö kuten oli?
Yleismittaria ei mökillä ole mutta kynä löytyy joten sen voin testaa tuleeko jännite kuoreen.
Onko jotain selkeää estettä miksi en rakentelisi itse voimavirtapistoke->sukopistoke adapteria? Tulisi siis sähköauton latauslaitteeseen, jota mahdollista käyttää kolmivaihe- tai yksivaihevirralla ja tehtaalta tullessaan tuohon on liitetty 16A voimavirtapistoke.
Kuva ei näy, ei päästä moittimaan.Tuli pistettyä kerrankin tuumasta toimeen ja hain lähi Puuilosta sopivat pistokkeet sekä 3*2,5mm2 kumikaapelia. Pääteholkit tuli tietysti lyötyä johtimien päihin, joten tuskinpa tässä mitään eroa on "oikeisiin" adaptereihin verrattuna.
Ei liity tähän jatkojohtoon, jäänyt itseä vaivaamaan ja ajattelin kysyä täältä. Kiinteässä asennuksessa tuo on päivänselvää. Sukopistokkeeseen tulevan "laite"johdon mitoitus voi olla mitä vaan (0.75-2.5mm2 ?) vaikka pistoke olisi 16A. Onko jokin vaatimus miksi vastaavasti voimavirtapistokkeesta ei voisi jatkaa pienemmällä kaapelilla pienivirtaisempaan laitteeseen?Edit: Tosiaan @puik kommentti ei tainnutkaan tähän jatkojohtoon liittyä? Mutta siis kaapelikoonhan määrää ennen kaapelia olevat sulakkeet, ei se mitä siellä kaapelin päässä on.
Jos siellä on 16A sulakkeet, et (toivottavasti) löydä sähkäriä joka siitä jatkaisi 1,5mm2 kaapelilla. Samassa ryhmässä kaikkien kaapeleiden pitää olla samaa vahvuutta. Pykälien mukaan asennusten tulee olla yksiselitteisiä ja selväpiirteisiä.Ei liity tähän jatkojohtoon, jäänyt itseä vaivaamaan ja ajattelin kysyä täältä. Kiinteässä asennuksessa tuo on päivänselvää. Sukopistokkeeseen tulevan "laite"johdon mitoitus voi olla mitä vaan (0.75-2.5mm2 ?) vaikka pistoke olisi 16A. Onko jokin vaatimus miksi vastaavasti voimavirtapistokkeesta ei voisi jatkaa pienemmällä kaapelilla pienivirtaisempaan laitteeseen?
Tulee siis sähköauton latauslaitteeseen jota mahdollista käyttää 6-16A virralla, joko yhdellä vaiheella sukopistokkeesta (max latausteho 3,7kw) tai kolmella vaiheella 16A voimavirtapistokkeesta (max. latausteho 11kw). Latauslaite kulkee auton takakontissa ja ensisijaisesti käytän sitä voimavirtapistokkeesta, mutta jos voimavirtaa ei ole saatavilla, niin adapterilla saan auton ladattua "normaalista" suko-pistorasiasta. Harvoin tulee siis tarvetta, mutta esim. työpaikalla on 4kpl latausasemia, joissa jokaisessa 1kpl type2-liitin ja 1kpl 16A sukorasia. Ruuhkaisena päivänä voin siis joutua tuota adapteria käyttämään työmaallakin ladatessa.Vähän kyllä kiinnostaa että mihin tuollaista adapteria oikeen tarvitsee? Jos kyseessä on joku 1-vaihelaite jossa vain voimapr niin eikö se laitteen pistotulppa olisi ennemmin kannattanut vaihtaa?
Ei liity tähän jatkojohtoon, jäänyt itseä vaivaamaan ja ajattelin kysyä täältä. Kiinteässä asennuksessa tuo on päivänselvää. Sukopistokkeeseen tulevan "laite"johdon mitoitus voi olla mitä vaan (0.75-2.5mm2 ?) vaikka pistoke olisi 16A. Onko jokin vaatimus miksi vastaavasti voimavirtapistokkeesta ei voisi jatkaa pienemmällä kaapelilla pienivirtaisempaan laitteeseen?
Siis jokin pienitehoisen kolmivaihelaitteen kytkentäkaapeli voi olla ohuempaakin, ja usein onkin, mutta eihän tuo ole sähkärin eikä käyttäjän asia, vaan valmistaja sen on sinne laittanut.Ei liity tähän jatkojohtoon, jäänyt itseä vaivaamaan ja ajattelin kysyä täältä. Kiinteässä asennuksessa tuo on päivänselvää. Sukopistokkeeseen tulevan "laite"johdon mitoitus voi olla mitä vaan (0.75-2.5mm2 ?) vaikka pistoke olisi 16A. Onko jokin vaatimus miksi vastaavasti voimavirtapistokkeesta ei voisi jatkaa pienemmällä kaapelilla pienivirtaisempaan laitteeseen?
Yleensähän ne latauslaitteet ei ota 2 ja 3 vaiheeseen mitään kantaa, jää auton vastuulle valita mitä se niillä tekee, vai tekeekö mitään.Ja olet varma, että tuo latauslaite myös ymmärtää että vaikka se on kytketty voimapr niin se ei voi ottaa kun yhdestä vaiheesta sähköä? Jos näin, niin sittenhän tuo on ihan toimiva patentti.
Eilen tuli testailtua toimivuus ja tosiaan laite toimii kuten @Pakana tuossa mainitsi.Ja olet varma, että tuo latauslaite myös ymmärtää että vaikka se on kytketty voimapr niin se ei voi ottaa kun yhdestä vaiheesta sähköä? Jos näin, niin sittenhän tuo on ihan toimiva patentti.
No voi, mutta miksi ihmeessä? Siis miksi laturilla pitäisi olla oma 10A sulakkeensa?Voisiko voimapistorasia poistaa ja johdon päähän laittaa pieni ryhmä keskus tilalle, ja siihen 10A sulakkeet latauslaitteelle ja voimapistorasialle "turhaat" 16A sulakkeet? Nousu vanhoilla johdoilla ja vanhoilla 16A sulakkeilla...
Pitää vaan siirtää se pistorasialle lähtevä johdin siellä katkaisijassa sille tulopuolelle, jolloin katkaisija ei enää katkaise sähköä.Minulla on omakotitalossa ulkopistorasia, jolle on sisällä katkaisija. Millaisella ja minkä nimisellä komponentilla katkaisijan painikkeen voi korvata niin, että katkaisija on aina kiinni? Kyseessä on sellainen puolikas painike, eli samassa pesässä on 2 painiketta vierekkäin. Toinen painike jää käyttöön.
Joo, no tuo olisi suoraviivaisin ratkaisu. Itseä vaan häiritsee, että tuolloin jäisi liikkuva osa, joka ei tee mitään. Ei noihin mitään peitelevyä tai vastaavaa ole, jolla painikkeen voi korvata lisäksi?Pitää vaan siirtää se pistorasialle lähtevä johdin siellä katkaisijassa sille tulopuolelle, jolloin katkaisija ei enää katkaise sähköä.
Vaihtaa kytkimen yksiosaiseksi, varmaan helpoin ratkaisu.Joo, no tuo olisi suoraviivaisin ratkaisu. Itseä vaan häiritsee, että tuolloin jäisi liikkuva osa, joka ei tee mitään. Ei noihin mitään peitelevyä tai vastaavaa ole, jolla painikkeen voi korvata lisäksi?
Se on 5-kytkin eli ns. kruunukytkin eikä katkaisija. Katkaisijoita löytyy mm. sähköasemilta.Minulla on omakotitalossa ulkopistorasia, jolle on sisällä katkaisija. Millaisella ja minkä nimisellä komponentilla katkaisijan painikkeen voi korvata niin, että katkaisija on aina kiinni? Kyseessä on sellainen puolikas painike, eli samassa pesässä on 2 painiketta vierekkäin. Toinen painike jää käyttöön.
No nyt on taas termit vähän paremmin kohdallaanSe on 5-kytkin eli ns. kruunukytkin eikä katkaisija. Katkaisijoita löytyy mm. sähköasemilta.
Sori, oli pakko kun toisessa ketjussa oli puhetta onko ILP pumppu vai kompressori.