Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Kellään tietoa miksi öljypolttimeni ei lähde päälle? Siis ei ole edes valoa kun öljypolttimen kytkin on päällä. Eli ei taida virtaa saada tuo.

-mistään ei ole sulake mennyt alas
-kaikki muut systeemit tuntuu pelaavan
-yritin ottaa polttimen töpseliä pois ja takaisin ja nitkuttaa jos siinä on jokin häiriö, no ei näy mitään elonmerkkejä polttimessa

Öljypoltinta käytetty joskus keväällä viimeksi, en muista onko jotain erityistä sen jälkeen tapahtunut.

20241205_195119.jpg

17334213174674557688476820776527.jpg
Mikäs neuvoksi? Tosiaan, mitkään sulakkeet ei ole alhaalla..
 
-yritin ottaa polttimen töpseliä pois ja takaisin ja nitkuttaa jos siinä on jokin häiriö, no ei näy mitään elonmerkkejä polttimessa
Eli polttimen päässä on johdotus liittimellä jonka saa irti ja tarkoitat tätä liitintä?

Jos itsellä ei ole mahdollisuutta mitata niin pyydä kaveri tms kylään mittarin kera. Nopeasti katsoen polttimelle on sähkön syöttö, termari suoraan polttimelle ja hälylähtö. Eli varsin helposti mitattavissa sekä syöttö että termari ja sen perusteella voi vian paikantaa polttimeen, termariin tai syöttöön.
 
Kellään tietoa miksi öljypolttimeni ei lähde päälle? Siis ei ole edes valoa kun öljypolttimen kytkin on päällä. Eli ei taida virtaa saada tuo.

-mistään ei ole sulake mennyt alas
-kaikki muut systeemit tuntuu pelaavan
-yritin ottaa polttimen töpseliä pois ja takaisin ja nitkuttaa jos siinä on jokin häiriö, no ei näy mitään elonmerkkejä polttimessa

Öljypoltinta käytetty joskus keväällä viimeksi, en muista onko jotain erityistä sen jälkeen tapahtunut.

20241205_195119.jpg

17334213174674557688476820776527.jpg
Mikäs neuvoksi? Tosiaan, mitkään sulakkeet ei ole alhaalla..

Oletko kokeillut kuitata painikkeesta? Tuo oranssi nappula etosassa.
 
Eli polttimen päässä on johdotus liittimellä jonka saa irti ja tarkoitat tätä liitintä?

Jos itsellä ei ole mahdollisuutta mitata niin pyydä kaveri tms kylään mittarin kera. Nopeasti katsoen polttimelle on sähkön syöttö, termari suoraan polttimelle ja hälylähtö. Eli varsin helposti mitattavissa sekä syöttö että termari ja sen perusteella voi vian paikantaa polttimeen, termariin tai syöttöön.
Kyllä, juuri sitä liitintä tarkoitan. Näyttää tältä:

17334226717523201717765800424924.jpg

On mulla toki yleismittari, mutta koskaan ei ole tarvinnut mitata jännitteitä mistään joten voiko sen tehdä niinkin väärin että a) saan fataalin sähköiskun
b)mittari kärvähtää
c) jotain muuta väärää?
Yleensä jos tämmöisiä joutuu kyselemään niin kannattaisi unohtaa koko homma..ei satu olemaan ketään asiantuntijaa tässä lähistöllä..
 
Kyllä, juuri sitä liitintä tarkoitan. Näyttää tältä:

17334226717523201717765800424924.jpg

On mulla toki yleismittari, mutta koskaan ei ole tarvinnut mitata jännitteitä mistään joten voiko sen tehdä niinkin väärin että a) saan fataalin sähköiskun
b)mittari kärvähtää
c) jotain muuta väärää?
Yleensä jos tämmöisiä joutuu kyselemään niin kannattaisi unohtaa koko homma..ei satu olemaan ketään asiantuntijaa tässä lähistöllä..
Tuossa liittimen kyljessä lienee tarralla kytkentä. Mustalta puolelta pitäisi löytyä syöttö ja ruskealta termari plus häly.

a) Voi mutta kun käyttää varovaisuutta eikä pitele mitatessa mittapäiden metalliosia niin ei kovin helposti. Tosin halppismittarissa mahdollisesti olevaa transistoritestin napoja en myöskään pitelisi
b) Kyllä, näin voi käydä. Tätä vältetään kuitenkin aloittamalla mittaus suurimmalla AC-alueella
c) Kyllä, aina on mahdollista mennä pieleen

Asenne on toki oikea eli älä tee jollet osaa. Ja vähän siinä ja tässä, mitä on ok edes opastaa tekemään. Mutta laitappa kuva / linkki mittariisi niin voi sanoa ainakin, mitä EI tule tehdä.
 
Tuossa liittimen kyljessä lienee tarralla kytkentä. Mustalta puolelta pitäisi löytyä syöttö ja ruskealta termari plus häly.

a) Voi mutta kun käyttää varovaisuutta eikä pitele mitatessa mittapäiden metalliosia niin ei kovin helposti. Tosin halppismittarissa mahdollisesti olevaa transistoritestin napoja en myöskään pitelisi
b) Kyllä, näin voi käydä. Tätä vältetään kuitenkin aloittamalla mittaus suurimmalla AC-alueella
c) Kyllä, aina on mahdollista mennä pieleen

Asenne on toki oikea eli älä tee jollet osaa. Ja vähän siinä ja tässä, mitä on ok edes opastaa tekemään. Mutta laitappa kuva / linkki mittariisi niin voi sanoa ainakin, mitä EI tule tehdä.
Joo, kytkentäkaavio on tossa pistorasiassa kyllä mihin tuo liitin laitetaan.

Sen verran yritin googlata että esim pistorasian jännitteitä mitataan vaihtovirralla eli olisiko tuo V jossa 600 ja 200 vaihtoehdot? Puhutaan vissiin 230v jännitteestä joten tuo 600 sitten oikea valinta?

17334248941566964617051349855997.jpg

Tosiaan mittarini on mallia halpis.
 
Joo, kytkentäkaavio on tossa pistorasiassa kyllä mihin tuo liitin laitetaan.

Sen verran yritin googlata että esim pistorasian jännitteitä mitataan vaihtovirralla eli olisiko tuo V jossa 600 ja 200 vaihtoehdot? Puhutaan vissiin 230v jännitteestä joten tuo 600 sitten oikea valinta?

17334248941566964617051349855997.jpg

Tosiaan mittarini on mallia halpis.
Kyllä tuolla pystyy mittaamaan. ei ne suomessa möis ellei olis perus turvallinen. Noi numerot meinaa että mikä on sen alueen maksimi. 230v on enemmän kuin 200 joten pitää valita 600 alue.
 
Problem solved. Lämpötilanrajoitin oli kattilasta lauennut joten sen painaminen toi virrat polttimelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kertaalleen korjattu elkot vuosia sitten. Nyt pitäisi vaihtaa vaihdatuttaa uusi termostaatti kylppärin lattia lämmitykseen. Ihan sulake irti ja mittaamaan anturin ohmi- arvon siten sitten valita oikeanlainen termostaatti?
Okt.
20241212_160917.jpg
 
Vaikka tuliskin, en ala piikkaamaan kylpyhuoneen betonivalua auki
Sehän pitäisi olla putkitettuna siellä, yleensä ainakin.
Itse vaihdatin kylppärin lattiatermostaatin ja sähkäri vaihtoi samalla automaattisesti anturin. Koko homma alle vartissa.
Otti vanhasta varalta mitan, että pystyi varmistamaan, että varmasti meni perille asti uusi.
 
Kertaalleen korjattu elkot vuosia sitten. Nyt pitäisi vaihtaa vaihdatuttaa uusi termostaatti kylppärin lattia lämmitykseen. Ihan sulake irti ja mittaamaan anturin ohmi- arvon siten sitten valita oikeanlainen termostaatti?
Okt.

Vähintään toinen anturin johdin irti termostaatista ennen mittausta.
Kytkentä voi vaikuttaa yllättävän paljonkin mittaukseen jos mittaa paikallaan.

Ja kuten jo edellä mainittiin niin se anturi pitäisi olla putkitettu ja vaihdettavissa.
 
Kyllä se pitää olla putkitettuna jos ei satu olemaan sutta ja sekundaa. Muutenhan ei ole vaihtoehtoa kuin toivoa että anturi pysyy ehjänä ja löytää samalla vastuksella toimivaa termostaattia.
 
Kyllä se pitää olla putkitettuna jos ei satu olemaan sutta ja sekundaa. Muutenhan ei ole vaihtoehtoa kuin toivoa että anturi pysyy ehjänä ja löytää samalla vastuksella toimivaa termostaattia.

Ainakin Devin termareissa pystyy valitsemaan käytettävän anturityypin. Olisikohan noin 10 vaihtoehtoa ollut ainakin vanhan Enston tilalle sai vaihdettua samaan anturiin.
 
Lähtökohtaisesti anturi on putkitettu rasialta, mutta voihan se putki olla poikki tms, jolloin sitä vanhaa anturia on pakko käyttää.
 
Jos haluaisi talon ulkoseinään voimavirtapistokkeen, vaatiiko se sähkökeskukselta lisävetoja talolle? Sähkökeskuksessa on jo voimavirtapistoke, mutta keskus on käyttöä ajatellen vähän hankalassa paikkaa. Matkaa keskukselta talolle on noin 15 metriä.
 
Jos haluaisi talon ulkoseinään voimavirtapistokkeen, vaatiiko se sähkökeskukselta lisävetoja talolle? Sähkökeskuksessa on jo voimavirtapistoke, mutta keskus on käyttöä ajatellen vähän hankalassa paikkaa. Matkaa keskukselta talolle on noin 15 metriä.
Puhut varmasti mittauskeskuksesta ja talossa on sitten ryhmäkeskus erikseen. Tämä olisi normaali tapa.
Tosin tarkentavana tietona talon ikä olisi hyvä. Toki kuvilla keskuksista pääsee vielä pidemmälle.
Vaikea varmaksi sanoa näillä tiedoilla, mutta todennäköisesti vaatii.
Kyllä se ryhmäkeskus on normaalisti talossa, ei 15 metrin päässä. Joten todennäköisesti ei vaadi muuta kuin automaattien lisäyksen (jollei valmiiksi ole varalla) ja johdotus pistokkeelle. Oikeastaan uudemmassa ainoa syy uuteen maakaapeliin olisi pääsulakekoon kasvattaminen niin paljon, ettei olemassa oleva riitä.
 
Kyllä se ryhmäkeskus on normaalisti talossa, ei 15 metrin päässä. Joten todennäköisesti ei vaadi muuta kuin automaattien lisäyksen (jollei valmiiksi ole varalla) ja johdotus pistokkeelle. Oikeastaan uudemmassa ainoa syy uuteen maakaapeliin olisi pääsulakekoon kasvattaminen niin paljon, ettei olemassa oleva riitä.
Selitin varmasti huonosti, pahoittelut siitä. Etupihalla tönöttää talosta noin 15 metrin päässä siis se kaappi, jossa on pääsulakkeet ja sähkömittari. Eteisessä sisällä on sitten se kaappi, jossa on kaikki yksittäiset sulakkeet eri huoneisiin ja käyttökohteisiin.
 
Laita kuva siitä ryhmäkeskuksesta niin ei tarvi sähkömiehien arvailla.
Jos on vähänkään uudempi talo niin siellä keskuksessa on jo valmiina odottamassa paikat lisäykselle. Tai ainakin varaus kuten yllä sanottiiin :)
 
Laita kuva siitä ryhmäkeskuksesta niin ei tarvi sähkömiehien arvailla.
Jos on vähänkään uudempi talo niin siellä keskuksessa on jo valmiina odottamassa paikat lisäykselle. Tai ainakin varaus kuten yllä sanottiiin :)
Todentotta, hyvä idea : )

Sisällä on tällainen:

Screenshot 2024-12-16 at 14.11.59.png

Keskellä pihaa tällainen:

Screenshot 2024-12-16 at 14.11.20.png

Klikkaamalla kuvat saa suuremmiksi.
 
Jonkun tämän tyylisen siihen ulkoseinään haluaisin, että saisi myös vikavirran.


Vai saisikohan nuo sulakkeet suoraan muutettu vikavirtasuojatuiksi, jolloin seinään saisi siromman tökkelin?
 
Jonkun tämän tyylisen siihen ulkoseinään haluaisin, että saisi myös vikavirran.


Vai saisikohan nuo sulakkeet suoraan muutettu vikavirtasuojatuiksi, jolloin seinään saisi siromman tökkelin?
Saa vikavirran tuonne keskukseenkin lisättyä. Mutta mutulla sanon että tuo erillisen vivavirran omaava pistoke on työt mukaan laskien edullisempi vaihtoehto. Mutta eiköhän palstan sähkärit anna oikeat neuvot kun kerkeävät :)
 
Näyttökuva 2024-12-16 141952.png

Siinähän paikka 32 voimavirtapistokkeelle. Vaikken sähkäri olekaan :D
No en menis tohon väliin laittamaan vaikka vapaat ois c16 suojat.. si tarveis kuormanhallintaakin.. mut en oo sähkäri..
Joskin kyl veikkaisin et oma maakaapeli talolle ois paras ja ottaa tuolta 21 syötöstä se ja jättää kylmiksi keskuksessa oleva voimavirta
 
Ei kaikki puhu. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin samantekevää.
Samantekevää tai oikea termi ei ole tuttu. Mutta jos kysymyksestä käy selvästi ilmi, mitä tarkoitetaan, on välillä helppo vastata samalla kielellä. Tyyliin vikavirtasuojan tuntee moni mutta moniko ei-ammattilainen tietää suoraan vvsk:n, saati jonkun vielä oudomman lyhenteen tms?
Näyttökuva 2024-12-16 141952.png

Siinähän paikka 32 voimavirtapistokkeelle. Vaikken sähkäri olekaan :D
Toki, kyllä noiden perään saa 32A rasian laittaa mutta mitään iloa siitä ei varsinaisesti ole koska 10/16A johdonsuojat ja 25A pääsulakkeet.
No en menis tohon väliin laittamaan vaikka vapaat ois c16 suojat.. si tarveis kuormanhallintaakin.. mut en oo sähkäri..
Joskin kyl veikkaisin et oma maakaapeli talolle ois paras ja ottaa tuolta 21 syötöstä se ja jättää kylmiksi keskuksessa oleva voimavirta
Hieman kyseenalaistan neuvomisen jos ei ymmärrä asiaa ja pitää veikkailla.

Jos kyse ei ole sähköauton latauksesta, kuormanhallinnalle ei ole erityistä tarvetta. Käyttäjä huolehtii, ettei lämmitä kiuasta, uunia jne samaan aikaan kun käyttää järeämpää 3~laitetta. Ihan normaali tapa ja näin on myös sähkölämmitteisissä taloissa.
Ja jolleivat ole 16A suojia niin joko vaihtaa tai lisää. Onhan tuossa keskuksessa sentään mukavasti tilaa.

Mitään suoranaista hyötyä tämän hetken mallissa ei ole vetää tuolta mittauskeskukselta. Joka tapauksessa se rajoittava tekijä ovat 25A pääsulakkeet. Ja vielä järjettömämpää olisi poistaa ilman mitään syytä käytöstä tuo olemassa oleva 3~rasia. Niitä voi halutessaan laittaa vaikka talon joka seinälle, autotalliin ja varastoon samojen johdonsuojien perään. Niitä ei vaan käytetä samaan aikaan / käytetään vain pienellä kuormalla.
Jos 25A pääsulakkeet loppuvat kesken, vaihdetaan suurempiin. Ei sitä keskusten välistä kaapelia niin mitoiteta, ettei sulakekokoa / liittymää voi muuttaa yhtään pykälää suuremmaksi.

Jos halutaan jotain kuorman hallintaa tähän kohtaan, asia on helpompi toteuttaa tuossa ryhmäkeskuksessa, yksinkertaisimmillaan lähinnä kiukaan ja LVV:n osalta. Fiksumpi hallinta on oma asiansa mutta ainakaan vielä kysyjän suunnasta ei ole tullut sellaista infoa, jonka perusteella tarvittaisiin mitään hallintaa.

Mittauskeskukselta voi tottakai vetää, sille ei ole estettä. Annetuilla spekseillä en kuitenkaan ehdottaisi 15 metrin kaivantoa pihaan. Suoraan vetäminen muuttuu pakolliseksi vasta jos kasvatetaan pääsulakkeiden kokoa joko:
a) enemmän kuin keskusten välinen kaapelointi kestää
b) enemmän kun ryhmäkeskuksen suurin sallittu virta on
Ja olettaen siis, että pääsulakkeet voisi vaihtaa niin suuriksi, muutoin menee keskuksen vaihdoksi. Ryhmäkeskuksen malli on mahdollisesti Waltteri jotain mutten ole varma. Oletuksena kuitenkin 50A (tai yli) maksimi joten varsin harvoin tulee kotikäytössä vastaan. Paitsi jos halutaan järeämpää laturia autolle.
Ihan huomiona: tässäkään kohden se ryhmäkeskukselta vedetty rasia ei muuttuisi turhaksi. Jää muuhun käyttöön ja uusi kaapeli vedetään latauksen tarpeisiin.

Oma asiansa on se, mihin kaikkeen halutaan / on järkevää varautua tulevaa ajatellen. Tässä kohdassa itse miettisin lähinnä MMJ 5x2,5 S ja 5x6 S välillä. Jälkimmäinen voi olla järkevä jos rasia tulee paikkaan, johon mahdollisesti tulee laturi joskus. Muutoin 2,5mm2 (niin uusi kohde, että oletuksena oikosulkuvirrat riittävät) ja saa homman tehtyä talven aikanakin jos on tarpeen.
 
Samantekevää tai oikea termi ei ole tuttu. Mutta jos kysymyksestä käy selvästi ilmi, mitä tarkoitetaan, on välillä helppo vastata samalla kielellä. Tyyliin vikavirtasuojan tuntee moni mutta moniko ei-ammattilainen tietää suoraan vvsk:n, saati jonkun vielä oudomman lyhenteen tms?

Toki, kyllä noiden perään saa 32A rasian laittaa mutta mitään iloa siitä ei varsinaisesti ole koska 10/16A johdonsuojat ja 25A pääsulakkeet.

Hieman kyseenalaistan neuvomisen jos ei ymmärrä asiaa ja pitää veikkailla.

Jos kyse ei ole sähköauton latauksesta, kuormanhallinnalle ei ole erityistä tarvetta. Käyttäjä huolehtii, ettei lämmitä kiuasta, uunia jne samaan aikaan kun käyttää järeämpää 3~laitetta. Ihan normaali tapa ja näin on myös sähkölämmitteisissä taloissa.
Ja jolleivat ole 16A suojia niin joko vaihtaa tai lisää. Onhan tuossa keskuksessa sentään mukavasti tilaa.

Mitään suoranaista hyötyä tämän hetken mallissa ei ole vetää tuolta mittauskeskukselta. Joka tapauksessa se rajoittava tekijä ovat 25A pääsulakkeet. Ja vielä järjettömämpää olisi poistaa ilman mitään syytä käytöstä tuo olemassa oleva 3~rasia. Niitä voi halutessaan laittaa vaikka talon joka seinälle, autotalliin ja varastoon samojen johdonsuojien perään. Niitä ei vaan käytetä samaan aikaan / käytetään vain pienellä kuormalla.
Jos 25A pääsulakkeet loppuvat kesken, vaihdetaan suurempiin. Ei sitä keskusten välistä kaapelia niin mitoiteta, ettei sulakekokoa / liittymää voi muuttaa yhtään pykälää suuremmaksi.

Jos halutaan jotain kuorman hallintaa tähän kohtaan, asia on helpompi toteuttaa tuossa ryhmäkeskuksessa, yksinkertaisimmillaan lähinnä kiukaan ja LVV:n osalta. Fiksumpi hallinta on oma asiansa mutta ainakaan vielä kysyjän suunnasta ei ole tullut sellaista infoa, jonka perusteella tarvittaisiin mitään hallintaa.

Mittauskeskukselta voi tottakai vetää, sille ei ole estettä. Annetuilla spekseillä en kuitenkaan ehdottaisi 15 metrin kaivantoa pihaan. Suoraan vetäminen muuttuu pakolliseksi vasta jos kasvatetaan pääsulakkeiden kokoa joko:
a) enemmän kuin keskusten välinen kaapelointi kestää
b) enemmän kun ryhmäkeskuksen suurin sallittu virta on
Ja olettaen siis, että pääsulakkeet voisi vaihtaa niin suuriksi, muutoin menee keskuksen vaihdoksi. Ryhmäkeskuksen malli on mahdollisesti Waltteri jotain mutten ole varma. Oletuksena kuitenkin 50A (tai yli) maksimi joten varsin harvoin tulee kotikäytössä vastaan. Paitsi jos halutaan järeämpää laturia autolle.
Ihan huomiona: tässäkään kohden se ryhmäkeskukselta vedetty rasia ei muuttuisi turhaksi. Jää muuhun käyttöön ja uusi kaapeli vedetään latauksen tarpeisiin.

Oma asiansa on se, mihin kaikkeen halutaan / on järkevää varautua tulevaa ajatellen. Tässä kohdassa itse miettisin lähinnä MMJ 5x2,5 S ja 5x6 S välillä. Jälkimmäinen voi olla järkevä jos rasia tulee paikkaan, johon mahdollisesti tulee laturi joskus. Muutoin 2,5mm2 (niin uusi kohde, että oletuksena oikosulkuvirrat riittävät) ja saa homman tehtyä talven aikanakin jos on tarpeen.
Kuormanhallinnalla tässä tarkoitin lähinnä kontaktoria tms joka katkoo pois jos esim kiuas ja lvv päällä tai toinen.. ne kun kans tuolla samassa ryhmäkeskuksessa, tai mistä mä tien kai sitä sieltä si loputtomasti voi repiä sähöä jokasuuntaan...
Ja en toki tie tuleeko esim kiukaalta tietoa koska päällä tms.. että vois sen avulla pätkiä..
 
Kuormanhallinnalla tässä tarkoitin lähinnä kontaktoria tms joka katkoo pois jos esim kiuas ja lvv päällä tai toinen.. ne kun kans tuolla samassa ryhmäkeskuksessa, tai mistä mä tien kai sitä sieltä si loputtomasti voi repiä sähöä jokasuuntaan...
Ja en toki tie tuleeko esim kiukaalta tietoa koska päällä tms.. että vois sen avulla pätkiä..
Luitko viestiäni ollenkaan? Ja edelleen, onko tarpeen vastata jos ei kerran tiedä?

Siellä mittauskeskuksella on ne 25A pääsulakkeet ja KAIKKI kulutus on luonnollisesti niiden takana. Eli sekä se 16A 3~rasia, että lähtö ryhmäkeskukselle (ja kaikki sen perässä olevat). Joten maksimi on 3x25A ihan riippumatta, ottaako sähkön kummasta tahansa tai molemmista.

Miten muuten toteuttaisit pelkällä kontaktorilla vaikkapa kiukaan ohjauksen siinä tapauksessa, että se 3~rasia on käytössä? Entä miksi poistaisit mittauskeskuksen rasian käytöstä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 817
Viestejä
4 540 086
Jäsenet
74 881
Uusin jäsen
joop

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom