Tuo diodi-valo tarkoittaa manuaalin mukaan sitä että koetinpiikkien välillä on yhteys.
Näin minäkin päättelin mutta minulla oli toinen piikki toisessa kädessä ja se ei ollut kiinni missään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo diodi-valo tarkoittaa manuaalin mukaan sitä että koetinpiikkien välillä on yhteys.
Sitten se mittari ottaa jostain häiriötä/sekoilee.Näin minäkin päättelin mutta minulla oli toinen piikki toisessa kädessä ja se ei ollut kiinni missään.
Ei kaksinapaisella jännitetesterillä noin voida jännitettä koestaa, että toinen napa ei ole kiinni missään. Sillä testataan jännitettä kahden potentiaalin välillä. Toinen napa johonkin missä on varma maapotentiaali ja toinen sitten sen laitteen kuoreen, josta halutaan testata onko siinä maata vasten jännitettä.Näin minäkin päättelin mutta minulla oli toinen piikki toisessa kädessä ja se ei ollut kiinni missään.
Ei kaksinapaisella jännitetesterillä noin voida jännitettä koestaa, että toinen napa ei ole kiinni missään. Sillä testataan jännitettä kahden potentiaalin välillä. Toinen napa johonkin missä on varma maapotentiaali ja toinen sitten sen laitteen kuoreen, josta halutaan testata onko siinä maata vasten jännitettä.
99% varmuudella ei ole putkitettu.Osaako joku enemmän asennuksia tekevä sanoa, mikä on käytäntö autolämmitystolppien kaapeloinnissa, putkitetaanko nuo vai laitetaanko MCMK sellaisenaan maahan? Molemmin toki hyväksytty, mutta lähinnä että onko alalla vallitsevaa käytäntöä noiden suhteen? Tuossa pähkäillyt että mitä noille taloyhtiön keskellä pihaa oleville parkkipaikoille tekisi sähköautojen latausvarausten suhteen. Ei viitsisi koko pihaa vielä kaivella auki, mutta toisaalta kun ARA-tukea saa edelleen sen 35 % kustannuksista niin mielellään nyt tekisi mahdollisimman hyvät pohjat.
Tuossa on siis nykyisellään kaksi blokkia, joissa toisessa on 13 paikkaa ja toisessa 14 paikkaa. Nuo on nyt kaapeloitu 6-neliöisellä kaapelilla ja se harkinnassa että noiden tilalle tai kaveriksi vetäisi 16-neliöiset, jotta saisi laittaa suurempaa sulaketta eteen.
Miksi se sun sähkärisi ei itse hanki niitä tarvikkeita? Se kuitenkin tietää mitä sinne tarvitsee.Mun pitäisi ostaa sähkärille tarvikeet valmiiksi kun tulee asentamaan kahdelle valaisimelle paikan katossa.
Katto siis kattopaneelia, tuleeko sinne tavalliset rasiapohjat vai joku muu malli?
K-Rauta
www.k-rauta.fi
Sillä ei tiliä Onniselle kun taas mulla on.Miksi se sun sähkärisi ei itse hanki niitä tarvikkeita? Se kuitenkin tietää mitä sinne tarvitsee.
Sillä ei tiliä Onniselle kun taas mulla on.
Okei, mulla olis kaikki muut nyt valmiina pl. noi 2 kpl rasiapohjaa.onnisen katalogia pääsee selaamaan ilman tunnuksia. sano että listaa sieltä mitä tarvii ja sä haet / tilaat.
Sähkö
www.onninen.fi
Sä meinaat että me täysin vieraat ihmiset osataan ilman mitään taustatietoa sanoa mitä sinne tarvii, mutta se sun liveihminen ei sitä osaa tehdä?Okei, mulla olis kaikki muut nyt valmiina pl. noi 2 kpl rasiapohjaa.
Päästäisiin hommiin ilman että sen pitäisi tulla paikan päälle ensin katsomaan mitä tarvitaan...
Minähän en maallikkona tiedä ja siksi kysyn.Sä meinaat että me täysin vieraat ihmiset osataan ilman mitään taustatietoa sanoa mitä sinne tarvii, mutta se sun liveihminen ei sitä osaa tehdä?
Lähtökohtaisesti kattovalon paikkaa ei voi millään remonttirasialla tehdä, mutta kyllä se yleensä kuitenkin jotenkin onnistuu kun rakennetta hieman tutkii.
Pelkkä remppapurkki tulee normaalista kattopanelista läpi jos siihen laittaa sen 15kg painavan kristallikruunun.
Jos se sähkäri ei sulle osaa kertoa niin miten ajattelit meidän osaavan?Minähän en maallikkona tiedä ja siksi kysyn.
Ei siitä kannata hernettä nokkaan vetää.
Se sähkäri on niin kiireinen et olen sitä maanitellut tänne kohta 6 kk ja nyt ehtii pikaisesti käymään.Jos se sähkäri ei sulle osaa kertoa niin miten ajattelit meidän osaavan?
Laita kuva siitä kohteesta tänne mihin ne on tarkoitus laittaa niin sitten varmaan saat helpommin vastauksia.Se sähkäri on niin kiireinen et olen sitä maanitellut tänne kohta 6 kk ja nyt ehtii pikaisesti käymään.
Idea oli siinä että mulla olisi ollut tarvikkeet valmiina, ettei tarvii tuhlata aikaa niiden hakemisessa ja odotella taas seuraavaa kertaa kun ehtii paikalle...
Osaan itsekin katsoa tarvittavat kiinnitykset esim noille rasioille ja kiinnittää ne kun ensin selvitän mikä rasia on oikea.
Kysyin koska ketju on kuitenkin "kysymyksiä sähkömiehille" enkä odota absoluuttista oikea vastausta keneltäkään kohdetta näkemättä.
Sähkäri, jolla ei ole tiliä mihinkään sähkötarviketukkuun?Sillä ei tiliä Onniselle kun taas mulla on.
Eikä siellä mitään tiliäkään tarvitse, makselee kortilla. Ja voi se sähkäri hakea ne kamat onniselta, ja huikata myyjälle, että laita dduden laskuun.Sähkäri, jolla ei ole tiliä mihinkään sähkötarviketukkuun?
Pihti ei voi toimia tuossa, koska kyseessähän ei ole johdin vaan kaapeli. Amatöörin järjellä lähtisin ratkaisemaan asiaa jollain sähkärin asentamalla omalla mittarilla/mittareilla. Esim. Carlo Gavazzi valmistaa sellaisia joita kuvittelen sopiviksi.Olettaisin, että paksua mustaa johdinta pitkin tulee sähkö boksiin sisään, ja toista mustaa johtoa pitkin menee toiseen mökkiin. Mikäli pihtimittarit toimivat näissä johtimissa, saisi niistä jo tarvittavan tiedon irti.
Onko siellä kolmivaiheinen sähkö? Tuolla linkatulla ei voi sellaista ilmeisesti seurata. Käytännössä voisi tarvita esimerkiksi yhden: Carlo Gavazzi EM340 3-vaihe energiamittari | Karkkainen.com verkkokauppa. Sitten kun siellä on jo yksi mittari ja tietää toisen lukemat niin yksinkertaista matikkaa. Sähkäriä tarvitsee joka tapauksessa asennuksiin.Mökkikiinteistöllä on kaksi mökkiä, mutta yhteinen jaettu sähköliittymä. Toinen sähkönjakelijan mittari tuplaisi kiinteät kulut, mutta jotenkin pitäisi saada kustannukset jaettua mökkien kesken.
Suunnitelmissa olisi laittaa sähköboksiin Shelly EM -virtamittari ja siihen kaksi pihtianturia, muualle sitten laitenetti reitittimineen. Ennen HA:han siirtymistä pärjäillään Shellyn omilla käyttöliittymillä.
Osaisiko täällä joku neuvoa, soveltuuko laite käyttötarkoitukseen? Tarvitaanko asennukseen sähkäriä, vai voisiko se onnistua omin voimin? Oheisessa kuvassa on kiinteistön sähköboksi. Olettaisin, että paksua mustaa johdinta pitkin tulee sähkö boksiin sisään, ja toista mustaa johtoa pitkin menee toiseen mökkiin. Mikäli pihtimittarit toimivat näissä johtimissa, saisi niistä jo tarvittavan tiedon irti.
Olisiko kellään kokemuksia vastaavasta tai kommentteja suunnitelmaan?
![]()
Onko siellä kolmivaiheinen sähkö? Tuolla linkatulla ei voi sellaista ilmeisesti seurata. Käytännössä voisi tarvita esimerkiksi yhden: Carlo Gavazzi EM340 3-vaihe energiamittari | Karkkainen.com verkkokauppa. Sitten kun siellä on jo yksi mittari ja tietää toisen lukemat niin yksinkertaista matikkaa. Sähkäriä tarvitsee joka tapauksessa asennuksiin.
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.
Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?
Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.
Mun mielestä tuon twistin johdot on kyllä 2,5mm2, vaikka tuotetieto muuta sanookin.
Millä perusteella mielestäsi olisi pakko?Pakkohan niiden on olla jos kyseessä on 16A tuote.
Varmista vielä tuo pistorasia jos aiot laittaa 16A sulakkeen. Pistorasiassa pitää olla leimattuna 16A merkintä ja epäilen että tuossa linkittämässäsi sitä ei ole.
Meillä on yksi twist USB:llä ja nyt kun tarkistin, niin löytyy merkintä 16A 250V~.Eikä 1,5mm2 johdinta ole kielletty 16A sulakkeen kanssa käyttämästä, tuo 2,5mm2 on vaan se nyrkkisääntövahvuus joka "toimii aina"
Mulla on kyllä jäänyt mielikuva että tuo olisi ollut tosiaan 2,5mm2 johdoilla. Muutenkin siitä jäi laadukkaasti toteutetun tuotteen vaikutelma, mitä nyt se mukana toimitettu irtopistotulppa vähän sellainen... meh.
Kun poissa käytöstä tuossa voi peittää pistokkeet. Nesteillä ei lieden vieressä pitäisi pelailla. Ei kai tuo sen pahempi ole kuin liesitasokaan? Vähemmän likaantuvassa paikassa toiminut vastaava meillä hyvin. Liedellä tarvinnut välillä pistorasiaa ja nykyiset liian kaukana eikä seinä/kaapin alapuoli asennus tässä oikein toimi.Itse en laittaisi keittiötasoon tuollaista pistorasiaa, keittiössä kuitenkin roiskuu kaikenlaista ja tuollainen suorastaan imee kaiken roiskuvan sisäänsä ja puhdistus saattaa olla ikävää.
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.
Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?
Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.
Varmista vielä tuo pistorasia jos aiot laittaa 16A sulakkeen. Pistorasiassa pitää olla leimattuna 16A merkintä ja epäilen että tuossa linkittämässäsi sitä ei ole.
Haluaisin laittaa keittiötasoon upotetun pistorasian. Tuotetietojen mukaan tämän liitäntäkaapeli on vain 1.5mm2, mutta nimellisvirta kuitenkin 16A. Eli voi kytkeä 16A sulakkeen taakse? Kiinteä kytkentä siis suoraan jakorasiaan eikä pistorasiaan.
Miten lähelle upotettua induktioliettä tämän voi asentaa?
Yhdeltä asentajalta kyselin, mutteivat palanneet asiaan. Ongelmana asentajan löytäminen alle puolen päivän sähkötöihin.
Eikös nuo valkoiset normi jatkojohdot ole lähes poikkeuksetta myös 1,5mm2 ja max 3500W. Tuohan taitaa perustua siihen että vapaassa tilassa olevan johto ei lämpeä niin paljon kuin rakenteiden sisällä oleva.
Ei välttämättä saa olla ohuempi vaikka kuorman se kestäisikin jos hyvää sähköä saa verkosta. Paikoissa missä heikompi oikosulkuvirta töpselissä onkin sitten eri asia. Mittaamalla vasta selviää että minkä paksuinen johto täytyy olla.Törmäsin vastaavaan asiaan pari vuotta sitten, kun asennettiin erästä lto-konetta paikalleen ja huomasin että laitteen ottoteho oli 2000W ja liitäntäjohtona oli parin metrin pistotulpallinen 0,75mm2 johto.
Sähkäri sanoi sitten että tuollainen irtojohto saisi olla pykälää pienempi, kuin kiinteä asennus. (kuten noissa jatkojohdoissakin)
säästäähän valmistaja siinä tietysti huimasti...
Ei välttämättä saa olla ohuempi vaikka kuorman se kestäisikin jos hyvää sähköä saa verkosta. Paikoissa missä heikompi oikosulkuvirta töpselissä onkin sitten eri asia. Mittaamalla vasta selviää että minkä paksuinen johto täytyy olla.
Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
Niin, virallisestihan se kaapelointi kai pitäisi nähdä tai muuten varmasti tietää, eikä riitä että amati miäs käy kytkemässä ja mittaamassa. Voihan se olla äärettömän epäasiallisesti jatkettu maan alla tms.No jos minä olisin se sähkäri joka tulisi tuota asianmukaiseksi tekemään niin kyllä siinä täytyisi joka valaisin ottaa auki ja tarkistaa kytkennät ja eihän tuossa voi mitenkään luottaa että onko se itse kaapeli asianmukaisesti vai onko sinne tehty maanalaisia asiattomia liitoksia. Että vähän riskiähän tuo on alkaa saattamaan ns. viralliseksi.
Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.Uudehkoa ok-taloa katsellut johon (ei sähkäri) isäntä vedellyt pihalle sähköt useampaan valaisimeen. Kaapelit kaikkialta ihan legittiä MCMK maakaapelai ja virta otetaan valaisimiin ulkovaraston kyljessä olevasta pistorasiasta pistotulpalla. Pistorasia ihan sähkärin asentama rakentamisen yhteydessä ja vikavirtasuojan takana. Tavallaan siis pitkä jatkoroikka johon asenneltu useampi (ledi) valaisin. Useamman vuoden kuulemma toiminut kesät talvet moitteetta. Sähkäri toki kannattaa pyytää tuo tarkistamaan, mutta mitäs käytännön riskejä tuommoisessa viritelmässä voisi olla? Luulis että jos jotain häröä sattuu, niin vikavirtasuoja katkaisee virran ennen isompia vahinkoja?
Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
Se olikin jo sanottu, ettei tuo ole tuollaisenaan mikään kelvollinen ratkaisu. Eli kiinteäksihän se tulee muuttaa, se on selvä. Loppua tuossa alla...Uudehkoa ok-taloa katsellut johon (ei sähkäri) isäntä vedellyt pihalle sähköt useampaan valaisimeen. Kaapelit kaikkialta ihan legittiä MCMK maakaapelai ja virta otetaan valaisimiin ulkovaraston kyljessä olevasta pistorasiasta pistotulpalla. Pistorasia ihan sähkärin asentama rakentamisen yhteydessä ja vikavirtasuojan takana. Tavallaan siis pitkä jatkoroikka johon asenneltu useampi (ledi) valaisin. Useamman vuoden kuulemma toiminut kesät talvet moitteetta. Sähkäri toki kannattaa pyytää tuo tarkistamaan, mutta mitäs käytännön riskejä tuommoisessa viritelmässä voisi olla? Luulis että jos jotain häröä sattuu, niin vikavirtasuoja katkaisee virran ennen isompia vahinkoja?
Kämppää myydään "ilman pihasähköjä" joten ei voi oikein aleakaan tästä pyytää.. ja oliskohan mitään saumaa sille, että tuon saattaminen ihan oikeaksi kiinteäksi asennukseksi voisi onnistua sähkäriltä vain vetämällä nyt pistotulppaan päättyvä johto varaston sähkötauluun oman sulakkeen taakse? Tietty sähkäri ei voi sanoa mitään pihavalaisinten kytkennöistä ellei niitä lähde kaivamaan ylös..
Tuossa kaiken avaamisessa jne on se pieni ongelma, ettet läheskään kaikissa kohteissa pysty mitenkään tekemään samaa. Eli kyllä se avainsana on ehdottomasti rajata se itse tehty työ pöytäkirjaan niin tarkkaan ettei edellisen tekemää voi kaataa omaan niskaasi.No jos minä olisin se sähkäri joka tulisi tuota asianmukaiseksi tekemään niin kyllä siinä täytyisi joka valaisin ottaa auki ja tarkistaa kytkennät ja eihän tuossa voi mitenkään luottaa että onko se itse kaapeli asianmukaisesti vai onko sinne tehty maanalaisia asiattomia liitoksia. Että vähän riskiähän tuo on alkaa saattamaan ns. viralliseksi.
Jos tuollaisen kanssa suurempi vahinko sattuu niin kyllä sitä viimeksi paikalla käynyttä varsin helposti jututetaan. Mutta kaikesta aikaisemmin tehdystä et voi olla vastuussa, et myöskään myöhemmästä. Käynnin jälkeen rane lisännyt pari pihavalaisinta ja vaihtanut pari toiseen malliin jajaja... Eli kuten edellä, syytä vaan kirjata riittävän tarkasti, mihin osa-alueeseen on koskettu.Oman maailmankuvani perusteella on aika epätodennäköistä, että tällaista tilannetta ratkaistaan pykälien ja standardin mukaan nykymaailmassa, jos pihavalaisimet säilytetään. Sinänsä valitettavasti, mutta toisaalta on aika paljon pahempaakin useimmissa vanhoissa taloissa.
Nyt en kieltämättä kyllä ymmärtänyt. Kyse on ulkovaloista joten minkä ihmeen takia turvakytkin? Kyllä niitä valoja normaalisti ohjataan aivan eri tyylisellä kytkimellä.Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.
Ei saa MCMK:ta kytkeä pistotulpalla. Se on kiinteän asennuksen kaapeli ja katkeaa ennen pitkään, kun jotain pistotulpparäpellystä irroitellaan ja kytketään. Kyllä se pitää olla kiinteästi kytketty. Jos halutaan katkaisumahdollisuus niin siitä pistorasialta syöttö turvakytkimelle ja MCMK turvakytkimen taakse.
Mutta tuo on toki totta, ettei pistotulppa ole oikea tapa ko. kaapeliin. Joo, nopein ainakin ranelle mutta tuossa mainitussa kohdassa jakorasia seinään, MCMK siihen ja siitä sitten pätkä kumikaapelia eteenpäin jos oikeasti on pakko olla pistotulpalla. Mitään järkeähän koko asiassa ei ole tarjolla on (pinta)pistorasia, josta jatkaisi melkein samalla vaivalla katkaisijalle jne.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.