Kysymyksiä sähkömiehille

Joo, hyvä testeri kyllä ilmaisee jos mittaa jotain jossa on vaihejännite, mutta nolla irti.
 
Osaako joku enemmän asennuksia tekevä sanoa, mikä on käytäntö autolämmitystolppien kaapeloinnissa, putkitetaanko nuo vai laitetaanko MCMK sellaisenaan maahan? Molemmin toki hyväksytty, mutta lähinnä että onko alalla vallitsevaa käytäntöä noiden suhteen? Tuossa pähkäillyt että mitä noille taloyhtiön keskellä pihaa oleville parkkipaikoille tekisi sähköautojen latausvarausten suhteen. Ei viitsisi koko pihaa vielä kaivella auki, mutta toisaalta kun ARA-tukea saa edelleen sen 35 % kustannuksista niin mielellään nyt tekisi mahdollisimman hyvät pohjat.

Tuossa on siis nykyisellään kaksi blokkia, joissa toisessa on 13 paikkaa ja toisessa 14 paikkaa. Nuo on nyt kaapeloitu 6-neliöisellä kaapelilla ja se harkinnassa että noiden tilalle tai kaveriksi vetäisi 16-neliöiset, jotta saisi laittaa suurempaa sulaketta eteen.
 
Osaako joku enemmän asennuksia tekevä sanoa, mikä on käytäntö autolämmitystolppien kaapeloinnissa, putkitetaanko nuo vai laitetaanko MCMK sellaisenaan maahan? Molemmin toki hyväksytty, mutta lähinnä että onko alalla vallitsevaa käytäntöä noiden suhteen? Tuossa pähkäillyt että mitä noille taloyhtiön keskellä pihaa oleville parkkipaikoille tekisi sähköautojen latausvarausten suhteen. Ei viitsisi koko pihaa vielä kaivella auki, mutta toisaalta kun ARA-tukea saa edelleen sen 35 % kustannuksista niin mielellään nyt tekisi mahdollisimman hyvät pohjat.

Tuossa on siis nykyisellään kaksi blokkia, joissa toisessa on 13 paikkaa ja toisessa 14 paikkaa. Nuo on nyt kaapeloitu 6-neliöisellä kaapelilla ja se harkinnassa että noiden tilalle tai kaveriksi vetäisi 16-neliöiset, jotta saisi laittaa suurempaa sulaketta eteen.
99% varmuudella ei ole putkitettu.
 
Kyllä minun Fluke T100 alkaa huutamaan ja punainen ja vihreä ledi palaa kun sen pään jossa näyttö on vaiheeseen työntää, ja toimii noin vähän sitten tilanteesta riippuen että tarviiko tuohon kapulaan edes koskea -hakee hyvin helposti maatason ympäristöstä esim. niin että vie käden lähelle kahvaa ilman kosketusta.

Eli siitä että valaisimen runkoa kokeillessa ledit palaa pitäisi kyllä periaatteessa olla huolissaan, mutta kyse voi olla kyllä jostain häiriöjännitteestäkin joita "poolikynätkin" välillä näyttää... -mutta syytä olisi mitata tarkemmin kaksinapaisesti.
 
Mun pitäisi ostaa sähkärille tarvikeet valmiiksi kun tulee asentamaan kahdelle valaisimelle paikan katossa.

Katto siis kattopaneelia, tuleeko sinne tavalliset rasiapohjat vai joku muu malli?
 
Mun pitäisi ostaa sähkärille tarvikeet valmiiksi kun tulee asentamaan kahdelle valaisimelle paikan katossa.

Katto siis kattopaneelia, tuleeko sinne tavalliset rasiapohjat vai joku muu malli?
Miksi se sun sähkärisi ei itse hanki niitä tarvikkeita? Se kuitenkin tietää mitä sinne tarvitsee.
 
onnisen katalogia pääsee selaamaan ilman tunnuksia. sano että listaa sieltä mitä tarvii ja sä haet / tilaat.

Okei, mulla olis kaikki muut nyt valmiina pl. noi 2 kpl rasiapohjaa.
Päästäisiin hommiin ilman että sen pitäisi tulla paikan päälle ensin katsomaan mitä tarvitaan...
 
Okei, mulla olis kaikki muut nyt valmiina pl. noi 2 kpl rasiapohjaa.
Päästäisiin hommiin ilman että sen pitäisi tulla paikan päälle ensin katsomaan mitä tarvitaan...
Sä meinaat että me täysin vieraat ihmiset osataan ilman mitään taustatietoa sanoa mitä sinne tarvii, mutta se sun liveihminen ei sitä osaa tehdä?

Lähtökohtaisesti kattovalon paikkaa ei voi millään remonttirasialla tehdä, mutta kyllä se yleensä kuitenkin jotenkin onnistuu kun rakennetta hieman tutkii.

Pelkkä remppapurkki tulee normaalista kattopanelista läpi jos siihen laittaa sen 15kg painavan kristallikruunun.
 
Sä meinaat että me täysin vieraat ihmiset osataan ilman mitään taustatietoa sanoa mitä sinne tarvii, mutta se sun liveihminen ei sitä osaa tehdä?

Lähtökohtaisesti kattovalon paikkaa ei voi millään remonttirasialla tehdä, mutta kyllä se yleensä kuitenkin jotenkin onnistuu kun rakennetta hieman tutkii.

Pelkkä remppapurkki tulee normaalista kattopanelista läpi jos siihen laittaa sen 15kg painavan kristallikruunun.
Minähän en maallikkona tiedä ja siksi kysyn.
Ei siitä kannata hernettä nokkaan vetää.
 
Jos se sähkäri ei sulle osaa kertoa niin miten ajattelit meidän osaavan?
Se sähkäri on niin kiireinen et olen sitä maanitellut tänne kohta 6 kk ja nyt ehtii pikaisesti käymään.
Idea oli siinä että mulla olisi ollut tarvikkeet valmiina, ettei tarvii tuhlata aikaa niiden hakemisessa ja odotella taas seuraavaa kertaa kun ehtii paikalle...
Osaan itsekin katsoa tarvittavat kiinnitykset esim noille rasioille ja kiinnittää ne kun ensin selvitän mikä rasia on oikea.
Kysyin koska ketju on kuitenkin "kysymyksiä sähkömiehille" enkä odota absoluuttista oikea vastausta keneltäkään kohdetta näkemättä.
 
Se sähkäri on niin kiireinen et olen sitä maanitellut tänne kohta 6 kk ja nyt ehtii pikaisesti käymään.
Idea oli siinä että mulla olisi ollut tarvikkeet valmiina, ettei tarvii tuhlata aikaa niiden hakemisessa ja odotella taas seuraavaa kertaa kun ehtii paikalle...
Osaan itsekin katsoa tarvittavat kiinnitykset esim noille rasioille ja kiinnittää ne kun ensin selvitän mikä rasia on oikea.
Kysyin koska ketju on kuitenkin "kysymyksiä sähkömiehille" enkä odota absoluuttista oikea vastausta keneltäkään kohdetta näkemättä.
Laita kuva siitä kohteesta tänne mihin ne on tarkoitus laittaa niin sitten varmaan saat helpommin vastauksia.
 
Mökkikiinteistöllä on kaksi mökkiä, mutta yhteinen jaettu sähköliittymä. Toinen sähkönjakelijan mittari tuplaisi kiinteät kulut, mutta jotenkin pitäisi saada kustannukset jaettua mökkien kesken.

Suunnitelmissa olisi laittaa sähköboksiin Shelly EM -virtamittari ja siihen kaksi pihtianturia, muualle sitten laitenetti reitittimineen. Ennen HA:han siirtymistä pärjäillään Shellyn omilla käyttöliittymillä.

Osaisiko täällä joku neuvoa, soveltuuko laite käyttötarkoitukseen? Tarvitaanko asennukseen sähkäriä, vai voisiko se onnistua omin voimin? Oheisessa kuvassa on kiinteistön sähköboksi. Olettaisin, että paksua mustaa johdinta pitkin tulee sähkö boksiin sisään, ja toista mustaa johtoa pitkin menee toiseen mökkiin. Mikäli pihtimittarit toimivat näissä johtimissa, saisi niistä jo tarvittavan tiedon irti.

Olisiko kellään kokemuksia vastaavasta tai kommentteja suunnitelmaan?

sähköboksi.jpeg
 
Olettaisin, että paksua mustaa johdinta pitkin tulee sähkö boksiin sisään, ja toista mustaa johtoa pitkin menee toiseen mökkiin. Mikäli pihtimittarit toimivat näissä johtimissa, saisi niistä jo tarvittavan tiedon irti.
Pihti ei voi toimia tuossa, koska kyseessähän ei ole johdin vaan kaapeli. Amatöörin järjellä lähtisin ratkaisemaan asiaa jollain sähkärin asentamalla omalla mittarilla/mittareilla. Esim. Carlo Gavazzi valmistaa sellaisia joita kuvittelen sopiviksi.
 
Mökkikiinteistöllä on kaksi mökkiä, mutta yhteinen jaettu sähköliittymä. Toinen sähkönjakelijan mittari tuplaisi kiinteät kulut, mutta jotenkin pitäisi saada kustannukset jaettua mökkien kesken.

Suunnitelmissa olisi laittaa sähköboksiin Shelly EM -virtamittari ja siihen kaksi pihtianturia, muualle sitten laitenetti reitittimineen. Ennen HA:han siirtymistä pärjäillään Shellyn omilla käyttöliittymillä.

Osaisiko täällä joku neuvoa, soveltuuko laite käyttötarkoitukseen? Tarvitaanko asennukseen sähkäriä, vai voisiko se onnistua omin voimin? Oheisessa kuvassa on kiinteistön sähköboksi. Olettaisin, että paksua mustaa johdinta pitkin tulee sähkö boksiin sisään, ja toista mustaa johtoa pitkin menee toiseen mökkiin. Mikäli pihtimittarit toimivat näissä johtimissa, saisi niistä jo tarvittavan tiedon irti.

Olisiko kellään kokemuksia vastaavasta tai kommentteja suunnitelmaan?

sähköboksi.jpeg
Onko siellä kolmivaiheinen sähkö? Tuolla linkatulla ei voi sellaista ilmeisesti seurata. Käytännössä voisi tarvita esimerkiksi yhden: Carlo Gavazzi EM340 3-vaihe energiamittari | Karkkainen.com verkkokauppa. Sitten kun siellä on jo yksi mittari ja tietää toisen lukemat niin yksinkertaista matikkaa. Sähkäriä tarvitsee joka tapauksessa asennuksiin.
 
Onko siellä kolmivaiheinen sähkö? Tuolla linkatulla ei voi sellaista ilmeisesti seurata. Käytännössä voisi tarvita esimerkiksi yhden: Carlo Gavazzi EM340 3-vaihe energiamittari | Karkkainen.com verkkokauppa. Sitten kun siellä on jo yksi mittari ja tietää toisen lukemat niin yksinkertaista matikkaa. Sähkäriä tarvitsee joka tapauksessa asennuksiin.

Kyllä on kolmivaiheinen sähkö, Shellyn voinee sitten unohtaa. Onko kukaan kuullut 3-vaihemittareista, joita voisi jotenkin itse etälukea? Vai onko helpoin tie asentaa sähkökaappiin kamera etälukemista varten.
 
Noi shellyt ei ole ihan 100% tarkkoja, mutta jos olette noin muuten sovussa, niin se virhe ei ole niin merkittävä että aiheuttaisi ongelmaa.

Nuo on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu tehon seurantaan eikä energian kulutukseen.
 
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.

Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?

Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.
 
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.

Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?

Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.

Ei taida olla mitään tarkkaa etäisyyttä pistorasialle liedestä. Pistorasiaa ei saa laittaa siihen alueelle, mihin liedestä nousee lämpö eli tarkoittaa siitä lieden tasota ylöspäin olevaa seinän aluetta ja lieden yläpuolista kattoa.

Varmista vielä tuo pistorasia jos aiot laittaa 16A sulakkeen. Pistorasiassa pitää olla leimattuna 16A merkintä ja epäilen että tuossa linkittämässäsi sitä ei ole.
 
Itse en laittaisi keittiötasoon tuollaista pistorasiaa, keittiössä kuitenkin roiskuu kaikenlaista ja tuollainen suorastaan imee kaiken roiskuvan sisäänsä ja puhdistus saattaa olla ikävää.
 
Mun mielestä tuon twistin johdot on kyllä 2,5mm2, vaikka tuotetieto muuta sanookin.
 
Pakkohan niiden on olla jos kyseessä on 16A tuote.
Millä perusteella mielestäsi olisi pakko?
Tuo on jatkojohto joten kiinteästi asennettavan vaatimukset eivät ole yksi yhteen.

Koska pistoke tulee irto-osana, eli valmistaja ajatellut myös kiinteään asennukseen eikä kyseessä ole halvin mahdollinen kiinalainen, on 2,5mm2 toki todennäköinen.
 
Eikä 1,5mm2 johdinta ole kielletty 16A sulakkeen kanssa käyttämästä, tuo 2,5mm2 on vaan se nyrkkisääntövahvuus joka "toimii aina"

Mulla on kyllä jäänyt mielikuva että tuo olisi ollut tosiaan 2,5mm2 johdoilla. Muutenkin siitä jäi laadukkaasti toteutetun tuotteen vaikutelma, mitä nyt se mukana toimitettu irtopistotulppa vähän sellainen... meh.
 
Varmista vielä tuo pistorasia jos aiot laittaa 16A sulakkeen. Pistorasiassa pitää olla leimattuna 16A merkintä ja epäilen että tuossa linkittämässäsi sitä ei ole.

Eikä 1,5mm2 johdinta ole kielletty 16A sulakkeen kanssa käyttämästä, tuo 2,5mm2 on vaan se nyrkkisääntövahvuus joka "toimii aina"

Mulla on kyllä jäänyt mielikuva että tuo olisi ollut tosiaan 2,5mm2 johdoilla. Muutenkin siitä jäi laadukkaasti toteutetun tuotteen vaikutelma, mitä nyt se mukana toimitettu irtopistotulppa vähän sellainen... meh.
Meillä on yksi twist USB:llä ja nyt kun tarkistin, niin löytyy merkintä 16A 250V~.
twist.jpg
Maallikon silmään vaikuttaa pienemmältä kuin 2.5mm2. En ala irroittamaan johtoa jakorasiasta, mutta ulkomitta on jotain 8-9mm.

Voiko tällaisen kiinteää asennusta säädellä jokin asetus, että ei saisi asentaa? Tai onko päivänselvää, että saa kiinteästi laittaa? Voi tuonne kaappiin toki pistorasiankin laittaa ja kytkeä pistokkeella, minkä jälkeen ei pitäisi ongelmaa olla? Tai pudottaa sulakekoon 10A:iin.

Valitettavasti valmistajan sivuilta en löydä mitään tietoa tästä.
Itse en laittaisi keittiötasoon tuollaista pistorasiaa, keittiössä kuitenkin roiskuu kaikenlaista ja tuollainen suorastaan imee kaiken roiskuvan sisäänsä ja puhdistus saattaa olla ikävää.
Kun poissa käytöstä tuossa voi peittää pistokkeet. Nesteillä ei lieden vieressä pitäisi pelailla. Ei kai tuo sen pahempi ole kuin liesitasokaan? Vähemmän likaantuvassa paikassa toiminut vastaava meillä hyvin. Liedellä tarvinnut välillä pistorasiaa ja nykyiset liian kaukana eikä seinä/kaapin alapuoli asennus tässä oikein toimi.
 
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.

Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?

Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.

Tason sidelistat ovat varmaankin se isoin ongelma noiden twistien asennuksessa eli sen asennusreiän poraaminen on usein paras aloittaa alhaalta päin, sitten kun keskiterä tulee läpi tasosta niin siirtyy jatkamaan yläpuolelta. Liesitasoon kannattaa jättää sen verran etäisyyttä ettei laitteiden liitäntäjohdot ole ihan heti paistinpannun/kattilan kyljessä sulamassa.
Noita ja limenten minejä on tullut aikoinaan ruuvailtua parille suurelle keittiövalmistajalle ihan kyllästymiseen asti ja aina ne 16A sulakkeen taakse ovat menneet kuten kalusteen merkinnöistäkin voi päätellä.
 
Jos tuote on valmistajan ohjeen mukaisesti liitettävissä pistotulpalla schukorasiaan, niin maallikon terveen päättelyn kautta olisi erikoista, että missään tilanteessa se olisi rajattu kytkettäväksi enintään 10 ampeerin johdonsuojan kautta.

Tokihan kyseenalaisia alamittaisia jatkojohtoja on olemassa, mutta olen ollut siinä käsityksessä että ne ovat joko ikivanhoja tai amerikkalaista sähköjärjestelmän käyttävien riesa.
 
Eikös nuo valkoiset normi jatkojohdot ole lähes poikkeuksetta myös 1,5mm2 ja max 3500W. Tuohan taitaa perustua siihen että vapaassa tilassa olevan johto ei lämpeä niin paljon kuin rakenteiden sisällä oleva.
 
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.

Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?

Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.
Eikös nuo valkoiset normi jatkojohdot ole lähes poikkeuksetta myös 1,5mm2 ja max 3500W. Tuohan taitaa perustua siihen että vapaassa tilassa olevan johto ei lämpeä niin paljon kuin rakenteiden sisällä oleva.

Alkuperäisessä viestissä kerrotaan että tuo hässäkkä kytketään suoraan jakorasiaan, ei pistorasiaan. Mielestäni tuommoinen kiinteästi kytkettävä kaapeli ei ole jatkoroikka mutta voihan se nykyisin olla toisinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Törmäsin vastaavaan asiaan pari vuotta sitten, kun asennettiin erästä lto-konetta paikalleen ja huomasin että laitteen ottoteho oli 2000W ja liitäntäjohtona oli parin metrin pistotulpallinen 0,75mm2 johto.
Sähkäri sanoi sitten että tuollainen irtojohto saisi olla pykälää pienempi, kuin kiinteä asennus. (kuten noissa jatkojohdoissakin)
säästäähän valmistaja siinä tietysti huimasti...
 
Törmäsin vastaavaan asiaan pari vuotta sitten, kun asennettiin erästä lto-konetta paikalleen ja huomasin että laitteen ottoteho oli 2000W ja liitäntäjohtona oli parin metrin pistotulpallinen 0,75mm2 johto.
Sähkäri sanoi sitten että tuollainen irtojohto saisi olla pykälää pienempi, kuin kiinteä asennus. (kuten noissa jatkojohdoissakin)
säästäähän valmistaja siinä tietysti huimasti...
Ei välttämättä saa olla ohuempi vaikka kuorman se kestäisikin jos hyvää sähköä saa verkosta. Paikoissa missä heikompi oikosulkuvirta töpselissä onkin sitten eri asia. Mittaamalla vasta selviää että minkä paksuinen johto täytyy olla.
 
Ei välttämättä saa olla ohuempi vaikka kuorman se kestäisikin jos hyvää sähköä saa verkosta. Paikoissa missä heikompi oikosulkuvirta töpselissä onkin sitten eri asia. Mittaamalla vasta selviää että minkä paksuinen johto täytyy olla.

Mittausvaatimukset vaan ei taida päteä laitteisiin jossa tulee tulpallinen johto kiinteänä. Kuten tuossa sanottiin niin alite oli tulpallinen. Ja kyllä itsekin olen havainnut että aika narua on johdot monesti laitteissa joissa tehot rajottuu 2kW.
 
Uudehkoa ok-taloa katsellut johon (ei sähkäri) isäntä vedellyt pihalle sähköt useampaan valaisimeen. Kaapelit kaikkialta ihan legittiä MCMK maakaapelai ja virta otetaan valaisimiin ulkovaraston kyljessä olevasta pistorasiasta pistotulpalla. Pistorasia ihan sähkärin asentama rakentamisen yhteydessä ja vikavirtasuojan takana. Tavallaan siis pitkä jatkoroikka johon asenneltu useampi (ledi) valaisin. Useamman vuoden kuulemma toiminut kesät talvet moitteetta. Sähkäri toki kannattaa pyytää tuo tarkistamaan, mutta mitäs käytännön riskejä tuommoisessa viritelmässä voisi olla? Luulis että jos jotain häröä sattuu, niin vikavirtasuoja katkaisee virran ennen isompia vahinkoja?

Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
 
Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..

No jos minä olisin se sähkäri joka tulisi tuota asianmukaiseksi tekemään niin kyllä siinä täytyisi joka valaisin ottaa auki ja tarkistaa kytkennät ja eihän tuossa voi mitenkään luottaa että onko se itse kaapeli asianmukaisesti vai onko sinne tehty maanalaisia asiattomia liitoksia. Että vähän riskiähän tuo on alkaa saattamaan ns. viralliseksi.
 
No jos minä olisin se sähkäri joka tulisi tuota asianmukaiseksi tekemään niin kyllä siinä täytyisi joka valaisin ottaa auki ja tarkistaa kytkennät ja eihän tuossa voi mitenkään luottaa että onko se itse kaapeli asianmukaisesti vai onko sinne tehty maanalaisia asiattomia liitoksia. Että vähän riskiähän tuo on alkaa saattamaan ns. viralliseksi.
Niin, virallisestihan se kaapelointi kai pitäisi nähdä tai muuten varmasti tietää, eikä riitä että amati miäs käy kytkemässä ja mittaamassa. Voihan se olla äärettömän epäasiallisesti jatkettu maan alla tms.

Liekö käytännön ruma todellisuus sitä, että isäntä itse kytkee pistorasian tilalle turvakytkimen tai epävirallinen rane(tai jopa pimeä viimeisen päälle osaava mutta yhtä asiaa soveltava ammattilainen) kytkee saman? Sikäli kun "uudehkon omakotitalon" ulkorasian syötössä on vvsk, tässä jää riskiksi lähinnä kipinöinti paskasti kiristetyssä liitoksessa tai asennuksen aikainen tapaturma(joka sekin pääsäännön mukaan vaikuttaa äärimmäisen epätodennäköiseltä). Oman maailmankuvani perusteella on aika epätodennäköistä, että tällaista tilannetta ratkaistaan pykälien ja standardin mukaan nykymaailmassa, jos pihavalaisimet säilytetään. Sinänsä valitettavasti, mutta toisaalta on aika paljon pahempaakin useimmissa vanhoissa taloissa.
 
Tunnistaako kukaan tuollaista keltaista kaksiosaista liitinboksia? Löytyi vähän rikkinäisenä ja kansi hukassa käytettynä ostetun sähköpotkulaudan sisältä. Ajattelin kysäistä jos sattuisi flaksi ja jostain löytyisi korvaava uusi.

kansi.jpg


20220614_1255501.jpg

edit: Jaah, pherkheles:
 
Uudehkoa ok-taloa katsellut johon (ei sähkäri) isäntä vedellyt pihalle sähköt useampaan valaisimeen. Kaapelit kaikkialta ihan legittiä MCMK maakaapelai ja virta otetaan valaisimiin ulkovaraston kyljessä olevasta pistorasiasta pistotulpalla. Pistorasia ihan sähkärin asentama rakentamisen yhteydessä ja vikavirtasuojan takana. Tavallaan siis pitkä jatkoroikka johon asenneltu useampi (ledi) valaisin. Useamman vuoden kuulemma toiminut kesät talvet moitteetta. Sähkäri toki kannattaa pyytää tuo tarkistamaan, mutta mitäs käytännön riskejä tuommoisessa viritelmässä voisi olla? Luulis että jos jotain häröä sattuu, niin vikavirtasuoja katkaisee virran ennen isompia vahinkoja?

Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.
 
Uudehkoa ok-taloa katsellut johon (ei sähkäri) isäntä vedellyt pihalle sähköt useampaan valaisimeen. Kaapelit kaikkialta ihan legittiä MCMK maakaapelai ja virta otetaan valaisimiin ulkovaraston kyljessä olevasta pistorasiasta pistotulpalla. Pistorasia ihan sähkärin asentama rakentamisen yhteydessä ja vikavirtasuojan takana. Tavallaan siis pitkä jatkoroikka johon asenneltu useampi (ledi) valaisin. Useamman vuoden kuulemma toiminut kesät talvet moitteetta. Sähkäri toki kannattaa pyytää tuo tarkistamaan, mutta mitäs käytännön riskejä tuommoisessa viritelmässä voisi olla? Luulis että jos jotain häröä sattuu, niin vikavirtasuoja katkaisee virran ennen isompia vahinkoja?

Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
Se olikin jo sanottu, ettei tuo ole tuollaisenaan mikään kelvollinen ratkaisu. Eli kiinteäksihän se tulee muuttaa, se on selvä. Loppua tuossa alla...

Mutta tuo "ilman pihasähköjä" on aika mielenkiintoinen ilmaisu. Toivotaan myyjän olevan tässä kohdassa oikeasti rehellinen, "pesevänsä kätensä" tuollaisella maininnalla niiden valojen osalta ja muu on kunnossa. Katsoisin joka tapauksessa, että sähkökuvat ovat olemassa, lopputarkastus oikeasti tehty ja vähän sitäkin, millainen yritys hoitanut.
Ja jos rehellinen myyjä niin ehdota kirjattavan "ulkovaloja lukuun ottamatta..."-tyylillä. Pääasia kuitenkin, että jäisi tavalla tai toisella muuallekkin kuin myynti-ilmoon / suullisesti mainittuna.

No jos minä olisin se sähkäri joka tulisi tuota asianmukaiseksi tekemään niin kyllä siinä täytyisi joka valaisin ottaa auki ja tarkistaa kytkennät ja eihän tuossa voi mitenkään luottaa että onko se itse kaapeli asianmukaisesti vai onko sinne tehty maanalaisia asiattomia liitoksia. Että vähän riskiähän tuo on alkaa saattamaan ns. viralliseksi.
Tuossa kaiken avaamisessa jne on se pieni ongelma, ettet läheskään kaikissa kohteissa pysty mitenkään tekemään samaa. Eli kyllä se avainsana on ehdottomasti rajata se itse tehty työ pöytäkirjaan niin tarkkaan ettei edellisen tekemää voi kaataa omaan niskaasi.
Ja toisaalta... Oikeastaan omasta mielestäni vastuullinen sähkäri hoitaa tuollaisen homman. Jos asiakas rehellisesti kertoo lähtötilanteen niin tietää, mihin varautuu ja hoitaa homman sen mukaan. Lopputulos on kuitenkin turvallisempi vs muutama kieltäytyminen -> asiakas tekee joko itse tai jättää seuraavalle sähkärille osan lähtötiedoista kertomatta.
Vastaavasti jonkin tuon(kaan) kaltaisen osalta et muutoinkaan voi koskaan olla täysin varma. Vaikka pistorasia MCMK:ssa ei mikään hyvä ratkaisu olekkaan niin "joo, se jäi rakennusajalta laittamatta. Oli valot jatkoroikalla ennen tota varastoa" tms tilanteeseen sopiva voi hyvinkin kuulostaa aivan muulta, kuin itse tehdyltä.

Enpä tuossa silti suuria riskejä näe. Jos lamput saa näppärästi auki niin eihän se väärin ole kytkentöjä vilkaista. Toisaalta jos polttimot saa irti, mittaamalla katsoo kriittiset. Päälle eristysvastuksen mittaus ja koska vielä vikavirta niin en yöuniani menettäisi.

Oman maailmankuvani perusteella on aika epätodennäköistä, että tällaista tilannetta ratkaistaan pykälien ja standardin mukaan nykymaailmassa, jos pihavalaisimet säilytetään. Sinänsä valitettavasti, mutta toisaalta on aika paljon pahempaakin useimmissa vanhoissa taloissa.
Jos tuollaisen kanssa suurempi vahinko sattuu niin kyllä sitä viimeksi paikalla käynyttä varsin helposti jututetaan. Mutta kaikesta aikaisemmin tehdystä et voi olla vastuussa, et myöskään myöhemmästä. Käynnin jälkeen rane lisännyt pari pihavalaisinta ja vaihtanut pari toiseen malliin jajaja... Eli kuten edellä, syytä vaan kirjata riittävän tarkasti, mihin osa-alueeseen on koskettu.

Eikä vanhakaan välttämättä ole uudempaa pahempi. Kaikkein vanhemmissa on vähän sähköjä tai helposti tehty laajempaa remonttia. Sitten on tyyliin kasariajan talot, joihin on mitä luultavammin lisätty yhtä ja toista tekemättä suurempaa remonttia. Voi olla melkoinen pommi.
Lähes uusissa taas oletuksena kunnossa mutta pidäppä tiukasti kiinni oletuksesta ja lopputulos onkin joku virolaisen raksaukon tekemä viritys, joka nyt ei syystä tai toisesta ole tullut esille aikaisemmin. Eli liikaa ei ole syytä luottaa missään.

Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.
Nyt en kieltämättä kyllä ymmärtänyt. Kyse on ulkovaloista joten minkä ihmeen takia turvakytkin? Kyllä niitä valoja normaalisti ohjataan aivan eri tyylisellä kytkimellä.

Mutta tuo on toki totta, ettei pistotulppa ole oikea tapa ko. kaapeliin. Joo, nopein ainakin ranelle mutta tuossa mainitussa kohdassa jakorasia seinään, MCMK siihen ja siitä sitten pätkä kumikaapelia eteenpäin jos oikeasti on pakko olla pistotulpalla. Mitään järkeähän koko asiassa ei ole tarjolla on (pinta)pistorasia, josta jatkaisi melkein samalla vaivalla katkaisijalle jne.
 
Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.

Mutta tuo on toki totta, ettei pistotulppa ole oikea tapa ko. kaapeliin. Joo, nopein ainakin ranelle mutta tuossa mainitussa kohdassa jakorasia seinään, MCMK siihen ja siitä sitten pätkä kumikaapelia eteenpäin jos oikeasti on pakko olla pistotulpalla. Mitään järkeähän koko asiassa ei ole tarjolla on (pinta)pistorasia, josta jatkaisi melkein samalla vaivalla katkaisijalle jne.


Kiitos paljon vastauksista! Tämmöistä tuli vastapalloon kun tiedustelin kommenttienne pohjalta.

"Maan alla MCMK joka ketjutettu valaisimesta toiseen siten, että seuraavalle valaisimille on vedetty aina yhtämittainen veto edellisestä. Maan alla ei yhtäkään liitosta vaan jatkot tehty aina valaisinrungon sisällä. Maakaapeli ei mene suoraan pistotulppaan, vaan se on kytketty rasian sisällä Wago-liittimillä VSKB Tarmo 3G1,5 (H05RN-F) kumikaapeliin jonka toisessa päässä IP44 pistotulppa. Jakorasia IP65 kiinnitetty ruuveilla terassin runkoon kansilaudoituksen alle, rasian korkeus maanpinnasta noin 10cm eikä ole kovallakaan lumisateella joutunut lumen alle. Valojen ohjaus tapahtuu Steinel Nightmatic 3000 Vario hämäräkytkimellä"

Toisaalta vaikka kaikki tuo pitäisi paikkansa, niin eihän sitä voi tosiaan tietää oikeasti varmuudella ilman että pätevä sähkäri tarkistaa ja samalla katsoo että liitännät kunnolla kiinni jne.

Mutta mutta.. hyvin pieni osuushan toi on nyt kokonaisuudesta ja hyvin avoimesti tästä myös kertoi ja kyllähän tästä maininta tulisi kauppakirjan liitteeseenkin. Mietiskeli että voi tehdä niinkin että päättää sen pistotulpalle menevän johdon rasiaan ja uusi omistaja voi sitten omalla ajalla & kiinnostuksella hommata sähkärin tarkistamaan ja tekemään kytkennät että menee by the book. Pihatöitä tehneenä ei iso homma ole muutamaa kaivaa valaisinta ylös muun pihatyön ohessa ja samalla pyytää sähkäri käymään. Vähän on kyllä fiilis että jos kaupat tulee, niin ei ole ihan ykkösenä tämä prioriteeteissa :D
 
Se olikin jo sanottu, ettei tuo ole tuollaisenaan mikään kelvollinen ratkaisu. Eli kiinteäksihän se tulee muuttaa, se on selvä. Loppua tuossa alla...

Mutta tuo "ilman pihasähköjä" on aika mielenkiintoinen ilmaisu. Toivotaan myyjän olevan tässä kohdassa oikeasti rehellinen, "pesevänsä kätensä" tuollaisella maininnalla niiden valojen osalta ja muu on kunnossa. Katsoisin joka tapauksessa, että sähkökuvat ovat olemassa, lopputarkastus oikeasti tehty ja vähän sitäkin, millainen yritys hoitanut.
Ja jos rehellinen myyjä niin ehdota kirjattavan "ulkovaloja lukuun ottamatta..."-tyylillä. Pääasia kuitenkin, että jäisi tavalla tai toisella muuallekkin kuin myynti-ilmoon / suullisesti mainittuna.

Myyjä laittaa kirveellä johdon poikki, niin mitään ongelmaa ei ole. Ostajalle voi suullisesti kertoa että ovat pihavalojen. Jos haluaa niistä valoa, niin joko kytket ne itse laittomasti. Tai hommaat sähkärin.
Ei tarvita mitään erillisiä klausuuleja tai sähkökuvia, kun ei kerran koko järjestelmää edes ole enää olemassa.
 
Myyjä laittaa kirveellä johdon poikki, niin mitään ongelmaa ei ole. Ostajalle voi suullisesti kertoa että ovat pihavalojen. Jos haluaa niistä valoa, niin joko kytket ne itse laittomasti. Tai hommaat sähkärin.
Ei tarvita mitään erillisiä klausuuleja tai sähkökuvia, kun ei kerran koko järjestelmää edes ole enää olemassa.
En tiedä, luitko ollenkaan kirjoittamaani tai ymmärsitkö sitä?

Annettujen tietojen perusteella uudehko kohde, jossa myyjä suoraan jo aikaisessa vaiheessa kertoo, ettei kaikkia sähköasennuksia ole tehnyt ammattilainen / niitä ei ole tarkastettu. Ja tuon edellä olevan tarkennuksen perusteella myyjä ilmeisesti ymmärtää ainakin jotain sähköistä joten riski tehdä jotain muutakin itse kasvaa.

Aivan ehdottomasti tuollaisesta kohteesta pitää olla sähkökuvat ja tarkastuspöytäkirja(t). Jos näin ei ole, voi aivan mainiosti olettaa itsetehtyä olevan enemmänkin. Muutoin on varsin vähän perusteita, miksei uudehkossa rakennuksessa olisi tuo puoli kunnossa.

Kirves siihen ulkovalopiiriin ei vaan muuta tilannetta mitenkään merkittävästi. Periaatteessa ulkovaloja ei silloin ole mutta ilman mainintaa paperilla et todista myöhemmin mitään.
Maininta "ulkovalot laittomat" taas tarkoittaisi vähintään ulkovalojen olevan mahdollisesti ranetettuja.
Ja edellä mainitsemani "ulkovaloja lukuun ottamatta..." taas tarkoittaisi ainoastaan ulkovalojen olevan mallia rane.

Ja koska myyjä haluaa asian esiin tuoda, haluaa varmasti myös hän maininnan asiasta. Jos myöhemmin sattuu vahinko niin helpottaa ainakin jossakin määrin, jos siellä paperissa on maininta aiheesta ja siitä, että homma tulee hoitaa kuntoon ennen käyttöön ottoa.

Ehkä tämäkin on mielipidekysymys ja jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee. Itse en kuitenkaan näe mitään syytä olla kirjaamatta tuollaisia. Toisaalta toki voi kaikki muutkin havaitut virheet jättää kirjaamatta. Pääsee tappelemaan käräjille sitten myöhemmin.
 
Se olikin jo sanottu, ettei tuo ole tuollaisenaan mikään kelvollinen ratkaisu. Eli kiinteäksihän se tulee muuttaa, se on selvä. Loppua tuossa alla...

Mutta tuo "ilman pihasähköjä" on aika mielenkiintoinen ilmaisu. Toivotaan myyjän olevan tässä kohdassa oikeasti rehellinen, "pesevänsä kätensä" tuollaisella maininnalla niiden valojen osalta ja muu on kunnossa. Katsoisin joka tapauksessa, että sähkökuvat ovat olemassa, lopputarkastus oikeasti tehty ja vähän sitäkin, millainen yritys hoitanut.
Ja jos rehellinen myyjä niin ehdota kirjattavan "ulkovaloja lukuun ottamatta..."-tyylillä. Pääasia kuitenkin, että jäisi tavalla tai toisella muuallekkin kuin myynti-ilmoon / suullisesti mainittuna.


Tuossa kaiken avaamisessa jne on se pieni ongelma, ettet läheskään kaikissa kohteissa pysty mitenkään tekemään samaa. Eli kyllä se avainsana on ehdottomasti rajata se itse tehty työ pöytäkirjaan niin tarkkaan ettei edellisen tekemää voi kaataa omaan niskaasi.
Ja toisaalta... Oikeastaan omasta mielestäni vastuullinen sähkäri hoitaa tuollaisen homman. Jos asiakas rehellisesti kertoo lähtötilanteen niin tietää, mihin varautuu ja hoitaa homman sen mukaan. Lopputulos on kuitenkin turvallisempi vs muutama kieltäytyminen -> asiakas tekee joko itse tai jättää seuraavalle sähkärille osan lähtötiedoista kertomatta.
Vastaavasti jonkin tuon(kaan) kaltaisen osalta et muutoinkaan voi koskaan olla täysin varma. Vaikka pistorasia MCMK:ssa ei mikään hyvä ratkaisu olekkaan niin "joo, se jäi rakennusajalta laittamatta. Oli valot jatkoroikalla ennen tota varastoa" tms tilanteeseen sopiva voi hyvinkin kuulostaa aivan muulta, kuin itse tehdyltä.

Enpä tuossa silti suuria riskejä näe. Jos lamput saa näppärästi auki niin eihän se väärin ole kytkentöjä vilkaista. Toisaalta jos polttimot saa irti, mittaamalla katsoo kriittiset. Päälle eristysvastuksen mittaus ja koska vielä vikavirta niin en yöuniani menettäisi.


Jos tuollaisen kanssa suurempi vahinko sattuu niin kyllä sitä viimeksi paikalla käynyttä varsin helposti jututetaan. Mutta kaikesta aikaisemmin tehdystä et voi olla vastuussa, et myöskään myöhemmästä. Käynnin jälkeen rane lisännyt pari pihavalaisinta ja vaihtanut pari toiseen malliin jajaja... Eli kuten edellä, syytä vaan kirjata riittävän tarkasti, mihin osa-alueeseen on koskettu.

Eikä vanhakaan välttämättä ole uudempaa pahempi. Kaikkein vanhemmissa on vähän sähköjä tai helposti tehty laajempaa remonttia. Sitten on tyyliin kasariajan talot, joihin on mitä luultavammin lisätty yhtä ja toista tekemättä suurempaa remonttia. Voi olla melkoinen pommi.
Lähes uusissa taas oletuksena kunnossa mutta pidäppä tiukasti kiinni oletuksesta ja lopputulos onkin joku virolaisen raksaukon tekemä viritys, joka nyt ei syystä tai toisesta ole tullut esille aikaisemmin. Eli liikaa ei ole syytä luottaa missään.


Nyt en kieltämättä kyllä ymmärtänyt. Kyse on ulkovaloista joten minkä ihmeen takia turvakytkin? Kyllä niitä valoja normaalisti ohjataan aivan eri tyylisellä kytkimellä.

Mutta tuo on toki totta, ettei pistotulppa ole oikea tapa ko. kaapeliin. Joo, nopein ainakin ranelle mutta tuossa mainitussa kohdassa jakorasia seinään, MCMK siihen ja siitä sitten pätkä kumikaapelia eteenpäin jos oikeasti on pakko olla pistotulpalla. Mitään järkeähän koko asiassa ei ole tarjolla on (pinta)pistorasia, josta jatkaisi melkein samalla vaivalla katkaisijalle jne.
Jos syöttö tulee toisela kaapelilla kytkimelle ja jatkaa kytkimeltä sillä MCMK:lla, niin vähän ahtaaksi tulee nollat ja kevit jatkaa siellä ja päättää mahdolliset ylimääräiset ja MCMK:n konsentrinen suojajohdin tuo omia haasteita tavallisen valokytkimen kanssa, kun yleensä valokytkimen syöttö ja lähtö on vain yhdellä ja samlla kaapelilla. Siksi heitin tuon turvakytkimen, jossa on kunnolla tilaa tulevan ja lähtevän kaapelin kytkentään ja nollan ja kevin jatkotkin omasta takaa ja turvakytkimen kanssa säästetään mahdollisesti yhden ylimääräisen jakorasian laitto seinää rumentamaan. Siksi itse laittaisin tuohon sen turvakytkimen, kun lähtötilanne kerran on tuo, vaikka kyse onkin vain valoista.
 
Jos syöttö tulee toisela kaapelilla kytkimelle ja jatkaa kytkimeltä sillä MCMK:lla, niin vähän ahtaaksi tulee nollat ja kevit jatkaa siellä ja päättää mahdolliset ylimääräiset ja MCMK:n konsentrinen suojajohdin tuo omia haasteita tavallisen valokytkimen kanssa, kun yleensä valokytkimen syöttö ja lähtö on vain yhdellä ja samlla kaapelilla. Siksi heitin tuon turvakytkimen, jossa on kunnolla tilaa tulevan ja lähtevän kaapelin kytkentään ja nollan ja kevin jatkotkin omasta takaa ja turvakytkimen kanssa säästetään mahdollisesti yhden ylimääräisen jakorasian laitto seinää rumentamaan. Siksi itse laittaisin tuohon sen turvakytkimen, kun lähtötilanne kerran on tuo, vaikka kyse onkin vain valoista.
Siitä ei oikeastaan ollut selvää ajatusta, minne se mahdollinen kytkin haluttaisiin, sehän tuossa vaikuttaa merkittävästi. Mutta toki, nopein korjausmalli on laittaa kytkin mahdollisimman helposti väliin.

Ei se kaksi kaapelia kytkimelle mikään harvinaisuus ole mutta olet aivan oikeassa. MCMK:n tunkeminen siihen normiin kytkimeen on kyllä melkoista tuskaa, varsinkin jos sattuu olemaan 2,5mm2 kaapelia. Toisaalta. Jos maakaapeli on vain 1,5mm2 niin sitten sitä ei tuossa kysytyssä tilanteessa kiinteäksi suoraan laiteta. Siihen pistorasialle kun on kuitenkin 16A suoja. Ja toisaalta siinä voi olla myös syy, miksi on pistokeella laitettu. Ajateltu "eihän tää ole kiinteä joten käy näin".

Siisteys on toki makuasia mutta itse pidän jakorasiaa + katkaisijaa siistimpänä vs turvakytkin. Ja huomattavasti selkeämpi vs se turvakytkin, jota ei normaalisti tuon kaltaisissa paikoissa tapaa. Ja sillä normi sähkärillä on rasioita + kytkimiä melko varmasti autossa aina matkassa, turvakytkimiä ei välttämättä.

Mutta puhdasta spekulaatiota toki koska pistorasia lienee mallia uppo ja tuo em. suojapuoli lisäksi niin vaatiikin jo toisen tyyppistä ratkaisua.
 
Myyjä laittaa kirveellä johdon poikki, niin mitään ongelmaa ei ole. Ostajalle voi suullisesti kertoa että ovat pihavalojen. Jos haluaa niistä valoa, niin joko kytket ne itse laittomasti. Tai hommaat sähkärin.
Ei tarvita mitään erillisiä klausuuleja tai sähkökuvia, kun ei kerran koko järjestelmää edes ole enää olemassa.
En tiedä, luitko ollenkaan kirjoittamaani tai ymmärsitkö sitä?

Annettujen tietojen perusteella uudehko kohde, jossa myyjä suoraan jo aikaisessa vaiheessa kertoo, ettei kaikkia sähköasennuksia ole tehnyt ammattilainen / niitä ei ole tarkastettu. Ja tuon edellä olevan tarkennuksen perusteella myyjä ilmeisesti ymmärtää ainakin jotain sähköistä joten riski tehdä jotain muutakin itse kasvaa.

Aivan ehdottomasti tuollaisesta kohteesta pitää olla sähkökuvat ja tarkastuspöytäkirja(t). Jos näin ei ole, voi aivan mainiosti olettaa itsetehtyä olevan enemmänkin. Muutoin on varsin vähän perusteita, miksei uudehkossa rakennuksessa olisi tuo puoli kunnossa.

Kirves siihen ulkovalopiiriin ei vaan muuta tilannetta mitenkään merkittävästi. Periaatteessa ulkovaloja ei silloin ole mutta ilman mainintaa paperilla et todista myöhemmin mitään.
Maininta "ulkovalot laittomat" taas tarkoittaisi vähintään ulkovalojen olevan mahdollisesti ranetettuja.
Ja edellä mainitsemani "ulkovaloja lukuun ottamatta..." taas tarkoittaisi ainoastaan ulkovalojen olevan mallia rane.

Ja koska myyjä haluaa asian esiin tuoda, haluaa varmasti myös hän maininnan asiasta. Jos myöhemmin sattuu vahinko niin helpottaa ainakin jossakin määrin, jos siellä paperissa on maininta aiheesta ja siitä, että homma tulee hoitaa kuntoon ennen käyttöön ottoa.

Ehkä tämäkin on mielipidekysymys ja jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee. Itse en kuitenkaan näe mitään syytä olla kirjaamatta tuollaisia. Toisaalta toki voi kaikki muutkin havaitut virheet jättää kirjaamatta. Pääsee tappelemaan käräjille sitten myöhemmin.

Sähköistä en ehkä tiedä mitään, mutta sopimuksista kylläkin :) jos myyjä tuon vain suullisesti ilmoittaa, mutta jättää viritykset toimintakuntoon, on myyjä heikommilla hangilla koska ostaja voi vahingon tapahtuessa vedota vilpittömän mielen suojaan ja sanoa että vaikka myyntitilanteessa ei pihasähköjen pöytäkirjoja käytykään läpi tai erikseen pyydetty, olisi voinut olettaa että ne löytyvät.

Jos myyjä saattaa valot täysin toimintakyvyttömäksi siten, että niitä ei voi kytkeä päälle ilman isompaa operaatiota (esim katkoo johdot rasiaan ja vetää vaikka pihavalaisimet irti maasta) JA kauppakirjassa on erikseen mainittu yksinkertaisesti että kohteesta löytyy pari pihavalaisinta kaivettuna maahan, mutta nämä eivät ole toimintakykyisiä, näitä ei ole kytketty eikä näistä ole olemassa käyttöönottopöytäkirjoja, tulee vastuu näiden kuntoonsaattamiseen selvästi ostajalle. Mitään laitonta tai lupia edellyttäväähän ei ole yksistään siinä, että pihalle on kaivettu x valaisinta ja y metriä kaapelia jota ei ole kytketty mihinkään.

Myyjälle on itseasiassa huomattavasti edullisempaa tehdä tällainen deaktivointi jokatapauksessa, vaikka ostajana pyytäisin että nämä jätettäisiin toimintakuntoon, koska kauppahintaan jotkut pihavalot eivät tee mitään, varsinkaan verrattuna siihen riskiin mikä myyjälle jää jos jotain probleemia tapahtuu jälkikäteen.

Kaikki kuvat, mittauspöytäkirjat ja tarkastukset kuulemma löytyvät 100% kaikesta muista sähkötöistä enkä alkaisi tätä epäilemään tämän yhden viritelmän takia, itseasiassa ehkä jopa päinvastoin. Luonnollisesti tämäkin pitäisi myyntipapereista käydä läpi ennen ostotarjousta.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 441
Viestejä
4 507 721
Jäsenet
74 398
Uusin jäsen
kuufei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom