Näissä määräyksissä ollaan todella pahasti taas kerran jäljessä todellisuutta. Olemassa olevaa kalustoa on jo reilusti ja vasta nyt mietitään.
Ja vaikka uusia ohjeita ei olisikaan, on se asunnoissa lataaminen siitä huolimatta melkoinen riski monessa paikassa. Kerrostalossa eteisessä ei todellakaan ole se paras paikka.
Ja tuo skaalattuna moneen kymmeneen... Ei, ei todellakaan. Saati moniin kohteisiin. Ei, ei todellakaan.
Eikä tosiaan palvele pääsääntöisesti kuin fillarilla ajavia. Muutoinkin ne kaapit eivät voi olla vakioita vaan sinne pitää saada se spessulaturi. Siis se, joka on kiinteän akun lisäksi kiinteänä osassa laudoista.
Eli kuten toteat, ei vaan järkeä. Ei siltikään, vaikka uudiskohde ja kulunvalvonta jne. Kulutus ei siitä huolimatta kasva kovin suureksi ja niitä lukittavia ja erikseen mittaroitavia laatikoita tulisi olla paljon.
Tagisysteemit on monipuolistuneet ja halventuneet kokoajan.
Mutta jos ne ahdistaa, niin kuten totesin:
Lappu seinään, johon ruksi omalle riville, kun lataa. Pistorasiat, jos siis kyseessä onkin pistorasiat, eikä kiinteät laturit aikareleiden taakse, ja laskuri, joka laskee releiden kytkemiset (ei mitenkään kallis).
Jos esiintyy PERSEILYÄ, eli on ladattu enemmän, kuin on rukseja tai ruksittu naapurin riviin, niin tilaan kameravalvonta siten, että se ruksitaulu ja tulevat ja menevät näkyvät kuvassa. Kamera ja tallennin eivät ole nykyään kallis investointi (4Ch tallennin jotain alle 200e (alv0), perus kamera 99 (ALV0) ja kiintolevy 70e. Asennus onnistuu jos saa kameran seinään ja kiintolevyn tallentimeen. Samaan tallentimeen saa sitten 3 muutakin kameraa, joilla voidaan valvoa esim parkkipaikkaa tai muuta vandalismille / rosvoilulle altista paikkaa. CAT kaapelin veto on työläin ja kallein homma, jos tiettää sen jollain firmalla.. Virtaa kamerat saavat datakaapelin kautta. Halppiksille voi olla n 95m kaapelia ja kalliimmissa systeemeissä muistilisin, että on testattu 800 metrin kaapelillakin..
Ulkona latailu ei toimi, koska litiumakut eivät lataudu pakkasessa (suojapiiri estää, koska homma ei onistuisi).
JA vedellä ne sähköautotkin sammutetaan. Tietysti, jos tilassa ei ole viemäriä, niin sitten pitäisi olla vain huolehdittu siitä, että savu ei pääse leviämään esim porraskäytävään tai vastaavaan tai asuntoihin, eikä tulipalokaan pääse leviämään mihinkään yksittäisestä lataustilasta. Jos tila ei ole todella iso tai mielettömän hyvin tuuletettu, niin tulipalon sattuessa sinne ei pidä mennä seikkailemaan ilman happilaitteita.
Luonnollisesti jos sammutusta ei ole, niin savuvahinko todennäköisesti pilaa hyvinkin paljon asioita. (Kun joku pyörän akkujööti palaa alusta loppuun, niin savua syntyy yllättävän paljon, olen kokeillut yksittäisillä kennoilla ylilataamista ja seurauksia) Jos tila on pienehkö, niin isomman akun palaessa luultavasti tilan kamat menevät vaihtoon, vaikka palon leviäminen olisi estetty esim siten, että latauspaikat olisivat pilttuu tyylisiä, seinät esim tiiltä.
-------------------------------
Litiumakut ovat tiiveitä, ei sinne vesi pääse kennojen sisään. Ongelma niissä on se, että rikkinäinen kenno kuumentaa naapurinsa niin kuumaksi tai palava akun kuori, jotta ehjäkin kenno syttyy ja syntyy ketjureaktio. Jossain pyörän akussa voi olla esim 40 tai enemmän pikkukennoja. Jos ketjureaktion haluaa lopettaa, niin rakenne on jäähdytettävä ja vesi jäähdyttää hyvin. Per kenno litiumia on senverran vähän ja se palaa jokatapauksessa, jotta vedestä ei ole sinällään haittaa.
-------------------------------
Monta niitä latauspistorasioita tarvittaisiin?
2? 4? 8? 16? 32?
-------------------------------
Tietysti ainahan voidaan pistää sinne pistorasioita 6A:n sulakkeiden taakse läjä ja todeta: Ladatkaa pikkulaitteita vapaasti. Kaikki maksavat siitä yhtiövastikkeessa ja asiasta ei kuunnella valituksia. Joka kämpälle on oma latauspaikka.