Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
mikä olisi helpoin tapa rajata mekaaninen kuivaimen kello 2 tuntiin, nyt on 4 tunnin kello joka aiheuttaa tarpeetonta energiahukkaa väärinkäytösten vuoksi (väännetään aina 4 tuntia vaikka kuivaisi kahta t-paitaa, ohjeistus ei auta)
 

Liitteet

  • 2022-12-01 20.03.41.jpg
    2022-12-01 20.03.41.jpg
    288,3 KB · Luettu: 125
  • 2022-12-01 20.03.46.jpg
    2022-12-01 20.03.46.jpg
    321,4 KB · Luettu: 125
mikä olisi helpoin tapa rajata mekaaninen kuivaimen kello 2 tuntiin, nyt on 4 tunnin kello joka aiheuttaa tarpeetonta energiahukkaa väärinkäytösten vuoksi (väännetään aina 4 tuntia vaikka kuivaisi kahta t-paitaa, ohjeistus ei auta)
Vaihtamalla 4h kello 2h kelloon. Tai sitten jos tuohon akseliin saa jonkun peltisuikaleen tai vastaavan kiinnitettyä ja sitten joku tappi pysäyttää liikkeen 2h kohdalla. Ja tuo tietenkin pitäisi saada toteutettua tuonne laitteen sisäpuolelle ettei ensimmäinen käyttäjä irroita tuota estolaitetta.
 
Kattoon pitäisi asentaa spottivalaisin jonka kattokiinnityspalikassa on keville ruuvipaikka. Spotissa virta kulkee lampuille kahta kiskoa pitkin jotka on ihan avoimena, lamput napsautetaan metallisilla klipseillä kiskoihin ja klipseistä menee johdot polttimon kantaan. Katossa olevaan pistorasiaan tulee johtoa myöten ainoastaan sininen & ruskea, kevin sinne on joku joskus kiepsauttanut haarottamalla sinisestä.

Ilmeisesti ihan "ok"-kytkentä ollut ainakin aikoinaan tuo kevin heitto, mutta itellä heräs hälytyskellot noiden avoimena olevien kiskojen suhteen. Onhan niiden pakko olla erotettuja valaisimen rungosta jotteivat maadota koko paskaa yhteen, mutta en kyllä näe, että missä hitossa siinä on katko kun ulkokuori näyttäs jatkuvan metallisiltoja pitkin ihan sieltä kattokiinnityspalikan kevin ruuvipaikasta noille kiskoille asti. Mikähän mulla jää tässä huomioimatta, ja voiko noista avoimista kiskoista kehkeytyä ongelmaa ajan saatossa? Ainut mikä tulee itelle mieleen, on, että tuota kattokiinnityspalaa on käytetty useammassa valaisinmallissa ja valmistaja ei ole jaksanu tehdä tähän valaisinmalliin erillistä josta se ruuvipaikka ja merkintä puuttus...
 
Liesituuletin ääntää kuin tuomiopäivän kone. Onkohan tuohon mitään keinoa laskea moottorin tehoa? Murto-osalla tehosta pärjäisi. Löytyy kolmiportainen tehonsäätö, mutta ykkönenkin on liian kova.
 

Liitteet

  • IMG_20221229_110128.jpg
    IMG_20221229_110128.jpg
    182,4 KB · Luettu: 86
Kattoon pitäisi asentaa spottivalaisin jonka kattokiinnityspalikassa on keville ruuvipaikka. Spotissa virta kulkee lampuille kahta kiskoa pitkin jotka on ihan avoimena, lamput napsautetaan metallisilla klipseillä kiskoihin ja klipseistä menee johdot polttimon kantaan. Katossa olevaan pistorasiaan tulee johtoa myöten ainoastaan sininen & ruskea, kevin sinne on joku joskus kiepsauttanut haarottamalla sinisestä.

Ilmeisesti ihan "ok"-kytkentä ollut ainakin aikoinaan tuo kevin heitto, mutta itellä heräs hälytyskellot noiden avoimena olevien kiskojen suhteen. Onhan niiden pakko olla erotettuja valaisimen rungosta jotteivat maadota koko paskaa yhteen, mutta en kyllä näe, että missä hitossa siinä on katko kun ulkokuori näyttäs jatkuvan metallisiltoja pitkin ihan sieltä kattokiinnityspalikan kevin ruuvipaikasta noille kiskoille asti. Mikähän mulla jää tässä huomioimatta, ja voiko noista avoimista kiskoista kehkeytyä ongelmaa ajan saatossa? Ainut mikä tulee itelle mieleen, on, että tuota kattokiinnityspalaa on käytetty useammassa valaisinmallissa ja valmistaja ei ole jaksanu tehdä tähän valaisinmalliin erillistä josta se ruuvipaikka ja merkintä puuttus...
Ei ne kiskot yleensä varsinaisesti avoimia ole. Siis esim sähköiskua sieltä kiskosta ei voi saada, ellwi sitä ala jollain metallitikulla ronkkimaan.

Tuo nollaaminen siellä kattorasialla voi olla ollut ihan perusteltua, mutta myös mahdollista että se on jokin ranetus, jota siellä ei pitäisi olla. Siis onko huoneessa pistorasiat maadoitettuja? Jos pistorasiat ovat vanhoja 0lk rasioita joissa ei ole maadoitusta, ei kattovalossakaan sitä kuulu olla.
 
Ei ne kiskot yleensä varsinaisesti avoimia ole. Siis esim sähköiskua sieltä kiskosta ei voi saada, ellwi sitä ala jollain metallitikulla ronkkimaan.

Tuo nollaaminen siellä kattorasialla voi olla ollut ihan perusteltua, mutta myös mahdollista että se on jokin ranetus, jota siellä ei pitäisi olla. Siis onko huoneessa pistorasiat maadoitettuja? Jos pistorasiat ovat vanhoja 0lk rasioita joissa ei ole maadoitusta, ei kattovalossakaan sitä kuulu olla.
Pistorasiat seinissä on maadotettuja ja kaikille muille kattovalorasioille tulee kolminapanen johto kevillä, mutta tällä yhdellä nimenomaisella rasialla on syystä X käytetty johtoa jossa vaan sininen ja ruskea...
 
Pistorasiat seinissä on maadotettuja ja kaikille muille kattovalorasioille tulee kolminapanen johto kevillä, mutta tällä yhdellä nimenomaisella rasialla on syystä X käytetty johtoa jossa vaan sininen ja ruskea...
Siinä tapauksessa tuo nollaus (sininen-maadoitus lenkki) on paikallaan.
 
Keittiöremppa menossa 70-luvun lopun omakotitalossa. Keittiöön tulee pistorasioille (apk, jääkaappi ja pienkoneet) L/N/PE, mutta liedelle on 4x2,5 ilman suojamaata. Edellinen liesi nollattu rasiassa.

Seinällä nauloin kiinnitetyt lastulevyt, joita en ajatellut rikkoa ja repiä irti, vain laittaa päället puhtaat gyprocit. Näin ollen siis kaapelit jäisi myös alkuperäisiksi. Kysymys onkin, vieläkö tällaisessa remppakohteessa, jossa remontointi jää pintapuoleiseksi ja kaapelointia ei uusita, on hyväksyttävää jatkaa nollaamalla liesi/uuni?

Lähinnä, ettei rempan valmistuttua sähkäri ilmoita, ettei suostu nollausta tekemään ja pitäisi se PE-johdin laitteille olla olemassa. Jos näin, niin sitten olisi käytävä seiniä aukomaan ja katsoa saanko yläpohjan kautta uitettua uuden kaapelin..

Keskusta avaamatta tosin luulen, että nuo muutkin on nollattu keskuksella.
 
Keittiöremppa menossa 70-luvun lopun omakotitalossa. Keittiöön tulee pistorasioille (apk, jääkaappi ja pienkoneet) L/N/PE, mutta liedelle on 4x2,5 ilman suojamaata. Edellinen liesi nollattu rasiassa.

Seinällä nauloin kiinnitetyt lastulevyt, joita en ajatellut rikkoa ja repiä irti, vain laittaa päället puhtaat gyprocit. Näin ollen siis kaapelit jäisi myös alkuperäisiksi. Kysymys onkin, vieläkö tällaisessa remppakohteessa, jossa remontointi jää pintapuoleiseksi ja kaapelointia ei uusita, on hyväksyttävää jatkaa nollaamalla liesi/uuni?

Lähinnä, ettei rempan valmistuttua sähkäri ilmoita, ettei suostu nollausta tekemään ja pitäisi se PE-johdin laitteille olla olemassa. Jos näin, niin sitten olisi käytävä seiniä aukomaan ja katsoa saanko yläpohjan kautta uitettua uuden kaapelin..

Keskusta avaamatta tosin luulen, että nuo muutkin on nollattu keskuksella.

Ihan normaali toimintatapa käyttää vanhaa PEN-johtimellista kaapelia mikäli syöttö ei ole helposti vaihdettavissa.
 
Nyt tuli vastaan erikoinen tilanne:

Asumme puolisoni kanssa maalämmöllä lämpiävässä uudessa paritalossa ja kuukauden sähkönkulutus lähes tuplaantui alle 300 kWh:sta (245 kWh-300 kWh, riippuen kuukaudesta) yli 470 kWh:iin. Viimeisen vuorokauden lukema on 20 kWh, josta tulisi kuukausitasolla 600 kWh.

En jaksa uskoa minkään yksittäisen laitteen lisäävän kulutusta noin paljoa, eikä lämmityskään tapahdu sähköllä, mitään rutiinejakaan emme ole muuttaneet. 105 Watin ilmankostutin on ollut käytössä joulukuusta lähtien ja on ehkä puolet vuorokaudesta päällä, mutta sekään ei selitä noin suurta lisäystä. Päivitin tietokoneen virtalähteen 850W Gold-> 1200W Platinum ja vaihdoin näyttiksen RTX 3090:sta 4090:aan, josta laskin Power limitin 80 %:iin. Pelaamista on ehkä kaksi tuntia päivässä, kuten ennen sähkönkulutuksen järkyttävää nousua, joten sekään tuskin selittää asiaa.

Onko foorumin sähköasiantuntijoilla näkemystä, mistä tuo dramaattinen sähkönkulutuksen nousu voisi johtua tai miten sen syy saataisiin selvitettyä? Kohta pitäisi saada käyttöön pistokkeeseen laitettava energiankulutusmittari, jolla voi ainakin rajata pois mahdollisia syitä.
 
Nyt tuli vastaan erikoinen tilanne:

Asumme puolisoni kanssa maalämmöllä lämpiävässä uudessa paritalossa ja kuukauden sähkönkulutus lähes tuplaantui alle 300 kWh:sta (245 kWh-300 kWh, riippuen kuukaudesta) yli 470 kWh:iin. Viimeisen vuorokauden lukema on 20 kWh, josta tulisi kuukausitasolla 600 kWh.

En jaksa uskoa minkään yksittäisen laitteen lisäävän kulutusta noin paljoa, eikä lämmityskään tapahdu sähköllä, mitään rutiinejakaan emme ole muuttaneet. 105 Watin ilmankostutin on ollut käytössä joulukuusta lähtien ja on ehkä puolet vuorokaudesta päällä, mutta sekään ei selitä noin suurta lisäystä. Päivitin tietokoneen virtalähteen 850W Gold-> 1200W Platinum ja vaihdoin näyttiksen RTX 3090:sta 4090:aan, josta laskin Power limitin 80 %:iin. Pelaamista on ehkä kaksi tuntia päivässä, kuten ennen sähkönkulutuksen järkyttävää nousua, joten sekään tuskin selittää asiaa.

Onko foorumin sähköasiantuntijoilla näkemystä, mistä tuo dramaattinen sähkönkulutuksen nousu voisi johtua tai miten sen syy saataisiin selvitettyä? Kohta pitäisi saada käyttöön pistokkeeseen laitettava energiankulutusmittari, jolla voi ainakin rajata pois mahdollisia syitä.

Ei nuo kulutukset mitenkään mahdottomilta kuulosta, varsinkin kun tässä on nyt sopivasti ollut kylmiä jaksoja. Myös maalämpöpumpun kulutus nousee ulkolämpötilan laskiessa eikä se maasta pumpattava lämpö välttämättä aina edes riitä - joku tietävämpi korjatkoon jos olen väärässä. Melko pienellä kulutuksella menette joka tapauksessa.

Saatko siitä pumpusta irti dataa, joka voisi jo itsessään selittää asian? Ilmeisesti niin uusi, että edellistalvelta ei ole kulutuslukemia?
 
Nyt tuli vastaan erikoinen tilanne:

Asumme puolisoni kanssa maalämmöllä lämpiävässä uudessa paritalossa ja kuukauden sähkönkulutus lähes tuplaantui alle 300 kWh:sta (245 kWh-300 kWh, riippuen kuukaudesta) yli 470 kWh:iin. Viimeisen vuorokauden lukema on 20 kWh, josta tulisi kuukausitasolla 600 kWh.

En jaksa uskoa minkään yksittäisen laitteen lisäävän kulutusta noin paljoa, eikä lämmityskään tapahdu sähköllä, mitään rutiinejakaan emme ole muuttaneet. 105 Watin ilmankostutin on ollut käytössä joulukuusta lähtien ja on ehkä puolet vuorokaudesta päällä, mutta sekään ei selitä noin suurta lisäystä. Päivitin tietokoneen virtalähteen 850W Gold-> 1200W Platinum ja vaihdoin näyttiksen RTX 3090:sta 4090:aan, josta laskin Power limitin 80 %:iin. Pelaamista on ehkä kaksi tuntia päivässä, kuten ennen sähkönkulutuksen järkyttävää nousua, joten sekään tuskin selittää asiaa.

Onko foorumin sähköasiantuntijoilla näkemystä, mistä tuo dramaattinen sähkönkulutuksen nousu voisi johtua tai miten sen syy saataisiin selvitettyä? Kohta pitäisi saada käyttöön pistokkeeseen laitettava energiankulutusmittari, jolla voi ainakin rajata pois mahdollisia syitä.


No näin se meilläkin kärjistetysti menee eli olette elellyt lähinnä käyttösähköllä, mutta kun kylmä kuukausi koittaa niin kulutus onkin tuplat tai ties mitä.
 
Ei nuo kulutukset mitenkään mahdottomilta kuulosta, varsinkin kun tässä on nyt sopivasti ollut kylmiä jaksoja. Myös maalämpöpumpun kulutus nousee ulkolämpötilan laskiessa eikä se maasta pumpattava lämpö välttämättä aina edes riitä - joku tietävämpi korjatkoon jos olen väärässä. Melko pienellä kulutuksella menette joka tapauksessa.

Saatko siitä pumpusta irti dataa, joka voisi jo itsessään selittää asian? Ilmeisesti niin uusi, että edellistalvelta ei ole kulutuslukemia?

Viime huhtikuussa muutettiin, huhtikuun lukema oli 272 kWh.
No näin se meilläkin kärjistetysti menee eli olette elellyt lähinnä käyttösähköllä, mutta kun kylmä kuukausi koittaa niin kulutus onkin tuplat tai ties mitä.

Lämmityksen lisäys nostaa pumpun sähkönkulutusta, mutta meidän mittarissa ei sitä ole - talon omistajat siis asuvat talon toisessa puoliskossa ja he maksavat tuon pumpun sähkönkulutuksen. Lämmitys ei siis maksa meille vuokralla asuville mitään.
 
Entäs IV-kone, lienee asuntokohtainen ja siitäkin varmaan löytyy jokin esilämmitys, joko sähköisenä tai sitten on kytketty patteri tuohon maalämpöön
 
Viimeksi muokattu:
Lämmityksen lisäys nostaa pumpun sähkönkulutusta, mutta meidän mittarissa ei sitä ole - talon omistajat siis asuvat talon toisessa puoliskossa ja he maksavat tuon pumpun sähkönkulutuksen. Lämmitys ei siis maksa meille vuokralla asuville mitään.
Kun kertoo heti alkuun kaikki faktat, ei tarvita niin paljoa arpomista.

Entäs IV-kone, lienee asuntokohtainen ja siitäkin varmaan löytyy jokin esilämmitysvastus, jos ei ole kytketty patteria tuohon maalämpöön
Joko tämä ja / tai mukavuuslattialämmitys. Jälkimmäisen moni kääntää "riittävän" kuumalle ja sähköähän siinä palaa yllättävän paljon.

Eikä talviaika kulutusta yleensä muutoinkaan laske. Olihan tuossa kysymyksessä jo mainittu mm. ilman kostutin. Ei monta vastaavaa tarvita ja kasvaa ihan tuomaamatta tuollaisen reilun 100kWh kuukauteen. Varsinkin, kun aikaisempi kulutus on ollut varsin pientä.
 
IV koneen jälkilämmitinhän useimmiten kytkeytyy päälle jossain 0°C kieppeillä, vähän lämmön talteenoton tehokkuudesta riippuen. Se jälkilämmitinhän on puhdas sähkövastus (ja esim viralliset energialaskelmat eivät noteeraa sitä mitenkään, koska se on pelkkä mukavuusvaruste).

Sen jälkilämmitysvastuksen voi vääntää pois päältä, tai vaan minimiin, ja jos jostain venttiilistä tuntuu epämiellyttävää vetoa, sen voi suunnata niin että vetoa ei tunnu.
 
Meillä on 2000-luvun alun vallox lto ac-puhaltimilla. n. 40-50l/s nopeudella puhaltimet vie 130W ja vuorokaudessa siis reilu 3kW. Jälkilämmitys on asetettu jonnekkin 14-16C paikkeille. 0-kelillä kulutus ei vielä juuri nouse, vaikka jälkilämmitys saattaa kytkeytyä joskus päälle. -4C keskilämpötilalla vuorokaudessa lto vei jo 8kWh, -7.5C keskilämpötilalla 10.5kWh ja -9.5C keskilämpötilalla 12kWh. Tammikuun alusta on mennyt 44kWh. Vertailun vuoksi olisi kiva tietää mitä uudempi lto vie vastaavilla keleillä, jollainen @Dargol talossa luulisi olevan..
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on 5v ikäinen Vallox 096, vieläpä Homeassistantin perässä, mutta ei valitettavasti ole tuosta antaa kulutuslukemia. LTO toimii sen verta tehokkaasti, että 21-22 sisäilmasta puskee vielä -5 asteen keleillä 19 asteista sisälle ilman vastusta. Voin kyllä katsella saanko tuolta lämpötilat ja lämmityksen samaan graafiin
 
Entäs IV-kone, lienee asuntokohtainen ja siitäkin varmaan löytyy jokin esilämmitys, joko sähköisenä tai sitten on kytketty patteri tuohon maalämpöön
Enpäs muistanutkaan koko IV-konetta. Tuloilma oli asetettu viime vuoden loppupuolella 25 asteeseen huoneilman ollessa 22 astetta. Lieköhän tässä käynyt niin, että sähkövastus on jatkuvasti lämmittänyt tuota tuloilmaa 25:een - se on nyt laskettu 22 asteeseen, eli on sisäilman kanssa tasapainossa. Seuraan muuttuko sähkönkulutus seuraavan vuorokauden aikana.
 
Enpäs muistanutkaan koko IV-konetta. Tuloilma oli asetettu viime vuoden loppupuolella 25 asteeseen huoneilman ollessa 22 astetta. Lieköhän tässä käynyt niin, että sähkövastus on jatkuvasti lämmittänyt tuota tuloilmaa 25:een - se on nyt laskettu 22 asteeseen, eli on sisäilman kanssa tasapainossa. Seuraan muuttuko sähkönkulutus seuraavan vuorokauden aikana.

Voit laskea sen huoletta 17-19 asteen tasolle, vähän siitä riippuen missä alkaa tuntua vedon tunnetta. 3 astetta alle tavoitellun huonelämpötilan on ihan hyvä arvo josta lähteä
 
Enpäs muistanutkaan koko IV-konetta. Tuloilma oli asetettu viime vuoden loppupuolella 25 asteeseen huoneilman ollessa 22 astetta. Lieköhän tässä käynyt niin, että sähkövastus on jatkuvasti lämmittänyt tuota tuloilmaa 25:een - se on nyt laskettu 22 asteeseen, eli on sisäilman kanssa tasapainossa. Seuraan muuttuko sähkönkulutus seuraavan vuorokauden aikana.
16C tuloilman lämpötilaa on pidetty hyvänä asetuksena, ei pitäisi tuntua vetoa eikä mene niin paljoa lämpöä yläpohjaan. LTO tekee lisälämmityksen suoralla sähköllä, kun taas MLP saattaa viedä suorasähköä vain 1/4-1/5 tuotetusta lämpömäärästä.
 
Kuuluuko TV antenni asiat tänne??
Jokatapauksessa, -91 rakennettu talo.
TLC kanava näkyy tosi huonosti. Pikselöitymistä ajoittain. Antenni kaapeli vaihdettu laadukkaampaan (Satshop). Häiriötä edelleen.
Kysymys kuuluu, kuluuko noi seinässä olevat antenni koskettimet käytössä, eli pitääkö vaihtaa määräajoin?
Kokeilin asettaa TV:n tehdasasetuksiin. Sen jälkeen ei löytynyt koko kanavaa.
Toisessa huoneessa löytyi TLC kyllä joten sen sai viritettyä telkkariin.
TV alkuperäiseen paikkaan ja häiriöt jatkuu.
Antenni pistokkeen voi varmaan vaihtaa itsekin?
 
Hieman offtopiciksi tälle palstalle, kun tuolla on LVI/ILP-ketjut erikseen, mutta tästä nyt näkee tuon lämmityksen (Vallox antaa nimellä preheater) vähäisen käytön. Tuloilman pyynti on 19 astetta, sisätermostaatti lattialämmitykselle n. 21 astetta. Näin talvisin olen ajellut tuota "määräyksiä" pienemmillä nopeuksilla sekä kustannussyistä että sisäilman kuivuuden vuoksi. Energiaa kuluu siis vielä vajaan 10 asteen pakkasillakin vain flektien pyörittämiseen..

Grafiikka: https://i.ibb.co/WGvXvpm/image.png
 
Kuuluuko TV antenni asiat tänne??
Jokatapauksessa, -91 rakennettu talo.
TLC kanava näkyy tosi huonosti. Pikselöitymistä ajoittain. Antenni kaapeli vaihdettu laadukkaampaan (Satshop). Häiriötä edelleen.
Kysymys kuuluu, kuluuko noi seinässä olevat antenni koskettimet käytössä, eli pitääkö vaihtaa määräajoin?
Kokeilin asettaa TV:n tehdasasetuksiin. Sen jälkeen ei löytynyt koko kanavaa.
Toisessa huoneessa löytyi TLC kyllä joten sen sai viritettyä telkkariin.
TV alkuperäiseen paikkaan ja häiriöt jatkuu.
Antenni pistokkeen voi varmaan vaihtaa itsekin?
Periaatteessa kaapelitv taloudessa sitä antennirasiaankaan ei saisi vaihtaa itse. Jos sen vaihtaa, niin se pitää vaihtaa sama-arvoiseen.

Antennirasiasta harvoin varsinaisesti kuluu loppuun, mutta onhan se mahdollista että rasiaa on murjottu ja sitä kautta hajonnut, tosin yleisin tapa niiden särkemiseen on maalaaminen, jonka jälkeen joko keskinasta tai ulkovaippa ei saa kontaktia.
 
Maalia ei näytä olevan rasiassa. Putsailin tällä CRC Oxide Clean&Protect 250ml hapettumien poistaja | Karkkainen.com verkkokauppa. Ei oikeastaan vaikuttanut mitenkään.
Hyvä tietää että noita rasioita on eri arvoilla. Mistähän tuo tieto löytyy?
Antennirasian tyyppi löytyy itse antennirasiasta, sen tyyppimerkintä kertoo sen tyypin ja vaimennukset. Toki tuosta ei kannata paljon itse stressata taloyhtiössä, pistää vaan huollolle viestiä niin tulevat korjaamaan.
 
Omakotitalo joten itse joutuu hoitamaan. Sähkärin saaminen pikkujutun takia hankalaa ja kallista. Olisiko kaapelintarjoajan kautta hoidettavissa vaikka vähän maksaisikin?
 
Omakotitalo joten itse joutuu hoitamaan. Sähkärin saaminen pikkujutun takia hankalaa ja kallista. Olisiko kaapelintarjoajan kautta hoidettavissa vaikka vähän maksaisikin?
No omakotitalossa se ei ole niin iso ongelma, naapuriin asti menevä häiriö on epätodennäköisempi. Jos kaapelitv tulee valokuidulla taloon, niin sitten ei tuota ongelmaa ole.

Jos otat sen peitelevyn siitä rasian päältä näkee jo 80% tapauksissa minkä mallinen rasia on kyseessä. Joissain harvemmissa on sen mallimerkintä takapuolella.

Jos antennirasia on saman peitelevyn alla kuin sähkö ja sähkörasiassa on kontaktipinnat paljaana ilman peitelevyä, katkaise myös sähkö ennen kuin kosket sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Omakotitalo joten itse joutuu hoitamaan. Sähkärin saaminen pikkujutun takia hankalaa ja kallista. Olisiko kaapelintarjoajan kautta hoidettavissa vaikka vähän maksaisikin?
On hoidettavissa kaapelintarjoajan kautta ja tapauskohtaista maksaako sinulle jotain vai ei. Riippuu täysin siitä mistä vika löytyy.
 
^ Useimmista televisioista löytyy valikoista antennisingaalin voimakkuus- ja laatumittari! Antennisignaali voi olla myös liian voimakas!
 
Juu,tiedossa on.
Nyt takkahuoneessa katselen ja pikselöintiä. Signaali heikko ja laatu huono.
Olkkarissa menee hetken ( 10-15s) että löytää edes signaalin ja kuva näkyy.
 
Mulla on kotona yhden sulakkeen takana 4 kpl Malmbergsin alasvaloja. Yksi alasvalo oli sammunut ja mulla sattuu olemaan kotona Ledvancen vastaavia alasvaloja.

Vaihdoin tuon palaneen Malmbergsin alasvalon Ledvancen vastaavaan, mutta valot päälle laittaessa ainut valo, mikä palaa on tuo uusi Ledvance. Kaikki muut kolme alasvaloa pysyy sammuneena.

Vaihdoin sitten tuon palaneen Malmbergsin Ledvancen tilalle ja nyt sitten kaikki alasvalot palaa, poislukien tietysti tuo palanut.

Mikähän tässä mahtaisi olla nyt ongelmana? Lisätään vielä sen verran, että himmennysmahdollisuutta minulla ei ole, jos se johonkin vaikuttaa.
 
Kuuluuko TV antenni asiat tänne??
Jokatapauksessa, -91 rakennettu talo.
TLC kanava näkyy tosi huonosti. Pikselöitymistä ajoittain. Antenni kaapeli vaihdettu laadukkaampaan (Satshop). Häiriötä edelleen.
Kysymys kuuluu, kuluuko noi seinässä olevat antenni koskettimet käytössä, eli pitääkö vaihtaa määräajoin?
Kokeilin asettaa TV:n tehdasasetuksiin. Sen jälkeen ei löytynyt koko kanavaa.
Toisessa huoneessa löytyi TLC kyllä joten sen sai viritettyä telkkariin.
TV alkuperäiseen paikkaan ja häiriöt jatkuu.
Antenni pistokkeen voi varmaan vaihtaa itsekin?
No nyt oli rasian kannet auki;
Takkahuoneessa ketjutettava rasia, yksi kaapeli .
Olkkarissa ketjutettu kaksi kaapelia tulo ja meno.
Näissä siis telkkarit.
Vaatehuone(sic!) ja makkari samoin ketjutettu.
Toinen makkari päättyvä rasia, yksi kaapeli.
:rolleyes:
Mikähän verkko siis tässä kyseessä?
Auttaisiko jos takkahuoneessa vaihtaa päättyvän rasian?IMG_20230111_140437.jpgIMG_20230113_151831.jpgIMG_20230113_153233.jpg
 
No nyt oli rasian kannet auki;
Takkahuoneessa ketjutettava rasia, yksi kaapeli .
Olkkarissa ketjutettu kaksi kaapelia tulo ja meno.
Näissä siis telkkarit.
Vaatehuone(sic!) ja makkari samoin ketjutettu.
Toinen makkari päättyvä rasia, yksi kaapeli.
:rolleyes:
Mikähän verkko siis tässä kyseessä?
Auttaisiko jos takkahuoneessa vaihtaa päättyvän rasian?IMG_20230111_140437.jpgIMG_20230113_151831.jpgIMG_20230113_153233.jpg
Oikeastaan noi pitäisi olla kaikki ketjutettavia rasioita, viimeisissä vaan päätevastus.
Toki takkahuoneeseen saa paremman signaalitason jos sen vaihtaa päättyvään rasiaan, muihin rasioihin ei vaikuta. Toki kaikkia häiriöitä voi tulla, jos verkossa ei ole sopivaa vaimennusta.

Itse laittaisin kaikkiin vaikka teleste apm132 multimediarasiat, viimeisiin päätevastukset. Joku lars 13 menee myös , mutta multimediarasiat on saneerauksessa varmempia juuri häiriönsiedon kannalta.

Varsinkaan kaapelitaloudessa en laittelisi mitä vain rasioita sinne, olen esim. selvittänyt parin vuoden sisään montakin huonosta välikaapelista johtunutta ktv-häiriötä, joka on pimentänyt kaapelinetin myös naapuritaloista.

Melkein vikailmoitusta tekisin operaattorille, yleensä viat löytyy heidän päästä.
 
Mä en usko että tuo korjaantuu vain rasiaa vaihtamalla, ja toteutus ei ole ihan yksinkertainen, niin että tuota on vaikea etänäkään saneerata.
 
Jotta ei olisi liian yksinkertaista niin nyt näkyy aivan ilman häiriöitä molemmissa huoneissa. Juuri niin kuin pitääkin.
Ja muuta en tehnyt kuin kansi auki ja kiinni.
Tää on aivan randomia, huomenna taas voi olla häiriöitä?
Täytynee ottaa yhteyttä operaattorin jos vielä pikselöitymistä.
Netti on toiminut kyllä hyvin.
 
Jotta ei olisi liian yksinkertaista niin nyt näkyy aivan ilman häiriöitä molemmissa huoneissa. Juuri niin kuin pitääkin.
Ja muuta en tehnyt kuin kansi auki ja kiinni.
Tää on aivan randomia, huomenna taas voi olla häiriöitä?
Täytynee ottaa yhteyttä operaattorin jos vielä pikselöitymistä.
Netti on toiminut kyllä hyvin.
Eli kuten meinasin, operaattoriperäinen vika. Toki jos sulla on kaapelimodeemi, niin vaihtaisin sen kohdille tommosen multimedia rasian jokatapauksessa. Monesti nopeudet noussut ihan tuolla.
 
Juu, ja taas tänään pikseliä ruudussa. Soundbar toiseen virtalähteeseen asennettu toki mutta mutta..
Joo, täytyy varmaan hoitaa ammattilaiset asialle.
Tuo multimediarasia varmaan hyvä pointti.
Täytyy ottaa esille kun saa asentajan asialle.
 
Mikä idea on aktiivisissa TV-antenneissa, esim. One For All SV 9450-5G -aktiivinen DVB-T/T2 -ulkoantenni LTE-suodattimella, 45 dB 59,99

Tuossa siis antenniboksista lähtee tavallinen 6m kaapeli jonka päähän tulee pieni vahvistin ulkoisella virtalähteellä ja vahvistimesta kaapeli telkkariin. Onko telkkarit muka niin huonoja että niistä ei löydy tuollaista parin euron vahvistustoimintoa?
Ei telkkareissa mitään vahvistimia ole. Aktiivisen antennin idea on se, että se vahvistaa signaalia.

Ihan yhtä lailla lähes kaikista kiinteistöistä missä on katolla harava-antenni löytyy vahvistin mikä usein on erillisenä boksina mihin antennista menee kaapeli ja siitä jatkuu kiinteistöön. Tuossa verkkokaupan tuotteessa kaikki on samassa paketissa.
 
Ei telkkareissa mitään vahvistimia ole. Aktiivisen antennin idea on se, että se vahvistaa signaalia.

Ihan yhtä lailla lähes kaikista kiinteistöistä missä on katolla harava-antenni löytyy vahvistin mikä usein on erillisenä boksina mihin antennista menee kaapeli ja siitä jatkuu kiinteistöön. Tuossa verkkokaupan tuotteessa kaikki on samassa paketissa.

Hölmöläisen hommaa.
 
Ei telkkareissa mitään vahvistimia ole. Aktiivisen antennin idea on se, että se vahvistaa signaalia.

Ihan yhtä lailla lähes kaikista kiinteistöistä missä on katolla harava-antenni löytyy vahvistin mikä usein on erillisenä boksina mihin antennista menee kaapeli ja siitä jatkuu kiinteistöön. Tuossa verkkokaupan tuotteessa kaikki on samassa paketissa.
Ja antennivahvistinhan tietenkin kannattaa olla mahdollisimman lähellä antennia ettei sillä vahvisteta kohinaa ja häiriötä mitä signaaliin tulee tullessaan kaapelia pitkin antennimastosta televisiolle. Toki telkkarin päässäkin vahvistimesta joissakin tapauksissa jotain hyötyä on mutta paljon parempi tulos saadaan kun vahvistin on siellä antennin päässä.
 
Ja antennivahvistinhan tietenkin kannattaa olla mahdollisimman lähellä antennia ettei sillä vahvisteta kohinaa ja häiriötä mitä signaaliin tulee tullessaan kaapelia pitkin antennimastosta televisiolle. Toki telkkarin päässäkin vahvistimesta joissakin tapauksissa jotain hyötyä on mutta paljon parempi tulos saadaan kun vahvistin on siellä antennin päässä.

Näinhän näissä bokseissa ei ole, vaan vahvistin on telkkarin päässä.
 
Tuossa siis antenniboksista lähtee tavallinen 6m kaapeli jonka päähän tulee pieni vahvistin ulkoisella virtalähteellä ja vahvistimesta kaapeli telkkariin. Onko telkkarit muka niin huonoja että niistä ei löydy tuollaista parin euron vahvistustoimintoa?
Mulla tulee mieleen jos lisävahvistimessa on pienempi kohina (NF) kuin tv:n omassa niin siitä saattaa olla hyötyä (riippuu yleisestä kohinatasossta)

Harmi että kuluttajalaite valmistajat ei ilmoita Noise Figure (kohinalukuarvo dB) arvoja, joskus vastaanottimissa ilmoitetaan herkkyys mV:na, mitä mulla on ollut telkkareita niin eroja kyllä löytyy.
 
Kyllä siellä telkkarin sisällä on vahvistin, mutta se vahvistin on mitoitettu tietylle signaalitasolle, siis siinä on ylä- ja alarajat. Jos tehdään vahvistin joka toimii todella pienellä signaalitasolla, se alkaa yliohjaamaan voimakkaalla signaalilla. Tuon takia standardissa on määritelty se signaalitasoväli jolla telkkarin pitää toimia, ja telkkarit sitten valmistajat riippuen toimivat enemmän tai vähemmän myös yli ja alle tuon vaaditun tason.

Tuollaisessa miniantennissa on sisäinen vahvistin, koska valmistaja tietää että sillä entennilla ei kovinkaan kummoista signaalia ilman vahvistusta irtoa. Käytännössä jos tuon pöytäantennin vie johonkin jossa on todella voimakas signaalitaso, siis hyvin lähelle lähetintä, se ei välttämättä toimi, tai ainakin antenni pitää kääntää epäadulliseen asentoon joka heikentää signaalia riittävästi.
 
Tunnistaako joku tämmöisen valon? Kellarissa menee katonrajassa listassa näitä ja muutama on mennyt pimeäksi, eli miten tämmöinen kuuluisi vaihtaa? En ainakaan itse saanut tuota auki että voisi vain polttimon vaihtaa.
 

Liitteet

  • 20230117_111439.jpg
    20230117_111439.jpg
    158,4 KB · Luettu: 94
  • 20230117_111511.jpg
    20230117_111511.jpg
    128 KB · Luettu: 93

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom