Olisikohan ajatuksia minkälainen mittarointi ja rutiini olisi kohtalaisen järkevä viritellä tällaisella taustalla.
- Vapaa-ajan As.Oy jossa noin sata osakasta / asuntoa. Rakennettu 2000-luvun alkupuolella ja sijainti pohjoisessa, suora sähkölämmitys.
- Kämpät alkujaan majoitustiloja, jotka noin 10v sitten muutettu yksityiseen käyttöön. Osaa rempattu, lisätty saunaa, kunnon keittiötä yms, osa vain alkuperäisellä minikeittiöllä ja jokaisessa oma sulaketaulu. Samassa talonyhtiössä ravintola saunoineen -> asukkaiden ja liikekiinteistön sähkönkulutus erittäin vaihtelevaa.
- Vuosikulutus 500-600MWh, jota ei tällä hetkellä pystytä erottelemaan vaan vastikkeen mukana jokainen osakas maksaa oman siivunsa sähköstä.
Edellisenä talvena sähkökulut pomppasivat todella rajusti. Vaikka samaan aikaan vedenkulutus laski, sähkön kulutus vain kasvussa ja bonuksena talonyhtiössä pörssisähkö. Yhtiökokouksessa spekutusta etätöiden yleistymisestä ja kenties IV-koneiden ja LVV:n säätöjen oikeellisuudesta. Itsellä pieni mutu, että kun omakohtaisesti ei ketään kiinnosta juuri oman kämpän kulutus niin lämpöjä voi pitää miten vaan päällä, saunoa yms, joten isossa kuvassa kulutus on mitä on. Toisena ravintolan kulutus iso kysymysmerkki paljon rasvakeittimet, kylmälaitteet yms kuluttavat neliöihin nähden kun maksavat vastikkeen kuten kuka tahansa muukin.
Tähän asti erilliset mittaroinnit on torpattu sillä verukkeella, että nämä eivät maksa itseään ikinä takaisin. Nyt vähän fiilis, että nykyisellä sähkön hintalapulla alkaisi jo maksamaan aika nopeastikin. Toisena nyanssina, että remppailin oman kämpän pari vuotta sitten älypattereilla joista saan kulutuksen ulos. Tuon pohjalta, kun jaan kokonaiskulua omilla neliöillä niin lämmitykseen ei mennyt vuositasolla kuin 37-38%.
Joten - onko mitään hyviä ajatuksia miten tällaiseen järjestää sopiva kompromissi sähkön kulutuksen seurantaan ja sitä kautta kulujen kohdistamiseen per osakas? Itse mietin sellaista, jos jokaiseen kämpän sähkötauluun olisi lisätty erillinen luettava mittari ja kuten monesssa talonyhtiössä vesitasaus hoidetaan, huolto käy lukemassa pari kertaa vuodessa sähkömittarit ja sen pohjalta talonyhtiö tasaa sähkönkulutuksen mukaan kulut.
Minkälainenkohan jumppa tuo (tai joku muu toimiva ratkaisu) on työ- ja kulumielessä? Mittari xxx,xx EUR ja työtä pari tuntia per asennus tjsp? Työnsin itseni hallitukseen ja sellainen fiilis, että jotain tuolle on tehtävä. Hallituksen jäseninä toki muita kenellä oma lehmä ojassa, joten mitä enemmän konkretiaa ja sopivaa mallia saisi kehiteltyä, sen helpompi lähteä tästä vääntämään.